Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál

Dnes byla oficielně představena lokomotiva "laminátka" navržená Otakarem Diblíkem, který také navrhl legendární autobus Š 706 RTO.
Dnes byla oficielně představena lokomotiva "laminátka" navržená Otakarem Diblíkem, který také navrhl legendární autobus Š 706 RTO.
Lokomotiva "laminátka" je opravena především v karosářské oblasti a je opatřena novými nátěry. Do budoucna by mohla být doplněna nově vyrobenými hliníkovými žaluziemi, které patrně kdysi skončily v nějaké sběrně surovin a zpřístupněna by mělo být i pra coviště strojvedoucího. Elektrovýzbroj je v původním stavu a pokud by se měla lokomotiva někdy vrátit doopravdy na koleje, byla by to velice finančně náročná rekonstrukce.

Při příležitosti představení lokomotivy 32 E jsme vyfotografovali i ostatní dva exponáty - lokomotivu Škoda ELo2 a parní stroj Marx , které byly už představeny během prázdnin. Od 6.9. pak v Techmania science center najdete i plastiku Entropa od Davida Černého.
Lokomotiva 32 E zvaná „laminátka“ z roku 1963 je unikátním prototypem prototyp elektrické lokomotivy svého druhu (ČSD S699.001.). Poprvé zde totiž byl u železniční lokomotivy vyzkoušen skelný laminát jako konstrukční materiál pro karoserii. Laminátka zároveň představuje výsledek snahy o vývoj šestinápravové lokomotivy pro bulharské železnice a jejich tratě elektrizované jednofázovou soustavou 25 kV. V roce 1981 došlo u lokomotivy k požáru strojovny, po kterém byl stroj odstaven.
Lokomotiva Škoda ELo2 (ČSD 424.0) z roku 1928 je nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivou, která se vyráběla v plzeňské Škodovce. Tohoto typu se na základě objednávky ČSD z roku 1925 vyrobily pouze dva kusy, přičemž ta v Techmanii je první, jak se prokázalo při renovaci vozidla. Šlo o posunovací kapotové čtyřnápravové lokomotivy s děleným vnitřním rámem, spojnicovým pohonem a centrálním stanovištěm strojvedoucího. Lokomotiva měla dva trakční dvojmotory s cizím chlazením. Rozjezd byl odporový sério–paralení, řízen elektropneumatickými stykači. Elektrická výzbroj byla konstruována pro napětí 1500 Vss. Z provozu byla Elo2 vyřazena na počátku šedesátých let.
Ikona českého designu AUTOKAR Š706 RTO, 1958 ''brusel''

Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
Informace k rekonstrukci laminátky podal Roman Šiler (vlevo) © BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
©
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
© BUSportál