Technika
Hlavní město Slovinska se chystá modernizovat svůj systém veřejné dopravy pořízením 16 nových bateriových elektrických autobusů. Investici ve výši 11,6 milionu eur podpoří 3,5 miliony Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR)
Společnost Ljubljanski potniški promet (LPP) koupí šest kloubových elektrických autobusů o délce 18 metrů, pět elektrických autobusů o délce 12 metrů a pět o délce 9 metrů. Nové autobusy umožní výměnu starých dieselových vozidel. „ Výhody se projeví ve snížení toxických znečišťujících látek, zvýšení provozní spolehlivosti autobusů a snížení nákladů na údržbu .“ LPP se zaměřuje na postupné zavádění technologií s nulovými emisemi v rámci přechodu na udržitelnou mobilitu. Společnost plní své závazky v rámci Mise 100 a plánuje do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality celé své flotily. „ V LPP neustále modernizujeme náš vozový park. V městské dopravě máme 214 autobusů a v meziměstské 67. Od roku 2007 jsme pořídili 166 nových městských autobusů, z toho 70 je na CNG (v roce 2016 pořídil dopravce 30 nových autobusů MAN ). Dalších 61 meziměstských. Letos obnovíme náš vozový park o osm autobusů na vodíkový pohon. Probíhá také výběrové řízení na 25 elektrických autobusů ," řekl Rok Vihar, zástupce ředitele LPP. Dopravce zajišťuje autobusovou dopravu v Lublani a šestnácti okolních obcích. Ministerstvo soudržnosti a regionálního rozvoje oznámilo schválení financování projektu v rámci programu evropské politiky soudržnosti na období 2021–2027 ve Slovinsku dne 28. dubna 2025.
Mimozáruční opravy a odstraňovány poruch, závad a poškození autobusů OTOKAR Vectio U LE 10,1, které DSÚK provozuje od roku 2023 , bude zajišťovat společnost Zliner. Záruka všech 90 nakoupených autobusů od OTOKAR OTOMOTIVE uplyne v říjnu 2026. Na karosérii a lak pak za další dva roky. Záruční servis poskytuje BUSPLAN - zástupce tureckého výrobce pro ČR a SR.
Veřejná zakázka DSÚK byla rozdělena na tři části (oblasti). Zliner podal nejvýhodnější nabídky ve všech, pro oblast Varnsdorf, pro oblast Litoměřice i Louny (celková nabídková cena byla požadována formou modelového propočtu a byla u všech částí stejná 18 943 434 bez DPH). Pro oblast Vansdorf, kde je potřeba zajistit opravy jen pro tři autobusy, byl Zliner jediným uchazečem. Na Litoměřicku (27 autobusů) a Lounsku (pro 60 autobusů) měla zájem poskytovat servis autobusů vyrobených v turecku také společnost JT SERVICE company (nabídková cena v obou částech však byla vyšší, činila 20 106 000 Kč bez DPH). Veškeré dodávané náhradní díly k autobusům DSÚK musí mít minimálně rovnocennou kvalitu jako obdobné díly používané pro prvomontáž tohoto typu vozidla značky OTOKAR. Při opravách autobusů, které jsou v záruce výrobce nebo importéra, budou použity pouze náhradní díly vyrobené OTOKAR nebo podle jeho specifikací a norem. Všechny díly musí být nové nebo podle dohody. Zliner je autorizovaným prodejcem autobusů Iveco Bus a návěsů OKT Trailer pro ČR, Slovensko a Maďarsko. Provádí servis a opravy autobusů, trolejbusů a trucků, je dodavatelem náhradních dílů pro autobusy, nákladní a užitkové vozy a zabývá se i renovacemi historických vozidel. Po ČR má několik prodejních a servisních poboček.
První z deseti elektrických kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro G s vodíkovým pohonem „H₂ mode“ jsou v hlavním městě Bádenska-Württemberska od února 2025. Stuttgarter Straßenbahnen AG tím ukončuje fázi testování alternativních pohonných technologií a začíná pro autobusovou síť ve Stuttgartu budovat bezemisní autobusovou flotilu. V současné době připravuje svá autobusová depa v Gaisburgu a Möhringenu pro 60 elektricky poháněných autobusů.
Městská dopravní společnost Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) již nebude nakupovat dieselové autobusy a od roku 2027 hodlá v centru hlavního města spolkové země Bádensko-Württembersko využívat pouze bezemisní autobusy. eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu jsou první bezemisní autobusy, které SSB integruje do svého vozového parku v rámci pravidelného nákupu náhradních vozů po požáru v depu Gaisburg v roce 2021. Od roku 2035 plánuje SSB zajišťovat celou autobusovou síť ve Stuttgartu klimaticky neutrálním způsobem. S provozem v režimu H₂ mohou být kloubové elektrické autobusy eCitaro G v určitých trasách využívat jako zdroj energie výhradně vodík z palivového článku. Palivový článek pracuje v provozním rozsahu mezi 20 a maximálně 40 kW, a to i v režimu H₂. Autobusy tak nejsou závislé na stacionárním nabíjení baterií elektřinou ze sítě. Ve srovnání s hybridními nebo čistě elektrickými technologiemi to zvyšuje jejich provozní rádius. Stuttgart si také slibuje jejich uplatnění v kopcovitém terénu a hustém provozu. Třídveřové kloubové autobusy SSB s palivovými články mohou ujet až 360 kilometrů na naplnění nádrže. SSB má již Gaisburgu vodíkovou čerpací stanici, která je v současné době plněna návěsy a v budoucnu bude připojena potrubím. „ Abychom mohli našim cestujícím nabídnout obvyklý stabilní a zároveň flexibilní autobusový systém, a to i s alternativními pohonnými systémy, musíme kombinovat silné stránky různých pohonných systémů v rámci vozového parku. Proto jsme velmi rádi, že nyní můžeme tyto autobusy používat ,“ říká Markus Wiedemann, vedoucí autobusového provozu SSB Ve srovnání s vozidlem poháněným pouze vodíkem a malou vyrovnávací baterií dokáže nové eCitaro G s palivovými články a režimem H₂ mnohem lépe a efektivněji ukládat energii získanou rekuperací při brzdění do svých velkých baterií. To zvyšuje celkovou účinnost palivových článků vozu, zejména v městském provozu s častým brzděním, ale také v obtížném terénu, například ve stoupáních, jako je Stuttgart Weinsteige. V neposlední řadě velká kapacita baterie umožňuje použití vysokého výkonu pohonu na delší vzdálenosti, aniž by palivový článek musel pracovat v neefektivním horním rozsahu výkonu. Při plánování tras poskytli SSB předběžné poradenství odborníci z Daimler Buses, uvádí Daimler Buses v tiskové zprávě. SSB je vývojovým partnerem společnosti Daimler Buses pro autobus Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články a režimem H₂. Vozidla Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články pro SSB jsou vybavena čtyřmi vysokonapěťovými bateriemi NMC3 s celkovou kapacitou 392 kWh. Kompaktní modul palivového článku má maximální výkon 60 kW a je umístěn na střeše zadní části přímo za kloubovým spojem. Na střeše je umístěno šest vodíkových nádrží s celkovou kapacitou 30 kilogramů H₂. Kloubové autobusy mají 47 sedadel pro cestující City Star Eco s modrožlutými látkovými potahy a výkonnou klimatizací Thermatronic. V premiérovém vozidle jsou čtyři sedadla v přední části ve výrazné šedé barvě s červenou příčkou a logem prvoligového fotbalového týmu VfB Stuttgart. Vizuál podtrhuje úzké vazby SSB se sportovním klubem z hlavního města Bádenska-Württemberska. Ke stání je k dispozici prostor pro 77 cestujících, celkově lze přepravit až 124 cestujících. Vozy jsou vybaveny technologií LED osvětlení po celém obvodu, regulací náklonu a elektrohydraulickým inteligentním ekologickým řízením. Mezi bezpečnostní a asistenční systémy patří asistent odbočování Sideguard Assist 2 a Frontguard Assist, Traffic Sign Assist (asistent rozpoznávání dopravních značek), Attention Assist (asistent pozornosti řidiče) a systém sledování tlaku v pneumatikách (TPM). K dispozici je také couvací kamera, systém video dohledu s pěti mini kopulovitými kamerami a 8" barevným TFT LCD monitorem a také záznamník dat o nehodách. Vybavení doplňují ručně ovládaná skládací rampa na centrálních vstupních dveřích, velké množství dvojitých USB zásuvek v interiéru a dva velkoryse dimenzované speciální prostory s úložnými a opěrnými plochami pro invalidní vozíky a kočárky. V příštích několika letech plánuje SSB investovat celkem 31 milionů eur do bezemisních autobusů pro svůj vozový park. Stát podporuje dodatečné investice do pořízení autobusů s alternativními pohony, v tomto konkrétním případě částkou 1,4 milionu eur. Hlavní město Stuttgart podporuje provozovatele své veřejné dopravní sítě při pořizování autobusů doplňkovým financováním ve výši přibližně 3,4 milionu eur. První eCitaro G s tímto pohonným systémem dodal Daimler Buses na konci roku 2023 do Mannheimu.
Chorvatské hlavní město pokračuje ve svých plánech na elektrifikaci veřejné dopravy. Po prvních nakoupenýcn elektrických autobusech záhřebský dopravce ZET zahájil výběrové řízení na 70 bateriově elektrických autobusů s cílem modernizovat a dekarbonizovat vozový park města. Investice má hodnotu 50 milionů eur.
Město Záhřeb oznámilo veřejnou zakázku k pořízení dalších elektrických autobusů pro dopravní společnost Zagrebački električni tramvaj (ZET). Nákup je rozdělen do tří skupin: 33 klasických, 29 kloubových a osm midibusů. Celková odhadovaná hodnota zakázky je 50 milionů eur. Předpokládá se, že 90 % finančních prostředků bude poskytnuto prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti (NRRP). Do vyhlášené výzvy EU podá ZET žádost o dotaci do 30. května. Podle plánu by prvních 62 autobusů (klasických i kloubových) mělo být dodáno do října 2026. Nové autobusy mají být vybaveny moderními systémy, jako jsou automaty na jízdenky, USB porty, systém počítání cestujících, telematika, klimatizace a video dohled. Očekává se také vysoká energetická účinnost – s minimálním dojezdem 300 km na jedno nabití u klasických a kloubových autobusů a 200 km u midibusů.
Společnost IVECO BUS Iberica zahájila dodávku 102 autobusů CROSSWAY pro BUSWAY Coimbra, která má za cíl posílit její vozový park pro provoz v rámci meziobecního sdružení Intermunicipal Community (CIM) regionu Coimbra. Od 1. července zahájí obce mezi Lisabonem a Portem nový systém veřejné dopravy. Po Lisabonu a Madeiře tak z České republiky přijedou do Portugalska další autobusy.
Vozidla jsou poháněna motory FPT Industrial 360 CV Cursor 9 spárovanými s automatickými převodovkami ZF ECOLIFE 6AP, které poskytují efektivní provoz v meziměstské dopravě. Byly vyrobeny na zakázku s důrazem na typ služby, pohodu cestujících a dlouhodobou odolnost a spolehlivost, říká Iveco Group. Podle Iveco Group autobusy CROSSWAY poskytují ergonomickou polohu pro řidiče a zároveň různé zábavní a komfortní systémy pro zlepšení zážitku z cestování. Konstrukce vozidel minimalizuje hluk v interiéru a zajišťuje tišší jízdu. Pokud jde o bezpečnost, splňují nejnovější standardy ADAS a nabízejí pokročilé asistenční systémy řidiče, které zlepšují bezpečnost řízení a silničního provozu. Dodávka těchto 102 autobusů IVECO CROSSWAY pro BUSWAY Coimbra posílí pozici IVECO BUS v Portugalsku. „ Jen za poslední tři roky bylo v Portugalsku předáno přibližně 500 vozidel ,“ uvedl Fabrizio Toscano, obchodní manažer společnosti IVECO BUS Iberica. V regionu Coimbra by měl být spuštěn 1. července nový meziobecní dopravní systém SIT. Bude obsluhovat 19 obcí v oblasti mezi Lisabonem a Portem a propojí sousední regiony "od hor až k moři". Očekává se, že bude v provozu 240 autobusů, z nichž 77 % bude zcela nových, všechny budou vybaveny Wi-Fi, klimatizací a informačními panely. Systém bude poskytovat informace o provozu autobusů v reálném čase a uživatelé budou v budoucnu používat jednu jízdenku, která je ve vývoji a měl by být spuštěn také 1. července.
Vedení Zlínského kraje podepsalo se společnostmi SOLAR GLOBAL a PKV BUILD deklaraci s cílem nasadit do provozu od roku 2030 první autobusy na vodíkový pohon. Využívat by měly lokálně vyráběný zelený vodík. Zatím byl uveden do komerčního provozu elektrolyzér v Napajedlích, další místa by měla následovat. O konkrétních částech kraje, kde by měly autobusy jezdit, se zatím jedná.
Navrhnout infrastrukturu pro provoz ekologických vozidel a posoudit možnosti jejich začlenění do dopravního systému od roku 2030 je cílem koncepce, který chystá Zlínský kraj ve spolupráci s firmami SOLAR GLOBAL a PKV BUILD. " Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům kraje komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu. Rádi bychom v budoucnu v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje nasadili několik vodíkových autobusů, abychom zjistili, jak v praxi fungují a jestli je pro nás jejich provoz zajímavý. Vodík jako pohon má oproti elektřině výhody. Jednak je jeho natankování rychlejší než dobíjení, navíc je jednodušší vybudování potřebné infrastruktury ," řekl statutární náměstek hejtmana Radek Doležel, odpovědný za oblast dopravy. Podle náměstka hejtmana jezdí ve veřejné dopravě v kraji asi 300 autobusů. Kolik autobusů bude v budoucnu na vodík záleží na tom, kolik se podaří zprovoznit plnicích stanic. V první fázi by mohlo jít o osm až deset vodíkových autobusů. Jejich nákup podporují fondy EU, pouze však v případě, že využívají zelený vodík. Na klíčové prvky infrastruktury má být připravovaný projekt zaměřen. Ať už jde o vodíkové plnicí stanice, síť nabíjecích stanic pro veřejnou dopravu nebo využití obnovitelných zdrojů energie na území kraje. Součástí strategie je také analýza vhodných dopravních linek pro nasazení nízkoemisních vozidel. Firmy by měly během letošního roku dodat informace o tom, kterých linek by se to mohlo týkat, jaké jsou náklady na spotřebu nebo jaké jsou možnosti dotací a další. Tato fakta chce pak kraj zohlednit při zadání výběrového řízení na nové autobusové dopravce pro období let 2030–2040, které připravuje. Společnost SOLAR GLOBAL působí v oblastech výstavby fotovoltaických zdrojů a bateriových systémů od roku 2009 a v České republice zrealizovala více než 140 projektů fotovoltaických elektráren přesahujících výkon 100 megawattpeaků. Působí také v Polsku, Španělsku, Rumunsku nebo Německu. V rámci Modernizačního fondu získala podporu pro 47 projektů fotovoltaických elektráren a bateriových systémů a také pro pilotní projekt elektrolyzéru vyrábějícího zelený vodík. V letošním roce chce skupina postavit 50 megawattů nových fotovoltaických elektráren a 100 megawattů velkokapacitních baterií. V roce 2023 představila ve svém sídle v Napajedlích první elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v České republice . V dubnu 2025 Solar Global oznámila zahájení komerčního provozu. Elektrolyzér o příkonu 230 kW poháněný fotovoltaikou vyrobí ročně až 8 tun vodíku třídy 5.0 s čistotou 99,999 %. Takové množství paliva představuje dojezd přibližně 800 000 kilometrů u vodíkového osobního vozu nebo 80 000 kilometrů u vodíkového autobusu. Dodávky zajistí smlouva se společností Messer. Tento bezemisní vodík se má stát klíčovou součástí dlouhodobé akumulace energie z obnovitelných zdrojů a nalezne uplatnění zejména v průmyslu a čisté dopravě. V areálu v Napajedlech by měla nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku stát jedna z prvních veřejných plnících stanic na vodík vyrobený čistě jen z obnovitelných zdrojů energie. Vybudování stanice má přijít na přibližně 50 milionů korun, 85 procent nákladů by měla pokrýt dotace z ministerstva dopravy. Další stanice by měly vzniknout ve Starém Městě a Popovicích. PKV BUILD je energeticko-poradenská společnost, která se zabývá navrhováním energetických strategií a řešeními vedoucími k úsporám. Společně se Solar Global bude rozvíjet přenos inovativních řešení v oblasti energetických úspor, vodíkových technologií a dlouhodobé akumulace energie. Zlínský kraj, Solar Global
Výrobce autobusů Iveco dodal od roku 2009 do Brazílie již 10 000 školních autobusů, které za 16 let přepravily miliony studentů. Autobusy jsou součástí speciálního programu Caminho da Escola, jehož cílem je usnadnit studentům žijícím ve venkovských oblastech Brazílie cestování za vzděláním.
Autobusy ORE (Rural School Bus) se vyrábějí v brazilském závodě IVECO BUS v Sete Lagoas a jsou speciálně navrženy pro náročný terén. IVECO BUS se stalo hlavním dodavatelem v programu v roce 2009. V roce 2023 získalo další kontrakt . Jsou k dispozici ve dvou modelech, menší 10-190 ORE 2 pro 44 studentů a větší 15-210 ORE 3 pro 59 studentů. S vyztuženým podvozkem, zmenšenými předními a zadními převisy a zesíleným odružením zlepšují ovladatelnost, stabilitu, pohodlí a zároveň se minimalizuje opotřebení vozidla, popisuje IVECO BUS. Standardem v tomto náročném podnebí je klimatizace. 100% bezbariérové autobusy pro školní cesty jsou vybaveny motory FPT Industrial s maximálním výkonem 190 hp, respektive 210 hp.
Litevská skupina Dancer přišla v roce 2018 na trh s elektrickým městským autobusem vyrobeným z kompozitních materiálů z recyklovaných PET láhví. S pomocí evropských fondů byl vyvinutý jako "vizionářský přístup k automobilovému průmyslu" od nuly. V první fázi vycházel z trolejbusu Škoda 14Tr. Dancer získal osvědčení EU pro provoz s cestujícími v roce 2019. První dva autobusy vyjely před pěti lety v litevském přístavním městě Klaipéda . Právě Kaipéda bude zřejmě jediným městem s elektrobusy Dancer. Jejich výrobce vyhlásil konkurz.
V roce 2023 se výrobce objevil na Busworld 2023. Premiéru autobusu 12metrového elektrického autobusu Dancer s hmotností pouze 8,6 tun ohodnotil Dancer group jako mimořádnou, "stánek navštívili téměř všichni zástupci největších značek v tomto odvětví. Hostům se obzvláště líbil unikátní design autobusu Dancer, jeho nízká hmotnost a nejmodernější technologie v konstrukci i provozu. Stánek Dancer navštívili i litevští dopravci, kteří se podělili o své zkušenosti a rady. Alvydas Naujėkas, ředitel Dancer group (UAB Vėjo projekatai a UAB Elektrinio transport sistemos), při té příležitosti uvedl: " Doufám, že autobusy Dancer budou brzy k dispozici nejen v Litvě, ale i v dalších zemích. Zájem projevili dopravci ze severských zemí, Německa, Francie, Nizozemska, Belgie a dalších evropských zemí projevili mimořádný zájem o dva modely autobusů, které vyrábíme, a o řešení elektromobility, která jsme s nimi na výstavě nabídli. Nebuďte proto překvapeni, až příště uvidíte autobusy Dancer ne na výstavě, ale přepravovat cestující v ulicích evropských měst ." Od veletrhu Busworld 2023 se však neobjevily o nových objednávkách žádné zprávy. Prvních deset Dancerů v pravidelném provozu v Klaipédě u UAB Klaipėdos autobusų parkas tak bude zřejmě i posledními. Litevská skupina Dancer po více než roce soudních sporů o možnost restrukturalizace závazků zahájila v dubnu 2025 pro UAB Vėjo projekatai a UAB Elektrinio transport sistemos konkurzní řízení. Pro Dacer byl klíčový rok 2022, kdy se společnost obrátila na investiční fond New Capital s žádostí o půjčku ve výši 1,8 milionu eur; půjčka byla poskytnuta do července 2025 a získána zástavou továrny. Podle zakladatele společnosti Dancer Bus Alvydase Naujekas vedlo jednání New Capital k tomu, že firmy byly dotlačeny k bankrotu. "Přestože existovala příležitost k restrukturalizaci závazků a řešení finančních problémů, jeho postoj a jednání způsobily nenapravitelné škody", uvedl na síti Linkedin. "Autobusy Dancer přepravují cestující v Klaipėdě již pět let, ale na větší počet těchto inovativních autobusů si bude muset ještě dlouho počkat".
Allgäu Airport Express zajišťuje kyvadlovou dopravu mezi terminálem na letišti v Memmingenu v Bavorsku a hlavním nádražím v Mnichově. Se sedmi oranžovými třínápravovými autokary Setra ComfortClass zajišťuje kyvadlovou dopravu až 15krát denně. Každý autokar disponuje 69 sedadly a společnost je tak schopna uspokojit rostoucí poptávku po rychlém spojení z regionu Allgäu do bavorského hlavního města.
Nyní Allgäu Airport Express obnovuje flotilu třemi novými vozy Setra S 519 HD. Vozidla jsou mimo jiné vybavena systémem Active Drive Assist 2 (ADA 2). Systém poprvé umožňuje poloautomatickou jízdu v autokaru, udržuje vozidlo v jízdním pruhu při detekci bočního vodorovného značení aktivním zásahem do řízení. Nízkonákladové mezinárodní letiště Menningen leží asi 115 km západně od Mnichova a 70 km severně od Bodamského jezera. Je nejmenší ze tří komerčních letišť v Bavorsku, po letišti v Mnichově a Norimberku. Nová vozidla vlastní společnost Allgäu Airport Express GmbH v Mindelheimu, stoprocentní dceřiná společnost Steber-Tours GmbH, která expresní službu založila v roce 2010 a od té doby se postupně rozšiřuje. Rodinná firma se sídlem v Allgäu spolupracuje s mnichovskou autobusovou společností Dubova Reisen e.K., která v rámci spolupráce uvedla do provozu i dvě nová vozidla S 519 HD.
Podle požadavků výběrového řízení zveřejněného 13. února 2025 vyrobí v Libchavách pro lázeňské město v západních Čechách dva dvanáctimetrové třídvéřové autobusy ENS. Nabídka SOR Libchavy byla vyhodnocena jako nejvýhodnější.
Za dva nové autobusy SOR ENS 12 zaplatí MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně 27 727 500 Kč včetně DPH. Jejich pořízení je spolufinancováno z IROP. Druhým uchazečem byl SOLARIS CZECH s nabídkovou cenou 29 926 579 Kč včetně DPH. Kromě ceny byly hodnotícími kritérii záruční doba na vozidlo a dodací lhůta, jako maximální byla stanovena na 14 měsíců. Výsledek výběrového řízení je uveden na profilu zadavatele , smlouva ještě není v Registru smluv uveřejněna. V letech 2011, 2013 a 2014 v Mariánských Lázních krátce testovali kratší 10,5metrový typ SOR EBN a následně i SOR ENS. Nové autobusy budou vybaveny motorem o výkonu 160 kW a třemi boxy baterií s celkovou kapacitou 411 kWh. Nabíjeny budou zásuvkou CCS. Nabíječky nejsou součástí zakázky.