Solaris v Tallinnu: 200 autobusů na CNG
Více než polovina nových autobusů na CNG od Solaris v hlavním městě Estonska je už v provozu. Dalších 100 na příští rok je objednáno. Foto TLT
Další
Na trasu z Bolechowo do Tallinnu vyjede příští rok dalších sto autobusů. Informační panely do první stovky Solarisů vyrobili ve společnosti Bustec v České republice.
Úterý, 06. října 2020, rebus
Dopravní společnost Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) a Solaris Bus & Coach podepsali 1. října v rámci opce smlouvu na 100 autobusů na stlačený zemní plyn, podle dohody budou dodány v průběhu roku 2021. Hodnota smlouvy je přibližně 30 milionů Eur. Do Tallinnu dorazí v roce 2021 50 vozů Solaris Urbino 12 CNG pro 80 cestujících a 50 kloubových autobusů Solaris Urbino 18 CNG pro až 150 cestujících.

V současné době dodává Solaris do Tallinu 60 autobusů Solaris Urbino 12 CNG a 40 kloubových autobusů Urbino 18 CNG na základě objednávky z prosince 2019. První vozy, které přivítali ve městě na konci srpna, jsou v provozu a TLT má na ně pozitivní reakce od zaměstnanců i od cestujících.

Informační panely do nových autobusů dodala společnost Bustec. Pro výrobce jde o jednorázově největší dodávku v Pobaltí, současně byl poprvé aplikován koncept řízení informačních  panelů dle standardu ITxPT. Jeho implementací se Bustec řadí k předním evropským výrobcům informačních systémů pro veřejnou dopravu, kteří se podílí na standardizaci komunikace všech systémů v rámci vozidla. Přední informační  LED panel s rozlišením  24x192 bodů je instalován v celé šíři vozidla a zajišťuje dostatečnou čitelnost i z velkých vzdáleností. Další informační  panely jsou umístěny na boku a v zadní části vozu.

Nově objednané autobusy se liší pouze ve změně pracoviště řidiče, kabina je pro zajištění bezpečnosti a ochranu před šířením možných virů oddělena přepážkou. Budou také nízkopodlažní, s klimatizací a USB konektory, potahy sedadel jsou odolné proti znečistění a snadno se udržují.

V nadcházejících letech plánuje estonský dopravce obnovit 70% stávajícího autobusového parku na naftu, v provozu zůstanou pouze nejnovější vozidla, která splňují emisní normu Euro VI a do roku 2025 by měly být zcela z provozu vyřazeny.

„Tallinn směřuje k zelenějšímu hlavnímu městu a v podobě nových ekologických autobusů na biometan přispívá k ekologičtější dopravě. Až budou všechny tyto autobusy v provozu, sníží se emise CO2 ve městě přibližně o 25 000 tun ročně, což je srovnatelné s průměrnými ročními emisemi 7 000 osobních automobilů se spalovacími motory. Je také důležité, aby plynové autobusy jezdily na místním biometan, což přispívá jak k záchraně estonského životního prostředí, tak k energetické bezpečnosti. Kromě ekologičtější veřejné dopravy sníží společnost náklady o 5 milionů Eur ročně," uvedl Deniss Boroditch, předseda představenstva TLT.

TLT testoval od června do července také elektrický autobus Solaris Urbino 12. Vozidlo ujelo na jedno nabití 170 až 180 km. Z dlouhodobého hlediska chce město držet krok s technologickým vývojem a být připraveno na zavedení elektrických autobusů. Nejpozději do roku 2035 by všechna vozidla veřejné dopravy v Tallinnu měla fungovat na elektřinu. V pilotu budou vyzkoušeny i další značky autobusů.

Informační panely pro prvních 100 CNG autobusů dodala společnost Bustec. Foto TLT
V rámci přípravy na elektrifikaci testoval TLT v létě Solaris Urbino 12 electric. Foto TLT
Volvo electric