V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta

jednoho z prvních trolejbusů v Evropě. První část: Ze setkání zainteresovaných na projektu.
jednoho z prvních trolejbusů v Evropě. První část: Ze setkání zainteresovaných na projektu.
14.2.2015: K historii trolejbusové dopravy v Gmündu - Českých Velenicích
Trolejbus jezdil v letech 1907-1916 na trase Gmünd, náměstí - Gmünd, nádraží (nyní České Velenice).

Na počátku minulého víkendu se v Českých Velenicích sešla dvacítka lidí, které spojil projekt stavby repliky trolejbusu, který před stoletím spojoval město Gmünd s jeho vzdáleným nádražím. S myšlenkou na stavbu historického trolejbusu přišel před rokem provozovatel místního muzea GaMu Jiří Kovář, kterému se podařilo postupně získat široký kolektiv spolupracovníků a příznivců. Z přítomných musíme jmenovat především konstruktéra Jana Kopečka, který z velmi kusých podkladů vypracoval výrobní dokumentaci a detailní technické výkresy. Hlavní podíl na výrobě vozidla bude mít majitel místního autoservisu Michal Dvořák, svým dílem k ní však přispějí i technické střední školy v Českých Velenicích a Českých Budějovicích. Kolář Augustýn Krystyník z Nového Hrozenkova a restaurátor starožitných dřevěných komponent Tomáš Juřička ze Vsetína na setkání předvedli svoji první „součástku“ – loukoťové kolo; v další fázi na nich bude výroba dřevěné karoserie. Odbornou pomocí do projektu přispívají ti, kteří se dlouhodobě dopravní historii a veteránství věnují – Alois Koutek a Svatopluk Šlechta (ten je známý především fandům železniční historie). Do této skupiny patří také i pamětníci „zlaté éry“ velenických železničních dílen, které odtud po opravě vracely parní lokomotivy na koleje téměř celé Střední Evropy. Do trolejbusového projektu je zapojen i českovelenický městský úřad a zájem projevují úřady rakouského Gmündu a Jihočeského kraje.
Projektu se na našich stránkách budeme věnovat postupně; hned v této fázi si řekněme, že ačkoliv se jedná o repliku trolejbusu, jde ve skutečnosti o elektromobil s kapacitou 8 cestujících + řidič (tedy vozidlo, pro které postačuje řidičský průkaz skupiny B). Trolejbusová trať v parku před nádražím bude tedy jen fiktivní, protože schválení a provoz „trolejbusové dráhy“ podléhá daleko složitějším předpisům než provoz silničních vozidel.
Jan Spousta

Viz také www.velenice.cz.

V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta
V Českých Velenicích vzniká replika trolejbusu Mércédes-électrique-Stoll 1907,
© Jan Spousta