V českých dopravních podnicích tvoří ženu v průměru 18 procent všech zaměstnanců. Jejich počet roste, ale pomalu. Sdružení dopravních podniků představilo novou dokumentární sérii Holky jedou! Čtyřmi příběhy žen z dopravních podniků pokračuje kampaň, která má přilákat do městské dopravy řidičky tramvají, autobusů, trolejbusů i metra. Jak ukazuje příběh Věry, vedoucí garáže pražského dopravního podniku, žena může šéfovat i chlapům. Nový 45minutový dokument, který má pomoci nasměrovat mladé lidi na dopraváckou profesní dráhu se bude jako školní projekce promítat i v síti kin Cinema City a CineStar.
V českých dopravních podnicích tvoří ženu v průměru 18 procent všech zaměstnanců. Jejich počet roste, ale pomalu. Sdružení dopravních podniků představilo novou dokumentární sérii Holky jedou! Čtyřmi příběhy žen z dopravních podniků pokračuje kampaň, která má přilákat do městské dopravy řidičky tramvají, autobusů, trolejbusů i metra. Jak ukazuje příběh Věry, vedoucí garáže pražského dopravního podniku, žena může šéfovat i chlapům. Nový 45minutový dokument, který má pomoci nasměrovat mladé lidi na dopraváckou profesní dráhu se bude jako školní projekce promítat i v síti kin Cinema City a CineStar.
Na tiskové konferenci k zaměstnávání žen v dopravě, která proběhla 27. listopadu 2025, se Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR, Ladislav Urbánek, předseda představenstva a generální ředitel DPP a Miloš Havránek, předseda představenstva a generální ředitel DPMB, shodli na tom, že ženy jsou v oboru důležité. Jsou pečlivé, komunikativní a empatické. U cestujících jsou oblíbené, mají menší nehodovost, menší počet stížností a dokáží vytvořit příjemnou pracovní atmosféru. Díky moderním technologiím není dnes řízení vozů fyzicky náročné a ženy tak mohou této práci dodat "styl" a úsměv. Širší je také nabídka profesí v dopravních podnicích – ženy působí jako dispečerky, technoložky, plánovačky jízdních řádů, elektrikářky nebo vedoucí provozů.
Přestože se doprava stále potýká se stereotypem „mužského odvětví“, některá města dokazují, že to jde jinak. Například v Dopravním podniku města Ústí nad Labem vzniká nová dětská skupina – firemní školka pro děti zaměstnanců. Dopravní podnik Ostrava v roce 2024 podepsal dokument Women's Empowerment Principles, kterým se zavázal rozvíjet a zlepšovat principy genderové rovnosti. Slibuje, že do roku 2033 bude v Dopravním podniku Ostrava pracovat 33 % žen. Ve všech dopravních podnicích je samozřejmostí, že za stejnou práci ženy dostávají stejnou mzdu jako muži.
Největší zastoupení žen mají v Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice - 26 procent, z celkem 181 řidičů je téměř 26 procent žen. Pokud se týká žen-řidiček s 23,53 procenty je na druhém místě Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, dále Dopravní podnik Mostu a Litvínova s 22,57 procenty a Dopravní podnik Ostrava s 21 procenty. Dopravní podnik hl. m. Prahy, který s celkem 11 400 zaměstnanci patří mezi největší zaměstnavatele u nás, má více než 340 řidiček, převážně tramvají. Na metro si zatím žádná žena netroufla.
Celkově dvacet členů SDP ČR zaměstnává 21 913 lidí, z toho je 17,7 procenta žen, jak je uvedeno výše ženy řidičky tvoří necelou pětinu.
Nová dokumentární série Holky jedou! má pomoci přilákat do dopravních podniků více dívek a žen. 45minutový dokument zachycuje životní dráhy a pracovní realitu čtyř žen z různých koutů Česka. Každá z nich reprezentuje jinou profesi i jinou osobní cestu:
Katka – dispečerka z Dopravní společnosti Ústeckého kraje
Verča – řidička trolejbusu z Dopravního podniku města Brna
Lucka – řidička autobusu z Dopravního podniku města Děčína
Věra – vedoucí garáže z Dopravního podniku hl. m. Prahy
Jejich příběhy ukazují, že doprava není jen technická nebo fyzicky náročná práce, ale také profese postavená na komunikaci, odpovědnosti a schopnosti reagovat na různorodé situace.
Dokument bude dostupný v síti kin Cinema City a CineStar jako školní projekce. Objeví se také na festivalu Jeden svět, který se dlouhodobě věnuje tématům rovnosti, diverzity a společenské odpovědnosti.
Kampaň Holky jedou! spustilo Sdružení dopravních podniků ČR symbolicky na Mezinárodní den žen v březnu 2024. Jejím cílem je bourat zakořeněné stereotypy o „mužských“ profesích v dopravě, ukázat skutečné ženy, které v dopravních podnicích pracují, a motivovat další dívky a ženy, aby se o zaměstnání v městské dopravě zajímaly. Dosud byla kampaň postavena především na sérii medailonků – autentických fotografií a příběhů zaměstnankyň z různých dopravních podniků napříč republikou. Tyto vizuály se objevují ve vozech MHD i na sociálních sítích SDP ČR. Součástí kampaně je také prezentace na školách prostřednictvím elektronických nástěnek ÁMOS, které jsou využívány více než 400 základními a středními školami po celé České republice.

Nová konkurence v dálkové autobusové dopravě? Noční linky…
Brněnské noční rozjezdy slaví 25 let
São Paulo získalo mezinárodní ocenění za elektrifikaci…


