Ikarus a Yutong vyhrály v Budapešti tendr na 160 trolejbusů
Yutong U18. Kloubové bateriové trolejbusy založené na platformě těchto autobusů by mohl Yutong dodat do Budapešti. Foto Yutong

Distributor elektrických autobusů Ikarus, společnost Electrobus Europe Zrt., spolu s Yutong podaly ve veřejné zakázce Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) na nákup 160 bateriových trolejbusů pro hlavní město Maďarska nejvýhodnější nabídku. Město počítá s trolejbusy, které ujedou na baterie mimo trolejové vedení 25 kilometrů, pro rozšíření sítě.

Reklama

Distributor elektrických autobusů Ikarus, společnost Electrobus Europe Zrt., spolu s Yutong podaly ve veřejné zakázce Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) na nákup 160 bateriových trolejbusů pro hlavní město Maďarska nejvýhodnější nabídku. Město počítá s trolejbusy, které ujedou na baterie mimo trolejové vedení 25 kilometrů, pro rozšíření sítě.

Podle serveru Magiarbusz.info, který o rok a půl trvajícím výběrovém řízení průběžně informuje, zůstali v závěrečné fázi v soutěži tři ze čtyř původních uchazečů. Electrobus s Yutong jako partneři, Solaris, Škoda Group (spolu se SOR) a konsorcium Bozankaya-Medcom. Škoda Group odstoupila, hodnoceny tak byly pouze tři nabídky.

Ze tří podaných nabídek byly skutečně hodnoceny pouze dvě. Nabídku Solaris zadavatel nepovažoval za platnou, ačkoli formálně vyhovovala požadavkům, a rozhodovalo se tedy mezi mezi konsorciem Electrobus Europe-Yutong a Bozankaya. Jako ekonomicky nejvýhodnější vyšla nabídka maďarsko-čínského konsorcia s cenou 451 500 eur za jeden sólo trolejbus a 649 500 eur za kloubový, náhradní díly pak ocenilo na 402 000 eur, údržbu a opravy na 65 000 eur a školení na 40 000 eur. Na vozidla poskytne dodatečnou 36měsíční záruku na vozidla a garantovalo maximální počet 25 najetých kilometrů místo požadovaných minimálních 15 kilometrů.

Druhou platnou nabídku podala turecká Bozankaya (se subdodavatelem Ganz Tram Járműipari Kft). Společnost nabídla také 36měsíční záruku a dojezd na baterie 25 kilometrů, ceny vozidel ale byly mnohem vyšší: 569 000 eur za sólo vozy a 729 000 eur za kloubovou verzi. Přestože nabídla příznivější náklady z hlediska doplňkových položek – jako jsou náhradní díly (307 626 eur), údržba (41 460 eur) nebo školení (8 850 eur), výrazný rozdíl v ceně vozidel v důsledku vyšší váhy kritéria výrazně zhoršil celkové skóre nabídky. Dvojice Electrobus-Yutong byla o 961,72 bodu před nabídkou Bozankaya, která skončila na druhém místě s 889,56 body, analyzuje Magyarbusz.info.

Výsledek veřejné zakázky nyní podléhá lhůtám pro podání námitek. Konečný výsledek tak bude znám po 5. září. BKK zatím nemá potvrzené ani potřebné finanční krytí pro pořízení vozidel, není tak zatím jisté, kdy vozidla objedná. Navíc rámcová smlouva garantuje povinný odběr pouze 40 vozidel – 16 sólo a 24 kloubových, zbývající množství závisí na rozhodnutí zadavatele. Se všemi 160 novými trolejbusy však město počítá, současných 155 kilometrů tratí plánuje do roku 2030 rozšířit o více než dvojnásobek. 

Vozidla vybraná v rámci výběrového řízení společnostmi Electrobus Europe a Yutong jsou založena na čistě elektrických autobusech Yutong U18 a U12. Dvanáctimetrový model trolejbusu by měl jezdit také v Bukurešti. Yutong prostřednictvím svého distributora Anadolu Automobil Rom uspěl ve výběrovém řízení na 22 kusů, byl jediným uchazečem.