Zpravodajství
Dopravní podnik hlavního města Prahy připravuje nákup až 200 nízkopodlažních městských standardních autobusů s hybridním nebo naftovým pohonem. Pro přípravu zadávací dokumentace vyzývá potenciální dodavatele k předběžným tržním konzultacím.
Nákup předpokládá DPP zrealizovat v letech 2026 – 2030. U hybridních vozidel požaduje řešení snižující spotřebu pohonných hmot oproti konvenčnímu naftovému pohonu a adekvátně i produkované emise, přičemž zároveň tato vozidla budou splňovat evropskou a národní legislativu týkající se čistých a částečně čistých vozidel, resp. nízkoemisních vozidel. Za takové vozidlo je dle uvedené legislativy a jejích dostupných výkladů považováno i hybridní dieselelektrické vozidlo využívající alternativního paliva, konkrétně elektřiny, které musí mít neperiferní elektrické zařízení jakožto měnič energie s elektricky dobíjeným systémem ukládání energie, který je možno dobíjet externě. V rámci zakázky může DPP odebrat až 200 autobusů bez omezení vzájemného poměru typu pohonu hybridní/naftový. Tedy např. by mohl v mezním případě odebrat 200 hybridních a 0 naftových, nebo 0 hybridních a 200 naftových, nebo oba typy v jakémkoliv poměru až do celkového počtu 200 ks. Nízkopodlažní městské autobusy typu Standard musí splňovat Standardy kvality PID, včetně odbavovacího a informačního systému. Otázky DPP se týkají možností výroby takových autobusů a jejich pohonného řetězce, připravovaných legislativních změn, které by mohly zakázku ovlivnit, lhůty dodání, technických požadavků i ustanovení rámcové smlouvy. Na zaslání odpovědí je stanoven termín dva týdny, tj. do 29. 10. 2025 do 14 hodin. Předběžné tržní konzultace jsou zveřejněny na profilu DPP .
Veletrh Busworld Europe 2025 po dalším rekordním ročníku uzavřel své brány 9. října 2025. Do Brussels Expo přijelo 559 vystavovatelů ze 40 zemí. Více než 45 tisích návštěvníků si mohlo prohlédnout téměř 240 vozidel. Udělovaly se hlavní ceny v kategorii BUS a COACH, značky excelence, ceny za design vozidel, a uznání za inovace. Do Bruselu se mezinárodní autobusový veletrh vrátí v říjnu 2027.
Ročníku 2025 se zúčastnilo 559 vystavovatelů ze 40 zemí, včetně 81 výrobců autobusů (ve srovnání s 66 v roce 2023), kteří prezentovali 209 vozidel uvnitř a 29 venku; celkem by se seřadily do 3,5 kilometrů dlouhé kolony. Výstava zabrala 82 000 metrů čtverečních a stánky propojovaly 6,8 kilometrů dlouhé chodby. Proti minulému ročníku se také zvýšil počet návštěvníků, do Bruselu přijelo 45 427 lidí ze 101 zemí. Organizátoři: Letošní veletrh byl větší a lepší než kdy dříve, s větším prostorem, více vystavovateli a neuvěřitelnou atmosférou. Vystavovatelé si pochvalovali vynikající obchodní příležitosti a velký zájem ze strany provozovatelů, inženýrů a osob s rozhodovací pravomocí. Zpětná vazba byla jasná: Busworld Europe 2025 se opět ukázal jako nejdůležitější globální místo setkání pro autobusový a autokarový průmysl. Akce přilákala 405 akreditovaných novinářů, vlogerů a fotografů ze 49 zemí a přibližně 50 reportérů ze sociálních médií a influencerů, kteří se s publikem po celém světě podělili o své dojmy, rozhovory a živá videa. Celkem se konalo 34 tiskových konferencí a zároveň 23 prezentací vozidel a premiér inovací. Kongresová setkání na Busworld Europe opět spojila lídry v oboru, odborníky a tvůrce politik. Čtyřdenní program zahrnoval diskuse o technologiích s nulovými emisemi, digitalizaci, bezpečnosti, socioekonomických otázkách a budoucnosti dálkové autobusové dopravy. Účast byla vysoká, což svědčí o ochotě odvětví sdílet znalosti a společně se dívat do budoucnosti. Z kongresu vyplynuly tři klíčové poznatky: Do roku 2030 bude více než 60 % městských autobusů v Evropě poháněno bateriemi, což ukazuje, že přechod na mobilitu s nulovými emisemi je v plném proudu. Definování nulových emisí na základě uhlíkové neutrality, nikoli pouze výfukových emisí, by mohlo urychlit dekarbonizaci dálkové dopravy. Bezproblémová