Zrušení zakázky na 25 trolejbusů pro DSZO potvrdil soud: vyjádření dopravce
Trolejbus Škoda 27 Tr. Foto DSZO

Výběrové řízení na nákup 25 parciálních trolejbusů za 400 milionů korun vyhlášené Dopravní společností Zlín-Otrokovice (DSZO) v únoru 2024 zrušil v říjnu minulého roku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V pondělí 15. září 2025 jeho rozhodnutí potvrdil Krajský soud v Brně. Dopravní společnost rozhodnutí soudu vnímá jako nastavení pravidel pro další výběrová řízení.

Výběrové řízení na nákup 25 parciálních trolejbusů za 400 milionů korun vyhlášené Dopravní společností Zlín-Otrokovice (DSZO) v únoru 2024 zrušil v říjnu minulého roku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V pondělí 15. září 2025 jeho rozhodnutí potvrdil Krajský soud v Brně. Dopravní společnost rozhodnutí soudu vnímá jako nastavení pravidel pro další výběrová řízení.

Tendr na nákup 25 trolejbusů pro Zlín a Otrkovice napadla u ÚOHS turecká společnost Bozankaya. Antimonopolní úřad tendr zrušil kvůli požadavkům na technickou kvalifikaci uchazečů. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice požadovala, aby uchazeč předložil seznam minimálně čtyř významných dodávek krátkých i dlouhých trolejbusů za poslední tři roky před zahájením zadávacího řízení. Podle antimonopolního úřadu tím vytvořila bezdůvodnou překážku hospodářské soutěži.

Jde o velmi přísné kritérium. Pátrali jsme po tom, jak zadavatel toto kritérium odůvodnil, ale žádné objektivní ospravedlnitelné důvody jsme nenalezli,“ uvedl v odůvodnění předseda senátu David Raus.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice se rozhodnutí úřadu bránila podáním rozkladu k předsedovi úřadu, který ale rozklad zamítl a rozhodnutí potvrdil.

Následovala správní žaloba k brněnskému krajskému soudu, který ji 15. září 2025 zamítl.

DSZO se vyjádřila k rozhodnutí Krajského soudu v Brně v pondělí 15. září odpoledne. Rozhodnutí vnímá jako důležitou informaci směrem k budoucím zadávacím řízením. Na veřejnou zakázku, která byla předmětem soudního přezkumu, ale vliv nemá, protože ta byla v minulém roce zrušena.

Nyní víme, že veřejné zakázky mohou být napadány dodavateli, kteří se nemohou o tyto veřejné zakázky ani ucházet. Krajský soud v Brně nastavil určitá pravidla pro tento typ veřejných zakázek, která dosud chyběla,“ konstatoval ředitel DSZO Josef Kocháň v první reakci na zveřejnění rozsudku. Dodal, že nyní si dopravní společnost počká na jeho písemné vyhotovení a zaujme k němu další stanovisko, i s ohledem na další tendry.

Ve veřejné zakázce vypsané v roce 2024 plánovala DSZO pořídit 25 krátkých a dlouhých parciálních trolejbusů za celkovou částku 400 milionů Kč bez DPH. Jednou z podmínek pro účastníky z Evropské unie bylo, aby měli zkušenost s výrobou obou typů poptávaných trolejbusů. Tento požadavek napadl jeden z dodavatelů ze země mimo Evropskou unii s tím, že vyrábí jen jeden typ trolejbusu.

DSZO ujišťuje, že rozhodnutí Krajského soudu v Brně nemá na zajišťováni MHD ve Zlíně a Otrokovicích žádný vliv. 

Zdroj: ČTK, DSZO