Vodíkový autobus ze Slovenska se chystá na evropské trhy
Mobility & Innovation Production představila v Bratislavě 15. 3. 2022 svůj minibus na vodík. Foto Loopenergy.com

Společnost Mobility & Innovation uvádí na trh 8metrový vodíkový elektrický minibus H2Bus. 15. března představila prototyp na Slovensku.
Společnost Mobility & Innovation uvádí na trh 8metrový vodíkový elektrický minibus H2Bus. 15. března představila prototyp na Slovensku.
Slovenská technologická společnost Mobility & Innovation Production (MIP) po více než tisíci ujetých kilometrů představila v Bratislavě před hotelem Carlton svůj mini autobus na vodíkový pohon pro 68 cestujících. Kromě Slovenska plánuje prezentace v Itálii, Švýcarsku, Maďarsku a České republice s cílem zajistit objednávky na H2Bus na trzích po celé Evropě. Jde o druhý vyrobený autobus této společnosti, první plně elektrický bateriový, zajišťuje od prosince 2021 kyvadlovou dopravu do lyžařského střediska Jasná.

Autobus H2Bus s bezbariérovým přístupem, délkou 7982 mm a šířkou 2550 mm, pohání elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a maximálním točivým momentem 1019 Nm. Elektromotor je poháněný dvoumodulovou baterií o celkové kapacitě 70 kWh, díky které je autobus schopen ujet 100 kilometrů. Pro zvýšení dojezdu až na 400 km byl do systému integrovaný palivový článek s 30 kW výkonem od Loop Energy technologie eFlow, dojezd tak lze podle výrobce zčtyřnásobit. Energii získává chemickou reakcí kyslíku ze vzduchu a vodík z přídavných vysokotlakých nádrží o celkové kapacitě 10,5 kg. Čtyři vodíkové nádrže jsou umístěny v „zadním motorovém prostoru“ a vodík je skladován při obvyklém tlaku 350 barů. Vedlejším produktem je voda v podobě vodní páry. Teplo, které vzniká při tvorbě elektrické energie, je přes speciální výměník použito k vytápění kabiny řidiče a cestujících.

Díky kombinaci ultralehké modulární konstrukce karoserie a unikátnímu uložení vodíkových nádrží dosahuje autobus rekordně nízké spotřeby vodíku - pouhých 3,2kg/100km na 400 km na jedno tankování. Zvýšená palivová účinnost umožňuje nižší zásoby paliva na palubě, což umožnilo flexibilitu integrace vodíkových nádrží do motorového prostoru autobusu. Doplňování vodíku do nádrží od amerického výrobce Luxfer Gas Cylinders za ideálních podmínek trvá necelých 10 minut. V případě nouze lze autobus nadále dobíjet i z elektrické sítě.

"Není ekologie jako ekologie. Běžné autobusy na elektrický pohon potřebují ke svému účelu a dojezd poměrně velké a těžké baterie, nutno neustále dlouho dobíjet z elektrické sítě. Vodíkový autobus ze slovenské dílny potřebuje ke svému provozu a podobný dojezd nepoměrně menší akumulátory, odpadá i potřeba jejich každodenního nabíjení z elektrické sítě. Výrazně tak snižuje svoji uhlíkovou stopu a celkové ekologické zatížení,"
uvádí MIP.

V březnu 2022 prošla vodíkem poháněná verze městského autobusu procesem homologace ve společnosti TÜV SÜD Czech. Do svého portfolia tak společnost přidala k již v reálném provozu nasazenému elektrickému autobusu i plnohodnotnou vodíkem poháněnou verzi městského autobusu. Letos plánuje MIP vyrobit 40 ks elektrické a vodíkové verze městského autobusu. Cílem je vyrobit v roce 2023 100 kusů a postupně navýšit výrobu na 250 do roku 2025.