Zpravodajství
Na brněnském výstavišti se v sobotu 13. září 2025 představí autobusy z dvanácti českých měst a hlavního města Slovenska. Návštěvníky čeká na akci Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) nejen výjimečná přehlídka vozidel, ale i bohatý doprovodný program.
Vystaveny budou autobusy všech velikostí, pohonů i barev – od klasických dieselových přes CNG až po elektrobusy. Zastoupeny budou dopravní podniky z Brna, Ostravy, Prahy, Plzně, Liberce, Mladé Boleslavi, Českých Budějovic, Olomouce, Karlových Varů, Pardubic, Zlína, Tábora a z Bratislavy. „ Z akce, která začínala jako sraz nadšenců MHD, se během dvou let stalo důležité setkání dopravních podniků a veřejnosti. Těší nás zájem návštěvníků i chuť dopravních podniků se k Šotodays připojit ,“ říká výkonný ředitel SDP ČR Martin Chval. Jednou z kuriozit letošního ročníku bude speciálně upravený autobus Vězeňské služby ČR, který slouží k převozu odsouzených osob. Běžní cestující se do něj nepodívají – na ŠOTODAYS si ho ale lidé budou moci prohlédnout zblízka. Těšit se ale mohou i na další speciality. Brno nabídne bohatý program na Výstavišti i v ulicích města Vozidla budou od 11 do 15 hodin na brněnském Výstavišti. Poté odjedou na Barevnou jízdu městem (od 15:30 do 16.30 hodin) a Barevné rozjezdy – jízdy autobusů ze 13 měst inspirované legendárními brněnskými rozjezdy, které letos slaví 25 let (16:30 - 20:00 hodin). Vstup na akci na výstavišti je zdarma. Jízdné pro speciální jízdy bude symbolické – 50 Kč za jednu jízdu, 200 Kč celodenní. Akci pořádá Sdružení dopravních podniků ČR ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna a dalšími dopravními podniky. Celodenní program slibuje zážitky pro milovníky veřejné dopravy, rodiny s dětmi i náhodné kolemjdoucí.
V sobotu 6. září otevřel Dopravní podnik Ostrava (DP Ostrava) brány areálu ústředních dílen v Martinově pro širokou veřejnost. Minulý ročník se z důvodu povodní neuskutečnil, a proto byl aktuální bohatý na nabízený program.
Areál ústředních dílen přilákal mnoho návštěvníků, kteří měli příležitost prohlédnout si různé druhy techniky a seznámit se s prací zaměstnanců dopravního podniku. Co vše bylo k vidění a kdo se prezentoval? Připravené byly vyhlídkové jízdy historickými tramvajemi, které připomněly minulost městské dopravy. Naopak současné moderní vozy nabídly komfort a rychlost. Kromě tramvají jezdily i historické a současné autobusy. Zájemci tak poznali různé typy dopravních prostředků a zároveň si užili zajímavou a atraktivní podívanou po Ostravě. Partnery akce byli: Dům kultury Akord a dům kultury Poklad Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje (vystavili 3 automobily - Scania, vyprošťovací vůz Tatra, automobilový žebřík Mercedes-Benz Econic) Koordinátr ODIS (vystavil autobus Solaris a poskytoval informace o systému ODIS, kartách, atd.) Městská policie Ostrava (přivezla na ukázku vůz Renault na přepravu koní, služební VW Caddy) Ostravské komunikace (vystavili dva vozy Mercedes - první na čištění komunikací, druhý na sečení) Planetárium Ostrava Policie ČR (v areálu byly vystavené dva automobily Škoda) Rádio Fresh Stadler Praha Střední škola technická a dopravní (vystavila svůj vůz MAN, který slouží k výcviku řidičů; autoškolský výcvik mají studenti zajištěn u vybraných oborů) Škoda Ekova (společnost provádí opravy dopravních prostředků pro tuzemské i zahraniční zákazníky) Úřad MOb Poruba Železniční modeláři Ostrava Kromě vystavených exponátů byla připravená různá vystoupení, a také dynamické ukázky Hasičského záchranného sboru a Městské policie Ostrava. Hasiči si pro návštěvníky připravili ukázku uhašení požáru elektrobusu, MP Ostrava nachystala ukázku činnosti oddělení hipologie (dva koně) a kynologie (zneškodnění pachatele služebním psem). Zábavu pro děti připravila Veverka Terka a Myška Klárka. Pohybovou činnost na pódiu si vzali na starost program "Hýbání s Týnou a Zdeňkem", nebyl opomenut také Zdeněk Kačor a jeho Dopravní kabaret. Zaměstnanci DPO mají své kapely, se kterými měli vystoupení v areálu Martinov. O jaké kapely šlo? První kapelou byla Ketta. Kapela vznikla před 10 lety – založili ji Roman Děcký (kytara,zpěv) a René Kostřica (baskytara,zpěv), kteří jsou oba z DPO. Během let se měnila sestava, dnes kromě prvních dvou zahrají další členové: Pavel (sólová kytara), Martin (bicí), Honza (klávesy), Katka (zpěv) a Radim (zpěv). Druhou kapelou byla De.Tom - čtyřčlenná rocková kapela z Ostravy, založená v roce 2011. Po boku zpěváka a kytaristy Wlasty, Davida (kytara, zpěv) a Romana (baskytara) se za bicími představí také Honza Bambušek z DPO. Nesmíme opomenout ani jízdy zručnosti, kterých se účastnili zaměstnanci dopravního podniku z různých garáží a různou délkou praxe. Soutěžilo se v několika disciplínách. První disciplínou bylo dotknutí se terče autobusem, na kterém byla přidělaná tyč. Druhou bylo co nejbližší vjetí na zastávku, třetí couvání, čtvrtou projetí mezi barely, pátou vylití vody z konve do nádoby za pomocí couvání s autobusem a závěrečnou zaparkování kolem co nejlépe na vyznačený střed. Sobotní den byl pro ostravské dopravní nadšence (i neostravské) i profesionály skvělou příležitostí k setkání a výměně zkušeností. Akce se nesla v přátelské atmosféře, kde se představila široká škála moderní i starší dopravní techniky. Návštěvníci měli možnost se podrobněji seznámit s aktuálními projekty (tramvajová trať) a technickými prostředky, které město využívá ke zkvalitnění své veřejné dopravy (vozidla údržby, vozidla na čištění, atd.). Zvláštní pozornost si určitě zasloužila prohlídka místních dílen firmy Škoda Ekova, která ukázala, jak pečlivě je o vozy postaráno a jaké technické i personální kapacity jsou k tomu nezbytné. Prohlídka bohužel probíhala bez možnosti focení, můžeme ale potvrdit, že úroveň technické údržby a profesionality je na vysoké úrovni.
Výstaviště PVA EXPO PRAHA slibuje v podzimní sezóně letošního roku výjimečnou oborovou událost: středoevropský veletrh nákladních vozidel a logistiky TRUCK & CARGO EXPO. Do letňanských hal zamíří od 25. do 27 listopadu a bude největší událostí svého druhu u nás. Nový formát veletržního portfolia společnosti ABF nabídne nové technologie širokého zastoupení značek, představí produkty z odvětví střední a těžké techniky, nástaveb, telematiky a servisní techniky.
„ Jeho nomenklatura čítá sedm oborových pilířů a kromě produktových novinek významných tuzemských i zahraničních firem se zaměří také na technologie, inovace či udržitelnost tohoto odvětví. Nebude chybět ani doprovodný program pro profesionály sestavený ve spolupráci s odborníky napříč jednotlivými obory ,“ řekla ředitelka veletrhu Vanda Petrov. Na veletrhu nebudou chybět silné značky, například IVECO Trucks, Schwarzmüller, F TRUCKS, JEGGER a další. Záštitu akci udělily Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a Svaz měst a obcí ČR. Kromě expozic vystavovatelů z tuzemska i zahraničí bude jedním z pilířů 25. listopadu panelová diskuze odborníků s názvem Zelená nákladní doprava: Dotace a podpora pro elektro, hybridy a infrastrukturu. Její program se zaměří na klíčové otázky současného světa české a evropské čisté nákladní mobility. Pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR se bude věnovat například strategii ČR pro čistou mobilitu do roku 2030, aktuálním i chystaným dotačním programům pro dopravce, podpoře nákupu bezemisních a nízkoemisních vozidel, infrastruktuře pro elektro a hybridní nákladní dopravu a představí také zajímavé případové studie z praxe či poradí, jak uspět v dotačním řízení. TRUCK & CARGO EXPO přinese novinky a trendy v kategoriích nákladních vozidel, technologií a inovací, komponent, vestaveb, nástaveb a doplňků, servisu a údržby, logistiky a dopravy, udržitelnosti a ekologie. Zaměří se na těžká, střední i lehká nákladní vozidla, dodávky i městskou dopravu, představí alternativní pohony i novinky v automatizaci a konektivitě oboru. Nebudou chybět servisní technologie, efektivní řízení vozového parku či logistika poslední míle a mnoho dalších zajímavostí. Více na www.tcexpo.cz. Nákladní automobily na Truck & Cargo Expo letos nahradí autobusový veletrh CZECHBUS. Připomeňme, že na novinky v autobusové a autokarové dopravě se vloni od 19. do 21. listopadu 2024 přišlo podívat 6 398 návštěvníků . Nově se přesouvá do dvouletého cyklu a střídat se bude s veletrhem pro nákladní dopravu.
Jen několik týdnů před zahájením Busworld Europe 2025 organizátoři sdílejí tři hlavní aktuální témata: oznamují finalisty Digital Awards, užší výběr Innovation Voting a aplikaci, která pomůže předem naplánovat návštěvu veletrhu a bude osobním průvodcem přímo na místě. Chtěli byste se na největší autobusový veletrh do Bruselu podívat? Nabízíme vstupenky.
Finalisté Digital Awards Busworld Digital Awards oceňuje vynikající digitální řešení, která zvyšují komfort, provoz a bezpečnost v autobusovém průmyslu. Po pečlivém vyhodnocení vybrala porota Busworld Awards následující finalisty ve čtyřech kategoriích: Digitally Enhanced Driving Daimler Buses – MirrorCam Knorr-Bremse – Fusion 3.0 Pedestrian Advanced Emergency Braking Function MAN – Dead Driver Stop Digital Operational Excellence Robert Bosch – Secure Central Gateway Yutong Bus – Link+ (Yutong Fleet Management) ZF Group – ZF Bus Connect E-Mobility Management Adibus – ChargePlan Daimler Buses – Digital e-bus fleet charging simulation with energy flow optimization ZF Group – Braking and e-Drive Synergy Program Digital On-Board Comfort Actia – Powerdrive Cortex BatOnRoute – School and Staff Transport App Molead – Intelligent Cockpit System Vítězové budou vyhlášeni 2. října 2025 během tiskové konference Busworld Europe. Užší výběr pro hlasování o inovacích Spolu s Digital Awards zveřejnil Busworld užší výběr pro hlasování o inovacích. Těchto 22 produktů a řešení bylo předběžně vybráno porotou Busworld Awards a představuje některé z nejprogresivnějších nápadů v oboru. V tomto případě budou nejlepší inovace vybírat návštěvníci. Princip je jednoduchý: každý návštěvník je pozván, aby se stal členem poroty. Návštěvou stánků vystavovatelů z užšího výběru mohou profesionálové hlasovat „ano“ nebo „ne“ o tom, zda si podle nich daný produkt zaslouží uznání jako skutečná inovace. Shortlist (podle abecedy) : A&K Fahrzeugteile Heidenau – Omnibus Classic Parts Program (program náhradních dílů Omnibus Classic) ACTIA – The concept PowerDrive Cortex Altertek – Hybrid & Full Electric ESS Regeneration Altertek – Bus ESS Re-Cell Service AutonomyNow – ADAS Streamlined (zjednodušený systém ADAS) Butterfly Flexible Seating Solutions – Motorcoach Convertible Sleeper Seat (spací sedadlo pro autobusy) CitySwift – CitySwift Headway Simulations (simulace jízdy) Erwin A. Lang – FUENF-E by Lang Imagry – Imagry Autonomous Buses Jaakko-Tuote Oy – JTPrivacy Glass K2 Mobility – PANION – Integrated Charging Management (integrovaná správa nabíjení) Konvekta – NeXwork – Intelligent Climate Network for Electric Buses (klimatická síť pro autobusy) MyBusDirect – Industry 4.0 Starts with Employee Transportation Protecfire – Detexline Robert Bosch – FCPM-C190E and C100E Fuel Cell Power Modules (moduly palivových článků) Saint-Gobain Sekurit Transport – Amplisky® OMBRA/PERLA UNVI – UNVI C26 Veldo Teknoloji – KONTROLBURDA Yutong Bus – Yutong Immersive Surround Sound Yutong Bus – NFC Digital Key Application ZF – e-comp Scroll - electric air compressor Zhengzhou Senpeng Electronics Technology – SENPTEC Driver’s Work Place (DWP) Oficiální aplikace Busworld Aby Busworld pomohl návštěvníkům s přípravou a orientací na veletrhu, spustil svou oficiální aplikaci. Aplikace je k dispozici ve dvou formátech: webová verze pro snadnou přípravu a plánování před akcí a mobilní verze (iOS a Android), kterou lze stáhnout v App Store a Google Play v sekci Busworld a používat přímo na výstavní ploše. Aplikace nabízí personalizované nástroje pro prozkoumávání a výběr vystavovatelů, produktů, dalších návštěvníků a zaměstnanců vystavovatelů, plánování schůzek, ukládání schůzek do záložek a používání interaktivního plánu pater na vašem chytrém telefonu pro navigaci po veletrhu v reálném čase. Například pro ty, kteří chtějí vidět výše vybrané inovace, stačí si přidat do oblíbených příslušné vystavovatele a podle toho si naplánovat trasu po halách. A má perfektního osobního průvodce. Pracujete nebo podnikáte v autobusovém sektoru a máte zájem se na horké novinky osobně v Bruselu od 4. do 9. října podívat ? Napište nám podrobněji, čím se zabýváte a co konkrétně vás nejvíc zajímá. Dvě odpovědi vybereme a získáte vstupenku zdarma.
Poslední prázdninový měsíc bylo v ČR registrováno ještě méně autobusů než v červenci, meziročně klesly o 46 procent. Z celkem 55 standardních autobusů a minibusů bylo nejvíce od IVECO BUS (16 ks). Následovaly značky Isuzu (11 ks) a Mercedes-Benz (10 ks). Registrován nebyl žádný vůz vyrobený v SOR Libchavy.
25 autobusů je linkových, 19 městských a 7 dálkových. Převážná většina nových vozů odjela do Prahy (28 ks) a do Středočeského kraje (16 ks). Celkové registrace autobusů od ledna do srpna 2025 meziročně klesly o 30,63 % (z 800 na 555 ks, tj. o 245 ks). První je značka Iveco Bus s 188 registrovanými autobusy (33,87 %), následují Setra – 83 ks (14,95 %), Mercedes-Benz – 82 ks (14,77 %), MAN – 56 ks (10,09 %), SOR – 51 ks (9,19 %), Isuzu – 41 ks (7,39 %), Irizar – 15 ks (2,70 %), Solaris – 11 ks (1,98 %), Ford – 10 ks (1,80 %), Rošero-P – 9 ks (1,62 %). Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů
V sobotu 6. září se můžete svézt historickými autobusy v České Lípě, již 17. ročník oblíbené akce pořádá BusLine. Na autobusy KAROSA a další užitková vozidla československé výroby se můžete přijít podívat na Letiště Hradčany v bývalém vojenském prostoru Ralsko od 11 hodin. Sraz organizuje Spolek majitelů historických autobusů Ústí nad Labem.
Dopravní podnik Ostrava pořádá v sobotu 6. září 2025 v areálu Martinov Den ostravských dopraváků. Od 10 do 16 hodin budou připraveny vyhlídkové jízdy a další doprovodný program. Připomeňme, že loňský ročník k oslavám výročí 130 let MHD v Ostravě, se neuskutečnil z důvodu ničivých povodní, které zasáhly také dílny v Martinově.
Fotoreportáž z Ostravy v roce 2023.
Už čtvrt století se každou noc v Brně opakuje scénář, který v této podobě nemá v České republice obdoby. Z hlavního nádraží vyráží ve stejný okamžik 22 autobusů Dopravního podniku města Brna (DPMB), aby rozvezly cestující do všech koutů města. Tento systém, známý jako noční rozjezdy, slaví právě dnes 25 let od svého spuštění. Za tu dobu autobusy převezly až 150 miliónů lidí. O víkendu překvapili cestující tanečnice.
„ Jestli se dá něco označit za fenomén města Brna, pak jsou to právě noční rozjezdy. Jsou symbolem spolehlivosti, bezpečí a dostupnosti dopravy i v nočních hodinách. Jsem hrdý, že tento systém provozujeme už 25 let a lidé jsou s ním spokojeni. Ve všední dny převezeme nočními linkami kolem deseti tisíc cestujících, v pátky a soboty to bývá dvojnásobek. Celkem jsme tedy za 25 let mohli přepravit téměř 150 miliónů lidí, což je neuvěřitelné ,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Dopravce toto výročí oslavil uspořádáním překvapení pro cestující v noci ze soboty 30. na neděli 31. srpna 2025. Neoblíbenější půlnoční rozjezd zpestřil přítomným lidem krátkým vystoupením samba tanečnic doprovázených bubeníky. „ Reakce cestujících byly moc milé, někteří se usmívali, jiní natáčeli nebo se pohupovali v rytmu. Zhruba deset minut po půlnoci se rozjezdy vypravily na své trasy ,“ dodal Havránek. Historie noční dopravy v Brně Kořeny noční dopravy sahají do poloviny minulého století. Už tehdy jezdily tramvaje i po půlnoci a vyjížděly opět brzy ráno. Ucelený systém noční dopravy, jak jej známe dnes, se začal formovat v 70. letech. Tehdy se do nočního provozu zapojovaly všechny tři typy dopravy – tramvaje, trolejbusy i autobusy, které na sebe navazovaly v přestupních uzlech. Od roku 2000 zajišťují noční dopravu autobusové linky N89 – N99. Noční doprava v různých formách funguje i v jiných městech, brněnský model je však unikátní svou centralizací – všechny linky se potkávají ve stejný čas v jediném bodě: na hlavním nádraží. Noční doprava v Brně v roce 2025 Počet linek: 11 nočních autobusových linek (N89–N99) Počet vozidel: 22 autobusů vyráží každou noc ze zastávky Hlavní nádraží Intervaly odjezdů: Pracovní dny: od 23:00 do 1:00 každých 30 minut, poté do 4:00 po hodině, následně do 5:00 opět po 30 minutách Dny pracovního volna: od 23:00 do 1:00 každých 30 minut, poté do 5:00 po hodině, následně do 7:00 po 30 minutách Nejvytíženější dny: pátek, sobota, a během akademického roku středa Počet přepravených cestujících: až 20 000 za noc o víkendu, běžně kolem 10 000 Koordinaci rozjezdů zajišťuje pracoviště dispečinku sídlící na Novobranské ulici. Příjezd vozů a přestup cestujících sleduje v reálném čase. Jakmile jsou všechny linky připraveny, vydá dispečer centrální povel k odjezdu. Dříve se pokyn dával ručně – zhasnutím signálního světla nebo radiostanicí. Specifika nočního provozu Noční doba přináší specifické situace – od humorných příhod plných lásky až po náročné zásahy kvůli nevhodnému chování alkoholem posilněných cestujících. DPMB má však systém pod kontrolou a v případě potřeby dokáže reagovat. Například i posílením dopravy při konání velkých akcí jako jsou ohňostroje nebo Majáles.
Muzeum dopravy ve Strašicích založil a spravuje spolek ŠKODA-BUS klub Plzeň. V expozici nechybí autobusy Škoda 706 RTO, několik různých typů Karos, trolejbusy a nově také autobus s bateriemi. Po světě jezdí určitě jediný. Na historii i budoucnost elektrobusu jsme se zeptali Michala Kouby, I. místopředsedy klubu a správce Muzea ve Strašicích, který historickým strojům nejen rozumí, rád usedá za volant, ale také řadu z nich renovoval.
Elektrobus 21 Eb pochází ze Znojma a jako základ ke stavbě byl využit trolejbus ŠKODA 21 Tr AC, výrobního čísla 13087 r.v. 2003 ze ŠKODY Ostrov, včetně elektrické výzbroje bez sběračové soustavy. Záměrně zdůrazňuji "včetně elektrické výzbroje" , neboť některé prameny dříve uváděly mylnou informaci, že z trolejbusu byl použitý pouze skelet. Úprava trolejbusu na elektrobus probíhala přímo ve Znojmě v areálu dopravce ČAS Service v období let 2003-2004, ve spolupráci s VUT Brno, Eprona Rokytnice (výrobce nabíječek), Elis Plzeň (firma která v 90. letech upravovala užitkové vozidla ŠKODA-BETA na elektromobily) a dalších subjektů. Samotný projekt prototypu elektrobusu vyhrál veřejnou soutěž a byl podpořen ministerstvem průmyslu a obchodu dotací 10 mil. Kč, což představovalo polovinu nákladů na vývoj a výrobu tohoto prototypu. Přestavba na elektrobus znamenala zejména změnu interiéru. Baterie byly osazeny do interiéru na úkor bezbariérových míst k sezení v přední části vozidla, kde byla sedala umístěna až na stupínek, pod kterým byly ukryty baterie. V zadní části vozu byly baterie uloženy do několika schrání před sedačkami, mezi nimi i pod nimi. Celkem vozidlo obsahovalo 110 ks NiCd baterií Saft STM 5-180 o napětí 6V propojených do série. Oproti klasickému trolejbusu 21Tr, se hmotnost elektrobusu vlivem baterií zvýšila o téměř 2 tuny. Ve snaze úspory hmotnosti, byl elektrobus v době schvalovacího procesu vybaven laminátovými sedadly z tramvají T3, které byly později nahrazeny klasickými polstrovanými sedadly z autobusu C 934. Prototyp elektrobusu byl k provozu na pozemních komunikacích schválen a technický průkaz vydán 14. 5. 2004. Od tohoto data byl nasazován do zkušebního provozu s cestujícími na linky znojemské MHD, kde se objevoval až do roku 2009 a ujel cca 50 000 km. Firma ČAS Service chtěla vyrábět a nabízet podobné elektrobusy dalším dopravním společnostem (výroba trolejbusů v Ostrově nad Ohří byla ukončena v červnu 2004, ale jako základ dalších elektrobusů měly sloužit trolejbusy 24Tr s karoserií IRISBUS). Bohužel v té době ještě dotační tituly na pořízení elektrobusů neexistovaly a dopravci by si museli vozidla hradit v plné výši. Poptávka po dalších vozidlech tím pádem nebyla a z projektu vzešel pouze tento prototyp. Po roce 2009 dopravce ČAS nevyhrál výběrové řízení na zajištění MHD ve Znojmě. Zůstala mu pouze část výkonů v krajské dopravě a linky na vlastní podnikatelské riziko. Elektrobus přestal být využíván a ještě v roce 2010 výjimečně vyjel na objednanou jízdu pořádanou vydavatelem časopisu Československý dopravák. Následně mu expirovala platnost TK a dále nebyla obnovena. Do roku 2018 byl ještě občasně nabit a projížděn alespoň po areálu dopravce, ale po tomto roce dopravní aktivity firmy utichly zcela. Právě v té době byly navázány první kontakty s vedením firmy v souvislosti se získáním tohoto zajímavého vozidla - "praotce elektrobusů" v ČR. Bohužel ze strany firmy nebyl zájem. Další kontakt navázal externí spolupracovník ŠKODA-BUS klubu s vedením firmy ČAS Service až v květnu 2025, kdy prosákly informace o likvidaci zbývajících vozidel v areálu dopravce a ohrožení tohoto vozu. Tentokrát se podařilo dohodnout a elektrobus byl dne 29. 5. 2025 odkoupen spolkem ŠKODA-BUS klub pro účely expozice v Muzeu dopravy ve Strašicích. Vůz byl v areálu dopravce oživen, získal technickou způsobilost a díky tomu mohl být do 272 km vzdálených Strašic převezen po vlastní ose - ale za využití elektrické energie dodávané z dieselagregátu z vytěženého z trolejbusu 24Tr, který byl umístěn v přívěsném vozíku. Další vyčkávání v likvidovaném areálu dopravce se totiž ukázalo jako velice riskantní a případné čekání na odvoz na podvalníku by pro vůz mohlo být fatální a hrozilo jeho poškození vandaly, kteří do areálu vnikali. Přeprava do Strašic byla uskutečněna následující den 30. 5. 2025. Spolu s elektrobusem byly převezeny také obě demontované nabíječky Eprona. Během prázdnin byly ve Strašicích obě nabíječky nainstalovány a tak bylo možné elektrobus nabít. Nabití předcházela kontrola baterií, doplnění elektrolytu a oprava některých zoxidovaných propojení baterií. Pozvolna mohlo přijít testování jízdy bez přívěsného zdroje energie, jen na baterie. Baterie jsou dobíjeny originální nabíječkou Eprona pouze na regenerační režim. Rychlonabíjení, vzhledem k dostupnému přívodu elektrické energie nepřipadá v úvahu, ale pro původní baterie je pomalé regenerační nabíjení lepší a uvažovanému příležitostnému provozu vozidla to také nebrání. Během prohlídky baterií bylo zjištěno, že již během provozu ve Znojmě bylo 6 ks baterií vyřazeno. Zřejmě došlo k jejich degradaci. Taktéž během prázdnin byly odstraněny vážné závady vozidla, zjištěné během první TK přímo ve Znojmě a dne 27. 8. 2025 byla získána TK konečně na jeden rok. Dojezd vozu je nyní cca 50 km na jedno nabití, což bylo pro nás příjemné překvapení, neboť jde stále o původní 21 let staré a dlouhou dobu neaktivní baterie. Do budoucna se budeme snažit hledat vhodnou alternativu k doplnění chybějících a náhradě slabších baterií. Příjeďte se do Muzea ve Strašicích o víkendu podívat a "nový" elektrobus můžete vyzkoušet. Muzeum plánuje jeho nasazení na některé z pěti spojů od Muzea dopravy k loveckému zámečku v CHKO Brdy, kde obec Strašice provozuje dům přírody a kam se nasazení ekologického vozidla nabízí. Tyto dvě lokality jsou v době zpřístupněných víkendů Muzea dopravy obsluhovány nostalgickou vyhlídkovou linku s historickými autobusy. Z našeho archivu: Rozhovor s ČAS Znojmo rok 2006
Švýcarský startup pro mobilitu spolenočnost Twiliner od podzimu 2025 zaplní „mezeru v komfortu cestování na dlouhé vzdálenosti“ po Evropě. Od října 2025 spouští první noční autobusy s polohovacími sedadly srovnatelnými s business třídou v letadle mezi Curychem a Amsterdamem a Curychem a Barcelonou. Pohodlné a udržitelné cestování má být doplňkem k nočnímu vlaku a alternativou ke krátkým letům.
První linky Twiliner vyjedou na podzim 2025 po čtyřech letech vývoje. Podle společnosti bude cestování přes noc nejen pohodlné, ale i šetrné ke klimatu. Autobusy budou vybaveny 21 polohovacími sedadly, která lze stisknutím tlačítka přeměnit na plnohodnotnou postel a budou jezdit na HVO. „ Chceme cestování opět zlepšit ,“ říká tým Twiliner. „ Místo hromadného vyřizování, stísněných podmínek, stresu a ztráty času se zaměřujeme na stylové, tiché a bezpečné cestování .“ Proto Twiliner vyvinul autobusové sedadlo, které lze přeměnit na rovnou postel. Hlavní výzvou byl zádržný systém pro ležící cestující v silniční dopravě – výzva, kterou Twiliner zvládl společně se švýcarskou společností Lantal, DTC AG, součástí Bernské univerzity aplikovaných věd, a bezpečnostními experty z IWW v Trevíru. 21 sedadel (18 na horní palubě a 3 na dolní) bylo navrženo podle vzoru sedadel v business třídě v letadlech a k dispozici jsou polštáře a přikrývky. Každé má elektrické zásuvky, stůl a individuální lampičky na čtení. Samozřejmostí je Wi-Fi. K dispozici je malý úložný prostor pro uložení osobních věcí. Na dolní palubě mají cestující koupelnu a šatnu (sprchy však k dispozici nejsou). Na tomto patře se nachází také snack bar s lehkým občerstvením. Pokud jde o zavazadla, povolen je jeden velký kufr (maximálně 23 kg; 80 x 50 x 35 cm), a jeden příruční (maximálně 5 kg; 50 x 30 x 20 cm). Další předměty, jako jsou jízdní kola, lyžařské vybavení a surfy, lze jen s rezervací předem. Twiliner upozorňuje, že jejich služba není vhodná pro rodiny s malými dětmi. Na palubě jsou vítány starší děti (nad 5 let), pokud jsou schopny dodržet klidný režim. Konkrétní typ autobusů Twiliner neuvedl, již před časem ale oznámil, že základem konceptu jsou dvoupodlažní Volvo 9700, které jsou individuálně stavěny výrobcem autobusových nástaveb Carrus Delta ve finském Lietu . Autobusy budou ve Švýcarsku tankovat HVO naftu, obnovitelné palivo získané z odpadních tuků a rostlinných olejů, a v zahraničí konvenční naftu. Podle Twilineru bude jeho ekologická stopa přibližně 41 g ekvivalentu CO2 na osobokilometr (pro srovnání: při letu na stejné trase je stopa 276 g ekvivalentu CO2/osobokilometr). Díky tomu je Twiliner o 85 % ekologičtější než létání a ekologičtější než noční vlak. Prodej jízdenek byl spuštěn 2. července, provoz je od října. Zatím lze rezervovat jízdenky prostřednictvím webových stránek Twiliner ( www.twiliner.com ). Za tímto účelem Twiliner spolupracuje se silnými evropskými partnery, jako jsou Voyages Emile Weber (Lucembursko) a Staf Cars (Belgie). První linky v obou směrech jsou denně Curych - Basilej - Lucemburk - Brusel - Rotterdam - Amsterdam a každé dva dny Curych - Bern - Girona - Barcelona Vizí Twilineru je celoevropská síť nočních autobusových linek, která doplní stávající síť nočních vlaků. V případě dobré poptávky by měly být rychle přidány nové trasy. Do tří let chce Twiliner propojit pohodlnými nočními autobusy 25 nejnavštěvovanějších měst v Evropě. Společnost Twiliner byla založena v Curychu v roce 2021. V počáteční fázi byl Twiliner financován inovačním partnerem Migros Pioneerfonds ze Švýcarska a městem Curych (prostřednictvím finančního programu Klimup). Partnerem jsou Voyages Emile Weber, finanční ředitel společnosti Condor Bjorn Walther a experti na mobilitu Stefan Weigele a Heinrich Ströf5enreuther