
V tomto týdnu se autobus SCANIA Irizar i4 L splňující bezpečnostní normu EHK 66.01 a s emisní normou EEV s bezaditivní technologií EGR zastavil i v České republice.
V tomto týdnu se autobus SCANIA Irizar i4 L splňující bezpečnostní normu EHK 66.01 a s emisní normou EEV s bezaditivní technologií EGR zastavil i v České republice.
Autobus je osazen plastovými šplouchajícími cestujícími - podobně jako to bylo u Citara K - k simulaci plně obsazeného autobusu. Zatížený je i zavazadlový prostor. Pokud se zamýšlíme nad označením "i4", je to možno vyložit jako název vycházející ze 4. generace Irizar a "i" z intercity. Autobus nahrazuje i u nás známé InterCentury (ProboExpress), které vycházelo designově z modelu Century. "i4" vychází designově z osvědčeného autokaru "PB", cestujícími bylo nazváno výstižně "PB baby".
Autobus Evropou provází profesinální testovací řidič Scanie Bo Erikssson. Ve Španělsku, kde s autobusem turné zahajoval, si vyzkoušel i běžný provoz na lince MHD v Madridu. Přes Francii, SRN, Rakousko a Maďarsko se autobus dostal do České republiky. Od nás se vydá do Belgie, Dánska a zpět do Skandinávie.
I tento autobus byl redakci BUSportálu dán k dispozici pro krátkou testovací jízdu. Za pozorné asistence Bo Erikssona a Radima Huleji z českého zastoupení Scanie jsme se projeli přes Zličín po dálnici do Loděnice a po "staré" serpentinami do kopce přes Rudnou zpět do Chrášťan. Plně naložený autobus (16.890 kg + hmotnost posádky při testování) jel v pseudohorském terénu do Rudné svižně, automatická převodovka reagovala neznatelně a jízda s vozidlem byla velmi příjemná. Den předtím se vydal na testování na Šumavu, kde v kopcovitých podmínkách překvapil i velmi nízkou spotřebou - potvrzuje to oprávněnost nasazení automatických převodovek, které jsou v současnosti co se týče spotřeby srovnatelné s manuálními. Při společné jízdě s novináři se autobus vydal po úzkých silničkách do romantického okolí se zastávkou na "Americe" u Mořiny.
V autobuse najdeme zajímavý piktogram s pejskem. Šipka zde odkazuje cestující se psy do zadní části vozu - v přední části tak bez obav cestují alergici.
Scania představila také novinku:
SCANIA Bus & Coach strategie je v současné době zaměřena na prodej kompletních autobusů s plnou podporou všech servisních středisek SCANIA a rovněž dodávkou náhradních dílů centrálním skladem SCANIA. Tento autobus Scania Irizar i4 je prvním autobusem, který plní normu EHK 66.01, která přicházi v platnost až od roku 2010. Co se týče designu a norem, je tento autobus nadčasový.
Scania Irizar se dodává na trh ve dvou- a třínapravové verzi, ve 3 variantach výšky podlahy (Low, Middle a High), 2 verzích interiéru a v délkách od 11 do 15 metrů.
Tento specifický autobus určený pro prezentaci novinářům a zákazníkům je možné pohánět motory SCANIA s emisni normou EEV ve výkonovém rozsahu 270 - 380 HP. Všechny tyto motory mají způsob vstřikování XPI a plně využívají systémy EGR bez přidávání dalších aditiv.
Vstup do autobusu je zajištěn v přední části širokými jednokřídlými dveřmi a uprostřed dvojitými dveřmi, které mohou být využity také pro instalaci plošiny pro vozíčkáře.
Nová přístrojová deska má 6,5-inch TFT obrazovku v barevném provedení a vysokém rozlišení. 2 programovatelná pole (POLE 2 a POLE 5) jsou k dispozici řidiče, kterou informaci chce během své jízdy sledovat. Mohou být také zobrazeny informace týkající se tlaku oleje popřípadě aktuální spotřeba a informace z tachografu: o vypršení času řízení, 15 minut do přestávky, 4,5 hodiny jízdy, jízda přes limit 90 km/hod.
Autobus Evropou provází profesinální testovací řidič Scanie Bo Erikssson. Ve Španělsku, kde s autobusem turné zahajoval, si vyzkoušel i běžný provoz na lince MHD v Madridu. Přes Francii, SRN, Rakousko a Maďarsko se autobus dostal do České republiky. Od nás se vydá do Belgie, Dánska a zpět do Skandinávie.
I tento autobus byl redakci BUSportálu dán k dispozici pro krátkou testovací jízdu. Za pozorné asistence Bo Erikssona a Radima Huleji z českého zastoupení Scanie jsme se projeli přes Zličín po dálnici do Loděnice a po "staré" serpentinami do kopce přes Rudnou zpět do Chrášťan. Plně naložený autobus (16.890 kg + hmotnost posádky při testování) jel v pseudohorském terénu do Rudné svižně, automatická převodovka reagovala neznatelně a jízda s vozidlem byla velmi příjemná. Den předtím se vydal na testování na Šumavu, kde v kopcovitých podmínkách překvapil i velmi nízkou spotřebou - potvrzuje to oprávněnost nasazení automatických převodovek, které jsou v současnosti co se týče spotřeby srovnatelné s manuálními. Při společné jízdě s novináři se autobus vydal po úzkých silničkách do romantického okolí se zastávkou na "Americe" u Mořiny.
V autobuse najdeme zajímavý piktogram s pejskem. Šipka zde odkazuje cestující se psy do zadní části vozu - v přední části tak bez obav cestují alergici.
Scania představila také novinku:
SCANIA OmniExpress H
Kromě informací o konkrétních dvou autobusech jsme získali i mnoho zajímavostí o autobusech Scania obecně, takže se můžete těšit na další materiál.
Dagmar Braunová
Z TZ Scania:
Dvounápravový autobus SCANIA Irizar i4 verze L s délkou 12,9 m je určený pro meziměstskou popřípadě příležitostnou turistickou dopravu. Autobus Scania Irizar i4 je prodáván jako kompletní výrobek SCANIA a servisem s plným zabezpečením dodávkou náhradních dílů. Pohon autobusu je zajišten motorem SCANIA 280 HP, 9 l XPI (Extra High Presure Injection) splňující emisní normu EEV. Převod je zajištěn plně automatickou převodovkou ZF s retardérem. Brzdný systém zajišťují kotoučové brzdy s elektronickými systémy EBS a ASR. Testovací autobus je rovněž vybaven systémem proti rozjetí z kopce Hill-hold.SCANIA Bus & Coach strategie je v současné době zaměřena na prodej kompletních autobusů s plnou podporou všech servisních středisek SCANIA a rovněž dodávkou náhradních dílů centrálním skladem SCANIA. Tento autobus Scania Irizar i4 je prvním autobusem, který plní normu EHK 66.01, která přicházi v platnost až od roku 2010. Co se týče designu a norem, je tento autobus nadčasový.
Scania Irizar se dodává na trh ve dvou- a třínapravové verzi, ve 3 variantach výšky podlahy (Low, Middle a High), 2 verzích interiéru a v délkách od 11 do 15 metrů.
Tento specifický autobus určený pro prezentaci novinářům a zákazníkům je možné pohánět motory SCANIA s emisni normou EEV ve výkonovém rozsahu 270 - 380 HP. Všechny tyto motory mají způsob vstřikování XPI a plně využívají systémy EGR bez přidávání dalších aditiv.
Vstup do autobusu je zajištěn v přední části širokými jednokřídlými dveřmi a uprostřed dvojitými dveřmi, které mohou být využity také pro instalaci plošiny pro vozíčkáře.
- Motor Scania DC9 29 280 HP (206 kW) při 1.900 ot./min 1.400 Nm při 1.000 - 1.350 ot./min
- Vstřikování Scania XPI Extra High Presure Injection Scania EGR, recirkulovatelné a ochlazené výfukové plyny Scania Engine Management System
- Motorová brzda Automatic, 181 kW při 2,400 r/min
- Hlučnost 80 dBA
- Pneumatiky 295/80 R22.5
- Převodovka - Plně automatickáZF6HP 604C s retardérem
- Zadní náprava Scania R660 s jednoduchou redukcí, převod 4,88, při profilu pneumatik 80
- Přední náprava - Nezávislá s pneumatickým pérováním, 7.500 kg
- Kneeling
- Zadní náprava s pneumatickým pérováním, 12.000 kg
- Maximální technická hmotnost 7.500 + 12.000, 7.100 + 12.000 (limitní norma pneumatik)
- Maximální hmotnost vozidla 18.000 kg, dle norem EU
- Provozní hmotnost 13.260 kg (zahrnuje hmotnost všech náplní a hmotnost řidiče)
- Prostor pro cestující 2.860 kg (44 x 65-kg dummies + 24 x 32 kg testovací nádrže)
- Objem palivové nádrže 330 litrů
- Rozvor náprav 6.860 mm Přední převis 2.690 mm, zadní převis 3.370 mm
- Vnější poloměr otáčení 12.100 mm, vnitřní poloměr otáčení 10,270 mm Obsaditelnost 53+ 1, stojící cestující:, sedadla cestujících s dvoubodovými bezpečnostními pásy, vnitřní zavazadlové schránky s individuálními výdechy klimatizace pro cestující, fixační body pro křeslo vozíčkáře
- Veklikost zavazadlových prostor 3,5 m3
- Brzdy EBS Electronic Control Disc Brakes, ESP
- Palubní počítač Scania Interactor 500 s externí malou obrazovkou
Nová přístrojová deska má 6,5-inch TFT obrazovku v barevném provedení a vysokém rozlišení. 2 programovatelná pole (POLE 2 a POLE 5) jsou k dispozici řidiče, kterou informaci chce během své jízdy sledovat. Mohou být také zobrazeny informace týkající se tlaku oleje popřípadě aktuální spotřeba a informace z tachografu: o vypršení času řízení, 15 minut do přestávky, 4,5 hodiny jízdy, jízda přes limit 90 km/hod.

Z TZ Scania: Nová přístrojová deska.

Z TZ Scania.

Z TZ Scania: Výkonostní grafy motoru.








Psíci dozadu, alergici dopředu.





Foto Scania.