- » Zprávy
- » Zajímavosti
- » Veletrhy
- » Akce
- » Autobusy
- » Servis
- » Dopravní systémy
- » Veteráni
- » Alternativy
- » Koleje
- » Trucky
Zprávy
Podle zprávy International Council on Clean Transportation bylo loni ve Spojených státech registrováno přibližně 2 810 středně těžkých a těžkých nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi. Podíl registrací těchto vozidel meziročně roste: z přibližně 0,04 % v roce 2021 na 0,16 % v roce 2022, na 0,31 % v roce 2023 a na 0,56 % v roce 2024.
V celém roce 2024 tvořila vozidla s nulovými emisemi 7 % u registrací autobusů, 0,18 % z registrací středně těžkých nákladních vozidel a 0,40 % z registrací těžkých nákladních vozidel. 7 % z registrací autobusů představuje počet 1 334 autobusů s nulovými emisemi (baterově elektrický, s palivovými články nebo jiný pohon s nulovými emisemi). Většina (85 %) byla vozidla s hmotností od 11,7 do 15 tun. Největšími výrobci pro trh ve Spojených státech se v roce 2024 staly Daimler a Traton (Scania, MAN, IC Bus a Volkswagen Truck & Bus) s přibližně 52 %, respektive 45 % registrací nových autobusů se spalovacím motorem a podílely se 45 %, respektive 43 % na trhu s nulovými emisemi. Autobusy s nulovými emisemi tvořily přibližně 9 % z celkového počtu registrací autobusů společnosti Daimler a téměř 6 % registrací autobusů společnosti Traton ve Spojených státech. Zbývající registrované autobusy s nulovými emisemi zaznamenala společnost Lion Electric, výrobce plně elektrických autobusů, zejména školních. Zpráva ICCT je k dispozici ZDE Pro zajímavost připomínáme registrace v Evropě .
Podle Sdružení dopravních podniků byl minulý rok pro městskou hromadnou dopravu mimořádný, jeho členské podniky masivně investovaly do modernizace vozidel, obnovy infrastruktury i zavádění nových technologií. Jak ukazují data ze Statistické ročenky SDP ČR, nejvýraznější posun nastal v oblasti bezemisní mobility, rozvoje elektroinfrastruktury a zvyšování kvality přepravních služeb pro cestující. Celkově dopravní podniky na obnovu svých vozových parků vynaložily prostředky v objemu více než 6,1 miliardy korun, to je nejvíce za poslední dekádu.
Dopravní podnik hl. m. Prahy v roce 2024 pořídil dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m (nejdelší trolejbus v ČR). Dopravní podnik města Brna masivně obnovil v roce 2024 vozový park trolejbusů. Objednal také další obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. K velkému omlazení vozového parku došlo v Ústí nad Labem. Dopravní podnik koupil 33 parciálních trolejbusů Škoda 27Tr a dále nové autobusy SOR, které do provozu zařadil v lednu roku 2025. Plzeňské městské dopravní podniky investovaly do výměny tramvají – pokračovaly dodávky tramvají Škoda 40T. Dopravní podnik Karlovy Vary v roce 2024 nakoupil nové autobusy IVECO a SOR pro MHD. Pořídil také autobusy s hybridním pohonem, které využívá pro krajskou dopravu, a nový zájezdový autobus. Zatímco v roce 2021 šlo do modernizace vozového parku přibližně 2,8 miliardy Kč, v minulém roce o téměř 3,3 miliardy více. Z celkové částky 6,1 milardy Kč zaplatily dopravní podniky 3,8 miliardy z vlastních zdrojů, stát přispěl 228 miliony a města 36 miliony, přes 2 milardy pokryly dotace z fondů EU. „ Investice nejsou jen čísla v tabulkách – jsou to konkrétní změny, které cestující každý den zažívají: moderní vozy, klimatizace, pohodlné nástupy, přesné informace i tišší provoz. Rok 2024 potvrdil, že dopravní podniky chtějí a umějí investovat s vizí. Pokračujeme tak v dlouhodobé snaze postavit městskou hromadnou dopravu do pozice moderní páteře městské mobility ,“ uvedl Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR. Další zajímavé údaje ze Statistické