Technika
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) ještě do konce letošního roku zařadí do provozu 9 nových bateriových trolejbusů. Jedná se o 5 dvanáctimetrových vozů Škoda 26 Tr a 4 osmnáctimetrové vozy typu 27 Tr. Krátké trolejbusy budou primárně nasazovány na linku 22, kde bude nově zahájen trolejbusový provoz od 5. ledna 2026. Plzeň očekává i první nové kloubové autobusy SOR.
„ Pořízení devíti nových trolejbusů potvrzuje, že to s moderní a udržitelnou dopravou v Plzni myslíme vážně. Chceme, aby se Plzeňané přepravovali za prací, do školy nebo za kulturou v moderních vozech, které budou funkční, kvalitní a komfortní. A to se již roky děje. Protože investice do veřejné dopravy je investicí do kvality života ve městě ,“ říká primátor města Plzně Roman Zarzycký. Nové dvanáctimetrové bateriové trolejbusy budou primárně nasazovány na linku 22, která bude od 5. ledna 2026 nově zajišťována trolejbusy místo autobusů. Linka bude navíc vedena v prodloužené trase z Karlova do nového obratiště Malvíny a současně dojde k prodloužení provozu přibližně do 22. hodiny. Seznam zastávek i zákres mapy nově prodloužené trasy najdete zde . „ Jsem rád, že se do ekologičtější elektrické dopravy přesune linka 22, dosud obsluhovaná jen autobusy a navíc se její trasa prodlouží z Karlova až do obratiště Malvíny v letos dokončeném úseku Folmavské ulice na Borských polích ,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar. Po zařazení nových a vyřazení starších typů trolejbusů bude PMDP disponovat celkem 109 trolejbusy. Z toho 57 vozů bude parciálních s trakční baterií, 19 vozidel s dieselovým alternativním pohonem a pouze 33 trolejbusů zůstane bez alternativního pohonu. „ Pořízení nových bateriových trolejbusů je dalším krokem k moderní, tiché a bezemisní městské veřejné dopravě. Díky těmto vozům můžeme obsluhovat i několikakilometrové úseky bez trolejové vedení a zároveň zvyšovat komfort pro naše cestující ,“ říká generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. PMDP budou v obnově vozového parku pokračovat i v příštím roce. V nejbližší době očekávají první tři kloubové autobusy SOR NS 18 , do konce března 2026 bude dodáno dalších 5 dvanáctimetrových bateriových trolejbusů a dalších 5 kloubových autobusů SOR.
Autobus či trolejbus posílá data a semafory trase linky MHD na ně dynamicky reagují. Výsledkem je rychlejší průjezd křižovatkami, kratší čekací doby a větší spolehlivost… Tuto chytrou technologii, kterou nedávno prezentovala společnost HERMAN na konferenci Car 2 Car Forum v německém Ludwigsburgu , začne v následujících 12 měsících využívat i Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO). Nejprve ve Zlíně.
O své funkčnosti a výhodách přesvědčil systém HERMAN účastníky konference zejména při demonstrativní ukázce, při které vozidlo MHD posílalo v reálném provozu data semaforům a ty na ně pružně reagovaly. „ Naše účast na Car 2 Car Forum potvrdila, že technologie, na kterých pracujeme, mají přímý dopad na efektivitu, komfort a ekologii veřejné dopravy. Jsou plně připravené pro nasazení ve smart cities nejen v Německu, ale i v dalších evropských městech, která chtějí modernizovat své dopravní systémy a zlepšit mobilitu občanů ,“ uvedla společnost HERMAN. DSZO má v souvislosti s připravovaným nasazením této technologie velká očekávání. Ve stále houstnoucí dopravě ve Zlíně a Otrokovicích má být účinným pomocníkem, který pomůže zachovat plynulost provozu, dodržování jízdních řádí a zajistit také vyšší komfort cestujícím i řidičům vozidel MHD. „ Technologii HERMAN jsme vybrali po pečlivé úvaze a po vyhodnocení všech důležitých parametrů. Je potěšující se dozvědět, že se líbila i na tak prestižní konferenci jakou je Car 2 Car Forum ,“ konstatoval Josef Kocháň, ředitel DSZO. Nespornou výhodou pořizovaného systému je, že mu zůstanou všechny přednosti toho, který už DSZO řadu let využívá. Jde například o zobrazování jízdního řádu dané služby nebo poskytování informací o zpoždění či podmínkách v provozu. „ K nim dostaneme k dispozici řadu nových funkcí. Tou hlavní je, že našim vozidlům zajistí takzvanou preferenci na křižovatkách. Což znamená, že při stání v zastávkách budou mít řidiči lepší přehled o nejbližším semaforu, takže pokud na něm bude zanedlouho svítit červená, budou moci zůstat na zastávce a umožnit tak případným dalším cestujícím nástup do vozidla. Při jízdě pak bude systém aktivně komunikovat s křižovatkou a zajistí trolejbus či autobusu průjezd delší zelenou ,“ sdělil Ondřej Vašulka, vedoucí dopravního úseku DSZO. Nasazení nové technologie umožňuje právě realizovaná modernizace šestačtyřiceti světelných křižovatek ve Zlíně, na které naváže postupná modernizace světelných křižovatek v Otrokovicích. „ Za tyto investice je potřeba našim zřizovatelům, tedy městům Zlín a Otrokovice, poděkovat. Díky nim můžeme významně modernizovat své vybavení ,“ prohlásil Josef Kocháň. DSZO si technologii od společnosti HERMAN pořídí s významným přispěním evropské dotace. Ta pokryje více než 30 milionů korun z celkových nákladů přesahujících 35 a půl milionu korun. S využitím TZ DSZO
Weser-Ems-Bus, dceřiná společnost DB Regio AG (Detsche Bahn), nasadila v Dolním Sasku do provozu šest vodíkových autobusů. Tankování zpočátku zajistí mobilní vodíková čerpací stanice v depu Weser-Ems-Bus ve městě Jever. Otevření veřejné vodíkové čerpací stanice se plánuje v roce 2026 ve výhodné lokalitě v Schortens.
Pro Weser-Ems-Bus jde o první vozidla s nulovými emisemi, v další oblasti v Ihlow budou následovat dva elektrické autobusy. Díky těmto novým vozidlům je nyní přibližně deset procent vozového parku společnosti DB Regio Bus Nord v Dolním Sasku, Brémách, Hamburku a Šlesvicku-Holštýnsku bez emisí. Rozšíření flotily bylo podpořeno dvěma finančními balíčky od Spolkového ministerstva dopravy (BMV) v celkové výši přibližně 16,5 milionu eur. Díky tomuto financování mohla Weser-Ems-Bus nejen zakoupit šest autobusů na palivové články, ale také rozšířit nabíjecí infrastrukturu a zařízení pro údržbu. Okres Friesland přispívá dalšími 450 000 eury. Nové autobusy nabízejí prostor pro invalidní vozíky, jízdní kola a kočárky. Tlačítka pro zastavení jsou osvětlená a označená Braillovým písmem. Bezpečnost cestujících i řidičů zvyšuje video dohled a asistent pro odbočování. Pohodlí cestujících zajišťují klimatizace, Wi-Fi a USB port u každého sedadla. Autobusy s palivovými články Toyota pocházejí od portugalského výrobce Caetano. Mají dojezd až 590 kilometrů. Vodíkové nádrže namontované na střeše mají kapacitu 37,5 kilogramu vodíku. Mobilní čerpací stanici instalovala výzkumná instituce Technology Transfer Center (ttz) Bremerhaven a výrobce a dodavatel vodíku Lhyfe. Veřejnou vodíkovou stanici ve Schortens v obchodním parku JadeWeserPark bude provozovat společnost Score. Pořízení celkem 152 autobusů s alternativními pohonnými systémy pro společnost DB Regio Bus Nord financuje Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMV) celkovou částkou 16,5 milionu eur.
COMETT PLUS provozuje na dvou linkách z Tábora do Mladé Vožice a Benešova šest elektrických autobusů IVECO CROSSWAY elec od začátku prosince 2024. Dohromady ujely bez větších problémů více než 530 tisíc kilometrů a spolu s městskými elektrickými autobusy Solaris v Táboře dosáhnou do konce roku 2025 milníku 1 milionu ujetých kilometrů. Nevýhodou bezemisních autobusů jsou proti naftovému pohonu o 50 procent vyšší náklady na provoz.
V prosinci roku 2024 bylo v rámci mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a společnosti COMETT PLUS na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova v nelehkém terénu na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje nasazeno šest meziměstských elektrických autobusů. Pilotní projekt měl ukázat, zda vozidla s touto technickou specifikací budou schopná zvládat požadovaný objem denních ujetých kilometrů a jaký to bude mít vliv na kapacitu baterií. „ Pilotní provoz elektrobusů ukázal, že moderní technologie mohou zlepšit dostupnost i spolehlivost dopravy pro lidi žijící na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje. Pro Jihočechy to znamená pohodlnější spojení do sousedního regionu, méně hluku i emisí v obcích a zároveň efektivnější obsluhu venkovských oblastí. Jsem rád, že jsme mohli být součástí projektu, který přináší konkrétní užitek lidem v našem kraji, “ uvedl Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje. „ Pro nás je tento rok důležitým ověřením, že přechod na bezemisní technologie je reálnou cestou pro budoucí rozvoj veřejné dopravy. Elektrické autobusy na linkách 453 a 455 obstály. Otázkou samozřejmě i nadále zůstává, jak by Středočeský kraj plošný přechod na 100% bezemisní technologie zaplatil, protože provozní náklady na elektrické autobusy jsou zhruba o 50% vyšší než u autobusů naftových ,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu a mobilitu. „ Provoz těchto elektrobusů na linkách 453 a 455 byl během uplynulého roku téměř bezproblémový. Bezemisní doprava, moderní přístupy, efektivita a novinky v oboru, touto cestou se zde dopravce COMETT PLUS vydal a já samozřejmě kvituji, že tyto moderní elektrobusy jsou součástí systému PID ,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK. „ Společnost COMETT PLUS přistupuje zodpovědně k environmentálním předpisům. Vlastní vyhodnocení provozu bychom začali rokem 2007, kdy jsme vybudovali první plnicí stanici na CNG a provozovali více než 50 nízkoemisních autobusů na CNG, a to jak v příměstském, tak i městském provozu. Těmito vozidly jsme najeli přes 36 milionů kilometrů. Na základě těchto zkušeností jsme logicky přistoupili k další významné etapě – provozu bezemisních vozidel. Před spuštěním elektrobusů jsme měli nemalé obavy ohledně zajištění všech potřebných součástí stavby a komponent v termínu před zahájením provozu, stejně jako z fungování celého systému. Mezi klíčové prvky patřily trafostanice, vlastní dobíjecí body, autobusy a v neposlední řadě připojení k distribuční síti. Každý díl této mozaiky pocházel od jiného dodavatele, ale vše do sebe zapadlo a provoz byl zahájen 1. 12. 2024 . Pro tento provoz jsme zvolili autobusy IVECO CROSSWAY Elec. Už při definování a přípravě jednotlivých turnusů pro elektrobusy bylo zřejmé, že denní výkony některých vozidel jsou nezvykle vysoké i ve srovnání s naftovými vozidly na příměstských linkách „kolem komína“. Všechny vstupy se nám podařilo zkoordinovat a máme za sebou úspěšný rok provozu. Dva elektrobusy jezdí sedm dní v týdnu, denně přes 350 km. Při takovém proběhu je nutné správně naplánovat dobíjení během denní pauzy, aby bylo možné oběh bez problémů dokončit, a v noci autobus plně nabít pro zajištění plnohodnotného výkonu následující den. Ostatní vozy dosahují výkonu okolo 300 km v pracovní dny. Vozy obsloužily přes 98 % naplánovaných výkonů za sledované období, během kterého eBusy ujely více než 530 tisíc km. Na jednom vozidle jsme řešili přepojení baterií, což si vyžádalo delší odstavení, jinak šlo o běžné odstávky na dva až tři dny. Připojení k dobíjecí stanici výrobce KEMPOWER je bezporuchové a servisně podpořené kvalifikovanými odborníky ,“ konstatuje Aleš Melich, jednatel společnosti COMETT PLUS a doplňuje: „ Díky těmto zkušenostem zvažujeme další možnosti rozšíření provozu bezemisních vozidel v linkové dopravě. V 1. čtvrtletí roku 2025 jsme rovněž investovali do dalších elektrobusů , tentokrát pro provoz MHD, které jsme postupně zařadili do provozu. Jednalo se o 10 elektrobusů SOLARIS , které mají v současnosti najeto přes 400 tisíc km. Provoz těchto vozidel je rovněž téměř bezporuchový. Do konce roku předpokládáme dosažení hranice 1 milionu km bezemisními vozidly v našem vozovém parku. Tímto počinem přispíváme k lokální podpoře snižování emisí, naplňování našich cílů v oblasti ochrany životního prostředí a realizaci společných cílů se všemi zúčastněnými stranami celého pilotního projektu .“ „ Provoz linky 453 a 455 s elektrobusy hodnotím zatím velmi pozitivně i přes některé počáteční porodní bolesti. Díky elektrobusům se jedná o ekologičtější dopravu a zároveň širší a lepší obsluhu příměstských oblastí ,“ uvedl Martin Mareda, předseda Sdružení měst a obcí okresu Tábor. Pilotní projekt na provoz šesti elektrických autobusů na linkách 453 Tábor - Ratibořské Hory - Mladá Vožice – Vlašim a 455 Tábor - Hlasivo - Mladá Vožice - Postupice – Benešov vznikl v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor. Objednávku obou linek zajišťuje Středočeský kraj ve spolupráci se Sdružením měst a obcí Táborska, resp. Jihočeským krajem. S využitím TZ Středočeského kraje
Uznávaný pediatr, osobnosti z historie, spisovatel, zpěvák i kartářka. Lidé vybrali jména pro 21 nových trolejbusů Škoda 33Tr. S jejich křtem Dopravní podnik města České Budějovice spojil převzetí finálních 21 z celkem 35 nových trolejbusů Škoda 33TR. Vítězem ankety se s 465 hlasy stal neonatolog Miloš Velemínský, který stál u zrodu prvního českého novorozeneckého oddělení, a to právě v českobudějovické nemocnici. Radost, i když úplně jiným způsobem, pak lidem ještě donedávna rozdávala druhá osobnost v pořadí – téměř 300 hlasy zvolila veřejnost místní rodačku, kartářku Jolandu. Na pomyslné stupně vítězů pak dosáhl známý ilustrátor Jaroslav Kerles. Nominoval ho syn.
Do veřejné ankety „Trolejbusy velkých Budějčáků“ lidé zaslali 366 návrhů, z nichž vzešlo 90 osobností spojených s Českými Budějovicemi. Veřejnost nakonec 5 tisíci hlasů rozhodla o 21 jménech. „Našich nových 21 trolejbusů ponese jména po lidech, kteří se nesmazatelně zapsali nejen do budějovické historie v pestré paletě oborů. Moc nás potěšilo, jak se naši sousedé ankety chopili – s respektem, zájmem o historii a dle očekávání i s dávkou humoru. Všechna jména a názvy našim trolejbusům dáváme s úctou k jejich jmenovcům, kteří nás každý po svém obohatili ,“ uvádí k výsledkům ankety ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Po kom se jmenují českobudějovické trolejbus y: 1. Miloš Velemínský - český pediatr, neonatolog, uznávaný pedagog a vědec. Významně posunul standardy péče o nedonošené děti. (1936–2024) 2. Jolanda (vl. jménem Věra Nemethová) - budějovická rodačka, věštkyně a televizní kartářka. Proslula hláškami jako “Hodně budeš někde”. (1964–2020) 3. Jaroslav Kerles - karikaturista a ilustrátor, autor kapra Jakuba, který byl navíc velkým příznivcem hromadné dopravy. (1939–2014) 4. Petr Muk - oceňovaný zpěvák a hudebník, známý také z muzikálů, který v Českých Budějovicích žil a spoluzaložil skupinu Oceán. (1965–2010) 5. Jiří Maňák - budějovický rodák, vojenský pilot za 2. světové války. Byl jedním ze tří československých letců, kteří zastávali velící pozice u britského RAF. (1916–1992) 6. Josef Cepák - pedagog, propagátor cyklistiky v Českých Budějovicích. Zasadil se o výstavbu cyklostezky do Hluboké n. Vlt., která nese jeho jméno. (1950–2010) 7. Adolf Koberna - řidič z druhé éry trolejbusů v Českých Budějovicích. Na lince Suché Vrbné-Rožnov svezl cestující jako úplně první. (1913–1992) 8. Jakub Krčín - rybníkář, hospodář, který významně utvářel krajinu jižních Čech včetně Českých Budějovic a jejich okolí. (1535–1604) 9.-10. Alois Bohůnek - zakladatel Českého reálného gymnázia v Českých Budějovicích. Ve funkci ředitele působil do roku 2020. (1949–2023) 9.-10. Přemysl Kabourek - řidič MHD z Dopravního podniku města České Budějovice. (1974–2025) 11. František Antonín Gerstner - inženýr a stavitel první koněspřežné dráhy na evropském kontinentu z Českých Budějovic do Lince. (1796–1840) 12.-13. Jaroslav Hašek - spisovatel, publicista, novinář. Pro Švejka mu byla inspirací jeho služba u českobudějovického vojenského pluku. (1883–1923) 12.-13. Blažena Strachotová - obyvatelka Českých Budějovic, ve 107 a 108 letech 2× oslavila titul nejstarší občanky ČR. (1917–2025) 14. Vendelín Grünwald - právník a politik. V Českých Budějovicích spoluprosadil otevření českého gymnázia. Významný národní buditel jižních Čech. (1812–1885) 15. August Zátka - rodák, politik, bývalý starosta a významná osobnost Čechů v Českých Budějovicích. Zakladatel místní pobočky Matice školské. (1847–1935) 16. Carl Hardtmuth - podnikatel, politik působící v Českých Budějovicích. Do města přesunul tužkařskou výrobu společnosti Koh-i-noor Hardtmuth. (1804–1881) 17. Václav Masopust a jeho PIKADOR - nejen Pikador, i párek v rohlíku je budějovický. Pro Čechoslováky ho v Madridu objevil místní řezník Václav Masopust. (20. století) 18.-20. Vojtěch Jírovec - hudební skladatel z Českých Budějovic. Ve Vídni působil i s Mozartem, který provedl jednu z jeho symfonií. (1763–1850) 18.-20. Zachariáš - měšťan Zachariáš, jeden z prvních městských pivovarníků. Své jmění věnoval na výstavbu špitálu pro chudé. (přelom 13. –14. století) 18.-20 Karel IV. - český král a římský císař. Významně pozvedl postavení Českých Budějovic udělením zásadních práv. (1316–1378) 21. Emanuel Fritsch - předseda Klubu československých turistů na Šumavě. Je po něm pojmenována malebná Fritschova stezka poblíž Českých Budějovic. (1874–1956) Už na jaře dodaných 14 trolejbusů Škoda 33TR dostalo svá jména po významných osobnostech. Do výběru dopravního podniku se dostali např. zakladatelé města, místního českého školství i vzpomínky na nedávno zesnulé blízké spolupracovníky. Zároveň se město díky modernizaci dočkalo plně nízkopodlažního vozového parku MHD. Posledních 21 trolejbusů převzal dopravní podnik od Škodovky ve středu 17. prosince. „ Těší nás, že ve výběrovém řízení uspěla vozidla z produkce českého výrobce – skupina Škoda nám dodala moderní vozidla, se kterými jsou kolegové v provozu velmi spokojeni ,“ těší se Slavoj Dolejš. „ Dodávka všech 35 trolejbusů Škoda 33Tr pro České Budějovice je pro nás významným milníkem a potvrzením dlouhodobé spolupráce s Dopravním podnikem města České Budějovice. Jsme hrdí na to, že se na modernizaci městské dopravy mohou podílet české společnosti a že naše technologie přispívají k rozvoji ekologické, bezemisní a zároveň flexibilní veřejné dopravy. Trolejbusy vybavené bateriemi umožňují efektivní provoz i mimo trakční vedení a zvyšují komfort cestujících i provozní možnosti dopravce. Věříme, že nová vozidla budou v Českých Budějovicích spolehlivě sloužit mnoho let a přispějí k udržitelnosti veřejné dopravy v tomto krajském městě ,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva společnosti Škoda Electric a.s. ve Škoda Group. S novými vozy bude v Budějovicích celkem 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily, všechny jsou značky Škoda. " Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování," dodává ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Vybavené jsou trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km. Od května díky tomu DPMCB na trolejbusovou převedl linku 15, na vytipovaných dosud autobusových linkách využití trolejbusů důkladně prověřuje. „Po podzimních úspěšných testech na linkách 1 a 14 nás teď čekají ještě zátěžové zimní měsíce. Kapacity baterií chceme důkladně otestovat nejen v reálném provozu, ale i za extrémního počasí včetně intenzivního vytápění salonu pro cestující. Dosavadní výsledky byly velmi slibné a spolehlivé, pevně proto věříme, že cestující brzy svezeme trolejbusy i na dalších linkách ,“ uvádí Slavoj Dolejš. Trolejbusy Škoda 33Tr pořídil Dopravní podnik města České Budějovice díky významné finanční podpoře Evropské unie. 35 trolejbusů stálo téměř 700 milionů korun, z toho 396,8 milionu korun pokryly dotace Evropské unie z výzev IROP.
Škoda Group předala Městské dopravě Teplice osm nových dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi a dokončila první část rámcové smlouvy na až 17 vozidel v celkové hodnotě přes 290 milionů korun. Nové nízkopodlažní trolejbusy s možností jízdy mimo trolejové vedení zahájí pravidelný provoz v pondělí 22. prosince.
„ Dodáním prvních osmi trolejbusů Škoda 32Tr do Teplic jsme završili první etapu projektu a je skvělé, že se to povedlo takto před Vánoci jako dárek pro všechny obyvatele města. Teplice patří k městům s dlouhou tradicí provozu trolejbusů a současně k těm, která velmi citlivě vnímají požadavky na moderní, tichou a bezemisní mobilitu. Naše bateriové trolejbusy přinášejí provozovateli větší flexibilitu při plánování linek a cestujícím vyšší každodenní komfort ,“ říká Karel Majer, předseda představenstva Škody Electric ve Škoda Group. Trakční baterie umožňuje dojezd až 12 kilometrů mimo trolejové vedení. Díky tomu mohou vozy obsluhovat úseky bez trolejí, objíždět výluky nebo zajíždět do částí města, kde by budování klasické trolejbusové infrastruktury bylo technicky nebo ekonomicky náročné. Baterie se nabíjí přímo za jízdy z trolejového vedení a při elektrodynamickém brzdění se využívá rekuperace, což snižuje spotřebu energie a provozní náklady. Trolejbus Škoda 32Tr je plně nízkopodlažní dvanáctimetrový vůz určený pro městskou hromadnou dopravu. Vozidlo je dvounápravové, třídveřové a nabízí kapacitu až 95 cestujících, z toho 35 sedících, s výškou nástupní hrany kolem 340 mm u všech dveří. Nízkopodlažní koncepce výrazně usnadňuje nástup seniorům, rodičům s kočárky, osobám na vozíku i cestujícím s většími zavazadly. „Srdcem“ vozidla je asynchronní trakční motor Škoda s výkonem 160 kW napájený z trolejové sítě o napětí 600 V nebo 750 V stejnosměrně. Elektrická výzbroj je umístěna v samostatném kontejneru s dvojitou izolací a vysokým krytím, což zvyšuje spolehlivost provozu i v náročných povětrnostních podmínkách. Vozidlo umožňuje rekuperaci brzdné energie zpět do napájecí soustavy a je vybaveno moderní diagnostikou, která poskytuje řidiči přehled o klíčových provozních hodnotách. Interiér trolejbusů 32Tr byl navržen s důrazem na komfort a bezpečnost cestujících. Vozy jsou plně klimatizované, vybavené moderním informačním systémem, odbavovacím a kamerovým systémem a nabízejí prostorný a přehledný interiér s dostatkem místa pro stojící cestující i kočárky či invalidní vozíky. Nízkopodlažní uspořádání v celém vozidle doplňuje nástupní plošina u druhých dveří. Široké průchody a ergonomicky řešená madla zkracují pobyt ve dveřích a přispívají k plynulejšímu nástupu a výstupu v zastávkách.
V největší autobusové zakázce v historii se stala hlavním partnerem Deutsche Bahn společnost MAN Truck & Bus. Pro dceřinou společnost DB Regio vyrobí přibližně 95 procent vozidel. Celkem nakoupí regionální dopravce 3 300 sólo a kloubových autobusů s hybridním nebo elektrickým pohonem za více než miliardu eur.
Společnost MAN Truck & Bus získala zakázku jako hlavní dodavatel v rámci největšího nákupu autobusů v historii společnosti Deutsche Bahn (DB). Partneři uzavřeli rámcovou dohodu na dodávky více než 3 000 městských a meziměstských autobusů MAN Lion's City, MAN Lion's City E a MAN Lion's Intercity LE v letech 2027 až 2032. Významná část vozidel bude plně elektrických. Pro MAN nejde o první zakázky pro DB, od roku 2010 dodal téměř 5 000 autobusů, které jezdí po celém Německu. „ Nová rámcová dohoda s Deutsche Bahn je historickou zakázkou a mimořádným projevem důvěry v naše produkty a náš tým ,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus. „ Skutečnost, že značná část vozidel bude plně elektrická, podtrhuje přínos Deutsche Bahn a MAN k udržitelné transformaci veřejné dopravy .“ Harmen van Zijderveld, člen představenstva DB pro regionální dopravu: „ S novými autobusy se naši cestující i nadále budou dostávat do svých cílů spolehlivě, pohodlně a ekologicky. Dlouhodobé smlouvy zaručují, že budeme mít vždy moderní vozidla a budeme je moci dále úzce vyvíjet ve spolupráci s výrobci. Skutečnost, že drtivá většina autobusů pochází od výrobce se sídlem v Mnichově, je pro Německo jako průmyslovou lokalitu dobrou zprávou .“ Menší flotilu elektrických meziměstských autobusů dodá čínský výrobce BYD ze svého výrobního závodu v Maďarsku. Zakázka představuje přibližně pět procent očekávaných vozidel. Kromě toho DB uzavírá sekundární rámcové dohody s IVECO, Scania, Daimler Buses a Zhongtong. Podle DB smlouvy umožňují maximální flexibilitu, pokud jde o konfiguraci a pohonný systém. Společnost DB Regio si také může v rámci smluv zajistit další kvóty, pokud získá další dlouhodobé zakázky. Rámcové dohody mají hodnotu více než 1 miliardu eur a jejich doba trvání je šest let. Dodání autobusů je naplánováno na období let 2027 až 2032. S těmito novými vozidly společnost DB Regio dále rozšiřuje podíl bateriově elektrických autobusů ve svém vozovém parku. Nasazují se také autobusy s úspornými hybridními motory, u kterých elektromotor pomáhá při rozjezdu a zrychlování a rekuperuje energii při brzdění. Kromě konvenční nafty mohou vozidla jezdit i na alternativní paliva, jako jsou hydrogenačně rafinované rostlinné oleje (HVO), a splňují emisní normu Euro 6e. Výrobci garantují elektrickým autobusům dojezd přes 300 kilometrů bez dobíjení po celou dobu jejich životnosti. Všechny autobusy budou vybaveny USB porty, speciálně polstrovanými sedadly pro dlouhé cesty, příjemné a energeticky úsporné osvětlení interiéru nabídnou LED diody. Budou klimatizovány systémy vužívající klimaticky neutrální chladivo a nevyžadují pomocná topení na fosilní paliva. Pro větší bezpečnost silničního provozu slouží různé assistenty řidiče. DB zdůrazňuje velký důraz na vysokou nákladovou efektivitu v celém životním cyklu: Kromě pořizovacích nákladů byla při zadávání zakázky zohledněna spotřeba energie, náklady na údržbu a další kritéria kvality. V mezích zákona o zadávání veřejných zakázek zohlednila také umístění výrobních závodů a rozsah servisních sítí výrobců. Dále stanovila vysoké standardy pro environmentální, ekonomickou a sociální odpovědnost (CSR) svých budoucích dodavatelů. S přibližně 561 miliony cestujících v roce 2024 je DB Regio největším poskytovatelem autobusové dopravy v Německu. V průměru denně cestuje autobusy DB Regio v Německu 1,5 milionu lidí. DB Regio Bus tak zajišťuje veřejnou dopravu, spojení s klimaticky šetrnou železniční sítí a přístup k mobilitě ve velkých částech Německa.
Autobusy na vodík mezi Mníškem pod Brdy, Kytínem, Dobříší, Novým Knínem a Příbramí od 14. prosince nevyjedou. Všech deset autobusů Solaris sice včas dodal a jsou připravené k provozu, zpoždění je na straně ČEZ ESCO a vodíkové plničky, respektive skotského dodavatele technologie. Logan Energy dodává elektrolyzér, skladovací nádrže i palivový systém.
Pilotní projekt Středočeského kraje a dopravní společnosti Martin Uher Bus , kdy na linkách 446, 517 a 688 mají nahradit klasické autobusy na naftu bezemisní autobusy s pohonem na vodík, měl být zahájen v polovině prosince 2025. Z důvodu zpoždění u dodavatele zařízení plničky by deset autobusů Solaris Urbino hydrogen mělo vozit cestující až v březnu příštího roku. Provoz na linkách budou dál zajišťovat současné dieselové autobusy. „ Původně plánovaný start pilotního provozu vodíkových autobusů na Mníšecku v polovině prosince se bohužel posouvá. Důvodem je zpoždění dodávky části technologie potřebné pro spuštění vodíkové plnicí stanice, kterou zajišťuje společnost ČEZ ESCO. Samotné autobusy jsou již připravené, bez funkčního tankovacího zázemí ale není možné je nasadit do běžného provozu. Podle aktuálních informací od dodavatele by měla být plnička uvedena do provozu v průběhu prvního čtvrtletí roku 2026. Pro cestující se ale nic nemění – na dotčených linkách budou do té doby jezdit standardní autobusy ve stejném rozsahu jako dosud. Jde o pilotní projekt, který je svým rozsahem největší v České republice, a podobná zpoždění bohužel provázejí vodíkové projekty i jinde v Evropě. Naší prioritou je, aby byl provoz bezpečný, spolehlivý a aby celý proces výroby i využití vodíku byl skutečně ekologický. Proto projekt nechceme uspěchat a dáváme prostor důkladnému odzkoušení celé technologie, “ uvedl Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Středočeského kraje. Pro skotskou firmu Logan Energy je český projekt významnou zakázkou a oznámila ho i prostřednictvím tiskové zprávy . I přes zpoždění bude Mníšecko ve Středočeském kraji první oblastí v Česku s pravidelným provozem vodíkových autobusů.
De Lijn a Daimler Buses podepsaly novou rámcovou dohodu na dodávku až 500 standardních elektrických autobusů v hodnotě 303 milionů eur. Zároveň De Lijn více než 80 vozidel u Daimler Buses Belgium objednala, stejně jako 268 elektrických autobusů o délce 12 metrů od BYD EUROPE. Nákup je možný díky finanční podpoře ve výši 400 milionů eur od vlámského ministerstva mobility a veřejných prací. Zároveň belgický dopravce zlepšuje služby pro cestující. Informační displeje do jeho vozidel dodává BUSTEC.
Vláda a De Lijn chtějí nabídnout zcela bezemisní veřejnou dopravu do roku 2035. To znamená, že do roku 2035 musí být elektrifikována celá autobusová flotila více než 2 000 vozidel. Zároveň mají nové autobusy přinést ještě atraktivnější veřejnou dopravu pro zákazníky. Nové objednávky se skládají z více než 80 vozidel Daimler Buses s dodávkami od prvního čtvrtletí 2027. 268 autobusů B12.b má přijíždět od druhého čtvrtletí 2027 a uzavřou rámcovou dohodu z roku 2023 na 500 vozidel. Podle De Lijn jsou první provozní zkušenosti pozitivní, proto se rozhodl zadat další, třetí objednávku. " Jsme potěšeni, že De Lijn zajišťuje kontinuitu svého ekologizačního provozu prostřednictvím nové rámcové dohody," říká vlámská ministryně mobility a veřejných prací Annick De Ridder. "Díky "turbu" 400 milionům, De Lijn letos objednává více než 630 nových e-busů (290 autobusů již objednaných na jaře a 268 + 80 nyní) modernizuje své služby a rozšíří nabídku pro cestující. Uveďme například obrazovky s informacemi pro cestují v reálném čase ." Zmiňované obrazovky pro vozidla vyrábí společnost BUSTEC v Blansku, s De Lijn má uzavřenu rámcovou smlouvu. Jde o 29“ TFT-LCD panely. „ Jak E-bus BYD, tak vozidla od Daimleru a Mercedesu budou vybaveny typickými specifikacemi De Lijn, které se nyní staly téměř evropským standardem ,“ říká generální ředitelka De Lijn Ann Schoubsová. „ Nabíjecí místa USB a elektrická rampa pro cestující s omezenou pohyblivostí jsou pro nás standardní výbavou již čtyři roky a stávají se stále běžnějšími mezi našimi kolegy doma i v zahraničí. Naše vylepšená kabina řidiče s plně nastavitelným, větraným a vyhřívaným sedadlem řidiče, bočními kamerami místo zrcátek a pokročilými bezpečnostními prvky jsou nyní také standardní výbavou .“ Společnost De Lijn již pořídila řadu bateriově elektrických autobusů a nabíjecích stanic a také uzavřela další rámcovou dohodu s IVECO BUS na 500 vozidel . Plánované dodávky navíc zahrnují bateriově elektrické autobusy, například více než 270 od společnosti MAN Truck & Bus , VDL a Irizar.
Dopravní podnik města České Budějovice slavnostně převezme od Škoda Group ve středu 17. prosince 2025 nových 21 nových trolejbusů 33Tr. Zároveň dostanou jména, která jim vybrala veřejnost.
Trolejbusy Škoda 33Tr od významných českých výrobců Škoda Electric a SOR Libchavy pořídil dopravní podnik díky významné finanční podpoře Evropské unie. Město České Budějovice se díky této modernizaci již na jaře dočkalo plně nízkopodlažního vozového parku MHD . Po dodání všech 35 nových vozidel bude také v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. " Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování ," dodává ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Vybavené jsou trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km, což umožňuje provoz i na trasách bez plného trolejového vedení. Od května díky tomu DPMCB na trolejbusovou převedl linku 15, na vytipovaných dosud autobusových linkách využití trolejbusů důkladně prověřuje. „ Po podzimních úspěšných testech na linkách 1 a 14 nás teď čekají ještě zátěžové zimní měsíce. Kapacity baterií chceme důkladně otestovat nejen v reálném provozu, ale i za extrémního počasí včetně intenzivního vytápění salónu pro cestující. Dosavadní výsledky byly velmi slibné a spolehlivé, pevně proto věříme, že cestující brzy svezeme trolejbusy i na dalších linkách ,“ uvádí Slavoj Dolejš. 21 vozidel je součástí širší zakázky na celkem 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. Z toho 396 872 588 Kč pokryjí dotace Evropské unie z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Projekt „Pořízení 4 ks trolejbusů“ byl předložen v rámci 28. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, v rámci specifického cíle 6.1 (PR). Projektu, jehož celkové náklady činí 87 882 300 Kč, z toho způsobilé náklady 72 630 000 Kč, byla přiznána dotace ve výši 70 % způsobilých výdajů, tj. 50 841 000 Kč. Projekt „Pořízení 17 ks trolejbusů“ byl předložen v rámci 28. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, v rámci specifického cíle 6.1 (PR). Projektu, jehož celkové náklady činí 391 952 300 Kč, z toho způsobilé náklady 300 000 000 Kč, byla přiznána dotace ve výši 70 % způsobilých výdajů, tj. 210 000 000 Kč. Projekt „Pořízení parciálních článkových trolejbusů“ byl předložen v rámci 39. výzvy IROP - Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu - SC 6.1 (ITI). Projekt je realizován v rámci Integrované územní strategie České Budějovice pro období 2021-2027. Hlavním cílem projektu je rozvoj a podpora udržitelné městské mobility prostřednictvím nákupu 14 trolejbusů pro potřeby zkvalitnění služeb městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích. (již realizováno) Slavnostní převzetí bude spojeno s prvním veřejným odtajněním jmen. Ta vzešla z ankety, do níž se na podzim aktivně zapojila veřejnost. Nejen obyvatelé Českých Budějovic mohli nejprve navrhovat osobnosti spjaté s městem i širším kontextem jeho historie a současnosti, následně pak hlasovat z téměř 90 vybraných jmen již nežijících nominovaných. Výsledky ankety představují pestrý průřez osobností s výrazným přesahem v různých oblastech veřejného života – od politiky, moci a techniky až po kulturu a popkulturu. Vedle nich se objevují také lidé z běžného života, spjatí například s každodenním provozem městské hromadné dopravy. Právě tato rozmanitost bude jedním z hlavních motivů slavnostního setkání v areálu DPMCB Horní ve středu 17. prosince. Křest trolejbusů má symbolicky propojit modernizaci vozového parku MHD v Českých Budějovicích s připomenutím lidí, kteří výrazně ovlivnili město, region i své obory působení a kteří mají pro veřejnost silný význam. Ve středu 17. prosince představí nové vozy v Jihočeském kraji také společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice . Nové elektrické autobusy MAN a klasické Iveco URBANWAY pro město Jindřichův Hradec.
