Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Po dvou letech působení v představenstvu se Agata Stańda stala od 1. července generální ředitelkou. Nahradila Javiera Iriarteho, který je nyní místopředsedou dozorčí rady a zároveň vede CAF Rolling Stock.

Agata nastoupila do společnosti Solaris v únoru 2020 a od roku 2023 působí jako členka představenstva pro strategii a udržitelnost. Její profesní kariéra staví na rozsáhlých zkušenostech s řízením projektů a týmů v mnoha zemích Evropy, Afriky a Asie. Agata má tituly z Poznaňské univerzity ekonomie a podnikání a z ESCP Business School v Paříži. Od 1. července 2025 se stala generální ředitelkou Solaris. Ve funkci nahradila Jaiera Iriarteho, který vedl Solaris od začátku roku 2023 . Nyní zastává funkci místopředsedy dozorčí rady a generálního ředitele divize CAF Rolling Stock. „ Je mi ctí vést Solaris. Ráda bych poděkovala dozorčí radě a skupině CAF za důvěru, kterou mi vložili. V posledních několika letech jsme prošli významnou transformací a stali jsme se lídrem v oblasti elektromobility pro městskou dopravu v Evropě. Jsem si jistá, že společně s celým naším týmem budeme pokračovat v naší růstové cestě a Solaris a skupina CAF budou udávat trendy v udržitelné městské mobilitě ,“ uvedla Agata Stańda, nově jmenovaná generální ředitelka společnosti Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Očekává se, že pod vedením Agaty bude Solaris nadále posilovat svou pozici na evropském trhu, kde se stal významným dodavatelem elektrických autobusů. Na konci června 2025 například výrobce oznámil významnou objednávku od Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). Berlínský dopravce využil rámcovou smlouvu na až 700 kloubových autobusů a po dodávce prvních 50 vozů Solaris Urbino 18 si objednal dalších 270 vozidel. Autobusy budou vybaveny bateriemi Solaris High Energy. Nabíjení bude možné jak prostřednictvím standardní zásuvky, tak i pantografu.

person rebus  date_range 07.07.2025

Na blížícím se veletrhu Busworld Europe 2025, který se uskuteční 4. až 9. října na výstavišti Expo v Bruselu, se očekává řada premiér a inovací, ale také vyhlášení nejlepších autobusů a autokorů. Busworld Vehicle Awards se staly důvěryhodným ukazatelem excelence v mezinárodním autobusovém průmyslu. Letos se o prestižní ceny uchází BMC, CaetanoBus, Daimler Buses, MAN Truck & Bus, Otokar, Scania a Yutong.