výměna dat generovaných vozidly bude v budoucnu klíčová pro budování bezpečných a pohodlných multimodálních systémů mobility. Busworld Vehicle Awards Ceny Busworld opět ocenily vynikající výsledky ve výrobě autobusů a autokarů. Dvě hlavní ceny si od odborné poroty odvedl Yutong: Grand Award BUS za elektrický autobus Yutong Bus U15 a Grand Award Coach pro elektrický autokar Yutong T14E. Kromě toho byly dalším vozům uděleny značky excelence: Setra S 515 HD - Safety Coach Otokar e-Territo 13 a Yutong IC12E - Ecology Coach Setra S 515 HD - Comfort Coach Yutong Bus U15 - Safety Bus Mercedes-Benz eCitaro - Comfort Bus Yutong Bus U15 - Ecology Bus Více informací o vozidlech na tomto odkazu . Busworld také udělil první ceny za design vozidel - Vehicle Design Awards . Porota za design hodnotila vnější i vnitřní design a ergonomii všech autobusů a autokarů vystavených na Busworld Europe 2025, včetně těch, které nesoutěžily v hlavní soutěži Vehicle Awards. Vítězi se stali Design Coach: VDL Bus & Coach – Futura 3 a Design Bus: Yutong Bus U15. Další místa v kategorii autokarů obsadily: Yutong T14E a King Long Merry Combo. Další místa v kategorii autobusů obsadily: Mercedes-Benz eCitaro a BYD B13.B. Čestná uznání byla udělena UNVI C26 – konceptuálnímu vozidlu, které ve výstavních halách skutečně vynikalo, ale jelikož se ještě nejedná o sériový model, nemohlo být oceněno cenou pro autobusy a autonomní systémy – mezi přítomnými autonomními vozidly. Tento model však díky svým elegantním a čistým liniím zanechal nejsilnější designový dojem. Počínaje veletrhem Busworld 2027 by se autonomní vozidla mohla stát specializovanou kategorií ocenění za design vozidel. Více informací naleznete na tomto odkazu . Uznání inovací: výsledky hlasování o inovacích Inovace byly dalším významným vrcholem veletrhu Busworld Europe 2025. Hlasování o inovacích umožnilo návštěvníkům hrát roli poroty a hodnotit produkty a technologie, které byly předem vybrány porotou Busworld Awards jako součást oficiálního užšího výběru. Následující produkty byly návštěvníky veletrhu Busworld Europe 2025 zvoleny za skutečně inovativní: A&K Fahrzeugteile Heidenau – Omnibus Classic Parts Program ACTIA – PowerDrive Cortex Altertek – Hybridní a plně elektrická regenerace ESS Altertek – Bus ESS Re-Cell Service AutonomyNow – Zjednodušený ADAS Řešení flexibilních sedadel Butterfly – Konvertibilní spací sedadlo pro autobusy CitySwift – Simulace jízdy CitySwift Erwin A. Lang – FUENF-E od Langa Imagry – Autonomní autobusy Imagry Jaakko-Tuote Oy – JTOcravity Glass K2 Mobility – PANION – Integrovaná správa nabíjení Konvekta – NeXwork – Inteligentní klimatická síť pro elektrické autobusy MyBusDirect – Průmysl 4.0 začíná dopravou zaměstnanců Protecfire – Detexline 4V Robert Bosch – Moduly palivových článků compact 100 a compact 190 Saint-Gobain Sekurit Transport – Amplisky® OMBRA/PERLA Spheros Germany - REVO®-E R290 UNVI – UNVI C26 Veldo Teknoloji – KONTROLBURDA Výroba autodílů Wuxi Hongyu - Střecha s technologií Ray Tracing Autobus Yutong – Pohlcující prostorový zvuk Yutong Autobus Yutong – Aplikace digitálního klíče NFC ZF – Elektrický vzduchový kompresor ZF e-comp Scroll Zhengzhou Senpeng Electronics Technology – Digitální pracoviště řidiče (DWP) Senptec Electric Více informací o těchto inovacích naleznete na tomto odkazu . Mieke Glorieux, výkonná ředitelka Busworld Europe, uzavírá: „ Po měsících příprav je okamžik otevření dveří vždycky výjimečný. Tento pocit sdílí každý manažer stánku a komunikační tým. Pozitivní energie během výstavy je neuvěřitelná a když se poslední den v 18:00 ozve troubení autobusů, je těžké se s nimi loučit. Velké poděkování od celého týmu všem vystavovatelům, návštěvníkům a podporovatelům – vy nás poháníte! “ Po úspěšném ročníku už organizátoři začali s přípravami na ten další. Busworld Europe 2027 se vrátí do Bruselu od 16. do 21. října 2027 a opět spojí celosvětovou autobusovou a autokarovou komunitu.
V pátek 14. listopadu 2025 se na veletrhu eSALON v Praze-Letňanech uskuteční konference „Moderní technologie v elektrické dopravě“.
Na konferenci vystoupí k podpoře elektromobility zástupci ministerstev životního prostředí, průmyslu a obchodu a dopravy a Elektromobilní platformy, kteří budou diskutovat s průmyslovými partnery. O praktických aplikacích v elektromobilitě budou hovořit např. zástupci firem ENIKA.CZ, Daimler Truck Česká republika, ČEZ ESCO, Eurogreen a další. Zástupce společnosti ARVAL, která poskytuje operativní leasing, bude diskutovat o výdrži baterie elektromobilu. Dozvíte se také o zkušenostech z marketingu v elektrické dopravě. Konferenci moderuje Jakub Slavík, uznávaný odborník na elektromobilitu a smart city. Účastníci konference obdrží druhé vydání knížky „Elektromobilita v praxi“ a také novinku v Edici smart city „Brno – přátelské město plné inovací“. Vstup na konferenci je po registraci zdarma. Registrace .
Dopravní podnik hlavního města oznámil příjezd svého prvního elektrického autobusu SOR ENS 12. Do garáže Vršovice dorazil 14. října dopoledne. SOR Libchavy zde bude testovat jeho funkčnost na nabíjecí infrastruktuře DPP a po zkouškách se vrátí k dokončení výroby. Dodání všech 18 objednaných elektrobusů je plánováno do konce října. Jeden z vozů jste si mohli prohlédnout na začátku října na veletrhu Busworld Europe v Bruselu na stánku Škody Group , která na výrobě spolupracuje. Celkem může DPP objednat 100 těchto dvanáctimetrových vozidel.
Busworld Vehicle Awards oceňují vynikající výsledky ve dvou hlavních kategoriích: Autobusy a autokary. Označení „Best of Category" získávají vozidla za ekologii, bezpečnost a pohodlí. Obě hlavní ceny i ve třech dalších kategoriích získal Yutong Bus.
O vítězích rozhoduje přibližně 30 mezinárodních odborníků ve 12 specializovaných skupinách zaměřených na jeden aspekt výkonu nebo designu vozidla: jízdní dynamika, emise, ekologie a údržba, pohodlí řidiče a cestujících, vybavení průvodce, bezpečnost a požární bezpečnost, digitální technologie, bateriové systémy a design. Hodnocení se soustředí na nejnovější technologický a provozní vývoj.
Ve čtvrtek 16. října 2025 vstoupí do provozu první nový vlak metra MF19 na lince 10 v Paříži. Vůz nové generace pro osm linek sítě Île-de-France Mobilités a dopravce RATP navrhl a vyrobil ALSTOM. Na jihu francouzského hlavního města už čekají na novou BRT linku s dvoukloubovými elektrickými autobusy Van Hool s pozemním dobíjením a v polovině prosince se v regionu zapojí do veřejné dopravy první lanovka.
Modulární metro MF19 je k dispozici ve třech délkách vlaků, umožňuje přepínání z manuálního na automatický provoz a nabízí několik typů vnitřního uspořádání. Každý vlak bude mít konfiguraci „boa“ (otevřený provoz bez oddělení mezi vozy). Vozy budou vybaveny moderními informačními systémy pro cestující, velkými okny a 100% LED osvětlením. Pro komfort cestujících byla speciálně vyvynutá i sedadla. Podle Île-de-France Mobilités se opěradlo přizpůsobí tvarům těla, podepře záda a bederní oblast bez ohledu na výšku cestujícího. Potah navržený pro dlouhou životnost je vyrobený z tkaného sametu z 85 % vlny a 15 % polyamidu v barvách Île-de-France Mobilité. Sedadlo je odolné vůči prachu, světlu, ohni, kouři i tržným poraněním. Je vybaveno vybaveno osvětlením pod sedadlem pro zvýšení viditelnosti a pocitu bezpečí na palubě. Sedadlo bylo testované a schválené speciálními skupinami cestujícími. RATP objednala u Alstom zatím 147 v vlakových souprav MF19. Rámcová smlouva uzavřená v roce 2019 umožňuje nakoupit až 410 souprav. V pařížském regionu bude i další premiéra. 24 metrů dlouhé 100% elektrické dvoukloubové autobusy na lince 402 na 14 km dlouhé trase v Essonne. Van Hool Exqui.City 24 by měl být uveden do provozu do konce roku 2025, dodávky se zpozdily z důvodu bankrotu belgického výrobce. Podle Île-de-France Mobilités využije novou BRT linku Tzen 4 více než 40 000 cestujících denně. Bude projíždět pěti obcemi s celkem 30 stanicemi a obsluhovat strategické čtvrti. Stávající linka 402 bude následně přečíslována na 4206. Dvoučlánkový autobus pojme až 140 osob, zatímco současný kloubový 100 osob. Kromě zvýšeného komfortu má být provoz efektivnější díky vyhrazeným jízdním pruhům na většině úseku a přednosti na křižovatkách a také šetrnější k životnímu prostředí. Autoubusy Tzen 4 budou poháněny výkonnými rychlonabíjecími bateriemi Kiepe Electric, které budou nabíjeny vodivým pozemním statickým nabíjecím systémem (SRS) od Alstom. Systém SRS umožňuje nabíjení tramvají a elektrických autobusů bez trolejového vedení na úrovni země na zastávkách a konečných během několika minut. Rámcová uzavřená s Van Hool zahrnuje minimálně 56 vozidel. Počítá se s nimi i pro druhou zcela novou linku Tzen 5. V jihovýchodní části pařížské aglomerace - ve Val-de-Marne - bude již brzy jezdit lanovka Câble 1, první v regionu Île-de-France. Tato městská lanovka bude obsluhovat pět stanic a vznášet se bude nad Créteil, Limeil-Brévannes, Valenton a Villeneuve-Saint-Georges od 13. prosince 2025. Do veřejné dopravy v roce 2025 investovala Île-de-France Mobilités 4 miliardy eur.
Španělská Grupo Castrosua a čínská Yutong Bus & Coach podepsaly na Busworld Europe 2025 dohodu o záměru (LOI) o společném zájmu navázat strategickou spolupráci pro vývoj, výrobu a marketing 100% elektrických autobusů zaměřených na evropský trh. Letter of Intent představuje začátek jednání mezi oběma společnostmi.
Dohoda o záměru zvažuje možnou integraci elektrické technologie Yutong s karoseriemi Castrosua přizpůsobenou technickým a kvalitativním požadavkům evropského trhu. „ Tato dohoda o záměru se společností Yutong představuje pro společnost Grupo Castrosua nový milník ,“ říká Juan Luis Castro, prezident Grupo Castrosua. „ Jsme velmi hrdí na to, že můžeme začít zkoumat tuto spolupráci s jedním ze světových lídrů v oblasti elektromobility .“ Dohoda zahrnuje probíhající technické a obchodní diskuse v oblasti inženýrství, designu a výroby, jakož i budoucí adaptaci vozidel na evropské předpisy v oblasti bezpečnosti, kvality a udržitelnosti, s výhradou formalizace konečné dohody. Liu Guang, generální ředitel Yutong Bus pro evropský region, uvedl: „ Pro Yutong je tento předběžný Letter of Intent s Grupo Castrosua výjimečnou příležitostí k dalšímu prozkoumání naší spolupráce v Evropě. Castrosua přináší rozsáhlé zkušenosti s evropským designem, úpravami na míru a dodržováním předpisů, zatímco Yutong přináší své technologické vůdčí postavení a odborné znalosti v oblasti elektrických systémů .“ Yutong na Busworld Europe představil zástupce celé své řady elektrických autobusů a odvezl si dvě hlavní ceny a další v jednotlivých speciálních kategoriích . Castrosua přivezla nový návrh mobility HERO, výsledek spolupráce s Volvo. Volvo Buses uvedlo, že jde o podvozek BZR se střední podlahou. Autobus bude nabízen pro Evropu i mimo ni.
Na Busworld Europe 2025 představila BYD premiérově zcela nový nízkopodlažní kloubový autobus B18.b a meziměstský autobus s vysokou podlahou B12.b. Po modelech BYD eBus B12 a BYD B13.b jsou dalšími elektrickými autobusy, které využívají tzv. platformu Blade Battery od BYD a baterie jsou integrovány do podvozku vozidla.
V roce 2011 BYD své elektrobusy představila v Evropě poprvé. Letos se na veletrh vrátila s nejnovějšími technologiemi a produkty a slíbila evropským zákazníkům dlouhodobou podporu a služby. Výrobce, který v Evropě údajně provozuje 5 tisíc autobusů, s objednávkami až 7 tisíc, ve 160 městech ve 26 zemích přivezla do Bruselu modely založené na platformě BYD eBus 3.0: B12.b HF – 12metrový eBus s vysokou podlahou, který nabízí dojezd až 650 km a 520 kW nabíjení pomocí dvou zásuvek nebo pantografu B12.b LE – navržený pro pohodlí, dostupnost a flexibilitu B18.b – 18metrový kloubový eBus s kapacitou až 146 cestujících, dojezdem 630 km a volitelným pohonem všech kol Všechny nové modely jsou vybaveny bateriemi integrovanými do podvozku, motory v nábojích kol a pokročilými asistenčními systémy pro řidiče eBus B12.b HF je vysokopodlažní autobus pro meziměstské trasy, který společnost BYD uvedla na trh pro evropské zákazníky. Meziměstský autobus o délce 12,1 metru má rozvor 5,95 metru a nabízí tři velikosti baterií (311, 429 a 495 kWh) - s nejvyšší kapacitou 495 kWh s dojezdem až 650 kilometrů dle SORT 3. Nabíjecí výkon stejnosměrného proudu je specifikován až 200 kW (zásuvka) nebo až 500 kW (pantograf). Se zavazadlovým prostorem 5,7 m3 pro 121 kufrů je navržen pro meziměstské trasy a dálkové cestování. B18.b je prvním kloubovým čistě elektrickým autobusem poháněným Blade Battery technology. Nabízí kapacitu až 746 kWh, dojezd 630 km a prostor pro až 146 cestujících. Nabízí flexibilní možnosti nabíjení, přičemž jedna pistole dokáže nabít až 300 kWh a maximální nabíjecí výkon při použití pantografu je 600 kWh. To znamená, že vozidlo lze dobít z 20 % na 100 % za méně než 2 hodiny. Zákazníci mohou zvolit pohon všech čtyř kol pro plynulou jízdu za všech podmínek. Pokročilé technologie BYD, včetně baterií v podvozku, motorů v nábojích kol a řídicí jednotky 6 v 1 na bázi karbidu křemíku, nastavují nový standard v oblasti bezpečnosti, pohodlí a inovací, uvedla BYD. Blade Battery technology, představená v březnu 2020 , byla vyvinuta společností BYD. Díky speciálnímu uspořádání jednotlivých článků v bloku se podle BYD zvyšuje využití prostoru o více než 50 % ve srovnání s konvenčními lithium-železofosfátovými bateriemi. Baterie je také podle prováděných zkoušek mnohem méně náchylná k požáru. BYD má zatím v Evropě montážní závod v maďarském městě Komárom , který v současné době rozšiřuje. Společnost slibuje také rozšíření servisní sítě a servisních center pro baterie provozovaná výrobci originálních zařízení. Dopravcům poskytuje záruku na baterie 15 let a garantuje 80% SOH, tj. původní kapacity baterie.
Futura 3 je prvním novým produktem a oficiálním uvedením zcela nové autobusové společnosti VDL Bus Group. Na Busworld získala nová Futura cenu „Design Award“ v kategorii "Coach". Na veletrhu je k vidění také VDL Citea Low Entry a Astron a dvoupodlažní Astromega od Van Hool. Ve čtvrtek 9. října Buswordl Europe 2025 končí.
Před dvěma lety na veletrhu Busworld 2023 ukázala VDL Bus & Coach maketu nového autokaru Futura třetí generace. Letos plní svůj slib a s tématem MOVE.TOGETHER představuje nový VDL Futura 3 a novou značku VDL Bus Group, která vznikla po akvizici belgického výrobce autobusů Van Hool. V rámci VDL Bus Group budou fungovat obě značky - značky VDL a Van Hool – samostatně. V tomto směru se také prezentovaly v Bruselu.Kromě dvou autokarů VDL Futura 3 byl na společném stánku také 13,5metrový VDL Citea Low Entry. Jménem Van Hool pak super high-decker Astron a dvoupodlažní Astromega. S těmito pěti autobusy se VDL Bus Group etabluje na trhu. Futura 3 kromě své premiéry na tiskové konferenci 2. října získala i svou první cenu. Porota jí udělila ocenění „Design Award“ v rámci Busworld Awards v kategorii Autokar. Zástupci odborných médií vyzdvihli nový ergonomický prostor pro řidiče, téměř neviditelné integrované větrání zabudované do střechy, novou toaletu a barovou jednotku vyvinutou in-house ve VDL, i komfortní sedadla. Vůz kromě jiného nabídne nový klimatizační systém. Ve srovnání se „starou“ Futurou se přední část vozu vyznačuje zakřiveným, konvexním čelním sklem pro lepší aerodynamiku a zadní část hranatým designem. Směrnice EU o obecné bezpečnosti (GSR) vedla VDL k vytvoření zcela nové platformy pro Futuru s modulární architekturou hnacího ústrojí vhodnou pro různé hnací ústrojí. Zpočátku bude Futura uvedena na trh s dieselovým motorem DAF MX11 Gen 3 s výkonem 330 kW a točivým momentem 2350 Nm a převodovkou Traxon 2 s převodovým poměrem 2,00. V budoucnu se počítá také s alternativními pohony. Jedním z klíčových pilířů je snížení spotřeby paliva. Díky kombinaci pokročilé technologie vozidla, aerodynamických vylepšení a snížení hmotnosti je Futura 3 efektivnější než kdy dříve, říká výrobce a slibuje úsporu paliva až 15 procent. Její provoz tak snižuje náklady i emise.
V září 2025 bylo registrováno jen 40 autobusů, jde o nejnižší počet za poslední rok a půl. První příčka v prodejích patří IVECO BUS, naopak v registracích nefiguruje už druhý měsíc žádný autobus od SOR Libchavy. Pokračují nákupy nových dálkových autobusů.
V září meziročně klesly registrace o 66,39 %. Loni v září bylo registrováno 119 autobusů. Toto poměrně vysoké číslo z velké části ovlivňovaly dodávky nových vozidel pro dopravce ve Středočeském kraji, kteří od poloviny prosince 2024 museli vyjet s autobusy podle nových smluv a standardů. Letos v září bylo registrováno 14 autobusů IVECO BUS, 10 autobusů značky Mercedes-Benz, po 6 kusech MAN a Setra a 2 vozy Irizar. SOR Libchavy ani v srpnu ani v září nevyrobil žádný autobus ani elektrobus pro český trh, resp. žádný z jeho vozů nebyl registrován. Zakázky ale neztratil, soustředí se na uzavřené zahraniční kontrakty. Například stále běží výroba pro EcoVistu v Německu a náhradní autobusovou dopravu a několik desítek elektrických autobusů dodal do Rumunska a Maďarska . Podle krajů je v registracích první Praha se 14 vozy, následuje Pardubický kraj s 6 ks a Liberecký s 5 ks. Z hlediska provedení karosérie přibývá vozidel pro dálkovou autobusovou dopravu, v září bylo registrováno 17 ks. Celkem 18 autobusů bylo pro linkovou a jen 2 pro městskou dopravu. Všechny vozy jsou poháněny konvenčním dieselovým pohonem. Celkově prodeje autobusů od ledna do konce září 2025 proti stejnému období roku 2024 klesly o 35,26 % (z 919 ks na 595 ks, tj. o 324 ks). Podle provedení karosérie jsou na prvním místě linkové s 46,72 % (278 ks), na druhém místě pak dálkové s 31,09 % (185 ks), následují městské – 18,99 % (113 ks), šasi – 2 ks. První je značka IVECO BUS s 202 registrovanými autobusy (33,95 %), následují Mercedes-Benz – 92 ks (15,46 %), Setra – 89 ks (14,96 %), MAN – 62 ks (10,42 %), SOR – 51 ks (8,57 %), Isuzu – 41 ks (6,89 %), Irizar – 17 ks (2,86 %), Solaris – 11 ks (1,85 %), Ford – 10 ks (1,68 %), Rošero-P – 10 ks (1,68 %). Registrace autobusů v září 2024 a v srpnu 2025 . Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů