Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj - říká dlouholetý dopravní expert Antonín Zemek z Centra dopravního výzkumu v Brně
Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj - říká dlouholetý dopravní expert Antonín Zemek z Centra dopravního výzkumu v Brně
"Dvě strany jedné mince. Hromadnou osobní dopravou se zabývám již nějakou desítku let, proto vím, že k funkčnímu IDS patří i dokonalý a kvalitní informační servis. ( Tolik hledisko odborné ). Hledisko občanské to však vidí úplně jinak. Jako pravidelného místního cestujícího v MHD (týká se to i pravidelného cest. příměstského) mne jímá hrůza při pomyšlení, že ještě cca 2 530 pracovních dní, min. 2x denně, budu v dopravním prostředku "masirován" sdělením, že se nacházím v zóně x-y, na zastávce z-ž. I když mám pochopení a solidarizuji s právem nepravidelného cestujícího na vyčerpávající informaci, přesto si myslím, že i pravidelný cestující ( místní, příměstský) může mít nárok na "komornější prostředí" v dopravním prostředku. (zvláště v ranní špičce, kdy nepravidelných cest. moc nejezdí). Vzato čistě ekonomicky, dává pravidelný cestující do osobní dopravy více finančních prostředků (jízdné + daňové odvody v místě zaměstnání) a nevyžaduje nákladný infoservis, zatímco u nepravidelného cestujícího je tomu přesně naopak.
Dovoluji si tedy:
Brno 25.5.4 Ing. Antonín Zemek Centrum dopravního výzkumu Brno
Dovoluji si tedy:
- Zapochybovat o stále a donekonečna opakované argumentaci typu ... v EU to funguje, zavedeme u nás; ... přilákáme nového cestujícího; ... dokonalý infoservis je toho zárukou; ... uvolníme centra měst; ... zlepšíme živ. prostředí apod. Tvrdím, že se jedná o již "obehranou písničku" sloužící pouze k uklidnění znechucené cestující veřejnosti a zdůraznění vlastní nepostradatelnosti. Realita však zůstává stále stejná u nás i u "sousedů" ( viz. mýtné v centru Londýna, a to mají systém propracovaný). "Kosmetická" vylepšení ovšem nemohou ohrozit IAD v jejím dominantním postavení na dopravním trhu.
- Ujistit názorové příznivce, že to, co relativně funguje v EU, nemusí zákonitě fungovat v české kotlině, protože propastný rozdíl ve vstupních podmínkách to ani neumožňuje. Nevidět rozdílnost podmínek může jen osoba neznalá věci. nebo absolutní ignorant. Pro informaci :
- stabilizovaná ekonomika
- kvalitní legislativa
- dostatek finančních prostředků
- propracovaný systém financování
- dlouhodobá platnost již dříve přijatých opatření ( příklad: žákovské jízdné v tuzemsku a neustálé váhání se zavedením atd.)
- délka doby konkurenčního prostředí
- organizovanost dopravců
- pravidelně obnovovaný vozový park
- vyřešena přeprava školáků a tělesně postižených
- lidský faktor
- pracovní přístupy
- odpovídající dopravní infrastruktura
- Doporučit změnu strategie v naší veřejné osobní dopravě :
Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj
Investicí nic nepokazíme ( horší už to být nemůže), a snad se zablýskne na lepší časy. Současná strategie se neosvědčila. Jak ukazují praktické zkušenosti, nalákat nového cestujícího (pokud ještě nějaký existuje) nemáme čím ( úroveň a kvalita), ale hlavně není za co.
Není nákladný infoservis zbytečný přepych a plýtvání, zvláště když nám schází finanční prostředky na zabezpečování důležitějších činností a aktivit ve veřejné osobní dopravě a není náhodou "zvuková kulisa" jedním z důvodů odchodu cestujícího do intimity osobních vozidel ?"
Brno 25.5.4 Ing. Antonín Zemek Centrum dopravního výzkumu Brno

Kyjev nakupuje 85 městských autobusů od Anadolu Isuzu
Smlouva na desítky nových trolejbusů pro DSZO platí


