Do areálu v Martinově návštěvníky přivážely z okružních jízd buď tramvaje nebo autobusy.
V sobotu 6. září otevřel Dopravní podnik Ostrava (DP Ostrava) brány areálu ústředních dílen v Martinově pro širokou veřejnost. Minulý ročník se z důvodu povodní neuskutečnil, a proto byl aktuální bohatý na nabízený program.
V sobotu 6. září otevřel Dopravní podnik Ostrava (DP Ostrava) brány areálu ústředních dílen v Martinově pro širokou veřejnost. Minulý ročník se z důvodu povodní neuskutečnil, a proto byl aktuální bohatý na nabízený program.
Areál ústředních dílen přilákal mnoho návštěvníků, kteří měli příležitost prohlédnout si různé druhy techniky a seznámit se s prací zaměstnanců dopravního podniku. Co vše bylo k vidění a kdo se prezentoval?
Připravené byly vyhlídkové jízdy historickými tramvajemi, které připomněly minulost městské dopravy. Naopak současné moderní vozy nabídly komfort a rychlost. Kromě tramvají jezdily i historické a současné autobusy. Zájemci tak poznali různé typy dopravních prostředků a zároveň si užili zajímavou a atraktivní podívanou po Ostravě.
Partnery akce byli:
- Dům kultury Akord a dům kultury Poklad
- Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje (vystavili 3 automobily - Scania, vyprošťovací vůz Tatra, automobilový žebřík Mercedes-Benz Econic)
- Koordinátr ODIS (vystavil autobus Solaris a poskytoval informace o systému ODIS, kartách, atd.)
- Městská policie Ostrava (přivezla na ukázku vůz Renault na přepravu koní, služební VW Caddy)
- Ostravské komunikace (vystavili dva vozy Mercedes - první na čištění komunikací, druhý na sečení)
- Planetárium Ostrava
- Policie ČR (v areálu byly vystavené dva automobily Škoda)
- Rádio Fresh
- Stadler Praha
- Střední škola technická a dopravní (vystavila svůj vůz MAN, který slouží k výcviku řidičů; autoškolský výcvik mají studenti zajištěn u vybraných oborů)
- Škoda Ekova (společnost provádí opravy dopravních prostředků pro tuzemské i zahraniční zákazníky)
- Úřad MOb Poruba
- Železniční modeláři Ostrava
Kromě vystavených exponátů byla připravená různá vystoupení, a také dynamické ukázky Hasičského záchranného sboru a Městské policie Ostrava. Hasiči si pro návštěvníky připravili ukázku uhašení požáru elektrobusu, MP Ostrava nachystala ukázku činnosti oddělení hipologie (dva koně) a kynologie (zneškodnění pachatele služebním psem). Zábavu pro děti připravila Veverka Terka a Myška Klárka. Pohybovou činnost na pódiu si vzali na starost program "Hýbání s Týnou a Zdeňkem", nebyl opomenut také Zdeněk Kačor a jeho Dopravní kabaret.
Zaměstnanci DPO mají své kapely, se kterými měli vystoupení v areálu Martinov. O jaké kapely šlo? První kapelou byla Ketta. Kapela vznikla před 10 lety – založili ji Roman Děcký (kytara,zpěv) a René Kostřica (baskytara,zpěv), kteří jsou oba z DPO. Během let se měnila sestava, dnes kromě prvních dvou zahrají další členové: Pavel (sólová kytara), Martin (bicí), Honza (klávesy), Katka (zpěv) a Radim (zpěv). Druhou kapelou byla De.Tom - čtyřčlenná rocková kapela z Ostravy, založená v roce 2011. Po boku zpěváka a kytaristy Wlasty, Davida (kytara, zpěv) a Romana (baskytara) se za bicími představí také Honza Bambušek z DPO.
Nesmíme opomenout ani jízdy zručnosti, kterých se účastnili zaměstnanci dopravního podniku z různých garáží a různou délkou praxe. Soutěžilo se v několika disciplínách. První disciplínou bylo dotknutí se terče autobusem, na kterém byla přidělaná tyč. Druhou bylo co nejbližší vjetí na zastávku, třetí couvání, čtvrtou projetí mezi barely, pátou vylití vody z konve do nádoby za pomocí couvání s autobusem a závěrečnou zaparkování kolem co nejlépe na vyznačený střed.
Sobotní den byl pro ostravské dopravní nadšence (i neostravské) i profesionály skvělou příležitostí k setkání a výměně zkušeností. Akce se nesla v přátelské atmosféře, kde se představila široká škála moderní i starší dopravní techniky. Návštěvníci měli možnost se podrobněji seznámit s aktuálními projekty (tramvajová trať) a technickými prostředky, které město využívá ke zkvalitnění své veřejné dopravy (vozidla údržby, vozidla na čištění, atd.).
Zvláštní pozornost si určitě zasloužila prohlídka místních dílen firmy Škoda Ekova, která ukázala, jak pečlivě je o vozy postaráno a jaké technické i personální kapacity jsou k tomu nezbytné. Prohlídka bohužel probíhala bez možnosti focení, můžeme ale potvrdit, ze úroveň technické údržby a profesionality je na vysoké úrovni.
Solaris Urbino 12 III CNG byl po všech stranách polepen papírem, aby si děti mohly kreslit. Pastelky / fixy byly nachystané ve stánku DK Akord a Poklad.
DP Ostrava nabízí kurzy na řidičské oprávnění pro různé skupiny. Pro sk. B+E využívá podnik vůz Škoda a vozík.
V areálu byl přítomen také koordinátor ODIS se stánkem a autobusem Solaris v reklamním polepu.
Pro získání ŘP sk. D má DP Ostrava k dispozici autobus Solaris Urbino 12.
Po absolvování okružní jízdy projíždí areálem souprava tramvají T3.
V areálu se také představila SŠ technická a dopravní s vozem MAN TGL 12.190. U sedmi vybraných oborů mají studenti autoškolu zdarma.
Okružní jízdu pro návštěvníky nabídla také tramvaj T3, která je upravena na měřící vůz. Na fotografii zachycena při průjezdu areálem.
Svůj stánek v areálu měla také MP Ostrava, která kromě něj měla vystavený i služební automobil VW Caddy.
Policie ČR vystavila v areálu Martinov dva automobily a motocykl. Na fotografii můžeme vidět zmíněný motocykl a vůz Škoda Kodiaq.
Vedle vystavené techniky PČR měla své místo technika HZS Moravskoslezského kraje. Na fotografii můžeme vidět automobilový žebřík Mercedes-Benz Econic.
HZS Moravskoslezského kraje vystavoval v areálu Martinov tři své vozy. Dalším byl vyprošťovací speciál OMARS. Pro HZS Moravskoslezského kraje modifikaci podvozku VYA provedla společnost Tatra Trucks za 5,8 milionu + DPH, kdy přibyla čtvrtá náprava a patřičně upravena byla i nástavba firmou Kobit THZ. Cílem modernizace podvozku Tatra 815–7T5R33.47ZA 6×6.2 bylo zvýšIT užitnÉ vlastností s co nejmenším zásahem do konstrukce jednotlivých částí. V Kopřivnici tak Tatře byla přidaná jedna hnaná a řiditelná náprava, čímž byla změněna konfigurace podvozku na 8×8.2. U hydraulického nakládacího jeřábu HIAB nedošlo k žádné úpravě provozních parametrů. Přidáním jedné nápravy a závaží však došlo ke zvýšení maximální nosnosti odtahových brýlí Vulkan na 7,2 tuny. Minimální stopový průměr zatáčení je u upraveného vozu je 28 metrů, přestavbou se nezměnila celková výška, ale délka narostla o 70 cm na 10, 5 metru.
I tento rok se účastnila akce společnost Ostravské komunikace, která přivezla dva vozy Mercedes.
Městská policie Ostrava předváděla v areálu ukázku činnosti na koních. Pro přepravu zvířat má k dispozici upravený automobil Renault 220, který upravila společnost Hagemann.
Pro návštěvníky areálu byl otevřen autobus Solaris Urbino 18 IV CNG.
Z kategorie elektrobusů si návštěvníci mohli prohlédnout vůz Ekova Electron.
Otevřen k prohlédnutí byl také elektrobus Solaris Urbino 12 IV Electric.
Okružní jízdy zabezpečoval také jeden ze dvou vozů Scania Unvi Urbis 2,5 DD CNG. Úlohy se zhostil vůz ev. čísla 7992.
Scania Unvi Urbis 2,5 DD CNG ev. čísla 7991 byla vystavena spolu s dalšími vozy.
Vystavené tramvaje reprezentovaly různé značky. Na fotografii je Škoda 39T ForCity Smart.
Jako další si návštěvníci mohli prohlédnout tramvaj Škoda Astra 03T2.
Vystavená byla i tramvaj Inekon Trio 2001.
Pro návštěvníky akce byla otevřena tramvaj Pragoimex Vario LF3/2.
Vystaven byl také pracovní vůz RSP.
Jízdy zručnosti probíhaly převážně s autobusy Solaris Urbino 12 IV CNG. Na fotografii je zachycen soutěžící autobus č. 3, který se chystá na další disciplínu - zacouvání na vyznačené místo.
Soutěžící autobus číslo 4 zachycen při couvání.
Z vystavených trolejbusů zastupoval současná vozidla trolejbus Škoda 36 Tr T´City.
Okružní jízdy pro návštěvníky zabezpečil také autobus Škoda 706 RTO s vlekem.
Z vystavených tramvají nesměla chybět ČKD Tatra KT8D5R.N1.
Ukázku nakolejení tramvaje předvedl vůz Mercedes-Benz s využitím tramvaje Vario LF.
Dopravní dispečink vystavil návštěvníkům svůj automobil Škoda.
Karosa B 952E.1718 směřuje k nástupní zastávce nabrat další cestující na okružní jízdu.
Svézt se nebo si jen prohlédnout mohli návštěvníci také vůz Fiat MAVE CiBus ENA 3Z.
HZS Moravskoslezského kraje nejprve vystavil i vůz Scania. Později byl využit na ukázku zásahu hasičů při požáru elektrobusu.
Elektrobus SOR EBN 10,5 po ukončení ukázky zásahu HZS Moravskoslezského kraje.
Kůň Max při ukázce činnosti MP Ostrava.
Městská policie Ostrava disponuje vozem Mercedes-Benz pro přepravu služebních psů.
Psovod MP se psem při provádění ukázky pro návštěvníky akce.
Ukázka zásahu psem MP při zneškodnění pachatele.
Pozvánka na akci.
Plánek areálu v Martinově.
Sdílej: