Coach Progress: BRT  - BUS RAPID TRANSIT - rychlá autobusová doprava.
Futuristické vozidlo postavené na bázi VOLVO karosářem Wrights

Doprava autobusy, které jezdí v samostatných pruzích a jsou vyčleněny z běžného provozu, je rozšířená téměř na všech kontinentech.
Doprava autobusy, které jezdí v samostatných pruzích a jsou vyčleněny z běžného provozu, je rozšířená téměř na všech kontinentech.
K BRT na BUSportálu:

'Streetcar' zatraktivňuje autobusovou dopravu. (CZ+EN)

CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.

Nejdelší švédský autobus pro Göteborg. Bus Rapid Transit (BRT).(CZ+EN)

Volvo Buses na kongresu UITP v Římě ... ... BRT (Bus Rapid Transit) pomáhá městům řešit dopravní problémy.

Volvo Buses spojují budoucnost s busy-tramvajemi.

APTS bus-tramvaje Phileas pro francouzského dopravce ... ... novátorské "high-tech" vozidlo vyvinuté APTS pro kvalitní veřejnou dopravu v Eindhovenské oblasti. APTS bus-tramvaje Phileas pro francouzského dopravce ....

Busy-tramvaje Civis z IRISBUSu v Las Vegas.

BRT systém nespecifikuje jednoznačně konkrétní model, rozličné jsou použité typy autobusů, trať – komunikace, po které se pohybuje, ale i použité elektronické systémy. V laické terminologii je nazýván jako „bus tramvaj, bus metro nebo bus vlak“. Princip je však v zásadě stejný, jedná se o dopravu autobusy, které jezdí v samostatných pruzích a jsou vyčleněny z běžného provozu. Bohužel však musíme konstatovat, že podobný způsob dopravy není zatím zavedený nikde v zemích východní Evropy. S BRT se můžeme ovšem setkat téměř na všech kontinentech v různých provedeních a stupních technické dokonalosti.

V čem vlastně spočívá celá genialita projektu? V jednoduchosti. Je však potřeba pro BRT vybudovat novou infrastrukturu, ovšem nepoměrně levnější než kolejové těleso pro tramvaj, rychlodráhu nebo metro. Odhadované náklady na stavbu takové dráhy jsou jen 5 – 10 % částky potřebné pro stavbu dráhy kolejových vozidel. Jednou z hlavních výhod je flexibilita využití, autobus může kdykoliv z tratě vybočit a opět se vrátit. Je nepoměrně rychlejší než tramvaj nebo běžný autobus MHD v hustém provozu. Nejčastěji používané autobusy v systému jsou s hybridním pohonem, znamená to mnohdy až poloviční spotřebu paliva - motorové nafty nebo zemního plynu. Nezanedbatelný je dopad na životní prostředí, spalovací motory autobusů mají nepoměrně menší obsah a výkon ve srovnání se standardním provedením. Při plynulosti a rychlosti dopravy také významně klesá spotřeba a zmenšuje se množství škodlivých látek, které unikají do ovzduší. Nutné je také brát v úvahu to, že tyto autobusy potřebují k překonání určité trasy někdy jenom třetinu času v porovnání s autobusy, které se pohybují v běžném městském provozu. K přepravě určitého množství osob je zapotřebí daleko nižšího počtu nasazených vozů na trase. Důležité je také, že při použití vozů s hybridním pohonem se celková hladina hluku blíží ke hranici 80 – 70 dB, to je porovnatelné s hlučností jízdy středně velkého osobního vozu.

Celý materiál najdete na www.coachprogress.cz