DPP a Škoda Transportation představily první elektrobus pro Prahu
Škoda Transportation a DPP představily 23. listopadu 2021 na CZECHBUSU první elektrobus pro Prahu. Foto Sandra Sedlecká/ROPID
Další
Všech čtrnáct nových Škoda E'CITY by mělo vyjet na linky 154 a 213 ze Strašnické a Želivského na Jižní město v únoru příštího roku.
Středa, 24. listopadu 2021, rebus
Nový elektrobus Škoda E’CITY představily Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Transportation první den veletrhu CZECHBUS. Praha bude prvním městem, kde bude tento model elektrobusu z dílny skupiny Škoda Transportation jezdit. DPP si jich objednal celkem 14 a plánuje je nasazovat především na linky č. 154 a 213 ze Strašnické a Želivského na Jižní Město.

Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa, která byla v tomto případě našim subdodavatelem. Pro existující řešení, které používá naše sesterská společnost pro vlastní vozidla, jsme na základě poznatků z předchozích společných projektů navrhli specifické úpravy. V Turecku tak proběhla výroba karosérie na základě naší specifikace. K tomu jsme přidali to nejlepší z naší výroby – kompletní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu – celou montáž a kompletní zkoušky vozu zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu,“ popisuje Zdeněk Majer, Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.

Praha chce mít do roku 2024 o pětinu méně emisí a do roku 2030 má jezdit třetina autobusů na elektrický pohon. Škoda E'CITY budou prvními elektrobusy po několikaletém testování a pilotním provozu různých typů, které měla jenom pronajaté. „Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých 13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího roku,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Škoda E’CITY má dvoupólové dobíjení s galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15-30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický managementem celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost.

Technické informace o elektrobusu Škoda E‘CITY

Nový elektrobus pro DPP je typu Standard (Sd) pro městské linky, má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. Jeho vnější lak je v novém barevném stylu vozidel Pražské integrované dopravy (PID) a svou technickou specifikací splňuje nové standardy kvality PID.

E’CITY je plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů po celou dobu navržené životnosti baterií včetně vytápění nebo chlazeni interiéru. Nabíjecí výkon je až 150 kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600 V/750 V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektricky. Kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena.

Elektrobus má prostor pro dva kočárky nebo vozíčkáře, a také místa vyhrazená pro osoby se sníženou schopností pohybu. Je vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nechybí ani kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Základní technické údaje elektrobusu Škoda E’CITY:

Výrobce: ŠKODA ELECTRIC a. s.
Délka: 12,095 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,3 m
Rozvor: 5 805 mm
Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 80 km/h
Počet dveří: 3 dvoukřídlé
Nástupní výška: 32 cm
Celkový počet sedadel: min. 28 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 69
Deklarovaná životnost: min. 12 let
Výkon motoru: 160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení: Vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.

Co se týká výroby kolových vozidel pro hromadnou dopravu, skupina Škoda Transportation je jedním z největších evropských výrobců trolejbusů. Dosud dodala na tuzemský i zahraniční trh více než 14,5 tisíce trolejbusů. České trolejbusy jezdí ve zhruba třiceti zemích světa na třech kontinentech – v Evropě, Asii a v severní Americe.

Trolejbusy prodává, projektuje a vyrábí už 85 let. Příběh produktové řady elektrobusů začala psát před 7 lety. Po partnerství s novým obchodním partnerem - tureckou Temsa - se Škoda Electric na autobusy zaměřuje intenzivně. Od 1. listopadu 2021 vznikl samostatný segment BUS line. Do nového týmu shání nové kolegy na různé pozice. Pokud vás zajímá práce kolem vozidel, ale i obchodování, podívejte se, jakou práci výrobce nabízí.



Škoda Transportation a DPP představily 23. listopadu 2021 na CZECHBUSU první elektrobus pro Prahu. Foto Škoda Transportation
Škoda E'CITY pro DPP. Foto Sandra Sedlecká/ROPID
Volvo electric