Technika
Začátkem listopadu Scania na veletrhu Transport.CH ve švýcarském Bernu představila svůj první nákladní vůz s pohonem na vodíkové palivové články. Znamená to klíčový krok ve výzkumu bezemisních pohonů nad rámec bateriově elektrického pohonu. Nákladní vůz nyní prochází provozními zkouškami u poskytovatele logistiky potravin Asko Norge, se 700 kamiony jednoho z největších norských velkoobchodních distributorů.
Prvním získaným poznatkem je, že vozidla jsou schopna na jedno natankování ujet až 1 000 kilometrů, což je dvojnásobek dojezdu vlajkové lodi Scania pro dálkovou přepravu, které na jedno nabití dosahují přibližně 450 km. Vodíkové vozy při provozu vypouštění pouze vodní páru. Vozidla sice ještě nelze objednat, ale jsou součástí širšího programu Scania Pilot Partner. Jde o iniciativu, kterou společnost založila v roce 2021 ve spolupráci s vybranými zákazníky. Jejím cílem je posuzovat fungování technologií v oblasti elektrifikace a různých dalších řešení v běžných podmínkách a ověřit, jak mohou přispět k dopravě bez využití fosilních paliv. „ Díky testům prováděným v reálných dopravních podmínkách získáváme informace o tom, co v praxi nejlépe funguje a jak podpořit pokrok ,“ vysvětluje Tony Sandberg, vedoucí programu Scania Pilot Partner. Testování vodíkových vozidel nic nemění na strategii společnosti Scania. Výrobce, který je součástí skupiny TRATON koncernu Volkswagen, znovu potvrdil, že jeho dlouhodobým plánem dekarbonizace je i nadále zaměření na přímou elektrifikaci, tzn. bateriově elektrická vozidla. Nicméně očekává, že vodíková zkouška poskytne praktické znalosti o tom, jak by tato technologie mohla zaplnit mezery v dojezdu a doplňování paliva v konkrétních dálkových a regionálních aplikacích, zejména v náročných severských podmínkách. „ Díky zapojení do iniciativy Scania Pilot Partner máme jedinečnou příležitost k testování a můžeme přispívat k vývoji udržitelných řešení odpovídajících našim provozním podmínkám ,“ říká Jørn Arvid Endresen, generální ředitel společnosti ASKO Midt. Každý projekt Pilot Partner je víc než jen test, uvádí Scania: je to praktická výuková platforma, kde se svými zákazníky hodnotíme a zdokonalujeme udržitelná dopravní řešení v reálném provozu. Získané poznatky pomáhají při ověřování funkčnosti technologií, provozní efektivity a celkových nákladů na investici a její provoz bez ohledu na to, zda jde o dopravu v rámci městské spedice, nebo dopravu dálkovou. Scania
Škoda Group ve svém výrobním areálu v Plzni ukázala novou čtyřvozovou soupravu metra pro bulharské hlavní město 1. října 2025 . Ve čtvrtek 20. listopadu se prvním vlakem pochlubil sofijský starosta Vasil Terziev. Představil první z osmi nových vozů metra Škoda, které od poloviny roku 2026 nahradí staré ruské vozy. Slavnostní akce v depu se zúčastnili generální ředitel společnosti Metropolitan EAD Nikolay Naydenov, zástupci skupiny Škoda Group a také velvyslanec České republiky v Bulharsku.
„ Nové metro, které dnes představujeme, je důležitým krokem k moderní, evropské a udržitelné městské mobilitě. Je součástí našeho úsilí o obnovu infrastruktury s dlouhodobou vizí, implementaci osvědčených postupů a zajištění pohodlného, spolehlivého a předvídatelného cestování v Sofi i,“ uvedl Terziev. Škoda Group vyjádřila spokojenost s partnerstvím a dlouhodobým závazkem k modernizaci sofijského metra. Olesya Lachi, viceprezidentka pro jihovýchodní Evropu, uvedla: „ Zavedení nového podzemního metra pro Sofii je důležitým krokem, který dokazuje náš dlouhodobý závazek. Spolu se sofijskými městskými a metropolitními oblastmi zajišťujeme bezpečnější, pohodlnější a udržitelnější mobilitu pro obyvatele města. Jsme hrdí na to, že jsme součástí budoucnosti veřejné dopravy v Sofii .“ " Jsem rád, že dnes můžeme přivítat nový vlak metra od nejlepšího výrobce vlaků metra na světě ," uvedl výkonný ředitel „Metropolitanu“ Nikolaj Najdenov. Nové vagóny nahradí nejstarší ruské vlaky jezdící na linkách 1, 2 a 4. Modernizace probíhá paralelně s rozšířením metra. Staví se 10 nových stanic, tři z nich budou hotové do srpna 2026. Zkrácení intervalů jízd na lince 2 bude možné také po otevření nové stanice metra Pančo Vladigerov, která se nachází mezi stanicemi Slivnica a Obělja. Po dokončení testů v České republice, do konce roku 2025, budou do reálných testů do Bulharska přidány druhý a třetí vlak. Stejný postup bude platit pro zbývajících pět vlaků. Poslední, osmý vlak dorazí v květnu 2026, kdy začne postupné zavádění nových vlaků do provozu. Nové vlaky se skládají ze čtyř vagónů, které tvoří plně přístupný vnitřní koridor bez bariér, což umožňuje cestujícím volný pohyb po celé délce vlaku. Délka dosahuje 71,8 metrů a váží 116,3 tun a konstrukční rychlost 90 km/h zaručuje rychlý a efektivní provoz i ve špičce. Každý vlak pojme až 762 cestujících, je zde prostor pro osoby se zdravotním postižením, kočárky a jízdní kola – standard, který splňuje moderní požadavky na přístupnost. Interiér je vybaven klimatizačním systémem nové generace. Pro zvýšení bezpečnosti byl ve vagónech vybudován moderní systém video dohledu, s ukládáním dat po dobu nejméně 20 dnů. Projekt dodávky nového vlaku má hodnotu 68,5 milionu eur a byl realizován prostřednictvím otevřeného výběrového řízení společnosti Metropolitan EAD. Město Sofie
Nové klimatizované a nízkopodlažní vozy SOR NS 18 s dieselovým pohonem na téměř 370 milionů korun nahradí v městské dopravě v Brně starší naftové autobusy během dvou let. Půjde o první autobusy ve flotile dopravního podniku s asistenčními bezpečnostními systémy ADAS.
Dopravní podnik města Brna vyhlásil veřejnou zakázku na dodávku 37 kloubových nízkopodlažních autobusů v červnu 2025. Na profilu zatím nejsou dokumenty k nabídkám. V Registru smluv byla 20. listopadu 2025 zveřejněna kupní smlouva se SOR Libchavy. Cena za jeden kloubový SOR NS 18 činí činí 9 515 200 Kč bez DPH. Pokud budou dodány podle požadavku dopravního podniku včetně všech komponentů řídícího a informačního systému RIS, validátorů odbavovacího systému EOC II a automatického počítání cestujících APC, který do všech vozidel nyní montuje společnost BUSE, pak se celková cena jednoho vozidla zvýší na 9 900 000 Kč bez DPH. Celková cena za 37 nízkopodlažních autobusů SOR NS 18 činí přibližně 352 milionů Kč, resp. 366 milionů Kč bez DPH v případě výbavy všemi komponenty. Hodnotícími kritérii byly kromě kromě celkové nabídkové ceny (80%) také záruka na autobus (13%), kterou SOR poskytl v délce 60 měsíců a spotřeba nafty (7%). Prvních 17 ks nových autobusů dodá SOR nejpozději do 31. března a 10 ks do 31. července 2027. Dodávky ale mohou proběhnout už od poloviny roku 2026. S posledními 10 vozy počítá dopravní podnik do konce roku 2027. S novými vozy vyřadí dopravní podnik autobusy IVECO Crossway z roku 2010 a Solaris Urbino z roku 2013, které patří k nejstarším ve flotile DPMB, mají najeto přes 800 tisíc kilometrů a jejich další provoz není dlouhodobě udržitelný. S novými moderními autobusy se cestující setkají na nejvytíženějších linkách 44, 50, 78 a 84. SOR NS 18 budou vybaveny novým antikolizním systémem, který monitoruje mrtvé úhly, upozorňuje řidiče na rizikové situace a pomáhá předcházet možným kolizím. Půjde o první takové autobusy ve vozovém parku DPMB. DPMB dlouhodobě patří k největším provozovatelům bezemisních vozidel v Česku – téměř 60 % vozového parku tvoří tramvaje a trolejbusy. Polovinu flotily autobusů tvoří 50 % nízkoemisní vozidla na CNG. Dieselové autobusy tak představují pouze zhruba pětinu celého vozového parku. Část dieselových vozidel je však nezbytné zachovat i do budoucna. Jako jediné mohou zajistit dopravu při výpadku elektrické energie nebo při mimořádných událostech včetně evakuací. DPMB v posledních letech koupil od SOR Libchavy minibusy SOR ICN 9,5 a v rámci projektu kompletace trolejbusů „Mario“ ve svých dílnách montuje dvounápravové trolejbusy SOR TNS 12. Provozuje také dieselové autobusy SOR NS 12 a a plynové SOR NBG 12.
Irizar e-mobility posiluje svou pozici v Polsku. Podepsal smluvy na dodávky modelu Irizar ie bus do Varšavy, Krakova, Katovic a dalších měst.
Před několika týdny podepsal Irizar e-mobility smlouvu na dodávku 10 kusů desetimetrových autobusů. Vozidla, která budou jezdit v ulicích polského hlavního města, budou dodána koncem roku 2026. Jednou z novinek je, že vozidla budou mít solární panely o výkonu větším než 1 kW. Smlouva také zahrnuje možnost rozšíření objednávky o 10 dalších kusů. MPK Krakov (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.) opět vybrala elektrické autobusy Irizar e-mobility a podepsala druhou smlouvu na dodávku 22 nových 12metrových autobusů. V centru města by měly jezdit v polovině příštího roku. První čtyři Irizar ie bus má MPK ve flotile od roku 2023. Dopravní úřad ve městě Bielsko-Biała (Miejski Zakład Komunikacyjny) bude mít také 12 nových 12metrových autobusů Irizar e-mobility. První dodávky se očekávají v první polovině roku 2026. Polský dopravce GZM Katowice se rozhodl modernizovat svůj vozový park o 31 elektrických autobusů, z nichž 16 bude 18metrových kloubových modelů a zbývajících 15 bude 12metrových. Nová vozidla budou jezdit v několika městech, včetně Sosnovce, Świerlaniece, Katovic a Gliwic. MPK Nowy Sącz (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) přidá do své městské dopravní sítě pět desetimetrových elektrických autobusů Irizar e-mobility. Budou jezdit ve městě Nowy Sącz a dodání je plánováno na první čtvrtletí roku 2026. „ Chceme poděkovat všem provozovatelům za to, že vkládají důvěru do našich řešení elektromobility. Těší nás, jak se naše elektrické autobusy rozšiřují po celém Polsku. Doufáme, že si obyvatelé užijí pohodlné, tiché a ekologické cestování ,“ řekl Mikel Irizar, obchodní ředitel Irizar e-mobility Eastern Europe. Španělský výrobce Irizar e-mobility nabízí komplexní řešení elektromobility pro města, kromě vozidel s nulovými emisemi také systémy pro nabíjení, trakci a skladování energie. Produktová řada zahrnuje městské autobusy o délce 10,8 m a 12 m, které jezdí od roku 2014 v různých evropských městech, 15 m autobusy, kloubové autobusy a další elektrická vozidla pro obsluhu měst, jako je například Irizar ie truck.
Na konci roku 2024 podepsal Solaris svou první smlouvu na dodávky autobusů do Spojených států . Čtyři elektrické autobusy si objednal King County Metro, provozovatel veřejné dopravy v Seattlu ve státě Washington. Dohoda zahrnuje opci na dalších dvanáct vozidel, které si může objednat několik dopravců. Tuto možnost nyní využila Agentura pro městskou dopravu v San Franciscu (SFMTA) a uplatnila opci na nákup šesti elektrických autobusů Solaris - tří sólo a tři kloubové. Vozidla budou mít podobné vybavení jako pro Seatll.
Elektrické autobusy jsou založeny na platformě speciálně vyvinuté pro severoamerický trh, která splňuje všechny americké předpisy. „Tato platforma bude vybavena nejmodernější technologií bateriových autobusů, kterou Solaris vyvinul za svých 15 let zkušeností s bateriovými autobusy.“ Solaris však o platformě neposkytuje žádné podrobnosti. V Evropě může být dvanáctimetrový elektrický autobus Urbino 12 electric vybaven bateriem s kapacitou až 600 kWh. Kloubovou verzi Urbino 18 electric lze objednat s kapacitou až 800 kWh. „ Tato objednávka od San Francisco Municipal Transportation Agency představuje další milník v naší strategii vstupu na americký trh. Ráda bych poděkovala SFMTA za výběr společnosti Solaris a ujišťujeme ji, že dodáme bateriově elektrická vozidla s nulovými emisemi, která splňují všechny místní požadavky a nabízejí špičkové technologie v tomto segmentu, “ uvedla Agata Stańda, generální ředitelka Solaris Bus & Coach. „ Jsme nadšeni ze spolupráce se společností Solaris, která expanduje na severoamerický trh ,“ uvedla Julie Kirschbaumová, ředitelka dopravy SFMTA. „ V SFMTA jsme se zavázali poskytovat našim cestujícím co nejlepší zážitek a autobusy Solaris nabízejí moderní vybavení pro zákazníky, díky kterému je doprava pohodlnější a dostupnější. Stejně důležité je, že tato vozidla upřednostňují bezpečnost a spolehlivost, což je ústředním bodem našeho poslání poskytovat bezpečné služby světové úrovně pro San Francisco. Tato objednávka představuje jak náš závazek k technologiím s nulovými emisemi, tak i naše nadšení pro vítání inovativních partnerů, jako je Solaris, na americkém trhu .“ Solaris je jedním z evropských lídrů ve výrobě elektrických autobusů a trolejbusů. V rámci své dlouhodobé strategie si buduje svou pozici také v Severní Americe. Díky osvědčené technologii, kvalitě a konkurenceschopnosti chce být silnou a spolehlivou alternativou pro severoamerické dopravce, kteří plánují zavést řešení s nulovými emisemi, uvádí tisková zpráva. Objednávka ze San Francisca znamená další krok. Kromě autobusů na baterie do Setttlu uzavřel také ohodu o dodávkách trolejbusů do Vancouveru v Kanadě . Solaris Bus & Coach
Scania Sverige získala významnou zakázku od Švédské vládní agentury pro obranné vybavení (FMV) na dodávku 65 těžkých tahačů určených pro přepravu tanků. Smlouva zároveň zahrnuje opci na dalších 60 vozidel. Zakázku získala na jaře 2023 a už během prvního roku vznikly a prošly testováním první prototypy. Dodávky pro ozbrojené sily budou dokončeny do léta 2026.
Nové tahače, postavené na robustní platformě Scania R 620 XT 8×4/4, jsou vybaveny výkonnými motory V8 o výkonu 620 koní. Celková hmotnost soupravy včetně návěsu přesáhne 110 tun – samotný tank totiž váží přibližně 60 tun. Díky palivovým nádržím o objemu více než 1 000 litrů zvládnou tahače ujet až 800 kilometrů bez tankování. Motory jsou označovány jako tzv. více palivové a proto lze čerpat jak standardní naftu, tak i specifické vojenské pohonné hmoty. Posádka cestuje spolu s vozidlem Kabina vozidla vychází z osvědčeného konceptu Scania CrewCab, známého z hasičských a záchranných vozidel. Umožňuje přepravu celé posádky tanku včetně osobní výzbroje a výstroje, která tak dorazí na místo společně s technikou a může okamžitě zahájit plnění úkolů. Pro zvýšení flexibility lze převážet i dva dodatečné kontejnery, což zjednodušuje logistiku a snižuje počet přesunů jinými prostředky. Polovina všech tahačů bude vybavena navijáky, které umožní i odtah poškozených tanků. Konstrukce vozidla vznikla v úzké spolupráci s armádou a prošla rozsáhlými zkouškami. Nová generace tahačů nabízí vyšší výkon, flexibilitu, bezpečnost i komfort posádky než předchozí modely. Vývoj v rekordním čase Zakázku Scania získala na jaře 2023 a už během prvního roku vznikly a prošly testováním první prototypy. Spolupráce mezi FMV, ozbrojenými silami a Scanií byla hodnocena jako mimořádně efektivní – především díky využití modulárního systému Scania, který umožňuje kombinovat civilní i vojenské komponenty podle konkrétních požadavků. Kabina CrewCab sdílí konstrukční základ s kabinami určenými pro hasičská vozidla, což usnadňuje výrobu i servisní podporu. Kombinace podvozku řady XT, motoru V8 a kabiny CrewCab přináší jedinečné řešení přizpůsobené potřebám švédských ozbrojených sil. Využití zkušeností z civilní produkce Na vývoji se podílela i dceřiná společnost Laxå Special Vehicles, která má dlouholeté zkušenosti s výrobou a úpravami těžkých vozidel pro specifické nasazení. Toto know-how Scania zúročila při návrhu nového vojenského tahače – vozidla, které spojuje spolehlivost, odolnost a efektivní servisní zázemí běžné produkce Scania. Nové tahače postupně nahradí model Dragbil 23T (6×4), používaný švédskou armádou od konce 90. let. Moderní souprava přináší výrazně vyšší přepravní kapacitu a výkon, zatímco komfortní kabina umožňuje cestu celé tankové posádce přímo v tahači – což zrychluje přesuny a zefektivňuje nasazení jednotek v terénu. Společná přeprava posádky s technikou je výhodná i v případech náhlé změny trasy, místa i času nasazení.
Městský dopravní podnik Opava v příštích čtyř letech pořídí osm nových dvanáctimetrových dieselových autobusů, jedenáct elektrických autobusů a tři parciální trolejbusy. Na jejich dodavatele zveřejnil výběrové řízení. První elektrické autobusy SOR ENS 12 přivítají v Opavě v prosinci 2025.
Veřejná zakázka na nové dieselové autobusy je omezena pouze pro dodavatele se sídlem v členském státe EU, Evropském hospodářském prostoru nebo ve Švýcarské konfederaci nebo jiném státě, který má s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce, jiný dodavatel bude ze zadávacího řízení vyloučen. Podmínka se vztahuje i na poddodavatele. Tento postup Evropská komise umožňuje. Zadávací řízení bude probíhat obráceným způsobem, k posouzení splnění úplnosti nabídek se přistoupí až po hodnocení nabídek. Úplnost nabídky bude kontrolována jenom u vybrané nabídky. Podle sdělení v zadávací dokumentaci byli pro získání informací k předpokládané hodnotě, technických specifikací, lhůt, možnosti autorizovaného servisu a dalších, osloveni výrobci Iveco Czech Republic, a. s., MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., Mercedes-Benz Česká republika s.r.o., Scania Czech Republic s.r.o., SOLARIS CZECH spol. s r.o., SOR Libchavy spol. s r.o. a ŠKODA ELECTRIC a.s, přičemž v požadované lhůtě odpověděl pouze Solaris a SOR. Předpokládaná hodnota celé zakázky (včetně zaškolení, technické podporuy HW a SW vybavení a prováděení záručních oprav) činí 56 milionů korun, přičemž posuzovány budou i nabídky s vyšší cenou. Hodnotícími kritérii jsou nabídková cena (80 %) a délka záruční lhůty (20 %). První dva nové autobusy požaduje MDPO dodat v roce 2026. Další každý rok pak další dva. Městský dopravní podnik v Opavě provozuje pro MHD autobusy Iveco Citelis 12 m (13 ks), Iveco Urbanway 10,5 a 12 m (7 ks, 8 ks) a SOR NS 12 CNG (5 ks). V prosinci očekává první dva elektrické autobusy. Zakázku na dodání osmi vozidel a systém pro pomalé i rychné nabíjení vyhrál v roce 2024 SOR Libchavy , všechny vozy postupně vyjedou od ledna do srpna 2026. Nabíjecí infrastruktura si vyžádala investice do nové trafostanice v depu. Pro další nové zadávací řízení Dodávka elektrobusů (část 1.) a trolejbusů s přídavným bateriovým pohonem (část 2.) platí pro dodavatele stejné omezení jako pro dieselové autobusy. Předmětem veřejné zakázky části 1. je uzavření smlouvy na dodávku 11 ks nových plně nízkopodlažních elektrobusů s dvoupolovým nabíjením pomocí střešních pantografů. Pro získání informací oslovil MDPO obchodní zástupce relevantních výrobců vozidel Solaris, Iveco, SOR a Škoda, přičemž dva subjekty uvedly, že aktuálně nabízejí vozidla s dojezdem 100 km, další subjekt sdělil nemožnost dodání požadovaného typu vozidla vzhledem k použitému způsobu nabíjení a jeden na dotaz nereagoval. Předpokládaná hodnota činí 163,35 milionů korun. Hodnotícími kritérii je nabídková cena (60 %), garance dojezdu (25 %) a délka záruční lhůty (15 %). Všech 11 ks elektrobusů požaduje MDPO dodavat v březnu 2028. Předmětem druhé části zakázky je uzavření smlouvy na dodávku 3 ks nových plně nízkopodlažních trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem s minimálním dojezdem na tyto baterie 20 km. I zde MDPO provedl tržní konzultace. Oslovil Solaris, SOR, Škoda a Carrosserie Hess. Tři subjekty zodpověděly všechny dotazy a k předloženým podkladům neměly výhrady, přičemž dodací lhůty uváděly v rozmezí od 14 měsíců do přibližně 3 let, jeden nereagoval. Předpokládaná hodnota části 2 činí 49,8 milionů korun. Hodnotícími kritérii je nabídková cena (60 %), garance dojezdu na baterie (25 %) a délka záruční doby (15 %). Všechny parciální trolejbusy mají přijet v březnu 2028. Součástí těchto dodávek je také zaškolení s obsluhou a údržbou, udělení oprávnění/souhlas výrobce s výkonem údržby a oprav, poskytnutí příslušné technické podpory, včetně dodání nezbytného HW/SW vybavení dodání všech příslušných dokumentací a provádění záručních oprav. V současné době MDPO provozuje trolejbusy Škoda Tr26 Solaris 12 (13 ks), Škoda Tr32 SOR 12 m (15 ks) a Škoda Tr36 Temsa 12 m (3 ks).
Společnost Nobless Line pořídila pro mezinárodní trasu mezi Prahou a Bernem luxusní Setru - N0B LESS5, unikátní autokar s restaurací na palubě je už v provozu.
Horní paluba Exclusive Class disponuje pouze 36 speciálně upravenými koženými křesly v rozložení 2+1. Každé má 3 bodový bezpečnostní pás, područky vpravo i vlevo. Každý cestující má více prostoru nejen na nohy, ale také na ramena, své mobilní zařízení může nabíjet zásuvkou 230V, USB-A a USB-C. V přízemí dvoupodlažního autokaru je restaurace s nabídkou občerstvení se 14 sedaly a 4 dřevěnými stoly ve vysokém lesku a prostorná toaleta s teplou tekoucí vodou. Technologickou novinkou je zde také chytré okno, díky kterému budete mít na toaletě absolutní soukromí. Na lince Praha - Plzeň- Bregenz - Sank Gallen - Curych - Bern se můžete touto černou kráskou s nejvyšším komfortem pro cestující svézt od víkendu 14. listopadu.
Rozsáhlé výběrové řízení na nákup městských a meziměstských autobusů pro provoz v Aostě, Turíně, Bergamu, Brescii, Cremoně a Udine v Itálii je rozděleno na devět částí podle typů autobusů: kategorie I a II v délkách od 10,5 do 18 metrů. 104 autobusů bude elektrických bateriových, 112 s pohonem na CNG, 60 mild-hybridních dieselových a 40 s klasickým dieselovým motorem.
Vítězové s nejvýhodnější nabídkou mají jistou objednávku 171 vozidel, 145 pak může Arriva zakoupit volitelně do roku 2029. Dodávky budou realizovány do 10 měsíců od objednání. Arriva požaduje plný servis vozidel po dobu 15 let. Předpokládaná hodnota činí celkem přibližně 124,8 milionu eur. Odhadonavé základní ceny se pohybují od 250 tisíc eur za mild-hybridní 10,5m autobus až po 800 tisíc eur za 18m dlouhý elektrický autobus (ceny ze zadávací dokumentace uvádíme pro zajímavost níže).
Volvo Buses obdržela objednávku na 53 elektrických autobusů pro metropolitní oblast Guadalajary, hlavního města státu Jalisco. Objednávka zahrnuje 31 vysokopodlažních a 12 nízkopodlažních autobusů LUMINUS a deset kloubových autobusů 7800 Electric. Kloubové autobusy Volvo otevřely první BRT koridor ve městě už před 15 lety. Nyní město modernizuje síť před mistrovstvím světa ve fotbale.
Vysokopodlažní autobusy jsou postaveny na podvozku Volvo BZR, nízkopodlažní na podvozku BZL. LUMINUS je model určený pro centrální a latinskoamerický trh a vyrábí se v továrně Volvo Buses v mexickém Tultitlánu. Prvních 12 nízkopodlažních autobusů LUMINUS zahájí provoz v prosinci 2025, zbývající budou následovat v květnu 2026. Celý systém by měl být plně funkční před mistrovstvím světa ve fotbale 2026 a má být ukázkou pokroku Mexika směrem k moderní dopravě s nulovými emisemi. Podle předběžných výpočtů sníží 53 elektrických autobusů emise CO₂ o více než 35 % ve srovnání s ekvivalentními dieselovými modely – to znamená úsporu více než 140 tun CO₂ ročně. Autobusy jsou přizpůsobeny pro městský provoz a jsou nabíjeny hlavně v noci, s možností rychlého nabíjení během dne prostřednictvím CS2 přípojek. „ Tento projekt dělá z Guadalajary jedno z předních měst v Mexiku při zavádění řešení pro elektromobilitu. Odráží ochotu města dlouhodobě investovat do udržitelné veřejné dopravy, “ říká Rafael Kisel, generální ředitel Volvo Buses v Mexiku. Na rozdíl od jiných projektů, kde Volvo Buses poskytuje kompletní řešení na klíč, jde zde o dodávku samotných vozidel. Volvo Luminus bylo uvedeno na trh v roce 2023 . Elektrobus z mexické produkce může být vybaven bateriovými sadami od 280 do 470 kWh s dojezdem až 400 km. Aby bylo možné optimálně využívat prostor pro cestující, jsou baterie instalovány na střeše. Flotila kloubových autobusů Volvo před 15 lety slavnostně otevřela první koridor BRT ve městě. Podle Volvo Buses se osvědčily. Tentokrát byl rozhodujícím faktorem výkon. " Terénní testy potvrdily, že výkon našich elektrických autobusů je lepší než u jiných, a to především ve spotřebě energie a dojezdu – a to navíc k podpoře, kterou garantujeme pro zajištění provozuschopnosti prostřednictvím naší servisní sítě ,“ uzavírá Rafael Kisel.
