Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix . Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.

Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu, včetně letiště, Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov a krakovské letiště. Linku provozuje dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska. Vedoucí Business Developmentu FlixBusu pro Česko, Zdeněk Tesárek na představení autobusů na Autobusovém nádraží Praha Florenc ve čtvrtek 22. května k důvodu přechodu k LNG technologii uvedl: " Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které LNG a bioLNG nabídnou ." LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Pro zavádění této technologie je důležité, že je již zavedena a ověřena v praxi, což umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané společností Flix poháněny také bio-metanem, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru až o 90 % ve srovnání s naftou . Největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice je GasNet. Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic. Kromě klasického LNG nabízí GasNet na všech svých stanicích i pokročilou a obnovitelnou variantu tohoto paliva ve formě zkapalněného biometanu (bioLNG). LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem i tišší. Dopravní partner UMSE bude autobus plnit zkapalněným plynem na domovské stanici GasNetu v Praze, kde už také řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít autobusy všechny plnicí stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje. V Polsku bude k užití plnicí stanice společnosti Shell v Glivicích. Model Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu a emise. Podvozek od Scanie zajišťuje spolehlivost a díky své modularitě a dokonalé integraci s karoserií nabízí cestujícím nejvyšší bezpečnostní standardy. Autobus nabízí 54 míst pro cestující, kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu, zadní dveře slouží k nástupu cestujících. Nové autobusy nabízejí maximální pohodlí a bezpečnost pro řidiče i cestující. Vybaveny jsou nadstandardními bezpečnostními systémy, digitálními zpětnými zrcátky, inovativním systém klimatizace, mají nižší hlučnost a vibrace a ergonomický design s optimalizovaným využitím prostoru. Na 290 kg zkapalněného zemního plynu, který je umístěn ve dvou nádržích, ujede autobus 1 150 km. K pohonu využívá benzínový motor. Nádrže jsou naplněny přibližně za 15 minut. LNG vzniká ochlazením zemního plynu na velmi nízkou teplotu, přibližně -160 stupňů, řidič je proto při tankování vybaven ochrannými pomůckami. Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy, z našeho hlavního města se lze autobusem dostat bez přestupů do 427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách. Představení autobusu proběhlo při příležitosti exkurze členů Asociace společenské odpovědnosti do Ptačího parku Josefovské louky a výrobního závodu ELTON hodinářská PRIM Manufacture 1949. Tematické exkurze jsou součástí aktivit Asociace – největší iniciativy udržitelnosti a Cílů udržitelného rozvoje od OSN v Česku, která sdružuje přes 600 členů z řad firem, veřejné správy, akademické sféry i neziskového sektoru. Propojuje je napříč obory, inspiruje k odpovědnému podnikání, rozvíjí dialog o udržitelnosti a vytváří prostor pro spolupráci.

person rebus  date_range 22.05.2025

V sobotu 17. května otevřel pardubický dopravní podnik brány své vozovny od 9:00 do 15:00 veřejnosti. Den otevřených dveří se konal při příležitosti oslav 75 let od založení podniku.

Program pro návštěvníky byl velmi bohatý. Zahrnoval například komentovanou prohlídku technického zázemí, výstavu vlastních vozidel i vozidel hostů, vyhlídkové jízdy po městě a okolních obcích, prohlídku zrekonstruované lodi Arnošt z Pardubic, program pro děti a na závěr i spanilou jízdu současných a historických vozidel přes centrum. Veškeré vyhlídkové jízdy byly bezplatné, na displejích byly rozpoznatelné podle číslice 75. Ty umožnily poznat některé trasy běžných linek MHD. Celkem za celý den bylo vypraveno přibližně 150 spojů v trasách čtrnácti různých linek MHD: S trolejbusy se mohli návštěvníci podívat po trasách linek 3, 4, 5, 7 a 27. S autobusy po trasách linek 6, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 24 a 25. Některé autobusy zajížděly i na trasu trolejbusové linky 5. Mimořádné spoje dovezly také návštěvníky až na parkoviště k výletní lodi Arnošt z Pardubic. Mimořádné spoje zabezpečovalo více vozů, šlo o Karosu B951E (ev. číslo 61), hybridní Iveco Crossway LE 12M City (ev. číslo 69), Karosu B 932E (Fast Bus), Škodu 706 RTO + vlek Jelcz (ev. číslo 28 + 5), Karosu B 731 (soukromý majitel), autobus Karosa B 961E (Fast Bus), elektrobus Iveco E-Way 12M (Iveco), elektrobus SOR NS 12 electric (DP města Hradce Králové), Karosu ŠM 11 (ev. číslo 2740, DP města Brna), Iveco Urbanway 18M Hybrid (DP města Hradce Králové), Renault Citybus (ev. číslo 149), Karosu ŠM 11 (ev. číslo 103, DSZO), Karosu C 734 (soukromý majitel), Iveco Urbanway 12M CNG (DP Mladá Boleslav), Iveco Streetway 12M (ev. číslo 199), elektrický Solaris Urbino 9 LE (ev. číslo 802, DP měst Liberce a Jablonce n. N.), trolejbus Škoda-Sanos S 200 Tr (ev. číslo 329, PSHŽD), trolejbus Škoda 9 Tr (ev. číslo 353, PSHŽD), trolejbus Škoda 9 Tr (ev. číslo 358), trolejbus Škoda 21 Tr (ev. číslo 55), trolejbus Škod 8 Tr (ev. číslo 136) a trolejbus Škoda 14 Tr (ev. číslo 311). Ve vozovně si návštěvníci mohli prohlédnout vystavené autobusy Citelis, Citybus nebo Urbanway, dále trolejbusy v délkách 12 a 15 metrů, dále různé automobily nebo modely nákladních automobilů na dálkové ovládání. Připravená byla také soutěž s DP, kde návštěvníci odpovídali na různé otázky a za správnou odpověď získali hrnek. K vidění byl i rozmrazovací trolejbus Škoda 14 Tr, osobní automobily různých značek (Škoda, Wartburg nebo Moskvič) nebo hasičské automobily Avia a Robur. Pro zájemce byl v areálu DP i stánek podnikové autoškoly se dvěma vystavenými automobily - červeným vozem Hyundai a bílým vozem Škoda. Odjezd na spanilou jízdu byl v 15 hodin. Výchozí bod byla vozovna DPMP, dále trasa vedla přes nadjezd Paramo, Hlavní nádraží, Masarykovo náměstí a Sukovu třídu až na třídu Míru, kam trolejbusy najely ulicí Sladkovského a autobusy z náměstí Republiky od Grandu. Na třídě Míru byly vozy do 15:45 hodin vystaveny, následně se ulicemi 17. listopadu a Teplého vrátily zpět do vozovny. Nástup do vozidel byl možný ve vozovně DPMP před odjezdem na spanilou jízdu a na třídě Míru před návratem zpět do vozovny. Celkově byla akce i přes proměnlivé počasí velmi povedená a nabídla pro malé i velké návštěvníky opravdu hodně.

person ertl  date_range 21.05.2025

Od soboty 24. května startuje sezóna cyklobusů v Kladském pomezí a přidávají se další linky do Orlických hor. Na většině turisticky oblíbených místech jsou autobusy s přepravou kol v provozu už několik víkendů.

Už 22. března se přes Brdy ve Středočeském kraji vydal autobus Iveco Crossway s přívěsem pro kola. Z vlakového nádraží v Dobřichovicích jede přes Černolice, Řitku a Mníšek pod Brdy do Kytína. Pojede každý víkend a o svátcích čtyřikrát denně ve dvouhodinových intervalech. V Dobřichovicích bude navazovat na vlaky S7 od Prahy. Za přepravu kola zaplatíte 20 Kč. Provoz zajišťuje společnost Martin Uher a v jízdních řádech PID ho najdete pod označením „CYKLOBUS 1“. V PID už vyjely také přívozy a sezónní vlaky. O víkendu 29. března zahájí turistickou sezónu 2025 Doprava Ústeckého kraje . Rozjíždí se všechny vlakové linky, včetně T7 z Chomutova do Vejprt, která letos startuje dříve než v předchozích letech. Kromě vlakových budou vyjíždět i dvě lodní linky na Labi, T91 z Ústí nad Labem přes Velké Žernoseky, Litoměřice, Roudnici nad Labem a Štětí do Mělníka a T92 z Ústí nad Labem přes Děčín do Bad Schandau. Moderní i historická vozidla a lodě budou jezdit stejně jako loni, o víkendech a státních svátcích. Změna nastala například u linky T1, jejíž trasa byla prodloužená z Benešova nad Ploučnicí s tím, že první ranní spoj dokonce vyjíždí až z Děčína a podobně poslední večerní spoj se až do Děčína vrací. Podkrušnohorský motoráček aneb Kozí dráha na podzim prodloužil svou trasu až do za-stávky Krupka Město a letos v tomto režimu turistickou sezónu rovnou zahajuje. Přehled všech linek a informace o jízdném a jízdních řádech zde . Rozšířený provoz pro turisty připravil od 29. března také Jihomoravský kraj : posílené víkendové červené vložené vlaky R13 Brno – Břeclav se zvětšeným prostorem pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Břeclaví – Mikulovem – Znojmem o víkednech červené vlaky linky S8 každou hodinu. Jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají též zvětšený prostor pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Zaječím – Kobylím – Mutěnicemi – Hodonínem jezdí o víkendech červené vlaky S52 každé dvě hodiny v celé trase. Jsou nízkopodlažní s prostorem pro jízdní kola. V posilové víkendové turistické spoje na Pálavě – např. na lince 540 mezi Šakvicemi a Dolními Věstonicemi, linka 555 mezi Podivínem – Lednicí – Valticemi a linka 570 mezi Břeclaví – Lednicí – Klentnicí a Mikulovem. Regionální cyklobusy budou v provozu během víkendů a státních svátků. Vybrané cyklobusy jezdí i v pracovní dny především v období prázdnin. Přepravovat lze 5 kol na zádi cyklobusu nebo 20 kol na přívěsu podle typu vozu. Kola se přepravují do vyčerpání kapacity a není nutná registrace. S jízdním kolem je možné nastoupit/vystoupit pouze na vybraných zastávkách, které jsou označeny symbolem jízdního kola. Přeprava kola se hlásí u řidiče a cestující si sám kolo upevňuje. Cyklolinky IDS JMK : 108 Brno - Znojmo 201 Brno - Ochoz u Brna - Křtiny - Jedovnice 231 Blansko - Studnice 233 Blansko - Žďárná - Benešov 251 Rájec-Jestřebí - Jevíčko 256 Boskovice - Olešnice 261 Boskovice - Suchý - Protivanov - Prostějov/mimo IDS JMK 423 Rosice - Mohelno 602 Brno - Vyškov - Nové Sady 730, 750 přímýcyklobus bez přestupu 602 Brno - Bučovice 642 Kyjov - Bučovice 816 Znojmo - Vranov nad Dyjí - Uherčice (- Drosendorf) 817 Znojmo - Čížov - Vranov nad Dyjí 830 Uherčice - Vranov nad Dyjí 932 Veselí nad Moravou - Nová Lhota 555 TURISTBUS propojuje turistické a vinařské destinace Mikulovska a Weinviertelu. Jedná se o populární polookružní linku od přípojů rychlíků R13 v Podivíně přes Lednici a Valtice do rakouského Schrattenbergu, Herrnbaumgartenu, Poysbrunnu, Falkensteinu a Poysdorfu a zpět přes Hernnbaumgarten a Schrattenberg do Valtic, Lednice a Podivína. Autobusy jezdí o víkendech a svátcích od 29. března do konce října. V celé trase platí běžný Tarif IDS JMK. Neplatí rakouské jízdenky VOR, ale uznávají se rakouské Klimatickety. Jízdí řád zde . Více o turistických a speciálních linkách IDS JMK zde . Od soboty 5. dubna bude opět v provozu autobusová linka 79 na Ještěd . Během dubna a října jen o víkendech a ve svátky, od května do konce září pak denně. Od poloviny června do konce října 2024 svezení využilo téměř 16 tisíc cestujících, proto Liberecký kraj pokračuje i letos. ČSAD Liberec po loňských zkušenostech počítá s 10,5metrovým autobusem s nízkým vstupem, který pojede celý den v hodinovém intervalu. Navazovat bude na tramvajovou linku 3 na konečné v Horním Hanychově, zastaví u parkovišť pod dolní stanicí bývalé lanovky a na Výpřeži. Cena v rámci relačního jízdného je 80 korun v hotovosti, resp. 64 korun při platbě bezhotovostním způsobem. Cestující si tak bude moci zakoupit jízdenku v mobilní aplikaci Idolka nebo při nástupu MHD v Liberci. V ceně relační jízdenky je i přeprava v MHD Liberec. Jízdné pro tuto relaci je tak sice oproti loňsku o 20 korun (resp. 16 korun v příp. bezhotovostní platby) dražší, ale zároveň se prodlužuje platnost jízdenky o 30 minut na 3 hodiny. Linku mohou využít i cestující, kteří pojedou na výlet z Liberce na Výpřež. Cena jízdného z Hanychova na Výpřež je stejná jako v rámci zóny Liberec, tj. 34 korun, resp. 28 korun v případě bezhotovostní platby. Ve spolupráci KORID LK a TMR bude po dobu provozu lanovky na Skalku zavedena také speciální nabídka zpáteční jízdenky pro cestu autobusem na Ještěd a lanovkou zpět do Hanychova. Jízdenka stojí 140 korun (základní), resp. 100 korun (zlevněná pro děti, studenty a osoby starší 65 let). Jízdní řád zde . FTL- First Transport Lines ve spolupráci s městem Prostějov i letos cyklisty potěší cyklobusy Prostějov - Jedovnice a Prostějov - Bouzov. Do Jedovnice bude jezdit pravidelně od 18. dubna do 28. září o nedělích a svátcích, cyklobus do Bouzova bude jezdit od 19. dubna do 27. září jen v sobotu. Kapacita cyklovozíku je 20 kol a jízdenky bude možné zakoupit i v předprodeji na IDOS nebo v Informační kanceláři FTL, Svatoplukova 59. Cestující s jízdenkou z předprodeje má automaticky zaplaceno a rezervováno i místo pro kolo. Při zakoupení jízdenky u řidiče je dovozné za kolo 23,- Kč. Jízdní řády zde . Další cyklobusy v Olomouckém kraji vyjedou později. 17. května linka 904 Jeseník-Rýmařov-Olomouc-Přerov. Linky 780434 Prostějov – Buková – Protivanov a 780432 Prostějov – Protivanov – Boskovice, které provozuje ARRIVA autobusy pak 7. června. Cyklobus Bečva vyráží na cesty každou sobotu a neděli od 31. května do 28. září. Dopraví cyklisty či turisty ze středomoravského Přerova na beskydské horské sedlo Bumbálka. Rezervační systém otevírá ARRIVA autobusy kolem 17. května. Autobus bude mít připojen cyklovozík pro 40 bicyklů, z toho minimálně 10 míst by mělo být rezervováno pro elektrokola. Z přerovského nádraží vyjede ráno v 7.30, zpátky se bude vracet v 16 hodin. Cykloturistické linky Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje jedou od pátku 18. dubna. Další pak budou následovat od soboty 24. května. Královéhradecký kraj sousedí s Polskem, některé linky tak zavezou cestující za zajímavými místy na polské straně. Vybrané linky umožňují přepravu jízdních kol, takže cyklisté se snadno dostanou k trasám v Krkonoších, Českém ráji, Orlických horách či na Broumovsku. Od 18. dubna je zajišťována pro turisty a cyklisty v Krkonoších rozšířená nabídka spojení na linkách: 394 Náchod – Červený Kostelec – Trutnov – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa 401 Trutnov – Babí – Žacléř – Lampertice/Královec – Bernartice – Trutnov 454 Vrchlabí – Dolní Dvůr 456 Vrchlabí – Strážné 491 Špindlerův Mlýn,Špindlerovka – Vrchlabí – Dvůr Králové nad Labem – Kuks – Hradec Králové 495 Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa,Pomezní Boudy 530 Hradec Králové – Hořice – Nová Paka – Vrchlabí – Špindlerův Mlýn Pravidelné spojení do východní části Krkonoš, které je zajištěné autobusy linky 410 Hradec Králové –Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa, vlakem na lince V4 Hradec Králové – Jaroměř – Starkoč – Trutnov – Svoboda nad Úpou s přestupem ve Svobodě nad Úpou na autobus linky 453 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Černý Důl – Janské Lázně – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou–Malá Úpa, případně vlaky na lince R14 s přestupem ve Dvoře Králové nad Labem na autobus linky 410, je rozšířeno turistickými autobusovými spoji linky 394 z Náchoda a linky 495 z Hradce Králové. Linky 394 a 495 zajišťují spojení v ranních hodinách v pracovních dnech i o víkendu k vyhledávanému místu v Krkonoších, až na Pomezní boudy, odkud pak turisté a cyklisté mohou mířit přes hřebeny Krkonoš. Obě linky umožňují přepravu maximálně 38 kol. Pravidelné spojení do střední části Krkonoš je zajištěno linkou 530 z Hradce Králové přes Novou Paku do Špindlerova Mlýna. Na této lince budou navíc zajištěny 2 páry spojů, které přepraví maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Spojení je během letní sezóny rozšířeno o spoje na lince 491 z Hradce Králové přes Kuks, Dvůr Králové nad Labem a Hostinné až na nejvýše položenou zastávku Špindlerův Mlýn, Špindlerova bouda. Ranní spoj linky 491 vyjede v 7:20 z Hradce Králové a vyveze cestující na Špindlerovu boudu před půl 11. Zpět z hřebenu Krkonoš se bude vracet v 17:25. Linka 491 umožní návštěvníkům Krkonoš zpestřit si pobyt návštěvou turistických cílů v Podkrkonoší – ZOO ve Dvoře Králové a hospitálu Kuks. Na lince je možné přepravit maximálně 38 kol. Na linkách 456 do Strážného a 454 Dolního Dvora bude zajištěna přeprava maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Jak Strážné, tak Dolní Dvůr jsou výbornými výchozími body pro pěší turistiku a cyklistické výlety. Z těchto obcí vedou různé značené turistické trasy do malebných částí Krkonošského národního parku. Od 24. května pak vyjíždí linky 990 „Krkobus“ Harrachov – Vrchlabí – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa a 949 Jilemnice / Vrchlabí – Benecko – Vrchlabí, umožněna je přeprava kol. Turistické cíle v Podkrkonoší jsou např. propojeny celoročními víkendovými spoji autobusové linky 536 Dvůr Králové nad Labem – Mostek – Pecka – Nová Paka – Stará Paka s návaznostmi do Českého ráje, Středočeského kraje a Krkonoš pomocí vlakových linek R14, L3 a autobusových linek 405 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Jičín – Mladá Boleslav– Praha a 410 Hradec Králové–Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa. Pravidelné víkendové spoje do Podkrkonoší zajišťuje také autobusové linka 425, která jede převážně v trase Praha – Hořice – Miletín – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov. Ranní spoj je prodloužen až do Pece pod Sněžkou, kam dorazí chvíli po 10. hodině. Zpáteční spoj z hor do Podkrkonoší jede chvíli před 16. hodinou. Od 18. dubna je zajištěna přeprava kol (maximálně 6 kol) na víkendových spojích autobusových linek 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod a 413 Vrchlabí – Hostinné – Dvůr Králové nad Labem. Navíc bude na lince 413 pravidelné spojení rozšířeno během letní sezóny o jeden pár spojů v pracovních dnech. Od 26. dubna zahájí sezónní provoz vlaková linka L3 mezi Starou Pakou a Jaroměří. Po celý týden v sezónně nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků. Turistické linky v Orlických horách se zahájením provozu od 18. dubna: 193 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Dobruška – Opočno – Třebechovice pod Orebem – Hradec Králové 240 Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice v Orlických horách – Orlické Záhoří – Deštné v Orlických horách Celoročně provozované přímé spoje na linkách 111 a 264 mezi Hradcem Králové a Deštným v Orlických horách budou rozšířeny o turistické spoje linky 193 z Hradce Králové vedené přes Dobrušku do Deštného v Orlických horách a na Šerlich. Linka 193 umožní přepravu jízdních kol. O víkendu pojedou z Hradce Králové na Šerlich spoje v 7:45 a 12:15. V období letních prázdnin spoj v 7:45 z Hradce Králové na Šerlich bude provozován celotýdenně. Ze Šerlichu do Hradce Králové pojedou přímé víkendové spoje linky v 9:55 a až v 16:10. Díky pozdějšímu odjezdu budou mít cestující nejen více času na horách, ale také pro cestující, kteří cestují z větší dálky bude zajištěn i dostatek času na případné přestupy na vlaky. Nabídka přepravy jízdních kol v Orlických horách bude rozšířena o víkendové spoje na celoročně provozované lince 240 Rokytnice v Orl.h. – Bartošovice v Orl.h. – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orl.h., na kterých lze přepravit maximálně 6 kol. Z Rokytnice v Orlických horách pojedou spoje v 9:05 a 13:05 do Deštného v Orlických horách. V opačném směru pojedou spoje v 9:38 a ve 13:38. Na lince bude také v provozu jeden odpolední pár spojů, který pojede v trase Rokytnice v Orlických horách – Orlické Záhoří. Spojení k turistickým cílům v Orlických horách a v Podorlicku bude od 24. května rozšířeno o turistické autobusové linky: 294 Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Deštné v Orlických horách 295 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Solnice – Rychnov nad Kněžnou – Vamberk – Kostelec nad Orlicí – Častolovice 395 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Olešnice v Orlických horách – Nový Hrádek – Dobrošov – Náchod – Nové Město nad Metují 396 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Nové Město nad Metují – Česká Skalice – Jaroměř 690 Pardubice – Holice – Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Říčky – Deštné v Orlických horách,Šerlich – Deštné v Orlických horách Na linkách 294, 295, 395 a 296 bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Na lince 690 bude možné přepravit maximálně 20 kol. Do oblasti údolí Divoké Orlice k pravidelným spěšným vlakům linky V2 Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Častolovice – Doudleby nad Orlicí – Letohrad přibyde i sezónní spěšný vlak, který minulou sezónu končil v Liticích nad Orlicí. Nově bude tento vlak prodloužen až do Letohradu. Stejně tak již z Letohradu pojede odpolední vlak v opačném směru. Provoz těchto sezónních vlaků bude zahájen 26. dubna. Český ráj je jednou z nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších turistických oblastí v České republice. Turistické linky vhodně doplňují nabídku pravidelného spojení, které je zajištěno do Jičína z Hradce Králové a Hořic autobusovými linkami 370 a 504 a vlakovými linkami V5 a V50. K hlavním turistickým místům v Českém ráji od 18. dubna vyjíždí turistická autobusová linka 510 Jičín – Holín – Prachovské skály – Pařezská Lhota – Mladějov – Sobotka – Podkost. Spoje této autobusové linky navazují v Jičíně na vlaky V50 z Hradce Králové, Turnova a S21 z Nymburka. Turistickou nabídku autobusového spojení v Českém ráji doplní od 24.5. také linka 391 Jičín – Holín – Libuň – Újezd pod Troskami – Hrubá skála – Turnov.Mezi oběma linkami lze přestupovat v zastávce Holín, Pařezská Lhota, penzion. Díky tomu dochází k propojení oblasti Podkosti, Sobotky s Jinolickými rybníky, Troskami a Hrubou Skálou. Na obou linkách bude umožněna přeprava maximálně 6 kol. V Sobotce bude linka 510 provázána s dalšími linkami Českého ráje, konkrétně s autobusovou linkou 997 Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště – Kněžmost – Sobotka, která pojede od 24.5. a s autobusovou linkou 392 Liberec – Turnov – Vyskeř – Sobotka, která se vydá na svoji trasu od 28.6. Rozšířená nabídka spojení pro turisty v Českém ráji bude od 26. dubna zajištěna vlakovými linkami: V5 a V50 Hradec Králové – Jičín – Turnov včetně přímého spěšného vlaku z Hradce Králové L3 Liberec – Stará Paka – Jaroměř, která po celou sezónu nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků S36 Mladějov v Čechách – Lomnice nad Popelkou Na lince S36 budou vlaky jezdit od 26.4. do 28.9. pouze o víkendech a svátcích. V pracovních dnech června bude provoz pouze v pátky, zatímco od 30.6 do 29.8. budou vlaky jezdit i v ostatní pracovní dny. K návštěvě Líbáňska a Dětenicka mohou cestující využít také pravidelné spojení na autobusové lince 503, která je v provozu jak v pracovních dnech, tak i o víkendu na trase Jičín – Libáň – Dětenice. Pro výlety do Kladského pomezí a Broumovska je možné od 18. dubna využít turistické a cykloturistické linky: 360 Police nad Metují – Česká Metuje – Teplice nad Metují – Adršpach 361 Police nad Metují – Machov – Karlów 363 Police n.ad Metují – Suchý Důl – Slavný – Hlavňov – Police nad Metují 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod 423 Suchovršice – Úpice – Malé Svatoňovice – Malé Svatoňovice,Odolov Nejvýznamnější skalní útvary Broumovska lze navštívit v rámci jediného dne díky pravidelným autobusovým spojům linek 360 a 363, které ve dvouhodinovém taktu propojují Adršpach, Teplice nad Metují, Police nad Metují, chatu Hvězda a Suchý Důl. Linka 360 nabídne víkendové spoje v celé trase a od 28. června bude spojení rozšířeno o 2 páry spojů v pracovních dnech v trase Teplice nad Metují – Police nad Metují. Spoje v pracovních dnech umožní přepravu maximálně 6 kol. Podobně tak i linka 363 nabídne od 18. dubna víkendové spoje a od 28. června bude rozšířené spojení o jeden pár spojů v pracovních dnech. Na lince bude možné využít přepravu maximálně 6 kol, jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Nabídku spojení k výchozím bodům turistických tras vedoucích ke skalám doplňuje autobusová linka 361 na trase Police – Machov. Linka 361 navíc vybranými spoji obslouží Karlów poblíž skalního města Hejšovina v Polsku. Na spojích v pracovních dnech bude během léta umožněna přeprava maximálně 6 kol. Přepravu až 6 jízdních kol na lince 423 z Úpice na Odolov bude možné využít letos již od 18. dubna, a to každou sobotu a neděli dvakrát denně až do 28. října. Spoje navazují v Malých Svatoňovicích na vlaky linky V4 z Hradce Králové a Trutnova. Turistická linka 397, která bude provozována od 28. června, nabídne víkendovou přepravu na trase Nové Město nad Metují – Peklo. Spojení do turisticky atraktivních míst nabídne také posílení vlakových linek: V24 Choceň – Náchod – Adršpach – Trutnov V33 Teplice nad Metují – Adršpach Posilová sezónní linka V33 doplňuje mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem provoz vlaků na souhrnný 30minutový interval, pojede o víkendech a svátcích od 26. dubna a v pracovních dnech od 30. června. Novinkou je omezení provozu této linky mezi stanicemi Teplice nad Metují a Teplice nad Metují město, a to z důvodu nízkého využití a zajištění stabilního provozu vlaků bez zpoždění. Využívaný úsek Teplice nad Metují město – Teplice nad Metují skály – Adršpach je na této lince zachován bez omezení. Současně je již od konce března rozšířen provoz vlaků linky V34 Teplice nad Metují – Adršpach – Trutnov a to v úseku Teplice nad Metují město – Adršpach. Sezónní spěšný vlak linky V24, který dosud končil v Teplicích nad Metují, pojede nově až do Adršpachu a Trutnova. Stejně tak již z Trutnova pojede odpolední vlak v opačném směru. Bude tak zajištěno přímé vlakové spojení Adršpašsko–teplických skal s hlavním koridorem v Chocni. Provoz sezónních vlaků na této lince bude zahájen 26. dubna. Od 19. dubna zahájí svůj provoz oblíbené sezónní vlakové linky do Polska: D67 Wrocław – Meziměstí – Adršpach, kterou využívají zejména polští návštěvníci Adršpašsko–teplických skal, nicméně je možné vlaky využít i pro výlety do Polska. Linka tak jako doposud nabídne dva páry spojů o víkendech a polských svátcích. D66 Trutnov – Královec – Sędzisław, která spojuje turisticky zajímavé oblasti, kam neproudí velké davy turistů. Ve stanici Sędzisław jsou možné přestupy na vlaky ve směru do Jelení Hory i v opačném směru do Valbřichu a Vratislavi. Na lince D66 budou denně provozovány čtyři páry vlaků. K návštěvě Polska bude možné od 1. května také využít autobusovou linku 378 Broumov – Otovice – Nowa Ruda. Linka 378 nabídne od května do konce letních prázdnin 2 páry spojů jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Spoje linky 378 navazují v Broumově jak na autobusové, tak i na vlakové spoje přijíždějící od Náchoda nebo Hradce Králové. Od 24. května bude zahájen provoz linky 390 Náchod – Kudowa Zdrój – Karłów, která nabídne cestujícím o víkendu 3 páry spojů. Linku 390 je vhodné využít pro návštěvu polského skalního města Błędne Skały nebo zavítat na nejvyšší vrchol Stolových hor Szczeliniec Wielki (Velká Hejšovina 992 m n. m.). Od 28. června pojedou tyto spoje také v pracovních dnech. Na lince bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Přehled nabídky turistických a cykloturistických linek Královéhradeckého kraje zde . Od 1. května budou opět v provozu cyklobusy z Krnova až na hřeben Jeseníků . Každý den v 7.15 hodin odjede z krnovského autobusového nádraží autobus (linka 885) dopravce Transdev s cyklonosičem, který pojme až šest jízdních kol. Na lince 885 platí tarif ODIS a Turistická jízdenka Jeseníky. Každou sobotu v 8.00 hodin z krnovského autobusového nádraží (resp. v 7.50 hodin ze zastávky Krnov, Opavská) pojede autobus dopravce Umbrella City Lines s cyklopřívěsem pro 20 jízdních kol, který bude k dispozici až do konce září. Jízdenku a místenku pro jízdní kolo za 50 Kč lze pořídit na portálu IDOS, cestující si jízdenku koupí u řidiče. 17. května zahájí provoz Jihočeské cyklobusy . V provozu bude 11 linek: 180 ZELENÁ LINKA České Budějovice - Třeboň - Jindřichův Hradec - Slavonice 182 VLTAVSKÁ LINKA směr České Budějovice - Český Krumlov - Lipno n.Vlt. - Horní Planá - Volary - Kvilda 182 VLTAVSKÁ LINKA směr: Kvilda - Volary - Český Krumlov - České Budějovice 183 ČERVENÁ LINKA České Budějovice - České Krumluv - Volary - Kvilda 184 ŠEDÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Volary - Kvilda 185 MODRÁ LINKA (Třeboň) - České Budějovice - Prachatice - Kvilda 187 ŽLUTÁ LINKA České Budějovice - Týn n. Vlt. - Písek - Orlík n. Vlt. 125+168 NOVOHRADSKÁ LINKA České Budějovice - Trhové Sviny - Nové Hrady - Hojná Voda 280 TÁBORSKO-ŠUMAVSKÁ LINKA Tábor - Písek - Strakonice - Vimperk - Kvilda 380 TŘEBOŇSKÁ LINKA Třeboň - Majdalena - Chlum u Třeboně - Staňkov 680 ŠUMAVSKÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Vimperk - Kašperské Hory 638 JELENÍ LINKA Nová Pec - Jelení Vrchy Cena jízdného se odvíjí od kilometrického tarifu nebo lze využít výhodnou Jihočeskou krajskou jízdenku. Jízdní kolo je přepravováno v jednom spoji za 25,- Kč nebo za 40,- Kč celodenně bez ohledu na počet spojů . ři přepravě kol je nutné odstranit před nakládkou všechny odnímatelné součásti (brašny, pumpičky, láhve). V případě přepravy elektrokol je potřeba z kola demontovat baterii. Rezervace pro přepravu kol není možná. Více informací zde . Podmínky přepravy elektrokol si upravuje dopravce, resp. objednatel dopravy. Zeptali jsme se na Ministerstvu dopravy, co na přepravu kol, případně koloběžek, s baterií, říká legislativa: " Elektrokola po právní stránce spadají k silničním motorovým vozidlům (kolo je do 25 km/h). Máme za to, že vozidla veřejné dopravy nejsou pro jejich přepravu schválená/homologovaná. V ostatních případech je to tak, že v silniční dopravě nemá cestující ze zákona právo na přepravu jízdního kola (na rozdíl od železniční dopravy), a pokud mu to dopravce umožní, podmínky si stanoví ve svých smluvních přepravních podmínkách. Ohledně bezpečnosti, problematika přepravy kol/koloběžek s bateriemi konkrétně v zákoně popsaná není. Nicméně je tu obecné ustanovení, podle kterého se hořlavé a nebezpečné věci přepravují podle podmínek stanovených přepravcem (§ 19 odst. 3 vyhlášky č. 175/2000 S., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu) ," napsalo nám ministerstvo.

person rebus  date_range 21.05.2025

V sobotu 17. května 2025 zemřel dlouholetý jednatel a ředitel ČSAD SVT Praha pan RNDr. Jan Kotík. Budeme na něho vzpomínat jako na sportovce, matematika a bohéma, který dokázal být stejně zábavný jako neústupný při prosazování svého oblíbeného tématu, kterým byla integrace veřejné dopravy.

Aktivita pana Kotíka také významně přispěla k založení celostátního informačního systému o jízdních řádech, který byl základem pro vznik dnešního IDOS. Oblíbeným sportem pana Kotíka byl volejbal. Jeho zásluhou se před 35 lety poprvé utkala na kurtech družstva o dopravní poháry. Turnaj "O pohár ministra" je oblíbený a trvá dodnes. Čest jeho památce. Zaměstnanci společnosti ČSAD SVT Praha, s.r.o. Poslední rozloučení se bude konat 27. května 2025 ve 14.40 hodin v malé obřadní síni krematoria v Praze-Strašnicích.

person rebus  date_range 20.05.2025

IVECO BUS oslavuje 100. výročí založení závodu v Annonay ve Francii. Od svého vzniku v roce 1925 Josephem Bessetem se etabloval jako klíčový hráč v odvětví veřejné mobility v Evropě. S více než 1 200 zaměstnanci a 118 000 m² krytých prostor výroby se neustále vyvíjí.

K výročí vydala IVECO BUS tiskovou zprávu shrnující historii závodu v Annonay - hlavním městě francouzských autobusů a autokarů. Joseph BESSET (1890-1959) – Zakladatel Joseph Besset, narozený v roce 1890 ve Vanoscu v Ardèche, byl průmyslový výrobce karoserií, uznávaný jako průkopník a otec moderních francouzských autokarů. V roce 1925 koupil velký pozemek na okraji Annonay a založil Société Anonyme des Etablissements Besset, nástupce společnosti Carrosserie Automobile Besset, která dříve sídlila v centru města. Společnost se specializovala na karoserie autokarů postavené na podvozcích tehdejších významných značek nákladních vozidel. V roce 1938 způsobil revoluci v tomto odvětví tím, že představil první evropský autokar se samonosnou konstrukcí a motorem vzadu, pojmenovaný Isobloc. Joseph Besset zemřel v roce 1959. Jeho odkaz žije dál a jeho továrna v Annonay zůstává symbolem inovací a excelence ve výrobě autobusů. Z Floiratu k IVECO BUS Během své stoleté existence prošla továrna v Annonay několika změnami ve vlastnictví a struktuře. V roce 1951 závod získal Sylvain Floirat a založil SACA (Société d’Automobiles et Carrosseries d’Annonay). O pět let později, v roce 1956, byla SACA prodána společnosti Saviem (Société Anonyme de Véhicules Industriels et d’Equipements Mécaniques, dceřiné společnosti Régie Renault, která se zabývá těžkými nákladními vozidly). V roce 1978 vznikla fúzí společností Saviem a Berliet společnost Renault Véhicules Industriels (R.V.I.). V roce 1999 společnosti IVECO a RENAULT V.I. spojily síly s cílem rozvíjet provoz autobusové dopravy, což vedlo ke vzniku společnosti IRISBUS, druhého největšího evropského výrobce, který se v roce 2003 stal plně vlastněným společností IVECO. V roce 2013 se značka IVECO BUS, která nahradila název IVECO-IRISBUS, stala novou značkou zaměřenou na přepravu cestujících, což znamenalo začátek nové fáze rozvoje v rámci dalších mezinárodních aktivit společnosti IVECO. Dnešní závod Annonay Závod v Annonay, který se věnuje udržitelné mobilitě a patří pod značku IVECO BUS, je jedním ze dvou průmyslových závodů skupiny Iveco ve Francii. Díky svému dědictví a jedinečným odborným znalostem zůstává IVECO BUS v Annonay národním lídrem ve francouzském autobusovém průmyslu a předním výrobcem pro přepravu cestujících v Evropě. Závod se zavázal k energetické transformaci, vyrábí autobusy s nízkými a nulovými emisemi a montuje baterie. Jako největší zaměstnavatel ve francouzském regionu Ardèche má IVECO BUS pozici jako průmyslový ekosystém, který vytváří přímá i nepřímá pracovní místa a významně přispívá k průmyslové excelenci Francie. Osm klíčových technologických milníků 1934, nová výrobní technika: ocel nahrazuje dřevo Dlouho před mnoha svými kolegy se Joseph Besset odklonil od dřevěných rámů zděděných po karoseriích koňských povozů a přešel k celokovovým karoseriím vyrobeným z ocelových profilů svařovaných obloukovým svařováním. Vozy vyrobené v Annonay se tak staly robustnějšími (což zvýšilo bezpečnost) a zároveň lehčími (což zvýšilo přepravní kapacitu a zajistilo vyšší ziskovost). 1938, revoluce: karoserie bez podvozku a motor vzadu Opuštěním tradičního „těžkého“ podvozku a umístěním motoru vzadu vyvinul Joseph Besset na základě americké licence Garwood vozidlo speciálně pro přepravu osob – Isobloc – které se definitivně odklonilo od konstrukce „nákladního vozu“. Tuto samonosnou konstrukci později přijali všichni evropští výrobci. 1947: klíčový příspěvek k francouzské mobilitě Po zničení závodu v Annonay během druhé světové války, se stala prvním národním závodem specializujícím se na výrobu vozidel veřejné dopravy. Zaměstnávala 1 220 lidí a vyrobila 1 628 autokarů (z toho 1 037 vozidel s karoserií a 591 isobloců), které se tehdy staly nezbytným dopravním prostředkem v poválečné Francii, jež se zotavovala z ruin. Této úrovně výroby nebylo nikdy předtím dosaženo. 1983, autokary a autobusy ponořené do kataforézní lázně Při uvedení modelu FR 1 na trh společnost Annonay slavnostně uvedla do provozu první zařízení na světě s kataforéznou antikorozní ochranou pro výrobu autokarů a autobusů, což zajistilo bezprecedentní odolnost a vysokou prodejní hodnotu. 1997, zemní plyn: alternativní energie, která překračuje oficiální normy proti znečištění Továrna se přizpůsobila tomuto novému sektoru čistých paliv a zahájila hromadnou výrobu Agora CNG. První dodávky směřovaly do Lille, kde se bioplyn vyrobený místní čistírnou odpadních vod používal k výrobě metanu pro městskou autobusovou síť. Výhody: čistý provoz (méně znečišťujících látek), tichý provoz (snížený hluk, žádný zápach, žádný kouř) a environmentální udržitelnost (místní obnovitelné zdroje energie). 2005, BRT, inovativní koncept vyvinutý Irisbus Vozidlo BRT (Bus Rapid Transit), vyráběné v Annonay pod názvem Crealis (na základě technické platformy Citelis), kombinuje atraktivní design vozidla s možnostmi přizpůsobení, snadnou integrací do města (vyhrazené jízdní pruhy), perfektní dostupností, vysokým komfortem a efektivními informacemi/komunikací pro cestující. Jeho interiér poskytuje příjemné, funkční, barevné a světlé prostředí (optimalizované odstavné místo s optickým naváděním je k dispozici jako volitelná výzva). To představovalo průmyslovou výzvu, jak uspokojit množství možných kombinací „designu/vybavení“. 2025, elektromobilita pro plně dekarbonizovanou dopravu Průkopník v alternativních řešeních, v Annoney integrují na svých výrobních linkách technologie elektrického pohonu a montáže baterií. Městské řady E-WAY/GX ELEC a E-WAY H2/GX 337 H2 s palivovými články, stejně jako podvozky určené pro další závod skupiny, se vyrábějí přímo v závodě. Tyto modely nabízejí inovativní a efektivní řešení pro urychlení přechodu měst k uhlíkové neutralitě a dosahují nejlepší rovnováhy mezi autonomií a kapacitou cestujících. Odborné znalosti exportované za hranice Francie Po celá desetiletí se odborné znalosti společnosti Annonay vyvážejí daleko za hranice Francie, což dokazuje její schopnost poskytovat dopravní řešení přizpůsobená požadavkům evropských a mezinárodních trhů. 1949: Společnost získala v Argentině kontrakt na 200 autobusů Isobloc W251DH určených pro hlavní město Buenos Aires. 1997: Saúdskoarabská společnost Taseco objednala 330 autokarů Iliade GTX pro přepravu zaměstnanců ropné společnosti Aramco. Dodávky těchto speciálně konfigurovaných autokarů začaly v červenci 1998. 2014: IVECO BUS dodala 50 autobusů Citelis CNG do Astany v Kazachstánu a dosáhla významného úspěchu na Kavkaze s dodávkou 151 autobusů Crealis CNG s vysokou úrovní služeb do Baku v Ázerbájdžánu v rámci příprav na Evropské hry 2015. 2017: Astana obnovila svou důvěru ve společnost IVECO BUS objednávkou 210 autobusů Urbanway, čímž se její vozový park rozšířil na 570 autobusů IVECO. Klíčovým partnerem se stalo i Pobřeží slonoviny, které uzavřelo smlouvu na 50 kloubových autobusů Crealis BRT poháněných zemním plynem, a v roce 2019 následovala objednávka padesáti 18metrových autobusů Crealis NP. Tyto příklady poskytují pohled na mezinárodní dosah odborných znalostí společnosti Annonay, které se nadále vyvážejí a v posledních letech představují třetinu až polovinu produkce, zejména s nástupem elektrických autobusů. Přehled vozidel vyráběných v Annonay Továrna v Annonay má bohatou historii výroby autokarů a autobusů s monogramy jako Besset, Isobloc, Saviem, IRISBUS a IVECO: známé značky, které představují různá období existence továrny a odrážejí různé majitele a akcionáře, kteří se pod značkou IVECO střídali až do dnešních dnů. 1925 až 1951: Joseph Besset vyráběl karoserie autobusů přizpůsobené všem tehdejším těžkým podvozkům (od značek jako Berliet, Bernard, Chevrolet, Citroën, De Dion Bouton, Delahaye, Luc Court, Panhard, Renault, Rochet-Schneider, Saurer, Somua, Unic atd.). 1938: Souběžně s výrobou karoserií na podvozcích uvedl Joseph Besset na trh revoluční Isobloc, první sériově vyráběný evropský autokar se samonosnou konstrukcí a motorem vzadu. 1951-1958: Pod hlavičkou SACA (Société d’Automobiles et Carrosseries d’Annonay) se továrna zaměřila na výrobu vozidel Floirat a Isobloc. 1958: Po vstupu do skupiny Saviem koncem roku 1956 společnost SACA obnovila výrobu autokaru Renault R 4192 (a jeho městských derivátů) a výrobní linka byla přesunuta z Boulogne-Billancourt do Annonay. 1959: Unifikovaná řada Z 20 zahrnovala ZF 20 (dříve Floirat C 24 s motorem vpředu), ZR 20 (dříve Renault R 4192 s centrálním motorem) a ZI 20 (dříve Isobloc 655 DH s motorem vzadu). 1960: Po akvizici autobusové divize lídra na trhu, společnosti Chausson, továrna vyráběla jednotnou řadu Saviem-Chausson SC 1, SC 2, SC 3, SC 4 a SC 5 (modely se sudými čísly jsou autobusy, modely s lichými čísly jsou autokary). Výroba modelů Chausson SC 3 a SC 4 byla ukončena v roce 1964, ale středně objemný SC 5 pokračoval ve výrobě až do roku 1971. 1964: Nová řada Saviem, uvedená na pařížském autosalonu, zahrnovala model S 45 (dříve ZR 20), jeho prodlouženou verzi S 53 (nový model) a městskou verzi S 105 (dříve SC 2). Vozidla s motory MAN nesla označení S 45 GT, S 53 M a S 105 M. Řada S 45 prošla dvakrát modernizací, v roce 1977 jako S 45 R, S 53 R a S 105 R a v roce 1987 jako S 45 RX, S 53 RX a S 105 RX. Rok 1993 znamenal konec výroby legendární „rodiny S 45“, která se od první verze R 4192 v Annonay vyrobila ve více než 35 000 kusech, což představuje největší průmyslový úspěch továrny! 1965: Uvedení „francouzského standardního autobusu“ SC 10, vyvinutého ve spolupráci s RATP a UTPUR (Union des Transports Publics Urbains et Régionaux), s celkovým počtem 11 004 vyrobených kusů do roku 1989. 1969: Uvedení turistického autokaru E 7, dostupného ve čtyřech délkách (E 7 L dlouhá, E 7 M střední, E 7 N normální a E 7 C krátká). Jeho rozsáhle prosklená karoserie a plošší střecha kontrastují s předchozími generacemi. Renault E7 byl vyroben v 3 496 kusech do roku 1983. 1978: Továrna přijala identitu Renault Véhicules Industriels. 1983: Uvedení FR 1, nového francouzského turistického autokaru. Je nabízen ve třech délkách (10,617 m, 11,381 m a 11,995 m) a dvou výškách. Model Grand Tourism, FR1 GTX, uvedený na trh v roce 1989, byl v roce 1991 korunován „Autokarem roku“. 1991: Uvedení meziměstského a příměstského autokaru Tracer, nástupce modelů S45/S53. U francouzských ozbrojených sil se těšil značnému úspěchu. Vyráběl se do roku 2001 a bylo vyrobeno více než 5 400 kusů. 1996: Uvedení autokaru Iliade na trh, který ve všech verzích nahradila model FR 1. Jeho tři výkonové varianty motoru a různé úrovně výbavy a provedení umožňují jeho využití pro všechny druhy dopravy: pravidelnou, regionální, příležitostnou a velkou turistickou. 1997: Přesun výrobní linky městských autobusů Agora (standardních a kloubových) z Vénissieux do Annonay a uvedení verze na CNG s motorem na zemní plyn. 1998: Uvedení nového kombinovaného/turistického autobusu Ares. Zpočátku nabízený v jedné délce 12 metrů, vozidlo bude později k dispozici ve třech dalších délkách: 10,6 m, 12,8 m a 15 m. 2003: Uvedení modelu Evadys HD. Všestranný autobus Evadys splňoval potřeby regionálních nebo národních tras, kyvadlové dopravy nebo turistických misí na střední vzdálenosti. Evadys H v roce 2006 nahradil Iliade TE. 2005: Citelis nahradil Agoru. K dispozici ve třech délkách: 10,8 metrů, 12 metrů a kloubová verze o délce 18 metrů. Řadu doplnila verze Crealis s možností přepravy na vyšší rychlostní pás. V letech 2007 až 2010 rozšířila společnost IVECO BUS svou řadu autokarů Grand Touring uvedením modelu Magelys, který nahradila model Iliade GTX. O dva roky později, v roce 2009, doplnil řadu Grand Tourisme třínápravový Magelys HDH, následovaný v roce 2010 modelem Magelys Pro, který „profesionalizuje vaši činnost“ a splňuje nové potřeby segmentu výletů/turistiky. Magelys byl korunován titulem „Autokar roku 2016“. 2013: Továrna přijala značku IVECO BUS. Řada městských autobusů Urbanway nahradila řadu Citelis ve všech jejích verzích (diesel, CNG, hybridní dieselelektrický, krátký, standardní 12 m a kloubový 18 m, Crealis BRT) a splňovala emisní normy Euro VI. 2018: Řadu Crealis doplnil kloubový „In-Motion-Charging“ Crealis, moderní 18metrový trolejbus kombinující dvouvodičové napájení s bateriovým ukládáním energie. V kategorii městských vozidel byl korunován titulem „Udržitelný autobus roku 2019“. 2022: V Annonay byl uveden do výroby autobus GX 137 CNG, který byl mimo Francii prodáván pod názvem G-WAY. 2024: Modely URBANWAY a CREALIS „MY 2024“ v různých variantách energie integrovaly nové systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) a z výrobních linek v Annonay sjely první modely GX ELEC a E-WAY BEV. 2025: V Annonay byly vyrobeny první kusy dvanáctimetrového autobusu E-WAY H2 kombinujícího palivový článek a bateriový blok.

person rebus  date_range 19.05.2025

Letošní Autobusový den PID byl opět velký. Nejen proto, že se konal na velkém prostranství Letenské pláně, ale také počtem vozidel. Přijely desítky autobusů, které v současné době v Praze a ve Středočeském kraji a do sousedních krajů jezdí. Lákadlem byl i trolejbus Škoda-Solaris. Tyto téměř 25 metrů dlouhé vozy už víc než rok vozí turisty na pražské Letiště. Hodně lidí mělo zájem projet se autobusy, které se dnes již běžně v ulicích nevidí.

Na osmi speciálních linkách jezdilo z Letenské pláně 20 převážně historických autobusů. Do některých bylo potřeba si předem zajistit místo. To byl podle nás asi největší oříšek. U stánků na vydání místenky stály dlouhé fronty. Na okružní jízdy se mohli návštěvníci vydat vozy Avia Ikarus 543.20, Karosa B732, Karosa LC735, SOR B9,5, Ikarus 280.10, Karosa B732, Karosa ŠD 11, Škoda RTO 706, Ikarus 280.70E, Karosa B951, Karosa ŠD 11, Škoda 706 RTO Jelcz + Jelcz PO-1E, Ikarus 553.04 LUX, Karosa B961E, MAN LEÜ 330 Lion’s Intercity LE 12, Škoda 706 RTO LUX, Karosa B941, Karosa C 734, MAN ND 313 Lion’s City DD a linkovým Škoda 706 RTO. Naše sobotní cesta začala ve společnosti Vega Tour v Kunraticích, která otevřela své brány pro veřejnost a ukázala nejen své autobusy, kterých je v různých modelech opravdu hodně, ale i nově zrenovované kanceláře, odkud provoz autobusů v PID, Bezba dopravě a Haló PID i cestovní kanceláře její zaměstnanci řídí. Společnost byla založena v roce 1991 a zabývala se zájezdovou dopravou, po roce 2018 založila pobočky ve Švýcarsku a ve Francii. Od roku 2022 zajišťuje pro hlavní město část služeb bezbariérové dopravy Bezba doprava a od loňského roku poptávkovou dopravu PID Haló. Pořád je ale hlavní činností zájezdová doprava, pro kterou má 150 autobusů, letos na jaře pořídila 40 nových autobusů značek MAN, Mercedes a Setra, cestující se mohou brzy těšit i na novou Setru v patrovém provedení. Z a do Vega Tour vedla jedna ze speciálních linek, na které byl nasazován linkový MAN a dálková retro Karosa LC 735. Využili jsme oba vozy a obě jízdy byly parádní. Jen svezení historickým autobusem lákalo víc lidí. Podívejte se na fotografie.

person rebus  date_range 18.05.2025

V sobotu 17. května 2025 si Dopravní podnik Pardubic na Dni otevřených dveří připomíná 75 let od svého založení. V Praze na Letné se sejdou fanoušci autobusů na dalším Autobusovém dni Pražské integrované dopravy s bohatým programem. V Táboře se v COMETT PLUS můžete podívat na elektrické autobusy a dobíjecí stanice a v Muzeu dopravy ve Strašicích se letos popré otevřou vrata pro návštěvníky.

V areálu vozovny DPMP si můžete prohlédnout technické zázemí a vozidla dopravního podniku. Vypraveny budou mimořádné spoje a vyhlídkové jízdy novými i historickými autobusy. DPMP do ulic pošle své vozy Karosa B 951E ev. č. 61, Iveco Crossway 12M LE City hybrid ev. č. 69, Karosa ŠM 11 ev. č. 2740, Škoda 706 RTO + vlek Jelcz, ev. č. 28 + 5, Renault Citybus ev. č. 149. Vyzkoušet si můžete i elektrobusy Solaris Urbino 9 LE, SOR NS 12 Electric, Iveco E-way 12 M zapůjčené z jiných dopravních podniků, historické trolejbusy a další. Centrem Pardubic se vozy vydají ve spanilé jízdě. Program Dne otevřených dveří je k dispozici zde . Fanoušci moderní i historické dopravní techniky se v sobotu 17. května mohou těšit na osmý ročník Autobusového dne Pražské integrované dopravy, stejně jako v vloni proběhne na Letenské pláni poblíž tramvajových zastávek Sparta a to od 10 do 17 hodin. Návštěvníky čeká tradiční výstava autobusů a jízdy historickými autobusy na speciálních trasách. Podrobný program je zde . Pokud máte blízko do jihočeského Tábora, můžete si v sobotu 17. května v rámci Dne otevřených dveří v COMETT PLUS prohlédnout nejnovější dobíjející stanice pro elektrické autobusy, které dopravce využívá pro nabíjení svých elektrických autobusů Iveco a Solaris a podívat se do moderních dispečinku společnosti. Dopravce vypraví na okružní jízdy autobus Škoda 706 RTO MEX a vystaví osobní automobil Tatra 600, nákladní automobil Garant K30, autobus Praga RND a autobus Karosa ŠD 11. Kompletní program zde . O víkendu 17. a 18. května bude zahájena už 16. návštěvnická sezóna v Muzeu dopravy ve Strašicích. Sobotní program bude tradičně propojen s Hamernickým dnem v Dobřívi, kterým bude vedena také linka historických autobusů ze Strašic do Mirošova. Na nádraží Mirošov bude možné přesednout na historický motorový vůz "Hurvínek" , kterým Vás spolek Lokálka Group sveze do Rokycan, nebo Nezvěstic. V neděli 18. května náš historický autobus nabídne svezení k Domu přírody Brd - loveckému zámečku Tři Trubky. Více zde . Plán dalších akcí na víkendy do začátku prázdnin zde .

person rebus  date_range 15.05.2025

V úterý 13. května představil ADASTEC v Německu Karsan e-ATAK s autonomním řízením úrovně SAE 4 v hannoverském projektu albus. Jedná se o první plnohodnotný automatizovaný autobus svého druhu v zemi, který získal povolení pro testování od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu. Pojede na sedm kilometrů dlouhé trase v reálných dopravních podmínkách ve městě Burgdorf u Hannoveru.

Světový lídr v oblasti softwaru pro autonomní řízení úrovně SAE 4 v projektu albus (autonomní veřejný autobus) učinil významný krok k budoucnosti dopravních technologií. Podle ADASTEC je poprvé je v Německu nasazen 8 metrový automatizovaný autobus úrovně řízení SAE 4 s více než 20 sedadly. Autonomous e-ATAK od Karsanu je v rámci svého originálního designu vybaven pokročilou sadou senzorů platformy flowride.ai od svého technologického dodavatele ADASTEC. Karsan Autonomous e-ATAK vyvinutý společností Karsan společně se svým technologickým partnerem ADASTEC byl od roku 2022 nasazen v 11 zemích a ve 12 projektech v Evropě a Spojených státech. Nyní byly poprvé schváleny testy v Německu, v čele inovací ve veřejné dopravě je region Hannover v Dolním Sasku. Uvedení autonomního e-Atak do reálného provozu potvrzuje připravenost systémů veřejné dopravy úrovně SAE 4 pro reálný provoz, zejména v hustě osídlených městských oblastech, jako je Hannover, říká ADASTEC. Autonomní autobus Karsan e-ATAK jezdí na lince 906 v Burgdorfu. Obsluhuje 13 autobusových zastávek, projíždí 10 semafory a zvládá složité městské scénáře včetně bočního a paralelního parkování, kruhových objezdů a přechodů pro chodce. Autobus provozovaný společností ÜSTRA udržuje stálou rychlost 40 kilometrů za hodinu. Schválení na úrovni 4 znamená, že se vozidlo může automaticky pohybovat ve veřejných prostorách – vždy v doprovodu řidičů a technického dozoru na palubě. Projekt je podporován klíčovými regionálními partnery, včetně Regionu Hannover, ÜSTRA/Regiobus, SLB (Steuern Lenken Bauen) a Technické univerzity Braunschweig, kteří budou monitorovat a analyzovat výkon vozidel pro podporu probíhajícího výzkumu a vývoje. Tento výzkum byl financován Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu Německa (BMDV). ADASTEC získala od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu (KBA) první schválení pro testování svého automatizovaného systému řízení SAE úrovně 4, což je významný průlom v regulaci. Povolení bylo uděleno pro softwarovou platformu pro automatizované řízení flowride.ai, která je z výroby montována do 8metrového elektrického autobusu Karsan. Tím potvrzuje autonomous e-ATAK soulad s přísnými německými standardy pro testování na veřejných komunikacích. Toto schválení KBA také poskytuje důležité poznatky o dalším vývoji a širším nasazení softwarových řešení pro automatizované řízení ADASTEC a pomáhá přiblížit tuto technologii na trh. V počáteční fázi provozu se testování zaměří na registrovanou skupinu uživatelů, která poskytne zpětnou vazbu o svých zkušenostech v reálném čase a přinese poznatky pro další vývoj. V následující fázi, pravděpodobně ve III. čtvrtletí, bude Karsan Autonomous e-ATAK fungovat souběžně pro všechny cestující společně s běžnými spoji na trase 906, kde bude speciálně označen pro informování cestujících o svém zkušebním provozu Schválení pro provoz v Německu znamená pro Karsan Autonomous e-ATAK důležitý krok v expanzi do Německa a poskytuje důležité poznatky pro další rozvoj a širší nasazení. Karsan e-ATAK s autonomním řízením byl v reálných podmínkách v provozu v 11 zemích v různých geografických oblastech. Jezdil v městských čtvrtích, na letištích, v univerzitních kampusech. Nasazení v Hannoveru posiluje jeho přítomnost ve střední Evropě s cílem umožnit inteligentní dopravu jak v hustě osídlených městských centrech, tak i v nedostatečně obsloužených oblastech. Srovnatelný projekt s Hannoverem již téměř tři roky běží ve Stavangeru v Norsku. „ Naše spuštění v Hannoveru není jen technické nasazení, je to signál, že veřejná doprava Level-4 je připravena k širokému přijetí ,“ řekl Dr. Ali Peker, CEO ADASTEC. „ Získání schválení testováním KBA je významným potvrzením bezpečnosti a spolehlivosti naší platformy a jsme hrdí na to, že tuto inovaci přinášíme s našimi důvěryhodnými partnery do Německa .“

person rebus  date_range 15.05.2025

Letos uplyne 10 let od vzniku Integrované dopravy Ústeckého kraje (DÚK) . Jednotný systém veřejné dopravy znamená pro cestující jednotný tarif s univerzálními jízdenkami na všechny druhy veřejné dopravy - autobusy, vlaky, lodě, přívozy a městské dopravy, návazné spoje a komfortnější dopravní prostředky. Na rozdíl od většiny ostatních krajů nezaložil Ústecký kraj "organizátora" veřejné dopravy, činnost DÚK zajišťuje odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu.

Mezi významné úspěchy poslední dekády Doprava Ústeckého kraje řadí: Postupné zapojení všech druhů veřejné dopravy (včetně unikátní lodní linkové dopravy) do jednoho integrovaného systému. Obnovení provozu na uzavřených železničních tratích a zřízení turistických železničních linek. Modernizace vozového parku a nasazení nízkoemisních autobusů. Zlepšení návaznosti spojů mezi jednotlivými druhy dopravy. Rozšíření dopravní obslužnosti i do odlehlejších oblastí kraje a do spádových oblastí přilehlých krajů. Zavedení jednoduchého tarifu s možností cestovat na jednu jízdenku napříč celým krajem. Při příležitosti výročí si DÚK připravila pro své cestující sérii akcí po celém Ústeckém kraji. Symbolicky zvolila deset měst, deset jízd a deset možností, jak narozeniny krajské dopravy oslavit. Na každé zastávce čeká na návštěvníky doprovodný program. V plánu je celkem deset zastávek – pět v květnu a červnu a pět po letních prázdninách v září. Na každé zastávce bude od 12 do 17 hodin čekat stejný program: Kvíz o jednodenní jízdenky – rozdá se až 100 kusů v každém městě Anketa a kolo štěstí o dárky DÚK Fotokoutek s možností vytisknout fotografie DÚKnápoj na cestu Speciální jízdy zdarma na vybrané trase DÚKmobil – informační servis Maskot DÚKáček Hudba, moderátor, hostesky Termíny a místa konání akcí: 21. 5. Ústí nad Labem 27. 5. Teplice 3. 6. Litoměřice 5. 6. Děčín 10. 6. Chomutov 3. 9. Kadaň 9. 9. Most 17. 9. Žatec 18. 9. Louny 23. 9. Varnsdorf Podrobnější informace o jednotlivých akcích budou dostupné na Facebooku a Instagramu Dopravy Ústeckého kraje.

person rebus  date_range 14.05.2025

První elektrické autobusy byly do veřejné dopravy v druhém největším bavorském městě uvedeny v roce 2018. O sedm let později jezdí v Norimberku stý elektrobus. Městská dopravní společnost VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg (VAG Norimberk) tak oslavila výročí, slaví i Daimler Buses. Výročním autobusem je kloubové Mercedes-Benz eCitaro G.

Stý autobus s evidenčním číslem 417 je jedním z celkem 31 elektrických kloubových autobusů eCitaro G, které budou dodány norimberskému dopravci do konce května 2025. V letech 2023 a 2024 bylo zařazeno do flotily 46 sólo a kloubových vozů eCitaro a nyní se jejich počet zvýší na 77. Elektrické autobusy s hvězdou Mercedesu tvoří téměř 70 procent bezemisní autobusů VAG Norimberk. V roce 2021 převzal VAG 39 elektrických autobusů MAN , z nichž 28 je Lion's City 18 E a jedenáct Lion’s City 12 E. Kloubová eCitara G se čtyřmi dveřmi s výrazným designem VAG v karmínově červené a bílé barvě mají sedm bateriových bloků s maximální celkovou kapacitou 686 kWh. Výrobce zaručuje dojezd přibližně 300 kilometrů po celou dobu životnosti baterie za standardních podmínek. V Norimberku pokryjí většinu požadavku na denní počet ujetých kilometrů. S přestavbou autobusového vozového parku se mění i požadavky na depo VAG ve Schweinau, kde probíhá údržba, opravy a mytí, ale také zde autobusy parkují a během prostojů tankují nebo se nabíjejí. Zejména nabíjení elektrického autobusu představuje výzvu, říká VAG. Trvá podstatně déle než například tankování naftového autobusu, takže VAG hledá různé možnosti nabíjení, aby se autobusy mohly nabíjet současně. Zpočátku bylo v depu instalováno několik nabíjecích stanic a v roce 2021 byl otevřen "eBus-Port" s 39 nabíjecími místy a velkým fotovoltaickým systémem na střeše. Stávající parkovací hala z roku 1980 se v současné době modernizuje a bude také vybavena nabíjecími stanicemi, s kapacitou pro 170 autobusů bude mít každé místo možnost nabíjení. V této souvislosti byla vybudována technická stanice, přes kterou je elektřina pomocí transformátorů a rozvaděčů přepravována k jednotlivým nabíjecím stanicím. Hala byla navíc rozšířena o 14 metrů dlouhý přístřešek, který zároveň poskytuje prostor pro další nabíjecí infrastrukturu a na kterém byl instalován fotovoltaický systém. Elektřina tam vyrobená se používá jak na místě v dílně, tak k nabíjení autobusů. Kloubové autobusy eCitaro pro VAG nabízejí přepravní kapacitu až pro 124 cestujících a jsou vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními systémy a komfortními prvky. Cestující mají k dispozici 37 sedadel City Star Eco od Mercedes-Benz, klimatizaci s tepelným čerpadlem CO2 s výkonnými filtry s antivirovou vrstvou, USB nabíječky a dva 29palcové informační monitory. Pro jejich bezpečnost jsou dveře monitorovány osmi kamerami a monitorem na pracovišti řidiče. Pro invalidní vozíky a kočárky jsou v přední části a za kloubem autobusů k dispozici dvě speciální plochy, nastupování usnadní ručně ovládaná skládací rampa u centrálních dveří. Stejně jako všechny autobusy od Daimler Buses jsou i nové autobusy eCitaro G pro VAG Norimberk standardně vybaveny rozhraním pro digitální služby Bus Data Center od Omniplus. VAG Norimberk je dceřinou společností "Städtische Werke Nürnberg GmbH “, která je plně vlastněna městem Norimberk. Ve špičce přepraví v Norimberku a okolí až 640 000 cestujících autobusy, tramvajemi a metrem. Zaměstnává téměř 2 300 lidí, provozuje přibližně 200 autobusů na více než 50 linkách. V současné době je více než polovina autobusů elektrická. Cílem je do začátku roku 2030 přejít na elektrické autobusy s nulovými emisemi. Stejně jako tramvajové a metro linky jsou i autobusové linky poháněny 100% zelenou elektřinou získávanou v regionu. Za svůj projekt „eBus to Grid“ získala VAG Norimberk v roce 2025 Bavorskou státní cenu za dopravu a logistiku v kategorii „Osobní doprava“.

person rebus  date_range 09.05.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací