Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Dodávka 20 nízkopodlažních autobusů SOR NS 18 je součástí rámcové dohody uzavřené se SOR Libchavy na celkem 130 těchto vozidel. Aktuálně již dopravní podnik očekává prvních osm autobusů, které mají být nasazeny do provozu začátkem příštího roku.

Nová kloubová vozidla na CNG pohon přinesou vyšší komfort pro cestující i řidiče a zároveň přispějí ke zlepšení kvality ovzduší v hlavním městě Slovenska. Každý autobus o délce 18,75 metru má kapacitu až 177 cestujících a dojezd minimálně 500 kilometrů na jedno naplnění. Jsou vybaveny moderními bezpečnostními systémy, jako je výstraha před srážkou s chodci nebo cyklisty, eliminace mrtvého úhlu, systém varování před ospalostí řidiče či kybernetická ochrana vozidla. Cena za jedno vozidlo činí 438 tisí eur. " Dopravní podnik Bratislava systematicky investuje do moderní a ekologické dopravy. Těší mě, že po velké obnově drážních vozidel na elektrický pohon přibudou do našich ulic i další autobusy na CNG pohon, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Tato vozidla poskytnou maximální komfort jak našim cestujícím, tak našim kolegům řidičům, " uvedl Martin Rybanský, předseda představenstva DPB. Kromě nových autobusů na CNG bude brzy v bratislavských ulicích také 80 nových autobusů SOR NS 18 s dieselovým pohonem a deset nových jednosměrných tramvají Škoda ForCity Plus 29T .

person rebus  date_range 29.10.2025

Krok směrem k ekologičtější, komfortnější a efektivnější městské dopravě. Se třemi novými autobusy MAN NL 330 Lion’s City 12C EfficientHybrid se cestující setkávají na linkách 115 v okolí pražského Chodova, 226 a 227 z Hájí do Uhříněvsi a na Říčansko a na noční lince 903 Březiněves - Královice.

Hybridní technologie umožňuje efektivnější a ekologičtější provoz. Díky kombinaci dieselového a elektrického pohonu dochází ke snížení spotřeby paliva i emisí. Autobusy MAN, označované jako mild-hybridní, jsou vybaveny dieselovým motorem MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW a automatickou šestistupňovou převodovkou. Technologie využívá kompaktní elektromotor, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech, funguje jako startér pro automatický systém start-stop a při brzdění rekuperuje brzdnou energii na elektrickou. Ta se ukládá do superkondenzátorů na střeše a je využívaná při rozjezdu a pro napájení palubní sítě. " Koupě nových autobusů je pro nás dalším krokem k udržitelnější, komfortnější a bezpečnější městské dopravě. Věříme, že nové autobusy budou našim cestujícím dlouhodobě přinášet pohodlí, spolehlivost a kvalitní služby ", uvedl Milan Poledný, jednatel ČSAD Polkost. Vozidla provedené ve standardu PID nabízejí prostorný klimatizovaný interiér. Řidiči mají k dispozici pokročilé asistenční systémy ADAS.

person rebus  date_range 29.10.2025

Městský dopravce ZET-Zagrebački električni tramvaj představil dva elektrické autobusy MAN. První elektrobus v Chorvatsku uvedl do provozu v dubnu 2025. Starosta města oznámil velkou modernizaci během 10 příštích let.

Podle starosty města Tomislava Tomaševiće byl dodáním dvou standardních nízkopodlažních městských autobusů MAN LION'S CITY 12E s kapacitou pro 71 cestujících (35 míst a 36 stání) v hodnotě 1,24 milionů eur bez DPH zakončen pilotní projekt elektrifikace vozového parku ZET, čtyři elektobusy zaplatilo město z rozpočtu. " Nyní jsme v procesu pořizování dalších 70 elektrobusů , které dorazí do léta příštího roku. Veřejná zakázka na standardní, kloubové i midi autobusy byla dokončena, nebyly žádné stížnosti a nejsou tak žádné překážky k realizaci ," uvedl starosta města. Celková odhadovaná hodnota této investice je 50 milionů eur a 90 procent finančních prostředků má být zajištěno prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti. Cílem městské samosprávy je kompletně elektrifikovat vozový park ZET pro příštích 10 let, tedy mít ZET s 500 elektrobusy. Nově představené autobusy MAN jsou poháněny elektromotorem o výkonu 160 kW a lithium-iontovými bateriemi o celkové kapacitě 480 kWh jim umožňují na jedno nabití dojezd 330 km a pokryjí tak celý den. Autobusy jsou vybaveny klimatizací, rampou pro snadný přístup pro osoby se zdravotním postižením, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a čtyřmi kamerami v interiéru. Cestující budou přepravovat ve všední dny na linkách 117 a 118 a o víkendech na linkách 113 a 140, které jezdí kolem Jarunského jezera a z Mihaljevacu do Sljem. První elektrický autobus v Záhřebu a zároveň i v celém Chorvatsku - Iveco Crossway Elec - byl uveden do provozu v dubnu na trase Lublanice-Jarun , druhý v červnu mezi Mihaljevac a Slieme. Pro dobíjení zahájilo město projekt výstavby infrastruktury. Vznikne 62 nabíječek, resp. 124 míst k nabíjení, s možností rozšíření. Spolu s veškerým vybavením, uvedením do provozu a software pro optimalizaci nabíjení má hodnotu 27,4 milionů eur, z toho 21 milionů je spolufinancováno z fondů EU. Stejně jako jinde v Evropě se ZET potýká dlouhodobě s nedostatečným počtem řidičů a k jejich získání podniká různé aktivity. " Řidičů máme stále nedostatek, ale efektivně tento počet snižujeme ," řekl ředitel ZET. Kromě dvou nových elektrických autobusů byl představen i nákladní vůz Mercedes-Benz pro tažení autobusů a tramvají. Vozidlo přispěje k rychlejšímu odtahu vozidel v případě poruchy a nahradí současný 30 let starý vůz. Hlavní město Záhřeb obnovuje i tramvajovou flotilu. Zatím bylo do provozu zařazeno 14 nových nízkopodlažních tramvají KONČAR TMK 2400. Nová tramvaj je 20,8 metrů dlouhá, má čtyři dveře a prostor pro 115 cestujících. Do konce roku má být dodáno celkem 20 vozů. Spolu s novými tramvajeme se obnovuje i infrastruktura. V říjnu získal Záhřeb od Evropské komise, jako jediné město z Chorvatska, označení klimaticky neutrálního a inteligentního města a zařadil se k dalším evropským metropolím, jako je Amsterdam, Mnichov, Řím a Rotterdam. Od loňského roku je veřejná doprava zdarma pro všechny starší 65 let a mladší 18 let.

person rebus  date_range 27.10.2025

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) převezme své první kloubové meziměstské autobusy do konce října 2025. V pátek 24. října zástupci DSÚK v Libchavách vozy zkontrolovali a jeden z nich vyzkoušeli v provozu. V polovině prosince s nimi počítá na linku mezi Ústím nad Labem a Krupkou.

" Nové autobusy vypadají z vnějšího i vnitřního pohledu velmi pěkně a s jejich dodavatelem se podařilo vše sladit. Na zkušební jízdě jsme na testovaném autobusu nezaznamenali žádné rušivé efekty, vyzkoušeli i požadovanou rychlost a také prověřili odbavovací a informační systém. Vozidla budou předána koncem tohoto týdne. Následovat by měl polep dle standardů Dopravy Ústeckého kraje. Postupně s jejich obsluhou seznámíme řidiče a od prosincových změn jízdních řádů bychom je nasadili do provozu ," uvedl Milan Šlejtr, ředitel DSÚK. DSÚK a SOR Libchavy uzavřely smlouvu na dodávku čtyř dieselových článkových meziměstských autobusů se SOR Libchavy v lednu 2025 s termínem dodání do 9 měsíců. Autobusy jsou vybavené podle Standardů Dopravy Ústeckého kraje, součástí je odbavovací, informační a kamerový systém, systém pro automatické počítání cestujících a preferenci vozidel na křižovatkách. Cena za čtyři autobusy NS 18 včetně vybavení činí přibližně 40 mil. Kč bez DPH. Oproti původní smlouvě si na konci září DSÚK objednala vnitřní informační panel s větším rozměrem, místo 22" budou mít 29" LCD displej. Vozy budou mít automatickou převodovku, vybaveny budou klimatizací, USB nabíječkami, determálními skly a prostorem pro kočárek a invalidní vozík.

person rebus  date_range 27.10.2025

První parciální trolejbusy Škoda 32Tr a 33Tr s karosérií SOR z rámcové smlouvy na až 31 vozidel přijedou do Hradce Králové příští rok v září. Jak už dopravní podnik informoval, budou v tradičních barvách, ale nově s vertikálními pruhy a logem města - písmenem G s korunkou .

Prováděcí smlouva na šest standardních trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem se dvěma nápravami a čtyři kloubové se třemi nápravami byla zveřejněna v Rejstříku smluv 22. října 2025. Cena za standardní vůz činí 15,535 milionů Kč a za jeden kloubový 19,285 milionů Kč bez DPH, ceny jsou včetně příslušenství. Na financování přispěje program IROP. Termín dodání je 11 měsíců. Trolejbus ŠKODA 32Tr má troje dveře, kapacitu pro 80 osob, z toho 31 sedících, 1 místo pro kočárek nebo invalidní vozík, mimo trakční vedení ujede 15 km. ŠKODA 33Tr se čtyřmi dveřmi pojme 120 osob, má 41 sedadel a v každém voze je prostor pro 2 kočárky nebo 2 invalidní vozíky, na baterie ujede 10 km. Vozidla budou vybavena couvací kamerou a informačními panely včetně systému pro nevidomé a slabozraké.

person rebus  date_range 24.10.2025

Elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 600 jezdí zkušebně mezi Holýšovem a Neu - Ulmem, na jedné z nejdůležitějších tras ICOM transport. Ze závodu Daimler Buses na Plzeňsku přepravuje karosérie autobusů do německého Ulmu, kde probíhá jejich finální lakování, montáž motorů a dalších dílů a vybavení interiérů. První zkušenosti z provozu elektrického tahače jsou pozitivní. ICOM transport zvažuje nákup eAcros 600 již příští rok a zároveň vybudování vlastní nabíjecí infrastruktury.

" ICOM transport dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti elektromobility a usiluje o to, být i v této oblasti aktivním a ekologicky odpovědným dopravcem. Hlavním impulzem k testu byla možnost zapůjčení vhodného vozidla – modelu Mercedes-Benz eActros 600, který svým výkonem a kapacitou baterií umožňuje reálné využití v mezinárodní dopravě ," uvádí ICOM transport. Volba testovací trasy nebyla náhodná. Linka Holýšov – Ulm – Holýšov patří mezi klíčové mezinárodní přepravy společnosti, s pevnými termíny a vysokou četností jízd. Vzdálenost trasy se ukázala jako ideální pro ověření možností elektro tahače, a zároveň představuje reálný scénář pro jeho budoucí nasazení. Testování souvisí i s rozvojem nového areálu ICOM v Holýšově , kde do budoucna zvažuje vybudování vlastní dobíjecí infrastruktury. Cílem testu je posoudit, zda lze elektrický tahač efektivně zapojit do mezinárodního provozu bez zásadních kompromisů v produktivitě. Společnost sleduje především dojezd, spotřebu, délku dobíjení a dostupnost nabíjecích stanic v Německu. Zkušenosti z prvních jízd jsou velmi pozitivní. „ Odezvy od řidiče jsou skvělé. Komfort kabiny, asistenti a celkové jízdní vlastnosti jsou na špičkové úrovni ,“ hodnotí ICOM transport. Udávaný dojezd 500–600 km se v praxi potvrdil, a dokonce se ukázalo, že při správné tonáži a jízdním stylu může vozidlo zvládnout i více než 600 kilometrů Jedním z největších rozdílů oproti klasickým naftovým tahačům je podle řidičů naprosté ticho a plynulost jízdy. „ Naftový motor slyšíte, elektrický jen lehce zabzučí. A akcelerace? Bez řazení, bez prodlev – prostě šlápnete na plyn a jedete ,“ zní z jejich hodnocení. Nabíjení tahače probíhá v kombinaci vlastní mobilní stanice v Holýšově a veřejných nabíječek na trase v Německu. Získané zkušenosti ukazují, že dobití z 0 na 100 % trvá přibližně 3,5 hodiny, což se dá dobře sladit s přestávkami řidičů. Pro ICOM transport má test zásadní význam při plánování budoucích investic. „ Ukázalo se, že tato alternativa je pro některé linky vhodná. Nyní vyhodnocujeme náklady, časy přepravy a možnosti infrastruktury ,“ uvádí vedoucí nákladní dopravy Jiří Langr. V rámci vyhodnocení se analyzují data z jednotlivých jízd, náklady na dobíjení i transportní časy v porovnání s naftovými vozidly. Cílem je vytvořit model efektivního zapojení e-tahačů do mezinárodního provozu – včetně optimalizace dobíjecích zastávek a harmonogramů jízd. Zkušenosti z testu: Elektrický tahač se může stát reálnou alternativou i v dálkové dopravě. ICOM transport proto uvažuje o nákupu eActros 600 již v roce 2026. Zároveň otevřeně zvažuje investice do vlastní dobíjecí infrastruktury a rozšíření flotily o další elektrická vozidla. ICOM transport

person rebus  date_range 23.10.2025

Ve středu 22. října 2025 přijely z Plzně do garáží Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) ve Vršovicích první elektrické autobusy SOR ENS 12. Většina z nich jela po vlastní ose. Zároveň tak ověřila, že požadovaný dojezd 100 km na jedno nabití zvládnou. Všech osmnáct objednaných vozů dodá SOR Libchavy do pátku 24. října a splní tak smluvní termín.

Dopravní podnik a SOR Libchavy uzavřely rámcovou dohodu na až 100 elektrických autobusů v říjnu 2023 , prvních 18 autobusů pak DPP objednal až v listopadu 2024 s termínem dodání do 30. října 2025. Vozidla jsou vybavena bateriemi o kapacitě 308 kWH, která mají zajistit dojezd 100 km. Nabíjeny budou z dvoupólové trolejbusové troleje a konektorem CCS-2. Kromě vozidel požaduje 7 sad HW a SW pro diagnostiku závad vozidel a 2 přenosné nabíječky. Autobusy jsou vybaveny elektrovýzbrojí od Škody Electric, proto jsme jeden mohli vidět na stánku Škody Group začátkem října na veletrhu Busworld v Bruselu . Před několika dny informoval DPP o testování nabíjení jednoho z vozů .

person rebus  date_range 23.10.2025

V příštím roce se do varšavských ulic dostane sto nových hybridních autobusů. Úřad veřejné dopravy (ZTM) podepsal se společností Relobus smlouvu na provoz devítimetrových a osmnáctimetrových autobusů. Má jít o hybridní modely od tureckého výrobce Otokar, stejnou značku si vybral i další čáti výběrového řízení, společnost Mobilis.

Podle nových desetiletých smluv v hodnotě 1,1 miliardy PLN na poskytování dopravních služeb s Relobus bude cestující od října příštího roku přepravovat 50 nových devítimetrových a od prosince dalších 50 osmnáctimetrových kloubových autobusů ve standardu ZTM. Ve Varšavě musí být nové vozy vybaveny klimatizací, informačními systémy pro cestující, zařízením pro osoby s omezenou pohyblivostí a asistenčními systémy pro řidiče, jako je varování před kolizí s chodci a cyklisty, informace o mrtvém úhlu a varování před ospalostí a nepozorností řidiče. V další výbavě dodá Otokar alkoholtestry, automatický systém detekce a hašení požáru pro motorový prostor a systém vytápění a start-stop, který vypíná motor při zastavení na autobusových zastávkách pro snížení emisí a hluku. Pokud shrneme část provozu hybridních vozidel, Varšavský dopravní úřad podepsal s vítězi výběrového řízení na jejich provoz tři významné smlouvy. V srpnu se společností Mobilis a nyní v říjnu dvě s Relobus. Otokar potvrdil zakázky do Polska na veletrhu Busworld v Bruselu. V roce 2026 má dodat 200 nových autobusů. Otokar se zúčastnil veletrhu se sedmi vozidly, včetně elektrických a autonomních: šlo o modely e-CENTRO, NAVIGO U Giga, ULYSO, e-KENT a e-TERRITO a s autonomními e-CENTRO a e-TERRITO. Poprvé ukázal 10,9metrový autobus e-Kent. Výrobce autobusů s Turecka s 60letou tradicí se stal jedním z pěti předních výrobců autobusů v Evropě. Kromě značky Otokar vyrábí jeho továrna v Sakaryi autobusy pro další dvě globální značky: IVECO BUS a Daimler Buses. Podle vyjádření na Busworld je připraven na další nová partnerství. Umberto Mauri, ředitel Otokar Italia, zdůraznil úspěch společnosti v Evropě. Mezi tři největší trhy patří Itálie, Španělsko a Francie. Silnou pozici má i v Belgii a posiluje v Německu a skandinávských zemích. Po celém světě je v provozu více než 66 500 autobusů Otokar. Do Varšavy příští rok přijedou i čistě elektrické autobusy. Městský provozovatel objednal dva typy vozidel, kloubové od Solaris a sólo od Busnex Poland, resp. Yutong.

person rebus  date_range 22.10.2025

Do Paraná v provincii Entre Ríos dodal 17 podvozků Bus 17-210 G poháněných zemním plynem a biometanem v rámci objednávky 77 vozidel, na CNG i naftu, pro modernizaci městské dopravní sítě. Jejich provozovatel, Transporte San José, získal na zajištění městské dopravy v argentinském městě veřejnou zakázku. .

Objednávka zahrnuje 17 podvozků Bus 17-210 G schopných provozu na stlačený zemní plyn (CNG), dále 50 podvozků Bus 17-280 a 10 podvozků Bus 10-190. Zavedení prvních autobusů na zemní plyn v Paraná je významným krokem pro udržitelnější služby. Všechny jsou přístupné pro osoby se sníženou pohyblivostí a jsou vybaveny technologiemi určenými ke snížení emisí znečišťujících látek. „ Model 17-210 G představuje nové řešení udržitelné mobility pro Latinskou Ameriku, které využívá místní dostupnost zemního plynu a nabízí provozní náklady srovnatelné s naftou, “ uvedl Marcio Querichelli, prezident IVECO pro Latinskou Ameriku. „ Široká dostupnost paliva a pokračující rozvoj zásobovací infrastruktury v regionu staví autobusy na zemní plyn a biometan do role relevantní alternativy pro podporu přechodu na dekarbonizovanou městskou dopravu .“ Dodávka je součástí strategie expanze IVECO BUS v Argentině, kde pohon na stlačený zemní plyn díky stávající infrastruktuře a srovnatelným provozním nákladům nabízí alternativu k naftě. Modely 17-210 G mohou jezdit jak na zemní plyn, tak na biometan. V září výrobce oznámil dodávku vozidel na CNG také do oblasti Buenos Aires . Podvozky vyrábí IVECO BUS v závodě v Córdobě, karosérie dodává místní specialista Italbus. Oficiální prodejcem v Argentině je Overbus.

person rebus  date_range 22.10.2025

Dopravní podnik města Brna uspěl se svými dvěma žádostmi v programu Modernizačního fondu TRANSGov. Ministerstvo životního prostředí rozhodlo o poskytnutí dotace v celkové výši 941 milionů korun na nákup 25 nových obousměrných nízkopodlažních tramvají Škoda 45T. Za jednu zaplatí dopravní podnik přes 75 milionů Kč, dotace pokryje pokryje padesát procent nákladů.

„ Jedná se o již objednané tramvaje, z nichž pět kusů je v Brně v provozu od letošního podzimu a dalších dvacet dodá výrobce během příštího roku . V žádostech o dotace jsme velmi úspěšní. Za posledních sedm let jsme získali více než sedm miliard korun na nákup nových vozidel i na obnovu a rozvoj dopravní infrastruktury. Je to jediný způsob, jak rozvíjet naši službu v souladu s aktuálními požadavky na komfort cestujících a technický rozvoj veřejné dopravy ,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB). Dopravní podnik uspěl se dvěma projekty: 20 tramvají s podporou 753 milionů Kč a 5 tramvají s podporou 188 milionů Kč. „ Cena za jednu tramvaj Škoda 45T mírně přesahuje 75 milionů Kč. Jedná se o moderní, klimatizované, nízkopodlažní a obousměrné vozy, kterých v současnosti DPMB provozuje dvacet – na patnáct získal dotaci z programu IROP, na pět nyní z programu TRANSGov. V příštím roce přibude dalších dvacet, které budou také podpořeny dotací z programu TRANSGov. Na konci roku 2026 tak bude po Brně jezdit celkem čtyřicet nových obousměrných tramvají, “ informoval radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl. Nové tramvaje v provozu postupně nahradí vozy typu KT8 z 80. a 90. let minulého století a typu T6A5. DPMB obousměrné tramvaje využívá nejčastěji na lince číslo 8, která je ukončena úvratí. Nové tramvaje budou také sloužit pro posílení dopravy na linkách 4 a 12. Další uplatnění nacházejí obousměrné vozy při výlukách – například nyní na lince číslo 3, která kvůli stavbě tramvajové trati na Kamechy končí na Ečerově a je zde dočasně místo smyčky ukončení úvratí. DPMB objednal od Škody Group tramvaje na základě rámcové dohody uzavřené v únoru 2021 . Tříčlánkové plně nízkopodlažní 31 metrů dlouhé vozy Škoda ForCity Smart 45T jsou vyrobené a homologované speciálně pro Brno. První s evidenčním číslem 1760 vyjela do pravidelného provozu s cestujícími 11. prosince 2022 . Program TRANSGov je součástí Modernizačního fondu, který financuje ekologické projekty z výnosů z emisních povolenek. Jeho cílem je snižování emisí skleníkových plynů, zlepšení kvality ovzduší a podpora rozvoje nízkoemisní veřejné dopravy v České republice.

person rebus  date_range 21.10.2025
Reklama
Reklama
Volvo Trucks
Reklama
eCitaro
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací