
V Bulharském hlavním městě Sofii v září 2022 a následně v říjnu v hlavním městě Srbska Bělehradu testovali kloubový 18metrový ultrakapacitorový elektrobus vyrobený v konsorciu izraelsko-bulharského Chariot Motors, čínské Higer Bus a Shanghai Aowei Technology Development.
V Bulharském hlavním městě Sofii v září 2022 a následně v říjnu v hlavním městě Srbska Bělehradu testovali kloubový 18metrový ultrakapacitorový elektrobus vyrobený v konsorciu izraelsko-bulharského Chariot Motors, čínské Higer Bus a Shanghai Aowei Technology Development.
V Sofii jezdil autobus na pilotních linkách Stolichen Elektrotransport spojujících centrum města s letištěm. Ultrakapacitor se dobil na konci jedné cesty za několik minut a mohl vyrazit na 50 km zpáteční trasu. V Bělehradě ho provozovatel veřejné dopravy GSP Beograd nasazoval na trasu 31 a na konečné byl autobus dobíjen na 400kW AC/DC nabíječce.
18metrový nízkopodlažní městský elektrický Chariot-Higer má 39 (+ 5 sklopných) sedadel, dva prostory pro vozíčkáře, dvě nástupní rampy, a stání pro 95 osob. Splňuje evropské homologační certifikace, včetně normy ECE R100 pro zařízení pro ukládání energie. E-bus s rychlým nabíjením má na střeše uložený 108kWh ultrakapacitor (také superkapacitor nebo UC). "S více než 16 lety a více než 85 miliony kilometrů komerčních provozních zkušeností v Evropě, Izraeli a Číně se ultrakapacitor nemůže vznítit a zachovává si výkon při teplotách mezi -40 a 60 °C," uvádí Chariot Motors. Dále představuje ultrakapacitor jako nejvyspělejší úložiště na trhu elekrických autobusů: Není potřeba nabíjení přes noc: poslední rychlé nabití z předchozího dne stačí k provozu e-busu další ráno bez dalšího nabíjení. Časté cykly nabíjení/vybíjení nemají vliv na životnost UC. Také neprodukují žádné škodlivé nebo toxické složky a nemají žádné skryté náklady na likvidaci po skončení životnosti. Jediné rychlé několikaminutové nabití umožňuje dojezd přes 60 km.
Elektrobus 18 UC bude pokračovat ve svých prezentacích, například v Záhřebu a Římě. Chariot Motors se představil také v České republice.
Do Bulharska v říjnu přijelo také 22 elektrických autobusů, tentokrát s bateriemi. Autobusy o délce 8,5 m objednala společnost Stolichen Avtotransport v Sofii. Dohoda zahrnuje několik 40kW stanic pro pomalé nabíjení, software a školení. Vozidla vyrobila Higer Bus. Nové e-busy a zařízení jsou součástí projektu na zvýšení kvality ovzduší v metropolitní oblasti financovaném z Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 s podporou Fondu soudržnosti Evropské unie.
Elektrické autobusy o délkce 8,5 m jsou vybaveny elektrickým motorem Prestolite MD90 (1900N·m) a lithium-železo-fosfátovou baterií s kapacitou 172 kWh, zásuvkou CCS se nabije za 2 hodiny. Jedno vozidlo má kapacitu pro maximálně 52 cestujících.
Pro těchto 22 elektrických autobusů dodával kompletní informační systémy BUSTEC (přední, boční i zadní LED panely, vnitřní LED panel a palubní počítač BT902 s integrovaným akustickým GPSD přijímačem). Vzorová montáž prvního vozu byla provedena přímo ve výrobním závodě Higer Bus v Číně, zbývajících 21 vozů bylo vybaveno po příjezdu do Sofie zastoupením firmy v Bulharsku.






