Bacelona bude nakupovat pouze elektrické, vodíkové a plynové hybridní autobusy
Barcelona plánuje kupovat už pouze čisté autobusy, tzn. bateriová, elektrická, vodíková a vozidla na bioplyn

Během čtyř let bude TMB provozovat 410 čistých vozidel, většina bude elektrická, částečně na palivové články, a na bioplyn.

Během čtyř let bude TMB provozovat 410 čistých vozidel, většina bude elektrická, částečně na palivové články, a na bioplyn.

Plán Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) je mezi lety 2021-2024 nákup 210 bateriových elektrických autobusů, 46 vodíkových autobusů a 154 plynových hybridních autobusů. Znamená to, že v příštích čtyř letech bude 100% nových vozidel (celkem 410) patřit do kategorie „čistých vozidel“ a 62% bude s nulovými emisemi, nad rámec evropských nařízení, které stanoví kvóty 45% a 22,5 %.

První elektrifikované autobusové linky v Barceloně, v roce 2021, budou tři z nejdůležitějších tras městské sítě: H16, H12 a V15. Do roku 2030 bude více než polovina flotily poháněna elektricky (v blízké době se očekává dodávka 23 kusů). Již dnes je cca 63 % z 1157 barcelonských autobusů na stlačený zemní plyn, hybridní nebo elektrický pohon.

Plán představila prezidentka TMB Rosa Alarcón, na konferenci pořádané ve spolupráci s UITP a ATUC: evropským cílem je snížit emise o 55% do roku 2030: „Evropa potřebuje konkrétní plány a opatření a TMB přijala výzvu dekarbonizace a uvede jí do praxe,“ řekla 15. prosince.

Základem návrhu na dekarbonizaci veřejné dopravy v Barceloně spočívá v elektrifikaci autobusového parku, která zahrnuje pečlivé naplánování instalace nabíjecí infrastruktury jak v depech, tak v ulicích. V tomto ohledu TMB podporuje inovativní projekt využít k nabíjení autobusů elektrickou energii ze sítě metra s úsporami až 30%.

Zároveň TMB zahájí provoz vodíkových autobusů s 8 vozidly CaetanoBus v rámci evropského program JIVE 2, který je spolufinancován Evropskou unií. Dorazit by měly v listopadu 2021 a do provozu zasáhnou začátkem roku 2022. V roce 2021 bude mít Barcelona první vodíkovou elektrárnu pro veřejné použití ve Španělsku. Vybuduje a provozovat jí bude Iberdrola. Vodík bude obnovitelného původu vyrobený elekrolýzou a bude k dispozici autobusům i dalším vozidlům.

Třetí cestou je bioplyn, zelená energie, kterou TMB podporuje svou účastí na výzkumných projektech, jako je LIFE Nimbus, přeměna čistírenského kalu na palivo.


Bacelona bude nakupovat pouze elektrické, vodíkové a plynové hybridní autobusy
Osm autobusů City Gold 12 m na palivové články dodá portugalský CaetanoBus do TMB za rok