Plzeňský historický trolejbus Škoda 3Tr3 zrekonstruují v Žamberku
© Libor Kočí
Další
Tisková zpráva Techmania Science Center a záběry z odvozu trolejbusu k rekonstrukci.
Středa, 22. prosince 2010, dabra
Unikátní historický trolejbus Škoda 3Tr3, s nímž začínala trolejbusová doprava v Plzni, je 22. 12. 2010 transportován z depozitářů science centra Techmania do Žamberka, kde nastoupí více jak rok trvající totální rekonstrukci.

Trolejbus Škoda 3Tr3 se dnes chystal k transportu. Fotoreportáž

Firma ŠKODA se zabývala vývojem a výrobou trolejbusů již od poloviny 30. let 20. století. V třetí výrobní sérii, z níž pochází i zmiňovaný trolejbus, bylo vyrobeno 24 vozů, v nichž společnost využila všech do té doby získaných zkušeností z tohoto výrobního oboru.

Trolejbus typu 3Tr3 z roku 1948 se dochoval v jediném kusu (vůz č. 119), který vlastní science center Techmania. Technická památka byla nalezena v roce 1992 v soukromé zahradě na Plzeňsku, kde sloužila jako zahradní domek. Odsud byla v roce 1997 získána pro podnikové muzeum ŠKODA ve stavu vyžadujícím zásadní rekonstrukci.

Techmania Science Center získala v rámci strukturálních fondů EU ROP Jihozápad finance na jeho uvedení do vystavovatelného stavu (celkem na všechny projekty 5,8 mil. Kč). Dosud byly zrekonstruovány dva původní historické motory patřící trolejbusu stejného typu, a to v hodnotě 1,3 mil. Kč. Rekonstrukci vlastní karoserie a interiéru provede do května roku 2012 firma Former. Cílem Techmanie je zachránit jedinečnou technickou památku před zkázou a v ideálním případě umožnit její budoucí zprovoznění.

„Trolejbus sloužil Plzeňanům až do roku 1967 a po rekonstrukci si při pohledu na něj bude možné představit, jak vypadala městská hromadná doprava v Plzni padesátých a šedesátých let,“ shrnul Libor Kočí z Techmanie. Rekonstrukcí trolejbusu se završí série záchrany technických unikátů, které díky financím z ROP Jihozápad provedla Techmania: 3Tr3 bude do expozic science centra uveden po bok nejstarší dochované elektrické lokomotivy vyrobené ve Škodovce (tzv. 2 Elo z roku 1928), první lokomotivy s laminátovou karoserií.

Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě

© Libor Kočí
© Libor Kočí
© Libor Kočí
© Libor Kočí