Zpravodajství
Varšavský úřad veřejné dopravy (Zarząd Transportu Miejskiego - ZTM) uzavřel smlouvu s prvním dopravcem, který bude od září příštího roku zajišťovat ve Varšavě provoz 50 dvanáctimetrovými hybridními autobusy (plus čtyři záložní). Společnost Mobilis předložila nejvýhodnější nabídku v jedné ze tří částí výběrového řízení na provozování autobusové dopravy s využitím vozidel o délce přibližně 9, 12 a 18 metrů s alternativním pohonem. Hlavní město Polska také přejde na nový systém placení jízdného.
Každá část veřejné zakázky předpokládala použití 50 autobusů a nejméně čtyř záložních s objemem přepravy přibližně 4,2 milionu vozokilometrů ročně. Smlouvy budou uzavřeny na desetileté období, celkový rozpočet projektu přesáhl 1,65 miliardy PLN (přibližně 9,5 miliardy Kč). ZTM definovala u všech tří kategorií minimální technické parametry a požadavky na výbavu. Všechny vozy musí být v barvách Warsaw Transport (WTP) Mobilis použije ve Varšavě 50 nových hybridních vozidel (plus čtyři), vybavených systémem start-stop, klimatizací, informačním systémem pro cestující, zařízením pro osoby s omezenou pohyblivostí a pokročilými asistenčními systémy pro řidiče, systémem kontroly přístupu do vozidla, který zabrání osobám pod vlivem alkoholu v nastartování vozidla, a automatickým systémem detekce a hašení požáru pro motorový prostor a systém topení. Služby začnou 1. září 2026 a budou poskytovány po dobu 10 let. Vozidla Mobilis najedou maximálně 4,2 milionu vozokilometrů ročně. Hodnota smlouvy je přibližně 588 milionů PLN (3,4 miliardy Kč). Provoz autobusů o délce 8,5-9,5 metrů a kloubových o délce 17,5-18,2 metrů zajistí společnost Relobus, která v těchto dvou částech veřejné zakázky podala nejvýhodnější nabídky. Hodnotícími kritérii byly cena (80%) a alternativní zdroje pohonu (20%). I dalších 100 (50 + 50 v každé kategorii, + 4 záložní) tak zřejmě bude buď hybridních nebo čistě elektrických. Podpis smlouvy ZTM zatím neoznámil. Více o výběrovém řízení na webu Transport publiczny.pl V ulicích Varšavy se kromě výše uvedených 150 nových autobusů mají objevit na podzim 2026 další. ZTM 14. srpna vyhlásil výběrové řízení na nákup 120 ks 18 metrů dlouhých vozidel. Podobně jako 12 elektrických autobusů z výběrového řízení v roce 2023 je pronajme společnosti Miejskie Zakłady Autobusowe, kde fungují pod hlavičkou WTP. Nová veřejná zakázka na dodávku 120 kloubových autobusů je rozdělena do dvou částí. V rámci každé části plánuje ZTM koupit 60 nových vozidel. Výrobci mohou podat nabídky na celou objednávku nebo pouze na jednu část. Pro každou část je navíc možná doplňková objednávka na dalších 100 autobusů (50 v každé části). Varšava po téměř 30 letech také změní způsob placení za veřejnou dopravu. Nový systém jízdenek bude zaveden v roce 2027. ZTM podepsal 19. srpna dohodu o realizaci projektu s Mennica Polska. Polská mincovna má v zavádění systémů prodeje jízdenek zkušenosti z největších polských měst (například Gdaňsk, Wroclaw, ve Varšavě využívají její stacionární automaty na jízdenky). Nový systém bude vyžadovat vývoj zcela nového portálu pro cestující, aplikace, centrálního systému a plánovače tras. Bude také vyžadovat výrobu 13 000 nových platebních zařízení. V roce 2027 budou vozidla a stanice metra také vybaveny novými zařízeními pro nákup elektronických jízdenek. Tradiční Městská karta a papírové jízdenky (s QR kódem) budou stále k dispozici. Instalace všech systémových zařízení ve 2 500 vozidlech WTP a na všech stanicích metra bude dokončena v roce 2029. Do té doby budou oba systémy – starý i nový – fungovat paralelně. ZTM organizuje veřejnou dopravu ve varšavské metropolitní oblasti. Zajišťuje dopravu obyvatelům metropole s více než dvěma miliony obyvatel a spojuje 33 sousedních obcí s Varšavou. Cestující denně uskuteční přes 3 miliony jízd.
Den otevřených dveří Dopravního podniku Cheb je už potřetí spojen s prvním školním dnem po letních prázdninách. Letos proběhne v pondělí 1. září na chebském Náměstí Krále Jiřího z Poděbrad.
Dopravní podnik ve spolupráci s městem Cheb připravují okružní jízdy historickými autobusy, výstavu autobusů MHD a doprovodný program nejen pro děti.
Prvních dvacet tureckých autobusů Anadolu Isuzu Citiport 12 dorazilo do Kyjeva. Dodány byly do všech 4 vozových dep městských autobusů (2, 5, 6 a 8), informoval server AllTransUa . Nákup je možný díky milionům eur Evropské investiční banky. S její pomocí počítá Kyjev i pro nové vozy metra a trolejbusy.
Výběrové řízení na nákup nových autobusů bylo vyhlášeno již v roce 2021, z důvodu invaze bylo odloženo na rok 2023. Podle AllTransUa se zúčastnili dva dodavatelé, oba tureckého původu - Otokar a Anadolu Isuzu. Výběrová komise pro soutěž údajně vytvořila tak přísné podmínky, že se nemohli zúčastnit ukrajinští výrobci. Přísné podmínky si klade také evropská banka. Smlouva s Anadolu Isuzu byla podepsána na jaře 2024. Nákup v hodnotě téměř 18,6 milionů je financován Evropskou investiční bankou (EIB). Všech 85 autobusů by z Turecka mělo dorazit do konce roku. V Kyjevě novými vozy obnoví autobusovou flotilu městského dopravního podniku Kyjevpastrans. Dřívě město nakupovalo běloruské autobusy MAZ, na linkách jezdily i minulosti i vozy Bogdan, LAZ a Ikarusy. Hlavní město Ukrajiny realizuje s podporou EIB tři projekty v celkové hodnotě 200 milionů eur. Podle starosty Vitalije Klička proběhla další jednání a velká pozornost je věnována modernizaci kolejových vozidel kyjevského metra, z nichž většina je stále sovětské nebo ruské výroby. „ Samostatně jsme diskutovali o modernizaci kolejových vozidel kyjevského metra, z nichž 80 % je stále sovětské nebo ruské výroby. V rámci memoranda s EIB na 450 milionů eur bylo na tento projekt již dohodnuto 150 milionů eur ,“ uvedl starosta. Podle Klička se na podzim plánuje podpis dvou nových úvěrových smluv na 77 milionů eur na nákup nových vozů metra a trolejbusů. Hlavním problémem v Kyjevě však nyní není dostupnost vozidel, ale obrovský nedostatek řidičů, dispečerů a automechaniků.
e-ATAK, který je vybaven technologiemi pro autonommí řízení a je schopen jezdit na předem určené trase bez řidiče, rozšiřuje místa svého působení. Po svém debutu v USA, Norsku, Nizozemsku, Turecku a Finsku začne jezdit s cestujícími v historickém městě Arbon.
Osmimetrový elektrický autobus s názvem ARTOUR pojede po 2,5 kilometrů dlouhé trase s 9 zastávkami spojující historické centrum Arbonu s novou rezidenční čtvrtí Saurer Werk 2 maximální rychlostí 30 km/h. Po schválení úřady pro provoz na silnicích bude součástí veřejné dopravy ve Švýcarsku. Novinku umožnil projekt Self Controlled City Liner Technické asociace v Arbonu (TGA), provoz bude zajišťovat dopravce Eurobus Ostschweiz AG. Vozidlo je vybaveno automatizovanou softwarovou platformou pro automatizované řízení SAE úrovně 4 společnosti ADASTEC. Má řadu senzorů LiDAR umístěných v různých částech. Mezi vlastnosti Karsan Autonomous e-ATAK patří také mnoho inovativních technologií, jako je pokročilá radarová technologie vpředu a zpracování obrazu s vysokým rozlišením pomocí RGB kamer. Může jezdit bez řidiče po předem naplánované trase rychlostí až 40 km/h. V Arbonu bude na palubě přítomen asistent. Ve druhé fázi projektu budou zavedeny funkce teleoperace, které umožní dálkové sledování a ovládání autobusu. Tento vývoj je plánován přibližně rok po prvním spuštění, po dokončení nezbytných infrastrukturních prací. Vozidlo bylo pro Arbon vybráno částečně kvůli své velikosti, která je vhodná pro provoz v úzkých ulicích města. Dalšími faktory byla ekologie a možnost jet bez řidiče a ekologie, jako klíčová podmínka.
V sobotu 16. srpna se uskutečnil v malebné jihomoravské obci Telnice osmý ročník oblíbené akce Veterán bus Kříž. Sraz veteránů pořádá rodina Křížových.
Akce tradičně přilákala nadšence starých autobusů, motocyklů a nákladních automobilů z širokého okolí. Na místo konání přivezli majitelé a sběratelé své historické vozy, aby je předvedli veřejnosti, podělili se o své zážitky a přispěli tak k udržení historické tradice. Návštěvníci měli možnost obdivovat pestrou škálu starých autobusů (Škoda 706, Karosa ŠL nebo Karosa LC), dále nákladní automobily zn. Škoda a Liaz, včetně hasičského vozu nebo závodního speciálu na Rallye Paříž - Dakar, osobní automobily různých značek (Škoda, Volkswagen, GAZ, Tatra, Buick, Renault a další), motocykly a nově i RC modely. Kromě prohlídky techniky, která byla tématicky rozmístěná na větší výstavní plochu, si návštěvníci užili i doprovodný program plný zábavy, hudby, ale i dobrého jídla a pití. S každým ročníkem bývá tradicí pořádat speciální jízdu autobusů a dalších historických vozidel, která propojuje Telnici s městem Slavkov u Brna a zároveň přináší radost nejen místním obyvatelům, ale i návštěvníkům regionu. Tento rok se plánovaná trasa mírně změnila a vedla přes několik obcí. Start byl naplánován z Telnice, odkud se konvoj vydal ve 14 hodin odpoledne. Trasa vedla přes obec Újezd u Brna, známou svým malebným prostředím a klidnou atmosférou, dále přes Šaratici, po průjezdu těmito obcemi pokračoval konvoj přes Hrušky a Křenovice (Křenovice jsou významnou železniční uzlovou stanicí s bohatou historií). Cílem cesty byl slavkovský zámek, známý především bitvou u Slavkova, která je významnou součástí české historie. Po příjezdu na zámek a prohlídce exponátů veřejností se konvoj v 16 hodin vydal zpět do Telnice. Akce se těšila velkému zájmu nejen místních obyvatel, ale i turistů, kteří přijeli z okolních regionů zavzpomínat na minulost a zažili jedinečnou atmosféru setkání nadšenců veteránských vozidel. Počasí přálo, což přispělo k příjemné atmosféře. Organizace ze strany rodiny Křížových byla jako vždy na vysoké úrovni, během bohatého doprovodného programu vystoupila i kapela Hamrla Boys. U dalšího ročníku, již devátého, se příští rok budeme těšit na viděnou.
Do finálního výběru jména pro červeného dráčka - nového maskota Dopravního podniku města Brna - postoupilo šest návrhů. Začíná druhé kolo hlasování.
V prvním kole hlasování přišlo bezmála 1 500 návrhů, ze kterých se do finálního výběru dostalo šest jmen. V druhém kole hlasování budou moci lidé volit mezi jmény: Hugo, Štatlík, Vilda, Tonda, Čenda a Eda. Při výběru finální sestavy jmen se kromě počtu hlasů z prvního kola zohledňovala i celá řada specifických kritérií. Při výběru musel vzít dopravní podnik v úvahu legislativní rámec, registraci ochranných známek a autorská práva, fonetickou výslovnost, typografickou podobu nebo možnost efektivního využití jména v marketingové komunikaci. „ Chtěli jsme dát fanouškům prostor pro kreativitu, ale zároveň jsme mysleli na to, aby jméno maskota bylo nejen líbivé, ale také právně i technicky použitelné. Finální šestice splňuje všechny požadavky a zároveň odráží nápady našich cestujících ,“ popsala Hana Tomaštíková, mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) . Druhé kolo hlasování začíná 18. srpna a končí 31. srpna. Vítězné jméno se lidé dozví 15. září na náměstí Svobody. „ V polovině září představíme nejen jméno našeho nového maskota, ale také novou podobu mobilní aplikace DPMBinfo, jejíž součástí bude právě i červený dráček. Fanoušci se mohou těšit na spoustu novinek a možná se na náměstí Svobody potkají s dráčkem i v životní velikosti ,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB. Nový maskot má za úkol přiblížit Dopravní podnik města Brna dětem i dospělým, zpestřit cestování a stát se součástí vzdělávacích aktivit i marketingových kampaní. Už v září se červený dráček stane součástí modernizované verze aplikace DPMBinfo s vylepšeným rozhraním a řadou nových funkcí, kde zpříjemní a oživí komunikaci s cestujícími. O jménu červeného dráčka pro MHD v Brně můžete hlasovat zde: dotaznik.dpmb.cz .
