Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Zkušební jízdy sedmého z nových elektrobusů SOR ENS12 s elektrovýzbrojí Škoda Electric pro Dopravní podnik hlavního města Prahy v ulicích Plzně. Dopravní podnik zatím žádný z 18 objednaných vozů nepřevzal, stejně jako nové autobusy IVECO.

Pětiletou rámcovou dohodu o dodávce až 100 elektrických autobusů SOR ENS12 uzavřely Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) a SOR Libchavy v říjnu 2023 . Jde o první zakázku na elektrobusy, na které SOR spolupracuje se Škodou Electric. Prvních 18 autobusů objednal DPP v listopadu 2024 s termínem dodání do 30. října 2025. I když v Plzni testuje Škoda Electric už sedmé vozidlo, podle vyjádření dopravního podniku z 24. července 2025 nebyl prozatím žádný z objednaných elektrobusů dodán. DPP také uvedl, že zatím nepřevzal ani žádný z objednaných 17 ks standardních dieselových autobusů Iveco Streetway 12m a 30 ks kloubových hybridních autobusů Iveco Urbanway 18m . Termín dodání byl do 30. června 2025.

person rebus  date_range 25.07.2025

Specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením po Praze nebo Středočeském kraji úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.

Testovaný Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard s kapacitou baterie 56 kWh prokázal průměrnou spotřebu 46 kWh/den, což při běžném provozu znamenalo dostatečnou kapacitu pro denní provoz. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW s maximální rychlostí omezenou na 90 km/h a má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a tři cestující na sedadlech současně. ROPID zveřejnil výsledky testování: Klíčová zjištění: Test odhalil několik důležitých poznatků: Pozitivní aspekty: Kapacita baterie byla při průměrné spotřebě 46 kWh/den dostačující pro běžný provoz Cestující vysoce oceňovali tichý provoz elektromobilu Nabíjení probíhalo bez větších komplikací Minimální vliv na spotřebu měla hydraulická rampa a zatížení vozidla Výzvy: Okolní teplota se ukázala jako nejvýznamnější faktor ovlivňující spotřebu - při teplotách pod 0 °C byl zaznamenán téměř dvojnásobný nárůst spotřeby oproti teplotám 20 – 25 °C Problém s rychlým vyhřátím vozidla v chladných dnech Kapacitní omezení: užitečná hmotnost 731 kg po instalaci hydraulické rampy může být při plném obsazení nedostatečná „ Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu ," uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID. Závěr a doporučení Závěrečná zpráva konstatuje, že testovaný elektromobil nesplňoval všechny požadované kvality a parametry, přesto se ukázalo, že elektromobil může být pro Bezba dopravu potenciálně vhodný při promyšlených změnách především v oblasti kapacity baterie, užitečné hmotnosti vozidla a vytápění. Pro budoucí směřování k elektromobilitě ve veřejné dopravě by bylo vhodné analyzovat zařazení nejen elektrických užitkových vozů, ale i elektrických osobních vozů, které již dnes dosahují slibných výsledků dojezdu a užitečné hmotnosti. O službě Bezba doprava Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 43 speciálně upravenými vozidly. Provoz zajišťuje dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Služba je schopna denně uspokojit až 350 pasažérů

person rebus  date_range 23.07.2025

Dopravní podnik města Ústí nad Labem pokračuje v modernizaci a obnově vozidlového parku. Po sólo i kloubových autobusech SOR dodal 23. července 2025 Solaris čtyři vozidla Urbino 12. Autobusy jsou navíc vybaveny tažným zařízením a výkonnějšími motory. Povezou kola.

Na začátku roku 2023 vyhlásil Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) veřejnou zakázku "Nákup 5 ks autobusů kategorie 18 m a 10 ks autobusů kategorie 12 m“. Od roku 2024 bylo dodáno pět autobusů délky 18 metrů od společnosti SOR Libchavy . V lednu letošního roku přibylo dalších šest vozidel o délce 12 metrů od stejného výrobce. Převzetím posledních čtyř autobusů Solaris je zakázka ukončena. DPMÚL nakoupil autobusy s tažným zařízením na zajištění provozu turistických linek - cyklobusů . Vozidla obsahují mnoho moderních prvků výbavy, které se již stávají standardem, jako je třeba plně automatická celovozová klimatizace nebo USB-C nabíječky pro přenosná zařízení. Ovládání poptávkového systému je sjednoceno s posledními dodávkami vozidel, což usnadní cestujícím jejich používání. Bezpečnost je velmi důležitá. Autobusy jsou proto vybaveny LED světlomety s automatickým přepínáním, elektricky vyhřívaným čelním oknem, automatickými stěrači a antikolizním systém, který sleduje okolí vozidla a varuje řidiče před možnými střety s chodci, cyklisty a dalšími zranitelnými účastníky provozu. Autobusy mají novou vizuální identitu, kromě povinného označení také i lak. Cena jednoho 12metrového autobusu s tažným zařízením je 7 698 750 Kč bez DPH. Na pravidelné linky nasadí dopravní podnik nová vozidla začátkem měsíce srpna.

person rebus  date_range 23.07.2025

Daimler Buses získal zakázku na dodávku 37 elektrických sólo a kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro a eCitaro G do Ulmu a Neu-Ulmu, kde má své sídlo. Smlouva zahrnuje opci na dalších devět elektrických autobusů eCitaro. Celková investice za 46 elektrických autobusů činí 34,6 milionu eur.

Dozorčí rada SWU dala projektu zelenou již v září 2024. Do roku 2027 má být zakoupeno celkem až 46 nových elektrických autobusů a vybudována potřebná nabíjecí infrastruktura. Po celoevropském výběrovém řízení společnosti Stadtwerke Ulm/Neu-UlmVerkehr (SWU) získal zakázku Daimler Buses. Smlouva byla podepsána 18. července 2025. 37 vozidel na bateriový elektrický pohon bude dodáváno postupně do konce roku 2026. Objednávka zahrnuje 15 třídveřových sólo autobusů s kapacitou až 65 cestujících a 22 čtyřdveřových kloubových autobusů s kapacitou až 143 cestujících. Proti současným dieselovým zlepšují přístupnost, mají větší prostor pro invalidní vozíky a kočárky. Klimatizaci zajišťuje nejmodernější klimatizační systém s CO2 a sofistikovaným tepelným managementem. Devět dalších vozidel v opci je plánováno pro provoz od roku 2027. Elektrické autobusy pro SWU jsou vybaveny nejnovější čtvrtou generací lithium-nikl-mangan-kobaltových baterií (NMC4). Baterie NMC-4 s kapacitou 111 kWh energie na bateriový blok kombinují vysokou hustotu výkonu, a tím i delším dojezdem, s dlouhou životností, s nabíjecím výkonem až 300 kW, uvádí Daimler Buses. Oba typy autobusů lze nabíjet v depu pomocí zásuvek na levé a pravé straně nad přední nápravou i během jízdy na speciálně navržených zastávkách pomocí pantografu na střeše. Tzv. příležitostné nabíjení je pro náročné autobusové trasy v Ulmu a Neu-Ulmu nezbytné, omezí nutnost nasazení více vozidel. Speciální kamerový systém namontovaný na střeše pomáhá řidiči přiblížit se k nabíjecí stanici s pantografem s maximální přesností. Bezpečnost cestujících a ostatních účastníků silničního provozu zajistí nejnovější asistenční systémy od Daimler Buses: Sideguard Assist 2, který varuje před hrozícími srážkami s chodci a cyklisty, Frontguard Assist s varováním před překážkami nebo osobami přímo před vozidlem, a aktivní asistent nouzového brzdění Preventive Brake Assist 2 chrání účastníky silničního provozu a pomáhají předcházet nehodám. K tomu se přidává inovativní systém Traffic Sign Assist. Díky podpoře GPS a kamery neustále porovnává rychlost vozidla s platnými dopravními předpisy a v případě překročení povolené rychlosti poskytuje vizuální a zvukovou zpětnou vazbu. Společnost Daimler Buses vybavila nové elektrické autobusy SWU balíčkem digitálních služeb Omniplus. Používání digitálních služeb a telemetrických diagnostických systémů vozidel bylo smluvně dohodnuto se společností SWU Verkehr GmbH na dobu dvanácti let. Jednou ze služeb je Omniplus On Uptime. Digitální řešení monitoruje všechny relevantní systémy vozidla a poskytuje v reálném čase důležité diagnostické informace dispečinku i údržbě. Důležitou součástí je monitoring stavu baterie a poskytuje doporučení k prodloužení životnosti baterie a dodržení záručních podmínek. SWU také využívá datové balíčky Omniplus On k integraci dat o vozidle a diagnostických dat z eCitaro do stávajících systémů správy vozového parku a externích dílen a vytváří tím ucelené procesy a provozní postupy. Za tímto účelem má SWU podrobný plán k zajištění efektivity a digitalizace svých procesů. Nová flotila nahradí stávající dieselové autobusy v obou městech na Dunaji, nejprve v Ulmu a dodatečně objednaná vozidla umožní zlepšení služeb jak u Ulmu i Neu-Ulmu od roku 2027 podle nového dopravního plánu, který zahrnuje nové trasy a vylepšení služeb pro cestující. S uvedením všech 46 elektrických autobusů bude více než polovina městských autobusů SWU zcela bez emisí. Od roku 2024 a 2025 je již v provozu 14 kloubových autobusů eCitaro G . Do konce roku 2026 bude postupně dodáno 37 bateriových elektrických vozidel a devět volitelných vozidel je plánováno na používání od roku 2027. Nové elektrické autobusy postupně nahradí stávající dieselové autobusy ve vozovém parku společnosti SWU a budou sloužit k veřejné dopravě ve dvou městech Ulm a Neu-Ulm na Dunaji. V provozu je již 14 kloubových autobusů eCitaro G, které společnost SWU pořídila v letech 2024 a 2025 a které významně přispívají ke snižování emisí CO₂ v městské dopravě a ke zlepšení kvality ovzduší v Ulmu a Neu-Ulmu. SWU investuje do vozidel a nabíjecí infrastruktury přibližně 34,6 milionu eur. Ročně jeho autobusy přepraví přes 41 milionů cestujících.

person rebus  date_range 22.07.2025

200 nových autobusů na karibský ostrov dodávají dva velcí čínští výrobci, Yutong Bus a Golden Dragon. Na kratších trasách v okolí hlavního města Kingston jezdí autobusy na CNG, na dálkových prémiových po hlavních koridorech s minimálním počtem zastávek pak dieselové.

Jamaica Urban Transit Company (JUTS) obdržela 70 autobusů Yutong C12 CNG. Zlepšení veřejné dopravy se od září dočkají dojíždějící v metropolitní oblasti hlavního města Kingston. Nové autobusy na stlačený zemní plyn budou jezdit z asi 15 km vzdáleného depa ve městě Spanish Town, kde by měla být na konci srpna dokončena nová čerpací stanice. Dalších třicet dieselových autobusů značky Golden Dragon je určeno pro meziměstskou dopravu, polovina bude nabízet prémiové cestování na přímých dálkových trasách z Kingston Centre do Negril, Montego Bay, Ocho Rios, Port Antonio a Mandeville. Jde o druhou stovku nových autobusů během dvou let, vloni byly nové autobusy také z Číny, ale od výrobce Golden Dragon. Nové vozy rozšíří flotilu JUTC na přibližně 350 autobusů, z toho bude 54 procent s nízkými emisemi. Celkem jde o 110 autobusů na CNG sedm elektrických bateriových. Ministerstvo dopravy plánuje "zásadní změny v oblasti veřejné dopravy". Nové vozy umožní na důležitých trasách na ostrově zkrátit intervaly a zvýšit kapacitu. Posílení se dočká také Montego Bay Metro. " Od doby, kdy ministerstvo začalo rozšiřovat vozový park JUTC o 70 autobusů v roce 2023 a 100 autobusů na CNG v roce 2024, se výrazně zlepšilo poskytování služeb v celém metropolitním regionu Kingston (KMTR), což vedlo ke zvýšení příjmů z osobní a charterové dopravy ," řekl premiér Andrew Holness. Premiér uvedl, že ekonomická stabilita země umožnila vládě investovat do dopravního sektoru a nové autobusy zakoupit. " Nové autobusy představují strategické rozšíření našeho národního systému veřejné dopravy, jehož cílem je nejen obsluhovat Kingston a metropolitní oblast, ale také propojit všechna hlavní městská centra po celé Jamajce. Ať už se jedná o školní skupiny, farnosti, výlety nebo každodenní dojíždějící, tyto autobusy poskytnou specializované, bezpečné a spolehlivé služby. Kromě pohodlí se zaměřujeme na zavedení řádu a struktury do jamajského sektoru veřejné dopravy, zejména v tom, jak formuje sociální chování. Současný systém, často neregulovaný a přeplněný, přispívá k násilí, obscénnosti a antisociálnímu chování, zejména mezi naší mládeží, " uvedlo ministerstvo při převzetí nových autobusů Golden Dragon v červenci 2024.

person rebus  date_range 22.07.2025

Společnost IVECO BUS podepsala třetí smlouvu s OTW - Transport Operator of Valonia. Autobusy vyrobené v závodě IVECO BUS ve Vysokém Mýtě budou nasazeny v regionech Lutych a Namur pod značkou TEC (Transport en Commun) ve dvou fázích, prvních 83 kusů v prvním čtvrtletí příštího roku a zbývajících 44 kusů v prvním čtvrtletí roku 2027.

Jedná se o třetí smlouvu podepsanou s valonským dopravcem za poslední dva roky. Předchozí smlouvy z roku 2023 zahrnovaly rámcové dohody na celkem 22 minibusů DAILY a 42 hybridních CROSSWAY Low Entry , obnovuje OTW své partnerství s IVECO BUS, tentokrát na dodávku 127 autobusů CROSSWAY Low Entry. „ Tyto autobusy budou jezdit na příměstských linkách, kde cestující tráví na palubě více času. Proto jsou obzvláště důležité prvky, které zvyšují pohodlí cestujících – jako je tepelný komfort, nízká hladina hluku, vysoký počet sedadel, atraktivní design a snadné použití. Bezpečnost, ergonomie a pohodlí pro řidiče i technologie jsou nanejvýš důležité. V neposlední řadě byla klíčovým faktorem tohoto rozhodnutí energetická účinnost, “ uvedl Christophe Martin , manažer kolejových vozidel společnosti OTW. „ Jsme potěšeni touto novou spoluprací s OTW a rádi bychom jim poděkovali za důvěru v naše modely. Tato vozidla CROSSWAY Low Entry dokonale řeší současné výzvy v oblasti mobility cestujících a nabízejí bezpečný a pohodlný zážitek z cestování ,“ řekl Giorgio Zino, Head of Bus Commercial Operations IVECO BUS v Evropě. Autobusy CROSSWAY Low Entry o délce 12 metrů mohou být použity v městské i příměstské dopravě. Pojmou kromě řidiče až 99 cestujících, 37 na sedadlech. Budou vybaveny klimatizací, pohodlnými sedadly s integrovanými USB porty, informačními obrazovkami a nosiči zavazadel. Pohon zajišťuje motor Cursor 9 kompatibilní s HVO o výkonu 360 koní ve spojení s převodovkou Voith.

person rebus  date_range 18.07.2025

Valencie objednává od MAN celkem 84 městských autobusů. Zakázky jsou součástí rozsáhlého investičního plánu města na modernizaci autobusového vozového parku a snížení místních emisí. MAN získal smlouvu na dvě části z výběrového řízení na celkem 161 autobusů za více než 93 milionů eur. Úspěšní byly také Irizar e-mobility a Iveco Bus .

Podle městské dopravní společnosti ve Valencii (Empresa Municipal de Transporte- EMT) se 161 nově objednaných vozidel připojí ke flotile mezi koncem roku 2026 a začátkem roku 2027. Většinu tvoří autobusy standardní velikosti s kapacitou pro více než 80 cestujících, 67 bude 18metrových kloubových hybridních vozidel s kapacitou pro 165 cestujících. Po dokončení dodávek se výrazně sníží průměrné stáří vozového parku, které klesne ze současných 9,85 let na 6,5 let v roce 2027. Podíl autobusů s dieselovým motorem se sníží na 6,5 % z celkového počtu. Přestavba vozového parku je součástí komplexního investičního programu v celkovém objemu kolem 170 milionů eur, který počítá se zavedením 218 nových elektrických a hybridních autobusů do roku 2028. MAN informoval o své dosud největší zakázce na elektrické autobusy do Španělska v tiskové zprávě. Získal dvě ze čtyř částí výběrového řízení EMT. Objednávka zahrnuje 57 plně elektrických autobusů Lion's City 12 E a 27 autobusů Lion's City 18 s technologií MAN EfficientHybrid. Hodnota zakázky je přibližně 50 milionů eur a je včetně údržby vozidel. " Je to velký úspěch. Naše bateriově elektrické autobusy již ve Valencii jezdí , stejně jako v mnoha dalších španělských městech ,“ říká Robert Katzer, Head of Sales & Product Bus v MAN Truck & Bus. „ Fakt, že se flotila elektrických autobusů MAN dále rozšiřuje, jasně ukazuje, jak spokojeni jsou s našimi vozidly řidiči, provozovatelé a cestující .“ Řada autobusů MAN Lion's City E je již šest let úspěšně v provozu – s více než 2 500 vozidly v Evropě, která ujela více než 100 milionů kilometrů. Jen v prvním čtvrtletí roku 2025 dosáhl prodej 283 kusů. To odpovídá více než 50 procentům městských autobusů prodaných společností MAN v Evropě.

person rebus  date_range 18.07.2025

Projekt elektrifikace depa v Norwoodu ve výši 17 milionů liber realizuje Arriva UK Bus ve spolupráci se specialistou na elektrifikaci vozových parků Zenobē. Zahrnuje nejmodernější inteligentní nabíjecí zařízení a významnou modernizaci energetické infrastruktury lokality. Depo je nyní domovem 30 nových dvoupodlažních autobusů s nulovými emisemi Enviro400EV od britského výrobce Alexander Dennis.

Tato investice je součástí širšího programu elektrifikace autobusového provozu společnosti Arriva UK, který zahrnuje také elektrifikaci dep v Croydonu, Enfieldu, Palmers Green, Tottenhamu a Thornton Heath. Letos se do provozu zařadí i 50 nových double deckerů Wrightbus s nulovými emisemi. Elektrické autobusy budou vozit cestující na dvou klíčových trasách Transport for London (TfL), které nedávno Arriva získala, včetně nové linky Superloop, která spojuje londýnská předměstí s centrem hlavního města. TfL a Arriva navazuje na ambice starosty Londýna, aby celá flotila hlavního města byla do roku 2030 s nulovými emisemi. Elektrifikaci dep ve Spojeném království a v celé kontinentální Evropě podporuje Zero Emission Institute Arrivy. ZEI je hub s odbornými znalostmi, který shromažďuje poznatky z rozsáhlých operací společnosti Arriva na podporu energetické transformace. ARRIVA GROUP

person rebus  date_range 18.07.2025

Hlavní město Kolumbie zařadí v příštím roce do systému TransMilenio 364 nových elektrobusů a zvýší počet elektrických autobusů na 1 850. Pro páteřní linky počítá s 50 kloubovými s vysokou podlahou a duálním pohonem. Svůj nový autobus s vybavením TransMilenio už představila čínská BYD.

TransMilenio je kromě metra nejdůležitější sítí veřejné dopravy v Bogotě a v Kolumbii a patří mezi nejrozvinutější BRT sítě na světě. Je klíčová pro každodenní život milionů lidí. Denně se uskuteční více než 4 miliony jízd, zaměstnává 35 tisíc lidí a vozový park čítá přibližně 11 tisíc autobusů. Vozidla urazí více než 10 milionů km za měsíc. Město pracuje na obnově vozového parku v rámci projektu "Bogotá, mi Ciudad, mi Casa" (Bogota, moje město, můj domov). Díky právě oznámeným nákupům bude mít v provozu 1 850 elektrických autobusů, což upevňuje pozici Bogoty jako předního města v oblasti inovací a průkopníka v dekarbonizaci veřejné dopravy v Kolumbii. Pro nabíjení a údržbu už elektrifikovalo 8 dep. Nová vozidla přispějí ke snížení emisí CO2 o 18 378 tun ročně (ve srovnání s vozovým parkem s dieselovými motory), což odpovídá vysazení 835 638 stromů a snížení hladiny hluku ve městě o 36 % až 27 %, uvádí TransMilenio. Do provozu uvede 364 nových plně elektrických autobusů různých typů (10 kloubových, 50 kloubových s duálním pohonem, 98 standardních a 206 minibusů) a z provozu vyřadí 237 autobusů starších 15 let. Nové autobusy umožní zavést nové trasy a nové služby a zvýší kapacitu systému o 2 %, vozový park elektrických vozidel o 3 % a zaměstnávání řidiček o 20 %. Moderní autobusy budou mít místa pro invalidní vozíky a kočárky, sedadla otočená dopředu pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, modrá prioritní sedadla a tyrkysově modrá pro cestování zdravotně postižených, lidí s větší hmotností, místa pro osoby se zrakovým postižením a technologické prvky, jako jsou kamery, systém sledování mrtvého úhlu, USB porty, senzory hmotnosti a Wi-Fi. Kloubové autobusy propojí hlavní stanice a autobusové zastávky regionální sítě TransMiZonal, což Bogotě umožní zahájit částečnou realizaci stávajících městských projektů, jako je prodloužení hlavní trati na Ciudad de Cali Avenue a hlavní trati na 68. Avenue, které uvítají obyvatelé čtvrtí Bosa a Kennedy. Svůj nový lokálně vyráběný 100% elektrický kloubový autobus v Bogotě představila minulý týden čínská BYD. Vznikl ve spolupráci s Hino a Marcopolo (Superpolo) a byl navržen pro Kolumbii a její systémy veřejné hromadné dopravy. Pojme 160 cestujících a uspořádání vyhovuje požadavkům TransMilenium. V hlavním městě, kde už má BYD v provozu od roku 2020 více než 1 470 autobusů včetně elektrických , bude první vozidlo s vysokou podlahou na elektrické platformě BYD testováno. Výsledky budou klíčové pro konečnou podobu autobusu. Nový autobus disponuje špičkovou technologií elektrického pohonu a je vybaven vysoce bezpečnými a recyklovatelnými LFP bateriemi, které mají poskytovat dojezd 300 až 350 kilometrů na jedno plné nabití. Systém rychlého umožní 100 % nabití baterie za méně než dvě hodiny, aby zajistil prakticky nepřetržitý provoz. Vozidlo je navíc vybaveno rekuperačním brzdovým systémem, který během provozu získává energii, což má přispívá až o 40 % k vyšší energetické účinnosti ve srovnání s tradičními dieselovými modely. BYD nabízí také inteligentní systém pro správu vozového parku v reálném čase.

