Do Kostelce nad Labem trolejbusová linka nepovede
Letňany, Prosek, Vysočanskou a Českomoravskou s Brandýsem nad Labem-Starou Boleslaví dnes spojuje příměstská autobusová linka 375. V budoucnu bude zhruba 70 % trasy pod trolejemi a v provozu by mohly být tříčlánkové parciální trolejbusy. Foto PID
Občané obcí na trase nesouhlasili s výstavbou trolejí a zavedením parciálních trolejbusů. V budoucnu do Kostelce pojedou zřejmě elektrobusy.
Středa, 27. října 2021, rebus
Radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký navrhl na jednání Zastupitelstva Středočeského kraje 25. října projekt trolejbusové dopravy z Prahy do Kostelce nad Labem zastavit a Zastupitelstvo návrh odsouhlasilo.

Zástupci obcí na trase dali najevo svůj nesouhlas s tímto projektem. Nechceme jít proti vůli občanů“ vysvětlil radní Borecký na zasedání Zastupitelstva svůj záměr odstoupit od projektu.

Petici s názvem „Nechceme troleje do vesnic a do polí“ podepsalo celkem 749 občanů obcí Veleň, Polerady, Mratín, Sluhy, Brázdim a města Kostelec nad Labem. Nesouhlasili se zavedením parciálních trolejbusů a výstavbou trolejí v katastrech předmětných obcí.

Celý projekt se připravoval od roku 2019, současné vedení kraje jej tedy převzalo od svých předchůdců. Přestože plánované parciální trolejbusy mají vlastní akumulátory a troleje by byly jen na některých úsecích, zhruba na 50 až 88 % trasy, občany ve zmíněných lokalitách se nepodařilo přesvědčit. Projekt linky 377 do Kostelce tedy končí. Odhadované investiční náklady na realizaci se měly pohybovat okolo 385 milionů korun.

Naopak přípravy linky 375 z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem pokračují, u obcí na této trase má projekt trolejbusové dopravy podporu. Díky provozu bateriových trolejbusů by zde mohly být v budoucnu v provozu i kapacitní tříčlánková vozidla. Pod trolejí má být zhruba 70 % trasy. Odhadované náklady jsou zhruba 566 milionů korun.

Vzhledem k závazkům vůči EU týkajícím se bezemisní dopravy bude třeba hledat pro trasu do Kostelce jiné alternativy. Pokud trolejbusy, podle studie, kterou pro kraj zpracovala Dopravní fakulta ČVUT, a která je vyhodnotila jako nejrozumnější řešení, neprošly, bude nutno najít jiná řešení v podobě elektrobusů či vodíkových autobusů, uvádí Středočeský kraj na svých webových stránkách.



Rošero P
IDOS