Olympiáda Tokio 2020 bude "vodíková"
Autobus Toyota Sora pro olympijské hry 2020 v Tokiu. Foto Toyota

Olympijský oheň bude na japonském národním stadionu zapálen 23. července a bude znamenat nejen začátek her, ale i novou kapitolu v úsilí o udržitelnou budoucnost.
Olympijský oheň bude na japonském národním stadionu zapálen 23. července a bude znamenat nejen začátek her, ale i novou kapitolu v úsilí o udržitelnou budoucnost.
Letošní olympijské hry Tokio 2020 budou kromě špičkových výkonů sportovců také přehlídkou pohonu budoucnosti. Vodík, jako nejhojnější prvek ve vesmíru, je čistý a lehký. Při výrobě z obnovitelné energie nezpůsobuje žádné emise oxidu uhličitého. Odborníci se domnívají, že nabízí nejlepší potenciál ke snížení nebo eliminaci emisí z dopravy i průmyslu. Je považován za zásadní prvek budoucnosti, který je klimaticky šetrný a energeticky účinný.  

Zapálení ohně v "olympijském kotli" formálně zakončí štafetu s pochodní a bude symbolizovat kontinuitu mezi minulými a moderními hrami. Bude také symbolem závazku olympijského hnutí k udržitelnějšímu světu - poprvé v historii bude olympijský kotel poháněn vodíkem.

Díky svému obrovskému dosahu a popularitě jsou olympijské hry skvělou příležitostí k předvedení technologií, které mohou pomoci při řešení dnešních výzev, jako je klimatická změna,“ uvedla Marie Sallois, ředitelka pro korporátní a udržitelný rozvoj Mezinárodního olympijského výboru (MOV). "Představení využití vodíku na Tokio 2020 je jen jedním z příkladů, jak tyto hry přispějí k dosažení tohoto cíle."

"Změna klimatu ovlivňuje každého na této planetě," říká Yuki Arata za organizátory Tokio 2020. "Jako hlavní globální událost mají olympijské hry odpovědnost za snižování emisí a mají být katalyzátorem udržitelného rozvoje."

Ve snaze získat maximum elektřiny z obnovitelných zdrojů se energie se nakupuje energie z biomasy přímo ze závodu v Kawasaki City a solární energie z Fukušimy. Vodíková stanice v Harumi, kde se nachází olympijská vesnice, bude pohánět domy i automobily.

Olympijská vesnice v Harumi, která je po několik týdnů domovem tisíců sportovců, je ukázkou, jak lze tuto technologii využít v praxi. Je zde vybudována vodíková stanice. Vesnice je postavena jako miniaturní vodíkové město a ukazuje potenciál první komplexní vodíkové infrastruktury. Vodík bude také pohánět autobusy pro sportovce a ohřívat vodu v bufetech, domech a tréninkových zařízeních. Po hrách bude podzemní potrubí odvádět vodík z výrobní stanice do obytných bloků. Organizátoři doufají, že že první japonská vodíková olympijská vesnice zanechá na budoucí generace správný dojem.

Po bezprecedentním odložení her se japonští organizátoři rozhodli nepovolit zámořským divákům vstup do Japonska kvůli celosvětové pandemii COVID-19. Podle nedávno zveřejněné aktualizaci zprávy o udržitelnosti Tokio 2020 to povede ke snížení emisí o přibližně 340 000 t CO2. Rozhodnutí z 8. července, že během olympijských her nebudou povoleni vůbec žádní diváci, bude mít pravděpodobně na tyto emise další dopad. Konečný výpočet bude proveden po skončení her a bude zahrnut do zprávy o udržitelnosti Tokia 2020.

Organizátoři těch příštích budou požádáni, aby při řešení změny klimatu pokročili o krok dále. V březnu 2020 přijal MOV rozhodnutí, že od roku 2030 budou všechny olympijské hry organizovány jako „klimaticky pozitivní“. To znamená, že sníží své emise uhlíku v souladu s Pařížskou dohodou, kompenzují více než 100 procent svých zbývajících emisí a využijí svůj vliv k propagaci účinných opatření působících proti změně klimatu. Jako první klimaticky pozitivní by měly proběhnout ty v Paříži v roce 2024.  Samotný Mezinárodní olympijský výbor se zavázal, že se do roku 2024 stane klimaticky pozitivním. Bude kompenzovat více než 100 procent svých zbývajících emisí, zejména výsadbou Olympijského lesa v Mali a Senegalu.

Celosvětový olympijský partner olympijských her v Tokiu, společnost Toyota, tento týden oznámila své částečné stažení z her, sportovce však podpoří a poskytla také vozidla a další prostředky, i když menší počet. Toyota v roce 2014 vyrobila jako první na světě první automobily na vodíkový pohon, a do Tokia dodala přibližně 500 osobních vozidel Mirai s palivovými články, stejný model jako používá MOV ve svém sídle ve Švýcarsku. Pro přepravu sportovců je k dispozici 100 autobusů Sora s vodíkovými palivovými články. Každý autobus má 10 nádrží na 600 litrů vodíku a přepraví 79 cestujících. Název Sora je zkratka pro vodní cyklus - sky, ocean, river, air. K přepravě těžké techniky se používají další vozy na vodík. Po městě bylo instalováno 35 čerpacích stanic.

Podle japonské vodíkové strategie, kterou přijalo už v roce  2017 jako jedna z prvních zemí na světě, má být v provozu 800 000 vozidel s palivovými články do roku 2030 a odpovídající síť čerpacích stanic. V současné době je v Japonsku 135 čerpacích stanic na vodík, což je více než v jakékoli jiné zemi.


Olympiáda Tokio 2020 bude "vodíková"
Speciálně navržená vozidla Toyota e-Pallette podpoří mobilitu sportovců na olympijských a paralympijských hrách v Tokiu 2020. Foto IOC
Olympiáda Tokio 2020 bude "vodíková"
Toyota Mirai s palivovými články. Foto IOC
Olympiáda Tokio 2020 bude "vodíková"
Zdroj Toyota