MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
Test MAN Lion’s City 12 E začal v Mnichově 18. května po 3. hodině ráno. Foto Sascha Böhnke

Elektrický autobus MAN zvládl v Mnichově na jedno nabití baterie ujet za 24 hodin 550,8 kilometrů. Kopíroval reálnou trasu dvou linek. Výsledek potvrdili odborníci.

Elektrický autobus MAN zvládl v Mnichově na jedno nabití baterie ujet za 24 hodin 550,8 kilometrů. Kopíroval reálnou trasu dvou linek. Výsledek potvrdili odborníci.

MAN Lion’s City E prokázal, že elektrický pohon je reálnou alternativou pro veřejnou dopravu v každodenního provozu. 24 hodin provozu bez dobití baterie v Mnichově, dojezd 550,8 km. To je výsledek zkoušky e-busu MAN Lion's City 12 v úterý 18. května v reálných podmínkách v Mnichově.

MAN Lion’s City E najel 550 kilometrů po trase hromadné dopravy za reálných podmínek na jedno nabití baterie. "Jsme naprosto potěšeni tímto skvělým výsledkem. Jasně jsme dokázali, že e-mobilita je vhodná pro každodenní použití,“ uvedl Rudi Kuchta, ředitel divize Bus v MAN Truck & Bus. Spolu se svým týmem poslal MAN Lion’s City 12 E na „MAN eBus Efficiency Run“ na mnichovské linky 176 a X80. Plně elektrický městský autobus jezdil přesně 24 hodin na trasách mezi ulicemi Karlsfelder Straße, Moosacher a Puchheimer a za volantem se střídali řidiči z MAN ProfiDrive. Zkoušky se účastnil Sascha Böhnke z časopisu Busfahrer Magazin a odborníci ze zkušební instituce TÜV SÜD, kteří před odjezdem nabíjecí zásuvku na autobuse zapečetili a na konci odstranili a osvědčili ujetou vzdálenost.

"Naším cílem bylo ukázat, že s naším Lion's City E můžete dosáhnout velmi vysokého dojezdu za skutečných každodenních podmínek. A po ujetí celkové vzdálenosti 550 kilometrů můžeme říci, že jsme to určitě dosáhli,“ uvedl Kuchta. „Dojezd a spolehlivost je pro naše zákazníky zásadním faktorem. V budoucnu musí být jediné elektrické vozidlo schopno převzít provoz tam, kde byl dříve v provozu autobus se spalovacím motorem. S dojezdem 550 kilometrů je to možné bez průběžného dobíjení v 99 procentech případů. Znamená to, že zákazníci mohou své autobusy nabíjet v depu a nemusí investovat do další technologie na trase, což je zásadní výhoda. Dokonce i dojezdy „pouze“ 400 kilometrů nebo 300 kilometrů by pokryly 98 a 89 procent linek provozovaných zákazníky MAN. Ukazuje to analýza 1 325 tras provedená odborníky z MAN Transport Solutions v rámci poradenství v oblasti e-mobility pro společnosti provozující městskou veřejnou dopravu."

Tým MAN eBus Efficiency Run věnoval zvláštní pozornost testování elektrického autobusu za co nejrealističtějších podmínek. MAN Lion’s City E jel po skutečné trase, zastavil na každé autobusové zastávce, otevřel dveře a znovu je zavřel. Kromě toho byl zatížen jakoby vezl průměrný počet cestujících. 18. května byly jarní teploty a městská/meziměstská trasa byla relativně rovná. Dojezd 550 kilometrů je více než pozitivní.

MAN již 12 metrů dlouhý elektrický autobus minulý rok testoval ve španělském městě Badajoz. V náročných teplotách přes 35 stupňů Lion's City E ujel na jedno nabití celou 16 hodinovou jízdu na trase městské dopravy a ujel 284 kilometrů a i na poté měl pořád dost energie.

Podle MAN stojí částečně za úspěchem propracovaná technologie bateriových článků vyvinutá skupinou Volkswagen, kterou MAN používá. Vysokou úroveň dojezdu bez ohledu na roční období navíc zajišťuje sofistikované řízení teploty. Díky tomu Lion's City E poskytuje s kapacitou baterie 480 kWh dojezd až 270 km. Za optimálních každodenních podmínek může být dojezd mnohem vyšší, jak ukázal test. Pohon tohoto vozidla zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 240 kW (326 k) a trvalým výkonem 160 kW. Na střeše je 6 balíčků baterií s kapacitou 480 kWh. Nabití zástrčkou CCS trvá necelé tři hodiny výkonem až 150 kW.

Vedle inovativních technologií hraje při dojezdu důležitou roli také efektivní jízda. Výsledkem bylo, že za testovací jízdu v Mnichově seděli zkušení řidiči. Důležité je nepodceňovat vliv řidiče, proto MAN Truck & Bus nabíjí i školení zaměřené na ekonomickou jízdu.

Trend směrem k elektrické mobilitě je zřejmý hlavně v městských oblastech. MAN Truck & Bus předpokládá, že bude do roku 2025 polovina všech nových městských autobusů MAN provozována na alternativních technologiích pohonu. Proto zvýší produkci Lion's City E, ve svém polském závodě bude vyrábět až 2 500 vozidel ročně. Pokud bude poptávka po roce 2026 i dále růst, počítá s odpovídající výrobní kapacitou.

Elektrický dvanáctimetrový MAN se brzy představí i v České republice.



MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
MAN Lion’s City E vyráží na trasu v rámci „MAN eBus Efficiency Run“. Foto MAN
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
Odborníci z TÜV SÜD před odjezdem zapečetili nabíjecí zásuvku. Foto MAN
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
Autobus jezdil na mnichovských linkách 176 a X80. Foto MAN
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
Na testu se střídali čtyři řidiči. Foto MAN
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
MAN eBus Efficiency Run: MAN Lion's City 12 E překonal hranici 550 ujetých kilometrů
Plně elektrický městský autobus od MAN jezdil přesně 24 hodin na trasách mezi ulicemi Karlsfelder Straße, Moosacher a Puchheimer v Mnichově. Na jedno nabití ujel 550,8 kilometrů. Foto MAN