Z Vysokého Mýta za Ural a do Norska
Z Vysokého Mýta vyjely autobusy Crossway k zákazníkům do Norska. ©Zdeněk
Další
Před Velikonocemi odjelo 30 autobusů Iveco Crossway k tradičním zákazníkům do středního Norska a do Surgutu. Podobné výpravy se pravidelně opakují.
Pátek, 16. dubna 2021, rebus
Společnost Karex odvezla do Ruska první letošní dodávku autobusů Iveco Crossway. Tentokrát z Vysokého Mýta jelo 19 vozů, kromě Surgutu bude jezdit 6 autobusů v provedení Lux s klimatizací, toaletou a lednicí u Černého moře ve městě Tuapse ležícím asi 100 km severozápadně od Soči.

Na cestu dlouhou kolem 5 000 kilometrů přes Polsko, Litvu a Lotyšsko na západní Sibiř se řidiči vydali v sobotu 27. března a v Surgutu předali autobusy 8. dubna.

Přibližně za tři týdny se podobná cesta s 15 autobusy bude opakovat.

Další přepravní společností, která zajišťuje dopravu autobusů objednaných zákazníky Iveco Bus v České republice, je společnost Šmídl s.r.o. Téměř ve stejnou dobu, na Velký pátek 2. dubna, vyrazila výprava 14 autobusů Crossway Line High Value k zákazníkům do Norska, do oblasti Trondheim. Cesta je dlouhá přes 2 000 km a kromě poslední části, kdy asi 500 km před cílem zaskočily řidiče závěje sněhu, se jelo dobře.

První část cesty do Norska k Trondheimu vede do německého přístavu v Rostocku. Na cestu se vydávají všechny délky vozů Crossway – 10, 12 a 13 metrů. Vozidla jsou zajímavá vzorem laku, přídavným světlem na střeše, světly pro couvání a při bližším pohledu i kamerou pro sledování prostoru před vozidlem.

V přístavu je hned na první pohled znát dopad  současné situace s Covidem. Stojí zde velká výletní loď, i trajekty které se v minulosti střídaly jeden za druhým, a i na samotném trajektu je prázdno, žádní turisté. Po necelých sedmi hodinách plavby přistává loď ve Švédsku v přístavním městě Trelleborg. Do cíle zbývá ještě více než 1 300 km.

Letošní duben je u nás zvláště „aprílový“, i ve skandinávských zemích v těchto měsících běžně panuje proměnlivé počasí. Hned první změnu pociťují řidiči ve městě Sveg na silnici E45, kde autobusy během hodiny zasypalo asi 10 cm sněhu. Vypadalo to na další část trasy po sněhu, díky rannímu slunci ale rychle roztál. S přibývající nadmořskou výškou sněhu přibývalo a od města Åre, které leží ve známé lyžařské oblasti, až do Strorlienu se jelo střídavě za „bílé tmy“ a zasněženou krajinou zalitou sluncem.

Ve Storlienu, na hranicích mezi Švédskem a Norskem, je jen malý hraniční přechod a celnicí tam dodržují velikonoční svátky. Znamenalo to čekání na odbavení na pracovní den a opětovné zasypání autobusů sněhem. V Norsku bohužel nebylo příznivé počasí na pozorování místních fjordů.  Po dalších 150 kilometrech byla skupina v cíli a vozy předány v pořádku.

I do Norska vyrazí brzy z Vysokého Mýta další nové autobusy.

Redakce děkuje za zprávy a fotky Petrovi a Zdeňkovi.

Autobusy Crossway pro Surgut na Uralu. ©Petr Severa
Východní úpatí Uralu tvoří hranici mezi Evropou a Asií. Do Surgutu zbývá kolem 1 400 km. ©Petr Severa
Ural. ©Petr Severa
Na odpočívce mají řidiči k dispozici plné vybavení :). ©Petr Severa
V cíli, Surgut. ©Petr Severa
Do Norska odjelo z Vysokého Mýta na Velikonoce také 14 autobusů Crossway Line HV. ©Zdeněk
Přístav Rostock. ©Zdeněk
Ve městě Sveg ve Švédsku se během hodiny změnilo počasí z jarního na zimní. ©Zdeněk
Silnice E45 ze Svegu. ©Zdeněk
Oblast u Are (hlavní švédské středisko alpského lyžování, kde bylo i několik mistrovství světa). ©Zdeněk
Hranice Švédsko/Norsko. ©Zdeněk
Parkoviště ve Strorlienu, 2 kilometry od hranic. Crossway 10 m a 13 m. ©Zdeněk
2 kilometry před norskými hranicemi na Velikonoční pondělí. Prudká noční vánice byla na vozech ráno znát. ©Zdeněk
Od švédských hranic do Norska se jede asi dvanáct kilometrů prudkým klesáním. ©Zdeněk
Norsko, severně od Trondheimu. ©Zdeněk
Předání všech 14 vozů. ©Zdeněk
C.I.E.B.