Východní úpatí Uralu tvoří hranici mezi Evropou a Asií, z tohoto místa se dnes 7. prosince ráno vydali řidiči na poslední kus cesty. Do Surgutu zbývá kolem 1 400 km. Foto Petr Severa (PS)
Společnost Karex dodala zákazníkům do Ruska už kolem 3 000 autobusů vyrobených ve Vysokém Mýtě. Profesionální řidiči právě vezou do Surgutu dalších sedmnáct.
Společnost Karex dodala zákazníkům do Ruska už kolem 3 000 autobusů vyrobených ve Vysokém Mýtě. Profesionální řidiči právě vezou do Surgutu dalších sedmnáct.
V sibiřském Surgutu se první Karosy (730) objevily na zkoušku na konci roku 1991 a po prvních zkušenostech hned následující rok přijelo dalších 270. Vozy zvládaly nejen drsné klimatické a silniční podmínky, ale líbily se i designově, řidiči měli velkou prosklenou plochu a moderní kabinu, cestující pohodlná sedadla a příjemně vytopený prostor. V té době šlo o velký kontrakt, který dosud v Rusku neměl obdoby. Za první 4 roky dorazilo z Vysokého Mýta do Ruska více než tisíc autobusů. Mimořádná výdrž vozů určovala hlavní oblasti jejich distribuce - modrobílé a červené Karosy jezdily v několika městech v oblasti Volhy, Uralu, západní Sibiře a pro producenty ropy a zemního plynu. V rámci rusko-české začali v Mýtě vyrábět model Karosy speciálně pro ruský trh. Jednalo se o verzi C734 s praktičtějším interiérem a vylepšeným systémem vytápění a ventilace. Karosy tak postupně nahradily dříve používanou značku Ikarus a po mnoho let neměly díky své vysoké spolehlivostí a životnosti ve svém cenovém segmentu prakticky žádné konkurenty. Postupem času nahradily legendární Karosy nové typy autobusů, Crosswaye.
Zástupcem výrobce v Rusku byla a je společnost Karex. Má na starosti smlouvy, zajišťuje dodávky vozů k zákazníkům i školení ruských mechaniků. Většinu z nich dnes tvoří těžařské firmy nafty a plynu, které musí zajistit nepřetržitý a celoroční provoz polí, která jsou i stovky kilometrů od měst. Autobusy jezdí běžně v 50 a v některých zimách i 60 stupňových mrazech a naopak 40 stupňových vedrech, což není v této oblasti neobvyklé, a ujedou často i více než 400 km denně.
Autobusy se ke svým zákazníkům dostávaly od začátku po vlastní ose. Z Vysokého Mýta ujedou kolem 5 tisíc kilometrů a zatím nedošlo k žádné závažnější poruše. "Za ta léta už máme po trase známé a kontakty a věřím, že bychom si dokázali poradit i pro případ, že by třeba některý z řidičů nemohl cestu dokončit, zatím jsme kromě několika odřených plechů nebo rozbitého skla nic zásadního řešit nemuseli," říká Petr Severa, ze společnosti Karex, šéf výpravy, která se v sobotu 28. listopadu vydala do pro mnoho z nás neznámé a vzdálené oblasti Ruska, a letos už podruhé, v únoru odvezla posledních 20 vozů ze zakázky z roku 2019. Sedmnáct zkušených řidičů tentokrát veze k zákazníkovi Surgutněftěgaz sedmnáct autobusů Iveco Crossway z tendru na celkem 51 autobusů. Cesta přes Polsko, Litvu a Lotyšsko téměř do středu obrovského Ruska bude trvat třináct dní. 10. prosince autobusy předají a letadlem se vydají zpět domů.
S výpravou jsme ve spojení a víme, že před pár hodinami opustila Evropu a vydala se dál na východ. V Surgutu by měli být ve čtvrtek 10. prosince. Aktuální fotky ještě doplníme a tímto zdravíme na západní Sibiř!
Zástupcem výrobce v Rusku byla a je společnost Karex. Má na starosti smlouvy, zajišťuje dodávky vozů k zákazníkům i školení ruských mechaniků. Většinu z nich dnes tvoří těžařské firmy nafty a plynu, které musí zajistit nepřetržitý a celoroční provoz polí, která jsou i stovky kilometrů od měst. Autobusy jezdí běžně v 50 a v některých zimách i 60 stupňových mrazech a naopak 40 stupňových vedrech, což není v této oblasti neobvyklé, a ujedou často i více než 400 km denně.
Autobusy se ke svým zákazníkům dostávaly od začátku po vlastní ose. Z Vysokého Mýta ujedou kolem 5 tisíc kilometrů a zatím nedošlo k žádné závažnější poruše. "Za ta léta už máme po trase známé a kontakty a věřím, že bychom si dokázali poradit i pro případ, že by třeba některý z řidičů nemohl cestu dokončit, zatím jsme kromě několika odřených plechů nebo rozbitého skla nic zásadního řešit nemuseli," říká Petr Severa, ze společnosti Karex, šéf výpravy, která se v sobotu 28. listopadu vydala do pro mnoho z nás neznámé a vzdálené oblasti Ruska, a letos už podruhé, v únoru odvezla posledních 20 vozů ze zakázky z roku 2019. Sedmnáct zkušených řidičů tentokrát veze k zákazníkovi Surgutněftěgaz sedmnáct autobusů Iveco Crossway z tendru na celkem 51 autobusů. Cesta přes Polsko, Litvu a Lotyšsko téměř do středu obrovského Ruska bude trvat třináct dní. 10. prosince autobusy předají a letadlem se vydají zpět domů.
S výpravou jsme ve spojení a víme, že před pár hodinami opustila Evropu a vydala se dál na východ. V Surgutu by měli být ve čtvrtek 10. prosince. Aktuální fotky ještě doplníme a tímto zdravíme na západní Sibiř!
Na hranici mezi Evropou a Asií. Foto Petr Severa
Autobusy absolvovaly Z Čech na Ural zatím 3 800 kilometrů. Foto PS
Cestou se většinou spí v autobusech. Foto PS
Na cestě z Moskvy do Kazaně. Foto PS
Nejnižší teplota byla zatím -15 stupňů. V Surgutu ale bývají zimy daleko krutější. Foto PS
Každý den se vyjíždí ráno téměř za tmy. Foto PS
Podle zpráv i fotek se jede docela dobře. 10. prosince by měli být všichni na místě určení, ve městě ropy - Surgutu, a autobusy budou předány zákazníkovi. Foto PS

Podívejte se na novou pražskou tramvaj do detailu
Abú Dhabí uznalo chytré moduly NExT jako novou kategorii…
PID Haló získalo ocenění Czech Smart City Awards 2025


