Program rozvoje elektrické dopravy v Bělorusku
Trolejbusy od Belkommunmaš jezdí v ukrajinském městě Mariupol, kam dodal vloni běloruský výrobce téměř 60 klasických a 15 parciálních trolejbusů. Foto Alexandr Ivanov
Běloruská vláda přijala státní program rozvoje elektrické dopravy do roku 2025. Zaměří se hlavně na podporu vozidel veřejné dopravy, kde plánuje zvýšení podílu na 30 procent.
Středa, 28. dubna 2021, rebus
Minulý týden vláda v Bělorusku schválila komplexní program rozvoje elektrické dopravy na příštích pět let. Program je zaměřen na vývoj nových typů ekologických vozidel, komponentů a jejich výrobu. Rozsáhlé využívání a rozšiřování výroby elektrovozidel jsou považovány za jeden z klíčových prvků sociálně-ekonomického rozvojového programu země na příštích pět let. Během tohoto období se plánuje zvýšit podíl exportu a rozšíření jejich sortimentu včetně rozvoje nabíjecí infrastruktury a zdokonalení systému nabíjení.
 
Program je rozdělen na dvě části: „Výrobní a technologická základna elektrické dopravy“ a „Vytvoření nabíjecí infrastruktury pro elektrickou dopravu“. Plánuje se vlastní vývoj, zavedení státních standardů, zlepšení podmínek pro nákup vozů fyzických osob, osvobození od placení parkovného apod.  

Primárně se plán zaměří na rozšíření elektrické veřejné dopravy. K realizaci programu byl vytvořen průmyslový klastr „Elektrotransport“ který zahrnuje například společnosti MAZ (výrobce těžkých nákladních vozů, autobusů a trolejbusů), BELAZ (jeden z největších výrobců těžkých nákladních vozů), Belkommunmaš (největší běloruský výrobce elektrických vozidel pro MHD), Mogilevliftmaš (vyrábí trolejbusy, tramvaje a elektrobusy) a další významné běloruské průmyslové firmy. Hlavními úkoly klastru je zajistit výrobu a vývoj nových konkurenceschopných typů elektrických vozidel a komponentů.

Na domácím běloruském trhu bylo na konci loňského roku 1 500 prostředků městské dopravy na elektřinu. Z toho 82 elektrických autobusů, konvenčních trolejbusů více než 1 300 a více než 100 trolejbusů s bateriovým pohonem. Do konce roku 2025 má být provozováno přes 2 500 kusů. Mají být rozšířeny modelové řady elektrických nákladních vozů, popelářských vozů a elektrických autobusů značek MAZ a Belkommunmaš. Realizace programu bude vyžadovat investice, s tím stát počítá, stejně jako v budoucnu s jejich návratností.  

Plánuje se výstavba dalšího výrobního závodu Minského automobilového závodu (MAZ), který bude zaměřen na výrobu autobusů. Rozšiřovat se mají i prostory pro výrobu komponentů, včetně elektromotorů. V oblasti elektrické dopravy je v Bělorusku lídrem Belkommunmaš, jeho trolejbusy jezdí v desítkách měst v Bělorusku, Rusku, Moldavsku, Lotyšsku, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, Tádžikistánu, Srbsku, na Ukrajině nebo v Argentině, letos získal zakázku na 25 kloubových parciálních trolejbusů pro hlavní město Bosny a Hercegoviny. V jeho závodech byl vytvořen první běloruský trolejbus, vyrobena první domácí tramvaj a byl vyvinut a vyroben první elektrický autobus v historii Běloruska. Vyvinul čtyři modely elektrických autobusů, které vstoupily do sériové výroby a jsou nabízeny nabízeny v kompletní sadě s expresním dobíjením založeném na superkondenzátorech a s lithiovými bateriemi pro noční nabíjení.

Na konci loňského roku byl v Zhodinu na více než 6 000 metrech čtverečních otevřen montážní závod na elektrická vozidla společnosti MAZ OJSC. Předpokládá se, že zde bude ročně vyrobeno více než 300 trolejbusů a elektrických autobusů. Montují se zde trolejbusy MAZ 203T různých modifikací, a elektrické autobusy MAZ 303E10. Nabíjení ebusů podle MAZ netrvá déle než čtyři hodiny a umožňuje ujet asi 270 km. Novinky plánuje MAZ z Minsku dodávat do běloruských měst a vyvážet do zemí Společenství nezávislých států i dál do zahraničí.

Škoda