person rebus  date_range 17.07.2025

Autobusová společnost „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“ (TOKS) představila elektrické autobusy „King Long PEV7“. V nabídce čínského výrobce je nenajdeme, jsou navržené speciálně pro litevské přístavní město. Celkem bude TOKS provozovat na regionálních minibusových linkách 50 těchto autobusů o délce 7,5 metru.

Elektrické autobusy King Long PEV7 byly postaveny pro TOKS na míru. 7,5metrový vůz s 16 sedadly (+ 1 pro osoby se zdravotním postižením) je vybaven elektromotorem o výkonu 180 kW a baterií CATL o kapacitě 176 kWh, která má umožnit dojezd až 300 kilometrů na jedno nabití. V midibusech nechybí moderní systémy pro zvýšení bezpečnosti a pohodlí řidiče, včetně automatických hasicích systémů a 360stupňových videokamer. TOKS vyhrála soutěž na provoz minibusových linek 2, 3, 4, 4A, 5B, 12, 12A, 14, 17, 18, 22 a 22B v roce 2024. Zavázala se přepravovat cestující v nízkopodlažních autobusech ne starších 12 let, z nichž alespoň devět musí být poháněno elektrickou energií, smlouva vyžaduje využití alternativních paliv i pro další vozy. Na konci loňského roku byl zahájen projekt Evropské unie „New Generation Litva“, díky kterém dojde k obnově vozidel i vytvoření nové dobíjecí infrastruktury. V TOKS Klaipėda se dokončuje instalace nabíjecí stanice finské společnosti Kempower, která se skládá ze 4 modulů „Kempower Power Unit“ o výkonu 200 kW a 16 nabíjecích stanic „Kempower Sattelite“, každá se 2 nabíjecími místy, celkem tedy 32 nabíjecích míst. Specialisté městského dopravního podniku Klaipėda Passenger Transport (KKT) instalovali do elektrických autobusů zařízení, které umožňuje integraci nových autobusů do systému elektronické správy jízdenek pro veřejnou dopravu v přístavním městě. Městský dopravní podnik provozuje už pět let dva elektrické autobusy Dancer dodané společností Véjo projektai, měla dohodnutý pronájem dalších 10 vozů, výrobce z Klaipedy ale letos vyhlásil bankrot . Do flotily se zapojilo 13 elektrických kloubových autobusů YES EU18 pro více než 120 cestujících. Od září 2024 pak elektrické autobusy IVECO CROSSWAY 12m . Po mezinárodním výběrovém řízení podepsala v červnu 2025 největší smlouvu na obnovu veřejné dopravy v historii. V rámci smlouvy o operativním leasingu bude dodáno 25 nízkopodlažních hybridních autobusů IVECO URBANWAY 12, které mají dorazit v příštím roce. Městské autobusy budou poháněny stlačeným zemním plynem (CNG) a elektromotorem. Ve vozovém parku budou novinkou.

person rebus  date_range 16.07.2025
Reklama
C.I.E.B
Reklama
Zliner
Reklama
Rally Dakar 2018
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací