Zpravodajství
Již tradičně každý rok připravujeme souhrn cyklobusových linek. V některých regionech jsou autobusy s rozšířenou přepravou kol v provozu už od března. V Královéhradeckém krají vyjíždí o Velikonocích. Letos jsme do našeho přehledu přidali vlaky, na řadě míst na ně cyklobusy navazují. Také jsme se zeptali na Ministerstvu dopravy, jak je to s přepravou elektrických kol.
Už 22. března se přes Brdy ve Středočeském kraji vydal autobus Iveco Crossway s přívěsem pro kola. Z vlakového nádraží v Dobřichovicích jede přes Černolice, Řitku a Mníšek pod Brdy do Kytína. Pojede každý víkend a o svátcích čtyřikrát denně ve dvouhodinových intervalech. V Dobřichovicích bude navazovat na vlaky S7 od Prahy. Za přepravu kola zaplatíte 20 Kč. Provoz zajišťuje společnost Martin Uher a v jízdních řádech PID ho najdete pod označením „CYKLOBUS 1“. V PID už vyjely také přívozy a sezónní vlaky. O víkendu 29. března zahájí turistickou sezónu 2025 Doprava Ústeckého kraje . Rozjíždí se všechny vlakové linky, včetně T7 z Chomutova do Vejprt, která letos startuje dříve než v předchozích letech. Kromě vlakových budou vyjíždět i dvě lodní linky na Labi, T91 z Ústí nad Labem přes Velké Žernoseky, Litoměřice, Roudnici nad Labem a Štětí do Mělníka a T92 z Ústí nad Labem přes Děčín do Bad Schandau. Moderní i historická vozidla a lodě budou jezdit stejně jako loni, o víkendech a státních svátcích. Změna nastala například u linky T1, jejíž trasa byla prodloužená z Benešova nad Ploučnicí s tím, že první ranní spoj dokonce vyjíždí až z Děčína a podobně poslední večerní spoj se až do Děčína vrací. Podkrušnohorský motoráček aneb Kozí dráha na podzim prodloužil svou trasu až do za-stávky Krupka Město a letos v tomto režimu turistickou sezónu rovnou zahajuje. Přehled všech linek a informace o jízdném a jízdních řádech zde . Rozšířený provoz pro turisty připravil od 29. března také Jihomoravský kraj : posílené víkendové červené vložené vlaky R13 Brno – Břeclav se zvětšeným prostorem pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Břeclaví – Mikulovem – Znojmem o víkednech červené vlaky linky S8 každou hodinu. Jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají též zvětšený prostor pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Zaječím – Kobylím – Mutěnicemi – Hodonínem jezdí o víkendech červené vlaky S52 každé dvě hodiny v celé trase. Jsou nízkopodlažní s prostorem pro jízdní kola. V posilové víkendové turistické spoje na Pálavě – např. na lince 540 mezi Šakvicemi a Dolními Věstonicemi, linka 555 mezi Podivínem – Lednicí – Valticemi a linka 570 mezi Břeclaví – Lednicí – Klentnicí a Mikulovem. Regionální cyklobusy budou v provozu během víkendů a státních svátků. Vybrané cyklobusy jezdí i v pracovní dny především v období prázdnin. Přepravovat lze 5 kol na zádi cyklobusu nebo 20 kol na přívěsu podle typu vozu. Kola se přepravují do vyčerpání kapacity a není nutná registrace. S jízdním kolem je možné nastoupit/vystoupit pouze na vybraných zastávkách, které jsou označeny symbolem jízdního kola. Přeprava kola se hlásí u řidiče a cestující si sám kolo upevňuje. Cyklolinky IDS JMK : 108 Brno - Znojmo 201 Brno - Ochoz u Brna - Křtiny - Jedovnice 231 Blansko - Studnice 233 Blansko - Žďárná - Benešov 251 Rájec-Jestřebí - Jevíčko 256 Boskovice - Olešnice 261 Boskovice - Suchý - Protivanov - Prostějov/mimo IDS JMK 423 Rosice - Mohelno 602 Brno - Vyškov - Nové Sady 730, 750 přímýcyklobus bez přestupu 602 Brno - Bučovice 642 Kyjov - Bučovice 816 Znojmo - Vranov nad Dyjí - Uherčice (- Drosendorf) 817 Znojmo - Čížov - Vranov nad Dyjí 830 Uherčice - Vranov nad Dyjí 932 Veselí nad Moravou - Nová Lhota 555 TURISTBUS propojuje turistické a vinařské destinace Mikulovska a Weinviertelu. Jedná se o populární polookružní linku od přípojů rychlíků R13 v Podivíně přes Lednici a Valtice do rakouského Schrattenbergu, Herrnbaumgartenu, Poysbrunnu, Falkensteinu a Poysdorfu a zpět přes Hernnbaumgarten a Schrattenberg do Valtic, Lednice a Podivína. Autobusy jezdí o víkendech a svátcích od 29. března do konce října. V celé trase platí běžný Tarif IDS JMK. Neplatí rakouské jízdenky VOR, ale uznávají se rakouské Klimatickety. Jízdí řád zde . Více o turistických a speciálních linkách IDS JMK zde . Od soboty 5. dubna bude opět v provozu autobusová linka 79 na Ještěd . Během dubna a října jen o víkendech a ve svátky, od května do konce září pak denně. Od poloviny června do konce října 2024 svezení využilo téměř 16 tisíc cestujících, proto Liberecký kraj pokračuje i letos. ČSAD Liberec po loňských zkušenostech počítá s 10,5metrovým autobusem s nízkým vstupem, který pojede celý den v hodinovém intervalu. Navazovat bude na tramvajovou linku 3 na konečné v Horním Hanychově, zastaví u parkovišť pod dolní stanicí bývalé lanovky a na Výpřeži. Cena v rámci relačního jízdného je 80 korun v hotovosti, resp. 64 korun při platbě bezhotovostním způsobem. Cestující si tak bude moci zakoupit jízdenku v mobilní aplikaci Idolka nebo při nástupu MHD v Liberci. V ceně relační jízdenky je i přeprava v MHD Liberec. Jízdné pro tuto relaci je tak sice oproti loňsku o 20 korun (resp. 16 korun v příp. bezhotovostní platby) dražší, ale zároveň se prodlužuje platnost jízdenky o 30 minut na 3 hodiny. Linku mohou využít i cestující, kteří pojedou na výlet z Liberce na Výpřež. Cena jízdného z Hanychova na Výpřež je stejná jako v rámci zóny Liberec, tj. 34 korun, resp. 28 korun v případě bezhotovostní platby. Ve spolupráci KORID LK a TMR bude po dobu provozu lanovky na Skalku zavedena také speciální nabídka zpáteční jízdenky pro cestu autobusem na Ještěd a lanovkou zpět do Hanychova. Jízdenka stojí 140 korun (základní), resp. 100 korun (zlevněná pro děti, studenty a osoby starší 65 let). Jízdní řád zde . FTL- First Transport Lines ve spolupráci s městem Prostějov i letos cyklisty potěší cyklobusy Prostějov - Jedovnice a Prostějov - Bouzov. Do Jedovnice bude jezdit pravidelně od 18. dubna do 28. září o nedělích a svátcích, cyklobus do Bouzova bude jezdit od 19. dubna do 27. září jen v sobotu. Kapacita cyklovozíku je 20 kol a jízdenky bude možné zakoupit i v předprodeji na IDOS nebo v Informační kanceláři FTL, Svatoplukova 59. Cestující s jízdenkou z předprodeje má automaticky zaplaceno a rezervováno i místo pro kolo. Při zakoupení jízdenky u řidiče je dovozné za kolo 23,- Kč. Jízdní řády zde . Další cyklobusy v Olomouckém kraji vyjedou později. 