K historii trolejbusové dopravy v Gmündu - Českých Velenicích

Trolejbus jezdil v letech 1907-1916 na trase Gmünd, náměstí - Gmünd, nádraží (nyní České Velenice). U českovelenického nádraží by se mohla po 100 letech objevit replika Mercédès-Électrique-Stoll.
Trolejbus jezdil v letech 1907-1916 na trase Gmünd, náměstí - Gmünd, nádraží (nyní České Velenice). U českovelenického nádraží by se mohla po 100 letech objevit replika Mercédès-Électrique-Stoll.
Impulsem pro výstavbu trolejbusové trati v Gmündu, byla dvoukilometrová vzdálenost mezi centrem města a nádražím. Protože výstavba tramvaje nepřipadala v úvahu, rozhodla se místní radnice k neobvyklému kroku – odzkoušet novinku, trolejbus firmy Mercédès-Électrique-Stoll. Smlouva byla podepsána 15.12.1906 a již v létě následujícího roku vyjel první trolejbus na svoji trať dlouhou 2,2 km (+ 300 metrů manipulační spojky do vozovny) mezi náměstím a nádražím. 15. červenec 1907 se tak stal datem zahájení trolejbusového provozu nejen v Čechách, ale v celém tehdejším Rakousku (v uherské části habsburské monarchie začaly trolejbusy jezdit již v roce 1904 mezi Popradem a Starým Smokovcem).

První vůz měl kapacitu 18 cestujících, z toho 8 stojících, plus poštovní oddíl – právě ten je vzorem pro repliku. Druhý vůz byl dodán již bez poštovního oddílu, čímž jeho kapacita vzrostla na 24 osob (z toho 10 stojících). Mimo trolejbusy disponoval provoz také dřevěnou plošinou na údržbu trolejového vedení, které bylo napájeno elektrickým proudem o napětí 440 V z místní elektrárny.

Trolejbusová doprava v Gmündu se během své krátké provozní éry dočkala dokonce prodloužení. V souvislosti se stavbou nového vlakového nádraží byla v roce 1909 vybudována přeložka v koncovém úseku na dnešní české straně, čímž se délka rozrostla na 2,880 km.

Zatímco předválečných osm let je zdokumentováno poměrně podrobně, o konci trolejbusového provozu existuje několik verzí. Jasné je, že stejně jako většina tehdejších evropských trolejbusových provozů, padl za oběť válce; v případě Gmündu došlo k přerušení provozu v červenci 1916. Podle některých zdrojů byl „zrekvírován“ pro vojenské potřeby (personál narukoval, vozy přestavěny na spalovací motor), podle jiných se vozy i trať zakonzervovaly s tím, že v „lepších časech“ bude moci být zase obnoven. Ty však už nenastaly a poválečné rozdělení města na rakouský Gmünd a České Velenice, ležící na území nově vzniklého Československa, vyvolaly odlišný vývoj obou částí (např. na rakouské straně muselo být v r. 1922 vybudováno vlastní nádraží), který byl v letech po II. světové válce později završen vznikem „železné opony“.
Tématu se budeme dále věnovat.
Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907, jednoho z prvních trolejbusů v Evropě. První část: Ze setkání zainteresovaných na projektu.

Viz www.velenice.cz. a také (česky) na www.gmuend.at

K historii trolejbusové dopravy v Gmündu - Českých Velenicích
Pohled na ''gmündské'' nádraží sice bez trolejbusu, ale s dráty a kolejemi úzkolejky před ním.
K historii trolejbusové dopravy v Gmündu - Českých Velenicích
Pohled na ''gmündské'' nádraží. Výřez.
K historii trolejbusové dopravy v Gmündu - Českých Velenicích