Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

In-der-City-Bus GmbH, provozovatel veřejné dopravy ve Frankfurtu nad Mohanem, se rozhodl pro autobusy na vodík Solaris potřetí. Tentokrát objednal devět kloubových Solaris Urbino 18 hydrogen. V metropoli již jezdí 23 autobusů Solaris s vodíkovou technologií, nové přijedou v červenci 2025.

Městská dopravní společnost In-der-City-Bus GmbH (ICB) provozuje tři autobusové svazky v jednom z největších německých měst ve Frankfurtu nad Mohanem na 30 linkách s více než 200 autobusy. Dopravce ze skupiny Stadtwerke usiluje v souladu s cíli ochrany klimatu stanovenými Frankfurtem nad Mohanem o plně elektrifikovaný vozový park autobusů do začátku roku 2030. Vozový park dopravce se již skládá z 5 bateriových Urbino 12 a 23 Urbino 12 hydrogen (dodaných v letech 2022 a 2024. Kloubové modely se k nim přidají příští rok. Vozidla budou poháněna palivovým článkem o výkonu 100 kW. Do každého z objednaných autobusů budou instalovány další baterie sloužící jako pomocné napájení. Vodík pro pohon autobusů bude skladován v plynné formě v kompozitních nádržích namontovaných na střeše, splňujících nejvyšší bezpečnostní standardy, uvádí Solaris v tiskové zprávě. Stejně jako předchozí vozy pro ICB budou i nové vybavené klimatizací s funkcí vytápění tepelným čerpadlem a proprietárním software výrobce pro vzdálenou správu vozového parku eSConnect. Vybavení autobusů bude splňovat nejnovější předpisy GSR2 (systémy sledování mrtvého úhlu, detekce omezení rychlosti, detekce únavy řidiče a sledování tlaku v pneumatikách). Solaris je lídrem na evropském trhu v segmentu vodíku. Vodíkovým technologiím se věnuje již téměř deset let a dosud dodal 200 autobusů poháněných vodíkem do 24 měst v Evropě. Dalších 600 vozidel je objednáno pro roky 2024 až 2026. Kromě vozidel Solaris využívá ICB bateriové autobusy Irizar ie18 a sólo autobusy od Caetano. Autobusy využívají lithium-iontové baterie s kapacitou mezi 240 kWh a 560 kWh a v městském provozu mohou ujet 130 až 190 kilometrů. Nabíjeny jsou v depu přes noc. V roce 2022 uvedla do provozu druhou alternativní technologii pohonu s 13 vodíkovými autobusy Solaris Urbino hydrogen 12. Oproti bateriovým boduje vodíková technologie delším dojezdem – minimálně 350 km – a rychlejším tankováním. Kompletní přeměnou čtyř linek ICB – 33, M36, 37 a 75 – se ročně do ovzduší uvolní přibližně o 2 100 tun méně oxidu uhličitého (CO2) a téměř o 24 tun méně oxidů dusíku (NOx).

person rebus  date_range 18.04.2024

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala velký úspěch. Poprvé ve své historii získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články.

Ocenění Red Dot, označované také jako „Oscar pro designéry“, které vzniklo v Německu, hodnotí produktový a komunikační design a uděluje se každoročně již od roku 1955. Slavnostní ceremonie se konají v Essenu, kde se nachází i muzeum Red Dot. Ocenění se uděluje na základě hodnocení několika desítek nezávislých odborníků. „ Porota přihlášené vozy Tatra Force se čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky vozů přímo v Essenu, kam jsme je přivezli ukázat. Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru, “ sdělil Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum. Modelovou řadu Tatra Force třetí generace automobilka představila poprvé na veletrhu Pyros v polovině loňského roku. Jako první se tehdy představily hasičské verze, na podzim pak následovalo provedení Tatra Force e-Drive FCEV s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Další verze pro různé segmenty, například armádu, budou brzy následovat, nová generace řady Tatra Force se tak zakrátko stane jedním z pilířů produkce kopřivnické společnosti. Vozy Tatra Force třetí generace vznikaly v konstrukčním oddělení automobilky v týmu pod vedením Radomíra Smolky ve spolupráci s průmyslovým designérem Lukášem Tanečkem. Ten již v minulosti ocenění Red Dot získal a také se podílel na designu modelové řady Tatra Tactic druhé generace. Není tedy divu, že v Tatře při přípravě nových vozů řady Force vsadili právě na něj. „ Design kabiny užitkového nákladního vozu musí být funkční a účelný, z toho pro designera plynou určitá omezení hned od počátku. Museli jsme tedy s kolegy z Tatry a z vývojové firmy AV R&D řešit některé protichůdné požadavky. Například bylo vyloučeno použití jakýchkoliv výlisků a měly se maximálně eliminovat plastové díly na exteriéru kabiny, požadována byla naopak konstrukce pouze ze standardizovaných profilů. Přitom podoba kabin nové generace řady Tatra Force měla vyjadřovat nový designový jazyk kopřivnické automobilky, o kterém měl Radomír Smolka jasnou představu. Jeho vize byla konkrétní, čitelná a mně vyhovovala. I tak to byla velká výzva, “ vysvětlil Lukáš Taneček. Úzká a intenzivní spolupráce Lukáše Tanečka a konstrukčního úseku Radomíra Smolky však přinesla své ovoce v podobě moderních a chytře konstruovaných nákladních automobilů s velkou variabilitou provedení nízko položených kabin pro různé segmenty použití. Nové kabiny navíc umožňují instalovat několik typů motorů pod jejich přední nebo zadní část včetně alternativních systémů pohonu. To u předchozí generace řady Tatra Force nebylo možné. „ Funkčnost a účelnost technického řešení nových kabin se tak snoubí s moderním designem, který získal prestižní ocenění Red Dot. Je to důkaz, že i tatrovky, jejichž hlavním posláním je sloužit na silnicích i v terénu v těch nejtěžších podmínkách za jakéhokoliv počasí, a ne být ozdobou autosalonů, se mohou pyšnit moderním a oceňovaným designem kabin, jež zároveň splňují vysoké nároky na bezpečnost a ochranu osádky i požadavky na instalaci moderních elektronických a asistenčních systémů ,“ doplnil Radomír Smolka.

person rebus  date_range 18.04.2024

Společnost se rozhodla posílit svou produkci a zůstat v Evropě. Z VDL Bus v Roeselare ve Flandrech může odjet 800 elektrických městských autobusů ročně, VDL ale kapacitu rozdělí i mezi svůj druhý závod ve Valkenswaardu.

Základní kámen nového závodu na výrobu autobusů VDL Groep byl položen 8. února 2022. Po více než dvou letech se areál v Krommebeekpark 2, Roeselare, který se rozkládá na ploše 77 000 m2, otevřel. Slavnostního zahájení se zúčastnili vlámský premiér Jan Jambon a ministryně Lydia Peeters (Mobility) a také zákazníci, dodavatelé a média. Nové místo se vyznačuje udržitelností a filozofií inovací VDL Groep v souladu se snižováním své ekologické stopy. Budova byla navržena se silným zaměřením na šetrnost k životnímu prostředí, s podlahovým vytápěním a rozsáhlými ventilačními systémy zajišťujícími efektivní využití energie. Díky solárním panelům je do značné míry závod soběstačný ve svých energetických potřebách. Zelená střecha přispívá nejen k estetice budovy, ale působí také jako přirozený izolant a přispívá k biodiverzitě prostředí. VDL Bus & Coach se záměrně rozhodl vyrábět své autobusy v Evropě. " Máme spolehlivou síť výrobních závodů, blízko k zákazníkům, s vlastními kvalifikovanými pracovníky, kteří jsou nám věrní již léta, a s udržitelnými výrobními metodami. Naši zaměstnanci jsou vysoce kvalifikovaní a k výrobě současných i budoucích elektrických autobusů využívají nejmodernější technologie ,“ říká Rolf-Jan Zweep, generální ředitel VDL Bus & Coach. Výrobce autobusů, součást rodinné společnosti VDL Groep, je zastáncem udržení zaměstnání, znalostí a dovedností ve svém vlastním regionu. Aby bylo možné pokračovat v tomto úsilí a udržet průmysl výroby autobusů v Evropě, VDL Bus & Coach zdůrazňuje důležitost rovných podmínek pro iniciativy z jiných kontinentů. " Musí existovat spravedlivá soutěž, hrát podle stejných pravidel ," říká Rolf-Jan Zweep. Společnost také zdůrazňuje důležitost investic do vzdělávání zaměstnanců. " Víme, že technicky zdatní lidé mají pro špičkový zpracovatelský průmysl prvořadý význam. Je zásadní, abychom jako stavitelé autobusů nadále investovali do celoživotního vzdělávání, abychom přizpůsobili dovednosti našich zaměstnanců měnícím se potřebám ekonomiky ," uvedl Alain Doucet, výkonný ředitel VDL Bus Roeselare. Výrobní kapacita VDL Bus Roeselare je kolem 800 městských elektrických autobusů ročně. Přesto se VDL Bus & Coach záměrně rozhodl rozdělit kapacitu i se svým dalším výrobním závodem ve Valkenswaardu. Tím se maximalizuje využití dostupné výrobní kapacity a také zvýší flexibilita. VDL Bus & Coach posílí svou pozici v Evropě, převezme autobusovou divizi Van Hool . Zatímco v roce 2022 bylo na evropském trhu registrováno 344 elektrických autobusů Citea (8,3 procent). Vloni to bylo jen 108 ks , což znamenalo 1,7 procenta trhu.

person rebus  date_range 17.04.2024

Zarb Coaches, jeden z předních provozovatelů veřejné dopravy na Maltě, přidal do své flotily čtyři elektrické autokary od Yutong Bus. Na ostrově již 30 čínských elektrických autobusů jezdí, pro Yutong však jde o první zakázku.

Dopravní společnost Zarb Coaches Ltd. oficiálně představila autobusy během slavnostního ceremoniálu v pátek 12. dubna 2024 večer v maltském hlavním městě Vallettě. V sobotu 13. dubna vyjely do provozu. Rodinná společnost byla založená v roce 1947 a od jediného autobusu se propracovala k 25 autobusům, které přepravují školní děti i turisty, 25 minibusům a 25 vozům taxi. Všechna jezdí na naftu, nyní poprvé pořídila plně elektrické a v investicích do bezemisní dopravy chce pokračovat. Dvanáctimetrové autobusy s kapacitou pro 51 cestujících, dorazily na Maltu z Zhengzhou, hlavního města centrální čínské provincie Henan, kde Yutong sídlí. Zarb Coaches je prvním soukromým dopravcem, který dovezl na Maltu elektrické autobusy. Ministr dopravy Chris Bonett uvedl, že vláda má politiku dekarbonizace veřejné dopravy a poskytuje pobídky soukromým společnostem, aby investovaly do elektrických vozidel. Na ostrově ve veřejné dopravě již elektrifikace začala. S podporou EU byl zahájen projekt nákupu 30 elektrických autobusů King Long a otevření moderního nabíjecího zařízení ve výši 20 mil. Eur. Tento přechod na elektrobusy slibuje výrazný pozitivní dopad, s výrazným snížením emisí, zejména 70% snížením skleníkových plynů, a také výrazným snížením hluku. Autobusy ujedou 300 km na jedno nabití a lze je dobíjet přes noc. Navíc se zvýšil komfort pro cestující. " Ukazuje to, že maltští spotřebitelé a společnosti a dokonce i provozovatelé veřejné dopravy považují čínská vozidla za velmi spolehlivá ," řekl Bonett. Technická data nových autokarů nejsou uváděna, podle specifikace na webu Yutong jsou elektrické autobusy ICE 12 vybaveny 295 kWh bateriemi s garantovaným dojezdem 320 km za běžných klimatických podmínek (bez použití klimatizace). Zarb Coaches Malta

person rebus  date_range 17.04.2024

COMETT pořídil pět autobusů IVECO CROSSWAY LE LINE pro svazek dopravy D2 Sedlčansko ve Středočeském kraji, kde vyjedou od 1. prosince. Cestující ze Sedlčan a Benešova do Jihočeského kraje se s nimi svezou v nejbližších dnech.

" Domluvili jsme se s vítězem veřejné zakázky firmou ZDAR na subdodávce do 30 % dopravního výkonu, jak umožňuje Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících. Z důvodu naší provozovny a především servisního zázemí v Milevsku budeme vypravovat autobusy z blízkosti této lokality. Plnění zakázky je od 1.12.2024. Autobusy, které jsme minulý týden převzali a úspěšně prošly certifikací PID, budou v nejbližší době nasazeny do provozu za současné PID autobusy, které budou muset být předělány dle platných podmínek nových smluv na dopravu ve Středočeském kraji, tak aby mohly pokračovat v obsluze na území PID i po zahájení provozu dle veřejné soutěže ," uvedl Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy COMETT PLUS, spol. s r.o. COMETT zajišťuje také provoz městské dopravy v Táboře, Sezimově Ústí a v Plané nad Lužnicí. V příštím roce plánuje část flotily elektrifikovat. Od Solaris objednal osm autobusů Urbino electric a v současné době soutěží dodavatele dalších dvou .

person rebus  date_range 15.04.2024

Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 schválila vláda 10. dubna 2024. Hlavním cílem je vytvořit v České republice příznivé podmínky pro rozvoj autonomní motility, posunout ji výrazně blíže k širokému využívání samořiditelné technologie v dopravě a připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility.

" Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Vládou schválený strategický materiál podporuje zavádění automatizace v dopravě ve všech jejích aspektech. Právě rozvoj automatizace má postupně měnit způsob přepravy lidí i zboží, umožní rozvoj moderních služeb a v budoucnu významně transformovat dopravní sektor. Plán autonomní mobility se primártně týká autonomní mobility v silniční dopravě a automatizovaných silničních vozidel. Definuje opatření v oblasti dopravních technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a výzkumu a inovací. Podle ministerstva dopravy je reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj či společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Celkem je ve čtyřech zmíněných oblastech obsaženo 13 konkrétních tematických opatření, každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci. Kromě samotných opatření materiál definuje i rozhraní k oblastem, jejichž rozvoj je pro autonomní mobilitu neméně podstatný, jako je rozvoj digitální infrastruktury či umělá inteligence. Realizace jednotlivých opatření má přispět k tomu, aby Česká republika dále pokračovala nejen v tradici silného průmyslu výroby vozidel, ale aby se také stala zemí, ve které se inovativní řešení mohou uplatnit v praxi a dobře sloužit jejím obyvatelům. V České republice se zástupci automobilového průmyslu a ministerstev začali zabývat autonomní mobilitou v roce 2017, kdy vznikl a byl schválen vládou materiál Vize rozvoje autonomní mobility. Právě na tento dokument Plán autonomní mobility navazuje. V roce 2020 vytvořilo Centrum dopravního výzkumu webovou aplikaci Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu . Obsahuje databázi informací o vybraných silnicích a dálnicích o celkové délce přes 2 000 km zahrnující úsek v oblasti U Smart Zone v Ústí nad Labem, konkrétní lokality pro testování autonomního řízení jsou také v historickém centru Brna, plánuje se vytvoření přeshraničních 5G koridorů s Německem. Pilotní projekt připravuje hlavní město, plánuje se polygon u Stříbra. V přípravě je návrh nové legislativy, která umožní provoz automatizovaných vozidel v ČR, do vlády by měl jít ještě v roce 2024. Pro potřeby automobilového průmyslu a financování vývoje je přizpůsoben program DOPRAVA 2020+ a DOPRAVA 2023. Připomeňme, že existuje šest stupní úrovně automatizace řízení (Levels of driving automation) označují míru, do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče dle standardu SAE J3016: Bez automatizace (No automation, level 0) Asistence řidiče (Driver Assistance, level 1) Částečná automatizace (Partial automation, level 2) Podmíněná automatizace (Conditional automation, level 3) Vysoká automatizace (High automation, level 4) Plná automatizace (Full automation, level 5). Dokument Plán autonomní mobility do roku 2025 ke stažení zde .

person rebus  date_range 11.04.2024

Cestující v příměstské dopravě v okolí Valašského Meziříčí a Rožnova pod Radhoštěm se během měsíce dubna mohou těšit na šest nových autobusů Iveco Crossway LE. Nabídnou pohodlnější nastupování a vystupování, klimatizaci, USB nabíječky a řidičům moderní kabinu s novými technologiemi.

TQM - holding s.r.o. (TQM) zajišťuje příměstskou autobusovou dopravu v obou oblastech od začátku roku 2021. 21 pravidelných linek je součástí Integrované dopravy Zlínského kraje. Nové žluté autobusy Iveco Crossway LE, které nahradí starší vozy. Žluté autobusy TQM svezou v rámci integrované dopravy Zlínského kraje ročně kolem 4,3 miliónu cestujících. „ Vozový park autobusové dopravy TQM obnovujeme pravidelně. Minulý rok jsme do provozu zařadili dva nové autobusy, letos obměňujeme flotilu o 6 nových autobusů. Příští rok nás čeká další obnova. Vodítkem jsou pro nás Technické a provozní standardy Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje, které definují průměrné stáří vozového parku autobusového dopravce. To je maximálně 6 let. Výsledkem zmíněných obnov vozového parku je průměrné stáří našich autobusů 5,5 le t“, uvádí Stanislav Brožek, ředitel osobní autobusové dopravy TQM. Šest nových autobusů Iveco Crossway LE Line 12,05 m bylo vyrobeno v závodě IVECO BUS ve Vysokém Mýtě. Investice reflektuje závazek dopravce TQM poskytovat vysokou kvalitu služeb v autobusové dopravě a současně je v souladu se zásadami udržitelnosti. V tuto chvíli je vozový park příměstské autobusové dopravy TQM tvořen pouze autobusy značky Iveco splňující emisní normu Euro 6. Zbylé autobusy SOR jsou určeny pouze jako záložní. Iveco Crossway LE Line 12,05 m jsou vybaveny motorem Tector 6 a splňují emisní normu Euro 6 step E, což zajišťuje ještě šetrnější dopad veřejné dopravy na životní prostředí. Autobusy jsou nízkopodlažní, mají bezbariérový přístup a kapacitu 45 míst k sezení, plus jedno místo pro řidiče. Jsou určené i pro přepravu kočárků. Nové autobusy, dodávané společností KAR group, přinášejí řadu vylepšení jak pro cestující, tak i pro samotné řidiče autobusu. „ Cestující určitě ocení nízkou podlahu při nastupování a vystupování, pohodlné sedačky, klimatizaci a tepelný komfort, když budou v autobuse trávit více času v příměstském provozu a všem se budou určitě hodit i USB nabíjecí místa pro mobilní zařízení“, shrnuje benefity pro cestující Dana Schwarzová, která má dodávku nových autobusů na starost. „Jsme jedním z největších prodejců autobusů Iveco Bus, vloni jsme v na trh dodali celkem 41 kusů této modelové řady a cestující jsou v naprosté většině spokojeni “, hodnotí Dana Schwarzová. „ V neposlední řadě poskytují nové autobusy lepší a komfortnější pracovní prostředí pro řidiče. Jejich kabina je v porovnání s vyřazenými vozidly větší a ergonomická, nachází se zde i více automatizovaných technologií, které usnadňují řízení provozu, např. tachografy II. generace. Instalované LED osvětlení snižuje množství potřebné energie na provoz “, dodává Stanislav Brožek. Od června 2022 zajišťuje TQM i provoz MHD pro město Valašské Meziříčí a obce Krhová a Poličná. TZ TQM

person rebus  date_range 10.04.2024

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou a SOR Libchavy uzavřely kupní smlouvu na dalších osm kloubových autobusů SOR NSG 18. Stejný počet těchto vozidel objednaných v srpnu 2023 už má dopravní podnik v garážích ve Vilové ulici. Otevřel nabídky na sólo CNG autobusy a připravuje se na elektomobilitu.

Rámcová dohoda na dodávky autobusů upravená dodatkem znamená pro dopravní podnik celkem 16 nových nízkopodlažních čtyřdveřových autobusů na pohon CNG délky do 19 metrů. Prvních osm SOR NSG 18 již z Libchav do Liberce přijelo. Zbývající vozy vyrobí a předá SOR do 28. února 2025. DPMLJ za ně zaplatí včetně vybavení přibližně 74,8 milionů Kč (9 349 tis. Kč za jeden) bez DPH. V současné době probíhá výběrové řízení na další autobusy na CNG. Dopravní podnik uzavře kupní smlouvu s vítězným uchazečem v zakázce na nákup 10 nízkopodlažních třídvéřových autobusů délky do 13 metrů. V zakázce podali nabídky tři účastníci, podle zveřejněného protokolu z otevírání nabídek nabídli cenu 85 mil. Kč, 65,5 mil. Kč a 66 mil. Kč a délku záruční doby 60, 60 a 36 měsíců. Do vozového parku libereckého dopravního podniku se na konci roku 2023 zařadil také první elektrický autobus. Původní předváděcí a testovací Solaris Urbino 12 Electric vyrobený v roce 2019 stál 5,9 milionu korun včetně příslušenství (nabíječka pro pomalé nabíjení) a výrobce na něj poskytl dopravnímu podniku dvouletou záruku. Jak vyplývá z Registru smluv, 9. dubna 2024 uzavřely DPMLJ a Solaris kupní smlouvu na další elektrický autobus. Tentokrát na Urbino 9 LE, vůz je také použitý, byl vyrobený v roce 2022 a stojí přibližně 10 mil Kč. DMLJ předpokládá, že v roce 2025 budou na linkách MHD v Liberci kromě tramvají jezdit nejméně čtyři autobusy na alternativní elektrický pohon. V současné době tvoří vozový park dopravního podniku přibližně sto autobusů provozovaných pouze na diesel a CNG.

person rebus  date_range 10.04.2024

Dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett doposud na Slovensku působil jako dodavatel CNG, LNG a LPG stanic pro jiné distributory, pro které realizoval desítky plnících stanic. Začátkem roku spustil provoz dvou CNG plniček, a to v Bratislavě a Prešově. Obě jsou veřejné. Bonett se zaměřuje i na infrastrukturu CNG, LNG i vodíku pro projekty autobusových a dopravních společností.

Bonett v roce 2023 pro SPP dokončil tři velkokapacitní L-CNG stanice v Trnavě, Prešově a Brodském. Na českém trhu provozuje pod svou značkou síť 52 stanic. „ Díky vlastní síti po celé České republice disponujeme cenným know-how v oblasti snižování emisí a prodeje alternativních paliv s nižší emisní stopou, než mají paliva fosilní. Chceme tuto zkušenost přenést i na další trhy. Slovensko se díky své geografické i historické blízkosti logicky nabízí jako vhodný trh pro rozvoj zahraniční sítě, ale i dodávek biometanu s nižší emisní stopou pro korporátní či státní podniky ,“ říká Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett. Provoz na zemní plyn je ekologičtější než provoz na benzin nebo naftu. Umožňuje výrazně snížit emise z dopravy. Ve srovnání s naftovými motory produkuje o 95 procent méně emisí pevných částic, o 90 procent méně emisí oxidů dusíku a o 30 procent méně emisí CO2. Jeho provoz je také o 30 procent tišší. Kromě nezanedbatelného ekologického hlediska přináší i další výhody, například snížení silniční daně pro vozidla poháněná tímto typem pohonu. Biometan, prodávaný ze stanic Bonett v České republice, umožňuje ještě významnějším způsobem snižovat emise z dopravy o miliony kilogramů CO2. „ Na Slovensku máme za sebou celou řadu úspěšných realizací a vidíme zájem o alternativní paliva. Chceme firmám, městským autobusům i veřejnosti usnadnit jejich volbu jezdit s nižšími emisemi CO2. Nejmodernější udržitelná infrastruktura tomu může být velmi nápomocná ,“ uvádí Martin Andrašovský, výkonný ředitel Bonett Slovakia. V Bratislavě, v areálu Bory v Devínské Nové Vsi, i v Prešově na ulici Jana Pavla II. jde o veřejnou samoobslužnou stanici s non-stop provozem. Stojan na CNG je v obou případech součástí stávající čerpací stanice na klasická paliva a rozšiřuje tím její portfolio nabízených pohonných hmot. „ Otevření prvních dvou stanic pod vlastní značkou na Slovensku představuje posílení pozice Bonett na slovenském trhu. Skupina bude nadále poskytovat dodávky plnící infrastruktury třetím stranám a je současně připravena financovat a vybudovat infrastrukturu CNG, LNG i vodíku pro projekty autobusových a dopravních společností ,“ uzavírá Martin Andrašovský.

person rebus  date_range 10.04.2024

MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem užitkových vozidel, který uvede na trh nákladní vozy s vodíkovým spalovacím motorem. Malá série kolem 200 kusů má být dodána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích dodána v roce 2025.

„MAN hTGX“, jak se bude vozidlo jmenovat, nabízí alternativní variantu pohonu s nulovými emisemi pro speciální aplikace, například pro přepravu těžkých nákladů – jako jsou stavební práce, cisternová přeprava nebo přeprava dřeva. hTGX může být také ekologickou alternativou k bateriovým elektrickým nákladním vozům pro použití v oblastech bez dostatečné dobíjecí infrastruktury nebo pro trhy, kde je již k dispozici dostatek vodíku. MAN předá svůj bateriový elektrický nákladní vůz zákazníkům poprvé v roce 2024 a od roku 2025 jej rozšíří. " Nadále se zaměřujeme na bateriová elektrická vozidla za účelem dekarbonizace silniční nákladní dopravy. Ty mají v současnosti jasné výhody oproti jiným konceptům pohonu z hlediska energetické účinnosti a provozních a energetických nákladů. Nákladní automobily poháněné vodíkovými spalovacími motory jsou však užitečným doplňkem pro speciální aplikace a trhy. Předpokládáme, že drtivou většinu přepravních aplikací našich zákazníků budeme schopni nejlépe obsloužit bateriovými vozy. Pro speciální aplikace je vhodným doplňkem spalování vodíku nebo v budoucnu technologie palivových článků. Vodíkový spalovací motor H45 je založen na osvědčeném vznětovém motoru D38 a je vyráběn v závodě na výrobu motorů a baterií v Norimberku. Díky hTGX jsme nyní do našeho portfolia s nulovými emisemi přidali atraktivní produkt ,“ říká Friedrich Baumann, člen představenstva MAN Truck & Bus zodpovědný za Sales & Customer Solution. Vodíkový pohon je vhodný zejména pro speciální přepravní úkoly, které vyžadují speciální konfiguraci náprav nebo tam, kde není místo pro baterii z důvodu nástavby. MAN hTGX nabízí vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů v původně nabízených variantách náprav 6x2 a 6x4. Použitý vodíkový spalovací motor H45 má výkon 383 kW nebo 520 hp a točivý moment 2500 Nm při 900-1300 ot./min. S vodíkem stlačeným na 700 bar (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg lze vozidlo natankovat za méně než 15 minut. S méně než 1 g CO2/tkm splní MAN hTGX kritéria jako „vozidlo s nulovými emisemi“ podle nově plánované legislativy EU k CO2. Dr. Frederik Zohm, člen výkonné rady pro výzkum a vývoj, dodává: „ Nové předpisy týkající se emisí CO2 v EU zařadí nákladní vozidla s vodíkovým spalovacím motorem mezi vozidla s nulovými emisemi. To znamená, že přispějeme k našim cílům v oblasti CO2 a také otevření dveří této malé sérii, která doplňuje bateriová elektrická vozidla. Zároveň v závislosti na zemi naši zákazníci těží například z odpovídajících slev na mýtném. V závodě MAN v Norimberku máme nejinovativnější technologii motoru a desítky let zkušeností při využití vodíku jako paliva. Využíváme toho a s MAN hTGX představujeme opravdového MANa. Nový truck vychází z osvědčené řady vozidel TG a zaujme nejvyšší kvalitou a nekomplikovanou údržbou. Budeme pokračovat ve výzkumu technologie palivových článků založené na technologii baterií a vodíku. Technologie paliva H2 je v MAN také v přípravě. Než však bude tato technologie skutečně připravena pro trh a konkurenceschopná, bude to trvat několik let ." Stejně jako u e-mobility MAN také podporuje zákazníky komplexními nabídkami služeb a poradenství při přechodu z dieselových vozidel na vozidla s nulovými emisemi. MAN a vodík – dlouhodobá historie MAN se zabývá vodíkovými pohony desítky let. První autobus na vodíkový pohon představil na Hannoverském veletrhu v roce 1996: městský autobus SL 202 byl poháněn motorem na zemní plyn, který byl upraven pro vodíkový provoz. Po hannoverském veletrhu vozidlo ujelo v testovací fázi v Erlangenu během třičtvrtě roku 13 000 kilometrů a přepravilo 60 000 cestujících. Autobus nakonec dorazil do Mnichova v roce 1997 a byl zde úspěšně nasazen do pravidelného provozu. V roce 1998 následovaly tři kloubové autobusy pro mnichovské letiště, které se používaly do roku 2008, a dalších 14 autobusů na vodíkový pohon v letech 2006 až 2009. Kromě dřívějších i novějších zkušeností s užitkovými vozidly nyní MAN vyvíjí a testuje vodíkový motor pro divizi MAN Engines v široké škále aplikací na silnici i mimo ni i na vodě. Dobře se hodí například pro speciální vozidla – jako jsou vozidla pro jízdu na sněhu, pro vlaky na neelektrifikovatelných trasách a pro bagry a jeřáby. Jeho využítí má smysl v kogeneračních jednotkách, zvláště pokud lze kromě elektřiny využít i vyrobené teplo. TZ MAN Truck & Bus

person rebus  date_range 09.04.2024
Reklama
CIEB
Reklama
BUSE
Reklama
Tezas
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací