Zpravodajství
Inspektoři INSID se kromě nákladních vozidel zaměřují i na autobusy. Kontrolují je méně často, ale vykazují víc prohřešků. Od července do září 2025 provedli 242 kontrol autobusů a v 67 případech zjistili závadu, většina se týkala zahraničních dopravců. Na co se kontroly zaměřují, co je potřeba dodržovat a jaké prohřešky jsou nejčastější?
Inspekce silniční dopravy (INSID) vznikla v červenci 2025 transformací z Centra služeb pro silniční dopravu. Jejím hlavním cílem je prostřednictvím kontrol na silnicích a dálnicích zvýšit bezpečnost provozu. Od července do září 2025 provedla 4 726 kontrol nákladních vozidel a autobusů, zjistila 1 200 přestupků a uložila 836 pokut a 459 kaucí v celkové výši 15,1 milionu korun, autobusová doprava představuje menší podíl. Inspektoři se kromě nákladních vozidel zaměřují i na autobusy. Za tři měsíce provedli 242 kontrol autobusů, z toho 165 zahraničních a 77 českých. V 67 případech (48 zahraniční, 19 českých) byla zjištěna závada, znamená to o 2,7 % více než u nákladních vozidel (autobusy 27,7 %, nákladní vozy 25 %). V oblasti působnosti zákona o silniční dopravě je poměr ještě horší. Autobusů se závadou bylo 30,3 %, zatímco problémových nákladních vozidel inspektoři evidují 24,1 %. "Statistiky nerozlišují jednotlivé zahraniční státy. Namátkově mohu uvést, že mezi zahraničními autobusy se vyskytují vozidla polské, rakouské, německé, chorvatské, moldavské či ukrajinské registrace ," uvedl Josef Matěj, metodik inspektor INSID. " Autobusy tvoří menší část kontrol, ale jejich význam je důležitý – jde o dopravu s přímým dopadem na bezpečnost cestujících. V praxi se nejčastěji kontrolují dálkové, zájezdové a meziměstské linky, městská hromadná doprava zatím předmětem kontrol není ," doplnil Josef Matěj. Menší podíl kontrol autobusů odpovídá jejich menšímu podílu v silniční dopravě. Při posledním celostátním sčítání dopravy v roce 2020 byl například na D1 na Vysočině zaznamenán průjezd 94 autobusů za 24 hodin, zatímco nákladních bylo 9 500 za 24 hodin. Proti tomu v roce v 2016 byl na D1 zaznamenán průjezd přibližně 300 autobusů a 7 000 nákladních vozidel za 24 hodin. Nejčastějšími porušeními v autobusové dopravě jsou přestupky související se sociální legislativou – dobami řízení, přestávkami a odpočinky. Podle inspektorů INSID se opakují případy, kdy řidiči nepředkládají úplné záznamy nebo nemají u sebe potřebné doklady k doložení svých jízd. " Setkáváme se s řadou drobných pochybení, ale i s hrubými porušeními, kdy dopravci vědomě obcházejí pravidla, a přitom ohrožují bezpečnost cestujících. Při kontrolách byla zjištěna i závažná porušení spočívající v tom, že řidiči nezaznamenávali údaje o době řízení na svou kartu, a to jak v případě mezinárodních, tak i vnitrostátních linek. Bylo například zjištěno, že na začátku nebo na konci svých linek vyjímali kartu z tachografů, aby nebylo zaznamenáno, že překračují doby řízení nebo nedodržují doby odpočinků ," uvádí příklady Josef Matěj. " Jednalo se například o linky z východu Evropy do ČR, kdy řidič při zahájení jízdy nepoužíval kartu v tachografu a vložil ji tam až během jízdy. Tím došlo k tomu, že na jeho kartě nebyl záznam o tom, že řídil celou trasu. Pokud by inspektor neprovedl důkladnou kontrolu, ale pouze vyčetl data z karty tohoto řidiče, mohl by dojít k závěru, že je vše v pořádku. Pravdou ovšem je, že řidič v tomto případě řídil déle, než bylo povoleno, a navíc ani neměl dostatečnou dobu odpočinku. Jedná se o vědomé obcházení pravidel, které má přímý vliv na bezpečnost cestujících i dalších účastníků provozu ," doplnil Michal Janda, inspektor INSID, vedoucí kontrolní oblasti v regionu Jižní Moravy, který zahrnuje Zlínský a Jihomoravský kraj. Při kontrole vnitrostátního linkového spoje mezi krajskými městy na Moravě inspektor například zjistil, že řidič nepoužíval svou kartu v tachografu, navíc tachograf ani nebyl ověřený a k tomu měl autobus neplatnou technickou prohlídku. " To jsou ale výjimky, daleko častěji se setkáváme s případy neúmyslných porušení, souvisejících s tím, že ne vždy jsou řidiči kvalitně proškoleni - chyby dělají například při uplatňování 12denního pravidla ," upřesnil Josef Matěj. 12denní pravidlo (nařízení EU 561/2006) Řidiči autobusů při mezinárodní příležitostné přepravě (např. zájezdy po Evropě) mohou odložit týdenní odpočinek, pokud splní podmínky tohoto pravidla a doloží to jízdní dokumentací (tzv. „jízdní list EU“). Někteří tento dokument nemají u sebe, nebo není správně vyplněný. Správně tedy musí být jízdní list úplně vyplněný, a v době kontroly jej musí mít řidič k dispozici, aby prokázal, že provádí přepravu v rámci které může 12denní pravidlo využít. Nedoplnění údajů na kartu řidiče Při kontrolách se často objevuje situace, kdy řidič nemá na kartě zadané některé údaje, například nedoplní na kartu svou činnost po tom, co se vzdálí od vozidla a kartu z tachografu vyjme. Podle evropských předpisů je přitom každý řidič povinen po vložení karty do tachografu pravdivě zadat činnosti, které prováděl, když karta v tachografu nebyla vložená. Karta po dobu vyjmutí neobsahuje žádná data a je čistě na řidiči, aby je správně doplnil, tedy prostřednictvím tachografu po vložení karty zadal data o tom, zda odpočíval nebo třeba vykonával jinou práci. „ Na tuto povinnost se často zapomíná. Pokud řidič nedoloží kompletní předchozí záznamy, nelze s jistotou ověřit, že byl režim práce a odpočinku dodržen. Takové jednání je pak dokonce klasifikováno jako velmi závažné porušení předpisů ,“ vysvětluje Josef Matěj Doklad o objednávce dopravy U příležitostné přepravy je běžným pochybením chybějící kopie záznamu objednávky. Podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, musí být tento doklad součástí dokumentace v autobusu. Podle inspektorů bývá objednávka přepravy často jen uložená v telefonu nebo zapomenutá v e-mailu. Přitom kopie záznamu objednávky prokazuje, že jde o legální a řádně smluvenou přepravu. Jedná se o problém, který musí inspektoři řešit, ale lze mu jednoduše předejít. Technické nedostatky U autobusů se objevují také závady technického charakteru – nejčastěji prasklá čelní skla, ale také opotřebené pneumatiky Neplatné ověření tachografu Například propadlá kalibrace tachografu je dalším problémem, kterému není složité předejít, ale zanedbání povinnosti může vést k vysoké sankci. " Řidič je na blížící se termín kalibrace upozorněn samotným tachografem. Navíc v každém vozidle musí být na dobře dostupném místě vylepený štítek, který informaci o posledním provedení kalibrace obsahuje, v případě tachografů je pak ověření nutné provádět každé 2 roky, " doplnil Josef Matěj. Sankce Za porušení sociálních předpisů může být dopravce sankcionován až do výše 350 000 Kč. Za problémy s vedením záznamů, např. za výše zmíněné jízdy bez karty řidiče až do výše 500 000 Kč. U zahraničních dopravců se zpravidla vybírají kauce, což je peněžitá jistota, která slouží jako záloha na pokutu ve správním řízení. Jejich výše se pohybuje v řádech desítek až stovek tisíc korun. Například při zjištění chybějících záznamů z karty řidiče může být kauce až 200 000 Kč. „ Naším cílem ale není vybírat pokuty. Pokud je to možné, primárním úkolem je náprava problémového stavu a často dochází i k edukaci řidiče, kdy se při kontrole dozví informace, které mu při povinném školení unikly. Tím se z kontroly stává prevence – pomáháme tak udržet vysoký standard bezpečnosti i férovosti podnikání ,“ doplňuje Josef Matěj. Kde se kontroluje Kontroly autobusů probíhají na dálničních a mezistátních trasách, hlavně v blízkosti velkých autobusových terminálů (např. Praha–Florenc, Brno–Zvonařka), na silnicích I. třídy i v rámci linek do 50 km. Vozy MHD inspektoři systematicky nekontrolují „ Autobusová doprava je pro nás citlivý segment. Pracujeme s respektem k řidičům i cestujícím ,” uzavírá Josef Matěj. V nadcházejícím období se podle INSID kontroly autobusů zaměří především na doby řízení a odpočinku, správnost a úplnost záznamů z tachografů a technický stav vozidel (zejména brzdy, osvětlení, pneumatiky). Zdroj INSID
Největší město Brazílie bylo během Fóra místních lídrů COP30 oceněno nadací Bloomberg Philanthropies za svůj inovativní model pořizování elektrických autobusů. Tento týden zároveň dosáhlo milníku 1000 bezemisních autobusů v provozu, nabíjí se z powerbanky. Další dobrou zprávou pro Brazilii jsou finance ze speciálního fondu, který má zajistit nákup až 1 700 autobusů a nabíjecí infrastrukturu.
Město São Paulo zvítězilo v kategorii „Čistá a spolehlivá doprava“ za vytvoření inovativního modelu pro pořizování a financování elektrických autobusů ve veřejné dopravě, který získal 6,5 miliardy brazilských realů (přibližně 25,5 miliary korun) od národních a mezinárodních institucí. Model São Paula porazil Belize (Belize), Jakartu (Indonésie), Oslo (Norsko) a Belo Horizonte (Brazílie), další soutěžící města v této kategorii. Mezinárodní ocenění převzal starosta města během Local Leaders Awards (Local Leaders for Climate) od nadace Bloomberg Philanthropies založené Michaelem R. Bloombergem, které se od tento týden konalo v Rio de Janeiru v rámci příprav na COP30, konference OSN o ochraně klimatu. Ta proběhne koncem tohoto měsíce ve městě Belém. Cena Bloomberg Philanthropies oceňuje projekty se skutečným dopadem na snižování emisí a zlepšování kvality městského života a je udělována ve spolupráci s C40 Cities, globální sítí starostů velkých měst, kteří se sjednocují, aby čelili klimatické krizi a prosazovali udržitelnější budoucnost. V pondělí 3. listopadu 2025 starosta Ricardo Nunes představil obyvatelům São Paula dalších 60 elektrických autobusů. Tím jejich počet ve městě překonal hranici 1 000 vozidel bez emisí a upevnil tak status São Paula jako města s největším počtem vozidel poháněných čistou energií v Brazílii. S 60 novými vozidly má nyní 1 009 autobusů poháněných čistou energií, což podle propočtů představuje snížení spotřeby nafty o 35 milionů litrů ročně. Každý autobus zabrání emisím 87 tun oxidu uhličitého v atmosféře, což odpovídá vysazení 6 400 stromů. Kromě dopadu na životní prostředí nabízejí elektrické autobusy pohodlnější a technologicky vyspělejší cestování. Všechny jsou vybaveny klimatizací, USB porty, Wi-Fi a inteligentním monitorovacím systémem SmartSampa, největším v Latinské Americe. Aby radnice dosáhla tohoto výsledku, hledala alternativní řešení nabíjení implementací BESS (Battery Energy Storage System) – průkopnického systému pro ukládání elektrické energie v autobusových garážích. BESS funguje jako „obří powerbanka“, schopná akumulovat energii mimo špičku a efektivněji dobíjet baterie autobusů, čímž zabraňuje přetížení sítě a zajišťuje nepřetržitý provoz vozového parku. Podle starosty řeší přijetí této technologie jedno z hlavních úzkých míst pro rozvoj elektrické dopravy. „ Našli jsme národní řešení pro nabíjení baterií. Dnes máme garantovanou energii, autobusy vyráběné v Brazílii a 6 miliard realů na rozšíření vozového parku. São Paulo nyní může konečně urychlit tento čistý přechod, “ zdůrazňuje Nunes. Zákaz nákupu nových dieselových autobusů vydala dopravní agentura v São Paulu (SPTrans) již v roce 2022 , změna se týká celkem přibližně 13 tisíc autobusů. Investice financované BNDES a Banco do Brasil jsou součástí Programu cílů na období 2025–2028. Financování zajišťuje Brazilský fond pro zvýšení úvěrového rizika pro elektrické autobusy (Brazil E-Bus Credit Enhancement Fund). 