Investiční fond ČEZ podpořil vývoj elektrických autobusů ve Skotsku
Skotská společnost Ember, která zavedla jednu z prvních sítí meziměstských autobusů ve Spojeném království s čistě elektrickým pohonem, získala na investice 11 milionů liber a plánuje rozšiřování po Skotsku i do Anglie. Foto ČEZ

Inven Capital rozšířil své portfolio investic o britský start-up Ember, který kromě flotily elektrických autobusů buduje i vlastní dobíjecí síť napojenou primárně na obnovitelné zdroje. Díky unikátní technologické platformě efektivně řídí výběr tras, dobíjení, údržbu a servisování i celý zákaznický systém. Na vývoj technologií a rozvoj sítě získal od několika investorů 326 milionů korun.

Inven Capital rozšířil své portfolio investic o britský start-up Ember, který kromě flotily elektrických autobusů buduje i vlastní dobíjecí síť napojenou primárně na obnovitelné zdroje. Díky unikátní technologické platformě efektivně řídí výběr tras, dobíjení, údržbu a servisování i celý zákaznický systém. Na vývoj technologií a rozvoj sítě získal od několika investorů 326 milionů korun.

Keith Bradbury a Pierce Glennie, zakladatelé společnosti Ember z Edinburghu, v roce 2019 začínali s jediným vozidlem zakoupeným  od čínského Yutong, resp. jeho britského distributora Pelican. Svou první autobusovou linku se dvěma elektrickými autobusy TCe12 spojujícími hlavní město Skotska Edinburgh s městem Dundee otevřeli 1. řína 2020 a byla první ve Spojeném království mezi dvěma velkými městy s nulovými emisemi. V současné době provozuje Ember flotilu 24 vozidel a obsluhuje přes 20 měst. V těchto dnech přebírá od Yutong dalších 14 vozidel nové generace, které disponují 563 kWh baterií schopnou ujet 510 km na jedno nabití, oproti dosavadním 380 km. „Nyní můžeme začít vyrábět vozidla podle našich specifikací,“ řekl Kieth Bradbury. „Naše vozidlo nové generace před 18 měsíci ve skutečnosti neexistovalo. I když se nestaví jen pro Ember, vývoj produktu od nás hodně přispěl – úzce jsme se zabývali designem, uspořádáním baterie a architekturou vozidla.“

Před tím, než založili ve Skotsku Ember, cestovali Keith Bradbury a Pierce Glennie několik let po světě. Zkušenosti s autobusovou dopravou na všech kontinentech je přivedly k myšlence propojit bezemisní přepravu s prozákaznickými službami prostřednictvím technologické platformy, která zajistí zároveň maximálně ekologicky i ekonomicky efektivní využití vozidel i uživatelsky vstřícný přístup.

Ember vsadil na komplexní přístup, který vedle provozu elektrobusů zahrnuje také vybudování vlastní sítě ultrarychlého nabíjení, navrhování ideálních obslužných tras či úzkou spolupráci s dodavateli vozů na jejich vývoji. Aktuálně Ember vyvíjí paralelně pět nových dobíjecích hubů podle vzorového projektu ve městě Dundee, který umožňuje jednomu vozidlu čerpat rychlostí až 600 kW, přičemž velká část energie pochází z nedalekých čtyř větrných turbín. I budoucí huby jsou plánovány v blízkosti obnovitelných zdrojů. Vyvinuli také svou vlastní technologickou platformu, která poskytuje uživatelsky příjemný zákaznický servis, ale také optimalizuje výběr jízdních tras, dobíjení vozidel ve službě, servisování a údržbu autobusů, jejich vytížení, požadavky řidičů apod. Integrace všech provozních aspektů do jediné technologické platformy umožňuje do budoucna snadněji škálovat růst – podle plánů chce Ember zhruba do roka postupným rozšiřováním své dopravní sítě zdvojnásobit počet uskutečněných jízd.

ČEZ významně podporuje rozvoj elektromobility v České republice. Aktuálně provozujeme přes 670 dobíjecích stanic po celé zemi, podílíme se na elektrifikaci veřejné dopravy ve městech a pomáháme se zavádění e-mobility ve firmách. Logicky se tedy zajímáme také o know-how ze zahraničí. Vstupem do Ember navazuje Inven Capital na své předchozí úspěšné investice v oblasti čisté mobility, jako například Driivz. Přechod na bezemisní dopravu je jedním z klíčových úkolů blízké budoucnosti a ČEZ jako významný energetický hráč chce být samozřejmě u toho. Ember nás zaujal svým komplexním řešením, které mu dává silné základy pro budoucí růst,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize nová energetika Tomáš Pleskač.

Právě na zvýšení počtu elektrobusů, dobíjecích hubů napájených obnovitelnými zdroji a na rozvoj technologické platformy získali v aktuálním investičním kole A od investorů 11 milionů liber (cca 326 milionů korun). Kromě Inven Capital se kola účastnily také fondy AENU a 2150, které se specializují na podporu klimaticky uvědomělých start-upů.

Ember dokazuje, že chytrým propojením elektrifikace, digitalizace a silně prozákaznického přístupu lze dosáhnout toho, aby lidé dávali přednost ekologičtější hromadné dopravě před cestováním osobním autem. Vzhledem k dekarbonizačním ambicím Evropy je takový přístup velkou inspirací i pro ostatní dopravce. Jsme nadšeni, že můžeme být součástí mise Ember přinášející revoluční změny v dopravě,“ uvedl ředitel Inven Capital Petr Míkovec.

Do naší technologické platformy neustále přidáváme další vrstvy dat, díky nimž bude systém vždy vědět, co se děje. Například aktuální polohy vozidel, aktuální dopravní podmínky, teplotu článků baterií nebo stav našich dobíjecích stanic. Když to všechno dáte dohromady, můžete významně snížit provozní náklady a zároveň poskytnout lepší zážitek,“ říká spoluzakladatel start-upu Ember Pierce Glennie.

Podle zakladatelů je technologická platforma Ember postavená tak, aby bylo možné ji jen s drobnými úpravami systému překlopit i do dalších zemí.

Poprvé vyjely dva elektrobusy mezi městy Dundee a Edinburgh v roce 2020, v současné době provozuje Ember flotilu 24 elektrických autobusů, která obsluhuje přes 20 měst a obcí. To představuje přes 50 milionů bezemisních kilometrů ročně. Elektrobusy v současné flotile mají dojezd kolem 300 kilometrů a jejich dobytí trvá něco málo přes dvě hodiny. Zastavují i v menších městech, u kterých veřejná doprava neposkytuje dostatečný počet dopravních spojení s velkými místními centry.

Čistá mobilita v ČEZ

Kromě systematické výstavby dobíjecí infrastruktury pro osobní elektromobily napříč Českou republikou podporuje Skupina ČEZ přechod na čistou mobilitu i dalšími kroky. S rozvojem bezemisní veřejné dopravy pomáhá například v Kladně, v Přerově, Písku, Trutnově, Třinci, Vrchlabí a v dalších městech. Jedná se například o přípravu inženýrských sítí, úpravy trafostanic, pokládku kabeláže, výstavbu technického zázemí pro dobíjení elektrobusů, nebo přípravu technické dokumentace. Od roku 2016 také finančně podporuje provoz elektrických autobusů v kancelářské oblasti Brumlovka v Praze, kde sídlí řada velkých firem, včetně centrály ČEZ.

 


Investiční fond ČEZ podpořil vývoj elektrických autobusů ve Skotsku