Technika
Na začátku srpna začne generální rekonstrukce železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem. Důležitý koridor má být uzavřen do konce dubna 2026. Chybějící regionální linky na 26 různých trasách nahradí autobusy, ty místo vlaků denně ujedou 86 tisíc kilometrů. Náhradní autobusovou dopravu zajistí konsorcium ecoVista, které si objednalo nové autobusy od SOR Libchavy a Iveco.
S délkou 278 kilometrů patří železniční trať mezi Hamburkem a Berlínem mezi nejvytíženější přímé městské spojení v Německu. Společnost Deutsche Bahn (DB) společně s federální vládou budou trať od 1. srpna 2025 do 30. dubna 2026 kompletně modernizovat. Během této doby bude trasa pro vlakovou dopravu zcela uzavřena. Dálkové vlaky mezi Hamburkem a Berlínem a Rostockem/Stralsundem budou odkloněny, přímé spojení tak bude zachováno. Uzavřením trasy a vzniklými objížďkami bude ovlivněna regionální doprava v sedmi spolkových zemích. Dopravní koncept vytvořený DB a dotčenými spolkovými zeměmi a dopravci má zajistit co nejefektivnější železniční spojení, kde to ale není možné, tam budou vlaky nahrazeny přibližně 170 autobusy. Ve výběrovém řízení DB na její provoz získala zakázku skupina několika autobusových společností, konsorcium ecoVista. ecoVista na vyžádání pro německá média uvedla, že nebude využívat přibližně 150 současných autobusů DB Regio, dceřiné společnosti Deutsche Bahn, veškeré služby plánuje poskytovat vlastními vozidly. Ta budou vyrobena speciálně pro tento účel. 142 kloubových a 66 sólo autobusů bude značky SOR a Iveco. Všechny budou vybaveny Wi-Fi a USB zásuvkami, informačními displeji , automatickým hlášením zastávek a budou ve fialové barvě. SOR pro potřeby ecoVista vyrobí vozy SOR NS 18 v meziměstském provedení. Autobusy Iveco pro dálkovou dopravu budou mít toalety. Pro náhradní autobusovou dopravu bude potřeba 500 řidičů, ty má ecoVista údajně zajištěny.
Dopravní společnost hlavního města Lotyšska Rīgas satiksme plánuje vyhlásit zakázku na dodavatele kloubových autobusů, 60 elektrických a 60 dieselových. Pro upřesnění technického řešení, lhůt dodání a předpokládaných nákladů provádí průzkum trhu.
Cílem průzkumu trhu je získat komplexní informace o nových technologických řešeních, včetně hybridních pohonů, aktivních a pasivních bezpečnostních systémech, prvcích autonomního řízení, možností dálkové diagnostiky a dalších, která by mohla být ve veřejné dopravě v Rize aplikována. Zároveň budou upřesněny dodací lhůty a orientační náklady. Podle svého sdělení bude Rīgas satiksme věnovat zvláštní pozornost také řešením, která podporují efektivnější a udržitelnější provoz vozidel. Budou vyhodnoceny možnosti zavedení alternativních řešení pro látkové čalounění sedadel, pro odolnější a snadněji udržovatelné materiály, které by zlepšily hygienu interiérů, usnadnily každodenní čištění a snížily dlouhodobé náklady na údržbu. Důležitým faktorem je také efektivita údržby – autobusy mají splňovat i podmínku ryché a jednoduché údržby a menší náročnost na zdroje. A také systémy pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu jak pro řidiče i cestující, tak i pro ostatní účastníky silničního provozu. Dopravce vlastněný hlavním městem Rigou chce získat názory od "široké škály potenciálních dodavatelů – jak mezinárodních výrobců autobusů, tak i oficiálních prodejců v Evropské unii i mimo a doufá ve velkou odezvu a řadu inovativních nabídek, které splňují dnešní technologické, environmentální a městské požadavky na mobilitu." Průzkum trhu je zveřejněn zde. V současné době má autobusový vozový park Rīgas satiksme více než 400 autobusů, z nichž značná část je starší než 12 let. Některá jsou v provozu 20 a více let. Většinu z nich dodal Solaris Bus & Coach . V prosinci 2023 byl vozový park Rīgas satiksme rozšířen o 35 prvních elektrických autobusů . V létě má převzít dalších 17. Všechny jsou značky Solaris.
Letos v létě bude na několika místech v regionu Västra Götaland na západním pobřeží Švédska klidnější doprava a méně emisí. Premiérově vyjedou vůbec první elektrické autobusy v regionální dopravě. Celkem půjde o 90 nových elektrických autobusů, které budou fungovat na devíti trasách. S novými vozy bude mít Västtrafik v provozu celkem 621 elektrických autobusů.
„ Elektrifikace městské dopravy probíhá již dlouho a do roku 2030 bude veškerá naše doprava elektrifikovaná. Je skvělé, že nyní získáváme elektrické autobusy i v regionálním provozu. Je to důležitý přechod pro dosažení našich klimatických cílů s nižšími emisemi, “ říká Hanna Björk, manažerka ve Västtrafik, organizace, která má na starost veřejnou dopravu. V souvislosti s posunem jízdního řádu v polovině června začne v regionu Västra Götaland provozovat devět linek celkem 90 elektrických autobusů, z toho bude 86 kloubových. Elektrobusy pro regionální dopravu mohou jet rychlostí až 90 kilometrů za hodinu, což je vyšší rychlost než v městském provozu. Pro bezpečnost cestujících mají tříbodové pásy na všech sedadlech i místech s integrovanými dětskými sedačkami. Zapojení elektrických autobusů i do regionální dopravy pomáhá dosažení cíle Västtrafik – snížit emise oxidu uhličitého v letech 2006 až 2035 o 90 procent na osobokilometr. Region, ve kterém leží i druhé největší švédské město Göteborg, je průkopníkem elektrických autobusů. S testováním začalo už v roce 2015 a v prosinci 2020 velkou část své flotily Transdev elektrifikoval. S novými autobusy bude mít Västtrafik v provozu celkem 621 elektrických autobusů. Dalším krokem v elektrifikaci regionální dopravy budou části dopravy v Tjörnu, ve středním Bohuslänu a v Lerumu s přibližně 30 regionálními autobusy. Čtyři třínápravové pro 75 cestujících, z toho 51 sedících dodá Solaris, provozovat je bude Nobina.
Ve svém výrobním závodě v čínském Zhengzhou představila Yutong novou generaci bateriového elektrického dvoupodlažního autobusu Yutong U12DD. Premiéru tohoto modelu s novým standardním třídveřovým uspořádáním se dvěma schodišti plánuje výrobce v Singapuru.
Yutong jako světový lídr ve výrobě autobusů na nové zdroje energie vyváží své produkty do více než 40 zemí a regionů po celém světě, jeho prodeje se blíží 200 000 kusům. Dvoupodlažní elektrický autobus U12DD na baterie je vlajkovou lodí pro mezinárodní trhy. Nový model je vybaven bezpečnostním ochranným systémem baterie Yutong Electric Safety Standard (YESS), který zajišťuje úroveň ochrany baterie, motoru i elektrických řídících systémů s krytím IP68+IP6K9K, což je nejvyšší standard v oboru. S celohliníkovou karosérií je snížena jeho hmotnost o 1 300 kg. Díky řídícím jednotkám z karbidu křemíku SiC a vodním čerpadlům s proměnnou frekvencí se spotřeba energie snižuje o 10 %. Baterie s kapacitou 621 kWh dosáhnou plného nabití (pomocí dvojitého nabíjení CCS2 max. výkonem 350 kW) za 2 hodiny, přičem vůz spotřebovává 0,81 kWh/km (za podmínek SORT2). Pokročilá technologie elektrolytického povlakování a antikorozní ochrany prodlužuje životnost konstrukce vozidla na 20 let nebo 2 miliony kilometrů. Autobus se třemi dveřmi a dvojitým schodištěm pojme až 120 cestujících. Vybaven systémem správy vozového parku Link+ a inteligentním kokpitem umožňuje vzdálené monitorování a dispečink. V lednu 2025 společnost Yutong dodala do Velké Británie 74 bateriových elektrických dvoupodlažních autobusů Yutong U11DD. Nově modernizovaný model U12DD bude mít premiéru v Singapuru. Yutong se pochlubil videem z představení nového autobusu, kterého se zúčastnili Li Jia, zástupce technického ředitele společnosti Yutong High-end and International Engineering, a Kent Chang, generální ředitel Yutong pro Asii a Pacifik.
PKM Jaworzno byla prvním dopravcem v Polsku, který do své flotily zavedl elektrický autobus. Solaris Urbino 12 electric byl dodán přesně před 10 lety a za tuto dobu ujel 700 000 kilometrů. Při prezentaci k připomenutí jeho předání podepsaly Solaris a PKM smlouvu na dodání dalších sedmi dvanáctimetrových vozidel, současná flotila 49 elektrických autobusů Solaris v Jaworznu se tak v první polovině roku 2026 rozšíří.
Město Jaworzno oslavilo 10. výročí uvedení prvního elektrického autobusu do provozu v Polsku. Solaris Urbino 12 electric, který se v roce 2015 připojil k vozovému parku Městského dopravního podniku (PKM) v Jaworznu, zahájil přechod společnosti k mobilitě s nulovými emisemi. Dnes, po deseti letech investic do elektromobility, provozuje PKM Jaworzno 49 elektrických autobusů Solaris a během výroční akce byla podepsána nová smlouva na dodávku dalších 7 vozidel. Při příležitosti výročí prvního elektrického autobusu zdůraznily PKM a Solaris dosavadní úspěchy a znovu potvrdily společnou vizi dalšího rozvoje. „ Pro mě i celý tým je velkým zdrojem hrdosti, že první elektrický autobus, který jsme dodali do Polska, zahájil transformaci veřejné dopravy v Jaworznu – a v celé zemi. Ještě větší uspokojení nám dává to, že tento příběh pokračuje – město soustavně investuje do vozového parku s nulovými emisemi a je v čele transformace mobility v evropském měřítku. Jsme hrdí na to, že jsme byli součástí této změny od samého začátku, “ řekl Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach. „ Je to pro mě i celý tým velký zdroj hrdosti, že první elektrický autobus, který jsme dodali do Polska, zahájil transformaci veřejné dopravy v Jaworznu – a v celé zemi. Ještě větší uspokojení nám dává to, že tento příběh pokračuje – město soustavně investuje do vozového parku s nulovými emisemi a je lídrem v transformaci mobility v evropském měřítku. Jsme hrdí na to, že jsme byli součástí této změny od samého začátku ,“ řekl Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach. „ Před deseti lety jsme spolu se starostou Pawłem Silbertem učinili rozhodnutí, které navždy změnilo tvář veřejné dopravy v Jaworznu. Dnes vidíme, že to byl krok správným směrem – nejen pro životní prostředí, ale i pro naše obyvatele. Nové elektrické autobusy představují další etapu této cesty. Jsme rádi, že společně se Solaris můžeme i nadále rozvíjet moderní a lidem přátelskou městskou mobilitu ,“ řekl Zbigniew Nosal, generální ředitel PKM Jaworzno. V uplynulém desetiletí je PKM Jaworzno považováno za průkopníka městské dopravy s nulovými emisemi v Evropě. Dnes město provozuje již více než 80 procent svých služeb elektrickými vozidly a po dodání nových autobusů se tento podíl zvýší na 85 procent. Současný vozový park zahrnuje elektrické autobusy ve třech délkách – 8,9 m, 12 m a 18 m – což umožňuje přizpůsobení služeb potřebám cestujících a povaze městských tras. Všechny jsou vybaveny i pantografy, baterie tak mohou být nabíjeny jak na trati, tak přes noc zástrčkou v depu Nová smlouva, podepsaná v den výročí 15. května, počítá s dodáním dalších 7 elektrických autobusů Solaris Urbino 12. Všechna dvanáctimetrová vozidla dorazí v první polovině roku 2026. Budou vybavena nejnovějšími asistenčními systémy pro řidiče (ADAS), kamerami nahrazujícími tradiční zrcátka a vybavením pro zajištění pohodlí a bezpečnosti cestujících, včetně klimatizace, USB nabíječek a monitorovacího systému. Baterie s kapacitou přibližně 400 kWh nabídnou optimální dojezd a lze je nabíjet pomocí pantografu nebo plug-in konektoru. Jubilejní Solaris není jen symbolickým začátkem elektrické revoluce v Polsku, ale také rekordmanem – za 10 let ujel přes 700 000 kilometrů výhradně v elektrickém režimu. TZ Solaris Bus & Coach
HOLON, dceřiná společnost BENTELER Group a saúdskoarabské investiční společnosti TASARU Mobility Investments, se pod vedením nového generálního ředitele připravuje na sériovou výrobu a uvedení na trh svého prvního plně elektrického autonomního kyvadlového vozu HOLON urban pro 15 cestujících. Ještě letos by mělo začít jeho testování v Hamburku. HOCHBAHN pro flotilu autonomních vozů na vyžádání staví speciální centrum.
