Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Vánoční šalina v podobě retro tramvaje T3 rozzáří adventní Brno od 22. listopadu. V Ostravě je do vánočního převlečena jedna z nejmodernějších tramvají Škoda 39T. V Olomouci tramvajím T3, EVO1 a EVO1/o oblékli svetry a posypaly je vločkami. Advent s Dopravním podnikem hl.m. Prahy začíná 29. listopadu rozsvícením celé flotily vozidel v Muzeu MHD. A po Plzni pojede vánoční chaloupka.

Adventní a PFková šalina v Brně už v sobotu 21. listopadu Historická tramvaj s číslem 1525 se po roce převléká do vánočního kabátu a od soboty 22. listopadu bude vozit cestující na speciální trase Česká – Malinovského náměstí – Hlavní nádraží –Zelný trh – Náměstí Svobody – Česká, vánoční atmosféru si mohou užívat do 23. prosince. Karoserii tramvaje zdobí stejně jako v předešlých letech světelné panely s vánočními motivy. Uvnitř si pak můžete posedět u krbu a vánočního stromečku. „ K adventu v Brně neodmyslitelně patří i vánoční tramvaj, kterou poprvé představíme při rozsvícení vánoční lípy v pátek 21. listopadu v 16 hodin ve smyčce Pisárky . Do provozu s cestujícími ji pak zařadíme o den později. Brňané a návštěvníci města se opět mohou těšit nejen na speciální vánoční osvětlení, ale i na výzdobu interiéru ,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. DPMB tradičně do ulic vyšle i PFkovou tramvaj, která má vánoční polep s novoročním přáním. Tramvaj typu Anitra s evidenčním číslem 1812 bude městem jezdit na běžných linkách až do Tří králů. Cestující se s ní setkají na linkách 2, 5 nebo 7. Prodejní tramvaj bude mít letos nové stanoviště – vůz DPMB bude stát u kostela svatého Tomáše na Moravském náměstí. Dárky nejen pro příznivce a fanoušky MHD je zde možné zakoupit od 22. listopadu do 23. prosince 2025 v pracovní dny od 15 do 20 hodin a o víkendech od 13 do 20 hodin. V pátek 5. prosince 2025 od 16 do 19 hodin ožije tramvajová smyčka Pisárky hudbou, kouzly a andělskou náladou. Děti se mohou těšit na Mikuláše, anděly a možná i čerty. Ostravská pohádková tramvaj Pohádkové bytosti, lesní zvířátka, v pozadí ostravské dominanty v moderním neonovém designu, dvě svítící vlny v celkové délce 114 metrů, 15 svítících sněhových vloček. Takto je letos vyzdobená vánoční tramvaj Škoda 39T Dopravního podniku Ostrava (DPO). Na cestující čeká i vyzdobený interiér, hrající koledy a v průběhu adventu i program zahrnující například hudební vystoupení. Ostravská „Vánočka“ jezdí napříč městem, různými linkami, podle speciálního jízdního řádu od 20. listopadu. „ Vánoční tramvaj pro nás není jen ozdobený vůz, je to připomínka, že i v každodenním spěchu se dá najít okamžik, který člověka potěší. Pokud Vánočka v někom probudí úsměv, vzpomínku na dětství nebo jen malou chvíli klidu uprostřed zimního shonu, splnila svůj úkol. MHD má spojovat a to během Vánoc platí dvojnásob ,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. I letos v předvánoční čas pořádá DPO tradiční Tyrkysovou sbírku, charitativní projekt podporující místní neziskovky. Od 10. do 13. listopadu 2025 jezdili ve vozidlech MHD dobrovolníci s kasičkami za doprovodu asistentů přepravy. Lidé se mohou do sbírky aktuálně zapojit i koupí Tyrkysové jízdenky nebo příspěvkem přes QR kód na webu tyrkysovasbirka.cz, kde najdou také podrobné informace o všech podporovaných projektech. Vánoční tramvaje v Olomouci od neděle 23. listopadu Krásnou atmosféru vánoční Olomouce podpoří tři soupravy. K tramvajím T3 a EVO1 se přidá souprava nejnovějších oboustranných vozů EVO1/o a tramvaje tak pokryjí všechny konečné zastávky ve městě. „ V letošním roce se cestující mohou těšit na další novou vánoční soupravu a už potřetí také na tematické sváteční polepy vozů. Dvě soupravy tentokrát dostaly motiv svetru, třetí potom zimní motiv se sněhovými vločkami ,“ přiblížil předseda představenstva DPMO, a.s. Jaroslav Michalík. Vánoční vozy vyjedou do běžného provozu v neděli 23. listopadu okolo 18. hodiny, ještě před tím projedou ve spanilé jízdě okružní trasu městem. Všechny tři soupravy seřazené za sebou vyrazí po půl páté z tramvajové haly v Jeremenkově ulici a objedou v koloně bez zastavování trasu Žižkovo nám. – Náměstí Hrdinů – Tržnice – Envelopa – a zpět do haly v Jeremenkově ulici, odtud budou potom postupně vypravovány do běžného provozu s cestujícími. Vozy budou nasazeny na lince 2 (souprava T3), na lince č. 4 (souprava EVO1), třetí souprava bude jezdit na linkách 3 a 5 (souprava EVO1/o). Jízdní řády vozů budou rozdílné o víkendech a ve všední dny . „ V sobotu 6. prosince pořádáme Mikulášské jízdy, od 10 do 18 hodin se mohou rodiče s dětmi svézt historickou tramvají s Mikulášem, anděly a čerty. V neděli 21. prosince potom historická tramvaj rozveze Betlémské světlo, lidé si pro tento symbol míru budou moci přijít na konečné zastávky tramvají ,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO, a.s. Pavel Zatloukal. Betlémské světlo bude pro veřejnost od 21. prosince k dispozici také v lucerně v prostoru vrátnice dopravního podniku v Koželužské ulici. Rozsvícená flotila, Mikuláš v metru a retro soupravy v hlavním městě Advent s pražským dopravním podnikem začíná v sobotu 29. listopadu v 16:30 hodin rozsvícením vánoční flotily ve vozovně Střešovice O týden později, 6. prosince, bude přibližně od 12:30 do 16:30 hodin na trase metra A v úseku Dejvická – Želivského jezdit historická souprava metra Ečs, v níž potkáte Mikuláše, čerta a anděla. Ve stanici Hradčanská bude možné přestoupit na tramvaj do Muzea MHD ve Střešovicích, kde od 13:00 do 17:00 hodin proběhne mikulášské odpoledne plné zábavy, soutěží a vánoční nálady. Muzeum MHD bude do neděle 21. prosince 2025 otevřeno každý víkend od 9:00 do 17:00 hodin. A těsně před Štědrým dnem, v sobotu 20. prosince, si mohou dopravní nadšenci užít zážitkovou turistiku v pražském metru se soupravou Ečs. Vstupenky budou k dispozici na fanshop.dpp.cz . Vánoční chaloupka na kolejích v Plzni Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) letos poprvé představí vánoční tramvaj na první adventní neděli a po celý prosinec bude nasazována do pravidelného provozu na všech tramvajových linkách. Plzeňáci se mohou těšit novinky. Exteriér bude zdobit celopolep, který bude připomínat vánoční chaloupku na kolejích v tmavě zeleném provedení s červenými dveřmi a okenicemi. Interiér projde nejrozsáhlejší úpravou v historii vánočních tramvají v Plzni. Poprvé bude jeho součástí ozdobený vánoční stromek, madla byla přelakována do červené barvy a interiér bude doplněn o nové ozdoby a girlandy. Sedačky pak budou mít opět speciální potahy s vánočním motivem. První speciální jízdy se uskuteční v neděli 30. listopadu, kdy bude vánoční tramvaj v 16 hod. přistavena do obratiště U Zvonu, kde si ji mohou návštěvníci prohlédnout a pořídit fotografie. Přibližně po 40 minutách se přesune do zastávky U Synagogy, odkud vyjede na okružní jízdy po trase U Synagogy – Náměstí Republiky – U Zvonu – Náměstí Republiky – U Synagogy. Nástup i výstup bude možný pouze v zastávce U Synagogy a jízdy budou zdarma. Tramvaj bude vyjíždět v 16:50, 17:05, 17:20, 17:35, 17:50, 18:05 a 18:20, s tím, že při poslední jízdě bude tramvaj z Anglického nábřeží pokračovat po trase linky 1 do zastávky Vozovna Slovany. Pro malé cestující budou mít PMDP při těchto jízdách připravený opět drobný dárek. „ Vánoční tramvaj se stala pevnou součástí adventního provozu. Každý rok se tak snažíme přinést nové prvky výzdoby a myslím si, že v letošním roce se to povedlo skutečně výjimečně ,“ uvedl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. V prosinci bude vánoční tramvaj jezdit pravidelně – v pracovních dnech na lince 4, o sobotách na lince 1 a o nedělích na lince 2. Zjednodušený jízdní řád bude k dispozici na webových stránkách a sociálních sítích PMDP. Aktuální polohu pak bude možné sledovat na mapě provozu na webu Jízdních řádů nebo v mobilní aplikaci Moje PMDP. Svátečně vyzdobené vozy v dalších městech Adventní čas se snaží cestujícím zpříjemnit většina dopravních podniků a my je budeme postupně přidávat. Z menších měst letos chystá čtyři autobusy MHD s polepem vánočními motivy Přerov, vánoční osvětlení bude mít autobus také v Třebíči.

person rebus  date_range 21.11.2025

Spojené arabské emiráty se staly první zemí na světě, která má novou kategorii vozidel, modulární autonomní vozidla italské společosti NExT. Po rozsáhlém výzkumu a terénních testech mohou tato jednoduše propojitelná vozidla přispět k cílům udržitelné a inteligentní městské mobility. Bez budování nové infrastruktury přináší okamžitý dopad: snižují dopravní zácpy, optimalizují tok dopravy a mění způsob pohybu po městě.

Začátek nové éry v mobilitě oznámilo Integrované dopravní centrum (ITC - součást Ministerstva dopravy Spojených arabských emirátů) během akce DRIFTx 2025, která byla součástí Týdne autonomních systémů v Abú Dhabí, který se konal od 10. do 16. listopadu. Během něho podepsalo ITC i několik strategických dohod o rozvoji inteligentní autonomní mobility Modulární vozidla, která lze připojovat nebo odpojovat podle provozních potřeb, vyvinula společnost NExT se sídlem v italské Padově. Za úspěchem ve Spojených arabských emirátech stojí řada partnerů. " Děkujeme Miral a jejímu úžasnému týmu, který jako první přijal implementaci našich vozidel na ostrově Yas (umělý rekreační ostrov s rozlohou 25 km2 v Abú Dhabi). Jsme také vděční mnoha společnostem v Perském zálivu, Evropě a Číně, se kterými pracujeme na dalších fázích zavádění ," uvedla společnost NExT.

person rebus  date_range 20.11.2025

Rostoucí parky bateriových vozidel, konkurenční trh, chytré řízení infrastruktury a účinná propagace. Jak to vidí odborníci: přečtěte si zprávu z konference Moderní technologie v elektrické dopravě, zpětně se můžete podívat i na prezentace.

V pátek 14. listopadu se v rámci veletrhu e-Salon uskutečnila odborná konference pořádaná provozovateli portálu Smartcityvpraxi.cz. Aktuální informace z elektrické dopravy jako jsou možnosti financování, legislativní podpora, technické výzvy, největší problémy v elektrifikaci, a zkušenosti z provozu, si přišlo poslechnout přes 120 účastníků. Na webu Smartcityvpraxi.cz si můžete přečíst zprávu a prezentace.

person rebus  date_range 19.11.2025

Podle tiskové zprávy dospěla Evropská komise k závěru, že převzetí výrobce nákladních vozidel a autobusů Iveco Group indickou firmou Tata Motors nevyvolává obavy z narušení hospodářské soutěže. Součástí Iveco Group je Iveco Bus, Heuliez, Iveco a FPT Industrial. Prodej má být dokončen do 2. čtvrtletí 2026.

Indický výrobce vozidel TML Commercial Vehicles Limited (Tata Motors) má za odkup všech kmenových akcií Iveco Group zaplatit 3,8 miliardy eur (přibližně 92 miliard korun). Tato akvizice je součástí širší transakce , v rámci které Iveco Group prodává svou divizi pro výrobu obrněných vozidel italské státní zbrojovce Leonardo. V souvislosti s prodejem se v Itálii objevily spekulace ohledně převzetí celé skupiny Iveco státní společností Leonardo. Tuto možnost Adolf Urso, ministr průmyslu a Made in Italy, v Poslanecké sněmovně odmítl ( podrobněji server Autobusweb.com ). Cílem společnosti Tata Motors je vytvořit s Iveco Group světového hráče v sektoru užitkových vozidel s prodejem přes 540 000 vozidel ročně. Změna se týká také společnosti Iveco Czech Republic. Vloni ve Vysokém Mýtě vyrobila 4 644 autobusů Crossway a Evadys, které vyvezla do 25 zemí, především do Evropy, ale také do Asie a Afriky. Letos do září se produkce zvýšila o 30 procent .

person rebus  date_range 19.11.2025

Výstaviště PVA EXPO PRAHA bude ve dnech 25. až 27. listopadu hostit první veletrh nákladních vozidel a logistiky. TRUCK & CARGO EXPO letos nahradí tradiční autobusový veletrh CZECHBUS. Nová akce zaměřená na trucky nabídne expozice téměř čtyř desítek značek z Česka, Slovenska, Polska či Maďarska. Do Letňan dorazí například IVECO TRUCKS, DAIMLER TRUCK, SCHWARZMÜLLER, FORD TRUCKS, JEGGER, TURANCAR CZ, PANAV, CARLING a další

Návštěvníci se seznámí s novými modely, technologiemi i s produkty z odvětví střední, těžké i servisní techniky, nástaveb či telematiky. Nebude chybět bohatý program s přednáškami, panelovou diskuzí i testovacími jízdami. Jakými vozy se vystavovatelé pochlubí Ford Trucks uvede své nejnovější modely pro těžkou dopravu, například modernizovaný tahač Ford F-MAX nebo robustní sklápěč. Společnost Turancar CZ nechybí na žádném ročníku veletrhu CZECHBUS a vozidla značky ISUZU přiveze i na TRUCK & CARGO EXPO. Ukáže kompletní portfolio značky - oblíbený ISUZU D-Max Pickup, lehké nákladní vozy pro každodenní použití a spolehlivé minibusy, k vidění bude i inovativní projekt BIG.e – plně elektrické užitkové vozidlo s nulovými emisemi. Společnost IVECO uvede nejnovější modely a řešení pro městskou i dálkovou dopravu, včetně vozidel s alternativními pohony. DAIMLER TRUCK na stánku představí dva špičkové modely určené pro silniční dálkovou nákladní dopravu: Mercedes-Benz Actros L a eActros 600, oba s kabinou ProCabin. Společnost JEGGER zaměřující se na výrobu nástaveb pro užitková a nákladní vozidla představí inovovanou řadu s nižší hmotností, vyšší odolností a moderním designem. Na stánku firmy PANAV si můžete prohlédnout valníkovou velkoobjemovou soupravu, tandemový sklápěcí přívěs, plošinový tandemový přívěs a kontejnerový přívěs. AD TECHNIK také známe z CZECHBUSu, zaměřuje na autoservisní techniku a diagnostiku a představí produkty renomovaných výrobců diagnostik motorů, podvozků, elektronických a brzdových systémů a také zvedáky či montážní jámy. Společnost Mave nabídne vozidlo vybavené dílenskou vestavbou a různé možnosti úprav vozů jak pro převoz a uchycení nákladu, tak úprav pro přepravu osob, zvýšení obsaditelnosti apod. Diskuze i test kurýrů „ Kromě bohaté oborové nomenklatury produktových novinek i inovativních technologií bude součástí veletrhu také bohatý doprovodný program. Na jeho složení se podíleli odborníci z jednotlivých oborů a přinese nejen atraktivní přednášky, diskuze, workshopy, ale například i možnost testovacích jízd, ukázku práce mobilního pneuservisu či velký kurýrní test, “ řekla manažerka veletrhu Veronika Cihlářová. V rámci doprovodného programu proběhnou tematické bloky přednášek předních odborníků napříč odvětvími i panelové diskuze s tématy Zelená nákladní doprava: vozidla + dotace a podpory, infrastruktura a Dekarbonizace silniční nákladní dopravy: alternativní paliva a řešení budoucnosti. Před Vstupní halou II na venkovní ploše výstavního areálu bude možné vyzkoušet porffolio vozidel v rámci testovacích jízd. Jeden z účastníků může vyhrát poukaz na pneumatiky od firmy Carling. Ta navíc na svém stánku v Hale 3 předvede první dva dny veletrhu ve 14 hodin ukázku přezutí kol na tahači mobilním pneuservisem. Dojde také na Velký kurýrní test, který proběhne ve středu 26. listopadu na venkovní ploše. Veletrh nákladní dopravy proběhne až za deset dni, od dnešního dne až do neděle můžete na výstaviště v Letňanech zavítat na e-SALON . A CZECHBUS se bude konat příští rok od 24. do 26 listopadu.

person rebus  date_range 14.11.2025

Veřejnost už odevzdala více než 4 700 hlasů, které rozhodnou, čí jména ponesou nové českobudějovické trolejbusy Škoda 33Tr . Dopravní podnik hledá jména pro 21 vozů, které doplní už 14 pojmenovaných trolejbusů, například Přemysla Otakara II., Budivoje nebo Čéče.

V prvním kole lidé navrhli jména osobností z minulosti i současnosti. Z 366 reakcí vznikl finální seznam téměř 90 jmen, ze kterého se nyní vybírají vítězové. Postoupily osobnosti, které již nežijí, ale jsou významně spojené s Českými Budějovicemi. Nejen rodáci, ale i ti, jejichž dílo zásadně přispělo k prestiži města. „ Hlasování ukazuje, že Budějčáci mají smysl pro humor i pro historii. V čele ankety se objevují úsměvné či nečekané návrhy, ale zároveň i celá řada vážených osobností, které si připomenutí bezpochyby zaslouží. Jsme rádi, že se do ankety zapojilo tolik lidí a že o budějovických trolejbusech přemýšlejí s takovým zaujetím ,“ říká ředitel Dopravního podniku Slavoj Dolejš. Mezi finalisty jsou historické osobnosti jako měšťan Zachariáš, Ondřej Puklice nebo Vendelín Grünwald a František Antonín Gerstner. Velké pozornosti se dostává i soudobým osobnostem – lékařským autoritám, kterými byli pánové Čutka a Velemínský, stejně tak osobnostem zábavního průmyslu, například kartářce Jolandě. Jestli jste ještě nedali svůj hlas, můžete do 13. listopadu na webu dopravního podniku zde .

person rebus  date_range 12.11.2025

Tradiční spolupráce Aukra s akcí Retro Garáž umožní milovníkům veteránů soutěžit o vysněný stroj pohodlně online . Letošní podzim tak zájemci, kteří 15. listopadu nedorazí na Výstaviště do Lysé nad Labem, mohou přihazovat na 46 pečlivě vybraných strojů. Aukce 36 motocyklů a 10 automobilů se uskuteční v čase mezi 12:30 a 16:00.

Retro Garáž je zavedená auto-moto burza a prodejní výstava zaměřená na historická vozidla a jejich příslušenství . Devatenáctý ročník nabídne 46 strojů, z toho 36 motocyklů a 10 automobilů, s velmi pestrým výběrem. Převážně půjde o kusy po renovaci. Dominovat budou československé značky jako Jawa, ČZ, Tatra či Wikov, doplněné zahraničními lahůdkami MG, Raleigh, OEC a Citroën. Akce se koná v moderních prostorách výstaviště v Lysé nad Labem. „ Letos počet veteránů v aukcích opět vzrostl. Celkem jich bude 46 ,“ uvedl Pavel Krejčíř, expert na sběratelství Aukra k posunutí rekordu z jarní Retro Garáže, kdy bylo v aukcích 44 veteránů. „ Tento podzim nebudeme aukce rozdělovat do bloků, ale budeme dražit jednu položku za druhou bez přestávek. Čekají nás tak určitě alespoň tři hodiny adrenalinové zábavy ,“ dodal za Retro Garáž Pavel Kočí. V aukci se představí například Wikov 40 z roku 1934, šestimístná luxusní limuzína ze sbírek Veteran Areny pana Ing. Pešáka. Do další aukce vstupuje také MG F1 Magna z roku 1932, sportovní roadster s řadovým šestiválcem a zakázkovou karoserií Jarvis – Wimbledon (Londýn); vůz je čerstvým účastníkem letošního závodu Zbraslav – Jíloviště a je připraven k další jízdě. Sběratelé budou bojovat také o vůz Tatra 57 polokabriolet z roku 1932, tato známá „hadimrška“ bude nabízena jako elegantní exemplář s doloženým životním příběhem. Škoda 645 Tudor z roku 1929 přichází do aukce jako dle archivů celkově druhý vyrobený kus v provedení tudor; jde o výstavní automobil, který byl před prodejem vystaven na Autosalonu v Praze v roce 1929. V nabídce je také mimořádně zachovalá Škoda 1000 MB „žábrovka“ s nájezdem pouhých 8 200 km. Podzimní Retro Garáž dále nabídne Škodu Felicia roadster z roku 1960, která prošla dokonalou a velmi nákladnou renovací. Do dražby míří také ČZ 500 Tourist z roku 1939 v raritním barevném provedení Vatikán; jde o prakticky nesehnatelný kus s vysokým sběratelským potenciálem. V nabídce nechybí ani Jawa 500 OHV Rumpál z roku 1934 po špičkové renovaci, dodávaná s protektorátním technickým průkazem, což významně zvyšuje její historickou hodnotu a autenticitu. V neposlední řadě pak bude dražen vzácný OEC 500 Sport OHV z roku 1930, soutěžní motocykl s motorem Blackburne a unikátním dvojitým mechanismem řízení Duplex steering; stroj představuje mimořádnou příležitost pro znalce předválečných sportovních motocyklů. Odkaz na aukci zde .

person rebus  date_range 12.11.2025

Ministerstvo dopravy vyhlásilo výzvu k předkládání projektů v rámci Programu Doprava 2021 - 2027 - opatření 09 - infrastruktura pro alternativní paliva – podpora rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla činí 865 milionů korun.

Příjem žádostí o podporu začíná 14. listopadu 2025 a končí 26. února 2026. Všechny schválené projekty musí realizovány a ukončeny do konce roku 2029. Na individuální projekty je alokováno z Fondu soudržnosti EU 865 milinů korun, přičemž podpora činí max. 80 procent způsobilých výdajů, zbývající část financují žadatelé z vlastních zdrojů. O příspěvek je možné žádat na výstavbu dobíjecích stanic a bateriových úložišť v podél hlavních a globální sítě TEN-T, v městských uzlech TEN-T a parkovacích plochách. Více k výzvě zde . Už od října 2025 pak běží výzvy č. 40 - podpora rozvoje infrastruktury běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích a výzva č. 41 podpora rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – celá Česká republika.

person rebus  date_range 11.11.2025

Inspektoři INSID se kromě nákladních vozidel zaměřují i na autobusy. Kontrolují je méně často, ale vykazují víc prohřešků. Od července do září 2025 provedli 242 kontrol autobusů a v 67 případech zjistili závadu, většina se týkala zahraničních dopravců. Na co se kontroly zaměřují, co je potřeba dodržovat a jaké prohřešky jsou nejčastější?

Inspekce silniční dopravy (INSID) vznikla v červenci 2025 transformací z Centra služeb pro silniční dopravu. Jejím hlavním cílem je prostřednictvím kontrol na silnicích a dálnicích zvýšit bezpečnost provozu. Od července do září 2025 provedla 4 726 kontrol nákladních vozidel a autobusů, zjistila 1 200 přestupků a uložila 836 pokut a 459 kaucí v celkové výši 15,1 milionu korun, autobusová doprava představuje menší podíl. Inspektoři se kromě nákladních vozidel zaměřují i na autobusy. Za tři měsíce provedli 242 kontrol autobusů, z toho 165 zahraničních a 77 českých. V 67 případech (48 zahraniční, 19 českých) byla zjištěna závada, znamená to o 2,7 % více než u nákladních vozidel (autobusy 27,7 %, nákladní vozy 25 %). V oblasti působnosti zákona o silniční dopravě je poměr ještě horší. Autobusů se závadou bylo 30,3 %, zatímco problémových nákladních vozidel inspektoři evidují 24,1 %. "Statistiky nerozlišují jednotlivé zahraniční státy. Namátkově mohu uvést, že mezi zahraničními autobusy se vyskytují vozidla polské, rakouské, německé, chorvatské, moldavské či ukrajinské registrace ," uvedl Josef Matěj, metodik inspektor INSID. " Autobusy tvoří menší část kontrol, ale jejich význam je důležitý – jde o dopravu s přímým dopadem na bezpečnost cestujících. V praxi se nejčastěji kontrolují dálkové, zájezdové a meziměstské linky, městská hromadná doprava zatím předmětem kontrol není ," doplnil Josef Matěj. Menší podíl kontrol autobusů odpovídá jejich menšímu podílu v silniční dopravě. Při posledním celostátním sčítání dopravy v roce 2020 byl například na D1 na Vysočině zaznamenán průjezd 94 autobusů za 24 hodin, zatímco nákladních bylo 9 500 za 24 hodin. Proti tomu v roce v 2016 byl na D1 zaznamenán průjezd přibližně 300 autobusů a 7 000 nákladních vozidel za 24 hodin. Nejčastějšími porušeními v autobusové dopravě jsou přestupky související se sociální legislativou – dobami řízení, přestávkami a odpočinky. Podle inspektorů INSID se opakují případy, kdy řidiči nepředkládají úplné záznamy nebo nemají u sebe potřebné doklady k doložení svých jízd. " Setkáváme se s řadou drobných pochybení, ale i s hrubými porušeními, kdy dopravci vědomě obcházejí pravidla, a přitom ohrožují bezpečnost cestujících. Při kontrolách byla zjištěna i závažná porušení spočívající v tom, že řidiči nezaznamenávali údaje o době řízení na svou kartu, a to jak v případě mezinárodních, tak i vnitrostátních linek. Bylo například zjištěno, že na začátku nebo na konci svých linek vyjímali kartu z tachografů, aby nebylo zaznamenáno, že překračují doby řízení nebo nedodržují doby odpočinků ," uvádí příklady Josef Matěj. " Jednalo se například o linky z východu Evropy do ČR, kdy řidič při zahájení jízdy nepoužíval kartu v tachografu a vložil ji tam až během jízdy. Tím došlo k tomu, že na jeho kartě nebyl záznam o tom, že řídil celou trasu. Pokud by inspektor neprovedl důkladnou kontrolu, ale pouze vyčetl data z karty tohoto řidiče, mohl by dojít k závěru, že je vše v pořádku. Pravdou ovšem je, že řidič v tomto případě řídil déle, než bylo povoleno, a navíc ani neměl dostatečnou dobu odpočinku. Jedná se o vědomé obcházení pravidel, které má přímý vliv na bezpečnost cestujících i dalších účastníků provozu ," doplnil Michal Janda, inspektor INSID, vedoucí kontrolní oblasti v regionu Jižní Moravy, který zahrnuje Zlínský a Jihomoravský kraj. Při kontrole vnitrostátního linkového spoje mezi krajskými městy na Moravě inspektor například zjistil, že řidič nepoužíval svou kartu v tachografu, navíc tachograf ani nebyl ověřený a k tomu měl autobus neplatnou technickou prohlídku. " To jsou ale výjimky, daleko častěji se setkáváme s případy neúmyslných porušení, souvisejících s tím, že ne vždy jsou řidiči kvalitně proškoleni - chyby dělají například při uplatňování 12denního pravidla ," upřesnil Josef Matěj. 12denní pravidlo (nařízení EU 561/2006) Řidiči autobusů při jednorázové příležitostné přepravě (např. zájezdy po Evropě) mohou odložit týdenní odpočinek, pokud splní podmínky tohoto pravidla a doloží to dokumentací. Častým případem je, že řidiči v rámci výjimky provedou více přeprav, což není možné. Řidiči chybují i v tom, že nedodržují podmínky týkající se týdenních odpočinků, které musí předcházet a následovat po aplikaci tohoto pravidla. Z těchto důvodu pak není možné výjimku uznat. Nedoplnění údajů na kartu řidiče Při kontrolách se často objevuje situace, kdy řidič nemá na kartě zadané některé údaje, například nedoplní na kartu svou činnost po tom, co se vzdálí od vozidla a kartu z tachografu vyjme. Podle evropských předpisů je přitom každý řidič povinen po vložení karty do tachografu pravdivě zadat činnosti, které prováděl, když karta v tachografu nebyla vložená. Karta po dobu vyjmutí neobsahuje žádná data a je čistě na řidiči, aby je správně doplnil, tedy prostřednictvím tachografu po vložení karty zadal data o tom, zda odpočíval nebo třeba vykonával jinou práci. „ Na tuto povinnost se často zapomíná. Pokud řidič nedoloží kompletní předchozí záznamy, nelze s jistotou ověřit, že byl režim práce a odpočinku dodržen. Takové jednání je pak dokonce klasifikováno jako velmi závažné porušení předpisů ,“ vysvětluje Josef Matěj. Doklad o objednávce dopravy U příležitostné přepravy je běžným pochybením chybějící kopie záznamu objednávky. Podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, musí být tento doklad součástí dokumentace v autobusu. Podle inspektorů bývá objednávka přepravy často jen uložená v telefonu nebo zapomenutá v e-mailu. Přitom kopie záznamu objednávky prokazuje, že jde o legální a řádně smluvenou přepravu. Jedná se o problém, který musí inspektoři řešit, ale lze mu jednoduše předejít. Technické nedostatky U autobusů se objevují také závady technického charakteru – nejčastěji prasklá čelní skla, ale také opotřebené pneumatiky Neplatné ověření tachografu Například propadlá kalibrace tachografu je dalším problémem, kterému není složité předejít, ale zanedbání povinnosti může vést k vysoké sankci. " Řidič je na blížící se termín kalibrace upozorněn samotným tachografem. Navíc v každém vozidle musí být na dobře dostupném místě vylepený štítek, který informaci o posledním provedení kalibrace obsahuje, v případě tachografů je pak ověření nutné provádět každé 2 roky, " doplnil Josef Matěj. Sankce Za porušení sociálních předpisů může být dopravce sankcionován až do výše 350 000 Kč. Za problémy s vedením záznamů, např. za výše zmíněné jízdy bez karty řidiče až do výše 500 000 Kč. U zahraničních dopravců se zpravidla vybírají kauce, což je peněžitá jistota, která slouží jako záloha na pokutu ve správním řízení. Jejich výše se pohybuje v řádech desítek až stovek tisíc korun. Například při zjištění chybějících záznamů z karty řidiče může být kauce až 200 000 Kč. „ Naším cílem ale není vybírat pokuty. Pokud je to možné, primárním úkolem je náprava problémového stavu a často dochází i k edukaci řidiče, kdy se při kontrole dozví informace, které mu při povinném školení unikly. Tím se z kontroly stává prevence – pomáháme tak udržet vysoký standard bezpečnosti i férovosti podnikání ,“ doplňuje Josef Matěj. Kde se kontroluje Kontroly autobusů probíhají na dálničních a mezistátních trasách, hlavně v blízkosti velkých autobusových terminálů (např. Praha–Florenc, Brno–Zvonařka), na silnicích I. třídy i v rámci linek do 50 km. Vozy MHD inspektoři systematicky nekontrolují „ Autobusová doprava je pro nás citlivý segment. Pracujeme s respektem k řidičům i cestujícím ,” uzavírá Josef Matěj. V nadcházejícím období se podle INSID kontroly autobusů zaměří především na doby řízení a odpočinku, správnost a úplnost záznamů z tachografů a technický stav vozidel (zejména brzdy, osvětlení, pneumatiky). Zdroj INSID

person rebus  date_range 10.11.2025

Největší město Brazílie bylo během Fóra místních lídrů COP30 oceněno nadací Bloomberg Philanthropies za svůj inovativní model pořizování elektrických autobusů. Tento týden zároveň dosáhlo milníku 1000 bezemisních autobusů v provozu, nabíjí se z powerbanky. Další dobrou zprávou pro Brazilii jsou finance ze speciálního fondu, který má zajistit nákup až 1 700 autobusů a nabíjecí infrastrukturu.

Město São Paulo zvítězilo v kategorii „Čistá a spolehlivá doprava“ za vytvoření inovativního modelu pro pořizování a financování elektrických autobusů ve veřejné dopravě, který získal 6,5 miliardy brazilských realů (přibližně 25,5 miliary korun) od národních a mezinárodních institucí. Model São Paula porazil Belize (Belize), Jakartu (Indonésie), Oslo (Norsko) a Belo Horizonte (Brazílie), další soutěžící města v této kategorii. Mezinárodní ocenění převzal starosta města během Local Leaders Awards (Local Leaders for Climate) od nadace Bloomberg Philanthropies založené Michaelem R. Bloombergem, které se od tento týden konalo v Rio de Janeiru v rámci příprav na COP30, konference OSN o ochraně klimatu. Ta proběhne koncem tohoto měsíce ve městě Belém. Cena Bloomberg Philanthropies oceňuje projekty se skutečným dopadem na snižování emisí a zlepšování kvality městského života a je udělována ve spolupráci s C40 Cities, globální sítí starostů velkých měst, kteří se sjednocují, aby čelili klimatické krizi a prosazovali udržitelnější budoucnost. V pondělí 3. listopadu 2025 starosta Ricardo Nunes představil obyvatelům São Paula dalších 60 elektrických autobusů. Tím jejich počet ve městě překonal hranici 1 000 vozidel bez emisí a upevnil tak status São Paula jako města s největším počtem vozidel poháněných čistou energií v Brazílii. S 60 novými vozidly má nyní 1 009 autobusů poháněných čistou energií, což podle propočtů představuje snížení spotřeby nafty o 35 milionů litrů ročně. Každý autobus zabrání emisím 87 tun oxidu uhličitého v atmosféře, což odpovídá vysazení 6 400 stromů. Kromě dopadu na životní prostředí nabízejí elektrické autobusy pohodlnější a technologicky vyspělejší cestování. Všechny jsou vybaveny klimatizací, USB porty, Wi-Fi a inteligentním monitorovacím systémem SmartSampa, největším v Latinské Americe. Aby radnice dosáhla tohoto výsledku, hledala alternativní řešení nabíjení implementací BESS (Battery Energy Storage System) – průkopnického systému pro ukládání elektrické energie v autobusových garážích. BESS funguje jako „obří powerbanka“, schopná akumulovat energii mimo špičku a efektivněji dobíjet baterie autobusů, čímž zabraňuje přetížení sítě a zajišťuje nepřetržitý provoz vozového parku. Podle starosty řeší přijetí této technologie jedno z hlavních úzkých míst pro rozvoj elektrické dopravy. „ Našli jsme národní řešení pro nabíjení baterií. Dnes máme garantovanou energii, autobusy vyráběné v Brazílii a 6 miliard realů na rozšíření vozového parku. São Paulo nyní může konečně urychlit tento čistý přechod, “ zdůrazňuje Nunes. Zákaz nákupu nových dieselových autobusů vydala dopravní agentura v São Paulu (SPTrans) již v roce 2022 , změna se týká celkem přibližně 13 tisíc autobusů. Investice financované BNDES a Banco do Brasil jsou součástí Programu cílů na období 2025–2028. Financování zajišťuje Brazilský fond pro zvýšení úvěrového rizika pro elektrické autobusy (Brazil E-Bus Credit Enhancement Fund). 1000. elektrický autobus je 15metrový model vyrobený Eletra Industrial, brazilskou společností specializující se na řešení elektrické mobility se 100% národním kapitálem. Vozidlo, postavené na platformě Scania s motory a bateriemi WEG a karoserií Caio, bude provozováno společností Transpass na trasách spojujících západní čtvrti São Paula s centrem města. Eletra vyrábí pro São Paulo také kloubové 21,5metrové elektrické autobusy pro 150 cestujících. Jsou také kompletně vyráběny v Brazílii s trakcí a integrací Eletra, podvozky Mercedes-Benz , karoserií Caio a elektromotorem, měničem a baterií WEG. Vozidlo má dojezd 220 km a jeho baterie se dobijí za pouhé 4 hodiny. Kromě ocenění pro své největší město získala Brazílie i finanční prostředky. Cílem první iniciativy svého druhu, která byla zahájena na Fóru místních lídrů COP30, je získat 450 milionů eur a během šesti let nasadit po celé Brazílii více než 1 700 elektrických autobusů a související nabíjecí infrastrukturu, což představuje 235 procentní nárůst proti současnému stavu. Fond byl založen ve spolupráci s Institutem pro dopravní a rozvojovou politiku (ITDP) Brasil, Nadací Catalytic Finance Foundation a iniciativou C40 Cities. Očekává se, že mezi prvními, kteří z iniciativy budou mít prospěch, budou provozovatelé autobusů v Rio de Janeiru, Salvadoru, Curitibě a Belo Horizonte, přičemž v nadcházejících letech se plánuje rozšíření do dalších brazilských měst. Téměř 90 % veřejné dopravy totiž zajišťují městské autobusy. Umožnění jejich přechodu na elektrické modely je nezbytné pro zlepšení kvality života milionů občanů a pro pomoc zemi na cestě k nulovým emisím do roku 2050. Bloomberg Philanthropies investuje do 700 měst a 150 zemí po celém světě, aby zajistila lepší a delší život pro co nejvíce lidí. Organizace se zaměřuje na vytváření trvalých změn v pěti klíčových oblastech: umění, vzdělávání, životní prostředí, inovace ve veřejné správě a veřejné zdraví. Bloomberg Philanthropies zahrnuje veškeré dary Michaela R. Bloomberga, včetně jeho nadace, firemní a osobní filantropie, a také Bloomberg Associates, filantropické poradenské společnosti, která radí městům po celém světě. V roce 2024 Bloomberg Philanthropies rozdělila 3,7 miliardy dolarů. Přehled elektrobusů v Latinské Americe sleduje E-BUS RADAR.

person rebus  date_range 07.11.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Reklama
Buse březen 25
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací