Půlstoletí s legendární tramvají typu T3
Historická tramvaj typu T3 z roku 1962 před Muzeem MHD v Praze-Střešovicích s řidičem Petrem Ležatkou © Jiří Rieger
Další
si připomínají v Praze. Jiří Rieger pro BUSportál.
Pátek, 16. listopadu 2012, dabra
Před padesáti lety se v pražských ulicích začaly objevovat v pravidelném provozu tramvaje typu T3, které vozí cestující v různých modifikacích a po různých modernizacích dodnes. Právě v souvislosti s tímto výročím uspořádal Dopravní podnik hl. města Prahy tiskovou konferenci, která se uskutečnila přímo na palubě této unikátní tramvaje při mimořádné jízdě 15.11.2012. Samotné jubileum připadá na 21. listopadu.

Tvůrci tramvaje T3 – především autor designu František Kardaus a hlavní konstruktér Antonín Honzík - vytvořili doslova legendu. Tramvaje T3 byly totiž v roce 1988 uvedeny dokonce v Guinessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě. V letech 1962 až 1989 jich smíchovská Tatrovka dodala do 47 světových měst neuvěřitelných 13 713 vozů.

Mezi přítomné novináře zavítali generální ředitel DP hl. m. Prahy Milan Křístek, vedoucí podnikového archivu Pavel Fojtík a ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Připomněli padesátiletou službu těchto vozidel, které se začaly v Praze spřahovat na vybraných linkách až po vyřešení technických a organizačních problémů od 13. července 1964. Až do roku 1974 mohli cestujících v tramvajích T3 potkávat průvodčí, kteří seděli za pokladnou. Z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.
Jiří Rieger
Ředitel Muzea MHD ve Střešovicích Milan Pokorný v hloučku zvídavých novinářů © Jiří Rieger
Vedoucí podnikového archivu Pavel Fojtík uvedl, že tyto tramvaje se objevily i v mnoha městech v zahraničí © Jiří Rieger
Nový generální ředitel DP Praha Milan Křístek vzkázal Pražanům, že vedle sítě metra mají i do budoucna nezastupitelné místo v povrchové dopravě právě nízkopodlažní a ekologické tramvaje © Jiří Rieger
Interiér legendárního vozidla. Původní sedačky v T3 byly polstrované s červenou koženkou – známé laminátové sedačky se objevily až v roce 1964 © Jiří Rieger
Až do roku 1974 jezdily pražské tramvaje s průvodčím. Na snímku jeho pracoviště se sbírkou mincí a kopiemi dobových jízdenek © Jiří Rieger
Škoda
BUSE