Zpravodajství
Iveco Group a Tata Motors ve středu 30. července 2025 večer oznámily vzájemnou dohodu o vytvoření společnosti, která má být lídrem v oblasti užitkových vozidel. Transakce v hodnotě přibližně 3,8 miliardy eur zahrnuje odkup všech kmenových akcií Iveco Group, mateřské společnosti Iveco Bus, Heuliez, Iveco a FPT Industrial, a má být dokončena do 2. čtvrtletí roku 2026. Netýká se obranného byznysu Iveco.
V pondělí 29. července vydala Iveco Group prohlášení a potvrdila informace z médií z 18. července 2025 o „probíhajících jednáních s různými stranami o potenciálních transakcích týkajících se jejího obranného byznysu na jedné straně a zbývající části společnosti na straně druhé." V tiskovém prohlášení zveřejněném v pozdních odpoledních hodinách 30. července obě společnosti uvedly, že „dosáhly dohody o vytvoření skupiny užitkových vozidel s dosahem, produktovým portfoliem a průmyslovými kapacitami, které jim umožní stát se globálním šampionem v tomto dynamickém odvětví“. Fúze mezi Tata Motors a Iveco vytvoří skupinu s ročním prodejem přesahujícím 540 000 kusů a kombinovanými tržbami přibližně 22 miliard eur, rozdělenými mezi Evropu (přibližně 50 %), Indii (přibližně 35 %) a Ameriku (přibližně 15 %), s atraktivními pozicemi na rozvíjejících se trzích v Asii a Africe. Zároveň s oznámením zveřejnila Iveco Group výsledky skupiny za 2. čtvrtletí: konsolidované tržby dosahují 3 781 milionů eur ve srovnání s 3 919 miliony eur ve 2. čtvrtletí roku 2024. V tiskové zprávě společnosti mimo jiné uvádí: Nová společnost bude založena podle nizozemského práva a bude přímo či nepřímo ve výhradním vlastnictví společnosti Tata Motors. Exor, největší akcionář Iveco Group, se zavázal poskytnout svůj podíl představující přibližně 27,06 % kmenových akcií Iveco Group a 43,11 % hlasovacích práv. Dokončení transakci je podmíněno mimo jiné oddělením obranného byznysu Iveco." S tím souvisí i další tisková zpráva, kde Iveco Group oznámila dohodu o prodeji divize obranných systémů (IDV a ASTRA) společnosti Leonardo se sídlem v Itálii za přibližně 1,7 miliardy eur. Převzetí většinového podílu v Iveco Group tak indické Tata Motors nic nebrání. Schválení regulačními a finančními orgány se předpokládá v první polovině roku 2026. Prohlášení Tata Motors a Iveco Group: Natarajan Chandrasekaran, předseda představenstva společnosti Tata Motors: „ Toto je logický další krok po rozdělení divize užitkových vozidel Tata Motors a umožní sloučené skupině konkurovat na skutečně globálním trhu na dvou strategických trzích v Indii a Evropě. Posílíme naši schopnost odvážně investovat. Těším se na zajištění potřebných schválení a dokončení transakce v nadcházejících měsících .“ Suzanne Heywood, předsedkyně představenstva Iveco Group: „ S hrdostí oznamujeme toto strategicky významný spojení, které spojuje dvě firmy se společnou vizí udržitelné mobility. Navíc jsou pozitivní i vyhlídky jistoty zaměstnání a zachování průmyslové stopy Iveco Group jako celku .“ Girish Wagh, výkonný ředitel společnosti Tata Motors: „ Toto spojení je strategickým krokem vpřed v našem úsilí vybudovat ekosystém užitkových vozidel připravený na budoucnost. Integrací silných stránek obou organizací otevíráme nové cesty k provozní dokonalosti, produktovým inovacím a řešením zaměřeným na zákazníka. Toto partnerství nejen posiluje naši schopnost uspokojovat rozmanité potřeby mobility napříč trhy, ale také posiluje náš závazek poskytovat udržitelná dopravní řešení ." Olof Persson, generální ředitel Iveco Group: „ Spojením sil se společností Tata Motors otevíráme nový potenciál pro další posílení našich průmyslových kapacit, urychlení inovací v oblasti dopravy s nulovými emisemi a rozšíření našeho dosahu na klíčových globálních trzích. Tato kombinace nám umožní lépe sloužit našim zákazníkům širším a pokročilejším produktovým portfoliem a poskytovat dlouhodobou hodnotu všem zúčastněným stranám .“ Tata Motors se sídlem v Bombaji je nadnárodní automobilovou společností, jejíž aktivity sahají od návrhu až po výrobu a prodej automobilů, užitkových vozidel, autobusů, těžkých nákladních vozidel a elektromobilů. V této oblasti je předním výrobcem originálních zařízení (OEM) v Indii pro prodej vozidel na baterie s tržním podílem přibližně 70 procent. Tata Motors, kótovaná na Bombajské burze i na Wall Street, je jednou z nejstrategičtějších společností v celém indickém výrobním sektoru. V roce 2023 prodala celosvětově přes 1 milion vozidel. Závody má v Indii, Velké Británii, Jižní Africe a Thajsku a zajišťuje celosvětovou distribuční a servisní síť. Na začátku července 2025 oznámila spolupráci s konglomerátem TATA Group společnost Škoda Group . S předním indickým výrobcem automobilových komponentů Tata AutoComp, který je součástí TATA Group, založila v Indii společný podnik na výrobu měničů, pohonů a pomocných měničů pro vlaky pro středně vysoké rychlosti, regionální vlaky, metro a lehká kolejová vozidla.
Celkově trh s užitkovými stále klesá, registrace nových dodávek v EU klesly o více než 13 procent, nákladních vozidel o 15,4 procent a autobusů o 4,4 procenta. Celkem bylo registrováno 18 123 autobusů. Podíl elektrických se sice zvýšil o 26 procent na 3 915 kusů, vzhledem k cílům EU na dekarbonizaci není ale růstová trajektorie dostatečně rychlá. Nárůst počtu vozidel na trhu je i nadále brzděn nedostatkem základních podpůrných podmínek, říká sdružení výrobců ACEA.
Poptávka po nových autobusech v EU pořád klesá, snížila se na celkem 18 123 kusů. Z hlavních trhů se prudký pokles týkal Itálie (-24,5 %), dále Španělska (-10,7 %), trh se snížil i ve Francii (-8 %) a v Německu (-3,2 %). Snížení trhu s autobusy se týká i České republiky. V 1. pololetí 2025 bylo registrováno 434 autobusů, zatímco v roce 2024 šlo o 634 ks. Na druhou stranu ve Švédsku (+222,4 %) a Belgii (+76,7 %) zaznamenaly výrazný růst. Ze všech evropských zemí jezdí nově na silnicích 5 398 autobusů ve Spojeném Království (+39 %), z toho je 1 351 elektrických (+53,5 %). Počet elektrických autobusů se letos prudce zvýšil i v Norsku, v 1. pololetí 2025 bylo registrováno 536 ebusů a o 62 % se zvýšil i celkový počet registrací autobusů (na 811 ks). V první polovině roku 2025 se zvýšil podíl registrací elektricky dobíjecích autobusů z 16,4 % v minulém roce na 21,6 %. Německo, největší trh podle množství, zaznamenalo zvýšení o 105,2 %, naopak Belgie zaznamenala druhý největší počet registrací, 523 elektrických autobusů ve srovnání se 110 v roce 2024. Registrace hybridních elektrických autobusů zaznamenaly dvouciferný pokles o 35,5 %, což představuje 6,9 % trhu. Registrace dieselových autobusů klesly o 6,7 % a nyní mají 64,7% podíl na trhu, oproti 66,2 % ve stejném období loňského roku. Na českém trhu jsme zatím registrovali 14 ebusů (+16,7 %), 20 ks hybridních autobusů (-48,7 %) a 400 ks dieselových (-31,4 %). Náš trh s elektrickými autobusy patří k nejslabším v EU, méně autobusů s bateriovým pohonem registrovali už jen v Irsku (17 ks), Maďarsku (12 ks) a Chorvatsku (6 ks), žádný vůz letos neprodali ve Slovinsku. v Estonsku a na Slovensku. Registrace nových dodávek v EU klesly o 13,2 %, přičemž k poklesu přispěly tři největší trhy. Nejprudší pokles zaznamenalo Německo s poklesem o 14,7 %, následované Francií (-12 %) a Itálií (-11,7 %). Naopak Španělsko zaznamenalo nárůst registrací, a to o 11,2 %. V České republice klesl počet registrovaných dodávek o 20,5 %, z 12 128 ks na 9 636 ks. Nafta zůstává v první polovině roku 2025 preferovanou volbou pro zákazníky kupující nové dodávkové automobily. Registrace však klesly o 15,6 % na 598 001 kusů, což vedlo k 82% podílu na trhu (pokles z 84,3 % v první polovině roku 2024). Počet benzínových modelů klesl o 29,8 % a představuje 4,9% podíl. Elektricky nabíjené dodávky nyní dosahují 9,5% podílu na trhu, což představuje nárůst z 5,8 % ve stejném období loňského roku. Registrace hybridních dodávek vzrostly o 7,1 %, přičemž podíl na trhu činí pouze 2,6 %. Zákazníci v České republice koupili v 1. pololetí 2025 o 206 % elektrických modelů více než ve stejném období loni (652 ks proti 213 ks), o téměř 11 % klesl podíl benzínových a o 23 % podíl dieselových modelů Registrace nových nákladních vozidel v EU také klesly, a to o 15,4 % na celkem 155 367 kusů. Tento stav byl způsoben především 14,5% poklesem registrací těžkých nákladních vozidel a 20% poklesem registrací středních nákladních vozidel. Snížení prodejů bylo na všech největších trzích, přičemž Německo (-27,5 %), Francie (-18,8 %), Španělsko (-13,6 %) a Itálie (-13,3 %) zaznamenaly pokles v dvouciferných číslech. V České republice bylo registrováno 4 498 ks nákladních vozidel, o 6 % meziročně méně. Nafta si v první polovině roku 2025 udržela dominanci i na trhu s nákladními vozy. Nákladní vozy s naftovým motorem tvořily 93,6 % nově registrovaných vozidel, a to i přes 15,4% pokles oproti první polovině roku 2024. Elektricky nabíjené nákladní vozy nyní tvoří 3,6 % podíl na trhu, oproti 2,1 % v loňském roce. Nizozemsko vedlo tuto expanzi s růstem o 187,6 % v první polovině roku 2025 a představuje téměř pětinu registrací elektricky nabíjených nákladních vozidel v EU. Výrazně se zvýšil prodej elektrických trucků i u nás. V procentním vyjádření jde o 612 %, v objemu se jedná o 57 registrovaných vozů. Zdroj dat: ACEA
Dopravní podnik města Brna představil nového maskota – červeného dráčka, který se v brněnské MHD vyzná a každému ochotně poradí. Bude tváří kampaní i nové aplikace DPMBinfo a v životní velikosti se objeví i na akcích pro veřejnost. Jméno mu v online hlasování vyberou cestující.
" Dopravní podnik města Brna je nejen dopravce, ale i součást každodenního života Brňanů. Dráček symbolizuje přívětivost, pomoc a moderní přístup, který našim cestujícím nabízíme. Věřím, že si ho veřejnost rychle oblíbí - nejen jako maskota, ale jako milého průvodce světem městské dopravy ," řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. První kolo hlasování odstartovalo v pondělí 28. července a končí v neděli 10. srpna. Jak by se měl podle vás brněnský dráček jmenovat můžete navrhnout ZDE . Z pěti nejlepších jmen vybere DPMB pět finalistů. Ve druhém kole od 18. do 31. srpna budou lidé hlasovat o vítězném jménu. Jméno dráčka se dozvíme 15. září. „ Podobu dráčka navrhl náš dlouholetý zaměstnanec, který brzy odchází do důchodu. Je to vlastně symbolické završení jeho kariéry u DPMB ,“ přiblížila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Cestující se s dráčkem budou setkávat na akcích DPMB nebo na plakátech a sociálních sítích. Bude i tváří nové aplikace DPMBinfo. Aplikace nabídne celou řadu vylepšených funkcí. Umožní například pořídit více typů jízdenek při jednom nákupu, platit prostřednictvím Google Pay a Apple Pay či si prodloužit platnost lístků. Název draka, jednoho ze symbolů moravské metropole, už nesou nové tramvaje EVO2 , které jsou kompletovány ve vlastních ústředních dílnách DPMB. Letos by mělo být v provozu všech 41 Draků .
32. ročník volejbalového turnaje „O pohár ministra dopravy České republiky 2025“ se koná v sobotu 6. září ve Žďáru nad Sázavou. Jako vždy se družstva utkají ve třech výkonnostních kategoriích.
Za každé družstvo musí hrát dvě ženy. Za příznivého počasí proběhne turnaj na volejbalových kurtech Na Rybníčku, případně za deště ve sportovní hale TJ Žďár nad Sázavou a ZŠ Palachova. Z důvodu vysokých nákladů bude pořádána pouze sportovní část. Ubytování a stravování si hradí účastníci sami. Sobotní večerní společenskou část v Sokolovně s vyhlášením výsledků, která v minulých letech po skončení turnaje probíhala, nahradí volná zábava na kurtech po skončení finálových utkání. Přihláška na turnaj Program a propozice turnaje Při příležitosti letošního úmrtí pana Jana Kotíka připomínáme historii turnaje O pohár ministra dopravy, který před více než 30 lety zakládal. Společnost ČSAD SVT Praha dvě desetiletí turnaje pořádala a pan Kotík byl ještě před několika lety aktivním hráčem.
Světová premiéra elektricky poháněného meziměstského autobusu Mercedes-Benz eIntouro, nová generace baterií NMC4 v Mercedes-Benz eCitaro, řada inovací v souvisejících tématech elektromobility, bezpečnosti a udržitelnosti a také nové služby servisní značky Omniplus. Daimler Buses vystaví celkem osm inovativních autobusů značek Mercedes-Benz a Setra na stánku 503 v hale 5. Venku budou k dispozici další tři vozidla Mercedes-Benz, z nichž dvě budou připravena ke zkušebním jízdám.
Na veletrhu Busworld Europe 2025 v Bruselu, který se bude konat od 4. do 9. října 2025 Daimler Buses předvede svou inovativní sílu a zdůrazní svou vedoucí roli jak v transformaci na elektromobilitu, tak ve vývoji bezpečné a udržitelné dopravy s autobusy pro pravidelnou dopravu a zájezdovými autokary v Evropě i po celém světě. Mercedes-Benz eIntouro: elektrická mobilita pro meziměstské trasy a výlety S novým Mercedes-Benz eIntouro představuje Daimler Buses poprvé veřejnosti plně elektrický meziměstský autobus. eIntouro vychází ze známého dieselového Intoura, ale má bateriově-elektrický pohon s bateriemi LFP a centrálním motorem. Díky tomu je Daimler Buses schopen poprvé přejít na elektrickou mobilitu pro meziměstské trasy, školní autobusy, kyvadlové autobusy a výletní trasy, stejně jako pro kratší dálkové cesty. K dispozici jsou dvě délky: eIntouro 12,18 metru a eIntouro M 13,09 metru. Poprvé v evropském autobuse lze aktualizace softwaru do eIntoura instalovat „vzduchem“ bez návštěvy servisu. Mercedes-Benz eCitaro s baterií NMC4 Dalším milníkem ve vývoji elektromobility Daimler Buses je zavedení čtvrté a nejnovější generace baterií NMC4. Od roku 2026 bude používána v modelech Mrecedes-Benz eCitaro, eCitaro G, eCitaro K a eCitaro s palivovými články. Z tohoto důvodu vystavuje Daimler Buses na veletrhu Busworld Europe 2025 vůz eCitaro vybavený bateriemi NMC4. Nová generace baterií NMC4 kombinuje vysokou energetickou hustotu, která umožňuje delší dojezd, s velmi dlouhou životností. Delší životnosti baterie je dosaženo nejen šetrným nabíjením s maximálním nabíjecím výkonem 150 kW, ale také běžným rychlonabíjením s nabíjecím výkonem až 300 kW. Prémiové nízkopodlažní a zájezdové autobusy Setra Značka Setra na stánku Daimler Buses na Busworldu představí průřez aktuální řadou meziměstských a zájezdových autobusů. Aktuální třídu MultiClass reprezentuje nízkopodlažní meziměstský autobus Setra S 515 LE. Vysokoplažní zájezdový autobus S 515 HD představuje třídu ComfortClass, zatímco exkluzivně vybavený supervysokoplažní autobus S 516 HD se objeví v rámci třídy TopClass v Bruselu. Dvoupodlažní autobus S 531 DT z třídy TopClass představuje vysokou kapacitu pro cestující a širokou škálu použití. Zcela nové: Renovace a výměna vysokonapěťových baterií Daimler Buses zavádí nové služby pro prodloužení životnosti elektricky poháněných autobusů. Společnost nyní nabízí renovaci baterií pro elektrické autobusy. Kromě toho výrobce v roce 2026 rozšiřuje svou nabídku o výměnu baterií za nejnovější generaci s delším dojezdem. Daimler Buses tak chce umožnit co nejdelší životnost svých elektrifikovaných vozidel – stejně jako u dieselových autobusů. Obě nabídky jsou součástí ofenzivy elektronických služeb, která se zaměřuje na celý životní cyklus a ekonomickou efektivitu elektrických autobusů a baterií. Daimler Buses zpočátku nabízí nové služby pro elektricky poháněný městský autobus Mercedes-Benz eCitaro. Omniplus Charge: Nová značka pro služby nabíjecí infrastruktury Daimler Buses Solutions GmbH nyní nabízí své služby pod značkou Omniplus Charge. Společnost radí dopravním společnostem a aktivně je podporuje na jejich cestě k elektromobilitě. Společnost se specializuje na poradenství, projektování a výstavbu infrastruktury pro elektromobilitu a H2. Ve spolupráci s odborníky ze společnosti Daimler Buses Solutions GmbH a dalšími partnery může Daimler Buses na vyžádání dodat celý ekosystém eMobility z jednoho zdroje: od analýzy proveditelnosti až po individuálně konfigurované elektrické autobusy a kompletní infrastrukturu pro elektromobilitu – včetně stavebních opatření, elektroinstalací, nabíjecí infrastruktury, úložiště baterií, systémů správy nabíjení a dalších digitálních služeb. Omniplus: geofencing v závislosti na rychlosti a další nové digitální služby Omniplus nemá jen největší servisní síť zaměřenou na autobusy v Evropě; neustále roste i jeho evropská síť specializovaných servisních center pro elektrické autobusy. Pokud jde o digitální služby, Omniplus rozšiřuje svou nabídku o další služby, které nejsou určeny pouze pro elektrické autobusy. Například všechny nově dodané autobusy od Daimler Buses od letošního roku obdrží jako volitelnou výbavu tzv. Balíček digitálních služeb s třemi lety bezplatného používání pro dieselové autobusy a šesti lety pro elektrické autobusy. Novou službou od Omniplusu, která bude poprvé k dispozici v novém eIntouru, jsou aktualizace systému a softwaru „over-the-air“, tj. bez návštěvy servisu s přenosem softwaru přes mobilní síť a instalací v plánovaném čase. Další novou službou jsou služby sledování Omniplus On monitor plus pro geofencing (technologie pro určování polohy) v závislosti na rychlosti. Ty umožňují nastavit zóny s omezenou maximální rychlostí. Když autobusová flotila vjede do takové zóny, automaticky se aktivuje omezovač rychlosti vozidla, takže nastavená maximální rychlost již nemůže být překročena. Systém Omniplus On Battery Monitoring byl speciálně navržen pro elektrické autobusy a poskytuje provozovatelům vozových parků informace o stavu vysokonapěťové baterie a doporučení pro optimální využití. Bezplatná služba Warranty Status nabízí informace o stavu záruky baterie a pomáhá předcházet možnému porušení záruky.
V létě se vrátily do Beskyd a okolí Lysé hory speciální TuBusy. Jezdí o víkendech do konce září 2025 a jsou zdarma.
Už 22. března se přes Brdy ve Středočeském kraji vydal autobus Iveco Crossway s přívěsem pro kola. Z vlakového nádraží v Dobřichovicích jede přes Černolice, Řitku a Mníšek pod Brdy do Kytína. Pojede každý víkend a o svátcích čtyřikrát denně ve dvouhodinových intervalech. V Dobřichovicích bude navazovat na vlaky S7 od Prahy. Za přepravu kola zaplatíte 20 Kč. Provoz zajišťuje společnost Martin Uher a v jízdních řádech PID ho najdete pod označením „CYKLOBUS 1“. V PID už vyjely také přívozy a sezónní vlaky. O víkendu 29. března zahájí turistickou sezónu 2025 Doprava Ústeckého kraje . Rozjíždí se všechny vlakové linky, včetně T7 z Chomutova do Vejprt, která letos startuje dříve než v předchozích letech. Kromě vlakových budou vyjíždět i dvě lodní linky na Labi, T91 z Ústí nad Labem přes Velké Žernoseky, Litoměřice, Roudnici nad Labem a Štětí do Mělníka a T92 z Ústí nad Labem přes Děčín do Bad Schandau. Moderní i historická vozidla a lodě budou jezdit stejně jako loni, o víkendech a státních svátcích. Změna nastala například u linky T1, jejíž trasa byla prodloužená z Benešova nad Ploučnicí s tím, že první ranní spoj dokonce vyjíždí až z Děčína a podobně poslední večerní spoj se až do Děčína vrací. Podkrušnohorský motoráček aneb Kozí dráha na podzim prodloužil svou trasu až do za-stávky Krupka Město a letos v tomto režimu turistickou sezónu rovnou zahajuje. Přehled všech linek a informace o jízdném a jízdních řádech zde . Rozšířený provoz pro turisty připravil od 29. března také Jihomoravský kraj : posílené víkendové červené vložené vlaky R13 Brno – Břeclav se zvětšeným prostorem pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Břeclaví – Mikulovem – Znojmem o víkednech červené vlaky linky S8 každou hodinu. Jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají též zvětšený prostor pro jízdní kola, není nutná rezervace. mezi Zaječím – Kobylím – Mutěnicemi – Hodonínem jezdí o víkendech červené vlaky S52 každé dvě hodiny v celé trase. Jsou nízkopodlažní s prostorem pro jízdní kola. V posilové víkendové turistické spoje na Pálavě – např. na lince 540 mezi Šakvicemi a Dolními Věstonicemi, linka 555 mezi Podivínem – Lednicí – Valticemi a linka 570 mezi Břeclaví – Lednicí – Klentnicí a Mikulovem. Regionální cyklobusy budou v provozu během víkendů a státních svátků. Vybrané cyklobusy jezdí i v pracovní dny především v období prázdnin. Přepravovat lze 5 kol na zádi cyklobusu nebo 20 kol na přívěsu podle typu vozu. Kola se přepravují do vyčerpání kapacity a není nutná registrace. S jízdním kolem je možné nastoupit/vystoupit pouze na vybraných zastávkách, které jsou označeny symbolem jízdního kola. Přeprava kola se hlásí u řidiče a cestující si sám kolo upevňuje. Cyklolinky IDS JMK : 108 Brno - Znojmo 201 Brno - Ochoz u Brna - Křtiny - Jedovnice 231 Blansko - Studnice 233 Blansko - Žďárná - Benešov 251 Rájec-Jestřebí - Jevíčko 256 Boskovice - Olešnice 261 Boskovice - Suchý - Protivanov - Prostějov/mimo IDS JMK 423 Rosice - Mohelno 602 Brno - Vyškov - Nové Sady 730, 750 přímýcyklobus bez přestupu 602 Brno - Bučovice 642 Kyjov - Bučovice 816 Znojmo - Vranov nad Dyjí - Uherčice (- Drosendorf) 817 Znojmo - Čížov - Vranov nad Dyjí 830 Uherčice - Vranov nad Dyjí 932 Veselí nad Moravou - Nová Lhota 555 TURISTBUS propojuje turistické a vinařské destinace Mikulovska a Weinviertelu. Jedná se o populární polookružní linku od přípojů rychlíků R13 v Podivíně přes Lednici a Valtice do rakouského Schrattenbergu, Herrnbaumgartenu, Poysbrunnu, Falkensteinu a Poysdorfu a zpět přes Hernnbaumgarten a Schrattenberg do Valtic, Lednice a Podivína. Autobusy jezdí o víkendech a svátcích od 29. března do konce října. V celé trase platí běžný Tarif IDS JMK. Neplatí rakouské jízdenky VOR, ale uznávají se rakouské Klimatickety. Jízdí řád zde . Více o turistických a speciálních linkách IDS JMK zde . Od soboty 5. dubna bude opět v provozu autobusová linka 79 na Ještěd . Během dubna a října jen o víkendech a ve svátky, od května do konce září pak denně. Od poloviny června do konce října 2024 svezení využilo téměř 16 tisíc cestujících, proto Liberecký kraj pokračuje i letos. ČSAD Liberec po loňských zkušenostech počítá s 10,5metrovým autobusem s nízkým vstupem, který pojede celý den v hodinovém intervalu. Navazovat bude na tramvajovou linku 3 na konečné v Horním Hanychově, zastaví u parkovišť pod dolní stanicí bývalé lanovky a na Výpřeži. Cena v rámci relačního jízdného je 80 korun v hotovosti, resp. 64 korun při platbě bezhotovostním způsobem. Cestující si tak bude moci zakoupit jízdenku v mobilní aplikaci Idolka nebo při nástupu MHD v Liberci. V ceně relační jízdenky je i přeprava v MHD Liberec. Jízdné pro tuto relaci je tak sice oproti loňsku o 20 korun (resp. 16 korun v příp. bezhotovostní platby) dražší, ale zároveň se prodlužuje platnost jízdenky o 30 minut na 3 hodiny. Linku mohou využít i cestující, kteří pojedou na výlet z Liberce na Výpřež. Cena jízdného z Hanychova na Výpřež je stejná jako v rámci zóny Liberec, tj. 34 korun, resp. 28 korun v případě bezhotovostní platby. Ve spolupráci KORID LK a TMR bude po dobu provozu lanovky na Skalku zavedena také speciální nabídka zpáteční jízdenky pro cestu autobusem na Ještěd a lanovkou zpět do Hanychova. Jízdenka stojí 140 korun (základní), resp. 100 korun (zlevněná pro děti, studenty a osoby starší 65 let). Jízdní řád zde . FTL- First Transport Lines ve spolupráci s městem Prostějov i letos cyklisty potěší cyklobusy Prostějov - Jedovnice a Prostějov - Bouzov. Do Jedovnice bude jezdit pravidelně od 18. dubna do 28. září o nedělích a svátcích, cyklobus do Bouzova bude jezdit od 19. dubna do 27. září jen v sobotu. Kapacita cyklovozíku je 20 kol a jízdenky bude možné zakoupit i v předprodeji na IDOS nebo v Informační kanceláři FTL, Svatoplukova 59. Cestující s jízdenkou z předprodeje má automaticky zaplaceno a rezervováno i místo pro kolo. Při zakoupení jízdenky u řidiče je dovozné za kolo 23,- Kč. Jízdní řády zde . Další cyklobusy v Olomouckém kraji vyjedou později. 17. května linka 904 Jeseník-Rýmařov-Olomouc-Přerov. Linky 780434 Prostějov – Buková – Protivanov a 780432 Prostějov – Protivanov – Boskovice, které provozuje ARRIVA autobusy pak 7. června. Cyklobus Bečva vyráží na cesty každou sobotu a neděli od 31. května do 28. září. Dopraví cyklisty či turisty ze středomoravského Přerova na beskydské horské sedlo Bumbálka. Rezervační systém otevírá ARRIVA autobusy kolem 17. května. Autobus bude mít připojen cyklovozík pro 40 bicyklů, z toho minimálně 10 míst by mělo být rezervováno pro elektrokola. Z přerovského nádraží vyjede ráno v 7.30, zpátky se bude vracet v 16 hodin. Cykloturistické linky Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje jedou od pátku 18. dubna. Další pak budou následovat od soboty 24. května. Královéhradecký kraj sousedí s Polskem, některé linky tak zavezou cestující za zajímavými místy na polské straně. Vybrané linky umožňují přepravu jízdních kol, takže cyklisté se snadno dostanou k trasám v Krkonoších, Českém ráji, Orlických horách či na Broumovsku. Od 18. dubna je zajišťována pro turisty a cyklisty v Krkonoších rozšířená nabídka spojení na linkách: 394 Náchod – Červený Kostelec – Trutnov – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa 401 Trutnov – Babí – Žacléř – Lampertice/Královec – Bernartice – Trutnov 454 Vrchlabí – Dolní Dvůr 456 Vrchlabí – Strážné 491 Špindlerův Mlýn,Špindlerovka – Vrchlabí – Dvůr Králové nad Labem – Kuks – Hradec Králové 495 Hradec Králové – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa,Pomezní Boudy 530 Hradec Králové – Hořice – Nová Paka – Vrchlabí – Špindlerův Mlýn Pravidelné spojení do východní části Krkonoš, které je zajištěné autobusy linky 410 Hradec Králové –Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa, vlakem na lince V4 Hradec Králové – Jaroměř – Starkoč – Trutnov – Svoboda nad Úpou s přestupem ve Svobodě nad Úpou na autobus linky 453 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Černý Důl – Janské Lázně – Svoboda nad Úpou – Pec pod Sněžkou–Malá Úpa, případně vlaky na lince R14 s přestupem ve Dvoře Králové nad Labem na autobus linky 410, je rozšířeno turistickými autobusovými spoji linky 394 z Náchoda a linky 495 z Hradce Králové. Linky 394 a 495 zajišťují spojení v ranních hodinách v pracovních dnech i o víkendu k vyhledávanému místu v Krkonoších, až na Pomezní boudy, odkud pak turisté a cyklisté mohou mířit přes hřebeny Krkonoš. Obě linky umožňují přepravu maximálně 38 kol. Pravidelné spojení do střední části Krkonoš je zajištěno linkou 530 z Hradce Králové přes Novou Paku do Špindlerova Mlýna. Na této lince budou navíc zajištěny 2 páry spojů, které přepraví maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Spojení je během letní sezóny rozšířeno o spoje na lince 491 z Hradce Králové přes Kuks, Dvůr Králové nad Labem a Hostinné až na nejvýše položenou zastávku Špindlerův Mlýn, Špindlerova bouda. Ranní spoj linky 491 vyjede v 7:20 z Hradce Králové a vyveze cestující na Špindlerovu boudu před půl 11. Zpět z hřebenu Krkonoš se bude vracet v 17:25. Linka 491 umožní návštěvníkům Krkonoš zpestřit si pobyt návštěvou turistických cílů v Podkrkonoší – ZOO ve Dvoře Králové a hospitálu Kuks. Na lince je možné přepravit maximálně 38 kol. Na linkách 456 do Strážného a 454 Dolního Dvora bude zajištěna přeprava maximálně 6 kol na tzv. cyklobatohu. Jak Strážné, tak Dolní Dvůr jsou výbornými výchozími body pro pěší turistiku a cyklistické výlety. Z těchto obcí vedou různé značené turistické trasy do malebných částí Krkonošského národního parku. Od 24. května pak vyjíždí linky 990 „Krkobus“ Harrachov – Vrchlabí – Pec pod Sněžkou – Malá Úpa a 949 Jilemnice / Vrchlabí – Benecko – Vrchlabí, umožněna je přeprava kol. Turistické cíle v Podkrkonoší jsou např. propojeny celoročními víkendovými spoji autobusové linky 536 Dvůr Králové nad Labem – Mostek – Pecka – Nová Paka – Stará Paka s návaznostmi do Českého ráje, Středočeského kraje a Krkonoš pomocí vlakových linek R14, L3 a autobusových linek 405 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Jičín – Mladá Boleslav– Praha a 410 Hradec Králové–Dvůr Králové nad Labem – Trutnov – Janské Lázně – Pec p. Sněžkou – Malá Úpa. Pravidelné víkendové spoje do Podkrkonoší zajišťuje také autobusové linka 425, která jede převážně v trase Praha – Hořice – Miletín – Dvůr Králové nad Labem – Trutnov. Ranní spoj je prodloužen až do Pece pod Sněžkou, kam dorazí chvíli po 10. hodině. Zpáteční spoj z hor do Podkrkonoší jede chvíli před 16. hodinou. Od 18. dubna je zajištěna přeprava kol (maximálně 6 kol) na víkendových spojích autobusových linek 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod a 413 Vrchlabí – Hostinné – Dvůr Králové nad Labem. Navíc bude na lince 413 pravidelné spojení rozšířeno během letní sezóny o jeden pár spojů v pracovních dnech. Od 26. dubna zahájí sezónní provoz vlaková linka L3 mezi Starou Pakou a Jaroměří. Po celý týden v sezónně nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků. Turistické linky v Orlických horách se zahájením provozu od 18. dubna: 193 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Dobruška – Opočno – Třebechovice pod Orebem – Hradec Králové 240 Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice v Orlických horách – Orlické Záhoří – Deštné v Orlických horách Celoročně provozované přímé spoje na linkách 111 a 264 mezi Hradcem Králové a Deštným v Orlických horách budou rozšířeny o turistické spoje linky 193 z Hradce Králové vedené přes Dobrušku do Deštného v Orlických horách a na Šerlich. Linka 193 umožní přepravu jízdních kol. O víkendu pojedou z Hradce Králové na Šerlich spoje v 7:45 a 12:15. V období letních prázdnin spoj v 7:45 z Hradce Králové na Šerlich bude provozován celotýdenně. Ze Šerlichu do Hradce Králové pojedou přímé víkendové spoje linky v 9:55 a až v 16:10. Díky pozdějšímu odjezdu budou mít cestující nejen více času na horách, ale také pro cestující, kteří cestují z větší dálky bude zajištěn i dostatek času na případné přestupy na vlaky. Nabídka přepravy jízdních kol v Orlických horách bude rozšířena o víkendové spoje na celoročně provozované lince 240 Rokytnice v Orl.h. – Bartošovice v Orl.h. – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orl.h., na kterých lze přepravit maximálně 6 kol. Z Rokytnice v Orlických horách pojedou spoje v 9:05 a 13:05 do Deštného v Orlických horách. V opačném směru pojedou spoje v 9:38 a ve 13:38. Na lince bude také v provozu jeden odpolední pár spojů, který pojede v trase Rokytnice v Orlických horách – Orlické Záhoří. Spojení k turistickým cílům v Orlických horách a v Podorlicku bude od 24. května rozšířeno o turistické autobusové linky: 294 Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Deštné v Orlických horách 295 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Solnice – Rychnov nad Kněžnou – Vamberk – Kostelec nad Orlicí – Častolovice 395 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Olešnice v Orlických horách – Nový Hrádek – Dobrošov – Náchod – Nové Město nad Metují 396 Deštné v Orlických horách,Šerlich – Nové Město nad Metují – Česká Skalice – Jaroměř 690 Pardubice – Holice – Rychnov nad Kněžnou – Rokytnice v Orlických horách – Říčky – Deštné v Orlických horách,Šerlich – Deštné v Orlických horách Na linkách 294, 295, 395 a 296 bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Na lince 690 bude možné přepravit maximálně 20 kol. Do oblasti údolí Divoké Orlice k pravidelným spěšným vlakům linky V2 Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Častolovice – Doudleby nad Orlicí – Letohrad přibyde i sezónní spěšný vlak, který minulou sezónu končil v Liticích nad Orlicí. Nově bude tento vlak prodloužen až do Letohradu. Stejně tak již z Letohradu pojede odpolední vlak v opačném směru. Provoz těchto sezónních vlaků bude zahájen 26. dubna. Český ráj je jednou z nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších turistických oblastí v České republice. Turistické linky vhodně doplňují nabídku pravidelného spojení, které je zajištěno do Jičína z Hradce Králové a Hořic autobusovými linkami 370 a 504 a vlakovými linkami V5 a V50. K hlavním turistickým místům v Českém ráji od 18. dubna vyjíždí turistická autobusová linka 510 Jičín – Holín – Prachovské skály – Pařezská Lhota – Mladějov – Sobotka – Podkost. Spoje této autobusové linky navazují v Jičíně na vlaky V50 z Hradce Králové, Turnova a S21 z Nymburka. Turistickou nabídku autobusového spojení v Českém ráji doplní od 24.5. také linka 391 Jičín – Holín – Libuň – Újezd pod Troskami – Hrubá skála – Turnov.Mezi oběma linkami lze přestupovat v zastávce Holín, Pařezská Lhota, penzion. Díky tomu dochází k propojení oblasti Podkosti, Sobotky s Jinolickými rybníky, Troskami a Hrubou Skálou. Na obou linkách bude umožněna přeprava maximálně 6 kol. V Sobotce bude linka 510 provázána s dalšími linkami Českého ráje, konkrétně s autobusovou linkou 997 Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště – Kněžmost – Sobotka, která pojede od 24.5. a s autobusovou linkou 392 Liberec – Turnov – Vyskeř – Sobotka, která se vydá na svoji trasu od 28.6. Rozšířená nabídka spojení pro turisty v Českém ráji bude od 26. dubna zajištěna vlakovými linkami: V5 a V50 Hradec Králové – Jičín – Turnov včetně přímého spěšného vlaku z Hradce Králové L3 Liberec – Stará Paka – Jaroměř, která po celou sezónu nabídne pravidelný dvouhodinový interval vlaků S36 Mladějov v Čechách – Lomnice nad Popelkou Na lince S36 budou vlaky jezdit od 26.4. do 28.9. pouze o víkendech a svátcích. V pracovních dnech června bude provoz pouze v pátky, zatímco od 30.6 do 29.8. budou vlaky jezdit i v ostatní pracovní dny. K návštěvě Líbáňska a Dětenicka mohou cestující využít také pravidelné spojení na autobusové lince 503, která je v provozu jak v pracovních dnech, tak i o víkendu na trase Jičín – Libáň – Dětenice. Pro výlety do Kladského pomezí a Broumovska je možné od 18. dubna využít turistické a cykloturistické linky: 360 Police nad Metují – Česká Metuje – Teplice nad Metují – Adršpach 361 Police nad Metují – Machov – Karlów 363 Police n.ad Metují – Suchý Důl – Slavný – Hlavňov – Police nad Metují 411 Dvůr Králové nad Labem – Chvalkovice – Česká Skalice – Náchod 423 Suchovršice – Úpice – Malé Svatoňovice – Malé Svatoňovice,Odolov Nejvýznamnější skalní útvary Broumovska lze navštívit v rámci jediného dne díky pravidelným autobusovým spojům linek 360 a 363, které ve dvouhodinovém taktu propojují Adršpach, Teplice nad Metují, Police nad Metují, chatu Hvězda a Suchý Důl. Linka 360 nabídne víkendové spoje v celé trase a od 28. června bude spojení rozšířeno o 2 páry spojů v pracovních dnech v trase Teplice nad Metují – Police nad Metují. Spoje v pracovních dnech umožní přepravu maximálně 6 kol. Podobně tak i linka 363 nabídne od 18. dubna víkendové spoje a od 28. června bude rozšířené spojení o jeden pár spojů v pracovních dnech. Na lince bude možné využít přepravu maximálně 6 kol, jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Nabídku spojení k výchozím bodům turistických tras vedoucích ke skalám doplňuje autobusová linka 361 na trase Police – Machov. Linka 361 navíc vybranými spoji obslouží Karlów poblíž skalního města Hejšovina v Polsku. Na spojích v pracovních dnech bude během léta umožněna přeprava maximálně 6 kol. Přepravu až 6 jízdních kol na lince 423 z Úpice na Odolov bude možné využít letos již od 18. dubna, a to každou sobotu a neděli dvakrát denně až do 28. října. Spoje navazují v Malých Svatoňovicích na vlaky linky V4 z Hradce Králové a Trutnova. Turistická linka 397, která bude provozována od 28. června, nabídne víkendovou přepravu na trase Nové Město nad Metují – Peklo. Spojení do turisticky atraktivních míst nabídne také posílení vlakových linek: V24 Choceň – Náchod – Adršpach – Trutnov V33 Teplice nad Metují – Adršpach Posilová sezónní linka V33 doplňuje mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem provoz vlaků na souhrnný 30minutový interval, pojede o víkendech a svátcích od 26. dubna a v pracovních dnech od 30. června. Novinkou je omezení provozu této linky mezi stanicemi Teplice nad Metují a Teplice nad Metují město, a to z důvodu nízkého využití a zajištění stabilního provozu vlaků bez zpoždění. Využívaný úsek Teplice nad Metují město – Teplice nad Metují skály – Adršpach je na této lince zachován bez omezení. Současně je již od konce března rozšířen provoz vlaků linky V34 Teplice nad Metují – Adršpach – Trutnov a to v úseku Teplice nad Metují město – Adršpach. Sezónní spěšný vlak linky V24, který dosud končil v Teplicích nad Metují, pojede nově až do Adršpachu a Trutnova. Stejně tak již z Trutnova pojede odpolední vlak v opačném směru. Bude tak zajištěno přímé vlakové spojení Adršpašsko–teplických skal s hlavním koridorem v Chocni. Provoz sezónních vlaků na této lince bude zahájen 26. dubna. Od 19. dubna zahájí svůj provoz oblíbené sezónní vlakové linky do Polska: D67 Wrocław – Meziměstí – Adršpach, kterou využívají zejména polští návštěvníci Adršpašsko–teplických skal, nicméně je možné vlaky využít i pro výlety do Polska. Linka tak jako doposud nabídne dva páry spojů o víkendech a polských svátcích. D66 Trutnov – Královec – Sędzisław, která spojuje turisticky zajímavé oblasti, kam neproudí velké davy turistů. Ve stanici Sędzisław jsou možné přestupy na vlaky ve směru do Jelení Hory i v opačném směru do Valbřichu a Vratislavi. Na lince D66 budou denně provozovány čtyři páry vlaků. K návštěvě Polska bude možné od 1. května také využít autobusovou linku 378 Broumov – Otovice – Nowa Ruda. Linka 378 nabídne od května do konce letních prázdnin 2 páry spojů jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Spoje linky 378 navazují v Broumově jak na autobusové, tak i na vlakové spoje přijíždějící od Náchoda nebo Hradce Králové. Od 24. května bude zahájen provoz linky 390 Náchod – Kudowa Zdrój – Karłów, která nabídne cestujícím o víkendu 3 páry spojů. Linku 390 je vhodné využít pro návštěvu polského skalního města Błędne Skały nebo zavítat na nejvyšší vrchol Stolových hor Szczeliniec Wielki (Velká Hejšovina 992 m n. m.). Od 28. června pojedou tyto spoje také v pracovních dnech. Na lince bude umožněna přeprava maximálně 38 kol. Přehled nabídky turistických a cykloturistických linek Královéhradeckého kraje zde . Od 1. května budou opět v provozu cyklobusy z Krnova až na hřeben Jeseníků . Každý den v 7.15 hodin odjede z krnovského autobusového nádraží autobus (linka 885) dopravce Transdev s cyklonosičem, který pojme až šest jízdních kol. Na lince 885 platí tarif ODIS a Turistická jízdenka Jeseníky. Každou sobotu v 8.00 hodin z krnovského autobusového nádraží (resp. v 7.50 hodin ze zastávky Krnov, Opavská) pojede autobus dopravce Umbrella City Lines s cyklopřívěsem pro 20 jízdních kol, který bude k dispozici až do konce září. Jízdenku a místenku pro jízdní kolo za 50 Kč lze pořídit na portálu IDOS, cestující si jízdenku koupí u řidiče. 17. května zahájí provoz Jihočeské cyklobusy . V provozu bude 11 linek: 180 ZELENÁ LINKA České Budějovice - Třeboň - Jindřichův Hradec - Slavonice 182 VLTAVSKÁ LINKA směr České Budějovice - Český Krumlov - Lipno n.Vlt. - Horní Planá - Volary - Kvilda 182 VLTAVSKÁ LINKA směr: Kvilda - Volary - Český Krumlov - České Budějovice 183 ČERVENÁ LINKA České Budějovice - České Krumluv - Volary - Kvilda 184 ŠEDÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Volary - Kvilda 185 MODRÁ LINKA (Třeboň) - České Budějovice - Prachatice - Kvilda 187 ŽLUTÁ LINKA České Budějovice - Týn n. Vlt. - Písek - Orlík n. Vlt. 125+168 NOVOHRADSKÁ LINKA České Budějovice - Trhové Sviny - Nové Hrady - Hojná Voda 280 TÁBORSKO-ŠUMAVSKÁ LINKA Tábor - Písek - Strakonice - Vimperk - Kvilda 380 TŘEBOŇSKÁ LINKA Třeboň - Majdalena - Chlum u Třeboně - Staňkov 680 ŠUMAVSKÁ LINKA České Budějovice - Prachatice - Vimperk - Kašperské Hory 638 JELENÍ LINKA Nová Pec - Jelení Vrchy Cena jízdného se odvíjí od kilometrického tarifu nebo lze využít výhodnou Jihočeskou krajskou jízdenku. Jízdní kolo je přepravováno v jednom spoji za 25,- Kč nebo za 40,- Kč celodenně bez ohledu na počet spojů . ři přepravě kol je nutné odstranit před nakládkou všechny odnímatelné součásti (brašny, pumpičky, láhve). V případě přepravy elektrokol je potřeba z kola demontovat baterii. Rezervace pro přepravu kol není možná. Více informací zde . Cyklobusy v Plzeňském kraji jedou většinou od 17. 5 do 12. 10.: Nové spojení Rokycanska s CHKO Brdy na lince 248 Rokycany - Skořice- Míšov- Věšín Další nové spojení Šumavy, Arberu a Bodenmaisu na lince 983, soboty, neděle a státní svátky od 28. 6. do 31. 8. Linka 651 Furt im Wald - Domažlice - Walmünchen Šumavské cyklobusy : 430972 Železná Ruda - Prášily - Hartmanice - Sušice10. 2 430974 / 431974 Sušice - Kašperské Hory - Srní - Modrava - Kvilda, v červenci a srpnu jsou zavedeny posilové spoje do Srní a Modravy. 430975 Sušice - Kašperské Hory - Stachy 430979 Železná Ruda - Prášily - Modrava - Kvilda 430980 Horská Kvilda - Kvilda - Bučina Cyklobus Český les, linka Arrivy č. 649 Plzeň – Horšovský Týn – Bělá nad Radbuzou – Přimda. Linka 447 Plzeň - Spálené Poříčí - Věšín, Teslíny Linka 462 Plzeň - Sušice - Horská Kvilda-Kvilda Linka 423 Plzeň - Přeštice - Klatovy - Modrava Linka 322 Plzeň - Dolní Bělá - Manětín Linka 251 Plzeň - Bobr - Stará Knížecí Huť Podrobnosti zde . Kokořínský Cyklobus na lince 697 vyjíždí v neděli 15. června. Umožňuje přepravu jízdních kol o víkendech mezi Mšenem, Dubou, hradem Houska a Doksy. Na trase bude jezdit celkem 4 páry spojů denně. 1 ranní spoj z Doks a 1 podvečerní spoj z Mšena pojede malebnou trasou kolem hradu Houska, ideální pro výletníky hledající kombinaci přírody a historie. Zbylé spoje povedou přes Dubou – 2 páry spojů zamíří přes Vrchovany a 1 pár přes Tachov, takže si na své přijdou jak milovníci klidných lesních cest, tak ti, kdo preferují kopcovitější profil. Více zde . Od začátku července do konce září jezdí dva TU–BUSy v Beskydech, turisté se mohou dostat na Sepetnou pod Lysou horu. Zastavují na všech běžných zastávkách v trase, včetně Gruně, a nově také na dočasné zastávce „Bílá – Konečná“, která ještě více zpřístupní beskydskou přírodu. Moravskoslezský kraj Od začátku července do konce září jezdí dva TU–BUSy v Beskydech, turisté se mohou dostat na Sepetnou pod Lysou horu. Zastavují na všech běžných zastávkách v trase, včetně Gruně, a nově také na dočasné zastávce „Bílá – Konečná“, která ještě více zpřístupní beskydskou přírodu. Za podpory obcí pod Lysou horou, Moravskoslezského kraje a spolku Beskydhost byl zřízen spoj, který má pomoct regulovat parkování v oblasti pod Lysou horou a zároveň podpořit klasickou turistiku. Smyslem shuttle busů je přimět návštěvníky Beskyd k využití vlaků, klasických autobusů nebo podpořit parkování pouze na vyhrazených místech s tím, že dále je možné se nechat svézt autobusem. Jízdné je zdarma. Podmínky přepravy elektrokol si upravuje dopravce, resp. objednatel dopravy. Zeptali jsme se na Ministerstvu dopravy, co na přepravu kol, případně koloběžek, s baterií, říká legislativa: " Elektrokola po právní stránce spadají k silničním motorovým vozidlům (kolo je do 25 km/h). Máme za to, že vozidla veřejné dopravy nejsou pro jejich přepravu schválená/homologovaná. V ostatních případech je to tak, že v silniční dopravě nemá cestující ze zákona právo na přepravu jízdního kola (na rozdíl od železniční dopravy), a pokud mu to dopravce umožní, podmínky si stanoví ve svých smluvních přepravních podmínkách. Ohledně bezpečnosti, problematika přepravy kol/koloběžek s bateriemi konkrétně v zákoně popsaná není. Nicméně je tu obecné ustanovení, podle kterého se hořlavé a nebezpečné věci přepravují podle podmínek stanovených přepravcem (§ 19 odst. 3 vyhlášky č. 175/2000 S., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu) ," napsalo nám ministerstvo.
V městské hromadné dopravě v České republice sílí trend návratu cestujících. V roce 2024 přepravily dopravní podniky patřící do Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) dohromady téměř dvě miliardy cestujících. Jde o nejvyšší počet od pandemie a jeden z historicky nejvyšších údajů vůbec. Spolu s tím vzrostly i tržby z prodeje jízdného, které se poprvé přehouply přes 8 miliard korun. Čísla přináší Statistická ročenka SDP ČR za rok 2024 .
„ Zkušenosti posledních let ukazují, že cestující oceňují modernizaci MHD a její stabilitu i v krizových obdobích. Dnes je MHD volbou, která dává smysl – ekonomicky, ekologicky i prakticky ,“ říká Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR. „ Jsem rád, že čísla za rok 2024 potvrzují návrat důvěry a že jsme tuto příležitost dokázali podpořit investicemi i kvalitní službou .“ Rekordní rok 2024 v číslech: 1,92 miliardy cestujících přepravených městskou hromadnou dopravou po celé ČR (o téměř 224 tisíc více než v roce 2023) 8,14 miliardy Kč tržeb, meziroční nárůst o 5 % Významný růst přepravních výkonů u tramvají, trolejbusů i elektrobusů „ Veřejná doprava je zrcadlem kvality života ve městech – a my v SDP ČR jsme hrdí, že ji můžeme aktivně rozvíjet. Za tímto výsledkem stojí každodenní práce tisíců zaměstnanců dopravních podniků i investice do moderních vozidel a infrastruktury. A hlavně: důvěra cestujících, bez níž by to nešlo ,“ doplňuje Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR. Proč lidé opět volí MHD? Kvalitnější vozový park – rekordní investice do nových tramvají, autobusů a trolejbusů Chytré způsoby odbavení cestujících – platby kartou přímo ve vozidlech, mobilní aplikace a online jízdní doklady Lepší dostupnost a nové linky ve větších i menších městech Zvýšená ekologická citlivost obyvatel a preference bezemisní dopravy Zklidnění cen energií a stabilizace tarifů „ Důležité je, abychom udrželi tempo investic a vytvořili dlouhodobě stabilní podmínky pro rozvoj městské dopravy. Nárůst počtu cestujících i tržeb je signálem, že veřejná doprava má podporu veřejnosti – nyní je třeba tento trend dále posilovat, což je výzva pro města – naše zřizovatele i stát ,“ doplňuje Tomáš Pelikán. Pro podniky SDP byl minulý rok mimořádný i z hlediska investic do modernizace vozidel, celkově na obnovu svých vozových parků vynaložily nejvíce finančních prostředků na posledních deset let.
Irizar Group se zúčastní mezinárodního veletrhu Busworld se svými multitechnologickými autobusy a autokary řady Efficient. Poprvé představí dva nové autobusy nejnovější generace řady Efficient.
Irizar a Irizar e-mobility vystaví na stánku 602 v hale 6 na ploše 1 710 m2 kompletní řadu autobusů, od městských a meziměstských modelů až po dálkové. První prezentace všech nových produktů skupiny se uskuteční 4. října v 11:30. Stánek bude mít také prostor věnovaný výhradně udržitelnosti, kde bude k vidění závazek skupiny Irizar k lepšímu světu a kompletní sortiment produktů, včetně pro cirkulární ekonomiku, která se skládá z produktů vyrobených s využitím přebytečných výrobních materiálů. Busworld se tak stane ideálním místem, kde budou produkty s inovativními řešeními k dekarbonizaci odvětní od Irizar Group k vidění "z první ruky".
První trolejbus Škoda 15 Tr vyjel z Jirkova do Chomutova 1. červnece 1995. Do konce roku vznikly čtyři linky. V dalších letech se trolejbusový provoz rozšířil na 12 linek. V současné době trolejbusy zajišťují čtyři městské a dvě meziměstské linky, které jsou součástí krajského integrovaného systému DÚK. U příležitosti kulatého výročí vydal Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova speciální pamětní medaili, oslavy pro cestující proběhnou v srpnu 2025.
Mezi Chomutovem a Jirkovem měly původně jezdit tramvaje. Rychlá dráha a kapacitní vozy měly obsluhovat nově postavené sídliště mezi oběma městy a nahradit v kopcovitém terénu tehdejší kloubové autobusy Ikarus. Nakonec hlavně z ekonomických důvodů vyjely do provozu trolejbusy. Více než dvacet let bylo v provozu 25 trolejbusů Škoda 15Tr, o jedenáct let později je doplnilo pět nízkopodlažních vozů Solaris Trollino 12 AC a v roce 2009 Škoda 25 Citelis. Všechny tyto vozy v roce 2018 nahradilo 15 nových trolejbusů Škoda 27Tr a 26Tr , které tvoří současnou flotilu Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. S původními vozy se fanoušci mohli rozloučit . Trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 008 prošel generální opravou a je zachován jako historický vůz , druhý s ev. č. 002 slouží jako servisní pro údržbu trolejí, hlavně v zimě. Během osmi let by pak mělo vozový park doplnit osm kloubových parciálních trolejbusů, na jejich dodavatele probíhá výběrové řízení. Letošní oslavy kulatého výročí trolejbusové dopravy dopravní podnik řádně oslaví. Hlavní akce se připravuje na 31. srpna, kdy otevře dveře ve vozovně Písečná pro veřejnost. Už na 9. a 15. srpna se připravují vyhlídková jízda a noční exkurze do vozovny. V sobotu 23. srpna se pak trolejbus Škoda 15Tr ev. č. 008 vrátí na pravidelnou linku 340. Více o programu na stránkách DPCHJ . Speciální pamětní medaili k 30. výročí trolejbusové dopravy můžete zakoupit za 110 Kč v přepravních kancelářích dopravního podniku na autobusových nádražích v Chomutově a Jirkově. Město Chomutov, DPCHJ
Podle zprávy International Council on Clean Transportation bylo loni ve Spojených státech registrováno přibližně 2 810 středně těžkých a těžkých nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi. Podíl registrací těchto vozidel meziročně roste: z přibližně 0,04 % v roce 2021 na 0,16 % v roce 2022, na 0,31 % v roce 2023 a na 0,56 % v roce 2024.
V celém roce 2024 tvořila vozidla s nulovými emisemi 7 % u registrací autobusů, 0,18 % z registrací středně těžkých nákladních vozidel a 0,40 % z registrací těžkých nákladních vozidel. 7 % z registrací autobusů představuje počet 1 334 autobusů s nulovými emisemi (baterově elektrický, s palivovými články nebo jiný pohon s nulovými emisemi). Většina (85 %) byla vozidla s hmotností od 11,7 do 15 tun. Největšími výrobci pro trh ve Spojených státech se v roce 2024 staly Daimler a Traton (Scania, MAN, IC Bus a Volkswagen Truck & Bus) s přibližně 52 %, respektive 45 % registrací nových autobusů se spalovacím motorem a podílely se 45 %, respektive 43 % na trhu s nulovými emisemi. Autobusy s nulovými emisemi tvořily přibližně 9 % z celkového počtu registrací autobusů společnosti Daimler a téměř 6 % registrací autobusů společnosti Traton ve Spojených státech. Zbývající registrované autobusy s nulovými emisemi zaznamenala společnost Lion Electric, výrobce plně elektrických autobusů, zejména školních. Zpráva ICCT je k dispozici ZDE Pro zajímavost připomínáme registrace v Evropě .