Cegelec dodá statické měniče pro nové berlínské metro
Kontrakt se Stadler počítá s dodávkami měničů na až deset let pro až 1 500 vagónů s možností opce na další kusy. Foto Stadler

Až 1 500 vagonů od Stadler bude vybaveno měniči vyvinutými a vyrobenými v České republice. Cegelec uspěl v silné konkurenci a získal zakázku za půl miliardy korun.
Reklama
Až 1 500 vagonů od Stadler bude vybaveno měniči vyvinutými a vyrobenými v České republice. Cegelec uspěl v silné konkurenci a získal zakázku za půl miliardy korun.
Pražská společnost Cegelec (součást Vinci Energies) získala největší jednorázový kontrakt na dodávku tzv. statických měničů ve své historii. Statické měniče bude dodávat pro nové vlaky berlínského metra řad J a JK, jež bude pro berlínský Dopravní podnik (BVG; Berliner Verkehrsbetriebe) vyrábět společnost Stadler Deutschland GmbH.

Firma Stadler Deutschland podepsala v roce 2020 zakázku na dodání nové generace vlaků metra pro Berlín. Společnost v rámci přípravy projektu vybírala subdodavatele vybraných klíčových komponentů, včetně tzv. statických měničů. Ty se – zjednodušeně řečeno – starají o napájení všech elektrických zařízení ve vozidle, které nejsou přímo spojeny s pohonem vozidla (tedy mimo trakci). Jde například o osvětlení vozidla, palubní baterii, dveřní pohony, kompresor, klimatizační jednotku, pult řidiče, informační a odbavovací systémy atp. V silné konkurenci několika evropských výrobců si vítězství v interním výběrovém řízení odnesla právě společnost Cegelec.

Ta se snažila vyvinout měnič pro berlínské metro na míru přesně dle požadavků zákazníka. Vyrovnat se bylo zapotřebí například s hmotností, požadavky na přístup servisních pracovníků, specifickými normami či s přísnými parametry provozní spolehlivosti. Cílem bylo zajistit také maximální unifikaci, protože Stadler bude dodávat dva sice příbuzné, avšak velikostně odlišné typy vozidel. To vychází ze skutečnosti, že starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musí jezdit vozidla se šířkou max. 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J. Z hlediska statického měniče bylo nutné přizpůsobit jeho konstrukci tak, aby se vešel do přesně vymezeného prostoru, což bylo pochopitelně limitující u užšího z obou typů, tedy řady JK. Cílem však bylo mít, pokud možno, jednotné řešení pro oba nové modely berlínské podzemky, čehož se nakonec podařilo také dosáhnout.   

Pro naši firmu si jedná o obrovský úspěch, který ukazuje, že jsme schopni uspět s našimi produkty i v té nejtěžší konkurenci. Náš tým techniků a obchodníků odvedl v rámci přípravy projektu vynikající práci a vyzdvihnout musím také spolupráci se Stadlerem. Je nutné si uvědomit, že zakázka tohoto typu se nerodí vůbec snadno a že technická a obchodní vyjednávání zabrala takřka rok. Měniče pro metro byly kompletně vyvinuty v rámci naší firmy a budou se v České republice pochopitelně i vyrábět,“ nastiňuje Ing. Miroslav Opa, Ph.D., výkonný ředitel Cegelecu.

Pro Cegelec se jedná o dlouhodobé partnerství. Kontrakt totiž počítá s dodávkami na až deset let pro až 1 500 vagónů, navíc s možností opce na další kusy. První předsériové statické měniče budou předány do Stadleru počátkem roku 2022. Sériová výroba je předpokládána od roku 2023. Dva vozy budou disponovat vždy jedním statickým měničem, základní kontrakt počítá s dodáním 303 kusů pro 606 vagónů, zbylých 447 ks (pro 894 vagónů) je předmětem opce. Celkový objem zakázky (bez náhradních dílů a servisu) činí zhruba půl miliardy korun.

Pro naši firmu jsou statické měniče jedním z klíčových produktů. Na sklonku 90. let jimi začaly být v rámci modernizací osazovány ve velkém starší tramvaje z produkce ČKD Tatra, především slavné »té trojky«. Po světě dnes jezdí tisíce kusů našich statických měničů, tato zakázka je však výjimečná svou velikostí, protože jde o opravdu mimořádně velký kontrakt. Už jeho základní objem představuje největší jednorázovou objednávku na statické měniče v historii naší firmy, navíc jde pro nás o vstup do prestižního segmentu metra,“ doplňuje Ing. Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu.

V Berlíně už přitom techniku českého Cegelecu, jedné z nástupnických společností někdejšího závodu ČKD Polovodiče, dobře znají, byť prozatím pouze na povrchu. Firma totiž v Berlíně modernizovala v minulosti celkem 77 tramvají typu GT6N, které se po provedené omlazovací kúře vyznačují v provozu mimořádnou spolehlivostí.

TZ Cegelec