Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

V autobusové dopravě hodnotí ROPID 21 indikátorů u všech 33 dopravců v rámci Prahy, Středočeského kraje a také u dopravců sousedních krajů, kteří zajišťují spoje na území PID. Nejlépe si v roce 2023 vedli ČSAD POLKOST, Dopravní podnik hl. m. Prahy a Dopravní společnost Ústeckého kraje. Celkově došlo ke zlepšení, zejména v dodržování jízdních řádů a informování ve vozidlech. Na konci roku 2023 bylo průměrné stáří autobusů 6,9 let, dopravci provozovali 3 135 vozidel, z toho 88 procent bylo bezbariérově přístupných. V novém červenošedém vzhledu již jezdilo 18 procent autobusů.

ROPID zveřejnil výsledky pravidelného měření a vyhodnocování úrovně kvality dopravců PID. Mezi sledovanými indikátory jsou plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností. Vyhodnocení autobusových Standardů za 4. čtvrtletí 2023 Všechny požadované indikátory splnil tentokrát pouze jediný dopravce (Dopravní společnost Ústeckého kraje), velmi kvalitní výkon podalo dalších 5 dopravců s jediným nesplněným indikátorem (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, Dopravní podnik hl. m. Prahy, LEXTRANS BUS, ICOM transport a POHL Kladno). Nejlépe plněnými indikátory jsou opět „Tepelná pohoda“ (splnili všichni dopravci) a nově také „Přesnost provozu“ (nesplnili pouze 4 dopravci). U tohoto indikátoru sice došlo ke snížení počtu předjetí oproti jízdnímu řádu, celkově se ale také snížil počet spojů bez zpoždění, což je způsobeno především tradičně silným provozem individuální dopravy i zhoršenými klimatickými podmínkami koncem roku. Naopak nejhůře je i nadále plněný indikátor „Informování ve vozidlech“, který splnilo jen 11 dopravců, bohužel o 5 méně než v předchozím čtvrtletí. Druhým nejproblematičtějším indikátorem se stalo „Plnění grafikonu“, který nesplnilo 15 dopravců a jedná se o výrazné zhoršení oproti předchozímu čtvrtletí (nově ho nesplnilo 11 dopravců). Výrazný propad nastal také u indikátoru „Čistota vozidel“ vlivem zimního období (splnilo pouze 25 dopravců oproti 31 minule). Mírné zlepšení jsme naopak zaznamenali u indikátoru „Bezbariérovost vozidla.“ Oproti předchozímu období se nově hodnotí v rámci indikátoru „Funkčnost odbavovacího zařízení“ také funkčnost prodejních terminálů v městských autobusech. Vyhodnocení Standardů kvality za metro, tramvaje, autobusy a vlaky za rok 2023 na území Prahy a Středočeského kraje Metro Dopravní podnik hl. m. Prahy splnil stejně jako v předchozím roce všech 13 sledovaných ukazatelů. Ke konci roku 2023 nabízelo metro 75 % bezbariérových stanic a průměrné stáří vozového parku bylo 18,4 let. Tramvaje Ze 17 sledovaných indikátorů nesplnil Dopravní podnik hl. m. Prahy pouze jeden, a to „Informování ve vozidlech“. Nově splnil po 5 letech také indikátor „Funkčnost označovačů.“ I když dopravce splnil indikátor „Čistota vozidel“, z hlediska následků vandalismu bylo průměrné plnění tohoto indikátoru pouze 78 %, což znamená o téměř 5 % horší výsledek než za rok 2022. Konkrétně se jedná o hlavně graffiti na vnitřních plochách tramvají. Ke konci roku 2023 nabízely tramvaje 72 % bezbariérově přístupných spojů (o 3 % více než v roce 2022) a průměrné stáří vozového parku bylo 14,6 let. Tramvajový provoz dosáhl v roce 2023 přesnosti 86 % (mírně lepší výsledek než v roce 2022). Autobusy - Přehled všech dopravců Oproti roku 2022 nedošlo ke změnám jednotlivých dopravců, kterých sleduje ROPID celkem 33. Všechny indikátory splnili 3 dopravci - ČSAD POLKOST, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Dopravní společnost Ústeckého kraje. V roce 2022 splnili všechny standardy dopravci AUTODOPRAVA LAMER, Dopravní podnik hl. m. Prahy a MARTIN UHER . Vloni velmi kvalitní výkon podalo dalších 7 dopravců s jediným nesplněným indikátorem (AUTODOPRAVA LAMER, ČSAD Česká Lípa, ICOM transport, LEXTRANS BUS, Martin UHER, POHL Kladno a Transdev Střední Čechy). Celkově došlo ke zlepšení plnění jednotlivých standardů. Nejvýraznější pokrok nastal u indikátorů „Plnění grafikonu“ a „Informování ve vozidlech“ (oba nově splnilo dalších 5 dopravců). Zlepšení plnění je také u indikátorů „Bezbariérovost vozidla,“ „Garance bezbariérových spojů,“ „Přesnost provozu“ a „Ústrojová kázeň.“ Naopak mírné zhoršení nastalo u indikátorů „Čistota vozidel“ a „Stáří vozidel“. I přes zlepšení je nejčastěji neplněným indikátorem stále „Informování ve vozidlech“ (splnilo 14 dopravců), naopak všichni dopravci splnili stejně jako v roce 2022 indikátor „Tepelná pohoda“. Na konci roku 2023 bylo průměrné stáří vozového parku všech dopravců 6,9 let, dopravci provozovali 3 135 vozidel, z toho 2 761, tedy 88,1 % bezbariérově přístupných (v roce 2022 to bylo 84,7 %). Podíl autobusů v nejnovějším standardu v novém červenošedém vzhledu na konci roku 2023 tvořil již 18 % (o rok dříve to bylo pouze 5 %). Vlaky V rámci standardů kvality PID v oblasti železniční dopravy pokračuje setrvalý stav, kdy je nedostatečně plněna část indikátorů týkajících se jak oblasti provozu, tak vozidlového parku. Provozní ukazatele výrazně ovlivňuje stav drážní infrastruktury, především vliv plánovaných výluk i mimořádných situací, zejména na středočeských tratích, které jsou s pracemi na infrastruktuře částečně spojeny. Negativně se zde projevuje zejména vliv optimalizace železničních tratí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín a Praha-Vysočany – Mstětice, kde lze v roce 2024 očekávat zlepšení stavu. Vlivem výše uvedených skutečností je souhrnné plnění jízdního řádu hluboce pod požadovanou úrovní náročnosti, nicméně důvody vzniku nepravidelností leží výrazně mimo kompetence dopravce. Velice problematické je plnění indikátoru „Plnění předepsaného řazení vlaku“, což je naopak ukazatel téměř výhradně ovlivnitelný dopravcem. Problémy přetrvávají zejména u jednotek řady 471 CityElefant, kterých je s ohledem na probíhající modernizace a opravy vyšších stupňů v kombinaci s vysokou turnusovou potřebou dlouhodobý nedostatek, což se projevuje zejména v přepravních špičkách, kdy mohou být některé vlaky vedené ze Středočeského kraje do Prahy pouze jednou jednotkou namísto dvou. Problémy v řazení se týkají i souprav nasazovaných na vložené vlaky z Prahy do Řevnic. Tato problematika již byla s dopravcem projednána a nalezeno řešení tohoto nevyhovujícího stavu. Naprosto tristní je ale situace v oblasti čistoty vozidel, kdy zejména jednotky 471 CityElefant jsou častým terčem útoků sprejerů. Vlivem přijatých opatření týkajících se zejména aplikace ochranných antigraffiti fólií nebo laků dochází k mírnému zlepšení, problematický je v současné době zejména stav interiérů. Neuspokojivá situace je i v hodnocení funkčnosti vozidel, velice často se vyskytují závady především u toalet, případně připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Bez větších problémů je naopak hodnocení vlakového personálu, pozitivní je vysoký podíl bezbariérových souprav (více než 88 %), s ohledem na probíhající modernizace infrastruktury se bude navyšovat i počet bezbariérově přístupných stanic a zastávek. Obecné poznámky Standardy kvality PID jsou měřeny kontinuálně a to jak automaticky ze sledovacího systému MPVnet, díky kterému má ROPID informace o aktuální poloze vozidel (případně přímo od dopravců u metra, tramvají a železnice), tak manuálně pomocí měření metodou fiktivního zákazníka či pracovníky kontroly, kteří provádí měření na jednotně stanoveném vzorku vozidel jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty (například chování řidičů, čistotu vozidel nebo informování cestujících).

person rebus  date_range 18.03.2024

Skupina Iveco u příležitosti Dne kapitálových trhů představila nový strategický plán, který stanoví cíle do roku 2028. Do autobusové divize bude investovat 600 milionů EUR, hlavně do segmentu s nulovými emisemi.

Během akce v Turíně 14. března 2024 byla oznámena investice do vyspělých technologií ve výši 600 milionů eur v letech 2024 až 2028 pro obchodní jednotku autobusů. Tato alokace má divizi umožnit zůstat na předním místě v sektoru, zejména v segmentu vozidel s nulovými emisemi. Dalším krokem je investovat 300 milionů EUR do modulární architektury elektrického pohonu. Bus Business Unit si klade za cíl dosáhnout do roku 2028 čistých tržeb mezi 3 a 3,5 miliardami EUR. Zaměří se na zvýšení rozsahu podnikání a optimalizuje provoz tak, aby se téměř zdvojnásobila ziskovost oproti roku 2022, dosáhnout má 7–8 % do 2028. Podle toho, co prohlásil Domenico Nucera, prezident divize Iveco Group Bus, během svého projevu na Iveco Group Capital Markets Day, „dalším krokem je investovat 300 milionů eur do modulární architektury elektrického původu, která bude integrovat baterie do konstrukce vozidla pro snížení hmotnosti, zvýšení kapacity cestujících a zvýšení dojezdu.“ Nový strategický plán Iveco Group nastiňuje cíle do roku 2028. „ V předchozím strategickém plánu do roku 2021 si Iveco Group stanovila cíl celkových čistých výnosů z průmyslových aktivit mezi 16,5 a 17,5 miliard eur do roku 2026 a do konce roku 2023 dosáhla 15,9 miliard eur, což se ukázalo být plně v souladu s plánem. Upravená marže EBIT průmyslových činností za rok 2026 měla dosáhnout hodnoty mezi 5 a 6 % (z 3,6 % v roce 2019), které dosáhla již v roce 2023. Pokud jde o volný peněžní tok průmyslových činností, IVECO Group měl cíl 500 milionů eur v roce 2026 a v roce 2023 již dosáhl více než 400 milionů eur, což předpokládá předchozí cílovou trajektorii. Tyto výsledky lze z velké části připsat přístupu „jednoho týmu “, který sjednocuje svou globální pracovní sílu více než 36 000 zaměstnanců ke společnému účelu“ říká Iveco Group. Finanční cíle skupiny Iveco pro rok 2028 počítají pro průmyslové aktivity s dosažením čistého obratu ve výši přibližně 19 miliard eur a upravenou marží EBIT mezi 7 a 8 %, navíc s volným peněžním tokem ve výši přibližně 0,9 miliardy eur. Od roku 2024 do roku 2028 počítá s investicemi více než 5,5 miliardy eur. V rámci energetické transformace Iveco Group znovu potvrzuje svůj cíl dosáhnout do roku 2040 čistých nulových emisí uhlíku.. Errit Marx, generální ředitel Iveco Group, řekl: „ První z našich hodnot je, že „jdeme za hranice samozřejmého“. Ztělesňuje duši naší skupiny a jasně odráží naši ambici vědomě překonávat limity a odvážně se vydávat na nové cesty. Ukázali jsme, že dokážeme dodržet sliby, které jsme dali. Dnes jsme odhodláni implementovat nový plán, urychlit naše produktové portfolio, vytvořit silnější a rozmanitější partnerství a urychlit naši cestu udržitelnosti. Tyto závazky splníme, protože cesty a příležitosti před námi a našimi pěti obchodními jednotkami jsou vzrušující a neomezené. Kromě toho, jak využíváme interní možnosti, budeme pokračovat ve zkoumání silných externích příležitostí. Vždy půjdeme za hranice samozřejmého ." Domenico Nucera, prezident autobusového sektoru Iveco Group: „ Pro průmysl osobní dopravy je budoucnost nulové emise. Očekává se, že do roku 2030 bude v Evropě 90 % městských autobusů bezemisnícch. Autobusový trh je pod tlakem a přicházejí konkurenti. Můžeme se spolehnout na naše pevné vztahy se zákazníky a naši rozsáhlou síť. Optimalizovali jsme náš dodavatelský řetězec a dobu uvedení na trh. Investovali jsme do nových technologií uvedením plné elektrické řady a našeho prvního autobusu s palivovými články ve spolupráci s Hyundai. Otevřeli jsme naši továrnu net zero ve Foggia. Nyní jsme připraveni investovat 600 milionů eur do pokročilých technologií .“ „ Naše kniha objednávek elektrických autobusů se v roce 2023 čtyřnásobně rozrostla, protože jsme vyhráli několik výběrových řízení, například v Holandsku, Marseille, Římě nebo Turíně. Dalším krokem je investovat 300 milionů eur do modulární architektury, která bude integrovat baterie do konstrukce vozidla, pro snížení hmotnosti, zvýšení kapacity cestujích a zvýšení autonomie ,“ uvedl Nucera.

person rebus  date_range 15.03.2024

Poslanci Evropského parlamentu schválili 13. března 2024 novou emisní normu Euro 7. Při vyjednávání o původním návrhu EK se podařilo dosáhnout kompromisu. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. Cílem Euro 7 je podpořit přechod Evropské unie k emisně čisté mobilitě a zlepšit kvalitu ovzduší. Důležité je však vyvážit zájmy životního prostředí a konkurenceschopnost.

O zmírnění původního návrhu se značně zasadila Česká republika. Společně s Francií, Itálií, Slovenskem, Rumunskem, Bulharskem, Maďarskem a Polskem na počátku června představily společný poziční dokument, ve kterém požadovaly změnu návrhu EURO 7 a postupným vyjednáváním se podařilo získat na svoji stranu další státy. Výrazně mírnější návrh pak schválili ministři členských států 25. září 2024 . Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení normy. Nařízení mělo podle původního návrhu Evropské komise platit u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla a autobusy o dva roky později. Nyní se počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to mají být čtyři, resp. 5 let. Tyto lhůty mají umožnit i českým automobilkám připravit se na nové požadavky. Nařízení nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií. Emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud upravovány nebyly. Nová norma stanovuje limit tří mg/km pro čistě elektrická vozidla, sedm mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a jedenáct mg/km pro velké dodávky. „ Hlasování o Euro 7 se zaměřilo na to, na čem nejvíce záleží – na výzvy orientované na budoucnost, jako jsou emise brzd u automobilů a dodávek a požadavky na baterie elektrických vozidel ,“ uvedla Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). „ Ale nenechte se mýlit: Euro 7 stále zpřísňuje emise výfukových plynů a testovací postupy. Zejména výrobci nákladních vozidel a autobusů budou čelit výrazně přísnějším pravidlům, již nyní se musí přizpůsobit, aby splnili rychle se blížící cíle dekarbonizace do roku 2030." ACEA dále komentuje: Přední světové emisní normy přicházejí v kritickém okamžiku, kdy evropský automobilový průmysl přechází od spalovacích motorů k elektrickým pohonům. Čelí také tvrdší konkurenci z Číny a USA, zvýšeným nákladům na podnikání v Evropě a nesourodému regulačnímu rámci, který nevyhnutelně podkopává konkurenceschopnost Evropy. Je důležité připomenout, že k dnešnímu dni došlo k výraznému pokroku, kdy se emise vozidel snížily o 90 % mezi první normou Euro a první verzí Euro 6. Výrobci vozidel a tvůrci politik mohou být hrdí, co společně dokázali. Aby byl plněn cíl, tj. přechod k čisté mobiltě a zlepšení kvality ovzdušíl, měli by politici udělat více pro nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích novějšími modely vybavenými nejpokročilejší emisní technologií. Nejde jen o pobídky ke zvýšení tržního zavádění novějších vozidel, ale také o vytvoření holistického regulačního rámce, který udrží mobilitu dostupnou pro všechny Evropany. Odpovědné osoby budou muset o klíčových prvcích rozhodovat prostřednictvím sekundárních právních předpisů a je třeba vhodným způsobem napravit několik důležitých nesrovnalostí v textu. Uvedla ve vyjádření ACEA. Předpis musí ještě formálně schválit Rada EU složená z členských států.

person rebus  date_range 15.03.2024

V roce 2023 prodal Solaris celkem 1 456 vozidel, přes 80 procent bylo elektrických bateriových a vodíkových, trolejbusů a hybridních autobusů. Letos představil Urbino electric bez klasické motorové věže v interiéru. V příštích letech plánuje nabídnout verze bezemisních autobusů pro meziměstskou dopravu.

Rostoucí podíl vozidel s nízkými a nulovými emisemi v prodejním mixu Solaris ukazuje na dobrý krok v přizpůsobení se tomuto trhu. Ve většině zemí EU v posledních letech dynamicky roste podíl elektrických vozidel. Solaris buduje své portfolio v tomto segmentu řadu let a potvrzuje to i udržení pozice evropského lídra v segmentu autobusů s nulovými emisemi (bateriové autobusy + autobusy s palivovými články) v letech 2012-2023 s kumulativním podílem 14,5 %. Udržel si také 1. místo na trhu autobusů s nulovými emisemi v roce 2023 s 15,2% podílem na trhu (statistiky registrací Chatrou CME Solutions ). Naprostá většina zakázek realizovaných v roce 2023 byla na dodávky vozidel se zcela nebo nízkoemisním pohonem. Bateriová a vodíková vozidla, trolejbusy a hybridní autobusy poprvé v historii společnosti přesáhly více než 80 % podíl na prodejním mixu a činily přesně 82 %. Zbývající jezdí na CNG a naftu. Rekordní prodeje technologicky vyspělých vozidel s alternativními pohony přispěly ke stejně rekordně vysokým výnosům v roce 2023. V roce 2023 vygenerovaly Solarisu tržby ve výši 819 milionů EUR. To znamená nárůst o více než 18 % oproti předchozímu roku. V roce 2023 Solaris dodal své produkty zákazníkům ze 17 zemí. Mezi hlavní patřili kromě jiných dopravci z Polska, Španělska, Itálie, Norska, Německa, České republiky, Rumunska a Maďarska. Solaris dodal celkem 690 kusů bateriových elektrických autobusů, 202 trolejbusů a 81 vodíkových autobusů. Nárůst počtu prodaných vodíkových autobusů v loňském roce jasně ukazuje rostoucí zájem o tuto technologii, protože ji stále více provozovatelů uznává jako cílové řešení pro své systémy veřejné dopravy. ​Do konce roku 2023 dodal Solaris na trh celkem 180 vodíkových autobusů, čímž upevnil svou pozici evropského lídra v tomto segmentu. O jeho dominaci svědčí skutečnost, že 44,5 % všech vodíkových autobusů registrovaných v Evropě v roce 2023 jsou značky Solaris. Vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat. To se odráží i ve velkém počtu nových objednávek, které Solaris pro následující léta obdržel. Jde o objednávky na 535 vozidel s dodacími lhůtami od roku 2024 do roku 2026. Aby Solaris uspokojil rostoucí poptávku a zvýšil výrobní kapacitu, právě slavnostně otevřel novou halu na výrobu vodíkových autobusů. Toto nejmodernější zařízení se stane srdcem výroby autobusů na vodík a CNG, Solaris tak zdůrazňuje svůj závazek podporovat ekologická dopravní řešení. V roce 2023 Solaris získal a také dodal (částečně nebo zcela) řadu významných zakázek : V dubnu dodal Solaris do Osla 183 kloubových Urbino electric, což je největší zakázka v historii společnosti. Na základě rámcové smlouvy s Consip S.p.A. obdržel Solaris objednávku na 98 elektrických Urbino pro Cagliari na Sardinii. Dánský dopravce AarBus objednal 56 kloubových Solaris Urbino 18 electric pro dodání v letech 2024 a 2025. BVG Berlin objednal 50 Solaris Urbino 18 electric k dodání v letech 2024 a 2025. TPER v Bologni objednal 130 vodíkových autobusů Solaris, což je dosud největší jednotlivá objednávka na vodíková vozidla v Evropě. První dodávky jsou naplánovány na rok 2024. Azienda Veneziana della Mobilita z Benátek objednala 90 vodíkových autobusů Solaris k dodání od listopadu 2025. In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Mohanem objednala 10 vodíkových autobusů Solaris k dodání v prvním čtvrtletí roku 2024. Rebus Regionalbus Rostock v Německu objednal 52 vodíkových autobusů, včetně pěti kloubových modelů, k dodání do konce roku 2024. Úřad pro veřejnou dopravu v Duisburgu objednal 25 vodíkových autobusů Solaris jako první krok k flotile s plně nulovými emisemi do roku 2030. Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) v Německu oznámila svou třetí objednávku na kloubové vodíkové autobusy, přičemž 18 kusů má být dodáno v druhé polovině roku 2024. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) pokračuje v investicích do veřejné dopravy s nulovými emisemi a objednala celkem 36 autobusů Urbino 12 a dva kloubové vodíkové autobusy Solaris k dodání v roce 2024. Rok 2023 přinesl novinky i z hlediska sortimentu společnosti. Loni v říjnu na výstavě Busworld v Bruselu Solaris představil novou verzi svého elektrického autobusu, založenou na nové architektuře pohonu, která dopravcům zaručuje celodenní provoz a mimořádnou efektivitu při zachování nízké hmotnosti baterie. Uvedení autobusu na trh také znamenalo debut nové generace baterií, všechny namontované pouze na střeše. Tato konfigurace zaručuje dojezd přes 600 km na jedno nabití (SORT 2). Nový autobus je charakteristický svým designem. Místo konvenční motorové věže je vybaven modulárním pohonem s komponenty umístěnými na střeše a v zadní části vozidla. Toto řešení maximalizuje kapacitu cestujících, usnadňuje servis a poskytuje velkou flexibilitu s možnostmi uspořádání střechy. Ke kloubovému modelu nově přibyla i konstrukčně podobná 12metrová verze. Vozidlo bylo představeno na výstavě MOBILITY MOVE v Berlíně na začátku března 2024. Nové Urbino 12 electric i kloubová verze tohoto modelu splňují všechny bezpečnostní normy, včetně nového GSR2 a požadavků na kybernetickou bezpečnost, které vstoupí v platnost v červenci 2024 pro nově registrovaná vozidla. Strategie Solaris V rámci své strategie rozvoje pro nadcházející roky určil tři klíčové oblasti. Jednou z priorit je udržení pozice evropského lídra v segmentu vozidel s nulovými emisemi. Solaris také plánuje rozšířit svou nabídku na evropském meziměstském trhu a vstoupit na severoamerický trh se specializovanou nabídkou vozidel s nulovými emisemi. " Inovace produktů, široké portfolio sortimentu a pružná reakce na technologické trendy a potřeby trhu tvoří základ činnosti společnosti. Solaris díky tomu posílil svou vedoucí pozici na evropském trhu. Solaris dnes nabízí kompletní řadu bezemisních řešení pro veřejnou dopravu, včetně 10 modelů elektrických vozidel, vozidel na vodíkový pohon a trolejbusů. To je doplněno o komplexní řadu bateriových řešení a nabíjecích systémů, včetně rozsáhlých infrastrukturních projektů ," uvedl výrobce při představení svých výsledků za rok 2023. Součástí plánu rozvoje je rozšíření sortimentu do dalších segmentů, zejména meziměstského. Během několika příštích let Solaris představí novou meziměstskou platformu s nulovými emisemi ve třech různých délkách: 10,9, 12,2 a 13 metrů. Každý z těchto modelů by měl být k dispozici jako bateriové i vodíkové vozidlo. Při jejich vývoji bude vycházet ze zkušeností získaných s 15metrovým modelem Low Entry (LE). V roce 2023 Solaris přijal strategické rozhodnutí vstoupit se svou vlastní značkou na severoamerický trh. Nabídka se bude skládat výhradně z vozidel s nulovými emisemi. Prvním krokem k tomuto cíli bylo testování trolejbusu Trollino 12 v Kanadě. V srpnu loňského roku Solaris představil vozidlo ve Vancouveru a získal velmi pozitivní zpětnou vazbu. Testy poskytly severoamerickým úřadům příležitost seznámit se s vlajkovou lodí Solaris a získat cennou zpětnou vazbu. Během tiskové konference Solaris poprvé představil vizualizaci vozu věnovanou americkému trhu s komerční dostupností plánovanou na rok 2026. Tisková konference Solaris 12. března 2024: Solaris Bus & Coach je jedním z předních evropských výrobců autobusů a trolejbusů. Těží z 27 let zkušeností a dodal téměř 25 000 vozidel, která brázdí ulice v 850 městech ve 33 zemích po celé Evropě i mimo ni. Od září 2018 je součástí španělské CAF Group (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Všechny autobusy Solaris se od koncepce až po fázi návrhu a výroby vyrábí v Polsku. Poslání značky se odráží v mottu „Měníme image veřejné dopravy“ .

person rebus  date_range 12.03.2024

Vydavatel turistických průvodců Time Out každoročně provádí průzkum o kvalitě veřejné dopravy v největších světových městech. Pražané jsou se svou veřejnou dopravou velmi spokojeni. Hlavní město skončilo opět na druhém místě. Podívejte se na další pořadí.

