10 trolejbusů HESS zahájilo provoz ve Fribourgu

Od nových jízdních řádů v prosinci postupně vyjelo na linku 1 ve švýcarském městě Fribourg deset parciálních trolejbusů HESS s označením lightTram® 19 DC.
Od nových jízdních řádů v prosinci postupně vyjelo na linku 1 ve švýcarském městě Fribourg deset parciálních trolejbusů HESS s označením lightTram® 19 DC.
Společnost Transports Publics Friburgeois - TPF a Freiburgská aglomerace (AGGLO) od nových jízdních řádů 2020/2021 nasadily ve švýcarském městě Fribourg ležícím na hranici mezi německy a francouzsky mluvící částí Švýcarska do provozu deset nových trolejbusů lightTram® 19 DC s bateriovým pohonem od společnosti HESS. Nové trolejbusy, které  postupně nahradily nejstarší vozy na lince 1, objednal dopravce na jaře letošního roku. V budoucnu může s využitím opce město se zhruba 38 tisíci obyvateli obnovit trolejbusy i na linkách 2 a 3, případně nahradit autobusy na lince číslo 6.

Bateriové trolejbusy se dobíjejí prostřednictvím stávajícího trolejového vedení a mají baterii s dostatečnou kapacitou pro jízdu na koncových úsecích trati bez napájení z trolejí.

Zavedení těchto nových vozidel bez spalovacích motorů sníží hluk a znečištění podél trasy bez trolejí a poskytnou tak komfort pro místní obyvatele i cestující, uvádí HESS. Vozidla jsou poháněna místo naftou elektřinou ze zelených zdrojů a podle aktuálního jízdního řádu spotřebují ročně 1 700 000 kWh. Díky baterii a elektrickému pohonu se Fribourg může vyhnout emisím 800 tun CO2 ročně.

Stávající trolejové prošlo částečnými úpravami, aby byly splněny energetické požadavky nových trolejbusů. Zmodernizovat bylo nutné také rozvodny Tilleul a Vignettaz a zcela nová vzniká na vlakovém nádraží. V depu autobusů TPF v Givisiez jsou instalovány noční nabíječky.

10 nových vozidel představuje náklady 13,2 milionu franků (přibližně 320 milionů korun, tj. 32 milionů za jedno vozidlo). Adaptace z hlediska infrastruktury činí 3 miliony franků.


10 trolejbusů HESS zahájilo provoz ve Fribourgu
Foto TPF/Jo Bersier