Markus Schlitt se od 1. května 2025 stal novým generálním a výkonným ředitelem HOLON, společné dceřiné společnosti BENTELER Group a TASARU Mobility Investments. Nahradil Henninga von Watzdorfa, který by měl v BENTELER zastávat jinou manažerskou roli. Ralf Göttel, CEO v BENTELER, k tomu uvedl: „ Vývoj našeho autonomního kyvadlového vozu je v plném proudu. Od konce loňského roku první prototypy úspěšně absolvují zkušební jízdy. Krok za krokem se naše vize revoluce v místní veřejné dopravě stává skutečností. Markus Schlitt je osvědčeným odborníkem na inteligentní řešení městské mobility. Jeho odborné znalosti pomohou dále konsolidovat ekosystém kolem našich vozidel. Jsme potěšeni, že ho máme jako generálního ředitele společnosti HOLON .“ Markus Schlitt přichází do společnosti HOLON z Yunex Traffic Group, globálního lídra v oblasti inteligentních dopravních systémů, kde několik let úspěšně působil jako generální ředitel. Předtím byl sedm let generálním ředitelem obchodní jednotky Inteligentní dopravní systémy ve společnosti Siemens Mobility. V HOLON posílí manažerský tým kolem Clemense Rengiera (finanční ředitel) a Flavia Friesena (technický ředitel). Podle Ralfa Göttela generační změna v managementu představuje pro HOLON další fázi. Nové vedení má zajistit bezproblémovou integraci do stávající infrastruktury zákazníků po celém světě. Henning von Watzdorf byl během svého působení v HOLON zodpovědný za klíčové milníky jako byly investiční dohoda se společností TASARU Mobility Investments, rozhodnutí o prvním výrobním závodě v Jacksonville na Floridě, úspěšné spuštění a testovací fáze prvního prototypu, i první rozhodnutí o nákupu od dopravních společností. HOLON urban je jedním z prvních autonomních, plně přístupných vozidel svého druhu. Byl vyvinut pro místní veřejnou dopravu, spolujízdu nebo řešení mobility v areálech univerzit. Kombinuje bezpečnost, pohodlí a inovativní technologie. Nabízí kapacitu až 15 osob a maximální rychlost 60 km/h. HOLON urban je vybaven plně integrovanou řadou pokročilých lidarových, radarových a kamerových systémů. Spolu s inteligentním softwarem pro autonomní řízení úrovně 4 je připraven k sériové výrobě. V roce 2025 bude HOLON urban testován v ulicích německého Hamburku v rámci pilotního projektu ALIKE , který má přinést do hamburských ulic flotilu autonomních kyvadlových vozidel pro sdílenou jízdu na vyžádání jako doplnění stávajícího systém veřejné dopravy. Hamburger Hochbahn AG staví první vozovnu pro autonomní kyvadlovou dopravu a vytváří infrastrukturu. Nové centrum pro autonomní řízení (AD Hub) se buduje centrálně v plánované servisní oblasti, kde budou ideální podmínky pro testování efektivní jízdy v městských oblastech. Kromě deseti parkovacích míst a potřebné nabíjecí stanice se plánuje také dílna a administrativní budova. Velký důraz byl soustředěn na udržitelnost, budovy budou se zelenými střechami, fotovoltaickými systémy a modulární konstrukcí za účelem úspory zdrojů. První kyvadlové autobusy HOLON provozované společností HOCHBAHN vyjedou z depa v druhé polovině roku. Na palubě budou řidiči zajišťující bezpečnost pro první zkušební jízdy a zatím se neplánují jízdy s cestujícími. Od roku 2026 bude cestovat na základě rezervací uzavřená uživatelská skupina. Podle odhadů (zdroj HOLON) bude do roku 2040 poptávka po 570 000 podobných vozidlech. Jejich využití je především v autonomní mobilitě na vyžádání a sdílení autonomních jízd.
Dopravní společnost Ústeckého kraje soutěžila opravy svých nových autobusů již v roce 2021. Po zkušenostech s podmínkami smluv s BusLine Technics a ZLINER se v roce 2024 rozhodla vyhlásit nové veřejné zakázky, které by lépe akceptovaly její požadavky. Zatímco servis pro autobusy Otokar je zajištěn externě společností ZLINER, 71 autobusů Scania budou mít na starost servisní střediska DSÚK.