1000. elektrický autobus je 15metrový model vyrobený Eletra Industrial, brazilskou společností specializující se na řešení elektrické mobility se 100% národním kapitálem. Vozidlo, postavené na platformě Scania s motory a bateriemi WEG a karoserií Caio, bude provozováno společností Transpass na trasách spojujících západní čtvrti São Paula s centrem města. Eletra vyrábí pro São Paulo také kloubové 21,5metrové elektrické autobusy pro 150 cestujících. Jsou také kompletně vyráběny v Brazílii s trakcí a integrací Eletra, podvozky Mercedes-Benz , karoserií Caio a elektromotorem, měničem a baterií WEG. Vozidlo má dojezd 220 km a jeho baterie se dobijí za pouhé 4 hodiny. Kromě ocenění pro své největší město získala Brazílie i finanční prostředky. Cílem první iniciativy svého druhu, která byla zahájena na Fóru místních lídrů COP30, je získat 450 milionů eur a během šesti let nasadit po celé Brazílii více než 1 700 elektrických autobusů a související nabíjecí infrastrukturu, což představuje 235 procentní nárůst proti současnému stavu. Fond byl založen ve spolupráci s Institutem pro dopravní a rozvojovou politiku (ITDP) Brasil, Nadací Catalytic Finance Foundation a iniciativou C40 Cities. Očekává se, že mezi prvními, kteří z iniciativy budou mít prospěch, budou provozovatelé autobusů v Rio de Janeiru, Salvadoru, Curitibě a Belo Horizonte, přičemž v nadcházejících letech se plánuje rozšíření do dalších brazilských měst. Téměř 90 % veřejné dopravy totiž zajišťují městské autobusy. Umožnění jejich přechodu na elektrické modely je nezbytné pro zlepšení kvality života milionů občanů a pro pomoc zemi na cestě k nulovým emisím do roku 2050. Bloomberg Philanthropies investuje do 700 měst a 150 zemí po celém světě, aby zajistila lepší a delší život pro co nejvíce lidí. Organizace se zaměřuje na vytváření trvalých změn v pěti klíčových oblastech: umění, vzdělávání, životní prostředí, inovace ve veřejné správě a veřejné zdraví. Bloomberg Philanthropies zahrnuje veškeré dary Michaela R. Bloomberga, včetně jeho nadace, firemní a osobní filantropie, a také Bloomberg Associates, filantropické poradenské společnosti, která radí městům po celém světě. V roce 2024 Bloomberg Philanthropies rozdělila 3,7 miliardy dolarů. Přehled elektrobusů v Latinské Americe sleduje E-BUS RADAR.
Meziročně se registrace autobusů v říjnu zvýšily, pouze ale o jeden vůz, tj. o 1,64 procenta. Nejvíc nových autobusů je značky Iveco Bus - 27 ks, na druhém místě je Solaris s 10 ks, Setra - 8 ks, Mercedes-Benz a SOR po 5 ks, MAN a Isuzu po 1 ks autobusu.
Z celkem 62 registrovaných autobusů bylo nejvíc v provedení linkový - 30 ks a městský - 23 ks. Kromě 10 ks vodíkových autobusů Solaris je s pohonem na naftu. Ve Středočeském kraji bylo registrováno 23 vozidel, v Praze 15 ks a v Libereckém 11 ks. Celkové registrace autobusů klesly o 32,96% (z 980 na 657 ks, tj. o 323 ks). První je značka Iveco Bus s 229 registrovanými autobusy (34,86 %), následují Mercedes-Benz – 99 ks (15,07%), Setra – 97 ks (14,76%), MAN – 63 ks (9,59%), SOR – 56 ks (8,52%), Isuzu – 42 ks (6,3 %), Solaris – 21 ks (3,20%), Irizar – 17 ks (2,59%), Ford – 12 ks (1,83%), Rošero-P – 10 ks (1,52%). Registrace autobusů v září 2025 . Registrace autobusů v říjnu 2024 . Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů
Cena celoněmecké německé jízdenky na regionální a místní veřejnou dopravu se má v příštím roce zvýšit na 63 eur měsíčně, pro mladé lidi do 28 let se cena zvedne na 45 eur. Důvodem je nedostatek financí pro kompenzace dopravcům.
Deutschlandticket je k dispozici od května 2023. Podle údajů z oboru ji používá přibližně 14 milionů lidí. Umožňuje cestování regionální a místní veřejnou dopravou po celém Německu - bez ohledu na spolkový stát. Její cena se na začátku letošního roku zvýšila ze 49 eur na 58 eur. Od ledna 2026 bude stát 63 eur. Zemští ministři dopravy se na tom dohodli v září. Důvodem dalšího zvýšení jízdného k 1. lednu 2026 je podle informací z oboru finanční spor mezi federální vládou a vládami jednotlivých států. Klíčovým problémem je kompenzace očekávaných dodatečných nákladů, které dopravním společnostem vzniknou nad rámec tří miliard eur ročně, které federální vláda a vláda jednotlivých států dosud společně poskytly a v jejichž poskytování hodlají pokračovat i v příštím roce. Federální i vláda jednotlivých států přispívají každá částkou 1,5 miliardy eur. "Německá jízdenka je levnější ve srovnání s předchozími předplatnými, což způsobuje ztrátu příjmů. Bez „úpravy“ tří miliard eur ze strany federální a zemských vlád se do roku 2026 rýsuje masivní finanční mezera ve výši předpokládaných 800 milionů eur, " uvedl Alexander Möller, výkonný ředitel Sdružení německých dopravních podniků (VDV). Upravuje se i cena D-Ticket pro mladé lidi, která je co do rozsahu služeb, obecně dostupnější než srovnatelné studentské a učňovské předplatné. Pro mladé lidi, kteří nepotřebují cestovat po celé zemi, se nabízí možnost přejít na dostupnější místní předplatné. Achim Brötel, prezident spolkové země Bádensko-Württembersko, uvedl: „ Navzdory extrémně napjaté rozpočtové situaci chtějí kraje i nadále přispívat k zajištění zachování této atraktivní nabídky jízdenek pro mladé lidi. Nyní však naléhavě potřebujeme finanční zajištění pro Deutschland-Ticket. Federální a zemské vlády se dohodly a stát musí urychleně zakotvit Deutschland-Ticket v zemském právu. Pouze tzv. nařízení o poskytování jízdného účinně ochrání kraje před dodatečnou finanční zátěží .“
Nejvýznamnější středoevropský veletrh čisté mobility se v pražských Letňanech uskuteční od 13. do 16. listopadu 2025. Letos zaplní v PVA EXPO PRAHA sedm výstavních hal, přinese nové technologie i premiérová představení modelů vozů od světových značek, dobíjecí příslušenství, doprovodný program i testovací jízdy.
Sedmý ročník veletrhu e-SALON zaplní sedm výstavních hal osobními a užitkovými vozy, e-trucky, komunální technikou, dobíjecími systémy a komponenty pro e-technology, elektrokoly a elektrokoloběžkami a dalšími souvisejícími produkty. Součástí akce bude bohatý program včetně odborné konference Čistá mobilita s účastí mezinárodních speakerů. Veletrh pro prezentace nejnovějších modelů využijí značky jako Škoda, VW, Kia, Volvo, Hyundai, Renault, Dacia, MG, Mitsubishi, Opel, Ford, KGM, Dongfeng, Voyah, Mhero, Hongqui či Alpine. Veletržní stálice letos doplní také spousta nováčků, mezi nimiž budou NISSAN, BYD, ZEEKR, XPENG, RIDDARA, Lync&Co, LEAP, MAN a další. Atraktivní expozice e-trucků a užitkových vozidel představí společnosti Daimler (Mercedes Benz), Tatra či MAN. Komunální a elektrická lehká užitková vozidla přivezou Univer Mobility, Alfa Profi, TPCI, Synpro, Eurogreen či I-TEC Czech. Letos si mohou návštěvníci prohlédnout i značku FARIZON. Například Škoda Auto připravuje expozici věnovanou výročí 130 let v čele s vystavenou designovou studií Vision O. Návštěvníci uvidí i L&K 130, nejnovější žákovský vůz na platformě Superb iV. Na stánku VW si návštěvníci mohou prohlédnout elektrickou limuzínu ID.7 Tourer s dojezdem až 700 km na jedno nabití. K vidění bude limitovaná edice ID.3 GTX FIRE+ICE. Nebudou chybět ani zástupci užitkových vozů – Caddy eHybrid a e-Caravelle. Automobilka Kia představí zcela nový model EV4 ve dvou karosářských verzích a nový LCV model Kia PV5. Oba modely jsou čistě elektrické. Na stánku Ford bude téměř kompletní nabídka elektrických a plug-in hybridních modelů. V centru pozornosti bude zcela nová, plně elektrická Puma Gen-E, druhou hvězdou bude Ford Ranger PHEV. Hyundai přiveze například IONIQ 9 a INSTER, Nissan ukáže zcela nový Nissan MICRA a další modely. Značka Volvo zaujme mimo jiné novým modelem ES90, na její expozici dále najdete kompletní sérii elektromobilů – EX90, EX40, EC40, EX30CC. Jednou z hvězd letošního ročníku bude také zcela nový Mitsubishi Grandis, rodinný vůz. Teprve od září letošního roku působí na českém trhu značka Lynk & Co a budí velkou pozornost. Své elektromobily představí také na veletrhu. Momentálně v České republice nabízí tři modely: univerzální plug-in hybridní SUV 01, plně elektrický sportovní crossover 02 a vlajkovou loď 08 – plug-in hybrid s dojezdem 200 km čistě na elektřinu a 1100 km celkově. Mezi novinkami bude uveden první oficiální plně elektrický pickup v Česku, Riddara RD6, patřící do skupiny Geely. Postaven je na moderní platformě SEA, kterou využívají i značky Volvo či Smart. Nováčkem e-SALONU bude také automobilka XPENG, která přiveze sportovní SUV kupé G6 a prémiové SUV G9 – vlajkovou loď značky. Kromě modelů elektromobilů se v PVA EXPO PRAHA představí také novinky v odvětví dobíjecích systémů, například SECTRON představí nabíječky OlifeEnergy a jejich inovativní řešení pro chytré nabíjení. Česká společnost Auto-charge ukáže vlastní řešení pro správu nabíjecích sítí a budoucnost autonomního řízení představí Valeo. První den veletrhu, čtvrtek 13. listopadu, je určen pro odbornou veřejnost. Konference Čistá mobilita nabídne přednášky od významných zahraničních i tuzemských odborníků. Návštěvníci mohou na veletrh přijít od pátku 14. do neděle 16. listopadu. Kromě prohlídky modelů, si budou moci v hale 1 desítky modelů vyzkoušet. Novinkou budou testovací jízdy elektrokol v Hale 7, kde se také uskuteční největší festival elektrokol v ČR – E-bike Fest. Partnery akce jsou nejvýraznější čeští a slovenští výrobci elektrokol 4EVER, APACHE, CRUSSIS, KELLYS, ROCK MACHINE a Agogs, které doplní zahraniční značky BULLS, CORRATEC, RAYMON a další. Součástí doprovodného programu veletrhu bude i závod Ecco Rally, jehož start proběhne v pátek 14. listopadu na výstavišti PVA EXPO PRAHA. V pátek 14. listopadu se uskuteční konference Moderní technologie v elektrické dopravě , kterou pořádá portál smartcityvpraxi.cz.
O nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T, které vyrábí plzeňský závod Škoda Group na míru pro hlavní město, už se toho napsalo hodně. Nové pětičlánkové tramvaje představují to nejmodernější, co nabízí český průmysl v oblasti městské dopravy. Jsou promyšlené do posledního detailu. Stojí za nimi stovky lidí, tisíce hodin práce a spousta chytrých řešení. Prvních sedm vozů už jezdí s cestujícími. Podívejte se na ně zblízka.
Norský provozovatel veřejné dopravy Ruter identifikoval po sérii bezpečnostních testů potenciální kybernetická bezpečnostní rizika související s bezdrátovými aktualizacemi softwaru v elektrickém autobusu od čínského Yutong. Provozovatel nyní plánuje v reakci na to zavést několik opatření.
Ruter provedl komplexní bezpečnostní text elektrických autobusů "v izolovaném prostředí uvnitř hory" - v opuštěném dole. Cílem bylo odhalit potencionální rizika spojená s elektrickými autobusy. Digitální přístup k řídicím systémům pro aktualizace softwaru a diagnostiku by teoreticky mohl umožnit dálkovou manipulaci s 850 autobusy Yutong v Norsku. Problém se týká vzdáleného připojení, které je nezbytné pro provádění aktualizací softwaru vzduchem. Byl testován zbrusu nový autobus Yutong z Číny a tři roky starý VDL z Nizozemska. Test probíhal v létě v prostředí, kde nemohlo dojít k připojení k mobilní síti a externímu rušení. Analýza podle Ruter ukázala, že Yutong měl externí přístup k baterii a systému správy napájení, konkrétně prostřednictvím rumunské SIM karty. Znamená to, že by teoreticky mohl na dálku autobus deaktivovat. Paralelní test na tři roky starém elektrickém autobusu od VDL ukázal lepší výsledky, vozidlo nepodporuje bezdrátové aktualizace, a proto nemá žádné externí přístupové body. Nemůže však ani přijímat bezdrátové aktualizace softwaru. Ruter také poznamenal, že systémy v autobusu Yutong byly „jen málo integrované“, což znamená, že nebyly nijak zvlášť skryté – jak by se dalo očekávat, kdyby měly obsahovat tajná „zadní vrátka“ pro vzdálenou deaktivaci. Zřejmě to tedy nevypadá, že by šlo o tajný sledovací nebo vypínací systém. Autobus má pouze jeden přístupový bod ke kritickým funkcím. „To usnadňuje izolaci od okolního světa. Můžeme také zpozdit signály odeslané do autobusu, abychom zkontrolovali aktualizace, než k němu dorazí. Takové mechanismy se v současné době zavádějí,“ uvedl Ruter. Bezpečnostní experti objevili zranitelnosti v čínské platformě pro aktualizaci softwaru, kterou mimo jiné používá Yutong. „Zranitelnosti byly nahlášeny poskytovateli platformy a od té doby byly opraveny,“ uvedl provozovatel. „ Tento komplexní a unikátní test nám umožňuje vybavit autobusy správnou ochranou. Veřejná doprava v Oslu a Akershusu musí mít přístup k nejmodernějším technologiím a nejvyššímu zabezpečení ,“ uvedl Bernt Reitan Jenssen, generální ředitel společnosti Ruter. „ Po těchto testech se obavy proměnily v konkrétní znalosti o tom, jak můžeme implementovat bezpečnostní systémy, které nás chrání před nežádoucími aktivitami nebo pokusy o hackerský útok na počítačové systémy autobusů .“ Po testování již Ruter podniká konkrétní opatření. Plánuje ještě zpřísnit bezpečnostní požadavky v budoucím zadávání veřejných zakázek. Vyvíjí firewally, které zajistí lokální kontrolu a chrání před hackerskými útoky a spolupracuje s národními a místními orgány na jasných požadavcích na kybernetickou bezpečnost. „Autobusy mají v současnosti stejnou úroveň funkcí, jako osobní automobily z roku 2016. Je pravda, že s rozšířením asistenčních systémů pro řidiče a autonomních systémů se riziko zvyšuje, pokud nebudou opatření přijata včas,“ uvedla společnost. Ruter.no , Sustainable-bus.com
Převážná většina vozidel odjela do zahraničí, jen 256 autobusů zůstalo na našem trhu. V Iveco Česká republika ve Vysokém Mýtě vyrobili 3 798 autobusů. V SOR Libchavy zkompletovali 294 autobusů. KHMC dodala zahraničním zákazníkům 22 autobusů. Skokově se zvýšil podíl elektrobusů.
Od ledna do září 2025 se proti stejnému období 2024 podařilo vyrobit o 895 autobusů víc (+27,8%), produkce pro domácí trh se ale snížila o 60,2 %, většina autobusů 4 366 směřovala na export (+24,1 %). V Iveco CR bylo vyrobeno 3 798 autobusů, o 869 více než loni (+29,7%). Na domácím trhu bylo registrováno 209 ks (-50,9 %), 4 097 ks odjely do zahraničí (+18,9 %). Dalších 94 vozidel typu built-up bylo dokončeno v sesterském závodě ve Foggii v Itálii. SOR Libchavy v prvních devíti měsících roku zkompletoval 294 autobusů, o 30 ks meziročně více (+ 11,4 %ú), z nichž 47 ks bylo určeno pro domácí trh (-78,3%) a 247 autobusů této značky bylo exportováno do zahraničí (+425,5%). Společnost KHMC vyrobila 22 autobusů a všechny odjely do zahraničí. Vysoký nárůst je u elektrických autobusů. Jejich výroba se meziročně zvýšila o téměř 364 % na 283 kusů. Celkem 247 elektrobusů pochází od Iveco CR a 36 vyrobili v SOR Libchavy. V září 2025 v Iveco CR (499 ks), SOR Libchavy (74 ks) a KHMC 3 (ks) vyrobili celkem 576 autobusů, o 262 kusů (+83,4%) meziročně více. Doma zůstalo jen 37 ks. Zdroj dat: Sdružení automobilového průmyslu
Od ledna do září 2025 bylo v Evropské unii uvedeno do provou 28 417 nových autobusů, znamená to nárůst o 3,6 % proti minulému roku. Došlo k expanzi elektrobusů, v členských státech bylo registrováno 6 444 a v celé Evropě 9 346 elektricky poháněných autobusů, o 50% meziročně více.
Podle ACEA byl na hlavních trzích v EU byl největší nárůst registrací autobusů v Polsku o 16,9% a Německu o 12,8%. Naopak Itálie, Španělsko a Francie podle ACEA zaznamenaly pokles (-16,9%, -11,3% a -4,5%). Z evropských zemí je na první místě v registracích Spojené království, kde našlo majitele 7 641 autobusů, to znamená nárůst o 23%. Trh v České republice se proti roku 2024 s 595 registrovanými autobusy snížil o 35,3%. Registrace se snížily u všech kategorií, u dieselových autobusů o 33,3% a u elektrických o 38,2%. Plně elektrické autobusy zvýšily svůj podíl na celkovém trhu v EU, během prvních devíti měsíců roku tvořily 22,7 procenta nově registrovaných autobusů. Německo, z hlediska objemu největší trh, zaznamenalo 108% růst, což znamená 1 202 ks. Počet nových elektrických autobusů se zvýšil také ve Švédsku, o 684,3%, tj. 698 ks, a v Belgii o 389%, tj. 685 ks. Spojené království je na první příčce i v nákupech nových elektrických autobusů, od ledna do září 2025 registrovali 2 117 elektrobusů, což je o více než 50% více než vloni. Česká republika patří s 21 ks mezi země s nejmenším počtem elektrobusů. Méně vozů registrovali už jen v Irsku (17 ks, zde se trhu propadl o 92,3%), v Chorvatsku (9 ks) a ve Slovinsku (5 ks). Nejhorší je Slovensko, kde je nulový výsledek. Hybridní autobusy ve srovnání s loňským rokem klesly o 32,7%, což představuje 6,3% trhu. Mírně se snížil i podíl dieselových autobusů, nyní mají podíl 64,2% oproti 66,6% ve stejném období loňského roku.
Hlavní výrobní závod IVECO BUS přivítal 22. října 2025 ministra infrastruktury a dopravy Senegalské republiky Yankobu Diémého. Setkal se s vedením a prohlédl si výrobu. Před rokem odjelo z Vysokého Mýta do metropolitní oblasti Dakaru 370 autobusů Crossway. Příští rok pomohou s Olympiádou mládeže.
V ministerské delegaci 13 osob byli mimo jiné: pan Amady Khaliou DIÉMÉ – technický poradce ministra, pan Assane MBENGUE – generální ředitel společnosti Dakar Dem Dikk, pan Thierno DIOP, generální tajemník společnosti Dakar Dem Dikk, a paní Anna Dupalová – vedoucí ekonomicko-obchodního oddělení Velvyslanectví České republiky v Dakaru. Ve Vysokém Mýtě je přivítali David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Česká republika, dále ředitel závodu Jaroslav Šturma a manažer kvality Milan Radimerský. Během návštěvy si ministr a jeho delegace prohlédli několik částí průmyslových závodů, kde se vyrábí meziměstský autobus Crossway a autokar EVADYS. Autobus CROSSWAY, lídr na evropském trhu, je k dispozici v různých verzích a typech pohonu a bylo vyrobeno více než 65 000 kusů. V roce 2024 obdržela společnost DAKAR DEM DIKK 370 kusů pro modernizaci veřejné dopravy v metropolitní oblasti Dakaru . „ Jsme velmi poctěni návštěvou ministra Yankoby Diémého. Jeho zájem o naše produkty a naši společnost je skutečným uznáním naší odbornosti. Je také cennou příležitostí k posílení vazeb mezi našimi oběma zeměmi a k prozkoumání nových možností spolupráce. Jsme přesvědčeni, že řešení mobility, která nabízíme, jako je řada CROSSWAY, mohou hrát klíčovou roli v rozvoji dopravní infrastruktury v Senegalu a v celé Africe ,“ uvedl David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Česká republika. Jako angažovaný partner v oblasti udržitelné mobility je IVECO BUS připravena podpořit Senegal v dosažení ambiciózních cílů jeho národního transformačního plánu „Senegal 2050“ a přispět tak k úsilí země o ekonomickou suverenitu, sociální spravedlnost a udržitelný rozvoj. V tomto duchu je IVECO BUS připravena doprovázet Senegal v jeho přípravách na Olympijské hry mládeže 2026 a poskytovat spolehlivá, efektivní a ekologicky odpovědná dopravní řešení, která uspokojí vyvíjející se potřeby mobility země. Ministr v České republice také převzal v Aircraft Industries, u největšího českého výrobce civilních letadel, čtvrté z pěti objednaných letadel.