Hodnocení prvních třech měst: 1. Berlín Pohodlná, bezpečná a vždy na včas, veřejná doprava v Berlíně je potěšením, 97 procent Berlíňanů chválí dopravní síť svého města. Místní obyvatelé i cestovatelé maximálně využívají U-Bahn, S-Bahn a autobusy. Obzvlášť si lidé pochvalují metro U-Bahn. I když má na devíti linkách 175 stanic, díky navigačnímu systému je orientace velmi jednodách. je obzvláště nádherný, efektivní bludiště vlaků, které od rána do večera přepravují lidi z očí do očí. Masivních 175 stanic na devíti linkách může znít impozantně, ale navigace U-Bahn je úžasně jednoduchá. 2. Praha "Česká metropole je jedním z nejkrásnějších měst v Evropě a síť veřejné dopravy tomu jen nahrává. V našem průzkumu 96 procent Pražanů uvedlo, že jejich město je snadno dostupné veřejnou dopravou. A není to jen pohodlné, je to také docela velkolepé. Praha by nebyla Prahou bez pohledu na tramvaj uhánějící před gotickým kostelem nebo renesančním skvostem – ale metro je ještě lepší. Praha má tři linky metra a pokrývá téměř každou část města. Každá řada má svůj vlastní estetický charakter, od fotogenických bublinkových fasád na linii A (zelená) až po futuristický design na konci C (červená). Žlutá linka B se vede mezi nimi a pro každého, kdo se o toto období zajímá, má několik kuriózních komunistických pozůstatků," uvádí Time Out. 3. Tokio New York má nejvíce stanic, Šanghaj má nejvíce tratí, ale žádná veřejná doprava na planetě nepřeveze tolik lidí jako ta tokijská. Labyrint rozsáhlé sítě využívá velké množství obyvatel japonské metropole i nejaponsky mluvících cestujících, pro které je snadno využitelná. 94 procent místních svou veřejnou dopravu chválí. Jen by se možná vyhnuli dopravní špičce. Na dalších místech se umístila města : 4. Kodaň, Dánsko 5. Stockholm, Švédsko 6. Singapur 7. Hongkong 8. Taipei, Tchaj-wan 9. Šanghaj, Čína 10. Amsterdam, Nizozemsko 11. Londýn, Spojené království 12. Madrid, Španělsko 13. Edinburgh, Spojené království 14. Paříž, Francie 15. New York City, USA 16. Montreal, Kanada 17. Chicago, USA 18. Peking, Čína 19. Bombaj, Indie

person rebus  date_range 11.03.2024

Švédský výrobce nákladních vozidel, autobusů a průmyslových a lodních motorů hodnotí rok 2023 jako úspěšný: významný růst tržeb a zisku a pokračující pokrok v oblasti udržitelnosti.

Společnost Scania patří společně s MAN, Volkswagen Truck & Bus a Navistar pod TRATON GROUP. S přibližně 58 tisíci zaměstnanci ve více než 100 zemích je Scania globálním hráčem. Vyrábí v Evropě a Latinské Americe a také v Asii. Hlavní sídlo v Södertälje ve Švédsku funguje jako centrum pro výzkumné a vývojové aktivity. V roce 2023 zde také otevřela vlastní závod na montáž baterií a novou zkušební dráhu pro elektrifikovaná a autonomní vozidla. Z celkové produkce Scania tvoří trucky 65%, 4% autobusy a zbývající část řešení napájení a služby. Rok 2023 byl dalším rokem, kdy podnikatelské prostředí ovlivnila geopolitická a makroekonomická nestabilita. Společnost Scania však dokázala tuto situaci překonat a zajistila udržitelný růst. Tržby dosáhly více než 200 miliard SEK, což představuje zdvojnásobení tržeb za sedm let. Poptávka po výrobcích a službách společnosti Scania zůstala v roce 2023 vysoká, i přesto, že na některých klíčových trzích z dříve velmi vysokých úrovní poklesla. Společnosti Scania se podařilo výrazně stabilizovat tok objednávek a dodávek vozidel a zvýšit dodávky o 13 % ve srovnání s předchozím rokem. Zisky dosáhly rekordní úrovně, protože byly pozitivně ovlivněny vyšším objemem vozidel a služeb, dobře nastavenými cenami a sortimentem a měnovými vlivy. Negativní dopad na zisk měla inflace, vyšší ceny surovin a některá přetrvávající komplikace v dodavatelských řetězcích. „ Stejně jako mnoho jiných podniků se i Scania přizpůsobuje světu, kde je novou normou nejistota a neustálé nepokoje. Přestože se nám v roce 2023 podařilo stabilizovat toky a dosáhnout dobrých finančních výsledků, stále společně s partnery a výrobci nástaveb usilovně pracujeme na zlepšení přesnosti dodávek naším zákazníkům ,“ říká generální ředitel Christian Levin. V roce 2023 dosáhla Scania na cestě k udržitelnému dopravnímu systému mnoha milníků. Jedná se například o otevření závodu na montáž baterií, který umožní výrobu elektrických nákladních vozidel ve velkém měřítku, investice do portfolia elektrických produktů a jeho rozšíření a převod cílů dekarbonizace dodavatelského řetězce na formální požadavky. Každá velká transformace přináší výzvy. Scania se jako první v oboru zavázala k vědecky podloženým cílům a stanovila si globální cíle pro rok 2025. Společnost Scania je na dobré cestě k dosažení cílů v oblastech 1 a 2 (emise z vlastního provozu), a to s poklesem o 42 % směrem k cíli 50 % do roku 2025, dekarbonizace provozu vyrobených vozidel, z něhož pochází největší podíl emisí uhlíku, však přináší více výzev. V rámci této tzv. oblasti 3, tedy vozidel Scania v provozu, je cílem dosáhnout snížení emisí o 20 % do roku 2025. V současné době činí snížení od výchozího roku 2015 necelá 3 %. Změna skladby prodeje vedla k negativnímu vývoji klíčového ukazatele vykázaného v roce 2023. Vykázané snížení oblasti 3 vychází z objemů v roce 2022, protože vstupní údaje vycházejí z používaných vozidel. Znamená to, že se v hodnotách pro rok 2023 ještě plně neprojeví dopad iniciativ, jako je například zavedení nového úsporného hnacího ústrojí Scania Super. Cíl v oblasti 3 pro rok 2025 je tak stále výzvou, ale i vodítkem pro pozitivní změny. V roce 2024 se Scania zaměří na efektivitu řidičů, optimalizaci specifikací vozidel, podporu obnovitelných paliv a rozšíření elektrifikovaných řešení, což jí umožní pokračovat v plnění cílů v oblasti snižování emisí. „ Elektrifikace sice představuje konečnou odpověď a my děláme vše pro to, abychom zvýšili výrobu bateriových elektrických vozidel, které budeme dodávat našim zákazníkům, ale tady a teď jsou pro dekarbonizaci rozhodující opatření na úsporu paliva a využívání obnovitelných paliv ,“ říká Christian Levin. Shrnutí celého roku 2023: • Čisté tržby skupiny Scania vzrostly o 28 procent na 204,1 miliardy SEK (159,2) • Upravený provozní zisk dosáhl 26,0 miliard SEK (14,0) a upravená provozní marže činila 12,7 % (8,8) • Dodávky se zvýšily o 13 % na 96 727 vozů, z toho 246 vozů s nulovými emisemi (ZEV) (262) • Výnos z poskytování služeb se po úpravě měnového přepočtu zvýšil o 11 % • Příjem objednávek se zvýšil o 2 % na 84 080 vozidel. Zdroj Scania a výroční zpráva a zpráva o udržitelnosti společnosti za rok 2023.

person rebus  date_range 11.03.2024

Sdružení dopravních podniků ČR představuje reálné zaměstnankyně dopravních podniků. Smyslem projektu je odbourat stereotypy ohledně žen v dopravě a přilákat nové budoucí dopravačky. Zájem žen o práci stále roste, aktuálně tvoří ženy zhruba 18 % ze všech zaměstnanců v dopravních podnicích. Projekt Holky jedou! byl představen u příležitosti Mezinárodního dne žen 8. března 2024.

„ Veřejnosti nejvíc na očích jsou řidičky nebo revizorky, ale v dopravních podnicích je celá řada dalších profesí, kde byste ženu možná nečekali, a přesto je tam najdete. Dopravní podniky dnes nabízí i více flexibilní rozvržení práce, tak aby bylo přívětivější třeba pro rodiče dětí. Chtěli bychom tuto skutečnost veřejnosti více přiblížit a představit i další profese, které jsou s dopravou spojené, “ říká předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V kampani se představí nejrůznější profese od řidiček, přes revizorky až po dispečerky nebo projektantky z dopravních podniků z celé republiky. Prvotním kanálem budou sociální sítě a web SDP ČR, kampaň bude následně zveřejněna také v LED panelech na základních a středních školách a také ve vozech MHD v některých městech. Jako první se v kampani Holky jedou! představí paní Radka, která v Dopravním podniku města Ústí nad Labem šéfuje středisku údržby pevného trakčního zařízení a ve svém medailonku říká: „ Obory jsem nikdy moc nerozlišovala na mužské a ženské. Bude to asi i tím, že již od střední školy se pohybuji spíše v mužských kolektivech, přeci jenom na průmyslové škole moc holek nenajdete. Pro ženu může být těžké si na této nadřízené pozici u svých mužských podřízených vybudovat autoritu. Já osobně ale mohu říct, že i toto se dá zvládnout, jen to s muži občas chce mít opravdu pevné nervy .“ Personalisté dopravních podniků potvrzují, že například o pozici řidiček vozů MHD má zájem stále více žen. Nejvíce jich potkáme v tramvajové trakci. Například v Plzeňských městských dopravních podnicích tvoří ženy mezi řidiči tramvají 35 %, ovšem i na ostatních trakcích se jejich počet postupně zvyšuje. Celkově (za tramvaje, trolejbusy i autobusy) je největší podíl žen mezi řidiči v Dopravním podniku Ostrava (25 %) a Dopravním podniku měst Mostu a Litvínova (23 %). https://www.facebook.com/sdpceskerepubliky https://www.instagram.com/sdp_cr/

person rebus  date_range 08.03.2024

Obrázky s dětskými motivy ve vyhrazeném prostoru pro kočárek a odkaz na autorskou edukativní loutkovou pohádku. Dopravní podnik Ostrava cílí na maminky s nejmenšími cestujícími a chce jim zpříjemnit jízdu MHD. Vyzdobený prostor pro kočárky teď bude dopravce testovat ve třech tramvajích. Pokud se osvědčí, najdou ho maminky i v dalších vozech, a ve více variantách motivů.

Liška, strom, louka nebo sluníčko. Nejmladší cestující si mohou prohlédnout obrázkové polepy DPO pohodlně přímo z kočárku. Vyzdobený totiž není jen vyhrazený prostor pro kočárek, ale i strop nad ním. Pro ještě více radosti je v „kouzelném místě“ k dispozici i QR kód odkazující na edukativní hranou pohádku, natočenou ve spolupráci s Divadlem loutek Ostrava. Ta vypráví o malé čarodějnici, která se učí cestovat tramvají. Díky neomezené Wi-Fi ve všech vozech DPO můžou maminky pohodlně přehrát pohádku nejmenším cestujícím na svém mobilním zařízení.

person rebus  date_range 07.03.2024

Daimler Truck, pod který spadá Daimler Buses, hlásí rekordní výsledky za rok 2023. Celkem prodal 526 tisíc nákladních vozidel a autobusů, o procento meziročně více. Bezemisních bylo více než 3 tisíce. K zákazníkům odjelo více než 26 tisích autobusů značek Mercedes-Benz a Setra.

Jeden z největších výrobců užitkových vozidel na světě očekává také dobrý rok 2024. Upravený provozní zisk (EBIT) se v roce 2023 zlepšil o 39 procent ve srovnání s předchozím rokem (3 959 milionů) a dosáhl 5 489 milionů EUR. U autobusového provozu EBIT výrazně vzrostl. 25 000 zaměstnanců společnosti Daimler Truck v Německu dostává jako odměnu každý bonus ve výši 7 000 eur. S 526 053 vozy se v roce 2023 celosvětově prodalo o 1 % více nákladních vozidel a autobusů ve srovnání s úrovní předchozího roku (520 291 kusů) - "a to i přes úzká místa v zásobování, která zabránila ještě vyšším prodejům". Společnost prodala 3 443 bezemisních nákladních vozidel a autobusů, o 277 % více než v předchozím roce (914 kusů) a tržby skupiny v roce 2023 vzrostly o 10 % na rekordních 55,9 miliardy eur (předchozí rok: 50,9 miliardy eur). Martin Daum, předseda představenstva Daimler Truck: „ Rok 2023 byl rekordním rokem s vynikajícími finančními výsledky. Dosáhli jsme upraveného provozního zisku ve výši 5,5 miliardy eur a upravené návratnosti tržeb v průmyslovém podnikání o téměř 10 %. To znamená, že jsme velmi blízko našim ambicím pro rok 2025. To je velký úspěch, na který může být náš globální tým Daimler Truck velmi hrdý. Do budoucna jsme i nadále odhodláni uvolnit svůj plný potenciál a zajistit vysokou ziskovost i na klíčových trzích .“ Daimler Buses se Setrou a Mercedes-Benz prodaly v loňském roce 26 168 autobusů, o 9% více než v roce 2022. Obrat za autobusy se zvýšil o 24 % na 4,6 miliardy eur, zatímco upravený provozní zisk vzrostl o 1 388 % na 214 milionů eur. Daimler Buses představil v roce 2023 Mercedes-Benz eCitaro s palivovým článkem, první sériově vyráběný elektrický autobus s palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Na trh uvedl zcela novou Setru MultiClass 500 LE pro meziměstský provoz.

person rebus  date_range 06.03.2024

Registrace nových vozidel meziročně rostou s výjimkou nákladních vozidel ve všech kategoriích. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů bylo v únoru registrováno 66 autobusů.

Registrace autobusů se v únoru meziročně zvýšily o 340%. Tento prudký nárůst je však způsoben velmi nízkou základnou v roce 2023 (jen 15 ks). Největší počet autobusů je značky Iveco Bus - 23 ks, dále Rošero-P - 20 ks, MAN - 12 ks, SOR - 4 ks, Merdedes-Benz - 2 ks a po jednom voze Irizar, Isuzu, Setra, VDL a Ford. 34 vozidel bylo v linkovém provedení, 19 ks městských a 12 dálkových. Kromě midibusů Rošero, které byly posledními objednanými Karlovarským krajem, byly všechny s dieselovým pohonem. Od ledna 2024 registrace autobusů vzrostly o 107,14% (ze 70 ks na 145 ks, tj. o 75 ks). První je značka Iveco Bus s 63 registrovanými autobusy (43,45%), následují MAN – 21 ks (14,48%), Setra – 20 ks (13,79%), Rošero-P – 20 ks (13,79%), SOR – 7 ks (4,83%), Mercedes-Benz – 7 ks (4,83%), Isuzu – 3 ks (2,07%), VDL – 1 ks (0,69%), Ford – 1 ks (0,69%), Torsus – 1 ks (0,69%), Irizar – 1 ks (0,69%). Registrace nákladních vozidel oproti loňsku klesly o 14,43% (z 1 656 ks na 1 417 ks, tj. o 239 ks). V únoru klesly meziročně o 13,38%. První je značka Mercedes-Benz s 317 registrovanými nákladními vozy (22,37%), následují Scania – 259 ks (18,28%), MAN – 192 ks (13,55%), Volvo – 189 ks (13,34%), Iveco – 172 ks (12,14%), DAF – 122 ks (8,61%), Renault Trucks – 103 ks (7,27%), Tatra – 34 ks (2,40%), Ford – 22 ks (1,55%), Fuso – 6 ks (0,42%), atd. Registrace v lednu 2024.

person rebus  date_range 06.03.2024
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda
Reklama
BUSE
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací