Autobusy SOR od roku 2023 s bateriemi od slovenského InoBat Auto
Největší flotilu elektrických autobusů SOR (NS 12) v České republice provozuje Dopravní podnik města Hradce Králové. Foto DPmHK

Výrobce baterií InoBat Auto se dohodl na spolupráci se SOR Libchavy. Bude dodávat inovativní baterie vyrobené na míru pro české elektrobusy.
Výrobce baterií InoBat Auto se dohodl na spolupráci se SOR Libchavy. Bude dodávat inovativní baterie vyrobené na míru pro české elektrobusy.
Podle uzavřené dohody zajistí InoBat Auto výzkum, vývoj a výrobu bateriových modulů a systémů správy baterií postavených na technologii NMC Cells. Pro slovenského výrobce jde o první zveřejněné komerční partnerství. První autobusy s bateriemi od InoBat Auto by se měly dostat do provozu v roce 2023, informoval mediální zástupce InoBat Auto Mario Marcinek ze společnosti Neuropea.

Spoluzakladatel a výkonný ředitel InoBat Auto Marián Boček upozornil, že dohoda je významným krokem, který spojí Slovensko a Česko na cestě k postupné elektrifikaci dopravy. "Pro evropský automobilový trh je to velký úspěch. Těšíme se na spolupráci se SOR, budeme partneři v celém procesu, od designu baterie až po finální dodávku, přičemž půjde o kompletní řetězec výzkumu, vývoje a produkce, a to vše přesně podle potřeb našeho zákazníka," uvedl Boček.

Během roku 2021 plánuje InoBat Auto vývoj vhodné baterie, v roce 2022 by je v pilotním testu měli vyzkoušet ve dvou autobusech. Od roku 2023 počítá Boček s plným nasazením baterie pro SOR, přičemž na slovenský a českých silnicích by tyto baterie měly pohánět více než 100 autobusů.

"V České republice jsme byli průkopníkem elektrických řešení pro naše autobusy dlouho předtím, než se téma dostalo do popředí pozornosti. Jsme rádi, že jsme v InoBatu našli partnera, který je regionálně blízký, ale má předpoklady k tomu, aby povýšil spolupráci na takovou úroveň, která by byla významná v evropském kontextu,“ uvedl ve vyjádření pro média Vítězslav Tymr, jednatel společnosti SOR.

Baterie, které bude společnost vyvíjet a vyrábět ve svém R&D centru ve Voděradech, jsou výsledkem použití takzvané High-Throughput Processing platformy, která byla vyvinuta americkou společností Wildcat Discovery Technologies, technologickým partnerem INOB. Tato patentovaná technologie umožňuje najít správné chemické složení baterie pro jakékoli elektrické vozidlo, přesně podle požadavků a specifikací cílového zákazníka. Loni firma představila prototyp baterie pro elektrovozy.

Loni slovenský vláda podpořila InoBat v oblasti vývoje a výroby baterií pěti miliony Eur, které má použít primárně na financování odborných kapacit a technologických potřeb pro spuštění výzkumného centra a výrobní linky. Za společností InoBat stojí konsorcium investorů a technologických firem jako investiční skupina IPM Group, A.EN. Group, MSM Group či Matador Group. Mezi její partnery patří také česká energetická společnost ČEZ.

Voděrady leží 40 km od Bratislavy. V lokalitě, kterou vloni InoBat Auto zakoupila a vybudovala první továrnu na baterie na Slovensku, se léta vyráběly komponenty pro televize pro jihokorejský koncern Samsung.


Autobusy SOR od roku 2023 s bateriemi od slovenského InoBat Auto
Největším trhem pro elektrické autobusy SOR je Rumunsko, kam dodal výrobce v posledních letech přes 100 vozidel na baterie. Foto město Zalau