Provoz parciálních trolejbusů na lince 30, která od loňského jara propojuje brněnské části Bystrc a Soběšice , prokázal spolehlivost i přínos pro cestující. Vyplývá to z ročního vyhodnocení, které zpracoval Dopravní podnik města Brna (DPMB). Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a dopravce na ní testoval využití parciálních trolejbusů v náročnějším terénu.
„ Pilotní provoz parciálních trolejbusů na lince 30 předčil naše očekávání. Splnil naše technické nároky na kapacitu baterií i provozní požadavky. S vozy jsou spokojeni i cestující a místní obyvatelé. Jejich provoz označují za bezproblémový, tichý a spolehlivý. Oceňují rovněž přímé propojení městských částí – zejména Soběšic s Královým Polem, Komínem a Bystrcí. Pilotní projekt potvrdil směr, kterým chceme v rámci ekologizace dopravy jít – využívat na více trasách v Brně parciální trolejbusy namísto autobusové dopravy ,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. V praxi to vypadá tak, že trolejbusy jedou z Bystrce do Králova Pole napojeny na trolejové vedení. U Semilassa řidiči sklopí sběrače na střechu vozu a dále do Soběšic pokračují na bateriový pohon. Cestou zpět je to stejné, ale už při cestě z kopce dochází ke zpětnému nabíjení baterií. U královopolského nádraží se opět napojí k trolejovému vedení a pokračují do Bystrce, cestou se baterie ve vozu zcela dobije. Hlavním úkolem pilotního projektu bylo ověřit, zda trolejbusy obstojí v kopcovitém terénu. „ Z Králova Pole do Soběšic překonávají převýšení až 170 výškových metrů. Přesto jejich baterie na konečné stále disponují více než 50 % kapacity. To potvrzuje, že kombinace trolejového a bateriového pohonu je ideální volbou pro město Brno, a to i pro energeticky náročnější trasy ,“ sdělil Havránek. Z technického hlediska trolejbusy absolvují přibližně 67 % své trasy pod trolejovým vedením a 33 % na trakční baterii. Většina příjezdů do koncových zastávek (Klarisky a Královo Pole, nádraží) vykazovala zůstatky kapacity mezi 50–60 %, a to i v chladnějších měsících. Linka 30 tak podle vedení podniku i města potvrzuje směr, kterým se chce Brno do budoucna ubírat. Aktuálně dokončená strategická studie Koncepce čistých pohonů MHD v Brně odkazuje na největší trolejbusovou síť v České republice a doporučuje dominantní využití parciálních trolejbusů. DPMB by v budoucnu chtěl parciální trolejbusy využívat na jiných trasách. „ V návaznosti na novou trolejbusovou trať na Černovické terase bychom tyto vozy chtěli využít k provozu k Letišti Tuřany nebo logistickým areálům v této oblasti. V úvahu připadá i linka 67. Při doplnění vozového parku o kloubové parciální trolejbusy by bylo možné je využít i na okružních linkách ,“ uvedl Havránek. DPMB provozuje 50 parciálních trolejbusů - 10 vozů typu Škoda 26Tr z roku 2018 a 40 vozů typu 32Tr z roku 2023 a 2024. Doposud je využíval zejména při výlukách, kdy bylo potřeba část trasy trolejbusů přejet mimo trolejové vedení. DPMB je největším provozovatelem trolejbusů v ČR, disponuje téměř 140 vozy této trakce. Zároveň dopravní podnik obnoví svůj autobusový vozový park. Příští rok na jaře má dodat SOR ve dvou částech dodat posledních deset minibusů ICN 9,5 z rámcové dohody na celkem dvacet těchto vozidel. Vyřazeny budou stávající Iveco Dekstra z roku 2018. Během roku 2027 pak DPMB pořídí 37 nových kloubových nízkopodlažních autobusů. V provozu nahradí na linkách 42, 44, 50 a 84 autobusy Solaris z roku 2014 a první autobusy na stlačený zemní plyn, které mají nyní najeto 600 až 700 tisíc kilometrů. V aktuální veřejné zakázce skončila lhůta pro podání nabídek a probíhá hodnocení.
19. června uplynulo 20 let od zahájení provozu sítě Metrobús v Mexico City. První BRT linka byla spuštěna v roce 2005. Počáteční problémy se podařilo vyřešit a během let se síť z jedné linky rozšířila na sedm a je hned po metru nejoblíbenějším dopravním spojením v Mexico City. Denně přepraví z místa na místo téměř 2 miliony lidí, k tomu potřebuje 900 autobusů.
Každá linka má charakteristické číslo a barvu, celková délka je 125 kilometrů a má 283 stanic, z nichž většina se nachází v Mexico City a několik ve státě Mexiko. Ročně přepraví více než 22 milionů cestujících. Linka 1 vede z Indios Verdes do El Caminero, linka 2 spojuje Tepalcates do Tacubaya, linka 3 z Tenayucy do Pueblo Santa Cruz Atoyac a linku 4 zahrnuje úseky ze San Lázara do terminálů 1 a 2 mezinárodního letiště v Mexico City (CDMX). Linka 5 jezdí z Río de los Remedios do Preparatoria 1, linka 6 z Villa de Aragón do El Rosario a linka 7 z Indios Verdes do Campo Marte. V plánu je otevření další trasy. Metrobús používá čtyři typy autobusů, kloubové s kapacitou přibližně 160 cestujících, dvoukloubové s kapacitou 240 cestujících, standardní pro 60 cestujících a dvoupodlažní (linka 7) pro až 130 osob. Do provozu se v poslední době dostávají autobusy s pohonem na elektřinu. V červnu byly představeny tři 100% elektrické dvoukloubové autobusy, speciálně navržené pro linku 1. Testováním projdou vozy značek Volvo Buses, Zhongtong a Sunwin (bývalá dceřiná společnost Volvo Buses). Se svým 26 metrů dlouhým elektrickým autobusem pro mexický trh je připraven také Yutong . Na začátku srpna úřady ve státě Mexico uvedly do pravidelného provozu 10 elektrických autobusů na trase 4, která je považována za jednu z nejdůležitějších a vede do metropolitní oblasti hlavního města. Nové 18metrové autobusy Sunwim s kapacitou až 160 cestujících jsou součástí flotily 74 autobusů na lince a mají dojezd až 350 na jedno nabití.
V sobotu 16. srpna 2025 se na jižní Moravě v Telnici a na zámku Slavkov uskuteční 8. ročník srazu historických vozidel pořádaný rodinou Křížovou.
Historické osobní automobily, autobusy a nákladní vozidla se sjedou na parkoviště u Sokolovny v Telnici v 10 hodin. Ve 14 hodin odjedou na zámek Slavkov, zpět do Telnice se vrátí cca v 16:30 a až do večerních hodin bude probíhat program pro děti i dospělé. Vstup je zdarma. Podívejte se na fotografie z minulého ročníku.
Fanouškům městské hromadné dopravy se 13. září v Brně představí autobusy z dvanácti podniků provozujících MHD. Přehlídka vozidel bude ještě pestřejší než v předchozím ročníku , přijedou vozy dlouhé i krátké, s pohony na naftu, CNG a poprvé také na elektřinu. Do Brna zavítá z Tábora elektrický autobus společnosti Comett Plus, která zajišťuje MHD v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí a do akce se zapojí nově. Podobně jako Dopravní podnik Mladá Boleslav.
ŠOTODAYS pořádá Sdružení dopravních podniků ČR. Na nultý ročník se vozy MHD z prakticky celé republiky sjely do Brna 23. září 2023. Akce začínala na brněnském výstavišti, následně se kolona autobusů z deseti měst vydala ulicemi na Moravské náměstí a následovaly jízdy pro veřejnost. Afterparty se pak konala v tramvajové vozovně Pisárky. Letošní ŠOTODAYS bude hostit znovu Dopravní podnik města Brna. Těšit se můžete na: přehlídku autobusů z dvanácti měst (dopravní podniky Brno, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Olomouc, Praha, Karlovy Vary, Pardubice, Zlín a Otrokovice, Liberec a Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav a společnost Comett Plus) barevnou jízdu se zastávkami na focení speciální jízdy na počest brněnských rozjezdů bohatý doprovodný program na Výstavišti (dopravní podniky budou prodávat svůj merch nebo rozdávat propagační předměty, na místě budou historické vozy z flotily DPMB, atrakce pro děti) živý přenos z Mistrovství světa v řízení tramvají (TRAM-WM World Tramdriver Championship). V klání budou bojovat šalináři z Dopravního podniku města Brna Kateřina Hájková a její kolega Marek Blecha. Rozhovory se zajímavými osobnostmi z dopravních podniků včetně několika ředitelů. Předběžný program: 11:00 - 15:00 Vystavení autobusů na Výstavišti 15:30 - 16:00 Barevná jízda 16:00 - 20:00 Barevné rozjezdy