Recept k obnovení důvěry ve veřejnou dopravu
K opatřením pro bezpečné cestování patří i technická řešení k zajištění doporučené vzdálenosti mezi cestujícími. Foto WSP
Veřejná doprava musí být po pandemii covid-19 jiná. Uvádí přední světová poradenská společnost WSP, která zkoumala vývoj v řadě zemí.
Pondělí, 18. ledna 2021, rebus
Od pandemie covid-19 se cestování veřejnou dopravou po celém světě dramaticky snížilo. V červnu 2020 odhadlo Světové ekonomické fórum, že návrat k normální úrovni veřejné dopravy se s největší pravděpodobností nevrátí na úroveň před pandemií do poloviny roku 2022. Mezi nepříznivé faktory patří výskyt následných vln pandemie i nedostatek vakcín.

Studie, které WSP dohledalo, nepodporují běžně rozšířené doporučení vyhnout se veřejné dopravě a provozovatelé by měli fakta o prokázaném malém riziku veřejnosti oznamovat. "Zjistili jsme velmi málo údajů, které naznačují, že je veřejná doprava zodpovědná za velké šíření infekce. Účelem našeho výzkumu je poskytnout hráčům ve veřejné dopravě znalosti a řešení pro bezpečnější cestování. Bude zásadní znovu získat důvěru cestujících," říká Ulf Larsson, ředitel WSP Rail Advisory.

Příkladem opatření, která by se měla stát běžnými prvky veřejné dopravy, jsou automaty, kde si cestující mohou koupit ochranné prostředky. Další je pokročilá povrchová dezinfekce, technická řešení k dodržování bezpečné vzdálenosti mezi cestujícími, informace o úrovni obsazenosti na palubě v reálném čase a aplikace, které umožní naplánovat bezpečnou cestu, efektivní ventilační systémy odstraňující infekční částice, zádržné systémy potažené mědí, ale i nižší ceny mimo dopravní špičku.

"Ještě zbývá mnoho výzkumu, než si budeme jisti, jak se infekce ve veřejné dopravě skutečně šíří. Ale i dnes se mnozí odborníci shodují, že vzdálenost k ostatním cestujícím, používání ochrany úst a délka cesty, jsou důležitými faktory, pokud jde o bezpečné cestování. Výzkum zjistil, že virus se přenáší hlavně vdechováním infekčních kapiček, které vznikají při mluvení nebo kýchání a kašlání. Zjistili jsme, že v některých zemích, kromě nošení roušek a odstupů dojíždějící lidé také méně mluví."

Celá zpráva "Global ingredients of the post-pandemic recovery recipe for public transportation - A checklist of industry practices to reduce the risk and regain public confidence curated by WSP

Škoda