Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Nové klimatizované a nízkopodlažní vozy SOR NS 18 s dieselovým pohonem na téměř 370 milionů korun nahradí v městské dopravě v Brně starší naftové autobusy během dvou let. Půjde o první autobusy ve flotile dopravního podniku s asistenčními bezpečnostními systémy ADAS.

Dopravní podnik města Brna vyhlásil veřejnou zakázku na dodávku 37 kloubových nízkopodlažních autobusů v červnu 2025. Na profilu zatím nejsou dokumenty k nabídkám. V Registru smluv byla 20. listopadu 2025 zveřejněna kupní smlouva se SOR Libchavy. Cena za jeden kloubový SOR NS 18 činí činí 9 515 200 Kč bez DPH. Pokud budou dodány podle požadavku dopravního podniku včetně všech komponentů řídícího a informačního systému RIS, validátorů odbavovacího systému EOC II a automatického počítání cestujících APC, který do všech vozidel nyní montuje společnost BUSE, pak se celková cena jednoho vozidla zvýší na 9 900 000 Kč bez DPH. Celková cena za 37 nízkopodlažních autobusů SOR NS 18 činí přibližně 352 milionů Kč, resp. 366 milionů Kč bez DPH v případě výbavy všemi komponenty. Hodnotícími kritérii byly kromě kromě celkové nabídkové ceny (80%) také záruka na autobus (13%), kterou SOR poskytl v délce 60 měsíců a spotřeba nafty (7%). Prvních 17 ks nových autobusů dodá SOR nejpozději do 31. března a 10 ks do 31. července 2027. Dodávky ale mohou proběhnout už od poloviny roku 2026. S posledními 10 vozy počítá dopravní podnik do konce roku 2027. S novými vozy vyřadí dopravní podnik autobusy IVECO Crossway z roku 2010 a Solaris Urbino z roku 2013, které patří k nejstarším ve flotile DPMB, mají najeto přes 800 tisíc kilometrů a jejich další provoz není dlouhodobě udržitelný. S novými moderními autobusy se cestující setkají na nejvytíženějších linkách 44, 50, 78 a 84. SOR NS 18 budou vybaveny novým antikolizním systémem, který monitoruje mrtvé úhly, upozorňuje řidiče na rizikové situace a pomáhá předcházet možným kolizím. Půjde o první takové autobusy ve vozovém parku DPMB. DPMB dlouhodobě patří k největším provozovatelům bezemisních vozidel v Česku – téměř 60 % vozového parku tvoří tramvaje a trolejbusy. Polovinu flotily autobusů tvoří 50 % nízkoemisní vozidla na CNG. Dieselové autobusy tak představují pouze zhruba pětinu celého vozového parku. Část dieselových vozidel je však nezbytné zachovat i do budoucna. Jako jediné mohou zajistit dopravu při výpadku elektrické energie nebo při mimořádných událostech včetně evakuací. DPMB v posledních letech koupil od SOR Libchavy minibusy SOR ICN 9,5 a v rámci projektu kompletace trolejbusů „Mario“ ve svých dílnách montuje dvounápravové trolejbusy SOR TNS 12. Provozuje také dieselové autobusy SOR NS 12 a a plynové SOR NBG 12.

person rebus  date_range 20.11.2025

Irizar e-mobility posiluje svou pozici v Polsku. Podepsal smluvy na dodávky modelu Irizar ie bus do Varšavy, Krakova, Katovic a dalších měst.

Před několika týdny podepsal Irizar e-mobility smlouvu na dodávku 10 kusů desetimetrových autobusů. Vozidla, která budou jezdit v ulicích polského hlavního města, budou dodána koncem roku 2026. Jednou z novinek je, že vozidla budou mít solární panely o výkonu větším než 1 kW. Smlouva také zahrnuje možnost rozšíření objednávky o 10 dalších kusů. MPK Krakov (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.) opět vybrala elektrické autobusy Irizar e-mobility a podepsala druhou smlouvu na dodávku 22 nových 12metrových autobusů. V centru města by měly jezdit v polovině příštího roku. První čtyři Irizar ie bus má MPK ve flotile od roku 2023. Dopravní úřad ve městě Bielsko-Biała (Miejski Zakład Komunikacyjny) bude mít také 12 nových 12metrových autobusů Irizar e-mobility. První dodávky se očekávají v první polovině roku 2026. Polský dopravce GZM Katowice se rozhodl modernizovat svůj vozový park o 31 elektrických autobusů, z nichž 16 bude 18metrových kloubových modelů a zbývajících 15 bude 12metrových. Nová vozidla budou jezdit v několika městech, včetně Sosnovce, Świerlaniece, Katovic a Gliwic. MPK Nowy Sącz (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) přidá do své městské dopravní sítě pět desetimetrových elektrických autobusů Irizar e-mobility. Budou jezdit ve městě Nowy Sącz a dodání je plánováno na první čtvrtletí roku 2026. „ Chceme poděkovat všem provozovatelům za to, že vkládají důvěru do našich řešení elektromobility. Těší nás, jak se naše elektrické autobusy rozšiřují po celém Polsku. Doufáme, že si obyvatelé užijí pohodlné, tiché a ekologické cestování ,“ řekl Mikel Irizar, obchodní ředitel Irizar e-mobility Eastern Europe. Španělský výrobce Irizar e-mobility nabízí komplexní řešení elektromobility pro města, kromě vozidel s nulovými emisemi také systémy pro nabíjení, trakci a skladování energie. Produktová řada zahrnuje městské autobusy o délce 10,8 m a 12 m, které jezdí od roku 2014 v různých evropských městech, 15 m autobusy, kloubové autobusy a další elektrická vozidla pro obsluhu měst, jako je například Irizar ie truck.

person rebus  date_range 19.11.2025

Na konci roku 2024 podepsal Solaris svou první smlouvu na dodávky autobusů do Spojených států . Čtyři elektrické autobusy si objednal King County Metro, provozovatel veřejné dopravy v Seattlu ve státě Washington. Dohoda zahrnuje opci na dalších dvanáct vozidel, které si může objednat několik dopravců. Tuto možnost nyní využila Agentura pro městskou dopravu v San Franciscu (SFMTA) a uplatnila opci na nákup šesti elektrických autobusů Solaris - tří sólo a tři kloubové. Vozidla budou mít podobné vybavení jako pro Seatll.

Elektrické autobusy jsou založeny na platformě speciálně vyvinuté pro severoamerický trh, která splňuje všechny americké předpisy. „Tato platforma bude vybavena nejmodernější technologií bateriových autobusů, kterou Solaris vyvinul za svých 15 let zkušeností s bateriovými autobusy.“ Solaris však o platformě neposkytuje žádné podrobnosti. V Evropě může být dvanáctimetrový elektrický autobus Urbino 12 electric vybaven bateriem s kapacitou až 600 kWh. Kloubovou verzi Urbino 18 electric lze objednat s kapacitou až 800 kWh. „ Tato objednávka od San Francisco Municipal Transportation Agency představuje další milník v naší strategii vstupu na americký trh. Ráda bych poděkovala SFMTA za výběr společnosti Solaris a ujišťujeme ji, že dodáme bateriově elektrická vozidla s nulovými emisemi, která splňují všechny místní požadavky a nabízejí špičkové technologie v tomto segmentu, “ uvedla Agata Stańda, generální ředitelka Solaris Bus & Coach. „ Jsme nadšeni ze spolupráce se společností Solaris, která expanduje na severoamerický trh ,“ uvedla Julie Kirschbaumová, ředitelka dopravy SFMTA. „ V SFMTA jsme se zavázali poskytovat našim cestujícím co nejlepší zážitek a autobusy Solaris nabízejí moderní vybavení pro zákazníky, díky kterému je doprava pohodlnější a dostupnější. Stejně důležité je, že tato vozidla upřednostňují bezpečnost a spolehlivost, což je ústředním bodem našeho poslání poskytovat bezpečné služby světové úrovně pro San Francisco. Tato objednávka představuje jak náš závazek k technologiím s nulovými emisemi, tak i naše nadšení pro vítání inovativních partnerů, jako je Solaris, na americkém trhu .“ Solaris je jedním z evropských lídrů ve výrobě elektrických autobusů a trolejbusů. V rámci své dlouhodobé strategie si buduje svou pozici také v Severní Americe. Díky osvědčené technologii, kvalitě a konkurenceschopnosti chce být silnou a spolehlivou alternativou pro severoamerické dopravce, kteří plánují zavést řešení s nulovými emisemi, uvádí tisková zpráva. Objednávka ze San Francisca znamená další krok. Kromě autobusů na baterie do Setttlu uzavřel také ohodu o dodávkách trolejbusů do Vancouveru v Kanadě . Solaris Bus & Coach

person rebus  date_range 19.11.2025

Scania Sverige získala významnou zakázku od Švédské vládní agentury pro obranné vybavení (FMV) na dodávku 65 těžkých tahačů určených pro přepravu tanků. Smlouva zároveň zahrnuje opci na dalších 60 vozidel. Zakázku získala na jaře 2023 a už během prvního roku vznikly a prošly testováním první prototypy. Dodávky pro ozbrojené sily budou dokončeny do léta 2026.

Nové tahače, postavené na robustní platformě Scania R 620 XT 8×4/4, jsou vybaveny výkonnými motory V8 o výkonu 620 koní. Celková hmotnost soupravy včetně návěsu přesáhne 110 tun – samotný tank totiž váží přibližně 60 tun. Díky palivovým nádržím o objemu více než 1 000 litrů zvládnou tahače ujet až 800 kilometrů bez tankování. Motory jsou označovány jako tzv. více palivové a proto lze čerpat jak standardní naftu, tak i specifické vojenské pohonné hmoty. Posádka cestuje spolu s vozidlem Kabina vozidla vychází z osvědčeného konceptu Scania CrewCab, známého z hasičských a záchranných vozidel. Umožňuje přepravu celé posádky tanku včetně osobní výzbroje a výstroje, která tak dorazí na místo společně s technikou a může okamžitě zahájit plnění úkolů. Pro zvýšení flexibility lze převážet i dva dodatečné kontejnery, což zjednodušuje logistiku a snižuje počet přesunů jinými prostředky. Polovina všech tahačů bude vybavena navijáky, které umožní i odtah poškozených tanků. Konstrukce vozidla vznikla v úzké spolupráci s armádou a prošla rozsáhlými zkouškami. Nová generace tahačů nabízí vyšší výkon, flexibilitu, bezpečnost i komfort posádky než předchozí modely. Vývoj v rekordním čase Zakázku Scania získala na jaře 2023 a už během prvního roku vznikly a prošly testováním první prototypy. Spolupráce mezi FMV, ozbrojenými silami a Scanií byla hodnocena jako mimořádně efektivní – především díky využití modulárního systému Scania, který umožňuje kombinovat civilní i vojenské komponenty podle konkrétních požadavků. Kabina CrewCab sdílí konstrukční základ s kabinami určenými pro hasičská vozidla, což usnadňuje výrobu i servisní podporu. Kombinace podvozku řady XT, motoru V8 a kabiny CrewCab přináší jedinečné řešení přizpůsobené potřebám švédských ozbrojených sil. Využití zkušeností z civilní produkce Na vývoji se podílela i dceřiná společnost Laxå Special Vehicles, která má dlouholeté zkušenosti s výrobou a úpravami těžkých vozidel pro specifické nasazení. Toto know-how Scania zúročila při návrhu nového vojenského tahače – vozidla, které spojuje spolehlivost, odolnost a efektivní servisní zázemí běžné produkce Scania. Nové tahače postupně nahradí model Dragbil 23T (6×4), používaný švédskou armádou od konce 90. let. Moderní souprava přináší výrazně vyšší přepravní kapacitu a výkon, zatímco komfortní kabina umožňuje cestu celé tankové posádce přímo v tahači – což zrychluje přesuny a zefektivňuje nasazení jednotek v terénu. Společná přeprava posádky s technikou je výhodná i v případech náhlé změny trasy, místa i času nasazení.

person rebus  date_range 18.11.2025

Městský dopravní podnik Opava v příštích čtyř letech pořídí osm nových dvanáctimetrových dieselových autobusů, jedenáct elektrických autobusů a tři parciální trolejbusy. Na jejich dodavatele zveřejnil výběrové řízení. První elektrické autobusy SOR ENS 12 přivítají v Opavě v prosinci 2025.

Veřejná zakázka na nové dieselové autobusy je omezena pouze pro dodavatele se sídlem v členském státe EU, Evropském hospodářském prostoru nebo ve Švýcarské konfederaci nebo jiném státě, který má s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce, jiný dodavatel bude ze zadávacího řízení vyloučen. Podmínka se vztahuje i na poddodavatele. Tento postup Evropská komise umožňuje. Zadávací řízení bude probíhat obráceným způsobem, k posouzení splnění úplnosti nabídek se přistoupí až po hodnocení nabídek. Úplnost nabídky bude kontrolována jenom u vybrané nabídky. Podle sdělení v zadávací dokumentaci byli pro získání informací k předpokládané hodnotě, technických specifikací, lhůt, možnosti autorizovaného servisu a dalších, osloveni výrobci Iveco Czech Republic, a. s., MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., Mercedes-Benz Česká republika s.r.o., Scania Czech Republic s.r.o., SOLARIS CZECH spol. s r.o., SOR Libchavy spol. s r.o. a ŠKODA ELECTRIC a.s, přičemž v požadované lhůtě odpověděl pouze Solaris a SOR. Předpokládaná hodnota celé zakázky (včetně zaškolení, technické podporuy HW a SW vybavení a prováděení záručních oprav) činí 56 milionů korun, přičemž posuzovány budou i nabídky s vyšší cenou. Hodnotícími kritérii jsou nabídková cena (80 %) a délka záruční lhůty (20 %). První dva nové autobusy požaduje MDPO dodat v roce 2026. Další každý rok pak další dva. Městský dopravní podnik v Opavě provozuje pro MHD autobusy Iveco Citelis 12 m (13 ks), Iveco Urbanway 10,5 a 12 m (7 ks, 8 ks) a SOR NS 12 CNG (5 ks). V prosinci očekává první dva elektrické autobusy. Zakázku na dodání osmi vozidel a systém pro pomalé i rychné nabíjení vyhrál v roce 2024 SOR Libchavy , všechny vozy postupně vyjedou od ledna do srpna 2026. Nabíjecí infrastruktura si vyžádala investice do nové trafostanice v depu. Pro další nové zadávací řízení Dodávka elektrobusů (část 1.) a trolejbusů s přídavným bateriovým pohonem (část 2.) platí pro dodavatele stejné omezení jako pro dieselové autobusy. Předmětem veřejné zakázky části 1. je uzavření smlouvy na dodávku 11 ks nových plně nízkopodlažních elektrobusů s dvoupolovým nabíjením pomocí střešních pantografů. Pro získání informací oslovil MDPO obchodní zástupce relevantních výrobců vozidel Solaris, Iveco, SOR a Škoda, přičemž dva subjekty uvedly, že aktuálně nabízejí vozidla s dojezdem 100 km, další subjekt sdělil nemožnost dodání požadovaného typu vozidla vzhledem k použitému způsobu nabíjení a jeden na dotaz nereagoval. Předpokládaná hodnota činí 163,35 milionů korun. Hodnotícími kritérii je nabídková cena (60 %), garance dojezdu (25 %) a délka záruční lhůty (15 %). Všech 11 ks elektrobusů požaduje MDPO dodavat v březnu 2028. Předmětem druhé části zakázky je uzavření smlouvy na dodávku 3 ks nových plně nízkopodlažních trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem s minimálním dojezdem na tyto baterie 20 km. I zde MDPO provedl tržní konzultace. Oslovil Solaris, SOR, Škoda a Carrosserie Hess. Tři subjekty zodpověděly všechny dotazy a k předloženým podkladům neměly výhrady, přičemž dodací lhůty uváděly v rozmezí od 14 měsíců do přibližně 3 let, jeden nereagoval. Předpokládaná hodnota části 2 činí 49,8 milionů korun. Hodnotícími kritérii je nabídková cena (60 %), garance dojezdu na baterie (25 %) a délka záruční doby (15 %). Všechny parciální trolejbusy mají přijet v březnu 2028. Součástí těchto dodávek je také zaškolení s obsluhou a údržbou, udělení oprávnění/souhlas výrobce s výkonem údržby a oprav, poskytnutí příslušné technické podpory, včetně dodání nezbytného HW/SW vybavení dodání všech příslušných dokumentací a provádění záručních oprav. V současné době MDPO provozuje trolejbusy Škoda Tr26 Solaris 12 (13 ks), Škoda Tr32 SOR 12 m (15 ks) a Škoda Tr36 Temsa 12 m (3 ks).

person rebus  date_range 18.11.2025

Společnost Nobless Line pořídila pro mezinárodní trasu mezi Prahou a Bernem luxusní Setru - N0B LESS5, unikátní autokar s restaurací na palubě je už v provozu.

Horní paluba Exclusive Class disponuje pouze 36 speciálně upravenými koženými křesly v rozložení 2+1. Každé má 3 bodový bezpečnostní pás, područky vpravo i vlevo. Každý cestující má více prostoru nejen na nohy, ale také na ramena, své mobilní zařízení může nabíjet zásuvkou 230V, USB-A a USB-C. V přízemí dvoupodlažního autokaru je restaurace s nabídkou občerstvení se 14 sedaly a 4 dřevěnými stoly ve vysokém lesku a prostorná toaleta s teplou tekoucí vodou. Technologickou novinkou je zde také chytré okno, díky kterému budete mít na toaletě absolutní soukromí. Na lince Praha - Plzeň- Bregenz - Sank Gallen - Curych - Bern se můžete touto černou kráskou s nejvyšším komfortem pro cestující svézt od víkendu 14. listopadu.

person rebus  date_range 17.11.2025

Rozsáhlé výběrové řízení na nákup městských a meziměstských autobusů pro provoz v Aostě, Turíně, Bergamu, Brescii, Cremoně a Udine v Itálii je rozděleno na devět částí podle typů autobusů: kategorie I a II v délkách od 10,5 do 18 metrů. 104 autobusů bude elektrických bateriových, 112 s pohonem na CNG, 60 mild-hybridních dieselových a 40 s klasickým dieselovým motorem.

Vítězové s nejvýhodnější nabídkou mají jistou objednávku 171 vozidel, 145 pak může Arriva zakoupit volitelně do roku 2029. Dodávky budou realizovány do 10 měsíců od objednání. Arriva požaduje plný servis vozidel po dobu 15 let. Předpokládaná hodnota činí celkem přibližně 124,8 milionu eur. Odhadonavé základní ceny se pohybují od 250 tisíc eur za mild-hybridní 10,5m autobus až po 800 tisíc eur za 18m dlouhý elektrický autobus (ceny ze zadávací dokumentace uvádíme pro zajímavost níže).

person rebus  date_range 14.11.2025

Volvo Buses obdržela objednávku na 53 elektrických autobusů pro metropolitní oblast Guadalajary, hlavního města státu Jalisco. Objednávka zahrnuje 31 vysokopodlažních a 12 nízkopodlažních autobusů LUMINUS a deset kloubových autobusů 7800 Electric. Kloubové autobusy Volvo otevřely první BRT koridor ve městě už před 15 lety. Nyní město modernizuje síť před mistrovstvím světa ve fotbale.

Vysokopodlažní autobusy jsou postaveny na podvozku Volvo BZR, nízkopodlažní na podvozku BZL. LUMINUS je model určený pro centrální a latinskoamerický trh a vyrábí se v továrně Volvo Buses v mexickém Tultitlánu. Prvních 12 nízkopodlažních autobusů LUMINUS zahájí provoz v prosinci 2025, zbývající budou následovat v květnu 2026. Celý systém by měl být plně funkční před mistrovstvím světa ve fotbale 2026 a má být ukázkou pokroku Mexika směrem k moderní dopravě s nulovými emisemi. Podle předběžných výpočtů sníží 53 elektrických autobusů emise CO₂ o více než 35 % ve srovnání s ekvivalentními dieselovými modely – to znamená úsporu více než 140 tun CO₂ ročně. Autobusy jsou přizpůsobeny pro městský provoz a jsou nabíjeny hlavně v noci, s možností rychlého nabíjení během dne prostřednictvím CS2 přípojek. „ Tento projekt dělá z Guadalajary jedno z předních měst v Mexiku při zavádění řešení pro elektromobilitu. Odráží ochotu města dlouhodobě investovat do udržitelné veřejné dopravy, “ říká Rafael Kisel, generální ředitel Volvo Buses v Mexiku. Na rozdíl od jiných projektů, kde Volvo Buses poskytuje kompletní řešení na klíč, jde zde o dodávku samotných vozidel. Volvo Luminus bylo uvedeno na trh v roce 2023 . Elektrobus z mexické produkce může být vybaven bateriovými sadami od 280 do 470 kWh s dojezdem až 400 km. Aby bylo možné optimálně využívat prostor pro cestující, jsou baterie instalovány na střeše. Flotila kloubových autobusů Volvo před 15 lety slavnostně otevřela první koridor BRT ve městě. Podle Volvo Buses se osvědčily. Tentokrát byl rozhodujícím faktorem výkon. " Terénní testy potvrdily, že výkon našich elektrických autobusů je lepší než u jiných, a to především ve spotřebě energie a dojezdu – a to navíc k podpoře, kterou garantujeme pro zajištění provozuschopnosti prostřednictvím naší servisní sítě ,“ uzavírá Rafael Kisel.

person rebus  date_range 14.11.2025

Volkswagen Truck & Bus a TRATON GROUP spojily síly s brazilskou vládou a patnácti dalšími institucemi a připravují koridor e-Dutra, první zelený dálniční koridor v zemi, který propojí města Rio de Janeiro a São Paulo. Cílem je vybudovat infrastrukturu potřebnou pro provoz trasy s elektrickými nákladními vozy. Zprávu oznámily na konferenci COP30 v Belému.

Volkswagen Truck & Bus, jeden z iniciátorů projektu, uskutečnil ve spolupráci s LOTS group první jízdu elektrického nákladního vozu po koridoru. Trasa dlouhá 800 kilometrů mezi Resende a Sorocabou byla dokončena s využitím stávající nabíjecí infrastruktury. Podle zprávy pomohlo vyhodnocení trasy identifikovat potřeby infrastruktury a posoudit proveditelnost rozsáhlé elektrické nákladní dopravy. Projekt, který je součástí iniciativy Globální zelené silniční koridory, si klade za cíl dekarbonizovat těžkou nákladní dopravu mezi Rio de Janeirem a São Paulem a vytvořit rámec pro škálování logistiky s nulovými emisemi v celém regionu. Spojuje veřejné a soukromé partnery s cílem agregovat poptávku po nákladní dopravě s nulovými emisemi a sladit investice do infrastruktury. Koordinací provozovatelů vozových parků a logistických společností je projekt navržen tak, aby snížil investiční riziko v nabíjecích sítích a podpořil komerční nasazení bateriově elektrických nákladních vozidel. „ Jsme odhodláni vyvíjet udržitelná dopravní řešení pro všechny. Proto jsme se ke koalici připojili jako iniciátor: abychom podpořili budování chytřejší mobility pro další generace. A to jistě zahrnuje i naše partnerství s různými zainteresovanými stranami, abychom využili kolektivní sílu, která bude mít dopad ,“ uvádí Roberto Cortes, prezident a generální ředitel společnosti Volkswagen Truck & Bus. Koalice e-Dutra zahrnuje Volkswagen Truck & Bus, TRATON GROUP a partnery jako jsou Smart Freight Centre, CALSTART, The Climate Pledge, C40 Cities, Světová obchodní rada pro udržitelný rozvoj, Mezinárodní rada pro čistou dopravu a WRI Brasil, a také několik soukromých společností. Podle svých slov Volkswagen Truck & Bus jako první vyvinul a vyrobil v Brazílii 100% elektrický nákladní vůz e-Delivery v roce 2021. Výrobce uvádí, že nyní nabízí produkty s nejnižší úrovní emisí ve své historii. Letos také zahájil provozní testování svého elektrického autobusu e-Volksbus a také nákladního vozu Constellation na biometan. Souběžně zavedl používání zelené nafty (HVO) a se svými zákazníky testuje vozidla na 100% bionaftu. „ Elektrifikace je budoucností dopravy ,“ řekl Andreas Follér, ředitel pro udržitelnost v Traton. „ Musíme si ale uvědomit, že cesta před námi je dlouhá. Proto je e-Dutra důležitá .“ Traton uvádí, že elektrickou nákladní dopravu začaly provozovat také společnosti DHL Supply Chain, Amazon a Scania.

person rebus  date_range 13.11.2025

Po ulicích v Miláně bude jezdit 153 autobusů E-Way, milánský dopravce Azienda Trasporti Milanesi (ATM Milano) objednal od Iveco Bus první elektrické autobusy na konci roku 2023 . Zakázku na 105 kloubových autobusů Urbino 18 electric vyhrál Solaris .

Partnerství mezi Solaris a ATM Miláno trvá od roku 2014. Od té doby si dopravce u výrobce objednal přibližně 500 vozidel. Od roku 2018 jde výhradně o vozy s nulovými emisemi, součástí flotily ATM je i výroční 1000. vyrobený e-bus. Solaris na dodávku až 105 kloubových elektrických autobusů pro 130 cestujících získal výrobce na konci roku 2023. Podobně jako u předchozích e-busů dodaných do Milána budou i nové nabíjeny prostřednictvím pantografů i plug-in technologie. Městská infrastruktura umožňuje dobíjení pomocí nabíječek umístěných podél trasy, což zajišťuje prakticky neomezený celodenní dojezd. Také Iveco Bus spolupracuje s ATM Miláno řadu let, jeho vozy tvoří 45 procent celého vozového parku dopravního podniku. I když jsou Iveco E-Way nejčastěji registrované 12metrové autobusy na baterie v Itálii , k 31. říjnu šlo o 292 kusů z celkem 979 registrací „plug-in“, do milánských ulic se dostávají poprvé. Všechny nové vozy budou dodány do Milána do června 2026 v souladu s časovým harmonogramem požadovaným pro využití finančních prostředků z programu EU Next Generation. Město přijalo klimatickou strategii a do roku 2030 kompletně nahradí naftové autobusy za elektrické.

person rebus  date_range 13.11.2025
Reklama
Reklama
TEZAS SERVIS
Reklama
MOBILBOARD
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací