Lidé se vrací do MHD, počet cestujících v roce 2024 dosáhl téměř 2 miliard
Vozidla MHD v Praze v roce 2024 přepravila téměř 977 milionů cestujících.

V městské hromadné dopravě v České republice sílí trend návratu cestujících. V roce 2024 přepravily dopravní podniky patřící do Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) dohromady téměř dvě miliardy cestujících. Jde o nejvyšší počet od pandemie a jeden z historicky nejvyšších údajů vůbec. Spolu s tím vzrostly i tržby z prodeje jízdného, které se poprvé přehouply přes 8 miliard korun. Čísla přináší Statistická ročenka SDP ČR za rok 2024.

V městské hromadné dopravě v České republice sílí trend návratu cestujících. V roce 2024 přepravily dopravní podniky patřící do Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) dohromady téměř dvě miliardy cestujících. Jde o nejvyšší počet od pandemie a jeden z historicky nejvyšších údajů vůbec. Spolu s tím vzrostly i tržby z prodeje jízdného, které se poprvé přehouply přes 8 miliard korun. Čísla přináší Statistická ročenka SDP ČR za rok 2024.

Zkušenosti posledních let ukazují, že cestující oceňují modernizaci MHD a její stabilitu i v krizových obdobích. Dnes je MHD volbou, která dává smysl – ekonomicky, ekologicky i prakticky,“ říká Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR. „Jsem rád, že čísla za rok 2024 potvrzují návrat důvěry a že jsme tuto příležitost dokázali podpořit investicemi i kvalitní službou.“

Rekordní rok 2024 v číslech:

  • 1,92 miliardy cestujících přepravených městskou hromadnou dopravou po celé ČR (o téměř 224 tisíc více než v roce 2023)
  • 8,14 miliardy Kč tržeb, meziroční nárůst o 5 %
  • Významný růst přepravních výkonů u tramvají, trolejbusů i elektrobusů

Veřejná doprava je zrcadlem kvality života ve městech – a my v SDP ČR jsme hrdí, že ji můžeme aktivně rozvíjet. Za tímto výsledkem stojí každodenní práce tisíců zaměstnanců dopravních podniků i investice do moderních vozidel a infrastruktury. A hlavně: důvěra cestujících, bez níž by to nešlo,“ doplňuje Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR.

Proč lidé opět volí MHD?

  • Kvalitnější vozový park – rekordní investice do nových tramvají, autobusů a trolejbusů
  • Chytré způsoby odbavení cestujících – platby kartou přímo ve vozidlech, mobilní aplikace a online jízdní doklady
  • Lepší dostupnost a nové linky ve větších i menších městech
  • Zvýšená ekologická citlivost obyvatel a preference bezemisní dopravy
  • Zklidnění cen energií a stabilizace tarifů

Důležité je, abychom udrželi tempo investic a vytvořili dlouhodobě stabilní podmínky pro rozvoj městské dopravy. Nárůst počtu cestujících i tržeb je signálem, že veřejná doprava má podporu veřejnosti – nyní je třeba tento trend dále posilovat, což je výzva pro města – naše zřizovatele i stát,“ doplňuje Tomáš Pelikán.

Pro podniky SDP byl minulý rok mimořádný i z hlediska investic do modernizace vozidel, celkově na obnovu svých vozových parků vynaložily nejvíce finančních prostředků na posledních deset let.