ročenky SDP ČR (jen členské podniky): Dopravní podniky provozují 3 238 autobusů. Průměrné stáří autobusů kleslo na 7,2 let, přičemž více než 98 % je nízkopodlažních. Počet elektrobusů vzrostl na 93 vozů, s dominancí dvounápravových typů. U trolejbusů je z celkového počtu 763 ks až 95 % nízkopodlažních a téměř třetina parciálních, což podporuje provoz bez trolejového vedení v některých úsecích. Podíl klimatizovaných vozidel dosahuje v autobusech přes 51 %, u trolejbusů 36 %, u tramvají zatím 20 %, s rostoucím trendem. Celkem v roce 2024 pořídily dopravní podniky 366 nových vozidel. Investiční vlna roku 2024 jasně ukazuje, že veřejná doprava není jen nákladovou položkou, ale strategickou veřejnou službou. Její kvalita má přímý vliv na životní prostředí, zdraví obyvatel, mobilitu i ekonomiku měst. SDP ČR proto nadále podporuje financování moderních řešení a volá po férových a dlouhodobě předvídatelných podmínkách pro další investice. Moderní a komfortní dopravu oceňují hlavně cestující, po pandemii se ve stále větším počtu vrací do vozidel MHD. Počet přepravených lidí stoupl v roce 2024 na téměř dvě miliardy. Statistická ročenka SDP ČR je k dispozici ZDE .
Německé spolkové ministerstvo dopravy (BMV) vyhlásilo novou výzvu k podávání žádostí o financování na podporu dopravních společností při přechodu jejich autobusových vozových parků na klimaticky šetrné pohony s bateriemi nebo palivovými články. V rámci tohoto kola financování podpoří nákupy bateriových autobusů a trolejbusů, autobusů s palivovými články včetně prodlužovačů dojezdu, přestavbu konvenčních autobusů na alternativní pohoy a infrastrukturu nezbytná pro jejich provoz.
Od zavedení směrnice o „podporě alternativních pohonných systémů pro autobusy v osobní dopravě“ v roce 2021 bylo schváleno pořízení přibližně 3 500 autobusů, z nichž je přes 1 000 v provozu.Během své životnosti podle ministerstva potenciálně ušetří 2,8 milionu tun CO₂. V roce 2024 byl program financování zastaven z důvodů nedostatku finančních prostředků . Nový program financování spuštěný 7. července 2025 provádí společnost NOW GmbH a Project Management Jülich (PtJ). Část nákladů je spolufinancována z Německého plánu obnovy a odolnosti (DARP) prostřednictvím evropských nástrojů pro obnovu a odolnost (ARF). Dopravní společnosti a další oprávnění uživatelé v autobusovém sektoru mohou předkládat návrhy projektů prostřednictvím portálu spolkové vlády do 31. srpna 2025. Financování bude schvalováno prostřednictvím výběrového řízení, uvádí ministerstvo. Předložené návrhy projektů budou posuzovány na základě jejich snižování emisí CO₂, kontextu aplikace, míry elektrifikace a potřeb financování. Výzva vychází z vládního návrhu federálního rozpočtu na rok 2025 a je podmíněna konečným schválením parlamentem. Projekty budou schváleny po vstupu federálního rozpočtu v platnost na podzim 2025. Podmínky financování zůstávají stejné jako v předchozích kolech. Státní rozpočet pokryje až 80 % dodatečných nákladů na vozidla s nulovými emisemi v porovnání s konvenčními dieselovými autobusy. Dotace na infrastrukturu pro nabíjení, tankování a údržbu může dosáhnout až 40 % s možností vyšších procent pro malé a střední podniky. Na projekt je možné získat maximálně 15 milionů eur. Spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder uvedl: „ Čistá mobilita pro všechny – k tomu potřebujeme technologie šetrné ke klimatu a silný systém veřejné dopravy. Nová výzva k financování přinese na silnice více klimaticky neutrálních autobusů - napříč všemi oblastmi. Tímto způsobem nejen konkrétně přispíváme k dosažení klimatických cílů, ale také vytváříme moderní, tichou a čistou mobilitu pro místní obyvatele ."
Indická vláda vyhlásila své největší výběrové řízení na bezemisní autobusů. V rámci programu PM e-Drive Ministerstva těžkého průmyslu podpoří nákup 10 900 elektrických autobusů. Financování se zaměří na státy Telangana, Karnátaka, Dillí a Gudžarát a pět indických měst, včetně hlavního města Dillí.
Město Bengalúru, známé jako indické Silicon Valley - globální technologické a startupové centrum, získá 4 500 autobusů, hlavní město Dillí pak 2 800 autobusů. Další tři vybraná města jsou Hajdarábád s 2 000 autobusy, Ahmadábád s 1 000 a Súrat s 600 autobusů. Vozidla budou délky 12 a 9 metrů. Na proces výběrového řízení dohlíží vládní agentura Convergence Energy Services Limited (CESL), která je součástí ministerstva energetiky. Iniciativa e-Drive má cíl nasadit 14 028 elektrických autobusů s celkovými finančními výdaji ve výši 10 900 milionů rupií do března 2026. Tento projekt představuje jedno z největších národních úsilí o elektrifikaci veřejné dopravy ve velkém měřítku na světě. Pořízeno má být také 2,479 milionů dvoukolových 316 000 tříkolových elektromobilů. Snaha o elektrifikaci v automobilovém sektoru je v souladu s indickým cílem nulových emisí do roku 2070. Země bude podle studií potřebovat do roku 2030 více než sto tisíc elektrických autobusů , což je stonásobek počtu, který je v současné době v provozu. Cílem Národního programu elektrických autobusů je pomoc státním dopravním subjektům začlenit elektrické autobusy do provozu a spolupracovat se státy na budování nabíjecí infrastruktury v jejich depech. Government of India
Vedení společnosti ICOM transport jmenovalo 8. července 2025 novým generálním ředitelem Ing. Lukáše Loupa.
Ing. Lukáš Loup pracuje ve společnosti ICOM transport od roku 2009. Během té doby zastával postupně pozice vedoucího informační soustavy, ekonomického a poté finančního ředitele. Nyní převzal funkci generálního ředitele. „ Věřím, že pan Loup ve své funkci zúročí své bohaté pracovní zkušenosti a že pod jeho vedením bude naše společnost i nadále růst a rozvíjet se v souladu s našimi hodnotami a dlouhodobou vizí ,“ říká předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová.
Po dvou letech působení v představenstvu se Agata Stańda stala od 1. července generální ředitelkou. Nahradila Javiera Iriarteho, který je nyní místopředsedou dozorčí rady a zároveň vede CAF Rolling Stock.
Agata nastoupila do společnosti Solaris v únoru 2020 a od roku 2023 působí jako členka představenstva pro strategii a udržitelnost. Její profesní kariéra staví na rozsáhlých zkušenostech s řízením projektů a týmů v mnoha zemích Evropy, Afriky a Asie. Agata má tituly z Poznaňské univerzity ekonomie a podnikání a z ESCP Business School v Paříži. Od 1. července 2025 se stala generální ředitelkou Solaris. Ve funkci nahradila Jaiera Iriarteho, který vedl Solaris od začátku roku 2023 . Nyní zastává funkci místopředsedy dozorčí rady a generálního ředitele divize CAF Rolling Stock. „ Je mi ctí vést Solaris. Ráda bych poděkovala dozorčí radě a skupině CAF za důvěru, kterou mi vložili. V posledních několika letech jsme prošli významnou transformací a stali jsme se lídrem v oblasti elektromobility pro městskou dopravu v Evropě. Jsem si jistá, že společně s celým naším týmem budeme pokračovat v naší růstové cestě a Solaris a skupina CAF budou udávat trendy v udržitelné městské mobilitě ,“ uvedla Agata Stańda, nově jmenovaná generální ředitelka společnosti Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Očekává se, že pod vedením Agaty bude Solaris nadále posilovat svou pozici na evropském trhu, kde se stal významným dodavatelem elektrických autobusů. Na konci června 2025 například výrobce oznámil významnou objednávku od Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). Berlínský dopravce využil rámcovou smlouvu na až 700 kloubových autobusů a po dodávce prvních 50 vozů Solaris Urbino 18 si objednal dalších 270 vozidel. Autobusy budou vybaveny bateriemi Solaris High Energy. Nabíjení bude možné jak prostřednictvím standardní zásuvky, tak i pantografu.
V červnu klesly meziročně registrace autobusů o 68,63 %, z 204 ks v červnu 2024 na 64 ks v roce 2025 (tj. o 140 ks méně). Největší počeet registrací eviduje SDA u značky Iveco Bus - 18 ks, dále SOR - 11ks, Setra - 10 ks, MAN - 9 ks, Isuzu - 8 ks, Mercedes-Benz - 3 ks, Solaris - 3 ks a Rošero-P - 1 ks.
28 autobusů bylo v linkovém provedení, 21 ks městských a 13 dálkových. 4 autobusy byly elektrické a 3 ks na CNG. Nejvíc nových vozů bylo dodáno do Prahy (19 ks) a Středočeského kraje (14 ks). Celkově registrace nových autobusů v prvním pololetí 2025 klesly meziročně o 31,55 % (z 634 ks na 434 ks, tj. o 200 ks). První je značka Iveco Bus s 161 registrovanými autobusy (37,10 %), následují Setra – 65 ks (14,98 %), Mercedes-Benz – 64 ks (14,75 %), SOR – 47 ks (10,83 %), MAN – 43 ks (9,91 %), Isuzu – 17 ks (3,92 %), Irizar – 12 ks (2,76 %), Solaris – 7 ks (1,61 %), Rošero-P – 7 ks (1,61 %), Ford – 5 ks (1,15 %). Podle provedení karosérie jsou na prvním místě linkové autobusy s 48,62 % (211 ks), na druhém místě dálkové s 31,34 % (136 ks), následují městské – 18,43 % (80 ks), šasi – 1 ks. V prvním pololetí si nejvíce nových autobusů užívají v Praze (116 ks), Jihočeském (86 ks), Jihomoravském (51 ks) a Středočeském kraji (45 ks). Zdroj dat: SDA
Poprvé v historii MAN Truck & Bus Česká republika a Slovensko byl jmenován jednatel z místního prostředí. 16. června 2025 ukončil své působení ve funkci dlouholetý jednatel Jan Kohlmeier. Jeho nástupcem se stal Radek Liška, který přichází do MAN s dlouholetými zkušenostmi v segmentu nákladní dopravy.
Radek Liška nastupuje do své nové role s cílem pokračovat v rozvoji značky na českém a slovenském trhu, prodejních a servisních kapacit společnosti MAN, posílit vztahy se zákazníky a udržet tempo inovací v oblasti udržitelné dopravy. „ Mám velkou radost z nových povinností, které jsou přede mnou a upřímně jsem rád, že mohu být součástí týmu MAN v Česku a na Slovensku, “ řekl Liška. " Je to pro mě osobně skvělá příležitost v době, kdy se nákladní doprava transformuje do zcela nové podoby díky přechodu k elektromobilitě ." Radek Liška působil posledních 13 let na pozici Ředitele servisních služeb a prodeje průmyslových motorů u značky SCANIA v rámci 11 evropských zemí. Jan Kohlmeier k této změně ve vedení společnosti uvedl: "Velice rád bych poděkoval všem obchodním partnerům v Čechách a na Slovensku, a především kolegům v obou zemích za fantastickou spolupráci během uplynulých 5 let, které vždy zůstanou v mém lvím srdci ." Jan Kohlmeier převezme od 1. srpna 2025 roli jednatele společnosti MAN Truck & Bus UK. Dále dochází s účinností od 1. července 2025 ke změně na pozici obchodního ředitele společnosti MAN v České republice. Tuto pozici posledních 15 let zastával pan Tomáš Bretfeld, který převezme novou roli ředitele značky MAN Financial Services v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Dříve již bylo oznámeno, že od 7. července 2025 zahájí MAN Financial Services v České republice svoji činnost pod hlavičkou TRATON Financial Services, globálního poskytovatele finančních služeb v rámci skupiny TRATON. Jméno nového obchodního ředitele ještě není potvrzeno.
Podle auditovaných hospodářských a přepravních výsledků společnosti RegioJet za rok 2024 dosáhly tržby z vlakové dopravy téměř 4,1 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 20%. Zisk před zdaněním přesáhl 408 milionů korun – meziročně vzrostl o více než 100 milionů, tedy zhruba o třetinu. O více než milion vzrostl počet přepravených cestujících ve vlacích. Autobusy využívá přibližně stejný počet lidí.
V roce 2024 využilo služby společnosti RegioJet téměř 13 milionů cestujících, což je meziroční nárůst o více než milion osob. Vlaky RegioJetu přepravily na svých mezistátních i regionálních trasách v Česku, Slovensku, Rakousku, Maďarsku a Polsku téměř 9 milionů cestujících. Autobusy společnosti dosáhly stabilního výkonu s takřka 4 miliony přepravených pasažérů. Největší růst zaznamenala vlaková doprava, a to především na mezinárodních trasách, kde mezinárodní IC spoje vykázaly výrazný nárůst poptávky. Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, říká: “ Naším dlouhodobým cílem je neustále zvyšovat kvalitu, bezpečnost a komfort cestování pro naše zákazníky. Vedle modernizace stávajících vlakových souprav intenzivně investujeme také do rozšíření vozového parku – aktuálně ve výši 8 miliard korun, které směřují do nákupu téměř 50 nových, plně moderních nízkopodlažních souprav. Díky rekordnímu hospodářskému výsledku za loňský rok máme k dispozici potřebné vlastní zdroje, které nám umožní získat bankovní financování pro další rozvoj .“ „ Soukromí dopravci jsou oproti státním v nevýhodě – nemohou si půjčovat na riziko státu. Naše úvěry musíme skutečně splácet, úroky máme vyšší, přestože máme lepší ekonomiku než státem vlastněné společnosti. Ty vydávají dluhopisy na riziko státu s vědomím, že je nikdy plně nesplatí. Podnikání v režimu soukromé a státní firmy jsou dva odlišné světy, přesto dokážeme uspět .” Investice do modernizace a rozšíření vozového parku RegioJet intenzivně investuje do modernizace svého vozového parku. Aktuální investice ve výši 8 miliard Kč zahrnují nákup téměř 50 nových, plně moderních nízkopodlažních vlakových souprav. Zahrnují: 7 nízkopodlažních jednotek PESA Elf.eu, které od 1. dubna 2025 slouží na městských linkách S49 a S61 v Praze. 23 elektrických jednotek Škoda Transportation pro elektrifikované trasy v Ústeckém kraji, do provozu budou uvedeny v prosinci 2026. 18 elektrických jednotek od výrobce PESA určených pro linku R9 Praha - Havlíčkův Brod - Jihlava/Brno s rychlostí 200 km/hod, uvedení do provozu v prosinci 2026. RegioJet také rozšiřuje svůj lokomotivní park o 13 energeticky úsporných lokomotiv TRAXX MS3 od výrobce Alstom, z nichž šest bylo dodáno na podzim 2024 a zbylých sedm přibude na jaře 2025. Tyto lokomotivy dokážou snížit spotřebu energie o 5-7 %. Další klíčovou investicí je vynaložení 500 milionů Kč na rekonstrukci a renovaci stávajících vagonů. Tato modernizace zahrnuje instalaci nových, pohodlnějších sedaček, nových koberců, osvětlení, klimatizace a dalších prvků. Další krok v expanzi: Nové spoje v Polsku RegioJet připravuje rozšíření své působnosti v Polsku. Kromě stávajícího spojení Praha–Přemyšl, které umožňuje také spojení do polských měst, jako jsou Krakov nebo Katovice, plánuje společnost spustit vnitrostátní vlakové linky. RegioJet je aktuálně ve fázi plánování a příprav na spuštění těchto nových spojů. Expanze v dotované dopravě Vedle rozvoje komerčních spojů se RegioJet intenzivně zaměřuje také na dotované linky. Od roku 2019 se společnost úspěšně účastní veřejných zakázek a dosud vyhrála šest výběrových řízení, přičemž čtyři zakázky již provozuje. Další dvě linky – R9 a elektrifikované spoje v Ústeckém kraji – budou spuštěny v příštím roce. V této oblasti RegioJet realizuje rozsáhlé investice do moderního vozového parku. “ Naším cílem je získat 30–40% podíl na trhu závazkové dopravy v České republice během následujících 5–7 let ,” upřesňuje Radim Jančura. Zákaznický servis je pro RegioJet prioritou Zákaznický servis RegioJet se zaměřuje na poskytování prvotřídních služeb, které kombinují cenovou dostupnost, komfort a flexibilitu. Cestující se i nadále mohou těšit na profesionální obsluhu stevardů přímo u sedadel, bezplatné Wi-Fi, občerstvení jako kávu, vodu a čaj zdarma a cenově velmi výhodný, a přitom kvalitní, catering. Možnost změny nebo zrušení jízdenky až 15 minut před odjezdem zdarma a automatická kompenzace za zpoždění zajišťují vysokou spokojenost zákazníků. RegioJet tak nabízí výjimečný poměr cena/kvalita, což mu v roce 2024 vyneslo ocenění jako druhý nejlepší dopravce v Evropě a zároveň jako nejlepší soukromý železniční dopravce podle žebříčku organizace Transport & Environment. O RegioJet: RegioJet a.s. je ryze českou společností a patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost STUDENT AGENCY zakladatele Radima Jančury. Od roku 2011 provozuje RegioJet pravidelnou osobní železniční dopravu. Společnost RegioJet a.s. byla oceněna jako druhý nejlepší dopravce v Evropě a zároveň jako nejlepší soukromý železniční dopravce podle žebříčku organizace Transport & Environment.
Kategorie autobusů zaznamenala v registracích výrazný propad. S 51 vozy jde o nejnižší počet za nejméně deset let. Nejvíc vozidel bylo značky IVECO.
V květnu se registrace autobusů meziročně propadly o 50,96 %. Jen 15 vozidel stačilo Iveco Bus k prvnímu místu. Následuje Mercedes-Benz - 13 ks, Setra - 10 ks, MAN - 5 ks, Rošero-P - 3 ks, Solaris - 2 ks. 21 autobusů bylo linkových, 19 ks dálkových a 10 městských. Z hlediska pohonu byly 4 vozy na CNG, 4 elektrické, 1 ks hybridní, ostatní dieselové. Nejvíc nových autobusů je v květnu v Praze (13 ks) a Jihomoravském kraji (10 ks). Celkové registrace autobusů klesly od ledna 2025 meziročně o 13,95 % (ze 430 na 370 ks, tj. o 60 ks). První je značka Iveco Bus s 143 registrovanými autobusy (38,65 %), následují Mercedes-Benz – 61 ks (16,49 %), Setra – 55 ks (14,86 %), SOR – 36 ks (9,73 %), MAN – 34 ks (9,19 %), Irizar – 12 ks (3,24 %), Isuzu – 9 ks (2,43 %), Rošero-P – 6 ks (1,62 %), Ford – 5 ks (1,35 %), Solaris – 4 ks (1,08 %). Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů