Zpravodajství
V Maďarsku nyní po městě Nyíregyháza každý den jezdí flotila 15 autobusů CROSSWAY v ikonických barvách značky LEGO®, které přepravují téměř 2 000 zaměstnanců mezi jejich domovy a pracovišti.
V maďarském městě Nyíregyháza dodaly IVECO BUS a ECO-tech visiON Kft., oficiální místní prodejce, 15 autobusů CROSSWAY Line svému zákazníkovi, RÉVÉSZ Group. Flotila v ikonických barvách značky LEGO® zajišťuje každodenní přepravu téměř 2 000 zaměstnanců mezi jejich domovy a pracovišti, čímž přispívá k efektivní a bezpečné mobilitě v regionu. Ideální pro krátkou a střední vzdálenost přepravy jsou tato 13metrová vozidla, která nabízejí bezpečný a příjemný zážitek z cestování díky využití nejnovějších inovací v oblasti bezpečnosti a komfortu. Zaměstnanci LEGO® jezdí do zaměstnání zdarma a mají k dispozici Wi-Fi, ergonomická sedadla pro až 59 cestujících a pro zvýšení bezpečnosti jsou vozy vybaveny systémy ADAS " Jsme hrdí na to, že naše autobusy CROSSWAY hrají klíčovou roli v projektu, jehož cílem je zlepšit kaž-dodenní život zaměstnanců a zároveň oslavit LEGO® kreativitu. Tato iniciativa dokazuje náš závazek po-skytovat bezpečná, pohodlná a vysoce výkonná mobilní řešení jak pro zaměstnance, tak pro veřejnost. Je inspirativním vzorem pro firemní mobilitu! " řekl Jan Kimla, obchodní ředitel IVECO BUS pro trhy CEE a Nordics.
Vánoční trolejbusy zkrášlují česká města od roku 2019. Od roku 2020 pak Společnost pro veřejnou dopravu pravidelně vyhlašuje mezinárodní anketu o nejhezčí vánočně vyzdobený trolejbus. Šestý ročník této ankety odstartoval tento týden. V letošním roce se soutěže účastní celkem 16 trolejbusových provozů z osmi států.
Novinkami letošního adventu jsou zejména vánoční trolejbusy v Praze a Bratislavě, dále vánoční dekorace vozidla Škoda 27 Tr NU v Ústí nad Labem či zdvojnásobení zlínské vánoční flotily. Pražský dopravní podnik konkrétněji poprvé vánočně dekoroval tříčlánkový trolejbus. Výzdoba je sice zejména interiérová, nicméně světelné orámování oken či trojice hvězd na zadním čele jednoznačně i tak informuje okolí, že advent je v plném proudu. Fotograf vánočně vyzdobené vozidlo v celé své délce zvěčnil krátce po natrolejování v zastávce Terminál 3. Prohlédnout si všechny letošní vánoční trolejbusy a hlasovat pro tři nejhezčí je možné na odkazu zde .
27. února 2026 se můžete podívat do Ulmu, jednoho z nejkrásnějších historických měst na Dunaji. Jednodenní zájezd do Německa spojuje návštěvu města se světem špičkové autobusové techniky. Hlavním bodem je návštěva výrobního závodu Setra, kde vznikají legendární autobusy, symbol německé kvality, preciznosti a inovací. Vega Tour zde převezme zbrusu nový vůz, kterým se účastníci exkluzivně svezou zpět.
Zájezd je ideální kombinací odborného zážitku a poznání - zve Vega Tour řidiče, dopravce, fanoušky autobusů a všechny, kteří milují techniku, dopravu a moderní inovace a chtějí zažít Německo trochu jinak. Bližší informace o nástupních místech a ceně ZDE .
V programu TRANSPORT je z prostředků ze systému EU pro obchodování s emisemi na modernizaci nákladní silniční dopravy vyhrazeno 960 milionů korun. Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR výzvu z Modernizačního fondu zaměřenou na pořízení elektrických nákladních vozidel a související dobíjecí infrastruktury.
Investice z výzvy TRANSCom č. 2/2025 jsou určeny podnikatelským subjektům registrovaným v ČR, které provozují nákladní silniční dopravu. Podpora se zaměřuje na pořízení nových elektrických nákladních vozidel kategorií N2 (s celkovou hmotností od 4,25 do 12 tun) a N3 (nad 12 tun) jako náhrady za nákladní vozidla s dieselovým motorem. Výzva podpoří i potřebnou dobíjecí infrastrukturu v zázemí dopravce, přičemž na dvě pořizovaná vozidla připadá maximálně jedna dobíjecí stanice. Z celkové alokace 960 milionů korun je minimálně 80 % vyhrazeno pro těžká vozidla kategorie N3, tedy pro kamiony s největším dopravním výkonem i dopadem na životní prostředí. Výše podpory se řídí velikostí podniku a kategorií vozidla. Pro elektrická nákladní vozidla lze získat příspěvek až do 30 % způsobilých nákladů u velkých podniků, 40 % u středních a 50 % u malých podniků, což umožní zapojit se jak větším logistickým firmám, tak menším regionálním dopravcům. U dobíjecích stanic činí podpora maximálně 30 % způsobilých výdajů a současně až 50 tisíc korun na jednu stanici. Žádosti bude možné podávat od 2. února do 30. listopadu 2026 nebo do vyčerpání alokace , přičemž projekty musí být realizovány nejpozději do tří let od vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory. Program Modernizace dopravy (TRANSPORT) v rámci Modernizačního fondu je důležitým zdrojem investic do ekologizace dopravy v České republice. Rezort dosud z programu uvolnil investice v objemu 33 miliard korun, které míří na podporu projektů zaměřených na modernizaci železniční dopravy, elektrifikaci tratí a zavádění bezemisních vozidel v městské hromadné dopravě. Aktuální výzva na tyto investice navazuje a rozšiřuje podporu čisté mobility na segment nákladní silniční přepravy. Podrobnosti k výzvě na webu SFŽP.
Státní fond životního prostředí ČR přijal ve výzvě TRANSGov č. 1/2025 z Modernizačního fondu celkem 38 projektů na ekologizaci městské hromadné dopravy s požadovanou dotací 8,1 miliardy korun. Alokace výzvy tak byla vyčerpána, naplněn byl i zásobník projektů. Příjem žádostí byl proto ukončen.
Výzva byla vyhlášena jako nesoutěžní, přijaté projekty byly průběžně vyhodnocovány podle pořadí, v jakém byly podány. Ke dni 10. prosince 2025 bylo schváleno 17 projektů za 3,9 miliardy korun, ostatní jsou v procesu schvalování. Díky této podpoře dopravci nahradí staré autobusy městské hromadné dopravy na fosilní paliva za elektrobusy, nízkopodlažní tramvaje nebo standardní či parciální trolejbusy. Na pořízení nových ekologických vozů mají tři a půl roku od data vydání rozhodnutí o poskytnutí dotační podpory. Cílem investic z programu TRANSPORT Modernizačního fondu je přispět ke zlepšení kvality ovzduší v městských aglomeracích a snížit emise znečišťujících látek z veřejné dopravy.
Listopad na sběratelském portálu Aukro patřil především auto moto veteránům, tradiční spolupráce Aukra s akcí Retro Garáž opět umožnila milovníkům veteránů soutěžit o vysněný stroj pohodlně online. Nového majitele tak získala například limuzína Wikov 40, ČZ 500 Tourist či Škoda 110 R.
Absolutním vítězem listopadových aukcí se stal unikátní auto veterán – šestimístná luxusní limuzína Wikov 40 z roku 1934, která se prodala za 1 727 000 korun. Aukce proběhla v rámci dlouhodobé spolupráce Aukra s akcí Retro Garáž a opět potvrdila, že část sběratelů veteránů oceňuje možnost dražit špičkové stroje pohodlně online. „ Spojení s Retro Garáží nám umožňuje přinášet na Aukro kusy, které by se jinak objevily jen na specializovaných srazech. Zájem ukazuje, že online prostředí už dnes není pro milovníky veteránů žádnou bariérou. Naopak nám rozšiřuje okruh potenciálních zájemců po celé republice, “ doplňuje Pavel Krejčíř, expert na sběratelství a starožitnictví portálu Aukro . Za 1 705 000 korun se pak prodal i jeden z nejvzácnějších československých motocyklů vůbec - ČZ 500 Tourist “Vatikán”. Celkem bylo vyrobeno pouhých 587 kusů, což je dokonce výrazně méně než motocyklů Jawa 500 OHV Rumpál. V roce 1939, kdy byl vyroben i tento exemplář bylo vyrobeno jen 220 kusů. Předmětem třetí aukce, která skončila částkou nad milion korun, byl předválečný britský roadster věhlasné značky MG s výkonným řadovým šestiválcem, který ve své době patřil mezi opravdové sportovní vozy. Vzácnost tohoto vozu spočívá především v zakázkově vyrobené čtyřmístné karoserii v renomované karosárně Jarvis & Sons v londýnském Wimbledonu. Dnes se hovoří o pouhých 3 kusech v této karosářské podobě a nový majitel byl ochoten zaplatit 1 419 000 korun.
Finále Velké Ceny J+M Autodíly ukázalo sílu mladých techniků i podporu průmyslu. Cílem je zpopularizovat tento užitečný a pro budoucnost důležitý obor a podpořit nejen mladé talenty, ale také jejich školy a pedagogy. Do soutěže se zapojilo více než tisíc studentů - automechaniků ze všech krajů České republiky.
Finále celostátní soutěže Velká Cena J+M Autodíly potvrdilo, že technické vzdělávání a řemeslo mají v Česku silnou budoucnost. V Národním technickém muzeu v Praze se setkala špička mladých automechaniků, aby předvedli svoje znalosti, praktické dovednosti i schopnost obstát pod tlakem reálného provozu autoservisu. Prestižní prostředí muzea podtrhlo význam celé akce a zdůraznilo rostoucí důležitost moderních technických oborů. Velkou roli v kvalitě letošního ročníku sehrála také široká síť partnerů, která soutěži poskytla profesionální zázemí. Generálním partnerem byla společnost FEBI BILSTEIN, mezi hlavní partnery patřily SKF, MANN-FILTER a Filtron. Podporu dále poskytly také Valeo, KYB, TotalEnergies Marketing Česká republika s.r.o., NRF, SCHÄFFER a European Aerosols. Díky nim měli studenti přístup k moderním technologiím, odbornému know-how i k reálným postupům z praxe. Do kvalifikací se zapojilo více než 1 000 mladých automechaniků ze všech 14 krajů. Nejprve absolvovali online testy z teorie a do finále postoupilo 14 nejlepších – vítězové jednotlivých krajů, kteří v Praze tvořili absolutní špičku. Finálový den prověřil jejich znalosti, dovednosti i schopnost řešit problémy pod tlakem. Odborná porota složená z profesionálů sledovala přesnost postupů, logické uvažování i samostatnost. Atmosféra byla férová, soutěživá a zároveň kolegiální – studenti si navzájem fandili, i když bojovali o každou sekundu. Soutěž vyvrcholila vyhlášením tří nejlepších. Na prvním místě se umístil Jakub Hesoun ze školy SOŠ a SOU Písek. Druhé místo obsadil Adrian Šnajdárek ze školy Střední škola, Odry a třetí místo získala Anita Štanglicová ze školy SŠ-COPT Kroměříž. Vítěz získal 30 000 Kč a jeho škola 20 000 Kč, druhé místo bylo oceněno 20 000 Kč + 10 000 Kč a třetí 15 000 Kč + 5 000 Kč. Finalisté obdrželi také diplomy, věcné ceny a nabídky stipendií. “ Finále ukázalo, že účast v této prestižní soutěži není jen o trofeji, ale především o startu profesionální kariéry. Mnozí účastníci získali nabídky na budoucí spolupráci a všichni odjížděli s cennou zkušeností, kontakty a novou sebedůvěrou. Velká Cena J+M Autodíly tak podpořila kvalitu technického vzdělávání, propojila školy s průmyslem a pomohla tomu, aby vzdělávací systém lépe reagoval na rychlé změny v oblasti autoopravárenství ,” dodává Adam Petřík, Výkonný ředitel společnosti J+M Autodíly. Silné momenty finále přinesly situace, kdy soutěžící řešili technické úkoly s profesionální jistotou. Nechyběly napínavé okamžiky, v nichž rozhodovala přesnost měření nebo správné vyhodnocení dat, a řada výkonů si vysloužila spontánní potlesk. Velká Cena J+M Autodíly se tak dál profiluje jako vzorové podujatí v oblasti automechaniky a jako důležitý pilíř podpory mladých techniků. Organizátoři už připravují další ročník, který má ambici přilákat ještě více škol a talentovaných studentů z celé republiky. Soutěž zůstává otevřenou výzvou pro všechny, kteří chtějí prověřit své schopnosti a posunout se blíže k úspěšné kariéře v automobilovém oboru.
Od ledna do konce listopadu bylo registrováno 742 autobusů. Proti minulému roku, kdy dopravci ve velkém obnovovali flotily hlavně ve Středočeském kraji a v Praze, je to o 446 ks meziročně méně. V měsíci listopadu 2025 se meziročně snížily o 141 autobusů. Nejvíc nových autobusů má Moravskoslezský kraj. Do statistik SDA se s deseti autobusy kategorie M3 dostal Volkswagen.
Zatímco vloni do Středočeského kraje a do Prahy přijelo v listopadu 111 autobusů a celkové registrace dosáhly 226 kusů , letos je celkový počet v celé republice jen 85 ks (pokles 62,39 %). V Praze je registrováno 18 nových autobusů a ve Středočeském kraji 8 ks autobusů. Nejvíc nových autobusů pak přijelo do Moravskoslezského kraje, díky Transdev Slezsko . Největší počet registrovaných autobusů je značky SOR - 32 ks, dále Iveco Bus - 25 ks, Volkswagen - 10 ks, Rošero - P - 5 ks, Mercedes-Benz - 4 ks, Setra, Iveco a MAN - po 3 ks a Irizar - 1 ks. Velký počet vozidel s pohonem na CNG (36 ks) souvisí také s Moravskoslezským krajem a Transdev, pro provoz na Jablunkovsku a Třinecku. Ostatní vozy byly s dieselovým pohonem. Jak pro nás zjistil SDA, vozy VW Crafter kategori M3 jsou speciálně vyrobené pro vězeňskou službu. Celkové registrace autobusů podle Svazu dovozců automobilů klesly o 38,47 % (z 1 206 ks na 742 ks, tj. o 464 ks). První je značka Iveco Bus s 254 registrovanými autobusy (34,23 %), následují Mercedes-Benz – 103 ks (13,88 %), Setra – 100 ks (13,48 %), SOR – 86 ks (11,59 %), MAN – 66 ks (8,89 %), Isuzu – 42 ks (5,66 %), Solaris – 21 ks (2,83 %), Irizar – 18 ks (2,43 %), Rošero-P – 15 ks (2,02 %), Ford – 12 ks (1,62 %). Zdroj dat: SDA
PFC Levski Sofia a Daimler Buses se pochlubily novým klubovým autokarem. Setra S 517 HD z řady Setra ComfortClass je vybavena podle požadavků a přání mnohanásobného bulharského fotbalového mistra a nabízí prostor pro 35 cestujících.
Sedadla typu Ambassador jsou uspořádána v konfiguraci 2+1. Třínápravový autokar s rovnou podlahou je laděný do modré barvy klubu a vybavený toaletou, moderním audio-video systémem, dvouzónovou klimatizací a porty USB pro každého cestujícího na palubě. Model disponuje motorem Euro VI E s výkonem 476 hp a automatickou převodovkou. Pro zajištění bezpečnosti hráčů a personálu je S 517 HD vybavena širokou škálou asistenčních a bezpečnostních systémů pro řidiče, včetně adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v pruzích a odbočování a automatickým systémem detekce a hašení požáru. „ Jsme hrdí na to, že spolupracujeme se značkou Setra a Silver Star, oficiálním zástupcem pro bulharský trh. Společně jsme vybrali model, který splňuje nejvyšší standardy komfortu, bezpečnosti a reprezentativnosti ,“ uvedl Daniel Borimirov, výkonný ředitel PFC Levski Sofia. Klub PFC Levski Sofia byl založen v květnu 1914 v Sofii a je jedním z nejúspěšnějších fotbalových klubů v Bulharsku. Bulharský šampionát vyhrál 26krát, získal 27 národních pohárů a tři Superpoháry, což z něj dělá rekordmana v tomto regionu Evropy. PFC Levski Sofia je také prvním bulharským klubem, který se v sezoně 2006/07 dostal do skupiny Ligy mistrů.
Inteligentní mobilita v akci. Společnost HERMAN se zúčastnila prestižní konference, která patří k nejvýznamnějším událostem v oblasti inteligentních vozidel a kooperativních dopravních systémů. V německém Ludwigsburgu přilákala odborníky, zástupce měst, výzkumníky a firmy zaměřené na chytrou mobilitu.
Car 2 Car Forum pořádá CAR 2 CAR Communication Consortium, evropské sdružení automobilek, dodavatelů a výzkumných institucí, které usiluje o standardizaci a rozvoj systémů C-ITS (kooperativní inteligentní dopravní systémy). Cílem konsorcia je přispět k vizi „Vision Zero“ – bezpečné dopravě bez nehod – a zároveň podporovat efektivitu, komfort a ekologičnost mobility prostřednictvím komunikace vozidla s vozidlem i vozidla s infrastrukturou. Program fóra kombinuje strategické plenární sekce, technické workshopy a reporty pracovních skupin konsorcia. Součástí jsou také demonstrační jízdy a ukázky inovativních řešení, které účastníkům umožňují vidět technologie v reálném provozu, nikoli jen v laboratoři. Jedním z vrcholů programu byla demonstrační jízda autobusu městské dopravy, vybaveného jednotkami V2X (OBU), dodanými ve spolupráci se společností CROSS. Inteligentní vozidlo ukázalo, jak komunikuje se semafory a získává preferenci na křižovatkách, tím se zvyšuje plynulost a spolehlivost MHD. Technologii společnost Ing. Ivo Herman, CSc. (HERMAN) implementovala ve spolupráci se společností Swarco v rámci města Ludwigsburg. Dopravce LVL Jäger provozuje vozidla s jednotkami HERMAN, zatímco Swarco zajišťuje část systému integrovanou do městské infrastruktury (jednotky RSU). Výsledkem je plně funkční systém komunikace, který přináší reálné zlepšení každodenního provozu. Účastníci si mohli na vlastní oči prohlédnout, jak autobus posílá data a semafory na ně dynamicky reagují. Systém umožňuje rychlejší průjezd vozidel MHD, kratší čekací doby a větší spolehlivost. Demonstrační ukázku, která zaujala odborníky i zástupce měst, bezchybně zajišťovaly prezentační technologie společnosti Vector Informatik, které umožnily plynulou a atraktivní vizualizaci dat. Celá prezentace vzbudila velký zájem odborné veřejnosti i zástupců měst, protože šlo o reálný provoz, nikoliv laboratorní simulaci. Přínos pro smart cities a budoucnost městské dopravy " Naše účast na Car 2 Car Forum potvrzuje, že technologie, na kterých pracujeme, mají přímý dopad na efektivitu, komfort a ekologii veřejné dopravy. Jsou plně připravené pro nasazení ve smart cities nejen v Německu, ale i v dalších evropských městech, která chtějí modernizovat své dopravní systémy a zlepšit mobilitu občanů ," uvádí společnost HERMAN.