17. května linka 904 Jeseník-Rýmařov-Olomouc-Přerov. Linky 780434 Prostějov – Buková – Protivanov a 780432 Prostějov – Protivanov – Boskovice, které provozuje ARRIVA autobusy pak 7. června. Cyklobus Bečva vyráží na cesty každou sobotu a neděli od 31. května do 28. září. Dopraví cyklisty či turisty ze středomoravského Přerova na beskydské horské sedlo Bumbálka. Rezervační systém otevírá ARRIVA autobusy kolem 17. května. Autobus bude mít připojen cyklovozík pro 40 bicyklů, z toho minimálně 10 míst by mělo být rezervováno pro elektrokola. Z přerovského nádraží vyjede ráno v 7.30, zpátky se bude vracet v 16 hodin. Cykloturistické linky Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje jedou od pátku 18. dubna. Další pak budou následovat od soboty 24. května. Královéhradecký kraj sousedí s Polskem, některé linky tak zavezou cestující za zajímavými místy na polské straně. Vybrané linky umožňují přepravu jízdních kol, takže cyklisté se snadno dostanou k trasám v Krkonoších, Českém ráji, Orlických horách či na Broumovsku. Od 18. dubna je zajišťována pro turisty a cyklisty v Krkonoších rozšířená nabídka spojení na linkách: 394 Náchod – Červený Kostelec – Trutnov – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa 401 Trutnov – Babí – Žacléř – Lampertice/Královec – Bernartice – Trutnov 454 Vrchlabí – Dolní Dvůr 456 Vrchlabí – Strážné 491 Špindlerův Mlýn,Špindlerovka – Vrchlabí – Dvůr Králové nad Labem – Kuks – Hradec Králové 495 Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa,Pomezní Boudy 530 Hradec Králové – Hořice – Nová Paka – Vrchlabí – Špindlerův Mlýn Pravidelné spojení do východní části Krkonoš, které je zajištěné autobusy linky 410 Hradec Králové –Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa, vlakem na lince V4 Hradec Králové – Jaroměř – Starkoč – Trutnov – Svoboda nad Úpou s přestupem ve Svobodě nad Úpou na autobus linky 453 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Černý Důl – Janské Lázně – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou–Malá Úpa, případně vlaky na lince R14 s přestupem ve Dvoře Králové nad Labem na autobus linky 410, je rozšířeno turistickými autobusovými spoji linky 394 z Náchoda a linky 495 z Hradce Králové. Linky 394 a 495 zajišťují spojení v ranních hodinách v pracovních dnech i o víkendu k vyhledávanému místu v Krkonoších, až na Pomezní boudy, odkud pak turisté a cyklisté mohou mířit přes hřebeny Krkonoš. Obě linky umožňují přepravu maximálně 38 kol. Pravidelné spojení do střední části Krkonoš je zajištěno linkou 530 z Hradce Králové přes Novou Paku do Špindlerova Mlýna. Na této lince budou navíc zajištěny 2 páry spojů, které přepraví maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Spojení je během letní sezóny rozšířeno o spoje na lince 491 z Hradce Králové přes Kuks, Dvůr Králové nad Labem a Hostinné až na nejvýše položenou zastávku Špindlerův Mlýn, Špindlerova bouda. Ranní spoj linky 491 vyjede v 7:20 z Hradce Králové a vyveze cestující na Špindlerovu boudu před půl 11. Zpět z hřebenu Krkonoš se bude vracet v 17:25. Linka 491 umožní návštěvníkům Krkonoš zpestřit si pobyt návštěvou turistických cílů v Podkrkonoší – ZOO ve Dvoře Králové a hospitálu Kuks. Na lince je možné přepravit maximálně 38 kol. Na linkách 456 do Strážného a 454 Dolního Dvora bude zajištěna přeprava maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Jak Strážné, tak Dolní Dvůr jsou výbornými výchozími body pro pěší turistiku a cyklistické výlety. Z těchto obcí vedou různé značené turistické trasy do malebných částí Krkonošského národního parku. Od 24. května pak vyjíždí linky 990 „Krkobus“ Harrachov – Vrchlabí – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa a 949 Jilemnice / Vrchlabí – Benecko – Vrchlabí, umožněna je přeprava kol. Turistické cíle v Podkrkonoší jsou např. propojeny celoročními víkendovými spoji autobusové linky 536 Dvůr Králové nad Labem – Mostek – Pecka – Nová Paka – Stará Paka s návaznostmi do Českého ráje, Středočeského kraje a Krkonoš pomocí vlakových linek R14, L3 a autobusových linek 405 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Jičín – Mladá Boleslav– Praha a 410 Hradec Králové–Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa. Pravidelné víkendové spoje do Podkrkonoší zajišťuje také autobusové linka 425, která jede převážně v trase Praha – Hořice – Miletín – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov. Ranní spoj je prodloužen až do Pece pod Sněžkou, kam dorazí chvíli po 10. hodině. Zpáteční spoj z hor do Podkrkonoší jede chvíli před 16. hodinou. Od 18. dubna je zajištěna přeprava kol (maximálně 6 kol) na víkendových spojích autobusových linek 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod a 413 Vrchlabí – Hostinné – Dvůr Králové nad Labem. Navíc bude na lince 413 pravidelné spojení rozšířeno během letní sezóny o jeden pár spojů v pracovních dnech. Od 26. dubna zahájí sezónní provoz vlaková linka L3 mezi Starou Pakou a Jaroměří. Po celý týden v sezónně nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků. Turistické linky v Orlických horách se zahájením provozu od 18. dubna: 193 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Dobruška – Opočno – Třebechovice pod Orebem – Hradec Králové 240 Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice v Orlických horách – Orlické Záhoří – Deštné v Orlických horách Celoročně provozované přímé spoje na linkách 111 a 264 mezi Hradcem Králové a Deštným v Orlických horách budou rozšířeny o turistické spoje linky 193 z Hradce Králové vedené přes Dobrušku do Deštného v Orlických horách a na Šerlich. Linka 193 umožní přepravu jízdních kol. O víkendu pojedou z Hradce Králové na Šerlich spoje v 7:45 a 12:15. V období letních prázdnin spoj v 7:45 z Hradce Králové na Šerlich bude provozován celotýdenně. Ze Šerlichu do Hradce Králové pojedou přímé víkendové spoje linky v 9:55 a až v 16:10. Díky pozdějšímu odjezdu budou mít cestující nejen více času na horách, ale také pro cestující, kteří cestují z větší dálky bude zajištěn i dostatek času na případné přestupy na vlaky. Nabídka přepravy jízdních kol v Orlických horách bude rozšířena o víkendové spoje na celoročně provozované lince 240 Rokytnice v Orl.h. – Bartošovice v Orl.h. – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orl.h., na kterých lze přepravit maximálně 6 kol. Z Rokytnice v Orlických horách pojedou spoje v 9:05 a 13:05 do Deštného v Orlických horách. V opačném směru pojedou spoje v 9:38 a ve 13:38. Na lince bude také v provozu jeden odpolední pár spojů, který pojede v trase Rokytnice v Orlických horách – Orlické Záhoří. Spojení k turistickým cílům v Orlických horách a v Podorlicku bude od 24. května rozšířeno o turistické autobusové linky: 294 Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Deštné v Orlických horách 295 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Solnice – Rychnov nad Kněžnou – Vamberk – Kostelec nad Orlicí – Častolovice 395 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Olešnice v Orlických horách – Nový Hrádek – Dobrošov – Náchod – Nové Město nad Metují 396 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Nové Město nad Metují – Česká Skalice – Jaroměř 690 Pardubice – Holice – Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Říčky – Deštné v Orlických horách,Šerlich – Deštné v Orlických horách Na linkách 294, 295, 395 a 296 bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Na lince 690 bude možné přepravit maximálně 20 kol. Do oblasti údolí Divoké Orlice k pravidelným spěšným vlakům linky V2 Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Častolovice – Doudleby nad Orlicí – Letohrad přibyde i sezónní spěšný vlak, který minulou sezónu končil v Liticích nad Orlicí. Nově bude tento vlak prodloužen až do Letohradu. Stejně tak již z Letohradu pojede odpolední vlak v opačném směru. Provoz těchto sezónních vlaků bude zahájen 26. dubna. Český ráj je jednou z nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších turistických oblastí v České republice. Turistické linky vhodně doplňují nabídku pravidelného spojení, které je zajištěno do Jičína z Hradce Králové a Hořic autobusovými linkami 370 a 504 a vlakovými linkami V5 a V50. K hlavním turistickým místům v Českém ráji od 18. dubna vyjíždí turistická autobusová linka 510 Jičín – Holín – Prachovské skály – Pařezská Lhota – Mladějov – Sobotka – Podkost. Spoje této autobusové linky navazují v Jičíně na vlaky V50 z Hradce Králové, Turnova a S21 z Nymburka. Turistickou nabídku autobusového spojení v Českém ráji doplní od 24.5. také linka 391 Jičín – Holín – Libuň – Újezd pod Troskami – Hrubá skála – Turnov.Mezi oběma linkami lze přestupovat v zastávce Holín, Pařezská Lhota, penzion. Díky tomu dochází k propojení oblasti Podkosti, Sobotky s Jinolickými rybníky, Troskami a Hrubou Skálou. Na obou linkách bude umožněna přeprava maximálně 6 kol. V Sobotce bude linka 510 provázána s dalšími linkami Českého ráje, konkrétně s autobusovou linkou 997 Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště – Kněžmost – Sobotka, která pojede od 24.5. a s autobusovou linkou 392 Liberec – Turnov – Vyskeř – Sobotka, která se vydá na svoji trasu od 28.6. Rozšířená nabídka spojení pro turisty v Českém ráji bude od 26. dubna zajištěna vlakovými linkami: V5 a V50 Hradec Králové – Jičín – Turnov včetně přímého spěšného vlaku z Hradce Králové L3 Liberec – Stará Paka – Jaroměř, která po celou sezónu nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků S36 Mladějov v Čechách – Lomnice nad Popelkou Na lince S36 budou vlaky jezdit od 26.4. do 28.9. pouze o víkendech a svátcích. V pracovních dnech června bude provoz pouze v pátky, zatímco od 30.6 do 29.8. budou vlaky jezdit i v ostatní pracovní dny. K návštěvě Líbáňska a Dětenicka mohou cestující využít také pravidelné spojení na autobusové lince 503, která je v provozu jak v pracovních dnech, tak i o víkendu na trase Jičín – Libáň – Dětenice. Pro výlety do Kladského pomezí a Broumovska je možné od 18. dubna využít turistické a cykloturistické linky: 360 Police nad Metují – Česká Metuje – Teplice nad Metují – Adršpach 361 Police nad Metují – Machov – Karlów 363 Police n.ad Metují – Suchý Důl – Slavný – Hlavňov – Police nad Metují 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod 423 Suchovršice – Úpice – Malé Svatoňovice – Malé Svatoňovice,Odolov Nejvýznamnější skalní útvary Broumovska lze navštívit v rámci jediného dne díky pravidelným autobusovým spojům linek 360 a 363, které ve dvouhodinovém taktu propojují Adršpach, Teplice nad Metují, Police nad Metují, chatu Hvězda a Suchý Důl. Linka 360 nabídne víkendové spoje v celé trase a od 28. června bude spojení rozšířeno o 2 páry spojů v pracovních dnech v trase Teplice nad Metují – Police nad Metují. Spoje v pracovních dnech umožní přepravu maximálně 6 kol. Podobně tak i linka 363 nabídne od 18. dubna víkendové spoje a od 28. června bude rozšířené spojení o jeden pár spojů v pracovních dnech. Na lince bude možné využít přepravu maximálně 6 kol, jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Nabídku spojení k výchozím bodům turistických tras vedoucích ke skalám doplňuje autobusová linka 361 na trase Police – Machov. Linka 361 navíc vybranými spoji obslouží Karlów poblíž skalního města Hejšovina v Polsku. Na spojích v pracovních dnech bude během léta umožněna přeprava maximálně 6 kol. Přepravu až 6 jízdních kol na lince 423 z Úpice na Odolov bude možné využít letos již od 18. dubna, a to každou sobotu a neděli dvakrát denně až do 28. října. Spoje navazují v Malých Svatoňovicích na vlaky linky V4 z Hradce Králové a Trutnova. Turistická linka 397, která bude provozována od 28. června, nabídne víkendovou přepravu na trase Nové Město nad Metují – Peklo. Spojení do turisticky atraktivních míst nabídne také posílení vlakových linek: V24 Choceň – Náchod – Adršpach – Trutnov V33 Teplice nad Metují – Adršpach Posilová sezónní linka V33 doplňuje mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem provoz vlaků na souhrnný 30minutový interval, pojede o víkendech a svátcích od 26. dubna a v pracovních dnech od 30. června. Novinkou je omezení provozu této linky mezi stanicemi Teplice nad Metují a Teplice nad Metují město, a to z důvodu nízkého využití a zajištění stabilního provozu vlaků bez zpoždění. Využívaný úsek Teplice nad Metují město – Teplice nad Metují skály – Adršpach je na této lince zachován bez omezení. Současně je již od konce března rozšířen provoz vlaků linky V34 Teplice nad Metují – Adršpach – Trutnov a to v úseku Teplice nad Metují město – Adršpach. Sezónní spěšný vlak linky V24, který dosud končil v Teplicích nad Metují, pojede nově až do Adršpachu a Trutnova. Stejně tak již z Trutnova pojede odpolední vlak v opačném směru. Bude tak zajištěno přímé vlakové spojení Adršpašsko–teplických skal s hlavním koridorem v Chocni. Provoz sezónních vlaků na této lince bude zahájen 26. dubna. Od 19. dubna zahájí svůj provoz oblíbené sezónní vlakové linky do Polska: D67 Wrocław – Meziměstí – Adršpach, kterou využívají zejména polští návštěvníci Adršpašsko–teplických skal, nicméně je možné vlaky využít i pro výlety do Polska. Linka tak jako doposud nabídne dva páry spojů o víkendech a polských svátcích. D66 Trutnov – Královec – Sędzisław, která spojuje turisticky zajímavé oblasti, kam neproudí velké davy turistů. Ve stanici Sędzisław jsou možné přestupy na vlaky ve směru do Jelení Hory i v opačném směru do Valbřichu a Vratislavi. Na lince D66 budou denně provozovány čtyři páry vlaků. K návštěvě Polska bude možné od 1. května také využít autobusovou linku 378 Broumov – Otovice – Nowa Ruda. Linka 378 nabídne od května do konce letních prázdnin 2 páry spojů jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Spoje linky 378 navazují v Broumově jak na autobusové, tak i na vlakové spoje přijíždějící od Náchoda nebo Hradce Králové. Od 24. května bude zahájen provoz linky 390 Náchod – Kudowa Zdrój – Karłów, která nabídne cestujícím o víkendu 3 páry spojů. Linku 390 je vhodné využít pro návštěvu polského skalního města Błędne Skały nebo zavítat na nejvyšší vrchol Stolových hor Szczeliniec Wielki (Velká Hejšovina 992 m n. m.). Od 28. června pojedou tyto spoje také v pracovních dnech. Na lince bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Přehled nabídky turistických a cykloturistických linek Královéhradeckého kraje zde. Od 1. května budou opět v provozu cyklobusy z Krnova až na hřeben Jeseníků . Každý den v 7.15 hodin odjede z krnovského autobusového nádraží autobus (linka 885) dopravce Transdev s cyklonosičem, který pojme až šest jízdních kol. Na lince 885 platí tarif ODIS a Turistická jízdenka Jeseníky. Každou sobotu v 8.00 hodin z krnovského autobusového nádraží (resp. v 7.50 hodin ze zastávky Krnov, Opavská) pojede autobus dopravce Umbrella City Lines s cyklopřívěsem pro 20 jízdních kol, který bude k dispozici až do konce září. Jízdenku a místenku pro jízdní kolo za 50 Kč lze pořídit na portálu IDOS, cestující si jízdenku koupí u řidiče. 17. května zahájí provoz Jihočeské cyklobusy . V provozu bude 11 linek: 180 ZELENÁ LINKA České Budějovice - Třeboň - Jindřichův Hradec - Slavonice 182 VLTAVSKÁ LINKA směr České Budějovice - Český Krumlov - Lipno n.Vlt. - Horní Planá - Volary - Kvilda 182 VLTAVSKÁ LINKA směr: Kvilda - Volary - Český Krumlov - České Budějovice 183 ČERVENÁ LINKA České Budějovice - České Krumluv - Volary - Kvilda 184 ŠEDÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Volary - Kvilda 185 MODRÁ LINKA (Třeboň) - České Budějovice - Prachatice - Kvilda 187 ŽLUTÁ LINKA České Budějovice - Týn n. Vlt. - Písek - Orlík n. Vlt. 125+168 NOVOHRADSKÁ LINKA České Budějovice - Trhové Sviny - Nové Hrady - Hojná Voda 280 TÁBORSKO-ŠUMAVSKÁ LINKA Tábor - Písek - Strakonice - Vimperk - Kvilda 380 TŘEBOŇSKÁ LINKA Třeboň - Majdalena - Chlum u Třeboně - Staňkov 680 ŠUMAVSKÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Vimperk - Kašperské Hory 638 JELENÍ LINKA Nová Pec - Jelení Vrchy Cena jízdného se odvíjí od kilometrického tarifu nebo lze využít výhodnou Jihočeskou krajskou jízdenku. Jízdní kolo je přepravováno v jednom spoji za 25,- Kč nebo za 40,- Kč celodenně bez ohledu na počet spojů . ři přepravě kol je nutné odstranit před nakládkou všechny odnímatelné součásti (brašny, pumpičky, láhve). V případě přepravy elektrokol je potřeba z kola demontovat baterii. Rezervace pro přepravu kol není možná. Více informací zde . Podmínky přepravy elektrokol si upravuje dopravce, resp. objednatel dopravy. Zeptali jsme se na Ministerstvu dopravy, co na přepravu kol, případně koloběžek, s baterií, říká legislativa: " Elektrokola po právní stránce spadají k silničním motorovým vozidlům (kolo je do 25 km/h). Máme za to, že vozidla veřejné dopravy nejsou pro jejich přepravu schválená/homologovaná. V ostatních případech je to tak, že v silniční dopravě nemá cestující ze zákona právo na přepravu jízdního kola (na rozdíl od železniční dopravy), a pokud mu to dopravce umožní, podmínky si stanoví ve svých smluvních přepravních podmínkách. Ohledně bezpečnosti, problematika přepravy kol/koloběžek s bateriemi konkrétně v zákoně popsaná není. Nicméně je tu obecné ustanovení, podle kterého se hořlavé a nebezpečné věci přepravují podle podmínek stanovených přepravcem (§ 19 odst. 3 vyhlášky č. 175/2000 S., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu) ," napsalo nám ministerstvo.
Prodej nových autobusů ve státech EU se meziročně snížil o 1,8 procenta. Během prvních tří měsíců roku bylo registrováno 8 674 autobusů. Z hlavních trhů byl pokles největší v Německu. Elektrické autobusy naopak zvýšily svůj podíl o více než 50 procent. Nejvíc elektrických autobusů od ledna do března přijelo do Německa a do Švédska. Jde o 383, resp. 237 e-busů. V České republice byly registrovány 4 bateriové autobusy.
První čtvrtletí roku 2025 bylo náročné pro celý trh užitkových vozidel v EU a pro klíčové trhy přineslo výrazný pokles registrací. Podle evropského sdružení výrobců vozidel ACEA byly důvodem pomalý ekonomický růst, nižší počet předchozích objednávek a složitá regulace. Z celkem 8 674 registrovaných autobusů v EU bylo 1 726 ks elektrických bateriových a plug-in hybridních (+50,3 %), 929 ks hybridních elektrických (-28,7 %), 305 s palivovými články a na CNG (-7,9 %) a 5 714 ks (-5,6 %) dieselových. Z hlavních trhů se nejvíc snížily registrace v Německu (1 356 ks, -15 %). V Itálii o 7,3 % (1 460 ks) a ve Španělsku o 0,5 % (999 ks). Francie zaznamenala mírný nárůst (1 444 ks, +0,1 %). Naopak Švédsko (374 ks, +189,9 %) a Řecko (256 ks, +187,6 %) zaznamenaly výrazný růst. Česká republika s 243 ks nově registrovanými autobusy statistiky posunula nahoru, zaznamenala růst o 28,6%. Pokud započítáme i trhy Spojeného Království, Norska a Švýcarska, pak bylo registrováno celkem 11 658 nových autobusů (+5,7 %). Ve Spojeném Království došlo k nárůstu o téměř 41 % (2 664 ks), prudce se zvýšily registrace elektrických (+85,7 %, 769 ks), ale i dieselových autobusů (+28,3%, 1 895 ks). Registrace nových elektricky nabíjených autobusů v EU v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostly o 50,3 % a podíl na trhu se zvýšil z 13 % v I. čtvrtletí 2024 na 19,9 %. Největší trh z hlediska objemu - Německo zaznamenalo růst o 118,9 % (383 ks), druhý největší počet registrací je ve Švédsku, 237 elektrických autobusů ve srovnání s pouhými 9 ks v I. čtvrtletí 2024. V České republice byly registrovány jen 4 elektrobusy, v roce 2024 žádný. Naopak, prodej hybridních elektrických autobusů zaznamenal v EU dvouciferný pokles o 28,7 %, což představuje 10,7 % trhu. Registrace dieselových autobusů klesly o 5,6 % a nyní mají 65,9% podíl na trhu, oproti 68,5 % v I. čtvrtletí 2024. V I. čtvrtletí 2025 se prodalo i méně dodávek a nákladních vozidel Prodej nových dodávek v EU "díky" třem největším trhům klesl o 12,2 %. V Itálii se snížil o 15,2 %, ve Francii o 10,7 % a v Německu o 10,7 %. Naopak Španělsko zaznamenalo nárůst registrací o 12,6 %. Registrace nových nákladních vozidel klesly o 16 % na celkem 72 941 kusů. Tento pokles byl způsoben především 16,6% poklesem prodeje těžkých nákladních vozidel a 12,5% poklesem u středně těžkých. Všechny hlavní trhy, i Česká republika, zaznamenaly snížení. V Německu a ve Francii o 25,4 %, respektive 17,6 %. ve Španělsku a Itálii o 12,8 % a 9,4 %. Česká republika -11,8 %. Elektricky nabíjených trucků se v EU prodalo výrazně víc než za první tři měsíce loňského roku. 2 564 ks znamená nárůst o více než 50 %. Nejvíc se prodalo e-trucků v Německu (873 ks, znamená to však pokles o 5,6 %). Největší skokan je Nizozemsko, kde došlo k výraznému nárůstu. Bylo registrováno 633 ks a znamená to nárůst o 342,7 %). Pokles zaznamenaly prodeje nákladních aut na naftu, 68 112 ks znamená meziroční pokles o téměř 18 %. Klesly i prodeje hybridních a vodíkových nákladních aut a na CNG. ACEA
Ještě je možné se přihlásit na odbornou konferenci k integrovaným dopravním systémům, kterou 12. a 13. května 2025 pořádá v Pardubicích Institut Jana Pernera ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice a Ministerstvem dopravy.
Vloni si účastníci konference poslechli 19 prezentací . Zástupci ministerstva dopravy již tradičně informovali o novinkách v právních předpisech a financování veřejné dopravy. V roce 2024 připravoval úřad kromě jiného zavedení poptávkové dopravy nebo síťovou jízdenku „Czech Ticket“. CENDIS se pochlubil rozvojem OneTicket. Organizátoři informovali o vývoji "svých" integrovaných dopravních systémů. Letos proběhne konference na podobná témata, zajímavé tak bude poslechnout si, co se podařilo za poslední rok realizovat a využít zkušenosti z ostatních krajů. Místo : Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Studentská 95, Pardubice Předběžný program: Pondělí 12. května, začátek 12:30 úvodním slovem JUDr. Ondřej Michalčík a Ing. František Vichta, Ministerstvo dopravy, Odbor veřejné dopravy Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa Ing. Vít Sedmidubský, Ministerstvo dopravy, Odbor strategie Plány udržitelné městské mobility v městských uzlech TEN-T; spolupráce města a kraje při řešení dojížďky z příměstské oblasti doc. Dr. Ing. Roman Štěrba, Správa železnic, Úsek generálního ředitele Výkaznictví o udržitelnosti v hodnotovém řetězci železnice v rámci veřejné osobní dopravy Ing. Pavel Makovec, CENDIS Systém jednotného tarifu (OneTicket) Ing. Karel Zvěřina, České dráhy, Odbor cenotvorby osobní dopravy České dráhy a jejich zapojení v IDS Ing. Martin Šubrt, Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava Ing. Jiří Horský, KORDIS JMK, ředitel Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje Ing. Otto Pospíšil, Ph.D., KORID LK, jednatel Aktuální témata v Integrované dopravě Liberecka Ing. Tomáš Jurček, Krajský úřad Královéhradeckého kraje Veřejná doprava Královéhradeckého kraje V podvečerních hodinách (18 hodin) plavby výletní lodí Arnošt z Pardubic do Brozan a zpět, případně jiný program Úterý 13. května, začátek v 9 hodin Ing. Radek Šindel, Siemens Mobility, vedoucí projektů Metodika ověřování jízdních dob a spotřeby energie u BEMU Ing. Maxim Mihaylov, ČSAD SVT Praha Prodej jízdních dokladů IDS v aplikacích Jízdní řády IDOS JUDr. Daniel Jadrníček, Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář Aktuální problémy při uzavírání smluv na zajištění dopravní obslužnosti Ing. Norbert Mondek, Ph.D., IDS Východ IDS Východ Ing. Viliam Lábsky, KOVED Integrovaná doprava Zlínského kraje Ing. Radek Kozlík, Krajský úřad Ústeckého kraje, Odbor dopravy a silničního hospodářství Novinky a budoucnost Dopravy Ústeckého kraje Ing. Kateřina Suchánková, MBA, KIDSOK, ředitelka Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje Ing. Martin Večeřa, KODIS Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS 12:10 Závěr konference a oběd Informace k programu a ubytování Elektronická přihláška bude k dispozici na adrese http://www.perner.cz/ids .
Dopravní podnik města České Budějovice se 2. května 2025 rozloučí s legendárními trolejbusy ŠKODA 15 Tra 15 TrM. Symbolicky tak uzavře 34 let od zahájení trolejbusové dopravy v roce 1991, kdy první vozy tohoto typu vyjely na linky. Cestující budou mít poslední možnost svézt se "patnáctkami" na linkách 2, 3 a 9. Střídá je nový model ŠKODA 33 Tr , který díky bateriím může jet část trasy mimo trolejové vedení .
K vidění nebudou trolejbusy 15 Tr v Českých Budějovicích naposledy - 14. června 2025 bude jeden z trolejbusů vystaven na dni otevřených dveří Dopravního podniku města České Budějovice (DPMCB), na stejný den chystá podnik také historické jízdy, mimo jiné i trolejbusem s evidenčním číslem 01, který je zachován v původní podobě z roku 1991. " Trolejbusy ŠKODA 15 Tr sloužily městu dlouhá léta a dobře. Dnes už ale nenaplňují současné požadavky na dostupnost a komfort cestování ," říká ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. "Od 3. května budou na naše linky vyjíždět už jen nízkopodlažní spoje." Trolejbusy typu 15Tr stály u zrodu trolejbusové dopravy v roce 1991, kdy vyjely na první linky spojující sídliště Máj a Vltava přes Čtyři Dvory s centrem města a Nádražím. Do vozovny v Horní ulici bylo mezi lety 1990 a 2004 dodáno celkem 52 kloubových trolejbusů tohoto typu. Do současnosti se pro provoz na linkách podařilo zachovat 3, ten s evidenčním číslem 27 z druhé dodávky trolejbusů v Budějovicích slouží už od roku 1991. Jak je patrné už jen u historického vozu ev. č. 01, vozy první dodávané série 15 Tr měly dělená čelní okna, později vyráběné vozy již výrobce dodal s jednodílným čelním sklem, případně jej získaly při modernizaci. Pro první sérii typickou kombinaci červené a krémové barvy ale cestující v Českých Budějovicích mohli na linkách potkat ještě v letošním roce na vozidle ev. č. 02. Ten se bohužel posledních jízd kvůli poruše motoru nezúčastní, ostatně nedostupnost náhradních dílů byla jedním ze zásadních důvodů pro nahrazení modelu 15 Tr. Původní barevnou kombinaci, i když zcela odlišnou, na sobě každopádně 2. května poveze již zmiňovaný trolejbus ev. č. 27. Jak napovídá pro zeleno-žluto-bílou kombinaci ustálené pojmenování "teherán", měly původně z Ostrova putovat vozy s tímto designem mnohem dále na jihovýchod. Na linkách se budou moci cestující rozloučit také s vozidly ev. č. 48 a 50. Ty už byly dodány v modernizované verzi 15 TrM. Leckoho jistě překvapí, že rokem dodání v roce 2002 jsou i přes značné konstrukční a designové rozdíly už blíže nízkopodlažním trolejbusům ŠKODA 25 Tr, které do Budějovic dorazily o 3 roky později . Také část z nich v nejbližších měsících nahradí trolejbusy typu ŠKODA 33 Tr. Trolejbusy ŠKODA 15 Tr v Českých Budějovicích střídá model 33 Tr, rovněž od společnosti ŠKODA Electric. Ty už cestující vozí od dubna, 1. května ale poprvé svezou i pasažéry linky 15. Tu DPMCB převádí na bezemisní trolejbusovou dopravu, přispěje tak ekologizaci městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích. Jízdní řád trolejbusů 15Tr 2. května je k dispozici zde . DPMCB
Společnost Karsan, která se stala díky své produktové řadě minibusů JEST globální značkou v oblasti veřejné dopravy, dosáhla důležitého milníku. Z linek závodu Hasanağa v provincii Bursa v Turecku sjel desetitisící JEST, jeho výroba byla zahájena v roce 2013.
Malý minibus JEST, dlouhý pouhých 5 845 mm, je součástí nabídky společnosti Karsan již 12 let, jeho výroba začala v roce 2013 v závodě Hasanağa v provincii Bursa v Turecku. Hned následující rok získal cenu „Best Design Award“ v soutěži Design Türkiye. V roce 2017 Karsan představil JESTt+, který přepracoval s ohledem na jeho estetický vzhled a pokročilé funkce, a v roce 2018 v Mnichově své první elektrické vozidlo e-JEST. Verze s nulovými emisemi, která využívá technologii elektrických osobních vozů BMW i (elektromotor, trakční baterie, palubní nabíjecí jednotka), má úspěch především v Evropě, kde je již pět let po sobě nejprodávanějším minibusem ve své kategorii. Díky tomuto modelu se Karsan stal globálním faktorem v segmentu šestimetrových autobusů. V roce 2023 úspěšně vstoupil na japonský trh s verzí e-Jest s pravostranným řízením, která je od konce loňského roku k dispozici ve Spojeném království, a její verze přizpůsobená místním předpisům se prodává i v Severní Americe. Generální ředitel Karsan, Okan Baş uvedl: „ Výroba 10 tisíců kusů JEST za pouhých 12 let jasně ukazuje, jak silný tento model je. Toto číslo představuje udržitelný růst naší společnosti, její pevné postavení v oboru a její víru v budoucnost. JEST nazýváme „Game Changer“, protože přepsal pravidla hry ve světě, zejména v Evropě. Jako značka, která pracuje s posláním poskytovat kreativní, udržitelná a inspirativní řešení a návrhy pro potřeby zákazníků na světovém trhu silniční dopravy ". Karsan e-JEST, který se osvědčuje svou vysokou manévrovatelností nabízí podle Karsan nejlepší výkon ve třídě 6metrových malých autobusů s dojezdem až 210 kilometrů díky elektromotoru s logem BMW o výkonu 170 hp a točivému momentu 290 Nm a baterii s kapacitou 88 kWh. e-JEST je vybaven 12palcovou dotykovou multimediální obrazovkou, plně digitálním přístrojovým panelem, bezklíčovým startováním, USB porty a na vyžádání nabízí infrastrukturu pro Wi-Fi. Minibus má technické prvky osobních automobilů, jako je pohon předních kol nebo nezávislé zavěšení všech čtyř kol.
Technické muzeum v Brně otevřelo brány svého depozitáře v Řečkovicích veřejnosti v sobotu 26. a v neděli 27. dubna 2025. Co bylo k vidění?
Nejzajímavější exponáty z muzejních sbírek - vozidla MHD, užitkové vozy, vojenská technika, ale i osobní automobily. Nejnovější techniku, historické vozy i vybavení představil také Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje. Fanoušci si mohli prohlédnout po několika letech brněnský autobus Škoda 706 RTO, který dostal nový lak a byl restaurován do podoby, v jaké byl v roce 1967 zařazen do provozu u Dopravního podniku města Brna. I letos byl vystaven horský autobus Karosa-Tatra 500 HB. Z historických automobilů pak prvorepublikový hasičský vůz Tatra 17/31, dále socialistické vozy Tatra 613 Narex, Tatra 700, Škodu 120, Favorit nebo Škoda MB. Své zastoupení měla i užitková technika, například zametací vůz IFA W50L nebo vůz SUB MP20-1 plošina. Muzeum vystavovalo rovněž hasičskou techniku - například Tatru 815 nebo dvoucestný vůz Praga Alfa TN 4x4 (vůz je původem od drážních hasičů z Nymburka) a další. Armádní technika byla v areálu bývalých kasáren na ulici Terezy Novákové zastoupena různými exponáty. Prvním byl obrněný transportér OT-64 SKOT. Mimořádně byla vystavená pásová technika, kterou reprezentovalo odpalovací zařízení na podvozku víceúčelového transportéru nebo technika, která byla postavena na podvozku BVP. Po oba dny probíhaly okružní jízdy autobusy ze sbírek muzea, ale i hostů. Nejstarším exponátem, který jezdil na okružních jízdách, byl vůz Škoda 706 RO z roku 1947. Návštěvníci se mohli vrátit do minulosti i jízdou Ikarusem 280.08, Karosou B732, Škodou 706 RTO a dalšími. Autobusy vozily návštěvníky od 10 do 16:30 hodin, nástupní zastávka byla v areálu přehlídky automobilové techniky, tam se i vracely. Pro výběr konkrétního vozidla bylo nutno zakoupit si za 50 Kč jízdenku. Po oba dny měly proběhnout dynamické ukázky práce hasičů v případě dopravní nehody s vyproštěním zraněné osoby nebo postup hašení hořícího vozidla s využitím hasící plachty nebo speciálního hasícího zařízení COBRA. Uvedené zařízení umí proříznout různě silné stěny, střechny nebo pláště budov. Z důvodu nedostatku místa se ukázky nakonec neuskutečnily. Akce se nám i z hlediska množství různých exponátů moc líbila a kdo do Technického muzea do Brna letos nezavítal, určitě příští rok doporučujeme. Jaké autobusové akce můžete ještě do prázdnin navštívit se podívejte zde .
istorické trolejbusy a autobusy vypraví Dopravní společnost Zlín – Otrokovice ve čtvrtek 1. a ve čtvrtek 8. května 2025 na běžné linky, zastaví na všech zastávkách a jízda bude za běžné jízdné. Historické trolejbusy i autobusy budou jezdit na linkách jako vložené spoje podle zvláštních jízdních řádů.
„ Cestující si budou moci na různých atraktivních místech vozidla vyfotografovat a také se jimi svézt, a to za běžných tarifních podmínek. Přeji našim zákazníkům příjemný zážitek a hezké vzpomínky na již minulé časy ,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň. Ve vozidlech budou platit jízdní doklady pro jednotlivou jízdu i časové kupony a také všechny slevy, pokud na ně mají cestující nárok. V historických vozidlech budou instalovány standardní označovače papírových jízdenek. Ve vlečce je prodá průvodčí. Bude možné použít také SMS jízdenky nebo jízdní doklad v mobilní aplikaci Fairtiq, případně jízdenku z aplikace DoKapsy. V historických vozidlech ale nebudou terminály pro bezkontaktní platby jízdného platební kartou nebo elektronickými platebními prostředky. Trasy historických vozidel : Červený trolejbus Škoda 9 Tr s červeným vlekem Jelcz PO-1E bude jezdit po oba sváteční dny na lince č. 6 mezi zlínským sídlištěm Jižní Svahy a železniční stanicí v Otrokovicích. Odjezdy z konečné Jižní Svahy-Kocanda: 9:04; 11:04; 13:04; 15:04. Odjezdy od železniční stanice Otrokovice: 10:11; 12:11; 14:11; 16:11. Žlutý trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 170 bude zařazen po oba svátky na lince 9 (Baťova nemocnice – Jižní Svahy-Středová). Odjezdy ze zastávky Baťova nemocnice: 8:20; 9:20; 10:20; 11:20; 12:20; 13:20; 14:20; 15:20; 16:20; 17:20. Odjezdy z konečné Jižní Svahy-Středová: 9:00 a každou celou hodinu až do 18:00. Modrý autobus Škoda 706 RTO s modrým vlekem Karosa B 40 vyjede na Prvního máje do Otrokovic, kde bude jezdit na lince č. 55 (Otrokovice-železniční stanice – Štěrkoviště) v hodinovém intervalu. Odjezdy od železniční stanice: 9:08 a každou hodinu až do 17:08. Odjezdy z konečné Štěrkoviště: 9:24 a každou hodinu až do 17:24. Ve čtvrtek 8. května bude jezdit tento autobus na lince č. 4, případně 5, mezi konečnou Podhoří a zastávkou Lešná-ZOO. Odjezdy z Podhoří: 9:04; 10:24; 11:44; 13:04; 14:24; 15:44; 17:04. Odjezdy z Lešná-ZOO: 9:36; 10:56; 12:13; 13:36; 14:56; 16:16; 17:36 do vozovny po tř. 2. května. Červeno-krémový historický autobus ŠM 11 bude vypraven 1. května na linku č. 4 (5) mezi konečnou Podhoří a zastávkou Lešná-ZOO a dne 8. května na linku č. 55 v Otrokovicích. Pro spoje historické linky budou platit stejné jízdní řády jako v předchozím případě u autobusu Škoda 706 RTO. Většina historických vozidel DSZO vznikala postupně od roku 2004 náročnou rekonstrukcí získaných vraků pod šikovnýma rukama vlastních pracovníků údržby. Historické vozy DSZO jsou jako nové, i tak se může stát, že dojde k poruše. " V takovém případě budou spoje zrušeny bez náhrady. Upozorňujeme rovněž, že historická vozidla nejsou bezbariérová a neumožňují přepravu cestujících na invalidních vozících ,“ uvedl vedoucí dispečer DSZO Jan Tesař.
Na adresu německé celostátní jízdenky na veřejnou dopravu Deutschlandticket od jejího zavedení v květnu 2023 přichází kritika i pochvaly. Jízdenka platí pro neomezené cestování místní a regionální veřejnou dopravou po celém Německu. Mnoho kritiků argumentuje, že lístek nemotivuje motoristy k cestování veřejnou dopravou místo používání auta. Výzkumníci z renomovaného německého výzkumného ústavu nyní ukazují, že významná část cest dříve uskutečňovaných autem nyní díky "německé jízdence" probíhá veřejnou dopravou. Kromě toho byly delší cesty autem, nad 30 kilometrů, nahrazeny autobusem nebo vlakem. Deutschlandticket také vedl k velkému snížení emisí uhlíku.
Deutschlandticket je k dispozici jako stálá nabídka místní dopravy od května 2023 , kdy byla její cena 49 eur měsíčně; od ledna 2025 stojí 58 eur měsíčně. Jízdenka byla zavedena jako nástupce 9eurové jízdenky. Zatímco devítieurová jízdenka byla krátkodobým opatřením v rámci třetího balíčku federální vlády na pomoc vysokým nákladům na energie, Deutschlandticket má dlouhodobě usnadnit přechod z auta na autobusy a vlaky. Platí v celém Německu pro místní a regionální dopravu, ale ne pro dálkovou (např. ICE, IC, FlixTrain), a je k dispozici digitálně jako elektronická jízdenka nebo čipová karta. Deutschlandticket je předmětem veřejné debaty, nesouhlas a kritika jednoho "z nejdražších opatření na ochranu klimatu bez jakéhokoli skutečného vlivu na životní prostředí nebo dopravních toků" se střídá s chválou a označením "dopravní revoluce" a "standard pro cenově dostupné lokální cestování". Zavedení jízdenky, zejména finančních podmínek, například kritizovalo sdružení německých dopravních podniků VDV. Kritici také tvrdí, že Deutschlandticket přilákal k veřejné dopravě jen málo nových cestujících. Když byla zavedena, mnoho lidí si ji rychle koupilo, ale po pouhých několika měsících se křivka srovnala. Vedení VDV také loni tvrdilo, že jízdenka nedokázala přesvědčit více lidí k přechodu z aut na veřejnou dopravu. Místo toho byli lidé povzbuzováni k výletům, které by jinak nepodnikli. Analýzu Deutschlandticket nyní zveřejnil výzkumný ústav Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) . PIK je považován za jedno z nejvýznamnějších evropských center pro výzkum klimatu a udržitelnosti. Jeho mezinárodní tým tvoří přibližně 400 lidí. Cílem jeho zprávy je shromáždit poznatky z velkého počtu empirických studií, které se zabývají otázkami ohledně německé jízdenky Deutschlandticket, a vyvolat veřejnou diskuzi. Výzkumníci analyzovali mimo jiné data z mobilních telefonů a data o pohybu automobilů, stejně jako výsledky z různých průzkumů. Zjištění vytváří lepší datovou základnu a může poskytnout tvůrcům politik podporu založenou na důkazech při nadcházejících politických rozhodnutích týkajících se Deutschlandticket. Uvádí PIK. Podle zprávy PIK vedlo zavedení celostátní německé jízdenky k přesunu dopravy z automobilů do veřejné dopravy - dvanáct až šestnáct procent cest s jízdenkou Deutschlandticket se dříve uskutečňovalo autem. Výzkumníci poznamenávají, že téměř polovina těch, kteří vlastní Deutschlandticket, jsou lidé, kteří dříve veřejnou dopravu využívali jen málo, nebo jen občas. „ Údaje z průzkumu nejen ukazují, že automobilová doprava klesá ve prospěch železnice. Různá dopravní data také potvrzují posun od silniční k železniční dopravě ,“ vysvětlil výzkumník Ariadne Nicolas Koch. Hnací silou jsou lidé, kteří dříve cestovali vlakem jen málo nebo jen občas. Toto číslo je často podceňováno, protože získávání nových zákazníků je často spojováno s malým počtem „skutečných nováčků“. Skuteční nováčci jsou lidé, kteří dříve vůbec nebyli součástí systému veřejné dopravy. Podle zprávy Konference ministrů dopravy německých spolkových zemí činil jejich počet v prosinci 2024 4,3 procenta. Zpráva také odmítá kritiku, že by "německá jízdenka" přispěla k mnohem větší míře cestování než dříve Zároveň podle studie vede Deutschlandticket k menšímu znečištění životního prostředí a zabraňuje poškození klimatu. Výzkumníci z projektu odhadují roční úspory emisí CO2 na 4,2 až 6,5 milionu tun CO2. Dalším důležitým faktorem z hlediska dopadu na životní prostředí je, že cesty přesunuté z aut zejména na vlaky často zahrnovaly delší vzdálenosti, kolem 30 kilometrů. Podle studie se s lístkem Deutschlandticket také ušetří náklady způsobené automobilovou dopravou. Například prostřednictvím opatření proti hluku nebo znečištění. „Přínos z ušetřených externích nákladů je výrazně vyšší“ než náklady vzniklé v souvislosti s Deutschlandticket. Deutschlandticket je podle zprávy „důležitým impulsem“ pro dopravní transformaci. Další zvýšení cen jízdenek by však mohlo tyto pozitivní efekty „ohrozit“. Od letošního roku stojí Deutschlandticket 58 eur. Podle zpráv se CDU/CSU a SPD ve svých koaličních jednáních dohodly na pokračování v programu, ačkoli by se cena mohla od roku 2027 dále zvýšit. V současné době je jízdenka financována rovným dílem federální vládou a spolkovými zeměmi. O dalším financování probíhají diskuze.
Irizar i6S Efficient poháněný vodíkem dokončil okružní cestu mezi malým španělským městem Ormaiztegi, sídlem společnosti Irizar, a městem Briançon ve Francouzských Alpách. Celková trasa měřila 2 500 kilometrů. Při své cestě projelo vozidlo několika městy v Pyrenejích a Provence ve Francii. Cestou Irizar i6S Efficient Hydrogen podle výrobce překonal převýšení více než 1 400 metrů a prokázal dojezd 900 km.
Cesta byla ukázkou provozních schopností elektrického vodíkového autokaru a stala se také rekordní. Podle společnosti Irizar testovací jízda stanovila nový rekord v nejdelší vzdálenosti, jakou kdy vodíkový autobus v Evropě urazil. Úsek o délce 900 km navíc vůz ujel na jednu nádrž. Jednalo se také o významnou propagační cestu: „ Během cesty byl autobus představen různým institucím ve francouzském regionu Provence-Alpes-Côte d’Azur, což vyvolalo obrovský zájem a nadšení pro obrovský potenciál této inovativní technologie ,“ píše Irizar ve své tiskové zprávě. Tour znamenala klíčový krok „ k prezentaci potenciálu vodíku jako životaschopné a udržitelné alternativy k tradičním fosilním palivům “. Irizar uvádí, že v praxi trvalo tankování autobusu na několika stanicích pokaždé méně než 20 minut. " Kombinace 900 kilometrů reálného dojezdu a zastávek na tankování za méně než 20 minut by skutečně mohla umožnit plánování trasy podobné jako u dieselových autobusů – za předpokladu, že je k dispozici vhodná vodíková infrastruktura ." K souvisejícím nákladům se Irizar nevyjadřuje. Španělská společnost Irizar poprvé představila vůz i6S Efficient Hydrogen na veletrhu Busworld 2023. Vozidlo je navrženo pro dojezd až 1 000 km. Irizar zatím nezveřejnil další podrobnosti o technologii palivových článků. Elektrický pohon o výkonu 510 hp je integrován s třístupňovou převodovkou. Všechny hlavní komponenty autokaru údajně vyvíjejí a dodávají evropští partneři. Irizar je připraven na sériovou výrobu vozu i6S Efficient Hydrogen a již pracuje na různých souvisejících projektech. „ Jsme na tento úspěch nesmírně hrdí ,“ řekl Javier Goikoetxea, ředitel Irizar pro export. „ Nejenže posiluje naši pozici průkopníků v oblasti udržitelné mobility, ale také otevírá nové příležitosti pro celoevropské přijetí čistých technologií .“ Irizar
Po zimě startuje v sobotu 26. dubna od 10 do 17 hodin první Den Pražské integrované dopravy, tentokrát na vlakovém nádraží ve Slaném. Akce je spojena se Dnem Cyklohráčku, Dnem otevřených dveří areálu provozovny ČSAD Slaný a zahájením 29. sezóny Železničního muzea Zlonice.
První z oblíbených Dnů PID potěší fandy vlaků i autobusů. Autobusy budou vyjíždět celkem na 5 speciálních linkách nejen po městě Slaný, ale také do širšího okolí – k Bunkru Drnov, k Zooparku Zájezd, ke Skanzenu Třebíz a do Železničního muzea Zlonice. Dopravu po kolejích pak zajistí České dráhy z Prahy do Slaného a zpět nebo ze Slaného do Peruce a do Loun a zpět, dále Výtopna Slaný mezi Slaným, Zlonicemi a Ctiněvsí, nebo také spěšný vlak Podřipská střela mezi Lovosicemi a Zlonicemi. Jízdy nejen historickými vlaky : Historická souprava s motorovými vozy (M131.105 + Baafx + M 152.0) Historická souprava s motorovými vozy sveze návštěvníky akce na třech párech spojů. Ranní vlak zajistí přímé spojení z Prahy přes Kralupy nad Vltavou na začátek akce do Slaného, odkud se po skončení akce opět vrátí zpět do Prahy. Přes den souprava zajistí 1 pár spojů mezi Slaným a Louny a 1 pár spojů mezi Slaným a Perucí. Jízdy zajišťuje dopravce České dráhy, a.s. Ve vlaku platí standardní Tarif PID, ČD a OneTicket. Jízdy motorový vlakem ř. 810 Motorové vozy řady 810 jsou nejrozšířenějšími českými železničními motorovými vozy. Jsou využívány jako hnací vozy na regionálních tratích s menším počtem cestujících. Celkem bylo vyrobeno 680 vozů této řady, jeden z nich bude brázdit tratě v okolí Slaného v den akce. Vlak zajistí celkem 3 páry spojů mezi Slaným, Zlonicemi a Straškovem (resp. Ctiněvsí). Jízdy zajišťuje Výtopna Slaný z. s. V tomto vlaku je přeprava zdarma. Jízdy motorovým vlakem “Podřipská střela” (810 141-2) V rámci zahájení 29. sezóny Železničního muzea Zlonice vyjíždí na lokálky pod Řípem tradiční motorový vlak Podřipská střela . Ranní vlak zajistí přímé spojení z Lovosic do Zlonic, odkud se odpoledne opět vrátí zpět do Lovosic. Přes den vlak zajistí 2 páry spojů mezi Zlonicemi a Straškovem (resp. Ctiněvsí). Jízdy zajišťuje dopravce AŽD Praha s.r.o. ve spolupráci se Železničním muzeem Zlonice. Ve vlaku platí jízdenky Železničního muzea Zlonice. Historické autobusy vyjedou v den akce na 5 zvláštních linek, které propojí město Slaný s turisticky zajímavými destinacemi v okolí města. Autobusy bude ve Slaném začínat/končit v areálu provozovny ČSAD Slaný a se zastávkou u vlakového nádraží se dále rozjedou po svých trasách. Svézt se můžete autobusy Karosa ŠD11 (trasa 1 - okružní trasa po Slaném), Škoda 706 RTO (trasa 2 - v polookružní trase: Slaný,ČSAD – Žižice,Bunkr Drnov), Karosa LC736 (trasa 3 - v polookružní trase: Slaný,ČSAD – Zájezd – Lidice,Památník – Slaný,ČSAD), Ikarus 280.10 (trasa 4 - v polookružní trase: Slaný,ČSAD – Třebíz – Slaný,ČSAD) a Ikarus 280.70E (trasa 5 - Slaný,ČSAD – Zlonice,Lisovice a zpět). Místenky se na jednotlivé spoje všech zvláštních autobusových linek nevydávají. Přeprava je možná do vyčerpání volné kapacity vozidel. Přeprava rozměrnějších předmětů a dětských kočárků je omezena nebo zcela vyloučena, a to v závislosti na typu autobusu. Přeprava cestujících v historických autobusech je zdarma. Posílení dopravy z Prahy : V den akce vyjede z Prahy, Nádraží Veleslavín do Slaného,ČSAD každé dvě hodiny mimořádná linka X388 a vybrané spoje linky 389 zajedou do zastávky Slaný,žel.st. Jízdní řády a více informací o celé akci zde . V areálu ČSAD Slaný (ul. Lacinova 1366/10) cca 400 metrů pěší chůze od vlakového nádraží se 26. dubna uskuteční akce Den s ICOM , která nabídne jedinečnou příležitost podívat se do zákulisí dopravní společnosti. Návštěvníci si budou moci nejen prohlédnout moderní vozový park, ale také si sami vyzkoušet řízení autobusu. Svou 29. sezonu zahajuje v sobotu 26. dubna 2025 Železniční muzeum Zlonice . Muzeum zajišťuje jízdy spěšného vlaku Podřipská střela z Lovosic do Zlonic a zpět. V samotném muzeum se můžete těšit na výstavu historické hasičské technicky a autoveteránů, jízdy malodráhy, drobné občerstvení a zakoupit upomínkové předměty. Prohlídka expozic muzea je od 10:00 do 16:30 hod. Ve vlaku platí jízdenky Železničního muzea Zlonice: celodenní včetně vstupného do muzea: 520,-Kč / jednosměrná pásmová: 60,-Kč / děti do 15ti let, senioři od 65ti let, držitelé průkazu ZTP: 30,-Kč / jedno dítě do 6ti let k plnému jízdnému zdarma. Tarifní pásma vlaku: Zlonice – Straškov (Ctiněves) / Lovosice – Libochovice / Libochovice – Straškov. Více akcí se zážitky na celé jaro zde .