ČESMAD BOHEMIA: Ceny za silniční dopravu míří vzhůru
Ilustrační foto Shell

Ceny vstupů rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o cenu paliva, samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. Cena nafty vzrostla o 7 a kapaliny AdBlue o desítky korun.
Ceny vstupů rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o cenu paliva, samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. Cena nafty vzrostla o 7 a kapaliny AdBlue o desítky korun.
Současná bezprecedentní situace vyvolaná koronavirovou pandemií má zásadní dopady i do silniční dopravy. Ta prokázala a denně prokazuje svůj strategický význam, ale nemůže se vyhnout zdražování. Ceny jejích vstupů rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o cenu paliva, samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. Nárůst vstupů se zatím pohybuje mezi 12 až 15 procenty. V některých případech nejde pouze o „drahotu“, ale vůbec o dostupnost. Nová dopravní technika má dodací lhůty delší než jeden rok, chybí i základní náhradní díly, někdy není olej a podobné banální položky. Odvykli jsme limitujícímu nedostatku materiálu, který se stává dnes realitou. Objevila se i nová hrozba v podobě výpadků dodávek AdBlue. Stejně jako nelze bez čipů vyrobit auto, nedostatek AdBlue by zastavil všechny moderní vznětové motory v nákladních vozidlech i autobusech.

Aditivum AdBlue se na stojanech čerpacích stanic začalo objevovat zhruba před patnácti lety, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobešlo takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem. Systém selektivní katalytické redukce SCR pomocí vstřikování kapaliny AdBlue výrazně snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Aby bylo znemožněno obcházení těchto norem, jsou všechna vozidla používající AdBlue z výroby vybavena systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny.

V posledním týdnu velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek, a to v důsledku zdražení základní suroviny pro její výrobu, jíž je zemní plyn. Navíc se objevují zprávy o omezování nebo dokonce zastavování její výroby. Bohužel celá Evropa a s ní i Česká republika zapomněla zařadit AdBlue mezi strategické suroviny. Přitom při přerušení dodávek dojde k zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. Tedy taková malá apokalypsa, kdy by během několika hodin došlo i ostatní palivo na čerpacích stanicích, zastavily by se výrobní závody a ustalo zásobování zbožím i základními potravinami. Neblahým příkladem, sice z jiné příčiny, je Velká Británie.

Podle hlavních distributorů zatím dodávky na čerpací stanice, byť za podstatně vyšší cenu, ohroženy nejsou. K lokálním výpadkům však už došlo. Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje: „Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s  vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv. Současně si myslím, že by měla včas zasáhnout především Evropská komise, protože právě unijní normy z AdBlue strategický materiál vytvořily. Možná jde o čistě obchodní spor výrobců a distributorů, ale rukojmími jsme my všichni. Komise pro podobné případy disponuje regulačními netržními pravomocemi.“

Podle Sdružení jsme v situaci, kdy se doprava za ceny loňského roku stává ekonomickou sebevraždou. Netýká se to jen nákladní dopravy, ale i té autobusové, která má vstupy podobné a v cenách je závislá na smlouvách se zadavateli. Ti budou muset připlatit. Cena nafty vzrostla od začátku roku o 7 korun, AdBlue je násobně dražší, vysoká inflace zvyšuje režii. Doprava do Británie silně ovlivněná Brexitem zdražila během několika měsíců o pětinu, ale podobný cenový skok lze v nejbližší době očekávat v celé Evropě a u všech typů přeprav. Silniční dopravci, se dostávají do stavu, že nejsou schopni plnit požadavky zákazníků. Vše ještě komplikují narušené dodavatelsko-odběratelské řetězce, kdy se na jedné straně nedostává volných kapacit a na straně druhé stojí nevyložené kamiony před branami zavřených továren. „Dnes nenajdete dopravce, který by byl schopen stoprocentně zajistit poptávané kapacity. Je běžné, že volný kamion, který byste potřebovali zítra, seženete až za týden. Vážně hrozí, že doprava se stane luxusním zbožím, její ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu,“ uvedl prezident ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA


ČESMAD BOHEMIA: Ceny za silniční dopravu míří vzhůru