Zpravodajství
Čínský BYD představí v Bruselu nejnovější technologie a inovace, na Busworld přiveze dva nové přírůstky do elektrické řady eBusů: dvanáctimetrový B12 a třínápravový double decker BYD-UNVI.
Letošní premiéra BYD zahrnuje také novou platformu Blade Battery a inovativní technologii BYD pro zvýšení bezpečnosti a jednodušší údržbu. Na stánku BYD bude premiérově v Evropě představen nástupce řady K9 - 12metrový eBus B12. Jedná se o první typ, který již vychází ze zbrusu nové platformy Blade Battery a ve kterém čínský výrobce již používá novou generaci vlastních lithium-železo fosfátových (LFP) baterií, které jsou z velké části integrované do podlahy. Nové technologie znamenají podle BYD významný pokrok v oblasti bezpečnosti a efektivity. Blade Battery, představená v březnu 2020, byla vyvinuta společností BYD. Díky speciálnímu uspořádání jednotlivých článků v bloku se podle BYD zvyšuje využití prostoru o více než 50 % ve srovnání s konvenčními lithium-železofosfátovými bateriemi. Baterie je také podle prováděných zkoušek mnohem méně náchylná k požáru. Sólo vozidlo, které již mělo premiéru v Číně, Indonésii, Singapuru, Hong Kongu a v Jižní Americe, se bude vyznačovat i snazší údržbou. Další novinkou v rodině elektrických autobusů BYD je eBus BYD-UNVI DD13, 13metrové dvoupodlažní vozidlo s podvozkem BYD a karosérií od španělské UNVI. Ke dvěma debutantům se připojí 15metrový a 19metrový eBus. BYD prodal celosvětově více než 100 000 BYD elektrických autobusů, v Evropě více než 4 200, které jezdí ve více než 160 městech ve 26 evropských zemích.
V neděli 1. října připomenou Plzeňské městské dopravní podniky 70. let od otevření trolejbusové trati do Černic. Fanoušky potěší jízdy historickými trolejbusy Škoda 9 Tr, 14 Tr, 15 Tr a 21 Tr.
Do jihovýchodní městské části Plzně měla původně vozit cestující tramvaj. Na začátku 50. let se ale plány změnily a v roce 1951 započala stavba tratě trolejbusové. Původní termín dokončení, který byl stanoven na konec roku 1952, se ovšem vlivem nedostatku materiálu nepodařilo dodržet a dokončení stavby tak mělo desetiměsíční skluz. Trolejbusy tedy na této trase poprvé vyjely 18. října 1953. Ve své době se jednalo o nejdelší trolejbusovou linku, která měla v trase Bolevec – Černice téměř 11 kilometrů. Zajímavostí je, že v roce 2005 byl na této trase zaveden ze zastávky K Plzenci první pravidelný provoz trolejbusů na alternativní pohon v Plzni, a to k nákupnímu centru Olympia. Po celou dobu existence trati zde jezdí linka 13, a to i přesto, že na opačném konci města již několikrát změnila svou trasu. V roce 2010 byla černická větev doplněna o linku 10, která končí v obratišti Čechurov, ale vybrané spoje zajíždí až do konečné zastávky Černice. Výročí trati oslaví PMDP v neděli 1. října 2023. Mezi 10 a 16 hodin se můžete vydat z Kopeckého sadů (u Muzea) některým z historických vozidel, připraveny budou drobné reklamní předměty, pohledy nebo kšiltovky. Trolejbusy budou vyjíždět od Muzea do Černic a zpět. Jízdné bude ZDARMA. Jízdní řády od Muzea: Škoda 9 Tr: 10.25, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.15 Škoda 14 Tr: 10.05, 11.05, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 Škoda 15 Tr: 9.50, 10.45, 11.45, 12.45, 13.45, 14.45, 15.45 Škoda 21 Tr: 10.10, 11.15, 12.15, 13.15, 14.15, 15.15, 16.10 Historický trolejbus jezdil v Plzni také na státní svátek 28. září 2023. Kloubový trolejbus 15Tr v majetku ŠKODA-BUS klubu (Muzea dopravy ve Strašicích) vozil cestující na trase linky č. 14. Poslední kloubové trolejbusy Škoda 15 Tr(M) v Plzni pravidelném provozu dojezdily v prosinci 2012. Vůz č. 464 byl vyroben v roce 1991, původně pro Společenství Nezávislých Států. V Plzni byl do provozu zařazen v roce 1993 a dalších osmnáct let tvořil nedílnou součást cestování nejen na trolejbusové lince 16. PMDP, Muzeum dopravy ve Strašicích
Slovinské regiony Gorenjska na severu, Podravska na severovýchodě, Osrednjeslovenska ve střední části země a Obalno-kraška na západě budou obsluhovány na základě nové smlouvy s Arrivou Slovenia, která tak zvýšila svůj podíl na trhu o více než 4 procenta. Kontrakt má hodnotu 274 milionů Eur.
Arriva Slovenia obnovila a ještě rozšířila svůj současný kontrakt. Nová smlouva začíná od 1. července 2024 a má hodnotu přibližně 274 milionů Eur na pětileté období s opcí o další tři roky. Půjde o zajištění provozu téměř 300 vozidel a 24 milionů ujetých kilometrů, což znamená nárůst o osm procent, zaměstnávat bude přibližně 750 lidí. Arriva Slovenia je jednou z největších dopravních společností ve Slovinsku a s novou smlouvou zvýší svůj tržní podíl na 47,8 procenta. Sian Leydon, výkonný ředitel Arriva Group pro kontinentální Evropu, řekl: „ Je to fantastické vítězství našeho týmu ve Slovinsku. Získat největší samostatnou autobusovou zakázku všech dob je něco, na co můžeme být neuvěřitelně hrdí a svědčí to o naší vynikající pověsti a úspěchu našeho podnikání ve Slovinsku. Máme dobré zkušenosti s poskytováním spolehlivé a udržitelné autobusové dopravy po celé zemi a jsem hrdý na tým a na to, čeho jsme dosáhli. Ve Slovinsku se nyní můžeme s důvěrou dívat do budoucnosti .“ Regionální autobusové linky tvoří velkou část podnikání Arrivy Slovenia, představují 85 procent výkonů. Vítězství zajistí kontinuitu pro její zaměstnance a potvrzení kvalitních služeb pro zákazníky. O skupině Arriva: Arriva zaměstnává přibližně 35 500 lidí a zajišťuje přibližně 1,5 miliardy cest v 10 evropských zemích. Je součástí Deutsche Bahn (DB). Provozuje autobusy, vlaky, autokary, tramvaje a sdílená kola. Aktivity Arrivy jsou rozděleny do čtyř linií: UK Bus, UK Trains, Nizozemsko a pevninská Evropa. Arriva působí v České republice, Chorvatsku, Maďarsku, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku, Španělsku a Spojeném království.
Bude hostit 27. světový silniční kongres, který pořádá Světová silniční asociace PIARC. Prestižní událost se do Prahy vrátí po 52 letech. Kongresu se zúčastní více jak 3 500 delegátů z celého světa, na doprovodné výstavě bude rekordních 35 národních pavilónů a více než 300 vystavovatelů.
Akce s tématem "Praha 2023 - spolu znovu na cestě" se uskuteční v Kongresovém centru v Praze od 2. do 6. října. „ Jedná se jednu z nejvýznamnějších a nejprestižnějších akcí letošního roku, a to nejen v oblasti dopravy. Do české metropole zavítá opravdu celý silničářský svět. Pro nás, kteří chceme v následujících letech napnout všechny síly pro dostavbu dálniční sítě, je to navíc příležitost prozkoumat a zjistit podrobnosti o aktuálních trendech ve výstavbě a údržbě silnic a dálnic ve světě. A věřím, že i my budeme moci kolegům ze zahraničí ukázat příklady dobré praxe a řadu technologických novinek ,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který kongres zahájí a bude se účastnit jeho programu. Hlavními tématy kongresu budou správa dálnic, silnic, mobilita, odolná infrastruktura a bezpečnost a udržitelnost, provoz a údržba. Zastoupena budou i nová témata, jako je uhlíková neutralita, autonomní vozidla, elektromobily a nabíjecí infrastruktura. Kongresu se zúčastní více jak 3 500 delegátů z celého světa, na doprovodné výstavě bude rekordních 35 národních pavilónů a více jak 300 vystavovatelů. Nebude chybět ani samostatný česko-slovenský pavilon, který nabídne návštěvníkům bohatý odborný i společenský program a celé akce se budou moci zúčastnit i studenti dopravních a stavebních fakult. Kongres delegátům nabídne také technické exkurze, takže budou mít jedinečnou možnost prohlédnout si takové stavby jako tunely na městském okruhu v Praze nebo postupující dostavbu dálnice D4, která představuje první dálniční PPP projekt v České republice. Podrobnosti a program .
Rampini Spa na Busworld přiváží vodíkový HYDRON a dva elektrické autobusy SIXTRON a ELTRON. Výrobce z Itálie již dodal do šesti evropských zemí 200 elektrických autobusů. Nyní přichází midibus s palivovými články.
Osm metrů na délku, šířka jen málo přes dva metry, italský styl ("Stile energetico"), dvoje nebo troje dveře, autonomie až 400 kilometrů a kapacita až 48 cestujících. Flexibilní systém pohonu Hy4Drive pro maximální účinnost. HYDRON čerpá z hlavních rysů ELTRON ale s výhodou 30 kW systémem palivových článků, který může podporovat trakční systém ve čtyřech režimech Hy4Drive. Systém byl nominován na Busworld Digital Award v kategorii Emobility Management. HYDRON půjde do výroby začátkem roku 2024 v Passignano sul Transimeno v italské Umbrii. Tovární halu Rampini od roku 2000 opustilo asi 200 elektrických autobusů a odjelo do šesti evropských zemí - kromě Itálie do Německa, Francie, Rakouska, Španělska a Řecka. V roce 2022 nastoupila do vedení společnosti nová generace rodiny Rampini a tím také začala nové éra. V současnosti zaměstnává kolem 100 lidí. Výrobce na Busworld představí kompletní portfolio, kromě HYDRONu elektrické autobusy SIXTRON a ELTRON.
Turecký výrobce představí na letošním autobusovém veletrhu v Bruselu nový Novo Volt. Novinku doplní dva další už zavedené elektrické autobusy NovoCiti Volt a CitiVolt, dále Kendo na CNG a ISUZU Grand Toro.
Anadolu ISUZU se připravuje na uvedení svého elektrického autobusu Novo Volt, o kterém říká, že představuje jeho odhodlání k ekologickým a udržitelným řešením v dopravním průmyslu a udělalo velký skok směrem k budoucnosti s nulovými emisemi. Na silnicích by měl být v roce 2025. Do Bruselu přiveze i další vozidla ISUZU: Kendo CNG, Grand Toro a dva elektrické NovoCiti Volt a CitiVolt. Anadolu ISUZU vyváží produkty do více než 45 zemí po celém světě. V roce 2023 dodá více než 100 autobusů NovoCiti Volt a CitiVolt, převážně do evropských zemí. 100% elektrické autobusy ISUZU se vyvíjí a vyrábí v Turecku.
Od 27. září se cestující ve vlacích a dálkových autobusech Arrivy setkají s novým časopisem ARR VIA. Zatímco řada firem tištěné materiály pro své zákazníky opouští, Arriva do tohoto segmentu vstupuje vůbec poprvé a připravila cestujícím lifestylové čtení na delší cesty. Časopis k dispozici on-line a bude tak dostupný pro širokou veřejnost.
Titulní straně prvního vydání ARR VIA vévodí Pokáč, a poutá tak na dvojrozhovor uvnitř čísla s ním a jeho paní, Eliškou Klučinovou. Časopis vezme čtenáře také na projížďku po nejkrásnějších tratích Švýcarska, do zákulisí příprav vizionářského cestování v kapslích pod značkou Hyperloop nebo výroby autobusů Scania s digitálními zrcátky, které Arriva od poloviny srpna nasazuje na Arriva Expressy. První vydání poodhalí čtenářům také roušku tajemného podzemní nacistické továrny Richard nebo příběh nejslavnější československé stokoruny. Speciální povídku napsala pro první číslo časopisu Bára Nesvadbová, vlakovou pohádku na cesty pak autorka dětských knížek Kateřina Kubalová. Prostor mají také regionální pozvánky na různé akce a zajímaví lidé z Arrivy. ARR VIA bude mít dvě mutace, jednu pro Čechy a jednu pro Moravu. Osm stránek uvnitř čísla z celkových šedesáti se bude lišit především regionálními informacemi pro tamní cestující. „ V našich vlacích a dálkových autobusech Arriva Express přepravíme ročně miliony cestujících a chceme jim prostě zpříjemnit cestu. Lidé se s Arrivou postupně setkávají na dalších nových trasách a v době, kdy tráví každý z nás hodiny pohledem na displej počítače nebo telefonu, bude klasický papírový časopis na cestu příjemnou změnou. Připravili jsme pro cestující zajímavé lifestylové čtení, které ale stojí i na tématech blízkých dopravě ,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel skupiny Arriva. Název časopisu ARR VIA odkazuje na název samotné společnosti, ale také na cestování a chuť poznávat nová místa. „ Časopis bude ve všech vlacích Arrivy, ať už jde o dálkové rychlíky nebo regionální vlaky na Liberecku a Zlínsku. Přečtou si ho také cestující v Arriva Expressech na trase Brno – Olomouc a mezi Prahou, Mostem, Litvínovem a Teplicemi. Cestující najdou v našich vozech i QR kód, který je odvede na on-line verzi časopisu, aby si ho mohli prolistovat v telefonu nebo tabletu ,“ říká Dominik Škach, který má na starosti komunikaci a marketing Arrivy v České republice. Arriva zajištuje veřejnou dopravu v deseti zemích v Evropě, Česká republika je však projektem takového vlastního palubního časopisu pro cestující mezi ostatními státy průkopníkem. Časopis pro Arrivu připravuje Luova Publishing, agentura specializovaná na content marketing, která patří v tomto segmentu mezi nejoceňovanější firmy vůbec. „ Každému podobnému projektu předchází důsledná analýza tak, abychom byli maximálně efektivní. Vážím si toho, že Arriva zvolila tuto cestu. Z dat i od konkurence totiž víme, že tištěný magazín je daleko efektivnějším nosičem, než podobné on-line projekty. Stále častěji za mnou přichází klienti, kteří hledají alternativní cesty k zákazníkům poté, co zjistili, že jim čistě on-line řešení nefungují. V tomto případě je navíc tištěný magazín s prvky prémiového obsahu další přidanou hodnotu pro zákazníky společnosti Arriva ,“ říká ředitelka agentury Luova Publishing Lenka Maureryová. On-line verze ARR VIA.
Plzeňský závod Škoda Group zahájil přeshraniční spolupráci s Indonésií. Až 300 studentům tamních polytechnických škol zajistí ve svých provozech dvouletou praxi. Mladí elektromechanici, svářeči a zámečníci pomohou společnosti zvládnout tempo výroby, které roste díky novým zakázkám. Unikátní projekt umožní obsadit pracovní pozice, pro které chybí kvalifikovaní zaměstnanci.
Prvních dvacet studentů je již v České republice a prochází několikatýdenním školením, při kterém si osvojí zdejší pracovní postupy. Celkem by ve Škoda Group v následujících dvou letech mělo najít uplatnění až 300 indonéských studentů. „ Projekt je jedinečný nejen vysokým počtem zaměstnanců ze země mimo EU, ale také svou koncepcí. Naši zaměstnanci současně zůstávají studenty polytechnických škol v Indonésii. K nám přijíždějí na dvouletou placenou pracovní stáž, která je v Indonésii zakončena certifikátem o absolvované stáži. To jim později umožní získat lepší uplatnění na tamějším trhu práce ,“ vysvětluje Šárka Moučková, Vice President HR ve Škoda Group a zdůrazňuje, že zaměstnanci z Indonésie budou mít srovnatelné podmínky s českými zaměstnanci. Společnost má aktuálně vypsány stovky pracovních pozic, především v Plzni a Ostravě. „ V Plzeňském kraji máme silnou tradici výrobních firem. Jsme krajem průmyslovým a máme také nízkou nezaměstnanost. Pro potřeby pracovního trhu je počet absolventů technických oborů stále nedostatečný, a proto mám pro zahraniční nábory pochopení. Oceňuji, že projekt plzeňské Škodovky je koncepční a má podporu řady institucí ,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. „ Domácí trh práce, bohužel, aktuálně nedokáže nabídnout dostatek kvalifikovaných pracovníků. Pro zaměstnávání občanů mimo EU má ČR vyčleněno jen 9600 míst ročně, programy ekonomické migrace jsou proto v současnosti přetížené a firmy čekají na nové zaměstnance půl roku i rok. Je proto potřeba podporovat podobně inovativní projekty ,“ uvedl Radek Jakubský, viceprezident Hospodářské Komory ČR. V České republice v současné chvílí chybí až 300 000 pracovníků na výrobních pozicích. Přípravy projektu si vyžádaly devět měsíců. Při první misi do Indonésie si zástupci Škoda Group ověřili kvalitu škol a kandidátů a otevřeli diskusi s ministerstvem školství o možné spolupráci. S Ministerstvem průmyslu a obchodu jednali o možnosti vytvoření vlastního programu zaměřeného na pracovní migraci s jasnými pravidly a zaměřením na studijní obory. Iniciativu podpořila vláda Indonésie i České republiky. „ Věříme, že tato iniciativa bude úspěšná. Otevíráme cestu k vytvoření efektivního systému, který umožní firmám získávat potřebné pracovníky ze zahraničí s jasnými pravidly a podporou vlády ,“ říká Šárka Moučková. Do výběrového řízení se přihlásilo téměř 900 studentů z 10 polytechnických škol v Indonésii. Dohromady během tří týdnů absolvovali zkoušky zaměřené na odborné znalosti i technické dovednosti. Vybraných 300 studentů a studentek ve věku 21 až 29 let se v následujících dvou letech zařadí mezi české kolegy. Ze začátku jim bude pomáhat tým překladatelů a koordinátorů, primárním jazykem používaným pro komunikaci na pracovišti bude angličtina. Pro snadnější začlenění také všichni nově příchozí absolvují úvodní kurz ve výcvikovém centru, poté již budou moci pracovat ve výrobě. „ Z našeho projektu profitují všichni. Česká republika bude mít na dva roky plátce odvodů ze mzdy. Indonésie dostane po dvou letech zkušené zaměstnance pro svůj rostoucí průmysl. Studenti získají adekvátní mzdu a zkušenosti, Škoda Group zase na dva roky zaměstnance s nízkou fluktuací a motivací se učit novým věcem, “ hodnotí Šárka Moučková závěrem. Škoda Group
Švédský výrobce uvede na veletrhu Busworld nový podvozek pro bateriové elektrické autobusy s nízkým vstupem pro třídu I a třídu II a jako jeden z příkladů jeho využití autobus Scania Castrosua LE 4×2.
Scania v květnu 2023 oznámila rozhodnutí ukončit v prvním čtvrtletí 2024 výrobu karoserií pro podvozky autobusů Scania v Polsku a zaměří se vývoj a výrobu podvozů s různými pohonnými jednotkami. Končí tak autobusy Citywide a Interlink. Kompletní autobusy a autokary bude dále nabízet ve spolupráci s výrobci nástaveb. Prvním příkladem je Scania Castrosua s nízkým vstupem vybavená baterií s kapacitou 520 kWh, kterou uvede na veletrhu Busworld. Spolu s ní budou představena nová řešení nabíjení, další řešení pro e-mobilitu na podporu optimální implementace a provozu BEV nebo nový displej řidiče Smart Dash, uvádí Scania. Zajímavostí je, že španělský nástavbář oznámil spolupráci se Scania už v roce 2021 . Jednalo se o NELEC , karosérii pro elektrické podvozky Scania. Nové řešení bylo přizpůsobeno pro městský provoz ve třídě I a s nízkým vstupem pro třídu II. Na výrobě dvanáctimetrových elektrických autobusů pro španělský trh spolupracuje také s čínským BYD . První elektrický autobus NELEC eBus BYD-Castrosua společně v červnu 2023 prezentovaly. Na stánku Scania na Busworld návštěvníci najdou také autokar Scania Irizar i6s Efficient LBG/LNG, modernizovaný Scania Touring v 10,9 metrové verzi a přenosnou nabíječku Kemppower.
Nultý ročník celorepublikové ŠOTODAYS 2023 pod taktovkou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) hostila 23. září 2023 jihomoravská krajská metropole Brno. Akce byla určená především pro šotouše - fanoušky MHD, ale do autobusů z desítky dalších měst nalákala i řadu Brňanů. První část se uskutečnila v areálu Výstaviště a další přímo v ulicích města. Večerní program ve vozovně Pisárky.
ŠOTODAYS 2023 se účastnily dopravní společnosti z různých koutů České republiky – DP města Brna, DP města České Budějovice, DP Karlovy Vary, DP města Olomouce, Městský dopravní podnik Opava, DP Ostrava, DP města Pardubic, Plzeňské městské dopravní podniky, DP hlavního města Prahy a DSZO Zlín – Otrokovice. V areálu výstaviště (pavilon A) bylo možné od 11 do 12 hodin si všechny autobusy prohlédnout a pořídit snímky, této příležitosti využila přibližně tisícovka lidí. Jaké autobusy jednotlivých společností se na výstavišti prezentovaly? Brno vybral SOR NS 12, České Budějovice třináct metrů dlouhý Crossway LE City, Olomouc dovezla Solaris Urbino, z Opavy přijel Iveco Urbanway 12M CNG, Ostrava lákala na patrovou Scanii Unvi, Pardubice zase na Karosu v úpravě pro autoškolu, z Plzně se představil Solaris Urbino 18 IV. generace, Praha přivezla dva zástupce – SOR NB 18 a Solaris Urbino 10,5 IV. generace, z Karlových Varů přijel Iveco Urbanway 12M CNG a DSZO ukázala svůj vůz Iveco Crossway LE 12M Line, který používá i pro výcvik řidičů na skupinu D. Po přehlídce na výstavišti se všechny autobusy vydaly na barevnou jízdu, jejímž cílem bylo Moravské náměstí. Trasa se projížděla vícekrát. Od 13 do 17 hodin na ní navázaly zvláštní jízdy jednotlivými autobusy pro veřejnost. Do provozu se vydávaly většinou dva autobusy a o svezení byl velký zájem, podle SDP převezly kolem 2 tisíc zájemců. Řada lidí si chtěla vyzkoušet hlavně poschoďovou Scanii a podívat se na své město "z patra". Od 18 hodin pokračovala další část programu, tentokrát ve vozovně Pisárky, kde se konala afterparty. Na ni bylo potřebné se zaregistrovat předem. Moderátorem byl herec a milovník autobusů, hlavně těch historických, Václav Kopta. Do Brna přijela tramvajačka Karolína Hubková se svými Pepy a nechyběly ani vzpomínky na doby minulé formou nostalgického okénka. Pro návštěvníky bylo přichystáno občerstvení. Mohli také využít příležitost a v rámci komentovaných prohlídek se podívat do míst, kam se běžně nedostanou. Za vznikem ŠOTODAYS stojí Linda Hailichová ze Sdružení dopravních podniků, která o úspěšném nultém ročníku říká: " Ani my ve Sdružení dopravních podniků, ani fanoušci městské dopravy, jsme netušili, co od této u nás úplně nové akce očekávat a na obou stranách zřejmě panovala nervozita. Velmi nás potěšila pozitivní reakce, ať už laické veřejnosti, tak i šotoušů. Přemýšlíme o příštím ročníku, kterým by se už ŠOTODAYS staly skutečně tradicí ." A naše hodnocení na závěr? Snad jen jediné: Nultý ročník akce tohoto formátu byl velmi povedený a dobře zorganizovaný. Doufejme, že se na základě kladného feedbacku uchytí a dočkáme se jí i příští rok, třeba ve větším měřítku a zřejmě i jiném městě. Partnerem akce byla SOR Libchavy a náš portál.