Barcelona jako první ve Španělsku objednala kloubový vodíkový autobus Solaris
Solaris Urbino hydrogen o délce 18 metrů a kapacitě 140 cestujících (53 sedících) na testování v červnu 2023 v Barceloně. Foto TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) završila svůj největší nákup vodíkových autobusů. Podepsala smlouvu se Solaris na dodávku 36 autobusů Urbino 12 hydrogen a dva kloubové vodíkové autobusy. Nákup v hodnotě 25 milionů eur je financován z národního plánu obnovy a odolnosti a z JIVE.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) završila svůj největší nákup vodíkových autobusů. Podepsala smlouvu se Solaris na dodávku 36 autobusů Urbino 12 hydrogen a dva kloubové vodíkové autobusy. Nákup v hodnotě 25 milionů eur je financován z národního plánu obnovy a odolnosti a z JIVE.

Solaris Bus Ibérica získala zakázku ve veřejné soutěži ze září 2023. Nákup v hodnotě 23 396 400 eur za model Urbino 12 H2 (jedno vozidlo přibližně 16 milionů korun) je financován ministerstvem dopravy, Movilidad y Agenda Urbana, jako součást Plánu obnovy, transformace a odolnosti nové generace.

První dva autobusy Urbino 18 hydrogen budou prvními v celém Španělsku. Cena je v tomto případě 1 799 800 eur (přibližně 22 milionů korun za jedno). Vozidla budou pořízena v rámci grantu projektu JIVE2 (evropský projekt na podporu vodíku jako čisté energie), kterém TMB jako provozovatel MHD v Barceloně zastupuje Španělsko. Prostřednictvím JIVE bylo nasazeno 298 vodíkových vozidel a 20 vodíkových dobíjecích stanic v 6 zemích EU.

S těmito akvizicemi přejde TMB z 8 vodíkových vozidel CaetanoBus H2 City Gold, která v současnosti jezdí na lince X1, na 46 autobusů. TMB je průkopníkem ve využívání vodíku. V dubnu 2022 poprvé ve Španělsku uvedla do provozu ve veřejné dopravě vodíkový autobus. Společně s Ibedrola také otevřela první závod na výrobu zeleného vodíku.

Podle TMB mají být nové autobusy začleněny do provozu během druhé poloviny letošního roku. Vozový park pak bude mít již 232 elektrických autobusů a 44 vodíkových. Umožní snížit 4 785 tun emisí CO2 a 22 tun NOx za rok.

Vodíkové autobusy Urbino 12 budou vybaveny sadami špičkových palivových článků o výkonu 70 kW. V kloubové verzi mají palivové články výstupní výkon 100 kW. Ve vozidlech bude také relativně malá trakční baterie Solaris High Power plnící pomocnou funkci. Srdcem vozidla bude centrální trakční elektromotor.

Vozidla se budou chlubit nejmodernějšími řešeními, která dobře cestující v Barceloně a zaměstnanci TMB již znají. Pohodlnou jízdu v horkých dnech zajistí účinná klimatizace. Vozidlo bude také vybaveno USB porty. Řidiči prospěch z řady řešení, která jim usnadní práci a zvýší bezpečnost silničního provozu. Za zmínku stojí zejména systém eMirror sestávající z kamer, které nahrazují konvenční boční zrcátka. Všechna objednaná vozidla budou také vybavena zařízením Mobileye Shield+, které minimalizuje riziko střetu s chodci nebo cyklisty.

Vozidla Solaris se poprvé připojila k flotile TMB v Barceloně v roce 2015. Barcelona byla také jedním z prvních měst, kde tehdy do ulic vyjely elektrické autobusy Urbino 18. Dopravce se k tomuto modelu pravidelně vracel prostřednictvím objednávek v letech 2018 a 2020. Vodíkové autobusy Solaris se dostanou do Barcelony vůbec poprvé. Celkem Solaris dodal TMB 130 autobusů, do celého Španělska více než 900, včetně 5 vodíkových Urbino 12 do Palma de Mallorca.

 


Barcelona jako první ve Španělsku objednala kloubový vodíkový autobus Solaris
První elektrický Solaris Urbino 18 z polské továrny Bolechowo dorazil do Barcelony začátkem srpna 2018 a dostal evidenční číslo 8611. Foto TMB.