Zeptali jsme se Škody Electric zejména na rozvoj v oblasti  elektrobusů

Škoda Perun se chystá na testovací zápůjčky v českých a slovenských městech, dva elektrobusy pro projekt ZeEUS v plzeňské MHD v roce 2015. Aktualizováno 4.3.2014 (elektrobus ve Znojmě)
Škoda Perun se chystá na testovací zápůjčky v českých a slovenských městech, dva elektrobusy pro projekt ZeEUS v plzeňské MHD v roce 2015. Aktualizováno 4.3.2014 (elektrobus ve Znojmě)
Na otázky odpovídal Pavel Kuch ze společnosti Škoda Electric (ŠELC). Ten na úvod potvrdil, že je podepsána smlouva mezi Dopravním podnikem Ústí nad Labem a ŠELC na dodávku 26 trolejbusů (10 kloubových s délkou 18 metrů, 16 patnáctimetrových třínápravových). Konkrétně tato zakázka je v karosériích Solaris. ŠELC je nadále stále v kontaktu i s Iveco CR a jednají o různých projektech i ve vztahu k nové produktové řadě Iveco Bus.

Aktuálně BUSportál zajímaly škodovácké elektrobusy. Např. pro projekt ZeEUS, kde je hlavním koordinátorem za skupinu Plzeň, ŠELC zapůjčí v průběhu let 2015-2016 dvě vozidla. Tyto elektrobusy v klasických karosériích Solaris budou s nabíjecím zařízením Škoda, dobíjení proběhne na konečné stanici linky 33 na Košutce. ŠELC také pracuje na řešení pro osmnáctimetrový kloubový elektrobus. Nadále se rozvíjí spolupráce s ABB, kde ŠELC vyhodnocuje s ABB účast v různých projektech na elektrobusy včetně systému dobíjení. V souvislosti s misí vídeňského elektrobusu Siemens/Rampini s dobíjením z trolejového vedení jsme se zeptali, zda také ŠELC může nabídnout toto řešení, případně dobíjení indukcí z vozovky. "Máme možnost dodávat také podobná řešení jak pro indukční dobíjení, tak i pro dobíjení z trolejí, záleží na přání zákazníků, " říká Pavel Kuch.

V současnosti má ŠELC vyvinut elektrobus PERUN. "ŠELC chystá během jara tohoto roku plán testovacích zápůjček svého elektrobusu Škoda Perun po českých a slovenských městech, aby ho zákazníci mohli vyzkoušet a ohodnotit. První akcí bude provozování elektrobusu na veletrhu Ampér v Brně v polovině března, kde bude vozit návštěvníky po areálu brněnského výstaviště," upřesňuje Pavel Kuch.

Opraveno a doplněno:
Úplně prvním a nadlouho jediným elektrobusem v ČR byl elektrobus ve Znojmě (v karosérii Škoda 21). Veškeré záležitosti týkající se elektropohonu a dobíjení byly vyvinuty ve společnosti ČAS - SERVICE ve spolupráci s VÚT Brno v rámci společného projektu. Ke stavbě elektrobusu byly pouze částečně použity standardní díly z trolejbusu Škoda, ale celý vývoj i stavba vozidla probíhala v ČAS - SERVICE. Jak aktuálně uvádí jeho majitel, společnost ČAS - SERVICE, jeho provoz na MHD ve Znojmě skončil se změnou poskytovatele dopravy. Elektrobus je i po letech v kondici, čas od času je v provozu (před třemi lety např. proběhl výlet Znojemským elektrobusem 21 TR AC na zámek Vranov nad Dyjí). Je ke cti vozidlu, že stále jezdí na původní sadu baterií, samozřejmě se skončením pravidelné dopravy narůstá počet nabíjecích cyklů pozvolna.

Elektrobusem je v podstatě i vodíkový TriHyBus, když vodíkový palivový článek si elektřinu vyrábí. Dopravce ARRIVA PRAHA upřesňuje, že autobus, který je v majetku Ústavu jaderného výzkumu Řež, je nasazován nepravidelně i na MHD v Neratovicích dle požadavků vlastníka. Vozidlo slouží především k testování a ověřování technologie, tak jako k vývoji jednotlivých komponentů. Dopravce ARRIVA PRAHA mimo jiné zajišťuje i parkování TriHyBusu ve svém areálu v Neratovicích.

Elektrobusy v pravidelném provozu má v ČR pouze Ostrava (čtyři) a Hradec Králové (jeden). Jedná se o vozidla SOR/Cegelec. Elektrobusy SOR se objevují v rámci testování v českých městech dlouhodobě. Autobusový elektroprovoz byl také chvíli v Praze, malokapacitní vozidla BredaMenarinibus Zeus se neosvědčila a byla vrácena výrobci.


Dagmar Braunová

Zeptali jsme se Škody Electric zejména na rozvoj v oblasti  elektrobusů
Autobusová linka 33 v Plzni od muzea přes nemocnici na Košutku je pro svůj charakter oblíbená pro testování alternativních vozidel. Zde se jedná o hybridní autobus Škoda H12 Solaris, dole na konečné na Košutce. Tam bude dobíjecí místo pro elektrobusy v rámci ZeEUS.