CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis STANDARD.

Společnost Irisbus Iveco prezentovala na evropské dopravní výstavě TRANSPORTS PUBLICS 2006 inovovaný městský autobus Citelis Euro 4, Euro 5 a EEV. CREALIS pro BRT - BUS RAPID TRANSPORT SYSTEM.
Společnost Irisbus Iveco prezentovala na evropské dopravní výstavě TRANSPORTS PUBLICS 2006 inovovaný městský autobus Citelis Euro 4, Euro 5 a EEV. CREALIS pro BRT - BUS RAPID TRANSPORT SYSTEM.
Vysoké Mýto - Společnost Irisbus Iveco představila celkem tři inovované verze modelu Citelis ve své expozici na 2. Evropské dopravní výstavě TRANSPORT PUBLICS 2006 v Paříži, pořádané od 13. do 15. června 2006. Ve stejné hale, ale mimo expozici, byl vystaven meziměstský autokar Arway v délce 12,8 m, který byl vybaven dvěma místy pro invalidní vozíky a zvedací plošinou u prostředních dveří.

Světovou premiéru v Paříží měly inovované městské nízkopodlažní autobusy Citelis hned ve třech různých provedeních:
  • standardní: 12 metrů dlouhý, s naftovým motorem Euro 4, třemi dveřmi, 28 sedadly a s nájezdovou rampou a plošinou pro přepravu vozíčkářů;
  • kloubový: 18 metrů dlouhý, CNG EEV (mimořádně ekologické vozidlo s pohonem na stlačený zemní plyn), se 4 dveřmi, 38 sedadly a s nájezdovou rampou a prostorem pro přepravu vozíčkářů;
  • Crealis: moderní městský autobus, který odpovídá nové koncepci BRT (Bus Rapid Transit – rychlá autobusová přeprava), která si klade za cíl zlepšení jízdních vlastností a jednotný přístup k infrastruktuře, vozidlům, provozu a službám.
Při inovaci a přechodu modelu Citelis na Euro 4 přišlo i na další četná technická zlepšení, která jsou nezbytnou součástí tohoto vývoje:

1) Nezávislé zavěšení předních kol nahrazuje pevnou přední nápravu a poskytuje vozu lepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti, větší pohodlí v husté dopravě a celkově lepší dojem z řízení vozidla. Významně se zlepšil poloměr zatáčení – u autobusu o délce 12 metrů se proti verzi Euro 3 zkrátil z 11,26 na 10,6 metrů.

2) Nižší kloubový spoj se objevuje u typu Citelis o délce 18 metrů. Od nynějška je výška podlahy 330 mm u všech nástupních dveří.

3) Sedadla ukotvená do konzol (upevněná do bočních stěn) jsou součástí standardního vybavení a významně usnadňují čištění podlahy.

4) Třetí brzdové světlo, namontované pod zadním oknem, zvyšuje bezpečnost.

5) Vysoko zavěšený konec výfuku umožňuje vyvedení výfukových plynů vzadu, u levého horního okraje střechy vozu (toto uspořádání je buď standardní, nebo volitelné v závislosti na požadavcích jednotlivých trhů).

Irisbus Iveco potvrzuje inovační potenciál a důraz na ochranu životního prostředí. Na nedávno skončeném veletrhu Autotec vystavil dva úplně nové výrobky v sortimentu linkových autobusů a minibusů - tuzemskou premiéru měl nový minibus Iveco Daily v provedení Euro 4, světovou premiéru měl nový linkový autobus Crossway, nahrazující dosavadní autobusy C 954E, Récréo a Axer. Již dnes splňují tyto nové autobusy s dieselovým pohonem hladiny znečištění nejen podle normy Euro 4 a Euro 5, ale i podle normy EEV dosahované doposud pouze některými autobusy s pohonem na zemní plyn.

Crealis - vyspělá vize městského dopravního prostředku

Crealis je modifikací autobusu Citelis a byl zkonstruován pro provoz ve vyhrazeném dopravním pruhu buď v částečně nebo úplně řízeném režimu. Moderní Crealis odpovídá nové koncepci BRT (Bus Rapid Transit – rychlá autobusová přeprava), která si klade za cíl zlepšení jízdních vlastností a jednotný přístup k infrastruktuře, vozidlům, provozu a službám.

Koncepci BRT nelze považovat za pouhou investici do vozového parku, u evropských provozovatelů veřejné dopravy je v současnosti považována za strategickou volbu při výběru vhodného systému. BRT zahrnuje:

lepší službu zákazníkům (pohodlný nástup, pohodlí, informace, přístupnost pro všechny);

výtečnou kvalitu nabídky (frekvence, doprava, rychlost přepravy, pravidelnost, předvídatelnost), to vše zásluhou:
- vyhrazeného dopravního pruhu,
- optického naváděcího systému, který zaručuje rychlé a přesné zastavení vozidla na jednotlivých stanicích;

vozidlo se silnou identitou (styl, úpravy na přání zákazníků);

dobrou schopnost integrace (interakce s městem, rozmístění stanic, přizpůsobivost).

Za účelem řešení těchto požadavků vyvinula firma Irisbus Iveco vozidlo Crealis, jehož smyslem je:

poskytovat optimální služby nabízející pohodlí a informovanost v moderním, specificky uspořádaném interiéru;

navodit pocit spolehlivého vozidla s upravitelnou konstrukcí podle přání zákazníka, které má výhodu vysoké schopnosti své integrace do příslušného města;

optimalizovat zastavování vozidla na zastávkách pomocí optického naváděcího systému (Siemens), který zajišťuje plynulejší jízdu a dokonalou přístupnost pro cestující se sníženou pohyblivostí.

Rozvoj vyhrazených dopravních pruhů je základním předpokladem pro dosažení plynulejší dopravy. Vozidla přitom spotřebovávají méně paliva, zlepšuje se dopad dopravy na životní prostředí, poskytují pohodlí, ale především umožňují mnohem rychlejší přepravu, a tak mohou snadněji přesvědčit uživatele osobních aut k využívání veřejné dopravy.

Tento přístup je v dokonalém souladu s úvahami firmy Irisbus Iveco týkajícími se inovací a konkurenčních řešení, které představují alternativu tzv. těžkých systémů, jako je metro nebo tramvaj, a zapadá do kontextu omezování veřejných výdajů, které se prosazuje v některých zemích. Irisbus má dobré, více jak pětileté, zkušenosti s provozem městských autobusů na trasách s vyhrazenými jízdními pruhy, a to jak s autobusy Citelis, tak s autobusy Civis v délkách 12 a 18 metrů, které jsou vybaveny optickými naváděcími systémy firmy Siemens. Od roku 2001 k dnešnímu dni najezdilo ve francouzském Rouenu 38 kloubových autobusů Irisbus více jak 4 milióny kilometrů, přičemž provedly 3,5 miliónů zastavení v naváděném režimu. Denně se uskuteční v naváděcím pruhu kolem 5 000 zastavení. Průměrná mezera mezi okrajem zastávky a okrajem nástupní hrany vozu je méně než 5 cm. Provozovatelé dopravní sítě v Rouenu, kteří jsou spokojeni s tímto moderním, atraktivním a nákladově velmi efektivním systémem veřejné dopravy, se rozhodli rozšířit svůj vozový park a objednali 28 vozů Citelis s naváděcím systémem pro síť dopravních linek TEOR (Transports Est-Ouest Rouennais). Tato vozidla jsou již připravena k dodání a jejich uvedení do provozu je plánováno na druhé pololetí roku 2006.

Systém optického navádění od firmy Siemens byl integrován do konstrukce autobusu Citelis od samého počátku výrobních prací. Systém může být dodán jako opční příslušenství ke všem verzím tohoto autobusu, tj. k autobusům délky 12 a 18 metrů, jak k verzím na plyn, tak na naftu.

Kromě výhody nízkých investičních nákladů, má systém založený na dopravním prostředku jedoucím na pneumatikách obrovskou výhodu v tom, že je možno ho budovat po částech tak, jak to vyžaduje územní plán rozvoje městských částí a příslušné investiční výhledy. Dlouhodobě rozkopané městské části a nákladná staveniště, předcházející uvedení nové linky nebo její části do provozu, jsou již minulostí.
TZ Irisbus

CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis STANDARD.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis STANDARD.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis STANDARD.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis STANDARD.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis ESPACE.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis GUIDE.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis GUIDE.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
Citelis GUIDE.
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
CREALIS
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
CREALIS
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
CREALIS
CITELIS - světová premiéra v Paříži: STANDARD, GUIDE. BRT bus CREALIS.
CREALIS