100 elektrických autobusů ve Varšavě
Stý elektrický autobus ve Varšavě získal speciální nátěr. Foto MZA

Flotily polských měst se během pár let rozrostou o dalších 500 bezemisních autobusů. Vláda vyhlásila Zelený program pro veřejnou dopravu za více než 7 miliard korun.
Flotily polských měst se během pár let rozrostou o dalších 500 bezemisních autobusů. Vláda vyhlásila Zelený program pro veřejnou dopravu za více než 7 miliard korun.
Flotila společnosti Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) dosáhla jubilejního počtu 100 elektrických autobusů. Do konce měsíce se počet zvýší na 160. Solaris dokončí významnou zakázku z července 2019 na 130 kloubových Solaris Urbino 18.

Varšava začala nakupovat elektrické autobusy v roce 2015, kdy do hlavního města dorazilo prvních 10 elektrických autobusů Solaris Urbino 12 a dalších 20 Solaris a Ursus Bus v následujících letech. V roce 2019 byla podepsána smlouva na dodávku až 130 kloubových elektrických autobusů Solaris Urbino 18 Electric. V březnu letošního roku dodala společnost Solaris Bus & Coach první a v současné době 96 e-busů, do konce listopadu má přijet i zbytek objednané flotily. Varšava tak bude provozovat 160 bezemisních autobusů. Aby bylo možné zajistit efektivní provoz pracuje se na rozšíření sítě nabíječek. V depech je připraveno více než 150 plug-in nabíječek a tři výkonné nabíječky prostřednictvím sběračů. Další tři jsou na konečných zastávek a připravují se další.

Po Moskvě s přes 300 e-busy, Londýnu s asi 200, Rotterdamu, Amsterdam a Oslo, je Varšava dalším evropským městem s největším počtem autobusů na elektrický pohon. Rok 2019 Evropa uzavřela s celkem 1 600 elektrickými autobusy, což představovalo přibližně 12% všech registrací ve městech (přibližně 14 000 vozidel). Největším trhem je Nizozemsko (381), následované Francií (285) a Německem (187). Dohromady tyto tři země zaregistrovaly v loňském roce více než polovinu všech prodaných elektrických autobusů.  

K velkým provozovatelům elektrických autobusů se brzy zařadí další evropská města hlavně z Německa, Francie, Španělska nebo Skandinávie, kde funguje vládní podpora na pořízení bezemisních autobusů. Zelený program pro veřejnou dopravu ve výši 1,3 miliardy PLN  (téměř 7,67 miliardy korun) schválila na začátku listopadu také polská vláda. První výzva k podávání žádostí bude zahájena 4. ledna 2021, kdy budou moci místní samosprávy, organizátoři nebo provozovatelé žádat o dotace na nákup autobusů s nulovými emisemi. Dotace ve výši 1,1 miliardy PLN a půjčky ve výši 200 milionů PLN umožní podle Ministerstva klimatu a životního prostředí nakoupit nejméně 500 autobusů poháněných elektřinou nebo vodíkem a ztrojnásobit současný počet vozidel tohoto typu v Polsku. Výzvy budou probíhat postupně ve třech fázích, a to v letech 2021, 2022 a 2023. Úroveň financování v první výzvě dosáhne 80 procent pro elektrické autobusy a trolejbusy. Pokud bude město investovat do nákupu vozidla na vodíkový pohon dosáhne dotace 90 procent.

100 elektrických autobusů ve Varšavě
Jubilejní stý elektrický autobus Solaris Urbino 18. Foto Michal Gala
100 elektrických autobusů ve Varšavě
MZA buduje plug-in nabíječky i pantografové na trasách linek. Foto MZA