Dopravní společnost Ústeckého kraje provozuje od roku 2019 celkem 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citiwide LE . Scania Czech Republic poskytovala opravy v rámci záruky i mimo ni do konce roku 2023. V květnu 2024 zveřejnila DSÚK výběrové řízení s cílem uzavřít s vybraným dodavatelem smlouvu na poskytování oprav a údržbu autobusů této značky. Veřejná zakázka byla rozdělena na oblasti Litoměřice a Louny. V termínu podání nabídek do 10. června 2024 obdržela DSÚK na každou oblast dvě nabídky. Oba uchazeči pro obě oblasti uvedli stejnou nabídkovou cenu: JT SERVICE company 21 180 910 Kč a ZLINER 14 950 669 Kč. Jak vyplývá z dokumentů ve Věstníku veřejných zakázek a Úřadu na ochranu hospodářské soutěže , podal jeden z účastníků nejprve neúspěšně námitky zadavateli a následně na konci června 2024 návrh na přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání zakázky, resp. proti zadávacím podmínkám zakázky, k ÚOHS. Úřad však správní řízení zastavil, neboť navrhovatel nedodržel zákonem stanovené podmínky pro podání námitek. Podle písemné zprávy zveřejněné na profilu DSÚK 15. května 2025 odstoupil vybraný dodavatel, kterým měl být podle nejnižší nabídkové ceny ZLINER, ze zadávacího řízení. DSÚK si v mezidobí zřídila vlastní servisní střediska v Litoměřicích a Lounech, což zásadním způsobem ovlivnilo její provozní potřeby a bude si v blízké budoucnosti zajišťovat opravy autobusů vlastními kapacitami. Nyní se soustředí na nákup náhradních dílů a postupné doplnění dílenského vybavení. " V současné době má společnost ZLINER uzavřeny smlouvy z roku 2021 a koncem roku 2023 převzala i smlouvy po společnosti BusLine Technics, k tomu má nově uzavřenou smlouvu na mimozáruční opravy na autobusy Otokar. ZLINER je záručním servisem pro autobusy Iveco a Otokar, proto s ní musíme i nadále spolupracovat v rámci uplatnění záručních oprav. Naše servisní střediska již nyní provádí předepsané servisní prohlídky, které nespadají do záručních oprav. Zajišťujeme i drobné opravy a plně již vlastní pneuservis. Prozatím nedisponujeme ani servisním vybavením na opravy a údržby klimatizací, takže v tomto případě využíváme stávajících platných smluv. Jak je již výše uvedeno, po uplynutí záručních dob u jednotlivých autobusů, dovybavení servisních středisek a zajištění nákupu a dodávek náhradních dílů, bychom již měli být plně soběstačnými pro opravy všech našich autobusů ," uvedl Milan Šlejtr, ředitel DSÚK.
Výrobce vodíkových autobusů Arthur Bus se sídlem v Mnichově hlásí klíčové milníky z první poloviny roku 2025. Kontrakt na 20 autobusů v hodnotě několika milionů eur v Polsku, vstup na německý trh s modelem ARTHUR H2 ZERO 12 a nový výrobní závod v Polsku.
