Zájezdoví dopravci žádají veřejnost o podporu

Iniciativa pro záchranu zájezdové autobusové dopravy usiluje o získání další podpory pro podnikatele v nepravidelné autobusové dopravě, tzv. COVID-BUS 2.
Iniciativa pro záchranu zájezdové autobusové dopravy usiluje o získání další podpory pro podnikatele v nepravidelné autobusové dopravě, tzv. COVID-BUS 2.
Na začátku března 2021 založili provozovatelé autobusové zájezdové dopravy z iniciativy Za autobusy novou Asociaci nepravidelné autobusové dopravy (ANAD). Členy asociace budou majitelé dopravních firem, které jsou podporovateli iniciativy, v současné době jejich počet dosahuje více než 650.

V současné době je hlavním cílem ANAD prosadit další pomoc pro dopravce zasažené krizí v souvislosti s Covid-19. Podnikatelé v nepravidelné autobusové dopravě prostřednictvím programu COVID-BUS, tzv. sedačkovného, vyhlášeného v říjnu 2020, podporu získali.  Náhrada v rámci COVID-BUS platila do března 2021, do rozjezdu nové hlavní sezóny. Bohužel přišla další vlna pandemie a zájezdová doprava je na minimálně dalších 6 - 8 měsíců paralyzována. Zájezdová doprava má hlavní sezónu na jaře, dopravci tedy přijdou již o dvě tyto sezony za sebou. Navíc zájezdové autobusy ztratily dramaticky na ceně. Propad tržeb za posledních 12 měsíců ve srovnání s rokem 2019 u typických nepravidelných autobusových dopravců je 85 - 90%, což je při nákladovosti oboru a propadu cen autobusů katastrofální, uvádí Iniciativa pro záchranu zájezdové autobusové dopravy.

Důsledkem pandemické a společenské situace nemají dopravci už rok pro koho vykonávat činnost a rodinné firmy provozující zájezdovou dopravu spějí k zániku. Zástupci Iniciativy se proto snaží získat od státu další přímou podporu na další měsíce - od března do konce roku 2021, tzv. COVID-BUS 2 - a pro její prosazení shání podporu veřejnosti prostřednictvím Petice za záchranu a Žádosti o veřejnou podporu.

"V normálních dobách zájezdoví dopravci poskytují služby celé aktivní veřejnosti, školám, sportovním klubům, seniorům, neziskovým organizacím, vozí občany ČR na dovolenou a do kulturních institucí, za radostí, poznáním a zážitky a nepravidelná autobusová doprava je tak nejen důležitou součástí dopravního obslužného systému v ČR, ale také součástí životů miliónu lidí v naší zemi. Po našich službách bude po koronavirové krizi velká poptávka, nebudeme však schopni ji plně uspokojit," říká Iniciativa Za autobusy.

Data z průzkumu získaného ze sběru dat ve dnech 23. - 25. února 2021 mezi více než 300 respondenty - zájezdovými dopravci z celé republiky:

  • 86 % dopravců bez pomoci státu nemá šanci přežít
  • 20%  dopravců již bylo nuceno prodat či zastavit svůj osobní majetek
  • 79 % dopravců trápí technický stav autobusů z důvodu jejich dlouhodobého odstavení
  • 54 % dopravců trápí nedostatek kvalitních řidičů se zkušenostmi v zájezdové dopravě, dopravci přišli o 48 % svých skvělých řidičů a bez dostatečné pomoci je nebudou schopni získat zpět.