Zpravodajství
Futura 3 je prvním novým produktem a oficiálním uvedením zcela nové autobusové společnosti VDL Bus Group. Na Busworld získala nová Futura cenu „Design Award“ v kategorii "Coach". Na veletrhu je k vidění také VDL Citea Low Entry a Astron a dvoupodlažní Astromega od Van Hool. Ve čtvrtek 9. října Buswordl Europe 2025 končí.
Před dvěma lety na veletrhu Busworld 2023 ukázala VDL Bus & Coach maketu nového autokaru Futura třetí generace. Letos plní svůj slib a s tématem MOVE.TOGETHER představuje nový VDL Futura 3 a novou značku VDL Bus Group, která vznikla po akvizici belgického výrobce autobusů Van Hool. V rámci VDL Bus Group budou fungovat obě značky - značky VDL a Van Hool – samostatně. V tomto směru se také prezentovaly v Bruselu.Kromě dvou autokarů VDL Futura 3 byl na společném stánku také 13,5metrový VDL Citea Low Entry. Jménem Van Hool pak super high-decker Astron a dvoupodlažní Astromega. S těmito pěti autobusy se VDL Bus Group etabluje na trhu. Futura 3 kromě své premiéry na tiskové konferenci 2. října získala i svou první cenu. Porota jí udělila ocenění „Design Award“ v rámci Busworld Awards v kategorii Autokar. Zástupci odborných médií vyzdvihli nový ergonomický prostor pro řidiče, téměř neviditelné integrované větrání zabudované do střechy, novou toaletu a barovou jednotku vyvinutou in-house ve VDL, i komfortní sedadla. Vůz kromě jiného nabídne nový klimatizační systém. Ve srovnání se „starou“ Futurou se přední část vozu vyznačuje zakřiveným, konvexním čelním sklem pro lepší aerodynamiku a zadní část hranatým designem. Směrnice EU o obecné bezpečnosti (GSR) vedla VDL k vytvoření zcela nové platformy pro Futuru s modulární architekturou hnacího ústrojí vhodnou pro různé hnací ústrojí. Zpočátku bude Futura uvedena na trh s dieselovým motorem DAF MX11 Gen 3 s výkonem 330 kW a točivým momentem 2350 Nm a převodovkou Traxon 2 s převodovým poměrem 2,00. V budoucnu se počítá také s alternativními pohony. Jedním z klíčových pilířů je snížení spotřeby paliva. Díky kombinaci pokročilé technologie vozidla, aerodynamických vylepšení a snížení hmotnosti je Futura 3 efektivnější než kdy dříve, říká výrobce a slibuje úsporu paliva až 15 procent. Její provoz tak snižuje náklady i emise.
V září 2025 bylo registrováno jen 40 autobusů, jde o nejnižší počet za poslední rok a půl. První příčka v prodejích patří IVECO BUS, naopak v registracích nefiguruje už druhý měsíc žádný autobus od SOR Libchavy. Pokračují nákupy nových dálkových autobusů.
V září meziročně klesly registrace o 66,39 %. Loni v září bylo registrováno 119 autobusů. Toto poměrně vysoké číslo z velké části ovlivňovaly dodávky nových vozidel pro dopravce ve Středočeském kraji, kteří od poloviny prosince 2024 museli vyjet s autobusy podle nových smluv a standardů. Letos v září bylo registrováno 14 autobusů IVECO BUS, 10 autobusů značky Mercedes-Benz, po 6 kusech MAN a Setra a 2 vozy Irizar. SOR Libchavy ani v srpnu ani v září nevyrobil žádný autobus ani elektrobus pro český trh, resp. žádný z jeho vozů nebyl registrován. Zakázky ale neztratil, soustředí se na uzavřené zahraniční kontrakty. Například stále běží výroba pro EcoVistu v Německu a náhradní autobusovou dopravu a několik desítek elektrických autobusů dodal do Rumunska a Maďarska . Podle krajů je v registracích první Praha se 14 vozy, následuje Pardubický kraj s 6 ks a Liberecký s 5 ks. Z hlediska provedení karosérie přibývá vozidel pro dálkovou autobusovou dopravu, v září bylo registrováno 17 ks. Celkem 18 autobusů bylo pro linkovou a jen 2 pro městskou dopravu. Všechny vozy jsou poháněny konvenčním dieselovým pohonem. Celkově prodeje autobusů od ledna do konce září 2025 proti stejnému období roku 2024 klesly o 35,26 % (z 919 ks na 595 ks, tj. o 324 ks). Podle provedení karosérie jsou na prvním místě linkové s 46,72 % (278 ks), na druhém místě pak dálkové s 31,09 % (185 ks), následují městské – 18,99 % (113 ks), šasi – 2 ks. První je značka IVECO BUS s 202 registrovanými autobusy (33,95 %), následují Mercedes-Benz – 92 ks (15,46 %), Setra – 89 ks (14,96 %), MAN – 62 ks (10,42 %), SOR – 51 ks (8,57 %), Isuzu – 41 ks (6,89 %), Irizar – 17 ks (2,86 %), Solaris – 11 ks (1,85 %), Ford – 10 ks (1,68 %), Rošero-P – 10 ks (1,68 %). Registrace autobusů v září 2024 a v srpnu 2025 . Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů
Daimler Buses poprvé představil sériovou verzi Mercedes-Benz eIntouro: meziměstský autobus s elektrickým pohonem. Až dva bateriové paky s maximální kapacitou 414 kWh umožňují dojezd až 500 kilometrů bez dobíjení, v závislosti na stylu jízdy, topografii a povětrnostních podmínkách. Kromě meziměstské dopravy je vhodný i pro turistické zájezdy na kratší vzdálenosti.
První vozidla by měla být zákazníkům dodána v druhé polovině roku 2026, objednávky Daimler Buses přijímá už od letošního jara. V posledních měsících eIntouro absolvovalo úspěšně testy kvality za extrémně chladných podmínek na polárním kruhu a v stejně náročném letním testu ve Španělsku při teplotách nad 45 stupňů. eIntouro vychází ze známého vysokopodlažního autobusu Mercedes-Benz Intouro s dieselovým motorem, ale je místo toho vybaven bateriově-elektrickým pohonem. K dispozici jsou dvě délky: 12,18 metru a eIntouro M s délkou 13,09 metru. Pokrývají tak varianty s kapacitou od 50 do maximálně 63 míst k sezení. Nový Mercedes-Benz eIntouro je k dispozici s jedním nebo dvěma bateriovými bloky, každý s kapacitou 207 kWh. Maximální celková kapacita je tak 414 kWh. První bateriový blok je vždy umístěn v prostoru za přední nápravou, aby bylo zajištěno optimální rozložení hmotnosti. Volitelná druhá baterie je umístěna v bývalém motorovém prostoru vzadu. Baterie a mnoho vysokonapěťových komponentů již byly takto instalovány v bateriově elektrickém dálkovém nákladním voze Mercedes-Benz eActros 600. LFP baterie se vyznačuje životností až 15 let. Kromě toho lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. S dvěma bateriemi může eIntouro ujet až 500 kilometrů bez dobíjení. Nabíjení je možné zástrčkami CCS typu 2 s nabíjecím výkonem až 400 kW při vybavení dvěma bateriemi a s nabíjecím výkonem až 225 kW s jednou baterií. Elektrický centrální pohon poskytuje trvalý výkon 320 kW a špičkový výkon 400 kW. Nová architektura vozu usnadňuje bezpečnostní i obecké aktualizace softwaru „over-the-air“, tzn. že jsou přenášeny prostřednictvím mobilní sítě a aktualizují systém bez nutnosti návštěvy servisu přes portál Omniplus On. Společnost Daimler Buses zdůraznila, že bezpečnostní výbava nového eIntouro zahrnuje řadu nejmodernějších asistenčních systémů. Volitelný asistent nouzového brzdění Active Brake Assist 6 (ABA 6) dokáže reagovat na cyklisty a osoby, které přecházejí silnici, blíží se k vozidlu nebo jdou v jízdním pruhu vozidla automatickým nouzovým brzděním. Standardně je k dispozici systém Sideguard Assist 2, který monitoruje nejen stranu spolujezdce, ale i stranu řidiče. Při rychlostech nad 40 km/h přebírá Sideguard Assist 2 také roli asistenta pro změnu jízdního pruhu. Frontguard Assist monitoruje dopravní prostor před vozidlem až do rychlosti 15 km/h a může řidiče varovat před osobami nebo překážkami při rozjezdu. Standardní výbava eIntouro zahrnuje také inteligentního asistenta pro omezování rychlosti, systém sledování tlaku v pneumatikách (TPM), systém Attention Assist (AtAs), rozhraní pro použití alkoholtesterů na pracovišti řidiče a couvací kameru. Jako alternativu k couvací kameře si zákazníci mohou objednat volitelný 360° kamerový systém. Pro eIntouro je k dispozici také MirrorCam místo konvenčních zrcátek. Plně elektrický městský autobus Mercedes-Benz eCitaro je k dispozici od roku 2023 s vodíkovým palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Do konce desetiletí plánuje Daimler Buses zařadit do svého portfolia zájezdové autobusy s elektrickým pohonem na baterie. V dalším kroku se poté začnou sériově vyrábět zájezdové autobusy s palivovými články. Výrobce předpokládá, že již bude připravena infrastruktura. K rozvoji nabíjecích stanic chce i sám přispět. Výrobce autobusů nedávno oznámil, že instaluje nabíjecí stanice v turisticky oblíbených lokalitách v Evropě, aby umožnil používání elektrických autobusů i ve vzdálených destinacích. Současně s uvedením nového eIntoura oslavilo Intouro s dieselovým pohonem zvláštní výročí: Od zahájení sériové výroby v roce 1999 dodala Daimler Buses 20 000 kusů tohoto oblíbeného meziměstského autobusu. Návštěvníci veletrhu v Bruselu si mohli eIntouro M o délce 13,09 metru vyzkoušet. V meziměstské verzi o délce 12,18 metru byl pak s několika dalšími vozy na stánku Daimer Buse v hale 5. Mercedes-Benz eCitaro s baterií NMC4 Od roku 2026 bude používána v modelech Mercedes-Benz eCitaro, eCitaro G a eCitaro K. Z tohoto důvodu vystavil Daimler Buses na veletrhu eCitaro vybavené bateriemi NMC4. Nová generace baterií NMC4 kombinuje vysokou energetickou hustotu, která umožňuje delší dojezd, s velmi dlouhou životností. Delší životnosti baterie je dosaženo nejen šetrným nabíjením s maximálním nabíjecím výkonem 150 kW, ale také běžnými rychlonabíjecími procesy s výkonem až 300 kW. Baterie NMC4 je osvědčená technologie od experta na bateriové systémy BMZ Poland, podniku BMZ Holding. Tato technologie se již od roku 2022 vyrábí ve velkém měřítku pro jiné aplikace a byla dále vyvinuta Federálním ministerstvem pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (BMZ) společně s Daimler Buses pro autobusy. Na rozdíl od baterií NMC3 nejsou jednotlivé články baterie NMC4 válcové, ale hranolovité. Dvanáct článků tvoří modul, 15 modulů tvoří bateriový blok. Konstrukce bateriových bloků NMC4 odpovídá konstrukci aktuálně používaného modelu baterie NMC3. Nová generace baterií je proto kompatibilní se současným sériově vyráběným modelem eCitaro bez jakýchkoli úprav vozidla. Díky dané kompatibilitě mezi generacemi NMC je možná i dodatečná montáž stávajících vozidel eCitaro v případě, že je nutné vyměnit všechny bateriové bloky. Nízkopodlažní a prémiové autokary Setra Značka Setra na stánku Daimler Buses na Busworldu představila průřez aktuální nabídkou meziměstských a zájezdových autobusů. Aktuální třídu MultiClass reprezentuje nízkopodlažní meziměstský autobus Setra S 515 LE. Zájezdový autobus S 515 HD s vysokým podlažím představuje třídu ComfortClass, stejně jako supervysoký S 516 HD a dvoupodlažní S 531 DT. Setra z řady TopClass získala titul "Coach of the Year 2026". Jako novinku zavádí Daimler Buses nové služby pro prodloužení životnosti elektricky poháněných autobusů - rekonstrukci baterií elektrických autobusů . Výrobce navíc v roce 2026 rozšiřuje svou nabídku o výměnu baterií v městském eCitaru za nejnovější generaci s delším dojezdem. Od podzimu bude Daimler Buses Solutions GmbH nabízet své služby pod novou značkou Omniplus Charge . Kromě klasických služeb Omniplus On bude radit dopravcům na jejich cestě k elektromobilitě. Řada zákaznických projektů již byla zahájena hlavně v Německu. Omniplus On bude mít i další nové služby: Aktualizaci vzduchem (viz výše), geofencing v závislosti na rychlosti (zóny s omezenou maximální rychlostí), monitorování baterie a další nové digitální služby.
MAN Lion's Coach E , který slaví na Busworld Europe 2025 světovou premiéru, odjede z jako " Sustainable Bus of the Year 2026“ v kategorii "Coach" . Mezinárodní porotu zaujal výkonný elektromotor, dlouhý dojezd, udržitelnost, komfort a bezpečnost. MAN získává cenu Sby Award již potřetí za sebou – nejprve městský autobus, poté meziměstský, nyní autokar. A pro tuto kategorii bude historicky prvním. Německý výrobce si odnáší také cenu Busworld "Digital Award 2025" v kategorii „Digitálně vylepšené řízení“ za nový systém MAN SafeStop Assist.
MAN Lion's Coach E je hvězdou stánku MAN Truck & Bus na veletrhu v Bruselu. První evropský elektrický autokar zde slaví svou světovou premiéru. MAN uspořádal v pátek 3. října slavnostní premiéru pro noviáře, do 9. října si ho může prohlédnout veřejnost. Mezinárodní porotu ceny Sustainable Bus Award (Sby), složenou z novinářů z oboru, zaujal natolik, že mu udělili prestižní ocenění v kategorii „Autokar“ . „ Toto ocenění je skutečným milníkem. Je to poprvé, co elektrický autobus tuto cenu získal. Jsme na to nesmírně hrdí ,“ řekl Barbaros Oktay, ředitel jednotky autobusů v MAN Truck & Bus, na slavnostním předávání cen na Galavečeru Busworld. Cena Sby Award se uděluje již poosmé. Stejně jako v předchozích letech porota ocenila pouze nejinovativnější a nejudržitelnější autobusy na evropském trhu. „ V uplynulých dvou letech jsme s našimi autobusy MAN Lion's City 12 E LE a Lion's City 10 E získali ocenění v kategoriích meziměstských a městských autobusů. Letos náš MAN Lion's Coach E přesvědčil porotu a zvítězil nad konkurencí, “ uvedl Heinz Kiess, ředitel produktového marketingu autobusů. " Podtrhuje to naši vedoucí pozici v sektoru elektrických autobusů – a z toho máme velkou radost .“ Cena Sby Award oceňuje jako jediná v Evropě inovativní a udržitelné technologie pro budoucnost mobility. Uděluje ji porota složená ze specializovaných novinářů z deseti evropských zemí. MAN eCoach pro udržitelné cestování na dlouhé vzdálenosti je vybaven plně elektrickým pohonem s trvalým výkonem 330 kW a využitelnou kapacitou baterie až 480 kWh, což umožňuje rychlé nabíjení a dojezd až 650 kilometrů. Bezpečnost zvyšuje pokročilý paket asistenčních systémů pro řidiče, včetně nouzového brzdového asistenta EBA Plus s detekcí chodců, adaptivního tempomatu ACC s funkcí Stop & Go, asistenta pro udržování v jízdním pruhu, systému výměny zrcátek OptiView a inovativního systému MAN Safe StopAssist. Z hlediska komfortu nabízí vozidlo řadu možností a řešení pro přizpůsobitelný a bezbariérový interiér. Porota zdůraznila zejména aspekt udržitelnosti: model dosahuje míry recyklace přesahující 95 % svých komponentů, je vyráběn v zařízeních certifikovaných podle mezinárodních environmentálních norem a disponuje odpovědným řízením životního cyklu baterií. „ To, že náš e-autobus získal při své světové premiéře tak prestižní ocenění, je obrovský úspěch. Stojí za tím nadšený tým, který se s vášní věnuje udržitelným a inovativním řešením,“ řekl Oktay. V předvečer zahájení veletrhu získala společnost MAN Truck & Bus také cenu Digital Award 2025 v kategorii „Digitálně vylepšené řízení“ za nový systém MAN SafeStop Assist, který výrazně zlepšuje bezpečnost v meziměstské dopravě a autokarech. MAN tak pokračuje ve svém úspěšném příběhu, na Busworldu 2023 získal „Digitální cena“ za svůj chytrý kokpit. Kromě premiérového elektrického autokaru, prezentuje MAN na veletrhu Busworld v hale 4 celý segment městských, meziměstských autobusů i minibusů: Lion's City E modelový rok 2025 s novými bateriemi MAN Druhým esem na stánku MAN je Lion's City 12 E LE, který se na veletrhu představuje s řadou inovací pro modelový rok 2025. Vůz reprezentuje další významnou aktualizaci úspěšného autobusu Lion's City E. Zvláštní pozornost je věnována nové vlastní generaci lithium-iontových baterií (NMC). V závodě MAN se zvyšuje kapacita výroby baterií s nejnovější technologií na 50 000 kusů ročně. Nové baterie se vyznačují ještě vyšší hustotou energie, optimalizovanými bezpečnostními systémy a vylepšenou flexibilitou nabíjení. Kromě toho má vystavený autobus s nízkým vstupem homologaci třídy II, která znamená další světovou premiéru na stánku MAN. Tím se totiž rozšiřuje rozsah použití e-busu a činí jej ideálním pro městský provoz i regionální linky. „ Pro použití na meziměstských trasách platí v normě UN ECE R 66.02 přísnější požadavky na tuhost karoserie ,“ vysvětlil H. Kiess. " Aby byly autobusy schváleny, vyžaduje se zvýšená odolnost při převrácení, ale musí mít ve výbavě i bezpečnostní pásy a další únikové východy. Tímto exponátem MAN představuje inovativní uspořádání nouzových východů v podlaze, což je v sektoru elektrických autobusů jedinečné ." NEOPLAN Skyliner a Tourliner: Exkluzivnost spojená s inovací V Bruselu má premiéru limitovaná speciální série NEOPLAN Skyliner „Auwärter Edition“, která vzdává hold dědictví značky. Díky aerodynamickému designu karoserie s ostře řezanými křivkami, nejmodernější technologii a nostalgickým prvkům spojuje tradici s budoucností. Pohání ho vznětový motor D2676 LOH o výkonu 382 kW (520 k). Exkluzivní charakter je patrný i uvnitř luxusního zájezdového autobusu: 76 sedadel typu PremiumLine, skvěle vybavená kuchyňka a vzdušný interiér. Pozornost upoutá také NEOPLAN Tourliner C, jehož motor D2676 LOH se zvýšeným výkonem (353 kW/480 k) i točivým momentem a optimalizovaný pohonný řetězec přinášejí, podle MAN, úsporu paliva až 2,5 %. Působivé je uspořádání sedadel 2+1 a 30 VIP sedadel PremiumLine, která splňují nejvyšší standardy pohodlí při cestování na dlouhých trasách. Podlaha uvnitř vozu je bez bariér. Tourliner, který si mohou návštěvníci veletrhu prohlédnout v provedení „Safe and Secure“, je vybaven množstvím asistenčních systémů včetně varování před kolizí, asistenta nouzového brzdění EBA+ s detekcí chodců, adaptivního tempomatu (ACC), systému MAN SafeStop, MAN BrakeMatic, systémem MAN OptiView a funkcí monitorování pozornosti řidiče Attention Assist. MAN TGE Next Level jako základ pro inovované minibusy Výstavní premiéru má také vylepšený MAN TGE Coach. Je součástí portfolia moderních minibusů postavených na vozidle MAN TGE Next Level modelový rok 2025. Minibus se vyznačuje inovativními bezpečnostními systémy a ergonomickým pracovištěm řidiče s digitálním kokpitem a multifunkčním volantem. Kromě bezpečnosti byla modernizace modelu zacílena především na komfort cestujících, což se odráží v interiéru v limitované edici TGE LoungeLine s komorním osvětlením vystaveného vozu. TGE Coach má celkem 16 míst k sezení, nastupování je pohodlné přes široké elektricky ovládané křídlové dveře. Mimochodem, na vnější ploše jsou vystaveny další dva minibusy: TGE Intercity a TGE Kombi. MAN Lion's Intercity EfficientHybrid pro efektivnost v meziměstské dopravě V exteriéru – v bezprostřední blízkosti stánku MAN v hale 4 – nabízí MAN další světovou premiéru: Lion's Intercity s pohonem EfficientHybrid. Technologie v současné generaci Lion's City a modelech Lion's Intercity s nízkým nástupem se nyní představuje také v segmentu s vysokou podlahou. Systém úspory paliva MAN EfficientHybrid se skládá ze startéru-generátoru na klikovém hřídeli, modulu akumulátoru energie (superkondenzátoru) na střeše a inteligentního systému využívání energie. Při brzdění se vznikající energie rekuperuje a ukládá. Během zastavení lze vznětový motor D15 vypnout díky technologii start-stop – pro tiché brzdění a nižší emise. Kromě toho akumulovaná energie při rozjíždění odlehčuje spalovací motor a šetří naftu. Vedle autobusů Lion's Intercity s technologií EfficientHybrid jsou k dispozici pro testovací jízdy také e-busy Lion's City 12 E a NEOPLAN Skyliner s asistencí expertů z MAN ProfiDrive®. Nabídku vozů MAN Truck & Bus na veletrhu Busworld doplňuje NEOPLAN Tourliner jako další statický exponát ve vnější části výstaviště. Služby a digitální řešení Kromě vozidel společnost představuje v Bruselu také „Koncept budoucnosti NEOPLAN eCoach 2040“ a „Inovační koutek“ na téma designu – s idejemi jak využít udržitelných materiálů například v sedadlech autobusů pro cestování zítřka. Prezentovány jsou i rozsáhlé služby: MAN Transport Solutions nabízí řešení šitá na míru pro přechod na elektrickou mobillitu – od nabíjecí infrastruktury a plánování provozu vozidel až po výpočty celkových nákladů na vlastnictví (TCO). Na stánku MAN odborníci poradí návštěvníkům ohledně možností uplatnění nového modelu Lion's Coach E nebo rodiny elektrických městských autobusů. Nabídku doplňuje interaktivní nástroj pro určení dojezdu elektrických vozidel a informace o veřejných nabíjecích stanicích pomocí služby MAN Charge&Go. Dopravní firmy při efektivním provozování jejich flotil podporují také digitální řešení MAN DigitalServices – například prostřednictvím správy vozového parku, prediktivní údržby a analýz spotřeby. „ Naši zákazníci mohou od nás očekávat nejen nejmodernější vozidla, ale také kompletní nabídku v oblasti udržitelné mobility – od baterií a poradenství až po digitální nástroje ,“ říká Robert Katzer, vedoucí prodeje autobusů. " Naším cílem je hrát klíčovou roli při formování budoucnosti autobusové dopravy. S několika premiérami, další generací baterií, naším rozšířeným elektrickým portfoliem, exkluzivními řešeními značky NEOPLAN, inovativními hybridními technologiemi a komplexními službami vysíláme jako společnost jasný signál pro udržitelnou a ekonomickou mobilitu ".
Turecký výrobce na autobusový veletrh do Bruselu přivezl článkový trolejbus SNG 18 určený pro rumunské město Temešvár. Zcela nový model je dlouhý 18 metrů a disponuje kapacitou až 140 cestujících, je vybaven klimatizací, USB porty, Wi-Fi, audio-video informačním systémem, rampou pro zdravotně postižené a nejnovějšími bezpečnostními systémy. Baterie umožní dojezd do 25 km bez elektrické sítě. Bozankaya na Busworld přivezla trolejbus jako jediný z vystavovatelů.
Radnice Temešváru objednala kromě 25 článkových trolejbusů Bozankaya SNG 18T také osm dvanáctimetrových vozů SNG 12, tyto standardní vozy by podle provozovatele veřejné dopravy STPT měly do provozu vyjet ještě na podzim 2025. Stejný typ dvanáctimetrových trolejbusů objednal Dopravní podnik hlavního města pro Prahu . 30 trolejbusů by mělo přijet do 30. dubna 2026. Počítá se s nimi pro trolejbusové linky č. 52 Na Knížecí – U Waltrovky (v současnosti autobusová linka č. 137), č. 51 Hradčanská – Bořislavka (nyní autobusová linka č. 131) a č. 53 Karlovo náměstí – Stadion Strahov (v současnosti autobusová linka č. 176). Elektrickou výzbroj do nových trolejbusů dodává polská společnost Medcom, trakční motor rakouská firma TSA (o výkonu 240 kW s pohonem na zadní nápravě). Trakční baterie poté pocházejí z Francie od firmy Forsee Power.
Společnost Solaris na Busworld představuje nový model Solaris Urbino 10.5 electric: kompaktní, plně elektrický městský autobus s poloměrem otáčení méně než 17 metrů a kapacitou až 85 cestujících. V den své premiéry v pátek 3. října získal ocenění Sustainable Bus Award 2026 v kategorii "Urban". Vedle nového modelu si na veletrhu můžete prohlédnout dva vlajkové vozy – Urbino 12 electric a Urbino 18 hydrogen – oba několikrát oceněné a osvědčené v provozu v mnoha evropských městech.
Nový elektrický model je hlavním bodem zájmu Solaris na veletrhu v Bruselu. Kromě debutového vozidla výrobce přivezl také dva vlajkové modely ze svého portfolia autobusů s nulovými emisemi: Urbino 18 hydrogen – vítěz titulu „Bus of the Year 2025“, a Urbino 12 electric – vítěz ceny „Sustainable Bus Award 2025“. Solaris Urbino 10.5 electric kombinuje kompaktní délku 10,5 metru s kapacitou až 85 cestujících, což je podle Solaris nejlepší výsledek v této třídě. Poloměr otáčení menší než 17 metrů zajišťuje výbornou manévrovatelnost i v hustě osídlených městských oblastech. Vozidlo je vybaveno modulárním pohonným systémem. Odstraněním věže motoru se zvětšil prostor pro cestující a optimalizovalo se rozložení hmotnosti, což umožnilo poskytnout až 33 sedadel v uspořádání 2-2-0 při zachování vysoké celkové kapacity. Rozložení komponentů hnacího ústrojí také vytvořilo více prostoru na střeše, kde jsou umístěny trakční baterie. V prezentovaném modelu se používají baterie Solaris High Energy s kapacitou přibližně 350 kWh, k dispozici jsou také konfigurace s kapacitou přes 400 kWh. Podle testů eSORT poskytují dojezd více než 600 km a umožňují celodenní provoz bez nutnosti dobíjení. Autobus lze nabíjet jak pomocí zásuvného konektoru, tak i pantografu. Urbino 10.5 electric, poháněné synchronním motorem o výkonu 240 kW, zaručuje plynulou a dynamickou jízdu. Volitelně může být Urbino 10.5 electric vybaveno systémem Mirror Eye místo tradičních zrcátek. Tepelný komfort zajišťuje moderní klimatizace s tepelným čerpadlem CO2, která používá nejekologičtější chladivo. Nový model je také vybaven pokročilým paketem asistenčních systémů pro řidiče (ADAS), který splňuje předpisy GSR2. Zahrnuje mimo jiné systém sledování mrtvého úhlu, inteligentní asistent rychlosti, senzory detekující chodce a cyklisty před vozidlem, systém varování před ospalostí řidiče a systém varování před čelní srážkou. Urbino 10.5 electric dosahuje míry recyklovatelnosti téměř 97 %, což ho řadí na čelo své třídy z hlediska udržitelnosti. Model byl vyvinut na základě řešení známých z Urbino 12 electric a dalších autobusů z rodiny Urbino s modulárním pohonem. U klíčových komponentů hnacího ústrojí a karoserie byla zachována plná standardizace, což znamená jednodušší servis, snadnější správu náhradních dílů a nižší provozní náklady. Provozovatelé mohou navíc využívat platformu eSConnect, která podporuje optimalizaci energie, vzdálenou diagnostiku a ještě efektivnější správu vozového parku. Urbino 10.5 doplňuje řadu bezemisních vozidel společnosti Solaris. Rozsáhlá nabídka výrobce z Polska pokud jde o délky a typy bezemisních pohonů zahrnuje bateriově elektrické autobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy o délce od 9 do 24 metrů. Tak široký výběr umožňuje provozovatelům vybrat si řešení, která nejlépe vyhovují různým dopravním potřebám. Stánek Solaris můžete navštívit v hale 5 do 9. října v Bruselu. Denní prezentace elektrického autobusu Urbino 10.5 se konají v 15 hodin.
IVECO BUS se účastní veletrhu Busworld Europe 2025 s celkem dvanácti vozidly. Ve světové premiéře představuje dva městské modely: elektrický minibus eDAILY LE a nejužší midibus na trhu G-WAY kompatibilní s biometanem. Model CROSSWAY NF ELEC získal cenu za udržitelnost v kategorii Intercity.
Významný evropský hráč v alternativních energiích nabízí zákazníkům při přechodu na udržitelnou mobilitu různá řešení přizpůsobená provozovatelům a dopravním úřadům, jako jsou biopaliva, biometan, zemní plyn, B100 a plně elektrický pohon. Technologicky neutrální přístup značky IVECO BUS na stánku v Brussels Expo : Světová premiéra: eDAILY LE – Nízkopodlažní minibus s nulovými emisemi pro přepravu cestují-cích v centrech měst, který rozšiřuje nabídku elektrických vozidel výrobce pro městskou dopravu. Světová premiéra: G-WAY – Nejužší midibus na trhu kompatibilní s biometanem (délka 9,5 m ne-bo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m), který nabízí vynikající manévrovatelnost v obtížně přístup E-WAY – Městský autobus o délce 12 m na bateriový pohon vybavený nejnovější bateriovou technologií, který je schopen po celý den jezdit na jedno nabití. Na svém stánku na veletrhu Busworld 2025 představuje IVECO BUS standardní 12metrový model se 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh. Řada E-WAY, která se vyrábí ve dvou francouzských závodech výrobce, v Rorthais a Annonay, je k dispozici ve 4 délkách (9,5 m; 10,7 m; 12 m a 18 m) a ve variantách BRT (Bus Rapid Transit) pro standardní a kloubové modely LINIUM. E-WAY. Je vybaven 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh, které řidiči poskytují maximální dojezd. Díky třem dveřím pojme 26 sedících cestujících a jednoho vozíčkáře. CROSSWAY Low Entry ELEC a CROSSWAY ELEC – Elektrická vozidla na baterie pro bezemisní meziměstskou a příměstskou dopravu. Obě elektrické verze využívají nejnovější technologii baterií s vysokou energetickou hustotou, stejně jako všechny ostatní elektrické modely tohoto výrobce. Model LE Elec byl uveden na trh v roce 2023 na veletrhu Busworld Europe. CROSSWAY ELEC je na mezinárodním veletrhu poprvé a hned získal cenu Sustainable Bus Awards 2026 v kategorii Intercity . Meziměstské vozidlo bylo navrženo pro dekarbonizaci mobility ve školní a meziměstské dopravě. Stejně jako všechny modely CROSSWAY se oba vyrábí v závodě ve Vysokém Mýtě. EVADYS – Víceúčelový autobus kompatibilní s biopalivy, vhodný pro dálkové cesty, od kyvadlové dopravy cestovní kanceláře po pravidelné linky. Na veletrhu Busworld je model EVADYS představen ve speciálně navržené verzi vhodné pro lokální turistické mise a výlety. S délkou 13 metrů, 63 sedadly, zadními dveřmi a maximální kapacitou nabízí bezkonkurenční potěšení z jízdy a pohodlí. Na stánku se můžete seznámit také s třemi službami věnovanými odborným službám a technologiím: Ekosystém služeb přizpůsobených elektromobilitě, včetně skutečného systémového integráto-ra Energy Mobility Solutions pro podporu projektů elektromobility na míru, bateriových modulů IVECO BUS a FPT Industrial vybavených specifickým monitorovacím systémem, jakož i digitál-ních a propojených služeb IVECO ON určených k optimalizaci správy vozového parku. Komplexní nabídka služeb včetně dodávek náhradních dílů, školení, sítě a finančních řešení. Zážitek s technologiemi virtuální reality (VR) nebo smíšené reality (MR). Venku je k dispozici šest modelů IVECO BUS s alternativním pohonem, od bateriových elektromobilů přes vozy na zemní plyn a biometan až po hybridy, které splňují požadavky energetické transformace. Vozy jsou k dispozici pro statické prezentace a testovací jízdy: E-WAY: standardní bateriový elektrický autobus pro nejnáročnější městské mise. URBANWAY HYBRID NGV: městský standardní autobus kompatibilní s biometanem kombinuje hybridní technologii s výhodami zemního plynu. eDAILY Line: 100% elektrický minibus. CROSSWAY Low Entry ELEC: 100% elektrické vozidlo na podporu projektů udržitelné mobility v předměstských oblastech, představené v 13metrové verzi. CROSSWAY Hybrid: Vozidlo kompatibilní s obnovitelnými palivy XTL (X-To-Liquid), představené ve 12metrové verzi. Premiéra: Minibus eDAILY LE s nízkým nástupem a nulovými emisemi , doplňuje nabídku IVECO BUS elektrických řešení a splňuje rostoucí požadavky evropského regulačního rámce, jehož cílem je dosáhnout 90 % autobusů s nulovými emisemi do roku 2030 a 100 % do roku 2035. eDAILY LE je speciálně navržen pro městské mise a čistou mobilitu. Jeho konstrukční prvky, včetně sníženého nástupu, madel a boční rampy pro cestující s omezenou pohyblivostí, výrazně zlepšují přístupnost pro všechny cestující. S délkou 7,6 metru pojme model eDAILY LE až 27 cestujících a zároveň si zachovává kompaktní rozměry vhodné pro jízdu v hustě zastavěných městských oblastech. Model vyniká modulární konstrukcí a nabízí dvě konfigurace bateriových modulů: 111 kWh nebo 148 kWh. Tato flexibilita umožňuje modelu eDAILY LE dosáhnout dojezdu až 270 km, v závislosti na tom, zda je vybaven třemi nebo čtyřmi bateriovými moduly, z nichž každý má kapacitu 37 kWh. Model eDAILY LE navíc těží z patentovaného flexibilního režimu nabíjení IVECO, který umožňuje plné dobití za pouhé 2 hodiny na rychlonabíjecí stanici, za 10 hodin na veřejné nebo soukromé nabíjecí stanici a za 24 hodin pomocí domácí zásuvky. Tento elektrický minibus kategorie M3, třídy I, je navržen pro levostranné i pravostranné řízení a přizpůsobí se široké škále evropských měst. Kromě pravidelných linek je vhodný pro služby na vyžádání nebo pro okružní jízdy centrem města. Model eDAILY LE představený na veletrhu Busworld Europe 2025 má 13místné uspořádání s kapacitou až 27 cestujících a je vybaven rampou pro invalidní vozíky, 15palcovým monitorem, systémem video do-hledu a USB porty na sedadlech. Premiéra: Midibus pro obtížně dostupné trasy Midibus G-WAY, který byl poprvé představen na mezinárodním veletrhu, je ideální pro jízdu v úzkých ulicích městských center a omezených prostorách. Díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – je nyní nejužší na trhu a zaručuje výjimečnou manévrovatelnost a obratnost. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Význam zemního plynu a biometanu pro odpovědnou městskou mobilitu : Virtuální eliminace jemných částic; Snížení emisí NOx o více než 30 %; Hladina hluku se snížila na polovinu, což je přínosem pro cestující, řidiče i obyvatele. Optimalizovaná uhlíková stopa díky kompatibilitě s biometanem, získávaným z organického odpadu: snížení skleníkových plynů až o 95 %. Midibus G-WAY s nízkými emisemi pro udržitelnou městskou mobilitu a obtížně dostupné trasy je díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – nejužší na trhu. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model je k dispozici se 3 nebo 4 nádržemi (960 l nebo 1280 l) a nabízí dojezd až 500 km v závislosti na provozních podmínkách. Díky plně snížené podlaze a rampě (elektrické nebo ruční) je nastupování snadné. V krátké verzi uveze více než 60 cestujících a více než 80 cestujících v dlouhé verzi. Velká plošina umístěná před druhými dveřmi poskytuje prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pro větší prosvětlení může být vybaven panoramatickými okny. Kromě jiného komfortu pro řidiče může být vybaven kamerami místo tradičních zpětných zrcátek. Model G-WAY, který se již ve Francii prodává pod názvem GX 137 CNG, zaznamenal velký úspěch, kdy rekordních 700 kusů objednala pro společnost Île-de-France Mobilités, jde o největší objednávku středně velkých autobusů na zemní plyn v Evropě. Další města, jako Bordeaux, Brive, Sophia Antipolis, Les Sables d'Olonne, Laon, Villefranche/Saône, brzy přivítají tento model ve svých sítích. Tento midibus, který je nyní v Evropě k dispozici pod názvem G-WAY, si klade za cíl etablovat se jako referenční řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. G-WAY, který byl představen na veletrhu Busworld 2025, má délku 9,5 metru, 16 sedadel a prostor pro invalidní vozík. Cestující mohou na palubě využívat klimatizaci a USB porty.
Yutong získal na Buswordl celkem sedm ocenění a tím vysoké uznání za svou excelenci v oblasti výkonu vozidel, bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Jeho městský elektrický autobus U15 získal od odborné poroty prestižní ocenění „ Grand Award Bus “ a překonal eCITARO od Daimler Buses a EBUSCO 3.0, které obsadily druhé a třetí místo. U15 navíc získal další tři ceny „Label of Excellence Safety Bus“, „Label of Excellence Ecology Bus“ a „Label of Excellence Design Bus“. Do Číny putuje i druhá velká cena " Grand Award Coach " pro Yutong T14E.
Druhé místo obsadila SETRA S 515 HD a třetí další vůz od Yutong - IC12E. Meziměstský IC12E získal navíc ocenění „Label of Excellence Ecology Coach“. Yutong předběhl ostatní výrobce i v další kategorii, systém správy vozového parku Link+ získal zlatou příčku v kategorii "Busworld Digital Award", BUS CONNECT od společnosti ZF a SECURE CENTRAL GATEWAY od Bosch si odvezou stříbnou a bronzovou "medaily. Yutong Bus na veletrhu Busworld Europe 2025 představuje čtyři řady bateriových elektrických autobusů, pro městskou, měziměstskou a dálkovou dopravu a prémiovou autokarovou turistiku: Čtrnáctimetrový luxusní bateriový elektrický turistický autobus T14E je k dispozici s bateriemi o kapacitě 621 nebo 704 kWh a nabízí dojezd až 850 km. Má 61 sedadel, zavazadlový prostor o objemu 8,5 m³, 360stupňový prostorový zvukový systém a digitální klíč NFC pro přístup k mobilnímu telefonu, což zvyšuje komfort a praktičnost. Autobus je také vybaven systémem kontinuální regulace tlumení (CDC) v kombinaci se vzduchovým odpružením pro inteligentní adaptivní nastavení jízdy a zvedacím zařízením pro cestující se zdravotním postižením. Standardní bateriový elektrický meziměstský autobus IC12E, celosvětově představený na veletrhu Busworld Europe 2025, se vyznačuje novou generací baterií s vysokou energetickou hustotou a spotřebou energie 0,67 kWh/km za podmínek SORT2. Nabízí maximální dojezd 675 kilometrů a stoupání 25 %. Dvě vysoce výkonné kapalinou chlazené nabíjecí stanice umožňují jedné nabíječce dodávat proud 700 A a dvěma nabíječkám 1 400 A, čímž se dosahuje nabití z 12 % na 100 % za přibližně 1,2 hodiny. Patnáctimetrový luxusní autobus U15, etablovaný model, dosahuje maximálního dojezdu 850 km za podmínek SORT2 a přepraví až 90 cestujících. Vozidlo je vybaveno systémem pro správu vozového parku Link+, který umožňuje vizualizaci provozních dat v reálném čase a poskytuje bezpečnější a efektivnější provozní řešení pro městskou veřejnou dopravu. Pro evropský trh nabízí čínský výrobce také modely dvoupodlažní U11DD a městský U12, které do Bruselu také přivezl. Yutong nabízí komplexní řešení v celém životním cyklu vozidla, včetně inteligentní konektivity, efektivního nabíjení a servisní podpory a systému správy vozového parku Link+. Servisní značka EnRoute+ poskytuje servis a podporu náhradních dílů. Dodávky dílů zajistí centrální sklad dílů ve Francii doplněný 16 předem vybudovanými sklady, které dohromady tvoří dvouúrovňový evropský systém dodávek dílů. Společnost má 32 autorizovaných servisních stanic po celé Evropě s přibližně 90 profesionálními servisními pracovníky, kteří zákazníkům poskytují diverzifikovaná servisní řešení, včetně smluv o kompletním servisu, mobilních servisních prohlídek a technické podpory na místě – a komplexně tak řeší rozmanité provozní potřeby, uvedl Yutong. Yutong byl v roce 2024 s 1 092 vozy lídrem v dodávkách elektrických autobusů do Evropy. Tento trend pokračuje i letos, v prvním pololetí je registrováno 852 elektrobusů Yutong. Hlavní závod a výzkumné a vývojové centrum společnosti Yutong Bus sídlí ve městě Zhengzhou v provincii Henan v Číně.
Po Euro Testu 2025 se 24 odborných novinářů z 24 zemí shodlo na vítězi " Coach of the Year 2026 ". Prestižní titul získala Setra TopClass . V testovací sérii konané v září v italské Modeně se S 516 HDH z prémiové modelové řady osvědčila ve všech ohledech. Soutěže se zúčastnily dva další autokary: Iveco Evadys HD 12m a Neoplan Skyliner Auwarter Edition.
Pro Tilla Oberwördera, ředitele Daimler Buses, je toto ocenění potvrzením, že modely Setra TopClass jsou vlajkovými produkty, které nastavují standardy v oboru – jak je nyní uznáváno i v novinářské oblasti: „ Nejvyšší bezpečnostní standardy a maximální efektivní ziskovost jsou dvě oblasti, které u této prémiové modelové řady vynikají. Základem této mezinárodní trofeje je množství technických inovací a moderních řešení .“ „ Pro porotu je Setra TopClass jasným vítězem trofeje „Autobus roku 2026“. Obzvláště na nás zapůsobil kompletní balíček asistenčních a bezpečnostních systémů pro řidiče. Jejich technická propracovanost a vysoká účinnost dokazují, jak silně se značka zavázala k pohodlí cestujících i řidičů na cestách s touto prémiovou modelovou řadou ,“ říká Gianluca Ventura, nový předseda poroty. Šéfredaktor italského odborného časopisu Pullman převzal funkci po Tomu Terjesenovi z Norska. Novým místopředsedou je Sascha Böhnke, který z oboru reportuje pro německý časopis Omnibus. Mezinárodní ocenění „Autobus roku“ se uděluje od roku 1989, kdy se komise skládala pouze z 12 novinářů. Dnes je v porotě dvakrát tolik členů. Setra HDH ve třech délkách Kromě dvoupodlažní S 531 DT se Setra TopClass skládá ze tří modelů: S 515 HDH, S 516 HDH a S 517 HDH, které jsou k dispozici v délkách od 12,5 do 14,2 metrů. Všechny se vyznačují stabilitou, agilním jízdním chováním a maximální individuální všestranností. Tři třínápravová vozidla jsou poháněna řadovým šestiválcovým vznětovým motorem OM 471. Standardní výkon je 350 kW (476 k), volitelně 375 kW (510 k). Ve vozidlech Setra TopClass jsou všechny motory spojeny s plně automatizovanou manuální převodovkou GO 250-8 PowerShift. Mercedes-Benz eCitaro a Setra S 515 HD získaly ceny Busworld Vehicle Awards Společnost Daimler Buses by úspěšná také na letošních cenách Busworld Vehicle Awards, které byly uděleny již po dvacáté druhé. Setra S 515 HD získala ocenění „Excellence Label“ v kategoriích "Bezpečnost autobusů" a "Kmfort autobusů". Třicetičlenná porota ocenila efektivní a všestranné asistenční a bezpečnostní systémy vozidla, stejně jako vynikající komfort testovacího vozidla, které bylo vybaveno funkcemi, jako je Attention Assist 2 a adaptivní tempomat ABA6 Plus. Oceněn byl i Mercedes-Benz eCitaro. Plně elektrický autobus získal ocenění „Excellence Label“ v kategorii Komfort autobusů. Testovací vozidlo bylo vybaveno čtvrtou a nejnovější generací baterií NMC4, které kombinují prodloužený dojezd s dlouhou životností.
Solaris Urbino 10.5 Electric, Iveco Bus Crossway Elec NF a MAN Lion’s Coach 14 E jsou třemi vítězi v kategoriích Městská, Meziměstská a Autokarová doprava v soutěži Sustainable Bus Awards 2026. Slavnostní předávání cen se konalo 3. října 2025 večer v Bruselu během galavečera Busworld Europe 2025. Mezinárodní veletrh pro autobusovou dopravu začíná 4. října a končí 9. října.
Sustainable Bus Award 2026 , mezinárodní uznání za excelenci v oblasti udržitelné mobility a inovací ve veřejné dopravě, v kategorii Městský autobus získal Solaris Urbino 10,5 Electric . Jeho premiéra proběhla 3. října během dne učeného jen pro novináře a tiskové konference Model charakterizuje modulární pohonný systém, který optimalizuje prostor na palubě usnadňuje údržbu. Urbino 10.5 je vybaveno baterií s vysokou kapacitou přes 400 kWh a motorem o výkonu 250 kW s dojezdem přes 600 kilometrů (podle eSORT). Z hlediska bezpečnosti vozidlo splňuje normy GSR2 a je připraveno na integraci pokročilých asistenčních systémů pro řidiče. Zvláštní důraz byl kladen na udržitelnost: recyklovatelnost přesahuje 95 %, konstrukce využívá ocel s téměř 97% podílem recyklovaného materiálu. Nízký dopad na životní prostředí má také klimatizační systém s tepelným čerpadlem CO₂. Iveco Bus Crossway NF ELEC získalo cenu za udržitelnost v kategorii Intercity IVECO BUS CROSSWAY, které vyrábí Iveco Bus v závodě ve Vysokém Mýtě a je nejprodávanějším modelem meziměstského autobusu třídy II a III v Evropě, v elektrické verzi s vysokou podlahou pro střední vzdálenosti na meziměstských trasách, získal uznání poroty v další kategorii. Vozidlo je vybaveno centralizovaným elektrickým pohonem o výkonu 290 kW, v kombinaci s modulárními bateriemi NMC o kapacitě až 414 kWh a dojezdem až 400 kilometrů. Modulární konfigurace baterií umožňuje provozovatelům přizpůsobit kapacitu různým požadavkům na provoz s optimalizovanými dobami nabíjení díky technologii CCS Combo 2 až do 240 kW. Z hlediska bezpečnosti splňuje CROSSWAY ELEC nejnovější evropské normy. S různými možnostmi uspořádáními interiéru nabízí kapacitu až 63 cestujících. Pro správu vozového parku a prediktivní servis je k dispozici služba IVECO ON. Z hlediska udržitelnosti se vozidlo vyrábí v závodě certifikovaném dle norem ISO 14001, 5001, 45001 a 9001 s využitím recyklovaných materiálů a technických řešení zaměřených na snížení dopadu na životní prostředí. Sustainable Bus Awards 2026 v kategorii Coach pro MAN Lion's Coach 14 E I když si elektrický autokar od společnosti MAN Truck & Bus užil krásnou premiéru v Bruselu už v pátek 3. října, porota hodnotila jeho kvality stejně jako u ostatních vozů několik měsíců předem. Vozidlo je vybaveno plně elektrickým pohonem s trvalým výkonem 330 kW a kapacitou baterie až 534 kWh, což umožňuje rychlé nabíjení a dojezd až 650 km vhodný pro dálkové operace. Pro bezpečnost je MAN Lion's Coach E vybaven pokročilým balíčkem asistenčních systémů pro řidiče, včetně nouzového brzdového asistenta Plus, adaptivního tempomatu Stop&Go, systému varování před opuštěním jízdního pruhu, systému výměny zrcátek OptiView a systému MAN AttentionGuard, který zajišťuje shodu s nejnovějšími standardy aktivní a pasivní bezpečnosti. Nový vůz nabídne širokou škálu konfigurací interiéru a řešení podporované palubními digitálními systémy a rozšířenou konektivitou prostřednictvím platformy RIO. Z hlediska udržitelnosti dosahuje model více než 95% recyklovatelnosti komponentů, je vyráběn v mezinárodně certifikovaných zařízeních a integruje odpovědné řízení životního cyklu baterií. Toto ocenění zdůrazňuje MAN Lion's Coach E jako technologický referenční bod pro udržitelnou mobilitu cestujících na dlouhé vzdálenosti.