Arthur Bus a MPK Lublin oznámily podpis smlouvy v hodnotě přes 15 milionů eur na dodávku 20 autobusů s vodíkovými palivovými články a souvisejících služeb. Vozidla by měla být uvedena do provozu v prvním čtvrtletí roku 2026, čímž se flotila vodíkových autobusů v Lublinu rozšíří na 24 kusů. Autobusy budou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené automaty na jízdenky, systémeme pro počítání cestujících a monitorováním a na jedno natankování ujedou nejméně 300 km. Celkem pojmou 70 cestujících, z 27 sedících. Dp Lublinu budou dodány nejpozději do konce března 2026. Nákup autobusů je možný díky 100% financování z Národního fondu ochrany životního prostředí a vodního hospodářství. V rámci výběrového řízení ukončeného koncem prosince 2024 byly podány tři nabídky, nabídka od společnosti ARTHUR BUS byla nejvýhodnější z hlediska kritérií hodnocení nabídek stanovených v zadávací dokumentaci. Společnost nabídla za dodávku 20 autobusů na vodík přibližně 64 milionů zlotých hrubého. Lublin již léta rozvíjí udržitelnou a ekologickou veřejnou dopravu a má v celém vozovém parku 40 % vozidel s nulovými emisemi (předpisy EU požadují 30% do konce roku 2028), 99 trolejbusů, 40 elektrických autobusů a 4 vodíkové autobusy. Jedná se o dvanáctimetrový Solaris Urbino Hydrogen, který zakoupilo město Lublin, a 3 autobusy ARTHUR koupené městem Świdnik pro obsluhu příměstských linek 5 a 35. V Lublinu v blízkosti autobusového nádraží MPK Lublin se nachází vodíková čerpací stanice. Lublin plánuje pořídit další nízkoemisní vozidla: 29 hybridních autobusů o délce 18 metrů, 20 trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a 15 elektrických autobusů o délce 18 m. Všechny nákupy budou financovány z evropských fondů. V Německu model H2 ZERO 12 dokázal v rámci výběrového řízení v metropolitní oblasti Bremerhavenu obstát v silné konkurenci a výrobci se tak podařilo vstoupit na německý trh pravidelné dopravy, což je pro společnost klíčový krok v segmentu, který se rychle rozvíjí směrem k bezemisní mobilitě. Společnost Arthur Bus nedávno také slavnostně otevřela nový výrobní závod ve městě Lublin v Polsku. Závod se rozkládá na ploše 10 000 metrů čtverečních a ročně může podle tiskové zprávy vyrobit stovky vodíkových autobusů. Zařízení je součástí širší strategie expanze společnosti v Evropě. Autobusy Arthur H2 kombinují vodíkové palivové články s lithium-titanátovými (LTO) bateriem, které umožňují dojezd přes 500 kilometrů. Autobusy mají nádrž na vodík o objemu 37,5 kg. K vozidlům nabízí digitální služby správy vozového parku, nástroje prediktivní údržby a modulární nabídku služeb zaměřenou na optimalizaci dostupnosti vozového parku a snížení provozních nákladů.
Společnost Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS) ve městě Stalowa Wola v Polsku převzala 10 nových autobusů SOR ICN 10,5. Jde o důležitý krok v rozvoji místní veřejné dopravy. V současné době je v provozu asi 60 autobusů a ty nejstarší budou vyřazeny. SOR letos vyrobí nové autobusy také pro příměstské linky zajišťované nově dopravci Kłosok a Nowak Transport v okolí Wroclawi.
Obnova autobusů v regionu Stalowa Wola byla možná díky finančním prostředkům, které okres Stalowowolski získal na projekt s názvem „Nákup nízkoemisních autobusů pro obsluhu linek mimoměstské dopravy“ z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti určeného pro organizátory veřejné dopravy na výměnu autobusového vozového parku na stávajících meziměstských autobusových linkách, kterým hrozí likvidace z důvodu zastaralého vozového parku. Nové autobusy jsou majetkem okresu Stalowa Wola a budou pronajaty jeho vlastnímu provozovateli PKS Stalowa Wola. Dodavatelem je společnost SOR Poland se sídlem ve Varšavě a náklady na jejich pořízení činily 11 377 500 PLN, 90 % způsobilých nákladů ve výši 8 325 000 PLN zajistily fondy EU. Stalowowolský okres vynaložil z vlastních prostředků 3 052 500 PLN. Meziměstské autobusy Euro 6 jsou vybaveny nejnovějšími bezpečnostními systémy, jsou částečně nízkopodlažní, mají přístupové rampy a místa pro invalidní vozíky a kočárky, k výbavě patří klimatizace, informační panely se zobrazováním zastávek a vizualizací trasy a přizpůsobením pro zrakově postižené. Spolu s novými autobusy byly vyřazeny čtyři staré Autosan H9. Současný vozový park PKS Stalowa Wola nyní sestává z 62 vozidel, z nichž většina obsluhuje místní, okresní a meziměstské linky. Nové autobusy budou ihned po registraci nasazeny na nejvytíženější trasy a mají pomoci s dalším rozvojem veřejné dopravy v regionu. PKS je s novými autobusy vyrobenými v České republice spokojena. Díky dvaceti již provozovaným má podle svých slov pozitivní zkušenosti. " Výrobce zaručuje provozní životnost až 20 let. A není důvod mu nevěřit, protože s autobusy SOR máme dobré zkušenosti, jeden již používaných autobusů má najeto již 1,4 milionu km. Tyto nové nám budou určitě sloužit dlouho ", uvedl prezident PKS Tadeusz Bąk během představení nových autobusů 12. května 2025. SOR letos vyrobí nové autobusy pro příměstské linky v okolí Wroclawi . Půjde o 39 dieselových a 7 elektrických autobusů. První nové kloubové SOR NS 18 se objevily v depu společnosti Kłosok už na začátku května. I když první velké změny v dopravní obslužnosti nastanou až v srpnu a velká revoluce včetně nového prodeje jízdenek UrbanCar se plánuje od října 2025, zkušebně vyjely už 11. května. Zatím na linkách 121 a 131, které dopravce převezme od MPK Wroclav. Polsko je pro výrobce z Libchav důležitým trhem dlouhodobě, podívejte se do našeho archivu zde .
Na finální design Lion's Coach E si počkáme do října na veletrh Busworld Europe v Bruselu. Nový elektrický autokar má inovativní design a jeho aerodynamiku srovnává MAN s kompaktními SUV. K prvním zákazníkům by se měl Lion's Coach 14 E s dojezdem až 650 kilometrů dostat už příští rok, kdy začne v tureckém závodě MAN v Ankaře jeho sériová výroba.
Po úspěchu řady Lion's City E pro městskou a meziměstskou dopravu, s více než 2 500 eBusy prodanými od roku 2019, se nyní MAN zaměřuje na elektrifikaci autokarové dopravy. Jeho nový autokar využívá osvědčenou pohonnou technologii z úspěšně sériově vyráběného eTrucku a NMC baterie nově sériově vyráběné v norimberském závodě. S energetickou kapacitou baterií 356 až 534 kWh má ujet až 650 kilometrů. Jeho designový koncept snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnotu Cd) na 0,31. Bez omezení zavazadlového prostoru ve srovnání s jeho dieselovým protějškem v něm bude moci cestovat až 61 cestujících. „ Náš elektrický autokar představuje začátek nové éry cestování bez emisí a s nízkou hlučností, na kterou mnoho zákazníků čekalo. Jsme rádi, že jsme mezi prvními a že můžeme postavit na kola tak dynamický a inovativní autokar ,“ říká Barbaros Oktay, ředitel jednotky autobusů v MAN Truck & Bus. V první fázi vývoje infrastruktury pro vozidla a veřejné nabíjecí stanice budou preferovanými oblastmi použití pro MAN Lion's Coach E krátké a střední vzdálenosti s dojezdem až 650 kilometrů. „ eCoach může oslovit v autokarové turistice nové cílové skupiny, pro které je klíčovým faktorem při plánování cestování také udržitelnost ,“ říká Heinz Kiess, ředitel Product Marketing Bus v MAN. S nabíjecím výkonem CCS až 375 kW je možné jeho nabíjení podobně jako u dieselového autobusu spojit se zákonem stanovenou dobou řízení a odpočinku řidiče. S již vyvíjenou megawattovou nabíjecí infrastrukturou (Megawatt Charging System, MCS, až 750 kW) se oblasti použití elektrických autokarů v budoucnu ještě více rozšíří i směrem k dálkovému cestování. Základem pro eCoach je dieselový Lion's Coach představený v roce 2017. V první fázi se eCoach na silnice dostane jako 13,9 m dlouhé, kompaktní třínápravové vozidlo s maximální technicky přípustnou celkovou hmotností 27,3 tuny, pro 61 cestujících a o objemu zavazadlového prostoru od minimálně 11 do maximálně 13 metrů krychlových. Po elektrickém třínápravovém autokaru Lion's Coach 14 E bude MAN postupně zavádět další modely až do přelomu desetiletí. Na první pohled je vidět, že MAN eCoach je inovativní vozidlo. Se „Smart Flow Designem“. Cílem je maximalizovat aerodynamickou účinnost s inovativními estetickými detaily. Aerodynamická precizní práce konstrukčního týmu MAN snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnotu Cd), který je pro autokary důležitý, z 0,34 na 0,31 – což je působivá hodnota, která má také pozitivní vliv na dojezd. Takový koeficient odporu vzduchu řadí elektrický autobus do řady kompaktních SUV, uvádí MAN. Ale i „vnitřní fungování“ autokaru má být ultramoderní. Inovativní digitální kokpit s intuitivním konceptem ovládání MAN SmartSelect se dokonale hodí do vozu Lion's Coach E. Absolutní orientace na řidiče a rozšířené asistenční systémy zajišťují větší komfort a bezpečnost. MAN Truck & Bus