Dvě velké ceny, tři označení „Nejlepší v kategorii“ Busworld Vehicle Awards oceňují vynikající výsledky ve dvou hlavních kategoriích: Bus a Coach. Jeden model v každé kategorii získá hlavní cenu Grand Award Bus a Grand Award Coach. Kromě toho budou udělena označení „Nejlepší v kategorii“ (Best of Category Labels) za vozidla, která vynikají v ekologii, bezpečnosti a pohodlí. Tato kritéria odrážejí jak rámec hodnocení poroty, tak priority rychle se rozvíjejícího odvětví. Dvanáctičlenná porota s holistickým přístupem Porota se skládá z přibližně 30 mezinárodních expertů, rozdělených do 12 specializovaných pracovních skupin, z nichž každá je zodpovědná za jeden aspekt výkonu nebo designu vozidla. Patří mezi ně: Jízdní dynamika, Emise, Ekologie a údržba, Pohodlí řidiče a spolujezdce, Vybavení průvodce, Bezpečnost vozidel a požární bezpečnost, Digitální technologie, Bateriové systémy a Design. Každou pracovní skupinu vede předseda a hodnotící kritéria jsou aktualizována v každém vydání tak, aby odrážela nejnovější technologický a provozní vývoj. Odborná porota je složená z provozovatelů, sdružení provozovatelů, technologických firem, odborných médií a poradenských společností v oblasti veřejné dopravy. Jedenáct uchazečů V ročníku 2025 se představí 11 soutěžních vozidel – 5 autobusů a 6 autokarů – včetně elektrických (BEV), vodíkových autobusů a dálkových elektrických autokarů: Kategorie autobusů Yutong U15 (Yutong Bus) 12m Procity EV (BMC) Mercedes-Benz eCitaro (Daimler Buses) H2.City Gold – 18m Hydrogen (CaetanoBus) Otokar e-Kent (Otokar) Kategorie autokarů Yutong IC12E (Yutong) NEOPLAN Skyliner (MAN Truck & Bus) Scania Irizar i6S Efficient – ​​se zcela novým pohonným ústrojím, které bude představeno – (Scania) Setra S 515 HD (Daimler Buses) e-Territo (Otokar) Yutong T14E (Yutong Bus) Tentokrát chybí výrobce Van Hool, kterého koupila VDL, ale žádný vůz nenominovala ani samotná VDL Bus & Coach. Do soutěže se nezapojí ani autobus IVECO. Na veletrhu se obě společnosti v podobě stánků a vystavených vozidel objeví. Reálné silniční testy v Kortrijku Vozidla budou podrobně posouzena během oficiálního testovacího dne 27. září 2025, který se přesouvá z Bruselu na výstaviště Kortrijk Xpo, do bývalého domova evropského Busworld v letech 1971 až 2017. Místo nabízí klidnější prostředí a rozmanité dopravní podmínky a podle organizátorů je ideální pro realistické testování na silnicích. Jako vždy zůstává zážitek z jízdy klíčovou součástí rozhodovacího procesu poroty. Samostatná cena za design – hodnocena na výstavní ploše Poprvé se z bývalé „Design Label“ stává nezávislá cena: Busworld Design Award. Každé vozidlo vystavené na Busworld se kvalifikuje automaticky. Stejná porota si prohlédne výstavu a vybere vozidla s vynikajícím designem a ergonomickou kvalitou – jedno v kategorii autobusů a jedno v kategorii autokarů. Slavnostní předávání cen na zahajovacím galavečeru Vítězové Grand Awards budou odhaleni v pátek 3. října během oficiálního zahajovacího galavečera veletrhu Busworld Europe 2025. Tato ocenění jsou více než jen symbolická – slouží jako spolehlivé měřítko kvality, výkonu a inovací v celém globálním sektoru autobusové a autokarové dopravy. Busworld Europe je největší a nejprestižnější veletrh na světě, který se věnuje výhradně autobusovému průmyslu. Od svého založení v roce 1971 se rozrostl na platformu pro prezentaci nejnovějších inovací a vývoje v autobusovém sektoru a jeho návštěvu by si neměl nechat ujít žádný profesionál z autobusového průmyslu.

person rebus  date_range 07.07.2025

V červnu klesly meziročně registrace autobusů o 68,63 %, z 204 ks v červnu 2024 na 64 ks v roce 2025 (tj. o 140 ks méně). Největší počeet registrací eviduje SDA u značky Iveco Bus - 18 ks, dále SOR - 11ks, Setra - 10 ks, MAN - 9 ks, Isuzu - 8 ks, Mercedes-Benz - 3 ks, Solaris - 3 ks a Rošero-P - 1 ks.

28 autobusů bylo v linkovém provedení, 21 ks městských a 13 dálkových. 4 autobusy byly elektrické a 3 ks na CNG. Nejvíc nových vozů bylo dodáno do Prahy (19 ks) a Středočeského kraje (14 ks). Celkově registrace nových autobusů v prvním pololetí 2025 klesly meziročně o 31,55 % (z 634 ks na 434 ks, tj. o 200 ks). První je značka Iveco Bus s 161 registrovanými autobusy (37,10 %), následují Setra – 65 ks (14,98 %), Mercedes-Benz – 64 ks (14,75 %), SOR – 47 ks (10,83 %), MAN – 43 ks (9,91 %), Isuzu – 17 ks (3,92 %), Irizar – 12 ks (2,76 %), Solaris – 7 ks (1,61 %), Rošero-P – 7 ks (1,61 %), Ford – 5 ks (1,15 %). Podle provedení karosérie jsou na prvním místě linkové autobusy s 48,62 % (211 ks), na druhém místě dálkové s 31,34 % (136 ks), následují městské – 18,43 % (80 ks), šasi – 1 ks. V prvním pololetí si nejvíce nových autobusů užívají v Praze (116 ks), Jihočeském (86 ks), Jihomoravském (51 ks) a Středočeském kraji (45 ks). Zdroj dat: SDA

person rebus  date_range 04.07.2025

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zapůjčený na testování od Daimler Buses Česká republika jezdí na lince 610 v centru Kladna z Tržnice na Zádušní a zpět. I když je kromě baterií s kapacitou 294 kWh vybaven i vodíkovým palivovým článkem pro prodloužení dojezdu, v České republice tuto možnost nevyužívá. Baterie dobíjí v areálu ČSAD MHD Kladno, stejně jako elektrické autobusy SOR. Zajímavé bude srovnání obou značek autobusů. Podobně jako v Kutné Hoře, kam se eCitaro z Kladna přesune. Od pátku 4. července si ho v provozu vyzkouší společnost Lutan a cestující na lince 801, na které už by v současné době mělo jezdit všech šest nových elektrických autobusů značky MAN.

person rebus  date_range 30.06.2025

Do pátku 20. června testují ARRIVA a POVED na příměstských linkách Integrované dopravy Plzeňského kraje na trase z Plzně směr Chrást, Kyšice a Dýšina stříbrno modrý nízkopodlažní elektrobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell s vodíkovými palivovými články zapůjčený od Daimler Buses Česká republika. Jde o společnou iniciativu dopravce s krajským organizátorem dopravy, aby vznikl základní přehled o vlastnostech vozidla s alternativním pohonem.

Klimatizovaný elektrický autobus s tmavými sedačkami, na pohled příjemnou podlahou v dekoru dřeva, místem pro kočárek, USB nabíječkami a dalším dnes už běžným komfortem pro cestující najezdí ve svém oběhu do dvou set kilometrů za den. Vybaven je třemi pakety baterií NMC3, každý paket má kapacitu 98 kWh. eCitaro Fuel Cell je konstruováno tak, aby mohlo jezdit na elektřinu ze sítě a využívat palivový článek pouze v případě, že je to nezbytné pro dosažení požadovaného dojezdu. V poslední generaci pak umožňuje jízdu jak výhradně na elektřinu ze sítě, tak i výhradně na vodík bez dobíjení ze sítě – je tedy 100% flexibilní, pokud jde o zdroj energie. I když je předváděcí eCitaro vybaveno i vodíkovými palivovým článkem, nebude vozidlo vodík používat. Důvodem je chybějící čerpací stanice (momentálně není v ČR v provozu žádná). ARRIVA elektrobus dobíjí v areálu Plzeňských městských dopravních podniků. Vystačí na provoz jedno noční dobíjení, nebo bude potřeba dobít ho i během dne? Jaká bude zbývající kapacita baterek po jeho denním provozu? To jsou jen některé ze základních otázek, na které se bude snažit získat testovací provoz odpovědi, aby byly k dispozici cenné informace pro další plánování a rozvoj dopravy v kraji i s alternativními pohony vozidel. Plánované spoje na linkách č. 221, 231, 253 a 254, kde mohou cestující eCitaro vyzkoušet: 231 4:55 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 5:36 Volduchy 231 5:50 Volduchy - 6:40 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 221 6:45 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 7:11 Bušovice, konečná 221 7:14 Bušovice, konečná - 7:53 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 253 13:25 Plzeň, Doubravka - 13:56 Chrást, Lidový dům 253 14:00 Chrást, Lidový dům - 14:31 Plzeň, Doubravka 253 14:40 Plzeň, Doubravka - 15:00 Dýšina, Nová Huť 253 15:10 Dýšina, Nová Huť - 15:32 Plzeň, Doubravka 254 15:40 Plzeň, Doubravka - 15:56 Dýšina, Nová Huť 253 16:10 Dýšina, Nová Huť - 16:31 Plzeň, Doubravka 254 16:40 Plzeň, Doubravka - 16:56 Dýšina, Nová Huť 254 17:00 Dýšina, Nová Huť - 17:14 Plzeň, Doubravka 253 17:22 Plzeň, Doubravka - 17:32 Kyšice, ObÚ 253 17:40 Kyšice, ObÚ - 17:50 Plzeň, Doubravka Již minulý týden se autobus představil na setkání Sdružení dopravních podniků, v ICOM transport v Jihlavě a v sobotu 14. června na rodinném dni Daimler v Holýšově. Po testovacím provozu v ARRIVĚ STŘEDNÍ ČECHY bude vůz krátce v provozu v Dopravním podniku Karlovy Vary a následně v ČSAD MHD Kladno.

person rebus  date_range 18.06.2025

Nasazení do provozu umožnilo oficiální schválení vozidel Škoda 46T pro provoz s cestujícími. Ve městě je aktuálně osm vozidel, další dvě dorazí v následujících dnech. Poslední tři tramvaje jsou ve finální fázi výroby. Tramvaje jsou nedílnou součástí života ve Frankfurtu už více než 125 let. Nyní, díky nasazení nového typu Škoda 46T, začíná dopravní podnik Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt nad Odrou postupně nahrazovat stárnoucí vozový park tramvají KT4.

„ Frankfurt je prvním městem, které nové tramvaje zavádí do pravidelné provozu, což je klíčový krok v tomto ambiciózním projektu. Tato zakázka spojila tři města s odlišnými technickými požadavky, ale společnou vizí moderní a dostupné dopravy. Splnit všechny tyto požadavky v rámci jedné platformy nebylo snadné, ale přesně takové výzvy jsou to, co nás posouvá dál. Je skvělé vidět, že se naše úsilí vyplatilo a lidé tak mohou škodovácké tramvaje využívat pro své každodenní cesty, “ řekl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group. Dodávka je součástí společného kontraktu, který v roce 2021 uzavřely města Frankfurt nad Odrou, Chotěbuz a Branibor nad Havolou . Škoda Group v rámci této zakázky dodává jednotnou vozidlovou platformu, která je přizpůsobená specifikům každého z měst. Přestože jsou tramvaje designově velmi podobné, musí obstát v odlišných provozních podmínkách – právě to byla jedna z hlavních technických výzev projektu. Do Chotěbuzi bylo zatím dodáno šest tramvají Škoda 47T, které v současnosti procházejí schvalovacím procesem pro provoz s cestujícími. Sedmá tramvaj je téměř hotová. V roce 2022 dopravce Cottbusverkehr uplatnil opci na dalších 15 vozidel, z nichž sedm je již ve fázi rané výroby. Do Braniboru nad Havolou byly zatím dodány dvě tramvaje, další dvě jsou před dokončením montáže. Stejně jako vozidla pro Frankfurt a Chotěbuz i tyto tramvaje nabídnou vyšší úroveň pohodlí, lepší přístupnost a energeticky úsporný provoz. Všechna tři města budou v následujících měsících postupně zařazovat nové tramvaje do běžného provozu, a to v závislosti na postupu dodávek a schvalovacích procesů. Všechny tramvaje jsou postaveny pro rozchod 1 000 mm, jsou dlouhé téměř 30 m a široké 2 300 mm, pro Chotěbuz 2 400 mm. Tramvaj 46T pro Frankfurt nad Odrou uveze celkem 151 cestujících, z toho 56 na sedadlech. Tramvaj 47T pro Chotěbuz má kapacitu pro přepravu 158 cestujících, z toho 67 na sedadlech. Tramvaj 48T pro Branibor je určena pro 151 cestujících, z toho 56 sedících. Škoda Group

person rebus  date_range 17.06.2025

Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z konference Smart city v praxi. Jako součást veletrhu URBIS The Smart Cities Meetup proběhl 10. června 2025 jubilejní 10. ročník. Podívejte se na souhrn novinek a prezentace.

Konference se konala pod záštitou ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka a města Brna. To bylo rovněž jedním z hlavních partnerů konference, spolu se Středočeským krajem a veletrhem Urbis. Koncept chytrých měst považuje ministerstvo pro místní rozvoj za velmi důležitý a podporuje ho metodickými i finančními nástroji. Pojem Smart city zahrnuje strategické řízení města, obce či regionu, při němž jsou využívány moderní technologie spolu se zelenou infrastrukturou s cílem zvýšit kvalitu života občanů, tím zvýšit atraktivitu pro bydlení a podnikání, a následně tak zvýšit jeho ekonomickou úroveň. Rozhodující je strategický přístup s využitím odpovídajících manažerských nástrojů. Již tradičně si proto na konferenci Smart city v praxi chodí pro informace o nových technologiích, řízení a financování výkonní představitele municipalit, krajů a jejich institucí, zejména v oboru služeb pro občany. V poslední době se seznamují i s možnostmi využití umělé inteligence a dalšími moderními podpůrnými nástroji pro usnadnění své práce i komunikace občanů s úřady. Zpráva z konference, kterou provázel Ing. Jakub Slavík, MBA, majitel pořádající konzultační firmy, zkušený expert v oboru chytrých měst a moderní dopravy a odborný garant konference, je k dispozici zde . Zpětně se můžete podívat i na prezentace.

person rebus  date_range 17.06.2025

Poprvé v historii MAN Truck & Bus Česká republika a Slovensko byl jmenován jednatel z místního prostředí. 16. června 2025 ukončil své působení ve funkci dlouholetý jednatel Jan Kohlmeier. Jeho nástupcem se stal Radek Liška, který přichází do MAN s dlouholetými zkušenostmi v segmentu nákladní dopravy.

Radek Liška nastupuje do své nové role s cílem pokračovat v rozvoji značky na českém a slovenském trhu, prodejních a servisních kapacit společnosti MAN, posílit vztahy se zákazníky a udržet tempo inovací v oblasti udržitelné dopravy. „ Mám velkou radost z nových povinností, které jsou přede mnou a upřímně jsem rád, že mohu být součástí týmu MAN v Česku a na Slovensku, “ řekl Liška. " Je to pro mě osobně skvělá příležitost v době, kdy se nákladní doprava transformuje do zcela nové podoby díky přechodu k elektromobilitě ." Radek Liška působil posledních 13 let na pozici Ředitele servisních služeb a prodeje průmyslových motorů u značky SCANIA v rámci 11 evropských zemí. Jan Kohlmeier k této změně ve vedení společnosti uvedl: "Velice rád bych poděkoval všem obchodním partnerům v Čechách a na Slovensku, a především kolegům v obou zemích za fantastickou spolupráci během uplynulých 5 let, které vždy zůstanou v mém lvím srdci ." Jan Kohlmeier převezme od 1. srpna 2025 roli jednatele společnosti MAN Truck & Bus UK. Dále dochází s účinností od 1. července 2025 ke změně na pozici obchodního ředitele společnosti MAN v České republice. Tuto pozici posledních 15 let zastával pan Tomáš Bretfeld, který převezme novou roli ředitele značky MAN Financial Services v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Dříve již bylo oznámeno, že od 7. července 2025 zahájí MAN Financial Services v České republice svoji činnost pod hlavičkou TRATON Financial Services, globálního poskytovatele finančních služeb v rámci skupiny TRATON. Jméno nového obchodního ředitele ještě není potvrzeno.

person rebus  date_range 17.06.2025

Domácí výrobce dodá pro zajišťování náhradní autobusové dopravy při rekonstrukci železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem 142 autobusů NS 18 v meziměstském provedení. Nové autobusy si objednalo konsorcium ecoVista. Autobusy musí být v Německu do října 2025. Více jsme psali zde .

person rebus  date_range 17.06.2025

V ostravském Trojhalí Karolina a na nedaleké železniční vlečce proběhl od 10. do 12. června další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business days. Reportáž z veletrhu pochází z druhého dne.

V Ostravě nechyběli zástupci největších hráčů, kteří působí na železničním trhu. Přivezli ukázat přes dvě desítky kolejových vozů s parním, elektrickým, vodiíkovým a bateriovým pohonem. Vlakem, který poháněla parní lokomotiva (a na konci byla dieselová), se mohli svézt návštěvníci veletrhu 10. a 11. června. Jeho trasa vedla z Trojhalí Karolina až do stanice Orlová-Poruba. Jízdy nabízela společnost DB Cargo, společně s partnery. Elektrické lokomotivy byly reprezentované strojem Siemens Vectron, ale i polským Newagem Dragon 2. Velkou expozici měla společnost Škoda Group. Jak uvedl mluvčí Škody Group Jan Švehla, firma přivezla bateriový vlak RegioPanter, který slouží cestujícím na Ostravsku už 6 měsíců. Najeto má 322 tisíc km (na baterie ujel 107 tisíc km). K vidění byl pro návštěvníky RegioPanter v barvách ODISu nebo tři vozy z jednotky ComfortJet, které Škoda vyrábí ve spolupráci se společností Siemens Mobility. U stánku měla společnost vystaven trakční motor pro své bateriové vlaky. Premiéru na veletrhu si odbyl nový vůz od švýcarského výrobce Stadler, konkrétně se jedná o bezemisní vůz RS Zero. K dispozici může být buď s vodíkovým a/nebo bateriovým pohonem. Podle předsedy dozorčí rady Stadleru Petera Spuhlera může být RS Zero náhradou za dieselové vozy, jelikož jde o ideální řešení k modernizaci železničního vozového parku na tratích v ČR, které nejsou elektrifikované. Podle Stadleru aktuálně probíhají jednání s možnými zákazníky v tuzemsku. RS Zero představuje nástupce modelu RS1. Disponuje plně dekarbonizovaným pohonným systémem, k dispozici může být coby jednovozová nebo dvouvozová jednotka s kapacitou až 165 míst k sezení. Dojezd vlaku na jedno nabití baterií činí 150 kilometrů, v případě vodíkového pohonu pak až 800 kilometrů. Na vývoji vozidla se významně podíleli i inženýři z pražské pobočky Stadleru. Vozidlo představuje novinku, která je důležitá i pro český trh, protože po Německu je Česko druhou největší zemí, kde jezdí nejvíce motorových vozů Stadler RS1 a současně zemí s velkým podílem regionálních neelektrifikovaných tratí. Jednou z mnoha výhod je i zatížení nápravy, která je pod 18 tunami. A kde se vůz hodí nejlépe? K vytvoření ekonomicky atraktivní přepravní nabídky na vedlejších tratích s nízkou hustotou provozu. Co dalšího mohli návštěvníci na veletrhu vidět? Například motorový univerzální vozík (MUV 75) Správy železnic, vozidlo pro diagnostiku železničního svršku, speciální údržbový vlak firmy Budimex nebo lokomotivu EffiShunter 1000 od CZ Loko, která bude sloužit u společnosti Subterra a mnoho dalšího. Veletrh hodnotíme jako velmi vydařený, velkým plusem byla přidaná kolej pro vystavené exponáty. Kdy se bude konat další ročník? Podle plánů pořadatelů by měl proběhnout od 9. do 11. června 2026.

person ertl  date_range 13.06.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Reklama
Buse březen 25
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací