Zpravodajství
Kulaté výročí připadá na 1. prosince, zahájení provozu linkových autobusů si v Třebíči připomenou v sobotu 12. října. Lákavé budou hlavně vyhlídkové jízdy historickými autobusy Karosa ŠL11, Karosa B 732, Mercedes-Benz O 309 a Tedom C 12 G, který byl vyroben v Třebíči.
Hlavním organizátorem, stejně jako před deseti lety , je Aleš Novák, letos ve spolupráci s paní Blankou Kutinovou a Veteran car club Třebíč. Akci podpoří několik firem, například Šmídl s.r.o. a dopravní agentura Auto-Bey, která provozuje pravidelnou linku Třebíč – Praha. Jejich „Horácký express“ mimořádně 12. října přiveze mimotřebíčské návštěvníky až na místo akce – na parkoviště u polikliniky na Vltavínské ulici - s platnou jízdenkou a na základě informace p. řidiči o cestě na na akci 70 let MHD v Třebíči. V rámci doprovodného programu dorazí také Jiří Peroutka se svým kamionem Máňou. MHD zajišťoval v Třebíči od pasedátých let dopravní závod ČSAD Třebíč, který byl po privatizaci přejmenován na TRADO. Později se podnik rozdělil a pro MHD v Třebíči vznikla samostatná společnost TRADO-MAD, která od roku 2004 spadá pod ICOM transport. V roce 2023 proběhlo na zajišťování městské autobusové dopravy výběrové řízení a smlouvu od 1. 1. 2025 na deset let získala BORS Břeclav . TRADO-MAD tak po dvaceti letech v Třebíči končí. Historie autobusové dopravy v Třebíči .
V září bylo registrováno 119 autobusů, z toho bylo značky Iveco 36 ks, MAN 29 ks, Mercedes-Benz 23 ks, SOR 15 ks, Setra 10 ks a ISUZU 3 ks a VDL 1 ks. Většina je pro dopravce, kteří vyjedou od 1. prosince 2024 ve Středočeském kraji a Praze podle nových smluv.
V září vzrostly registrace meziročně o 112,50 % (+63 ks). Z celkem 119 autobusů bylo 30 ks městských, 77 linkových a 11 dálkových. Dva autobusy jezdí na CNG. 51 ks bylo pro linky ve Středočeském kraji a 48 ks pro Prahu. Celkově registrace nových autobusů v období 1‑ 9/2024 vzrostly oproti 1‑ 9/2023 o 67,70 % (z 548 ks na 919 ks, tj. o 371 ks). První je značka Iveco Bus s 412 registrovanými autobusy (44,83 %), následují MAN – 115 ks (12,51 %), SOR – 108 ks (11,75 %), Setra – 105 ks (11,43 %), Mercedes-Benz – 89 ks (9,68 %), Rošero-P – 32 ks (3,48 %), Isuzu – 22 ks (2,39 %), Irizar – 11 ks (1,20 %), Solaris – 6 ks (0,65 %), VDL – 5 ks (0,54 %) a Ford – 5 ks (0,54 %). Registrace v srpnu 2024 . Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů
Největší veletrh dopravní techniky na světě přivítal od 24. do 27. září 2024 v Messe Berlín 2 940 vystavovatelů z 59 zemí a rekordních 170 tisíc návštěvníků ze 133 zemí. Na ploše téměř 16 fotbalových hřišť proběhlo 226 světových premiér. Kromě rychlovlaků, regionálních vlaků a tramvají jsme na Bus Display napočítali 11 autobusů, nejvíc přivezl BYD. V Berlíně vystavovalo i několik desítek českých firem. Škoda Group ukázala novou tramvaj pro Prahu, i když jen prostřednictvím prezentace.
„ InnoTrans 2024 byl skutečným rekordním veletrhem – co do výstavní plochy i počtu návštěvníků. Na berlínské výstaviště letos zavítalo kolem 170 000 návštěvníků ze 133 zemí – znamená to návrat k úrovni před pandemií. InnoTrans prokázal, že jde o přední světový veletrh dopravní techniky a mobility ,“ říká Dirk Hoffmann, provozní ředitel Messe Berlin. 2 940 vystavovatelů z 59 zemí představilo své nejnovější produkty a služby v pěti segmentech Železniční technika, Železniční infrastruktura, Veřejná doprava, Interiéry a Stavba tunelů. Veletrh se letos stal ještě více mezinárodním. Přibylo 600 nových vystavovatelů a s nimi i nové země jako Maroko, Malajsie, Indonésie a Jižní Afrika. Na 3,5 kilometrů dlouhé trati si návštěvníci mohli prohlédnout 133 vozidel, autobusy si navíc mohli i na 500 metrů dlouhém okruhu vyzkoušet. Včetně autonomního Karsan e-Atak. Hlavními tématy letošního veletrhu byly udržitelnost, elektrifikace, digitalizace a především umělá inteligence. „ AI se stává důležitou i v dopravním průmyslu ,“ uvedla Kerstin Schulz, ředitelka veletrhu. InnoTrans vzal tento vývoj v úvahu a připravil výstavní plochu AI Mobility Lab. " Bylo to správné rozhodnutí. Poptávka po řešeních založených na umělé inteligenci a kybernetické bezpečnosti byla obrovská .“ Své odborné znalosti v oblasti AI, robotiky, ochrany dat a kybernetické bezpečnosti, předvedlo 42 vystavovatelů ze 17 zemí. 15. ročník InnoTrans se bude konat od 22. do 25. září 2026 opět na na berlínském výstavišti Messe. Nabízíme jen malou část z jednoho dne na veletrhu. Foto naše.
Vedení města Brna nabídlo ukrajinskému městu Charkov dalších šest tramvají. Jedná se o vozy typu T6A5, které Dopravní podnik města Brna vyřadí a nahradí novými tramvajemi. Válkou poničené město je opraví a nasadí do provozu, případně využije na náhradní díly. Brno svému partnerskému městu poslalo dvě tramvaje typu T3 a šest trolejbusů 14 Tr.
Vedení Charkova nabídku města Brna s díky přijalo. Po vyřízení formálních záležitostí by do konce roku měly být vozy na Ukrajině. „ Jedná se o šest tramvají typu T6A5 z 90. let, které jsme před pěti lety odkoupili z Prahy na pokrytí doby, než obnovíme vozový park. V nejbližší době bychom je vyřazovali a nahrazovali novými tramvajemi Škoda 45T. Jejich generální opravy pro nás v tuto chvíli nejsou rentabilní. Jsme proto rádi, že tyto vozy můžeme poskytnout Charkovu, který je ještě může využít, a pomůžeme tak městu a jeho obyvatelům v jejich nelehké situaci ,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Podle informací od vedení Charkova tramvaje poslouží zejména v běžném provozu s cestujícími, případně budou využity na náhradní díly. Pokud bude chtít město tramvaje provozovat, musí nejprve v dílnách upravit šíři rozchodu kol, která je v ČR a na Ukrajině rozdílná (v ČR 1435 mm, na Ukrajině 1520 mm).
Nové stejnokroje pro dámy a pány obsahují řadu sezónních součástí, barevných i materiálových variant, některé jsou určeny pro běžné nošení, jiné pro slavnostnější události. Na rozdíl od stávajících jsou barevně variabilnější a zahrnují i barvu ivory a více červené a světle modré. Vybraný finální design, praktičnost střihů a materiály, bude během následujícího roku testovat padesát zaměstnanců.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si na základě soutěže na nové stejnokroje vybral finální design uniforem, který zpracovala Lenka Bernardes da Silva a společnost Bernardes Fashion. Padesát zaměstnanců DPP reprezentujících nejtypičtější provozní profese začalo v těchto dnech zkušební sady nových uniforem testovat v běžném provozu. Zátěží projdou všechny součásti uniforem určené pro různá roční období do konce září 2025. Po zapracování připomínek, přípravě finální střihové a technické specifikace DPP v roce 2026 vyhlásí na nákup nových uniforem veřejnou zakázku. Nové uniformy DPP mají celkem 22 součástí ve verzi pro dámy a 20 pro pány včetně barevných variant. Základní barvou nové kolekce zůstává tmavě modrá. Zcela novým prvkem je použití barvy ivory (smetanová) pro košile s dlouhým či krátkým rukávem, béžové pro polotrika, a dále červené barvy pro základní uniformní součásti jako jsou dámská i pánská polotrika, dámské vesty, pulovry, čepice a šály. Návrháři také rozšířili portfolio uniformních součástí v bledě modré barvě o vesty a pulovry pro pány, které kontrastují s červenými verzemi určenými pro dámy. V neposlední řadě došlo v nové kolekci k potlačení bílé barvy, která zůstává pouze u košil s nárameníky pro dispečery/-ky a informátory/-ky v dopravě. Na rozdíl od stávajících, jejichž základní podoba pochází z roku 1995 a používají se pouze bílá, tmavě a světle modrá barva, jsou nové variabilnější. Používá se i více korporátní červené, která se doposud objevuje pouze v logu DPP. O soutěži na nové uniformy DPP Do veřejné soutěže na nové uniformy DPP vypsanou v březnu 2022 se přihlásilo šest uchazečů, kteří předložili své grafické návrhy. Porota je vyhodnotila a vybrala z nich tři finalisty: společnosti RUTEX CZ a Bernardes Fashion, a Česlava Jaroše (autor stejnokrojů pro řidiče a průvodčí ikonické tramvaje T3 Coupé). Při hodnocení návrhů DPP spolupracoval s řadou odborníků, například Theodorem Pištěkem, uznávaným kostýmním výtvarníkem, scénografem, malířem, autorem uniforem Hradní stráže a držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus nebo profesorem Josefem Ťapťuchem, oděvním a textilním designérem, návrhářem a pedagogem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Po vypracování finální kolekce nových uniforem DPP letos vysoutěžil výrobce 50 testovacích sad. Během testování budou zaměstnanci k jednotlivým uniformním součástem průběžně předávat své připomínky, které bude DPP ve spolupráci s autorkou finální designu průběžně vypořádávat. DPP po úpravě střihu nebo materiálu konkrétní uniformní součásti nechá díl opět vyrobit, aby jej mohl v běžném provozu dále testovat.
Cena českého internetu oceňuje nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby za každý rok. Letos nominovala odborná porota do kategorie Projet roku "Nový vyhledávač a aplikaci PID Lítačka".
Aplikace PID Lítačka je pro cestování v Praze a Středočeském kraji nepostradatelným nástrojem, denně ji využívají stovky tisíc lidí. Nový vyhledávač představil Operátor ICT v květnu 2024 . Nabízí kromě vyhledání trasy veřejnou dopravou, autem nebo na kole, i kombinaci všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace najde trasu a navede na vhodné parkoviště. V červnu pak byla do PID Lítačky integrována i aktuální poloha spojů , cestující tak v mobilu vidí případné zpoždění svého spoje. Dosud zajišťovala provoz a rozvoj PID Lítačky společnost CHAPS. V létě 2024 získala na základě výběrového řízení pětiletou smlouvu na podporu a rozvoj firma GLOBDATA. Výpočty nad jízdními řády dál poskytuje CHAPS. O vítězi v kategorii Projekt roku nerozhoduje veřejnost, ale odborná porota složená z významných osobností podnikatelského, mediálního a internetového světa vybrané pořadatelem - serverem Lupa.cz.
Na základě nového organizačního uspořádání skončil k 1. říjnu 2024 pracovní poměr mezi společností FlixBus a Pavlem Prouzou, který zastával funkci jednatele místní pobočky FlixBus CZ s.r.o.. Z České republiky řízený region zahrnoval i Slovensko a Maďarsko a nově spadá pod větší oblast Europe East.
Region Europe East společnosti FlixBus bude nyní zahrnovat Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Ukrajinu, pobaltské státy (Estonsko, Lotyšsko a Litvu) a Finsko. Povede jej pan Michal Leman, viceprezident pro Europe East, který v uplynulých sedmi letech řídil trhy v Polsku, na Ukrajině, v Pobaltí a ve Finsku. " Panu Pavlu Prouzovi vyjadřujeme uznání za jeho tvrdou práci v uplynulých více než 7 letech a jsme mu hluboce vděčni za jeho přínos k rozvoji domácího trhu v regionu ", uvádí Tomáš Beránek, tiskový mluvčí a PR Manager FlixBus CZ/SK. První autobusy zeleného dopravce dorazily do Prahy už roku 2014 , jen rok poté, co v Mnichově FlixBus vznikl. Oblíbenost Prahy jako destinace s sebou velmi brzy přinesla i myšlenku podnikání v domácí dopravě v Česku. První zelené autobusy partrnerů FlixBusu projily 17 českých měst 17. srpna 2017. Pavel Prouza vedl firmu od samého začátku.
Elektrický provoz MHD v Jihlavě výrazně omezují nejnovější parciální trolejbusy, cestující musí často jezdit náhradní dopravou v osmnáct let starých autobusech. Hořkou zkušenost s vysoutěženou dodávkou čtyř nových trolejbusů má za sebou také Dopravní společnost Zlín – Otrokovice. Nové trolejbusy nezískala, kvůli nedodržení termínu propadla evropská dotace, zaplacení smluvních pokut se domáhá soudně. S novými vozy počítala pro rozšíření tratí v Otrokovicích. Obě společnosti vydaly tiskové zprávy.
Šest parciálních trolejbusů SOR TNS 12, které jsou v Jihlavě v provozu od konce roku 2023 má podle Dopravního podniku města Jihlavy neustále závady. Místo moderních, tichých a pohodlných trolejbusů musí lidé v Jihlavě cestovat dlouho vysloužilými náhradními naftovými autobusy. Potýkat se musejí i s vynecháním nebo dlouhým zpožděním některých spojů. To je realita provozu nejnovějších trolejbusů v jihlavské MHD, které místo aby jezdily, čekají s poruchami na opravy. A cestující se proto oprávněně zlobí, uvedl v tiskové zprávě dopravní podnik. „ Omlouváme se cestujícím za náhradní autobusovou dopravu, ale chyba není na naší straně. Dodavatelská společnost Tram for envi má vážné komplikace se subdodavatelským řetězcem a nezvládá záruční opravy, kterých je navíc nezvykle mnoho ,“ zlobí se ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner. Podle jeho slov se počítalo s mnohem vyšším nájezdem kilometrů. Nejnovější vozy přitom najezdí jen asi 60% výkonů starších parciálů. Opakovaně se na nich projevují závady s bateriemi, s trakčními motory, se sběrači a s elektrickou výzbrojí vozu. „ Je již více než zřejmé, že jde o špatně poskládané prototypové řešení trolejbusu od různých subdodavatelů, kteří nestíhají dodávat nové nebo opravovat porouchané díly. Jsme s trolejbusy a s jejich dodavatelem velmi nespokojeni. Náklady za náhradní autobusovou dopravu a vícenáklady spojené s odstávkami nejnovějších bateriových trolejbusů už dosahují mnoha set tisíc korun ,“ uvedl Radim Rovner. „ Dodavatel nebyl ani za 3,5 roku od podpisu smlouvy schopen zajistit spolehlivost svých vozů a dostát všem závazkům. Smlouvu jsme podepisovali v dubnu 2021, trolejbusy nám dodali až na poslední chvíli na konci roku 2023 a celý rok 2024 se potýkáme s problémy a poruchami. Tak si nepředstavujeme dobrou spolupráci .“ Dopravní podnik dostával po celou dobu zpoždění dodávky od dodavatele opožděně změny harmonogramu, který nakonec opakovaně nedokázal dodržet. Tímto svým jednáním v podstatě znemožnil obstarat si jiného náhradního dodavatele. „ Firma Tram for envi zásadně podcenila proces vývoje, výroby, zkušebního provozu i schválení typu a spolehlivou dodávku trolejbusů do Jihlavy a výrazně také ohrozila financování celé zakázky z IROPu ,“ uzavírá Radim Rovner. Dopravní podnik v září 2023 zveřejnil výběrové řízení na dvanáct nových trolejbusů, které ale v červnu 2024 zrušil . Na Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) dopadají negativní důsledky zmařené dodávky čtyř parciálních trolejbusů SOR TNS 12. „ S těmito čtyřmi trolejbusy jsme počítali zejména pro rozšíření bezemisní MHD v Otrokovicích. Některé starší vozy v našem provozu MHD již měly být vyřazeny a nahrazeny těmito novými trolejbusy. Takto musíme opravovat a nasazovat na linky i značně opotřebovaná vozidla, abychom cestujícím zajistili standardní rozsah provozu ,“ říká prostřednictvím tiskové zprávy ředitel DSZO Josef Kocháň. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice v letech 2021–2022 soutěžila, vyhodnotila a vybrala dodavatele čtyř bateriových trolejbusů SOR TNS 12 s termínem dodání na jaře 2023. SOR Libchavy termín nedodržel a nebyl schopen dodat do Zlína objednané trolejbusy ani do podzimu minulého roku. Nedodržením termínu pro uvedení trolejbusů do provozu DSZO přišla o přiznanou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 85 procent pořizovacích nákladů. Proto dopravní společnost po marném upomínání dodavatele od smlouvy odstoupila. Dosud probíhá soudní spor o zaplacení smluvních pokut. Škody, které dopravní společnosti nedodáním trolejbusů vznikly a které spočívají v ušlé dotaci a v nákladech na opravy starých vozů, se vyčíslují. „ Ukazuje se, že i když dodržíme všechna pravidla o zadávání veřejných zakázek a zvítězí nabídka s nejnižší cenou, výsledek nemusí být ekonomicky a provozně příznivý ,“ popsal zkušenosti s nedodanými trolejbusy ředitel DSZO Josef Kocháň. „ Na trhu jsou bohužel společnosti, které něco slibují, ale nedodají včas a v potřebné kvalitě .“ Také DSZO nakoupí nové trolejbusy, soutěž na 25 parciálních standardních i kloubových zveřejnila v únoru 2024. Výsledky zatím nezveřejnila. SOR Libchavy v souvislosti s dodávkou trolejbusů TNS 18 pro Prahu v dubnu 2023 uvedl jako důvod zpoždění komplikace s elektrotechnickými součástkami od subdodavatelů, týkající se hlavně společnosti Cegelec, která dodávala do vozidel elektrovýzbroj. K aktuálním zprávám dopravních podniků se výrobce trolejbusů nechtěl vyjadřovat.
V neděli 22. září se v Jihlavě uskutečnil Dopravácký den. Zájem lidí o návštěvu areálu dopravního podniku a svezení retrolinkami byl velký.
V horní části Masarykova náměstí byl připraven stánek, kde proběhlo představení e-shopu DPMJ a výstava o zajímavostech z MHD. Zájemci mohli prohlédnout například trolejbus SOR TNS 12 (ev. číslo 21), dále autobusy Irisbus Citelis 12M CNG (ev. číslo 218) s reklamou na ZUŠ Jihlava nebo Iveco Urbanway 12M CNG (ev. číslo 229) se slušivou reklamou na MFF dokumentárních filmů Jihlava. Kromě trolejbusů a autobusů byl lákadlem i historický autobus Škoda 706 GND, ten byl na náměstí jako statický exponát a šlo o první původní jihlavský autobus z roku 1942. Po dobu konání akce byly v provozu tři retro linky (T1, T2 a T3), jejich obsluha byla zabezpečena historickými trolejbusy Škoda 14 Tr, 15 Tr a 21 Tr. Přeprava na všech linkách byla zdarma a přestup mezi nimi byl na Masarykově náměstí. Kromě přehlídky vozů byl nachystaný i program v areálu dopravního podniku na ulici Brtnická, kde se konaly ve vybrané hodiny komentované prohlídky s předsedou představenstva Radimem Rovnerem. Do a z vozovny jezdila retro linka T1.
Během Česko-korejského obchodního fóra 20. září 2024 v Praze podepsala Škoda Group Memoranda o porozumění (MoU). O budoucí spolupráci na různých strategických projektech s Hyundai Rotem, globálním hráčem v oblasti kolejových vozidel a železniční infrastruktury, a s Hyundai Motor Company s cílem zahájit spolupráci na rozvoji vodíkové mobility.
Česko-korejské obchodní fórum se uskutečnilo při příležitosti návštěvy korejského prezidenta Jun Sok-jola v České republice. Prezidenta doprovázeli korejští ministři obchodu a průmyslu, zahraničních věcí, dopravy a financí, a šéfové nejvýznamnějších jihokorejských firem, včetně Hyundai. Cílem bylo dohodnout se na strategických partnerství, kromě jiného na společných projektech v oblastech jako je výroba baterií, polovodičů, rozvoj robotiky, umělé inteligence, elektromobility, výstavba vysokorychlostních tratí a také spolupráce ve vědě a výzkumu mezi univerzitami a výzkumnými ústavy. Škoda Group podepsala s jihokorejskou Hyundai dvě MoU: Memorandum o porozumění s Hyudai Rotem „ Podpis tohoto Memoranda o porozumění se společností Hyundai Rotem představuje významný milník v našem pokračujícím úsilí o posílení strategických partnerství a rozšíření naší globální působnosti. Spojením sil můžeme využít naše společné odborné znalosti v oblasti železničních technologií a inovací a rozvíjet řešení, která splňují rostoucí potřeby moderních dopravních systémů. Toto memorandum o porozumění představuje prozíravý přístup, který připravuje půdu pro potenciální společné projekty a zároveň posiluje místní výrobu a podporuje přenos technologií. Těšíme se na úzkou spolupráci se společností Hyundai Rotem při objevování nových příležitostí, které budou přínosem pro obě naše společnosti, stejně jako pro komunity a trhy, na kterých působíme, “ komentoval podpis memoranda Petr Novotný, CEO Škoda Group. Účelem MoU je vytvořit základ pro budoucí spolupráci, zejména při identifikaci a realizaci příležitostí na klíčových trzích. Oblasti potenciální spolupráce zahrnují lokalizaci výroby, transfer technologií a účast na významných mezinárodních železničních a infrastrukturních projektech, včetně dodávek vysokorychlostních vlaků. Podpisem tohoto MoU obě společnosti potvrzují svůj závazek prosazovat udržitelná dopravní řešení, podporovat technologické inovace a přispívat k rozvoji globální železniční infrastruktury. Tato iniciativa navazuje na stávající partnerství mezi společnostmi Škoda Group a Hyundai Rotem, v jehož rámci oba partneři spolupracovali na pokročilých železničních řešeních, včetně společné výroby lokomotiv pro Tanzanii. Škoda Group je klíčovým dodavatelem základních komponentů pro tyto lokomotivy a přispívá inovativní technologií, která tvoří jádro jejich pohonných systémů. Memorandum o porozumění s Hyudai Motor Company „ Jsme přesvědčeni, že vodík bude spolu s energeticky efektivními řešeními hrát zásadní roli v transformaci mobility pro udržitelnější budoucnost. Cílem naší spolupráce se společností Hyundai Motor Company je umožnit nám podívat se za hranice jednotlivých států a prozkoumat širší trhy, kde mohou mít tyto technologie větší dopad. Společnou prací můžeme do globálního ekosystému mobility přinést inovativní, ekologicky šetrná řešení, která posunou čistší energii do regionů, kde je jí nejvíce zapotřebí ,“ řekl Petr Novotný. „ Cílem našeho partnerství se Škoda Group je urychlit zavádění vodíku, což by přispělo k rozvoji vodíkové technologie a uhlíkové neutrality na globálních trzích včetně České republiky ,“ řekl Ken Ramírez, Executive Vice President a Head of Global Commercial Vehicle and Hydrogen Business společnosti Hyundai Motor Company. „ Společně se Škoda Group usilujeme o vedoucí postavení v rychle rostoucím vodíkovém průmyslu vytvářením pozitivních synergií mezi naší technologií palivových článků a produkty a projekty mobility Škoda Group .“ Memorandum o porozumění se zaměřuje na studium a zavádění systémů vodíkových palivových článků a energeticky efektivních technologií pro projekty mobility, jakož i na prozkoumání příležitostí v rámci širšího vodíkového ekosystému a hodnotového řetězce mimo oblast mobility. Obě společnosti považují vodík za klíčový pilíř při budování udržitelné budoucnosti, počínaje sektorem dopravy. V rámci dohody bude společnost Hyundai Motor Company zkoumat možnosti sdílení své technologie palivových článků, což urychlí zavádění ekologické mobility na globálních trzích, kde působí Škoda Group. Společnosti rovněž provedou studie proveditelnosti aplikací vodíkových palivových článků pro širokou škálu využití mimo oblast mobility, přičemž využijí odborné znalosti společnosti Hyundai v oblasti vodíkové technologie k podpoře energetického přechodu. Škoda Group