Zpravodajství
V sobotu 21. června můžete zajet do Plzně a do muzea do Strašic nebo se podívat do Garáží Vršovice pražského dopravního podniku. V neděli 22. června pak čeká Prahu hlavní část oslav 100 let od zavedení první autobusové linky.
Zajímavé akce pro děti i dospělé do konce června 2025: Od 29. března - zahájení provozu turistických vlaků linky T 3 Střekov - Zubrnice a otevření železničního muzea v Zubrnicích Od 5. dubna - po zimní přestávce se otevře ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka 12. a 13. dubna - Víkend s veterány na Staroplzenecké železnici ve Starém Plzenci Sobota 26. dubna - Regionální den PID ve Slaném Sobota 26. dubna - Zahájení sezóny Železničního muzea Zlonice Víkend 26. - 27. dubna - Přehlídka automobilové techniky, Brno-Řečkovice, depozitář Technického muzea v Brně Čtvrtek 1. května - Prvomájové setkání veteránů Bučovice, Jihomoravský kraj 1. a 8. května - Historické jízdy ve Zlíně a Otrokovicích Sobota 17. května - Den otevřených dveří v Dopravním podniku města Pardubice Sobota 17. května - Autobusový den PID na Letné Sobota 17. května - Den otevřených dveří COMETT PLUS v Táboře 17. a 18. května - Víkend otevřených vrat v Muzeu dopravy ve Strašicích Sobota 24. května - výročí založení Dopravního podniku Karlovy Vary 30. a 31. května - Sraz socialistických vozidel (včetně autobusů) v Hnačově u Klatov Sobota 31. května - Sraz Klubu českých historických autobusů - RTO klubu ve Vojenském technickém muzeu Lešany Sobota 31. května - Pražský dopravní den dětí v Praze-Radotíně Sobota 31. května - Den otevřených dveří v depu Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Sobota 7. června - Festival Sodomkovo Vysoké Mýto Sobota 7. června - Den otevřených dveří Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě Sobota 7. června - Den otevřených dveří v Dopravním podniku města Děčína Sobota 7. června - Den otevřených dveří v Městském dopravním podniku Opava Sobota 7. června - Dětský den otevřených dveří v Dopravním podniku města Ústí nad Labem Pátek 13. června - Tramvajová vozovna Pisárky v Brně - Brass Party v rámci Brno Brass Festu Sobota 14. června - Den otevřených dveří ve vozovně Pisárky v Brně 14. a 15. června - DOPRAVNÍ NOSTALGIE v Brně a blízkém okolí Sobota 14. června - Regionální den PID v Milovicích Sobota 14. června - Den otevřených dveří v Dopravním podniku města České Budějovice Sobota 21. června Plzeň - Oslava výročí 70 let provozu tramvají T1 a 65 let provozu tramvají T2. Rozloučení s tramvajemi K3R-NT a T3R-P. Sobota 21. června - Den otevřených vrat v Muzeu dopravy ve Strašicích a Den pozemního vojska BAHNA Sobota 21. června- Oslavy Posázavského Pacifiku Sobota 21. června - Den otevřených dveří garáže Dopravního podniku hl.m.Prahy ve Vršovicích Neděle 22. června - Slavnostní průvod ke 100 letům provozu autobusů v Praze 28. - 29. června - Víkend otevřených vrat v Muzeu dopravy ve Strašicích
Při příležitosti oslav 100 let pravidelného provozu autobusů otevře Dopravní podnik hlavního města Prahy v sobotu 21. června 2025 brány garáže Vršovice . Připraveny jsou jízdy autobusem Škoda 706 RTO po trase inspirované první pražskou pravidelnou linkou A. Mezi Čechovým náměstím do Záběhlic vyjel první autobus přesně před 100 lety. Velká sláva čeká Prahu v neděli 22. června . Ze Staroměstského náměstí vyjede v 10 hodin směrem na Čechův most, přes Mánesův most, Křížovnické náměstí, Jiráskův most, Kartouzskou, Klamovky, Strahov, Hradčanské náměstí, Jelení až na Vítězné náměstí konvoj autobusů. A ne ledajakých.
Garáž Vršovice slaví letos 70 let od zahájení provozu. Návštěvníci, kteří se přijdou do Vršovic podívat, se mohou těšit na prohlídku vozového parku, technologie nabíjení elektrických autobusů i dílenského zázemí, včetně pracovišť jako klempírna, gumárna, diagnostika, pracoviště plánované údržby, lakovna, pracoviště denní kontroly a montážní jámy. Nebude chybět dopravní hřiště, šlapací motokáry, RC modely a další zábava nejen pro děti. Jízdy retro autobusem Škoda 706 RTO budou začínat v garáži Vršovice a na autobusovém obratišti Nádraží Hostivař. Jízdenky je potřeba koupit předem. V neděli 22. června 2025 připomene 100 let trvalého provozu autobusů v hlavním městě velká paráda. Na Staroměstském náměstí, kde byl právě před 100 let před stoletím slavnostně zahájen pravidelný autobusový provoz v Praze, si můžete od 9 hodin prohlédnout historická i současná vozidla. V 10 hodin se vydají pražskými ulicemi ( jízdenky do některých vozů je možné ještě koupit ). V čele průvodu pojede Škoda 506 N z roku 1929, následovaná například Škodou 706 RO z roku 1951, Jelczem 272 z roku 1973 a autobusy značek Ikarus a Karosa. Ze současných vozidel se do průvodu zapojí autobusy značek SOR, Solaris, Iveco a elektrobus Škoda E'City 36BB. Průvod bude mít několik zastávek na focení, například na Hradčanském náměstí, nebo na Strahově. Končit bude na Vítězném náměstí, kde DPP ve spolupráci s Prahou 6 chystá pro veřejnost odpoledne s autobusy, ke kterým se připojí ještě několik muzejních silničních pracovních vozidel a moderních trolejbusů. Na našem webu se můžete podívat na průvod v roce 2015 ZDE a ZDE .
Do pátku 20. června testují ARRIVA a POVED na příměstských linkách Integrované dopravy Plzeňského kraje na trase z Plzně směr Chrást, Kyšice a Dýšina stříbrno modrý nízkopodlažní elektrobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell s vodíkovými palivovými články zapůjčený od Daimler Buses Česká republika. Jde o společnou iniciativu dopravce s krajským organizátorem dopravy, aby vznikl základní přehled o vlastnostech vozidla s alternativním pohonem.
Klimatizovaný elektrický autobus s tmavými sedačkami, na pohled příjemnou podlahou v dekoru dřeva, místem pro kočárek, USB nabíječkami a dalším dnes už běžným komfortem pro cestující najezdí ve svém oběhu do dvou set kilometrů za den. Vybaven je třemi pakety baterií NMC3, každý paket má kapacitu 98 kWh. eCitaro Fuel Cell je konstruováno tak, aby mohlo jezdit na elektřinu ze sítě a využívat palivový článek pouze v případě, že je to nezbytné pro dosažení požadovaného dojezdu. V poslední generaci pak umožňuje jízdu jak výhradně na elektřinu ze sítě, tak i výhradně na vodík bez dobíjení ze sítě – je tedy 100% flexibilní, pokud jde o zdroj energie. I když je předváděcí eCitaro vybaveno i vodíkovými palivovým článkem, nebude vozidlo vodík používat. Důvodem je chybějící čerpací stanice (momentálně není v ČR v provozu žádná). ARRIVA elektrobus dobíjí v areálu Plzeňských městských dopravních podniků. Vystačí na provoz jedno noční dobíjení, nebo bude potřeba dobít ho i během dne? Jaká bude zbývající kapacita baterek po jeho denním provozu? To jsou jen některé ze základních otázek, na které se bude snažit získat testovací provoz odpovědi, aby byly k dispozici cenné informace pro další plánování a rozvoj dopravy v kraji i s alternativními pohony vozidel. Plánované spoje na linkách č. 221, 231, 253 a 254, kde mohou cestující eCitaro vyzkoušet: 231 4:55 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 5:36 Volduchy 231 5:50 Volduchy - 6:40 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 221 6:45 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 7:11 Bušovice, konečná 221 7:14 Bušovice, konečná - 7:53 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 253 13:25 Plzeň, Doubravka - 13:56 Chrást, Lidový dům 253 14:00 Chrást, Lidový dům - 14:31 Plzeň, Doubravka 253 14:40 Plzeň, Doubravka - 15:00 Dýšina, Nová Huť 253 15:10 Dýšina, Nová Huť - 15:32 Plzeň, Doubravka 254 15:40 Plzeň, Doubravka - 15:56 Dýšina, Nová Huť 253 16:10 Dýšina, Nová Huť - 16:31 Plzeň, Doubravka 254 16:40 Plzeň, Doubravka - 16:56 Dýšina, Nová Huť 254 17:00 Dýšina, Nová Huť - 17:14 Plzeň, Doubravka 253 17:22 Plzeň, Doubravka - 17:32 Kyšice, ObÚ 253 17:40 Kyšice, ObÚ - 17:50 Plzeň, Doubravka Již minulý týden se autobus představil na setkání Sdružení dopravních podniků, v ICOM transport v Jihlavě a v sobotu 14. června na rodinném dni Daimler v Holýšově. Po testovacím provozu v ARRIVĚ STŘEDNÍ ČECHY bude vůz krátce v provozu v Dopravním podniku Karlovy Vary a následně v ČSAD MHD Kladno.
Nasazení do provozu umožnilo oficiální schválení vozidel Škoda 46T pro provoz s cestujícími. Ve městě je aktuálně osm vozidel, další dvě dorazí v následujících dnech. Poslední tři tramvaje jsou ve finální fázi výroby. Tramvaje jsou nedílnou součástí života ve Frankfurtu už více než 125 let. Nyní, díky nasazení nového typu Škoda 46T, začíná dopravní podnik Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt nad Odrou postupně nahrazovat stárnoucí vozový park tramvají KT4.
„ Frankfurt je prvním městem, které nové tramvaje zavádí do pravidelné provozu, což je klíčový krok v tomto ambiciózním projektu. Tato zakázka spojila tři města s odlišnými technickými požadavky, ale společnou vizí moderní a dostupné dopravy. Splnit všechny tyto požadavky v rámci jedné platformy nebylo snadné, ale přesně takové výzvy jsou to, co nás posouvá dál. Je skvělé vidět, že se naše úsilí vyplatilo a lidé tak mohou škodovácké tramvaje využívat pro své každodenní cesty, “ řekl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group. Dodávka je součástí společného kontraktu, který v roce 2021 uzavřely města Frankfurt nad Odrou, Chotěbuz a Branibor nad Havolou . Škoda Group v rámci této zakázky dodává jednotnou vozidlovou platformu, která je přizpůsobená specifikům každého z měst. Přestože jsou tramvaje designově velmi podobné, musí obstát v odlišných provozních podmínkách – právě to byla jedna z hlavních technických výzev projektu. Do Chotěbuzi bylo zatím dodáno šest tramvají Škoda 47T, které v současnosti procházejí schvalovacím procesem pro provoz s cestujícími. Sedmá tramvaj je téměř hotová. V roce 2022 dopravce Cottbusverkehr uplatnil opci na dalších 15 vozidel, z nichž sedm je již ve fázi rané výroby. Do Braniboru nad Havolou byly zatím dodány dvě tramvaje, další dvě jsou před dokončením montáže. Stejně jako vozidla pro Frankfurt a Chotěbuz i tyto tramvaje nabídnou vyšší úroveň pohodlí, lepší přístupnost a energeticky úsporný provoz. Všechna tři města budou v následujících měsících postupně zařazovat nové tramvaje do běžného provozu, a to v závislosti na postupu dodávek a schvalovacích procesů. Všechny tramvaje jsou postaveny pro rozchod 1 000 mm, jsou dlouhé téměř 30 m a široké 2 300 mm, pro Chotěbuz 2 400 mm. Tramvaj 46T pro Frankfurt nad Odrou uveze celkem 151 cestujících, z toho 56 na sedadlech. Tramvaj 47T pro Chotěbuz má kapacitu pro přepravu 158 cestujících, z toho 67 na sedadlech. Tramvaj 48T pro Branibor je určena pro 151 cestujících, z toho 56 sedících. Škoda Group
Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z konference Smart city v praxi. Jako součást veletrhu URBIS The Smart Cities Meetup proběhl 10. června 2025 jubilejní 10. ročník. Podívejte se na souhrn novinek a prezentace.
Konference se konala pod záštitou ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka a města Brna. To bylo rovněž jedním z hlavních partnerů konference, spolu se Středočeským krajem a veletrhem Urbis. Koncept chytrých měst považuje ministerstvo pro místní rozvoj za velmi důležitý a podporuje ho metodickými i finančními nástroji. Pojem Smart city zahrnuje strategické řízení města, obce či regionu, při němž jsou využívány moderní technologie spolu se zelenou infrastrukturou s cílem zvýšit kvalitu života občanů, tím zvýšit atraktivitu pro bydlení a podnikání, a následně tak zvýšit jeho ekonomickou úroveň. Rozhodující je strategický přístup s využitím odpovídajících manažerských nástrojů. Již tradičně si proto na konferenci Smart city v praxi chodí pro informace o nových technologiích, řízení a financování výkonní představitele municipalit, krajů a jejich institucí, zejména v oboru služeb pro občany. V poslední době se seznamují i s možnostmi využití umělé inteligence a dalšími moderními podpůrnými nástroji pro usnadnění své práce i komunikace občanů s úřady. Zpráva z konference, kterou provázel Ing. Jakub Slavík, MBA, majitel pořádající konzultační firmy, zkušený expert v oboru chytrých měst a moderní dopravy a odborný garant konference, je k dispozici zde . Zpětně se můžete podívat i na prezentace.
Poprvé v historii MAN Truck & Bus Česká republika a Slovensko byl jmenován jednatel z místního prostředí. 16. června 2025 ukončil své působení ve funkci dlouholetý jednatel Jan Kohlmeier. Jeho nástupcem se stal Radek Liška, který přichází do MAN s dlouholetými zkušenostmi v segmentu nákladní dopravy.
Radek Liška nastupuje do své nové role s cílem pokračovat v rozvoji značky na českém a slovenském trhu, prodejních a servisních kapacit společnosti MAN, posílit vztahy se zákazníky a udržet tempo inovací v oblasti udržitelné dopravy. „ Mám velkou radost z nových povinností, které jsou přede mnou a upřímně jsem rád, že mohu být součástí týmu MAN v Česku a na Slovensku, “ řekl Liška. " Je to pro mě osobně skvělá příležitost v době, kdy se nákladní doprava transformuje do zcela nové podoby díky přechodu k elektromobilitě ." Radek Liška působil posledních 13 let na pozici Ředitele servisních služeb a prodeje průmyslových motorů u značky SCANIA v rámci 11 evropských zemí. Jan Kohlmeier k této změně ve vedení společnosti uvedl: "Velice rád bych poděkoval všem obchodním partnerům v Čechách a na Slovensku, a především kolegům v obou zemích za fantastickou spolupráci během uplynulých 5 let, které vždy zůstanou v mém lvím srdci ." Jan Kohlmeier převezme od 1. srpna 2025 roli jednatele společnosti MAN Truck & Bus UK. Dále dochází s účinností od 1. července 2025 ke změně na pozici obchodního ředitele společnosti MAN v České republice. Tuto pozici posledních 15 let zastával pan Tomáš Bretfeld, který převezme novou roli ředitele značky MAN Financial Services v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Dříve již bylo oznámeno, že od 7. července 2025 zahájí MAN Financial Services v České republice svoji činnost pod hlavičkou TRATON Financial Services, globálního poskytovatele finančních služeb v rámci skupiny TRATON. Jméno nového obchodního ředitele ještě není potvrzeno.
Domácí výrobce dodá pro zajišťování náhradní autobusové dopravy při rekonstrukci železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem 142 autobusů NS 18 v meziměstském provedení. Nové autobusy si objednalo konsorcium ecoVista. Autobusy musí být v Německu do října 2025. Více jsme psali zde .
V ostravském Trojhalí Karolina a na nedaleké železniční vlečce proběhl od 10. do 12. června další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business days. Reportáž z veletrhu pochází z druhého dne.
V Ostravě nechyběli zástupci největších hráčů, kteří působí na železničním trhu. Přivezli ukázat přes dvě desítky kolejových vozů s parním, elektrickým, vodiíkovým a bateriovým pohonem. Vlakem, který poháněla parní lokomotiva (a na konci byla dieselová), se mohli svézt návštěvníci veletrhu 10. a 11. června. Jeho trasa vedla z Trojhalí Karolina až do stanice Orlová-Poruba. Jízdy nabízela společnost DB Cargo, společně s partnery. Elektrické lokomotivy byly reprezentované strojem Siemens Vectron, ale i polským Newagem Dragon 2. Velkou expozici měla společnost Škoda Group. Jak uvedl mluvčí Škody Group Jan Švehla, firma přivezla bateriový vlak RegioPanter, který slouží cestujícím na Ostravsku už 6 měsíců. Najeto má 322 tisíc km (na baterie ujel 107 tisíc km). K vidění byl pro návštěvníky RegioPanter v barvách ODISu nebo tři vozy z jednotky ComfortJet, které Škoda vyrábí ve spolupráci se společností Siemens Mobility. U stánku měla společnost vystaven trakční motor pro své bateriové vlaky. Premiéru na veletrhu si odbyl nový vůz od švýcarského výrobce Stadler, konkrétně se jedná o bezemisní vůz RS Zero. K dispozici může být buď s vodíkovým a/nebo bateriovým pohonem. Podle předsedy dozorčí rady Stadleru Petera Spuhlera může být RS Zero náhradou za dieselové vozy, jelikož jde o ideální řešení k modernizaci železničního vozového parku na tratích v ČR, které nejsou elektrifikované. Podle Stadleru aktuálně probíhají jednání s možnými zákazníky v tuzemsku. RS Zero představuje nástupce modelu RS1. Disponuje plně dekarbonizovaným pohonným systémem, k dispozici může být coby jednovozová nebo dvouvozová jednotka s kapacitou až 165 míst k sezení. Dojezd vlaku na jedno nabití baterií činí 150 kilometrů, v případě vodíkového pohonu pak až 800 kilometrů. Na vývoji vozidla se významně podíleli i inženýři z pražské pobočky Stadleru. Vozidlo představuje novinku, která je důležitá i pro český trh, protože po Německu je Česko druhou největší zemí, kde jezdí nejvíce motorových vozů Stadler RS1 a současně zemí s velkým podílem regionálních neelektrifikovaných tratí. Jednou z mnoha výhod je i zatížení nápravy, která je pod 18 tunami. A kde se vůz hodí nejlépe? K vytvoření ekonomicky atraktivní přepravní nabídky na vedlejších tratích s nízkou hustotou provozu. Co dalšího mohli návštěvníci na veletrhu vidět? Například motorový univerzální vozík (MUV 75) Správy železnic, vozidlo pro diagnostiku železničního svršku, speciální údržbový vlak firmy Budimex nebo lokomotivu EffiShunter 1000 od CZ Loko, která bude sloužit u společnosti Subterra a mnoho dalšího. Veletrh hodnotíme jako velmi vydařený, velkým plusem byla přidaná kolej pro vystavené exponáty. Kdy se bude konat další ročník? Podle plánů pořadatelů by měl proběhnout od 9. do 11. června 2026.
Podle auditovaných hospodářských a přepravních výsledků společnosti RegioJet za rok 2024 dosáhly tržby z vlakové dopravy téměř 4,1 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 20%. Zisk před zdaněním přesáhl 408 milionů korun – meziročně vzrostl o více než 100 milionů, tedy zhruba o třetinu. O více než milion vzrostl počet přepravených cestujících ve vlacích. Autobusy využívá přibližně stejný počet lidí.
V roce 2024 využilo služby společnosti RegioJet téměř 13 milionů cestujících, což je meziroční nárůst o více než milion osob. Vlaky RegioJetu přepravily na svých mezistátních i regionálních trasách v Česku, Slovensku, Rakousku, Maďarsku a Polsku téměř 9 milionů cestujících. Autobusy společnosti dosáhly stabilního výkonu s takřka 4 miliony přepravených pasažérů. Největší růst zaznamenala vlaková doprava, a to především na mezinárodních trasách, kde mezinárodní IC spoje vykázaly výrazný nárůst poptávky. Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, říká: “ Naším dlouhodobým cílem je neustále zvyšovat kvalitu, bezpečnost a komfort cestování pro naše zákazníky. Vedle modernizace stávajících vlakových souprav intenzivně investujeme také do rozšíření vozového parku – aktuálně ve výši 8 miliard korun, které směřují do nákupu téměř 50 nových, plně moderních nízkopodlažních souprav. Díky rekordnímu hospodářskému výsledku za loňský rok máme k dispozici potřebné vlastní zdroje, které nám umožní získat bankovní financování pro další rozvoj .“ „ Soukromí dopravci jsou oproti státním v nevýhodě – nemohou si půjčovat na riziko státu. Naše úvěry musíme skutečně splácet, úroky máme vyšší, přestože máme lepší ekonomiku než státem vlastněné společnosti. Ty vydávají dluhopisy na riziko státu s vědomím, že je nikdy plně nesplatí. Podnikání v režimu soukromé a státní firmy jsou dva odlišné světy, přesto dokážeme uspět .” Investice do modernizace a rozšíření vozového parku RegioJet intenzivně investuje do modernizace svého vozového parku. Aktuální investice ve výši 8 miliard Kč zahrnují nákup téměř 50 nových, plně moderních nízkopodlažních vlakových souprav. Zahrnují: 7 nízkopodlažních jednotek PESA Elf.eu, které od 1. dubna 2025 slouží na městských linkách S49 a S61 v Praze. 23 elektrických jednotek Škoda Transportation pro elektrifikované trasy v Ústeckém kraji, do provozu budou uvedeny v prosinci 2026. 18 elektrických jednotek od výrobce PESA určených pro linku R9 Praha - Havlíčkův Brod - Jihlava/Brno s rychlostí 200 km/hod, uvedení do provozu v prosinci 2026. RegioJet také rozšiřuje svůj lokomotivní park o 13 energeticky úsporných lokomotiv TRAXX MS3 od výrobce Alstom, z nichž šest bylo dodáno na podzim 2024 a zbylých sedm přibude na jaře 2025. Tyto lokomotivy dokážou snížit spotřebu energie o 5-7 %. Další klíčovou investicí je vynaložení 500 milionů Kč na rekonstrukci a renovaci stávajících vagonů. Tato modernizace zahrnuje instalaci nových, pohodlnějších sedaček, nových koberců, osvětlení, klimatizace a dalších prvků. Další krok v expanzi: Nové spoje v Polsku RegioJet připravuje rozšíření své působnosti v Polsku. Kromě stávajícího spojení Praha–Přemyšl, které umožňuje také spojení do polských měst, jako jsou Krakov nebo Katovice, plánuje společnost spustit vnitrostátní vlakové linky. RegioJet je aktuálně ve fázi plánování a příprav na spuštění těchto nových spojů. Expanze v dotované dopravě Vedle rozvoje komerčních spojů se RegioJet intenzivně zaměřuje také na dotované linky. Od roku 2019 se společnost úspěšně účastní veřejných zakázek a dosud vyhrála šest výběrových řízení, přičemž čtyři zakázky již provozuje. Další dvě linky – R9 a elektrifikované spoje v Ústeckém kraji – budou spuštěny v příštím roce. V této oblasti RegioJet realizuje rozsáhlé investice do moderního vozového parku. “ Naším cílem je získat 30–40% podíl na trhu závazkové dopravy v České republice během následujících 5–7 let ,” upřesňuje Radim Jančura. Zákaznický servis je pro RegioJet prioritou Zákaznický servis RegioJet se zaměřuje na poskytování prvotřídních služeb, které kombinují cenovou dostupnost, komfort a flexibilitu. Cestující se i nadále mohou těšit na profesionální obsluhu stevardů přímo u sedadel, bezplatné Wi-Fi, občerstvení jako kávu, vodu a čaj zdarma a cenově velmi výhodný, a přitom kvalitní, catering. Možnost změny nebo zrušení jízdenky až 15 minut před odjezdem zdarma a automatická kompenzace za zpoždění zajišťují vysokou spokojenost zákazníků. RegioJet tak nabízí výjimečný poměr cena/kvalita, což mu v roce 2024 vyneslo ocenění jako druhý nejlepší dopravce v Evropě a zároveň jako nejlepší soukromý železniční dopravce podle žebříčku organizace Transport & Environment. O RegioJet: RegioJet a.s. je ryze českou společností a patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost STUDENT AGENCY zakladatele Radima Jančury. Od roku 2011 provozuje RegioJet pravidelnou osobní železniční dopravu. Společnost RegioJet a.s. byla oceněna jako druhý nejlepší dopravce v Evropě a zároveň jako nejlepší soukromý železniční dopravce podle žebříčku organizace Transport & Environment.
Chtěli byste vědět, jestli ingredience pro vaše jídlo dorazily bez emisí? Společnost Volvo Trucks se spojila s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem v rámci nové kampaně – Prostřený stůl pro změnu. O jakou výzvu se jednalo? Připravit gurmánské jídlo z ingrediencí, které byly přepraveny nákladním vozidlem se sníženými nebo minimálními emisemi výfukových plynů. Elektrická nákladní vozidla sehrála v této iniciativě klíčovou roli, jejímž cílem je inspirovat kupující přepravy v potravinářském průmyslu k přijetí udržitelnějších možností přepravy.
Dekarbonizace dopravního průmyslu pokračuje a jedním ze způsobů, jak dosáhnout nulových emisí z výfukových plynů, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na baterie. V potravinářském průmyslu je doprava zodpovědná za 19 % všech emisí . Volvo Trucks společně s uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem, který je kulinářskou silou mnoha mezinárodních restaurací, ukázali, jak lze v potravinářském průmyslu odstranit nebo minimalizovat emise z přepravy. Marcus Samuelsson si dal za úkol připravit gurmánské jídlo se všemi ingrediencemi, které si do kuchyně přiveze elektrickými nákladními vozidly nebo vozidly poháněnými obnovitelnými palivy, jako je bioplyn nebo bionafta. „ Toto byla první večeře svého druhu a jsem nadšený, že mohu být její součástí. Musel jsem přemýšlet o dopravě jako o ingredienci. Hraje hlavní roli. Proto jsem do této výzvy rád šel. Jakmile se tím budeme řídit, posune to celé odvětví vpřed. Doufejme, že jednoho dne budou všichni kuchaři do jídelního lístku psát, jak bylo jídlo přepraveno do restaurace, a tato informace se stane novou přidanou hodnotou, “ říká Marcus Samuelsson. Jídelní lístek obsahoval tresku glazovanou miso omáčkou, zelí, raky, okurkový salát a německé víno Ryzlink rýnský. Ingredience na večeři dohromady urazily přibližně 2 700 kilometrů po silnicích, přičemž 86 % této vzdálenosti jelo nákladními vozidly s nulovými emisemi z výfukových plynů. Zbývající kilometry pak zvládla nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy. „ Tato kampaň dokonale zapadá do značky Volvo – udržitelnost v dopravním průmyslu činí srozumitelnou a hmatatelnou tím, že ji aplikuje na jídlo v restauraci – něco, s čím se může ztotožnit každý ,“ říká Katarina Adamson, vedoucí značky a komunikace ve společnosti Volvo Trucks. „ Cílem je oslovit nákupčí přepravy v potravinářském průmyslu, protože jejich rozhodnutí a požadavky mohou významně ovlivnit směr a tempo směrem k udržitelným dopravním řešením .“ Výzva se ukázala být týmovým úsilím, kterého se zúčastnilo několik potravinářských společností, pěstitelů a poskytovatelů dopravy – kteří byli všichni pozváni na večeři podávanou v místní restauraci v Göteborgu ve Švédsku. O Marcusovi Samuelssonovi Marcus Samuelsson stojí za řadou mezinárodních restaurací, včetně známé Red Rooster Harlem v New Yorku (kde vařil zejména pro prezidenta Baracka Obamu). Je také televizní osobností s cenou Emmy a uznávaným autorem a člověkem, který je zapojený do mnohých filantropických projektů. Pro tuto kampaň byl Marcus vyzván k vytvoření prvotřídní večeře se všemi ingrediencemi přivezenými elektrickými nebo nákladními vozidly poháněnými obnovitelnými palivy. 5 000 dodaných elektrických nákladních vozidel Společnost Volvo Trucks je světovým lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel, prodala více než 5 000 elektrických nákladních vozidel zákazníkům v 50 zemích. Současná řada se skládá z osmi modelů přizpůsobených tak, aby splňovaly různé dopravní potřeby, včetně městské a regionální distribuce, stavebnictví a odvozu odpadu. V roce 2024 měla v Evropě 47% podíl v segmentu elektrických vozidel (těžká nákladní vozidla o hmotnosti 16 tun a více) a držela největší podíl v segmentu elektrických vozidel v Severní Americe. Strategie třech variant pohonů společnosti Volvo směrem k nulovým emisím Volvo Trucks je hlavním lídrem v přechodu na dopravu bez fosilních paliv, aby dosáhla svého cíle nulových čistých emisí do roku 2040 pomocí třícestné technologické strategie. Tento přístup je založen na bateriových elektrických motorech, palivových článkech a spalovacích motorech, které jezdí na obnovitelná paliva, jako je zelený vodík (vyráběný štěpením vody na vodík a kyslík pomocí obnovitelné elektřiny), bioplyn (Bio-LNG) nebo bionafta a HVO (hydrogenovaný rostlinný olej). Zdroj: Volvo Trucks