Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Solaris Bus & Coach získal největší tendr roku vyhlášený Úřadem veřejné dopravy ve Varšavě (ZTM). Polský výrobce dodá 120 kloubových dieselových autobusů Urbino 18, které nahradí současná nejstarší vozidla a zlepší dopravu půl milionu lidí, kteří je v metropolitní oblasti Varšavy každý rok využívají. Dodávky začnou ve druhé polovině roku 2026 a budou pokračovat celý rok 2027. Objednávka se může zvýšit o dalších 100 autobusů se stejnou specifikací

Autobusy splňují standardy varšavské veřejné dopravy. Jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací, informačním systémem, vyhrazenými místy pro invalidní vozíky a alcolockem, protialkoholním zámkem pro řidiče, který v případě pozitivního testu zablokuje nastartování motoru. K dispozici bude také vybavení pro osoby se zdravotním postižením, včetně tlačítek označených Braillovým písmem, která informují řidiče o vysunutí rampy pro invalidní vozík a použití funkce „klečení“. Nízkopodlažní kloubové autobusy budou mít 133 míst k sezení, z toho 39 k sezení. Na střeše budou instalovány fotovoltaické panely, které budou sloužit ke snížení spotřeby energie vozidla. Podle ZTM budou nové autobusy Solaris také připraveny zlepšit bezpečnost obyvatel Varšavy. V případě nouze – například při živelné pohromě – budou schopny evakuovat a přepravit osoby. Proto budou vybaveny systémy pro upevnění nosítek – každý autobus bude mít místo pro čtyři nosítka, která také dodá Solaris. Podepsané smlouvy jsou výsledkem výběrového řízení zveřejněného v srpnu letošního roku a rozděleném na dvě části, každá na 60 vozidel. Podle zpráv z otevírání obálek a o výběru nejvýhodnější nabídky byl Solaris Bus & Coach jediným uchazečem Autobusy budou stát 324 milionů zlotých (více než 1,8 miliardy korun). Nová vozidla objedná Městská autobusová společnost. Solaris Bus & Coach je přední evropský výrobce městských autobusů. Zaměřuje se na vývoj vozidel s nulovými emisemi – elektrických, vodíkových a trolejbusů, ale jeho portfolio zahrnuje také dieselové a CNG autobusy. Od zahájení provozu továrna v Bolechowě vyrobila přes 27 000 vozidel Solaris, z toho 1 750 bylo dodáno dopravcům ve Varšavě.

person rebus  date_range 09.12.2025

Autobusy Iveco Crossway nahradily vlaky na koridoru Hamburk - Berlín , kde probíhá velká železniční výluka až do května 2026. Pro náhradní autobusovou dopravu (SEV) si je vybraly také společnosti deu.mobil GmbH a Held-Reisen, tentokrát jako náhradu za vlaky mezi Regensburgem a Norimberkem v Bavorsku. Trať projde generální modernizací od února 2026.

Prvních 20 autobusů CROSSWAY Low Entry z celkové objednávky 45 vozidel v rámci širšího projektu 159 vozidel pro regionálního provozovatele deu.mobil GmbH, který získal zakázku na zajišťování náhradní autobusové dopravy v jižním Německu od DB InfraGO, předalo IVECO BUS 4. prosince v IVECO Experience Center v Ulmu. Spolehlivost a jízdní vlastnosti vozidel CROSSWAY LE prokázal test na nové trati s obloukem se sklonem 42°. 45 vozidel CROSSWAY Low Entry 12m pro deu.mobil GmbH je dvou verzích: 17 standardních modelů a 28 vybavených toaletou. Všechny mají livrej fialové barvy, která se v Německu pro náhradí autobusy využívá, a splňují nejnovější bezpečnostní normy GSR. Jsou vybaveny motorem IVECO Cursor 9 (265 kW/360 k, 1 650 Nm), 7stupňovou automatickou převodovkou Voith NXT 867.8 s integrovaným retardérem, systémem ESF, tempomatem, vyhřívaným čelním sklem, elektrickým podlahovým vytápěním a chladničkou pro řidiče. Bezpečnost dále zvyšuje varobný signál pro chodce, inteligentní systém počítání cestujících a video dohled. Každé vozidlo nabízí 39 sedadel s bezpečnostními pásy, vyhrazený prostor pro invalidní vozíky, USB zásuvky v každé řadě, Wi-Fi, výkonnou klimatizaci a informace pro cestující prostřednictvím displejů a duální 18,5" TFT obrazovky. Giorgio ZINO, Head of IVECO BUS Commercial Operations in Europe: „ Děkujeme deu.mobil za důvěru, kterou v IVECO BUS vkládají. S CROSSWAY Low Entry nabízíme spolehlivé a vysoce výkonné řešení navržené pro pohodlí zaměstnanců i cestujících, které splňuje očekávání SEV ." Wilfrid Venerius, generální ředitel deu.mobil GmbH: „ Spolupráce s IVECO BUS probíhá perfektně – rychlá, jednoduchá a profesionální. Kvalita vozidel na nás dělá dojem stejně jako jejich vybavení. CROSSWAY LE je ideální volbou pro naši náhradí dopravy za železnici .“ O jedenáct nových fialových autobusů CROSSWAY LE se stejnou výbavou se rozšířila také flotila dopravní společnosti Held-Reisen. Do provozu mezi Regensburgem a Norimberkem budou nasazeny od března příštího roku a připojí se k už dříve dodaným vozům.

person rebus  date_range 09.12.2025

Po sedmi desetiletích přichází do hlavního města Řecka a Pirea nová technologie, většina trolejbusové sítě bude odstraněna, trolejbusy nahradí elektrické autobusy. Rozhodnutí oznámilo řecké ministerstvo dopravy už v létě v souvislosti s velkými nákupy elektrických autobusů hlavně od Yutong . Od pondělí 8. prosince už některé trolejbusy nejezdí

Demontáž "drátů" a stahování trolejbusů z provozu začal v neděli 7. prosince a již v pondělí 8. prosince cestující na trolejbusových linkách 16, 17 a 20, které projíždějí centrem Pirea začnou jezdit autobusy. Trolejbusy mají být zachovány pouze na hlavních páteřních trasách, které mají být posíleny. " Trolejbusy efektivně slouží Attice již více než půl století. S úctou k jejich historii otevíráme novou kapitolu v městské dopravě v Aténách a Pireu. takže ze stávající sítě o délce 143 kilometrů můžeme postupně dosáhnout 44 kilometrů, což představuje snížení o přibližně 70 %. Pro daňové poplatníky to znamená značné úspory, protože cena za každé 2 nové trolejbusy odpovídá 3 novým elektrickým autobusům, přičemž s každou výměnou za elektrický autobus ušetříme více než 50 % provozních nákladů a také 20 000 000 eur na nákladech na výměnu a údržbu sítě. Rád bych vřele poděkoval starostovi Pireu, Yiannisovi Moralisovi, za jeho aktivní podporu projektu. Po dokončení prací bude konečně možné tramvaj přímo napojit na přístav Pireus. Zastávka nacházející se hned vedle vjezdu do přístavu je kvůli husté síti kabelů již léta neaktivní. Nic z toho by bez pracovníků nebylo možné. Všichni řidiči trolejbusů budou i nadále zaměstnáni, " uvedl náměstek ministra dopravy Konstantinos Kyranakis. Podle náměstka se jedná o rozhodnutí učiněné z rozpočtových důvodů. Zároveň mají elektrické autobusy přinést Aténám čistší, bezpečnější a spolehlivější dopravní systém. V souvislosti s tímto rozhodnutím náměstek ministra také uvedl, že „labyrint 143 kilometrů dlouhé sítě již nenabízí žádné environmentální výhody; naopak zatěžuje silniční síť jako celek. Za každý kilometr ujetý trolejbusem stát platí přibližně 5,5 eura, zatímco za stejný kilometr elektrobusem cena klesá na 2,5 eura."

person rebus  date_range 08.12.2025

Investice ve výši téměř 628 milionů korun, částečně fincovaná evropskými fondy, zahrnuje garáž pro 157 autobusů, související nabíjecí stanice a šest dalších budov pro zajištění údržby elektrických a hybridních autobusů městského dopravce RATBV. Pro snížení spotřeby energie je budova garáže pokryta fotovoltaickými panely.

Podle starosty města George Scripcaru představuje depo pouze první fázi modernizace garáží dopravce RATBV. Další investice by měly směřovat do modernizace garáží v Rulmentul a na Şoseaua Cristianului. V současné době má RATBV 72 elektrických autobusů, 60 dodal SOR Libchavy a zbývající kloubové Karsan, a 25 hybridních. Kromě toho provozuje 52 trolejbusů Solaris a přes 100 autobusů Euro 6 na naftu převážně ve venkovských oblastech. Výstavbu nového depa oznámil před dvěma lety. Nejdůležitější stavbou nového depa je garáž o rozloze 25 000 metrů čtverečních se 157 parkovacími místy pro elektrické a hybridní autobusy. Budova je vybavena elektroinstalací nezbytnou pro nabíjecí stanice a topnými systémy, které v zimě zajistí vhodné klima pro startování autobusů. Kromě zázemí pro elektrické autobusy je připraven i servis pro hybridní nebo dieselové autobusy. Kromě čerpacích stanic je k dispozici také automatická mycí stanice se dvěma místy, pod kterou je nádrž na dešťovou vodu pro mytí autobusů. V budově je zázemí pro zaměstnance a dílny s potřebným vybavením pro servis vozů včetně lakovací dvacetimetrové linky. Náklady na depo se pohybují okolo 132 milionů lei (přibližně 627,5 milionů korun). Část nákladů hradí fondy EU, část místní rozpočet.

person rebus  date_range 08.12.2025

Nové autobusy objednala společnost Vy Buss pro město Borås a okolní regionální linky. V Borås má Volvo Buses hlavní výrobní závod, kde pro autobusy vyrobí podvozky, karoserie budou od MCV, partnera Volvo Buses z Egypta.

Vy Buss zakoupil 46 kloubových Volvo 7900 Electric (kapacita baterií u 18,7metrového autobusu je 565 kWh), 14 Volvo 7900 Electric (dvanáctimetrová verze má kapacitu 470 kWh) a 13 Volvo 8900 Electric (12,3 nebo 14,9 metrové elektrické autobusy mohou mít baterie s max. kapacitou 450 kWh, resp. 540 kWh). Dodání všech vozidel se očekává do dubna 2027. Pro Borås to znamená, že veškerá městská autobusová doprava bude plně elektrifikována, přičemž Volvo Buses k výbavě uvádí jen "větší pohodlí, zvýšenou kapacitu sedadel a lepší dostupnost". Martin Spjern, Country Manager pro Švédsko: "Na tomto silném místním základě jsme s naším prodejcem Boråsbil společně nabídli komplexní řešení, které zahrnuje servisní smlouvy a dohody o depu – což zajišťuje spolehlivost, provozuschopnost a dlouhodobý výkon pro provozovatele .“ Generální ředitel Vy Buss Robert Nyberg označil objednávku za "důležitý krok k udržitelnějšímu a klimaticky inteligentnějšímu systému veřejné dopravy“. " Ve Vy Buss jsme velmi potěšeni, že jsme dosáhli dohody se společností Volvo Buses o dodávce jejich elektrických autobusů pro naši nadcházející dopravní smlouvu ve městě Borås. Představuje začátek dlouhodobého a progresivního partnerství pro společný rozvoj veřejné dopravy v Borås .“ Nová elektrická flotila autobusů Volvo bude zajišťovat i regionální linky, včetně spojení do Viaredu – domova výrobního závodu Volvo Buses. Portfolio městských a meziměstských elektrobusů Volvo Buses se skládá z kompletních autobusů Volvo 7900 Electric, Volvo 7900 Electric Articulated a Volvo 8900 Electric a elektrických platforem Volvo BZR a Volvo BZL.

person rebus  date_range 05.12.2025

Do Trnavy přijelo prvních šest z celkem 17 nových elektrických autobusů Iveco Streetway ELEC 12. ARRIVA Trnava je od února 2026 zařadí na linky městské hromadné dopravy. Stane se tak městem s nejvyšším podílem ekologických autobusů na Slovensku. Podle statistik DVV Media Group, která zpracovává data za celou Evropu, letos zatím na Slovensku neregistrovali žádný elektrobus, ale také ani jeden hybridní nebo plynový autobus.

Iveco Streetway ELEC je nízkopodlažní městský autobus o délce 12 metrů, který je vybaven elektromotorem VOITH o výkonu 310 kW a využívá nejnovější technologii modulárních lithium-iontových baterií NMC. Elektrobus má troje dveře a pojme více než 90 cestujících. Pro Trnavu jsou v provedeny v městských žluto-modrých barvách. Elektrický Streetway představilo Iveco Bus v květnu 2023 . Vyrábí ho ve spolupráci s Otokar v jeho závodě v tureckém městě Sakarya. V Trnavě už zkušebně jezdil tento model v první polovině roku 2025. Do pravidelného provozu se nové elektrobusy dostanou po vybudování dobíjecí infrastruktury.

person rebus  date_range 05.12.2025

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou koupí od Solaris další použité elektrické autobusy. Tři vozy Urbino 12 electric dodá polský výrobce do Liberce do 12. prosince. Tak jako všechna města se i Liberec připravuje na bezemisní veřejnou dopravu a zadal už i výstavbu nabíjecí infrastruktury. Celý projekt má na starost ČEZ ESCO.

DPMLJ už provozuje tři elektrické autobusy Solaris (Urbino 9 a dva autobusy Urbino 12). Během prosince má Solaris dodat jedno kloubové Urbino 18 electric z minulé veřejné zakázky. Cena za pět let starý elektobus činí 7,55 milionů Kč. Za další tři dvanáctimetrové zaplatí dopravní podnik 15,45 milionů korun. Solaris byl ve veřejné soutěži jediným uchazečem. Cílem nákupu použitých elektrobusů je ověřit jejich jízdní vlastnosti ve specifických podmínkách Liberce v rámci přípravy na implementaci zákona o bezemisních vozidlech, kdy bude dopravní podnik od roku 2026 nakupovat jen vozidla na elektrický pohon. Dobíjecí infrastrukturu pro bateriové autobusy vybuduje a nabíječky dodá ČEZ ESCO. Liberecký dopravní podnik vypsal otevřené výběrové řízení na vybudování 48 nabíjecích stanic pro elektrobusy v červnu 2025. O zakázku vypsanou formou design and build (vyprojektuj a postav) projevily zájem dvě firmy, vyhrála ČEZ ESCO, Elkope elektromonážní právce z Ostravy skončila s vyšší nabídkovou cenou jako druhá v pořadí. Smlouvu obě strany podepsaly 12. listopadu 2025. Za vybudování 48 nabíjecích stanic pro elektrobusy zaplatí dopravní podnik 138,9 milionu korun bez DPH. Při zahájení veřejné soutěže předpokládal cenu zhruba o 45 milionů vyšší. Dobíjecí infrastrukturu pro elektrobusy vybuduje společnost ČEZ ESCO na třech místech v Liberci. Hlavním nabíjecím místem bude prostor autobusových garáží ve Vilové ulici ve Františkově s kapacitou 40 nabíjecích míst. Další čtyři nabíjecí místa vzniknou ve vozovně tramvají v Mrštíkově ulici a čtyři na autobusové točně v Mařanově ulici v Doubí. Dobíjecí stojany umožní podle uzavřené smlouvy jak pomalé i rychlé dobíjení. Firma ČEZ ESCO má teď tři měsíce na to, aby vytvořila potřebnou dokumentaci. Dalších 180 dnů bude probíhat proces schválení všemi orgány k možné realizaci zakázky. „ Na vlastní realizaci zakázky má vysoutěžený dodavatel 90 dnů. Celkem je od podpisu smlouvy lhůta pro dokončení 360 dnů. Pokud nenastanou komplikace, za rok touto dobou by měl mít dopravní podnik nabíjecí stanice v provozu, “ konstatoval předseda představenstva DPMLJ Ing. Michal Zděnek, M.A. Elektrobusy by do budoucna měly tvořit podstatnou část autobusové flotily DPMLJ. Ke splnění legislativních podmínek o podpoře bezemisní dopravy bude muset dopravní podnik počet elektrobusů postupně zvyšovat až na 60 vozů, a to do konce roku 2030. Vozový park dopravního podniku nyní tvoří 100 autobusů pro zajištění dopravy na 40 linkách městské hromadné dopravy.

person rebus  date_range 04.12.2025

Předmětem zveřejněné veřejné zakázky je dodávka až 70 kusů nových jednočlánkových elektrobusů s pomalým nabíjením, 30 ks elektrobusů s dojezdem minimálně 350 km a 40 elektrobusů s dojezdem minimálně 250 km, za více než miliardu korun. V první etapě dopravní podnik koupí 15 elektrobusů s delším dojezdem.

Požadované dvounápravové nízkopodlažní elektrobusy se budou nabíjet pomalým dobíjením standardizovaným připojením přes nabíjecí koncovku CCS Combo 2. Při zpracování zadávací dokumentace vzal dopravní podnik v úvahu získané informace ke stanovení předpokládané hodnoty, doby dodání a technických parametrů z tržních konzultací. Na výzvu odpověděly Daimler Buses Česká republika, CZ COREX, ŠKODA ELECTRIC, SOLARIS CZECH, TRUCK TRADE a VH trailers. Předpokládaná hodnota je stanovena na 1 051 000 000 Kč, spolufinancování se předpokládá z evropských fondů. Dodávky budou provedeny formou 6 dílčích dodávek ve dvou etapách, nejprve dopravní podnik objedná elektrobusy s dojezdem 350 km a očekává je do patnácti měsíců. Součástí dodávek jsou sady speciálního servisních a diagnostického zařízení, osm mobilních nabíječek v servisech, školení zaměstnanců, poskytování technické podpory Hodnotícími kritérii je celková nabídková cena (85%), vybrané technické parametry (10%) a výhodnost servisních podmínek (5%) Dopravní podnik omezil ve veřejné zakázce dodavatele ze třetích zemí, které mu zákon umožňuje. Účast v zadávacím řízení a plnění je umožněno pouze dodavatelům a jejich poddodavatelům, kteří mají sídlo v členském státě Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederaci, nebo jiném státě, který má s Českou republikou nebo s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce. Dodavatel, který tuto podmínku nesplní, může být vyloučen. Dopravní podnik provozuje tři elektrické autobusy Ekova Electron 12, tři minibusy Rošero - P First. V roce 2022 přišel s 24 autobusy Solaris Urbino 12 elekctric milník, Dopravní podnik byl největším provozovatelem elektrických autobusů v republice . Nabíjení probíhá v noci v areálu DPO Vítkovická a průběžným dobíjením OppCharge na Hranečníku a na ulici Valchařská. Zařízení dodal Siemens .

person rebus  date_range 03.12.2025

Elektrobusy se stávají dominantním segmentem městských vozových parků a zároveň ryche přichází nový technologický vývoj. Například baterie instalované ve vozidlech vyrobených před deseti lety se výrazně liší kapacitou a výkonem od těch dnešních. Zákazníkům, kteří chtějí využívat u svých autobusů předchozí generace všech výhod současné technologi nabízí Solaris nové služby "zero-emission vehicle retrofit”. Modernizaci si už objednali v Krakově, Berlíně, Hamburku, Paříži a ve Varšavě.

V posledních letech jsou dieselově poháněné městské autobusy stále více nahrazovány elektrickými vozidly a novou nabíjecí infrastrukturou a řešeními pro správu vozového parku. Tento přechod se odehrává v relativně krátké době s bezprecedentním vývojem, který vede k technologickému zastarávání během životnosti vozidla. Solaris proto do svého portfolia zavádí novou službu – retrofit vozidel s nulovými emisemi – kdy výměnou specifických komponentů, zejména baterií, ale i dalších prvků hnacího ústrojí, prodlužuje životnost elektrobusů. Solaris vyrábí elektrické autobusy od roku 2011. V současnosti jezdí po evropských silnicích několik tisíc elektrických vozidel této značky, z nichž některé úspěšně slouží cestujícím více než deset let a ujedou téměř milion kilometrů. Retrofit, tedy pozáruční výměna komponentů za nové, podporuje dopravce v maximalizaci návratnosti jejich investic do e-mobility. Nabídka modernizace vozidel s nulovými emisemi začíná bateriemi a zahrnuje modernizaci systémů ukládání energie, čímž se zvyšuje jejich účinnost. Tímto způsobem může nabídnout nejmodernější energetické zásobníky, které zlepší výkon a životnost. " Dovybavení vozidel s nulovými emisemi je služba postavená na potřebách zákazníků a umožňuje provozovatelům autobusů značky Solaris zajistit maximální výhody vozidla v každé fázi jeho životního cyklu. Naše poprodejní oddělení spolu s Battery Hub reaguje na rostoucí očekávání trhu a nabízí uživatelům bateriových autobusů řešení připravené k použití, které se postará o všechny kroky až po likvidaci staré baterie. Jsme hrdí na to, že můžeme oznámit první kusy dovybavené v MPK Kraków a připravené rozšířit tuto nabídku ve všech certifikovaných servisních střediscích Solaris v Evropě ,“ říká Marco Franza, Chief Services Officer společnosti Solaris Bus & Coach. Retrofit prováděný Solaris je plně komplexní služba. Výrobce poskytuje plnou zákaznickou podporu – od analýzy, výpočtu a kompletní dokumentace, přes odstranění použitých baterií až po instalaci nových. Součástí je výměna nezbytných elektrických komponentů, upgrade nebo instalace BTMS (Battery Thermal Management System, odpovědný za chlazení a ohřev baterie), aktualizace BMS (Battery Management System) a zajištění kompatibility upravených baterií se stávající infrastrukturou nabíjení. Tato nabídka umožňuje provozovatelům plně využít výhod moderních bateriových vozidel a výrazně prodloužit jejich provozní životnost. Služba se týká nejen bateriových autobusů, ale i trolejbusů vybavených bateriemi a systémy IMC a v budoucnu i vodíkových autobusů. Solaris nabídne optimální bateriová řešení založená na technologiích LFP, NMC nebo LTO – vše přizpůsobené očekáváním zákazníka. Při přípravě nabídky se berou v úvahu desítky faktorů, jako je předpokládaná životnost baterie, způsob nabíjení a používání, množství energie potřebné denně pro přepravu a samozřejmě náklady. V současné době Solaris dokončuje proces modernizace pro MPK Kraków. V rámci smlouvy na základě výběrového řízení je Solaris odpovědný za pozáruční výměnu baterie ve 20 autobusech: sedmnácti elektrických modelech Urbino 12 a třech kloubových modelech Urbino 18 elektric. Zároveň si dodatečné dovybavení objednávají zákazníci v Berlíně, Hamburku, Paříži a Varšavě. Výrobce se opírá o své bohaté zkušenosti získané nejen z prodeje, ale i ze servisu, které má s celkem 6 300 elektrických a vodíkových autobusů a trolejbusů prodaných po celé Evropě. Letos za první tři čtvrtletí prodal Solaris v Evropě 463 elektrických autobusů a je s 5,8 procentním podílem na trhu na 7. místě. V prodejích vodíkových autobusů je stále jedničkou, Solaris Urbino hydrogen bylo registrováno 222, tzn. 54,4 procent evropského trhu.

person rebus  date_range 02.12.2025

Po úspěšném absolvování všech požadovaných certifikačních a provozních testů svezla první kompletně modernizovaná tramvaj M31 své první cestující v pátek 28. listopadu. V pravidelném provozu v Göteborgu bude mít premiéru 1. prosince. Místní organizátor dopravy Västtrafik počítá s vozy na lince 1 a 3. Čtyřicet let staré tramvaje se renovují ve výrobním závodě Škoda Group v Ostravě.

„ Celý náš tým je hrdý na to, že můžeme vidět první modernizovanou tramvaj M31 zde v Göteborgu připravenou na provoz. Je to pro veřejnou dopravu v Göteborgu opravdu důležitý milník. S první modernizovanou tramvají M31 přinášíme cestujícím po celém městě vyšší komfort a větší spolehlivost a také prodlužujeme životnost vozidel ,“ řekl Martin Bednarz, Production Site Director ve Škoda Group. Smlouva zahrnuje komplexní modernizaci 79 tramvají M31 , původně vyrobených v 80. letech. Do Göteborgu byly dodány v roce 1982. Na konci devadesátých let byly přestavěny, kdy dostaly uprostřed nižší podlaží. Cílem renovace je prodloužit jejich životnost nejméně o 15 let a zároveň výrazně zlepšit komfort, spolehlivost a lepší pracovní podmínky cestování cestujícím i řidičům. Modernizace zahrnuje kompletní renovaci exteriéru a interiéru vozidel, nový design v souladu se vzhledem současné tramvajové flotily v Göteborgu, nové potahy sedadel, vylepšené osvětlení, modernizované systémy vytápění a klimatizace a přepracovanou nástupní rampu pro zlepšení přístupnosti. Škoda Group zmodernizovala také hlavní technické systémy, včetně nového elektrohydraulického brzdového systému a nových pohonů dveří, které nahradily starší, pneumatické. Kabina řidiče dostala ergonomičtější uspořádání a moderní ovládací prvky. Řidiči uvítají zlepšenou viditelnost. Tím se pracovní podmínky dostaly na současnou úroveň. Tramvaje s čísly 360 a 334 provedly poslední zkušební jízdy bez cestujících během prvního říjnového víkendu a urazily tak 5 000 kilometrů potřebných k podání žádosti o tzv. schválení J5 od Švédského dopravního úřadu – požadavek pro uvedení tramvají do běžného provozu s cestujícími. Schválení k provozu získaly v polovině listopadu 2025. „ Modernizací 79 tramvají typu M31 investujeme do budoucnosti naší tramvajové dopravy. Téměř vše je nové. Díky omlazenému designu, lepšímu pohodlí a moderní řídicí kabině budou moci tyto oblíbené tramvaje sloužit ještě mnoho let. Omlazený design, lepší komfort a moderní kabina řidiče znamenají, že tyto oblíbené tramvaje mohou městu sloužit ještě mnoho let. Je to povzbuzení jak pro naše cestující, tak pro řidiče tramvají ,“ dodala Sara Ihrlund, Head of Rail Services and Delivery ze společnosti Västtrafik. Modernizace tramvajového parku v Göteborgu je strategickou investicí do udržitelné a nezastarávající městské dopravy. Modernizací a prodloužením životnosti stávajících vozidel namísto jejich nahrazení zcela novými jednotkami společnost Västtrafik a Škoda Group výrazně snižují spotřebu materiálu a dopad na životní prostředí. Zároveň však zachovávají známou a oblíbenou součást identity tamní městské hromadné dopravy. Dodávky dalších modernizovaných kusů budou pokračovat v příštích letech, jakmile Škoda Group dokončí práce na zbývající flotile ve svém ostravském závodě. Podle Göteborgs Spårvägar, městské společosti, která tramvaje provozuje, je renovováno osm tramvají najednou a všechny mají být hotové v roce 2027. Po modernizaci mají nést název M31B.

person rebus  date_range 01.12.2025
Reklama
Reklama
Buse březen 25
Reklama
eCitaro
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací