Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Prvních 14 elektrických autobusů na druhém největším letišti ve Spojeném království bude vozit cestující z parkovišť na terminály. Půjde o model Irizar ie tram o délce 18 metrů.

Ikonické vozidlo společnosti Irizar ie tram, které se designem podobá tramvaji, pro přepravu na letiště bude mít vysokou kapacitu a snadný přístup. Pro větší pohodlí a funkčnost budou vozy vybaveny nosiči zavazadel. Poháněny budou bateriemi Irizar nejnovější generace a nabíjeny pomocí ultrarychlého pantografického systému za necelých šest minut, poté ujedou požadovaných 35 km. Vyšší bezpečnost zajistí digitální kamerami vpředu a v zadní části. Irizar e-mobility rozšiřuje podpisem smlouvy s letištěm London Gatwick na dodávku 100% elektrických autobusů svá řešení elektromobility ve Spojeném království. 50 elektrických autobusů od španělského výrobce jezdí v několika městech. Go-Ahead London uvedla do provozu 20 z nich na lince 358 mezi Crystal Palace a Orpingtonem v Londýně loni v létě. Již dříve nasadil 28 autobusů do BRT sítě Fastrack v Nort Kentu. V obou případech jde o 12 metrů dlouhé autobusy. S ročním počtem cestujících 43 milionů je Londýn Gatwick druhým největším letištěm ve Spojeném království a jedním z deseti největších letišť v Evropě. Je to klíčová součást národní infrastruktury, která pohání národní i regionální ekonomiku tím, že generuje hrubou přidanou hodnotu 5,5 miliardy liber a podporuje více než 76 000 pracovních míst (2023). Z letiště létá téměř 60 leteckých společností do více než 150 kratších a více než 50 dálkových destinací. S deklarovanou kapacitou 55 letů za hodinu je Londýn Gatwick nejefektivnějším letištěm s jednou ranvejí na světě. Letiště se nachází 45 km jižně od hlavního města Spojeného království a má mimořádně dobré dopravní spojení. Více než čtvrtina obyvatel Anglie (15 milionů lidí) – včetně celého Londýna – je vzdálena necelou hodinu jízdy po silnici nebo železnici. Šestiletý program udržitelného růstu v hodnotě 2 miliard liber zahrnuje ambiciózní plán stát se do roku 2030 letištěm s nulovými čistými emisemi a zvýšit kapacitu zavedením stávající severní ranveje letiště do běžného provozu. Společnost Vinci Airports vlastní 50,01% podíl na letišti a Global Infrastructure Partners spravuje zbývajících 49,99 %.

person rebus  date_range 11.07.2025

Dopravní podnik hlavního města Prahy a Zliner uzavřely smlouvu na renovaci vraku autobusu značky Ikarus 620. Do sbírky Muzea městské hromadné dopravy ve Střešovicích by se měl dostat za dva roky.

Ikarus 620 z roku 1963 je ve stavu odpovídajícímu poslednímu využití jako zahradní chatky v Dubči u Prahy. Je nefunkční, zkorodovaný a nekompletní. Karosérie ale není podle dopravního podniku v nejhorším stavu. Chybí oboje dveře pro cestující, přední maska, motor, sedadla, a další vybavení. Jako částečný zdroj dílů k renovaci je určen vrak linkového autobusu Ikarus 630 stejného roku výroby. Autobus by měl být uveden do původního stavu, pouze s drobnými provozními úpravami. Náhradní nedostupné díly a součástky nemají působit rušivě a musí se přibližovat originálnímu provedení. Má být plně funkční a odpovídat požadavkům pro přihlášení do registru historických vozidel a provozovaní na pozemních komunikacích. Hlavně vzhledem k nedostupnosti náhradních dílů tak bude renovace náročná. Zliner má na opravu vozu 2 roky, stát bude 11,9 mil. Kč bez DPH. Dopravní podnik Prahy obdržel 40 městských autobusů Ikarus 620 na konci roku 1963, tento konkrétní vůz v Praze však nikdy nejezdil. Ve sbírce Muzea MHD bude zastupovat tovární provedení těchto vozů v Praze.

person rebus  date_range 11.07.2025

Vilniaus viešasis transportas a Solaris Bus & Coach podepsaly 10. července 2025 smlouvu nákup 73 nových trolejbusů. Jedná se o druhou etapu obnovy trolejbusového vozového parku ve Vilniusu. Cílem je nahradit nejstarší modely Škoda 14TR a Solaris Trollino 15AC a zajistit cestujícím kvalitnější a pohodlnější veřejnou dopravu. Hodnota zakázky je 56,2 milionu. Nové trolejbusy budou do Vilniusu postupně dorážet od podzimu do konce roku 2026.

Nové trolejbusy Solaris Trollino 18 nahradí nejstarší modely, které jsou v současnosti v hlavním městě Litvy v provozu – Škodu 14TR a Solaris Trollino 15AC. Nové nízkopodlažní trolejbusy Solaris o délce 18 metrů budou uzpůsobeny pro pohodlnou a bezpečnou přepravu cestujících. Každé vozidlo bude vybaveno USB porty, klimatizací, stojany na kola, bezpečnostními kamerami, informačními obrazovkami a prostorem pro cestující se zdravotním postižením. Bude k dispozici 40 sedadel a 70 míst ke stání. Trolejbusy ujedou na baterie až 20 km. Budou vybaveny trakčním zařízením nové generace a rekuperačním brzdovým systémem, který umožní efektivnější využití elektrické energie. Pořízení nových trolejbusů je financováno z úvěrů od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a Severské investiční banky (NIB). V ulicích Vilniusu jezdí v současné době 91 trolejbusů Škoda 32 Tr, které do hlavního města Litvy dodala Škoda Group v letech 2024–2025. Do výběrového řízení na dvanáctimetrové i kloubové trolejbusy se přihlásily jak Solaris, tak Škoda Group. Zatímco v roce 2023 byla úspěšná Škodovka , v druhém tendru podal nejvýhodnější nabídku Solaris. S novými trolejbusy bude rozšířena trolejbusová síť o 7 nových linek a navýšen počet spojů na stávajících trasách.

person rebus  date_range 10.07.2025

První ze 142 moderních dieselových autobusů Mercedes-Benz Citaro G, které dorazí do hlavního města, pojedou na linkách 8E a 133E, které spojují centrum města s okolními čtvrtěmi (Budafok, Nagytétény nebo Gazdagrét). Nízkopodlažní, klimatizovaná vozidla vybavená palubními kamerami a moderním informačním systémem pro cestující budou uvedena do provozu v několika fázích od 31. července do jara 2026.

Thomas Tonger, evropský obchodní manažer Daimler Buses GmbH zdůraznil na představení prvních autobusů v Budapešti 8. července 2025, že autobusy jsou nejen bezpečné, ale také šetrné k životnímu prostředí. „ Navrhli jsme je tak, aby sloužily potřebám cestujících i řidičů a zároveň kombinovaly nejmodernější technologie, odpovědnost za životní prostředí a efektivní provoz. Mezi mnoha pokročilými bezpečnostními prvky vozidla vyniká systém Sideguard Assist. Tato technologie monitoruje oblast v blízkosti vozidla a pomáhá detekovat chodce, cyklisty nebo jakékoli překážky v mrtvém úhlu řidiče, zejména při zatáčení. To je zásadní ochrana v rušných ulicích Budapešti. " Nové autobusy Citaro jsou kromě úsporného vznětového motoru Mercedes-Benz Euro VI o výkonu 360 hp vybaveny také vysoce účinným rekuperačním systémem. Při brzdění generátory přeměňují energii na elektrický proud, který se ukládá v superkondenzátorech. Když se autobus znovu rozjede, tyto kondenzátory napájejí palubní elektrickou soustavu, čímž odlehčují motor. Výsledkem je nižší spotřeba paliva a méně emisí. Přepravní kapacita vozidel je 147 osob (z toho 35 pevných+2 sklopná sedadla), samozřejmostí je klimatizace a USB nabíječky. Pro informování cestujících jsou vybaveny LCD displeji, dále kamerovým systémem a systémem pro počítání cestujících. Dieselové autobusy Citaro G splňují nejpřísnější evropské environmentální normy – cíl Arrivy je však jasný: nulové emise. Proto modernizuje svou vozovnu na ulici Andor a v roce 2026 uvede své první elektrické autobusy. Vloni objednala od čínského výrobce BYD celkem 82 elektrických autobusů . První přijedou na podzim a všechny by měly být v provozu v roce 2026. Jde o sólo třídvéřové modely B12E03 s baterií o kapacitě 491 kWh, která je částečně integrována do podlahy, a kloubové B19E01 s baterií o kapacitě 563 kWh. Podle plánů BKK bude v Budapešti do roku 2027 v provozu celkem 70 nových, padesát sólo a dvacet kloubových, plně elektrických autobusů, které bude provozovat společnost ArrivaBus Kft. Nová vozidla budou jezdit především na hlavních tratích protínajících vnitřní oblasti hlavního města a na tratích v centru. ArrivaBus zajišťuje dopravní obslužnost v Budapešti na základě smlouvy s městským organizátorem dopravy BKK. Vozy Mercedes-Benz Citaro v Budapešti jezdily od roku 2013, později je doplnil model Mercedes-Benz Conecto. V roce 2023 je s novou smlouvou s městem nahradily autobusy MAN . V uplynulých 5 letech bylo v Budapešti uvedeno do provozu 360 nových autobusů, 50 nových trolejbusů a 26 nových tramvají CAF a nyní obnova vozového parku veřejné dopravy v hlavním městě vstupuje do nové éry. Do roku 2027 má být téměř 90 procent autobusového vozového parku tvořeno moderními autobusy splňujícími normu EURO 5 nebo vyšší. Podle BKK uspoří téměř 8 000 tun škodlivých látek v ovzduší.

person rebus  date_range 09.07.2025

Dopravní podnik hl. m. Prahy hledá dodavatele, který vybaví systémem celovozové klimatizace prostor pro cestující v tramvajích Škoda 15T první série. Jedná se o 123 tramvají ev. č. 9201–9325 kromě vozů 9243 a 9285, ve kterých nechal klimatizaci naistalovat v rámci zkušebního pilotního projektu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 431,5 milionů korun bez DPH. S vítězným dodavatelem podepíše šestiletou rámcovou smlouvu.

Vítězný dodavatel instaluje každý rok klimatizační jednotky do minimálně 20 tramvají. V následujících letech by tak mělo být v Praze až 450 moderních klimatizovaných bezbariérových tramvají 15T a 52T. První tramvaje Škoda 15T svezly v Praze cestující v únoru 2011 . Další série vozů již byla klimatizací vybavena, poznáte je podle žlutých čel. Instalace klimatizace prostoru pro cestující v tramvajích 15T by měla proběhnout jako náhrada za stávající systém větrání včetně nezbytných úprav na vozech a řídícího systému. DPP očekává instalaci tří klimatizačních jednotek do vozidla, tj. do každého článku jedna. Jejich provoz má být automatický, ovládaný a řízený vlastním řídícím systémem ve čtyřech pracovních režimech: chlazení, větrání, větrání s předehřevem nasávaného vzduchu při nízkých teplotách a temperování vozu. Řízení a ovládání klimatizace musí současně spolupracovat se stávajícím systémem topení v tramvajích a ve všech režimech musí umožnit částečnou nebo úplnou recirkulací vzduchu. DPP požaduje minimální záruku na klimatizační jednotky 24 měsíců a v nich použití ekologického chladícího média. Klimatizační jednotky musí splňovat příslušné technické státní normy a vyhovovat provozu drážního vozidla v klimatických podmínkách mírného klimatu. Nabídky budou vyhodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti na základě dvou dílčích hodnotících kritérií: celková nabídková cena za plnění veřejné zakázky s váhou 80 % a délka záruky klimatizační jednotky s váhou 20 %.

person rebus  date_range 08.07.2025

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou shání firmu, která mu vyprojektuje a postaví nabíjecí infrastrukturu pro čtyřicet plánovaných elektrických autobusů. Vzhledem k provázanosti všech součástí plnění zvolil formu Desing and Build.

Předmětem zveřejněného zadávacího řízení je zpracování projektu a projektové dokumentace, zajištění získání povolení záměru podle stavebního zákona, realizace stavebních prací, zajištění získání kolaudačního rozhodnutí a příslušných povolení k provozování zařízení a dodání nabíječek a souvisejících elektrozařízení. Vybraný dodavatel infrastrukturu navrhne i postaví. Předpokládaná hodnota zakázky činí 183 mil. Kč bez DPH, předpokládá se spolufinancování z IROP. Hodnotícím kritériem je ekonomická výhodnost nabídky, kritérii je nabídková cena (70 %) a termín zpracování pojektové dokumentace pro získání povolení záměru ve dnech (30 %), ten nesmí být delší než 180 dnů. Dobíjecí infrastruktura bude umístěna ve třech lokalitách, ve vozovně tramvají areál Mrštíkova vzniknou čtyři dobíjecí stání, počítá se s 2 ks vozidel délky 18,75 m a 2 ks délky 12,5 m. V autobusové garáži ve Vilové má vzniknout 40 dobíjecích míst a v otočce Doubí-sídliště v ulici Mařanova dvě dobíjecí místa, dobíjení bude umožněno 4 elektrobusům, prostor musí být pro 2 ks délky 18,75 m a 2 ks délky 12,5 m. Připojení stojanu k autobusu bude dobíjecí zásuvkou typu CCS Combo 2. Stojan musí umožňovat pomalé i rychlé dobíjení až 150 kW. Dopravní podnik má zatím ve flotile tři elektrické autobusy, které pořídil od Solaris jako původně předváděcí vozy. V současné době běží výběrové řízení na dodavatele čtyř dalších, také nebudou zcela nové . V současné době tvoří vozový park dopravního podniku 109 autobusů, kromě již zmíněných tří elektrických, je 60 vozidel na naftu a 46 na CNG. Podle schválené legislativy plánuje DPMLJ pozměnit svůj vozový park a do roku 2029 zakoupit 40 elektrobusů.

person rebus  date_range 08.07.2025

Společnost UMSE, partner FlixBusu, znovu obnovuje flotilu. Tentokrát jde o dva dvoupodlažní autobusy BEULAS JEWEL o délce 14,15 metru postavené na podvozku Scania. Cestující se s nimi svezou na lince N360 Sczecin (Koszalin) - Budapešť, která jede přes Prahu a Brno. Další nový autobus jezdí i mezi Prahou a Karlovými Vary.

Dvoupodlažní vozy BEULAS jsou vybaveny 13 litrovým spalovacím motorem Euro 6 o výkonu 450 hp s automatizovanou 12stupňovou převodovkou s retardérem, 80 sklápěcími a do boku výsuvnými sedačkami, dvojitými zabarvenými skly a toaletou. Řidiči mají sedadlo ISRI s opěrkou hlavy, lednici v palubní desce, kameru na kontrolu pasažérů a schodů a řadu bezpečnostních systémů, mezi důležité patří sledování jízdního pruhu, systém nouzového brzdění (AEB), asistent udržování v jízdním pruhu, varování mrtvého úhlu, varování a výstraha před srážkou se zranitelným účastníkem silničního provozu, podpora pozornosti řidiče, tempomat s aktivním předvídáním nebo alcolock. Převoz vozíčkářů umožňuje plošina. Oba nové patrové autobusy ve standardu FlixBus budou tzv. "proti sobě" obsluhovat linku N360 Sczecin - Budapešť (v sezoně je prodloužena do polského Koszalinu). Třetí se přidá do flotily UMSE na jaře 2026. S dalším novým autobusem, čtrnáctimetrovým Scania Irizar i6s Efficient, se cestující setkají na lince FlixBus 854 Praha - Karlovy Vary. V květnu 2025 UMSE a FlixBus představily dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s pohonem na LNG . Za fotografie nových autobusů děkujeme společnosti UMSE.

person rebus  date_range 07.07.2025

Empresa Municipal de Transportes de Madrid (EMT Madrid) překročila hranici 450 autobusů s nulovými emisemi, dosahují 20 procent vozového parku. První modely Irizar přijely v roce 2018. V posledních letech do hlavního města Španělska dodává čínská BYD a Solaris.

" Madridská městská rada v posledních letech vynaložila „bezprecedentní rozpočtové úsilí“ s investicí přesahující 250 milionů eur, aby se Madrid stal jediným evropským hlavním městem se 100% čistým vozovým parkem, bez dieselových autobusů v ulicích města, a abychom občanům poskytli nejlepší podmínky pro mobilitu a kvalitu ovzduší “, uvedl José Luis Martínez-Almeida, starosta Madridu, při návštěvě operačního centra EMT Madrid v Carabanchel. Poděkoval také obyvatelům Madridu za důvěru ve veřejnou dopravu, která minulý měsíc umožnila překonat nový rekord v počtu cestujících. Více než 47,5 milionu lidí zvolilo některý z 2 000 autobusů, které denně jezdí madridskými ulicemi, kromě 1,3 milionu uživatelů bicimadu (systému pro využívání elektrických kol jako doplňku k MHD). Nejnovějšími linkami v síti, které využívají výhradně elektrické autobusy, jsou linky 22, 87, 108 a naposledy 121. Zavádění elektrických modelů byl postupný proces. První elektrická linka s 20 minibusy italského výrobce Tecnobus, které jsou nyní odepsány a vyřazeny z provozu, byla spuštěna v roce 2008, Mezi dodavateli madridského dopravce je národní výrobce Irizar e-mobility. Do hlavního města Španělska dodal dosud nejvíce elektrických autobusů, a to celkem 193 kusů. První modely Irizar i2E tvořily skupinu 35 standardních autobusů, které dorazily mezi lety 2018 a 2020. Následně Irizar dodal EMT Madrid model ie BUS (celkem 146 vozidel) v letech 2021 až 2025. Nejnovějším modelem je inovativní ie tram s futuristickým vzhledem tramvaje, která zahájila provoz v roce 2023 na první madridské BRT lince spojující čtvrť Valdebebas s nemocničními centry Ramón y Cajal na 38 zastávkách. Městská společnost má v provozu 12 kusů autobusu. V posledních letech vyrábějí elektrické autobusy pro město Madrid společnosti Solaris a BYD. Čínský výrobce BYD od roku 2020 dodal 115 autobusů K9UB. Městská společnost má také celkem 90 kusů Solaris Urbino 12 (standardní délky 12 metrů) a dalších 20 kusů Solaris Urbino 9 (midibusy o délce 9,27 metru). Tato vozidla jsou integrována do vozového parku EMT Madrid od roku 2023 a dodávky pokračují i letos. Nejkratší z celé flotily (přibližně 6 metrů) jsou od výrobců Carbus Wolta (18 kusů) a Rampini E60 (šest kusů), které v Madridu jezdí od roku 2019 a byly speciálně navrženy pro pohyb úzkými a klikatými uličkami v centru. Město má i prvních deset autobusů na vodíkový pohon CaetanoBus, standardní model Citygold H2. V posledních pěti letech byl proces elektrifikace vozového parku v rámci strategie Madrid 360 podporován Evropskou unií prostřednictvím fondů NextGenerationEU. EU dotovala více než 300 elektrických autobusů. Aby mohla EMT Madrid dodávat své elektrické flotile energii, transformuje svá provozní centra. Vzorem je vozovna Carabanchel, kde chytré nabíjecí stanice využívající obrácené pantografy umožňují nabíjení bez zásahu obsluhy nebo řidiče. Provozní centrum Entrevías má již měsíce vodíkovou stanici, kterou využívá deset autobusů poháněných zeleným vodíkem. Zařízení pokrývá celý energetický cyklus, tj. výrobu, stlačování, skladování a distribuci. Pro zajištění dostatečného množství energie pro vodíkovou stanici má 2 780 fotovoltaických panelů. Centrum La Elipa se stane referenčním zařízením pro správu 100% elektrické flotily, zatímco provozní centrum Fuencarral spustilo inovativní projekt inteligentního nabíjení, automatizovaný systém optimalizuje proces a zajišťuje jeho efektivitu.

person rebus  date_range 07.07.2025

Nové trolejbusy s klimatizací nabídnou v těchto letních dnech cestujícím větší komfort. Díky bateriím je může dopravní podnik využít i na trasách bez trakčního vedení. Každý vůz připomene tradici astronomie ve městě, bude pojmenován podle nejjasnější hvězdy a jejího souhvězdí, například Sirius z Velkého psa nebo Canopus z Lodního kýlu. Škoda Group dodala trolejbusy na základě kupní smlouvy uzavřené v dubnu 2024 . Vozy jsou postaveny na karoserii SOR.

Čtyři z nově dodaných trolejbusů jsou vybaveny akumulátorem umožňujícím plnohodnotnou jízdu mimo trolejové vedení na vzdálenost až 15 km. Počet takových trolejbusů, které dopravní podnik využívá i při výlukách vzrostl na 32. Nemusí tak využívat jen náhradní autobusy. Zbylé čtyři trolejbusy jsou vybaveny menším akumulátorem, který zajišťuje napájení s omezením jeho výkonu (a s kratším dojezdem). Celková kupní cena činí 107,28 mil. Kč bez DPH. 85 % ze způsobilých výdajů spolufinancuje EU prostřednictvím IROP. Na jaře 2025 dopravní podnik požadoval rozšířit vybavení vozidel o kameru umístěnou na sběrači proudu. Řidič tak bude mít přehled o prostoru kontaktu sběračů s trolejí. Cena se v této souvislosti navýšila o 212 tis. Kč (bez DPH).

person rebus  date_range 05.07.2025

Dopravní podnik města Hradce Králové vybaví všechny své vozy kamerami a systémem pro automatické počítání cestujících. Do 130 trolejbusů, autobusů a elektrobusů městské hromadné dopravy nainstaluje zařízení ONE SYSTEM.

On-line přenosy z kamer a systému automatického počítání cestujících (APC) zvyšují bezpečnost i efektivitu provozu. Řidičům a dispečerům pomáhají v reálném čase řešit krizové situace. Záznamy z kamer navíc poskytují cenné důkazy při vyšetřování dopravních nehod. V případě mimořádných událostí uvnitř vozidla jsou klíčové zejména záběry z interiérových kamer. Systém APC poskytuje detailní přehled o přepravních tocích v síti MHD a do budoucna může přinést výhody i samotným cestujícím. Například díky přesnějším informacím o vytíženosti spojů může dopravní podnik přidávat nebo přizpůsobovat spoje. Kamery instalované ve vozidlech pokrývají celý prostor pro cestující, zatímco senzory systému APC budou umístěny nad každými dveřmi. Vzdálený on-line dohled nad vozidly bude směřovat přímo do dispečinku dopravního podniku. Kromě živých kamerových přenosů bude možné v reálném čase sledovat polohu vozidla na mapě, kontrolovat stav připojených zařízení, měnit jejich nastavení a provádět vzdálené aktualizace. Veškerá komunikace i záznamy jsou šifrované, což zajišťuje vysokou úroveň zabezpečení. Díky těmto funkcím systém splňuje nejen přísné požadavky na ochranu osobních údajů (GDPR), ale také bezpečnostní standardy kybernetické bezpečnosti včetně nařízení EU NIS2. ONE SYSTEM má na integraci technologie do 130 vozidel pouhé tři měsíce. Termín realizace byl po nabídkové ceně druhým hodnotícím kritériem (20%). Maximální doba realizace byla ve výběrovém řízení stanovena na 8 měsíců. ONE SYSTEM byl jediným uchazečem. Za dodání a zprovoznění kamerového systému se záznamem a online přenosem pro vozidla, systému pro počítání cestujících do vozidel MHD a SW pro správu a analýzu záznamů zaplatí dopravní podnik 18,5 mil. Kč (bez DPH). Na financování se bude podílet program IROP. Kamerovým systémem s on-line dohledem od společnosti ONE SYSTEM jsou již vybavena vozidla dopravních podniků v Pardubicích a Karlových Varech. Podle informací od společnosti se očekává, že se tento systém během letošního roku rozšíří i do dalších měst. ONE SYSTEM každoročně vybavuje až 700 vozidel městské hromadné dopravy nebo vlakových souprav.

person rebus  date_range 02.07.2025
Reklama
C.I.E.B
Reklama
TEZAS SERVIS
Reklama
Rally Dakar 2018
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací